eitaa logo
اندیشکده حکمرانی دینی
574 دنبال‌کننده
863 عکس
348 ویدیو
18 فایل
🔺اندیشکده حکمرانی دینی وابسته به موسسه مطالعات دینی معیار اندیشه است. 🔺آدرس کانال اطلاع‌رسانی موسسه: https://eitaa.com/meyare_andishe 🔺راه ارتباطی با اندیشکده: @mmfm60
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از موسسه معیار اندیشه
🔰محورهای مطرح شده در ششمین جلسه اندیشه‌ورزی 🔺موضوع: ضرورت حاکم شدن فرهنگ اسلامی در انتخاب نامزدها 🔻حجت‌الاسلام و‌المسلمین مصطفی عبداللهی، استاد سطوح عالی و پژوهشگر فقه نظام اقتصادی حوزه علمیه قم 🔹یکی از آسیبهای جدی در بخشی از جامعه ما وجود انگیزه‌ها و طمع‌های خرد کوتاه مدت و یا بلند مدت در عرصه انتخابات است. هر چند برخی از این انگیزه‌ها در رای دادن مردم و یا رای گرفتن از جامعه، قبیح نیست اما همچنان به عنوان انگیزه‌های صرفا مادی محسوب می‌شوند که بخشی از جامعه مبتلا به آن است. 🔹ما در عرصه انتخابات این ظرفیت را داریم که از مرز مادی‌گرایی فراتر برویم. چرا به این فکر نمی‌کنیم که به فرد یا افرادی رای بدهیم که زمینه‌سازی کنند و طراحی کنند الگوهای مغفول اداره جامعه از منظر اسلام را؟ 🔹چرا بر سر کار نیاوریم مجموعه‌ای از انسانها را که دغدغه اصلی‌شان اجرای فرامین اسلام در عرصه حاکمیت باشد؟ 🔹البته روشن است که کسانی که به دنبال اجرای فرامین اسلام هستند در نهایت اهداف مادی را هم محقق می‌کنند. 🔹مسوولینی که انتخاب می‌کنیم بالاخره مملکت را اداره می‌کنند و تلاششان را در این زمینه انجام می‌دهند اما چرا ما با این انگیزه رای ندهیم که مسوولینی انتخاب شوند که دغدغه آنها اجرای احکام اسلام در عرصه حاکمیت باشد؟ 🔹چرا دغدغه ما این نباشد که مسوولینی بر سر کار بیایند که زمینه‌ساز اجرای عدالت در عرصه جامعه و یا در عرصه جهانی باشند؟ چرا رای نمی دهیم به مسولینی که زمینه‌ساز ظهور امام زمان(عج) باشند؟ 🔹بخشی از جامعه به این نوع نگاه توجهی ندارند. اگر بخواهیم به این سمت برویم باید به جای فرهنگ مادی غربی، فرهنگ اصیل اسلامی را ترویج کنیم. 🔹یکی از جنبه‌های مواسات این است که در جنبه‌های معنوی هم به یکدیگر کمک کنیم و به یکدیگر تذکر دهیم که یکی از آن همین انتخابات است. ⚛️ موسسه معیار اندیشه 🆔 @meyare_andishe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰همه در مقابل خدا مسوولیم 💠امام خمینی(ره): 🔸از من طلبه تا مراجع اسلام تا علمای بلاد اسلامی تا دست‌اندرکاران و همه قشرهای ملت در مقابل خدا مسوولند 🔸و همه یک روز در پیشگاه خدا خواهیم رفت و از ما سوال خواهد شد. 🔸نعمت را از ما سوال می‌کنند و آن نعمت، است. ما مسوول هستیم. 🔸ما باید پا روی غرض‌های شخصی خودمان بگذاریم برای و برای مقصد... 🆔 @hokmrani_dini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰همه باید در انتخابات شرکت کنند 💠رهبر معظم انقلاب اسلامی: 🔸انتخابات رکن اصلی نظام جمهوری اسلامی است. 🔸راه اصلاح کشور انتخابات است. ۱۴۰۲/۱۱/۲۹ 🆔 @hokmrani_dini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠رهبر معظم انقلاب اسلامی: 🔸مردم در انتخابات به دنبال انتخاب اصلح باشند. ۱۴۰۲/۱۱/۲۹ 🆔 @hokmrani_dini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار مردم آذربایجان شرقی: 🔸هر کدام از ما وظیفه‌ای داریم؛ 🔸وظیفۀ دولت، مجلس و دیگر مراکز رسمی، عزم راسخ، کار مداوم، سلامت در عمل، صداقت با مردم و ترجیح منافع ملی بر سود شخصی است. 🆔 @hokmrani_dini
هدایت شده از موسسه معیار اندیشه
🔰هفتمین جلسه از سلسله جلسات اندیشه‌ورزی موسسه معیار اندیشه 🔺موضوع: جریان شناسی راهبردی ایران با نگاهی به انتخابات 🔻با ارائه: حجت‌الاسلام و‌المسلمین ابوالفضل امامی، دکترای فقه سیاسی و روابط بین الملل 🔸تاریخ: دوشنبه ۳۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ ⚛️ موسسه معیار اندیشه 🆔 @meyare_andishe
💠علامه مصباح یزدی (ره): ♦️شنـاسایی و انجـام وظـیفـه در روزهای باقی مانده تـا انتخابات، می تواند ارزشی بیش از صد سال عبادت داشته باشد و در مقابل کوتاهی و اشتباه در این امر ممکن است عقوبتی بیش از گناه صدها سال داشته باشد. لذا باید در موقعیت خطیر انتخابات کوتاهی نکنیم. 🆔 @hokmrani_dini
🔰 در آستانه انتخابات، انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه با همکاری برخی مراکز علمی برگزار می کند: 🔺همایش طرحی نو برای اقتصاد ایران؛ نقشه راه اقتصاد اسلامی برای مجلس دوازدهم 🔻محورهای همایش: 🔖قانونگذاری بر اساس و ، 🔖 از و نسخه های عاریتی ، 🔖اولویت بخشی به و توازن اجتماعی و مقابله با فساد، 🔖سوداورسازی و افزایش هزینه دلالی و سفته بازی، 🔖جنبش ، 🔖 از اقتصاد کشور، 🔖تثبیت نرخ ارز و ، 🔖متنوع سازی سبد ، 🔖 ، 🔖مردمی سازی (انفال)، 🔖مقابله با کوچک‌سازی و گران سازی ، 🔖مقابله با رانت ، 🔖 و عدالت در نظام ، 🔖اصلاح ساختار برنامه‌ریزی و ، 🔖تقویت به جای گسترش واردات خودرو 💠 سخنرانان: حجج اسلام: ▫️حسن آقانظری، ▫️سیدحسین میرمعزی، ▫️سیدکاظم رجایی، ▫️احمدعلی یوسفی، ▫️محمدرضا فلاح و آقایان: ▫️دکتر حسین صمصامی، ▫️رسول بخشی، ▫️سیدمهدی زریباف، ▫️محمدجواد توکلی 🔸زمان: پنجشنبه ۳ اسفند ساعت ۸:۳۰ _ ۱۲ 🔹مکان: قم، بلوار جمهوری اسلامی، سالن سازمان تبلیغات اسلامی 🆔 @hokmrani_dini
📗روان‌شناسی تبلیغ دینی با رویکرد اسلامی 🔸با همکاری «دبیرخانه حمایت از پژوهش‌های مورد نیاز نظام اسلامی» و «پژوهشگاه حوزه و دانشگاه» کتاب "روان‌شناسی تبلیغ دینی با رویکرد اسلامی" منتشر شد. 🔹درباره کتاب: ▪️آشنایی با دانش روان‌شناسی از ضرورت‌های فعالیت فرهنگی، تبلیغی و تربیتی است. ▪️دانش روان‌شناسی از علومی است که می‌تواند در انتقال پیام دینی، در ایجاد تحوّل در بینش، گرایش و رفتار مخاطب و در نهادینه‌سازی هنجارهای اخلاقی، معرفتی و اجتماعی ، نقشی سازنده و تسهیل‌کننده داشته باشد. ▪️دانش روان‌شناسی، می‌تواند سهم وافری در تبیین ویژگی‌های فرستنده پیام، مخاطب‌شناسی، محتوای پیام، ابزارهای پیام، کیفیت تعامل با مخاطب، اقناع مخاطب، ایجاد انگیزش در مخاطب و در درونی‌سازی محتوای آموزشی و تربیتی ایفا کند. ▪️در دنيای امروز و با توجه به تغيير و تحولات گوناگون، پيشرفت‌‏ها‏‏ی فنآوری دیجیتالی و مجازی و افزایش پيچيدگی روابط بين فردی و اجتماعی و فرهنگی، اهمیت آشنایی با دانش روان‌شناسی دوچندان و ضروری شده است. ▪️یکی از راهبردهای اساسی مصونیت بخشی کودکان، نوجوانان و جوانان، از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی و رسانه‌ای و اخلاقی، آشنایی با روان‌شناسی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی است. 🌐پیوند خرید: https://shop.rihu.ac.ir/product/detail/1799/روان-شناسی-تبلیغ-دینی-(با-رویکرد-اسلامی) 🆔 @hokmrani_dini
هدایت شده از موسسه معیار اندیشه
🔰محورهای مطرح شده در هفتمین جلسه اندیشه‌ورزی 🔺موضوع: جریان شناسی راهبردی ایران با نگاهی به انتخابات 🔻حجت‌الاسلام و‌المسلمین ابوالفضل امامی، دکترای فقه سیاسی وروابط بین‌الملل 🔹در زمان شاه، جهان دو قطبی چپ و راست بود که هر دو در خطا بودند. شاه ایران نوکر جریان راست جهانی یعنی آمریکا بود. از این رو جریان انقلابی تحت فشار غرب (آمریکا) و دوستی شرق (شوروی) بود. 🔹طبعا بسیاری از انقلابیون که شناخت و تقوای درستی نداشتند، شیفته باورهای انقلابی کمونیستی بودند. برخی نیز شیفته غرب بودند و در برابر نگاه کمونیزم جهانی، نگاه ملی گرا و متمایل به غرب و آمریکا داشتند. 🔹این دو جریان، هر دو وابسته به شرق و غرب و تحقیر کننده ظرفیتها و استقلال ایران بودند. در این میان، امام خمینی و بدنه مردم ایران، شعارشان «نه شرقی نه غربی؛ جمهوری اسلامی» بود. 🔹تا پیش از انقلاب اسلامی ایران، دو دوره استعمار وجود داشت؛ استعمار کهن که اشغال سرزمین بود و استعمار نو که اشغال حاکمیت با آوردن افراد دست نشانده بود؛ مانند شاه ایران که دست نشانده آمریکا و انگلیس بود و مانند شاه کنونی عربستان و اردن و مصر. 🔹با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نخستین شکست بزرگ به دوره استعمار نو وارد شد و غرب وارد استعمار فرانو شد که همان تغییر ذهنها و قلبها است که برجسته‎ترین جنگ افزار گلوبالیزم است. 🔹انقلاب ایران نتیجه همکاری رهبر دینی ایران و مردم دیندار ایران بود و این جریان، جریان اصلی انقلاب بوده است. 🔹ولی در دو سوی افراط و تفریط چپ و راست، طبعا در فضای جهان دو قطبی و به ویژه ایران متأثر از کمونیزم، قیام مردم ایران که یک انقلاب بود نه رفرم، مورد سوء استفاده جریانهای چپ کمونیستی قرار گرفت و بیشتر احزاب سیاسی پس از انقلاب، احزاب چپگرا بودند؛ 🔹ولی با این رو، رهبر ایران، با یک جریان راست ملی‎گرا به عنوان دولت موقت، موافقت کرد؛ یعنی دولت ملی بازرگان که طرفدار آمریکا بود. ⚛️ موسسه معیار اندیشه 🆔 @meyare_andishe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نیروهای مقاومت فلسطین به قرآن عمل می‌کنند 💠رهبر معظم انقلاب اسلامی: 🔸امروز در داخل غزّه و داخل فلسطین نیروهای مقاومت دارند به قرآن عمل می‌کنند؛ امروز آنها دارند به قرآن عمل می‌کنند. 🔸مقاومت در داخل غزّه در حال ایستادگی در مقابل دشمن است؛ اُذِنَ لِلَّذينَ يُقاتَلُونَ بِاَنَّهُم ظُلِمُوا وَ اِنَّ اللَّهَ عَلى‏ نَصرِهِم لَقَدير؛ خدای متعال ان‌شاءاللّه نصرت هم خواهد داد به آنها. ۱۴۰۲/۱۲/۰۳ 🆔 @hokmrani_dini
💠امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): ‏ مهم‌ترین کار امروز این است که پشتیبانی‌ها از رژیم غاصب و صهیونیست قطع بشود و مردم غزه، مردم فلسطین، مقاومت فلسطین به هر نحو ممکن پشتیبانی بشوند و کمک بشوند. ۱۴۰۲/۱۲/۰۳ 🆔 @hokmrani_dini
🔰میزان مشارکت مردم در ادوار انتخابات مجلس شورای اسلامی 🆔 @hokmrani_dini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واژه «احراز» که در رابطه با نامزدها به کار می‌رود دقیقا به چه معناست؟ این کلمه چه تفاوتی با «تایید صلاحیت» و «رد صلاحیت» دارد؟ 🆔 @hokmrani_dini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐 میلاد منجی عالم بشریت، امید مظلومان عالم، حضرت بقیه‌الله الاعظم مبارک باد. 🔰 انتظار فرج یعنی آماده بودن 🔹رهبر معظم انقلاب: 🔹انتظار فرج یعنی همه‌ سختی‌ها قابل برداشته شدن و برطرف شدن است. نه اینکه بنشینید انتظار بکشید؛ بلکه دل شما گوش‌به‌زنگ باشد ... 🔹انتظار فرج یعنی آماده بودن، فکر کردن، بن‌بست نپنداشتن، بن‌بست‌انگاشتن خیلی چیز بدی است ... ۱۴۰۲/۱/۲۹ 🆔 @hokmrani_dini
🔹سَلاَمٌ عَلَي آلِ يس اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا دَاعِيَ اللَّهِ وَ رَبَّانِيَّ آيَاتِهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَابَ اللَّهِ وَ دَيَّانَ دِينِهِ 🔸اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا خَلِيفَهَ اللَّهِ وَ نَاصِرَ حَقِّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حُجَّهَ اللَّهِ وَ دَلِيلَ إِرَادَتِهِ 🔹اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا تَالِيَ كِتَابِ اللَّهِ وَ تَرْجُمَانَهُ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ فِي آنَاءِ لَيْلِكَ وَ أَطْرَافِ نَهَارِكَ 🔸اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّهَ اللَّهِ فِي أَرْضِهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مِيثَاقَ اللَّهِ الَّذِي أَخَذَهُ وَ وَكَّدَهُ 🆔 @hokmrani_dini
✅ الگوی اسلامی برای فعالیت احزاب و تشكل‌های سیاسی 🔹ما برای كارهایمان، اول باید عمق دل خودمان را بكاویم كه دنبال چه می‌گردیم؟ موافقت و مخالفت‌هایمان سر چیست؟ آن جایی كه از كسی حمایت می‌كنیم، به چه دلیل حمایت می‌كنیم؟ آن وقت كه مخالفت می‌كنیم به چه دلیل مخالفت می‌كنیم؟ 🔹ممكن است در این عالم تا آخر هم كسی نفهمد، فكر كند ما از اولیای خدا هستیم، از بزرگ‌ترین مجاهدین هستیم ولی روزی پرده برداشته خواهد شد و یوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرُ؛آن وقت رسوا خواهیم شد كه جای ما كجا و جای مجاهدین كجاست! 🔸بیانات حضرت آیت‌الله مصباح یزدی (ره) در جمع شورای مركزی جامعه اسلامی مهندسین در تاریخ 90/3/5 👈👈متن سخنرانی 🆔 @hokmrani_dini
هدایت شده از موسسه معیار اندیشه
🔰هشتمین جلسه از سلسله جلسات اندیشه‌ورزی موسسه معیار اندیشه 🔺موضوع: ویژگی های نماینده شایسته و نقش آن در نصرت ولی جامعه 🔻با ارائه: حجت‌الاسلام و‌المسلمین غلامرضا مهدوی، استاد حوزه علمیه قم 🔸تاریخ: سه‌شنبه ۸ اسفند‌ماه ۱۴۰۲ ⚛️ موسسه معیار اندیشه 🆔 @meyare_andishe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰اصلح از نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی کیست؟ 🔸تقیّد جدّی به دین داشته باشد 🔸به دنبال استقلال کشور باشد 🔸به دنبال مبارزه با فساد باشد 🔸در پیگیری منافع ملی جدی باشد ✅هرکسی این خصوصیات را داشته باشد اصلح است. 🆔 @hokmrani_dini
🔰حکم شرعی شرکت در انتخابات؟ 🔺یکی از مشهورترین، مقبول‌ترین و محکم‌ترین قواعد فقهی در فقه اسلامی و شیعی، قاعده «وجوب حفظ نظام» و «حرمت اختلال در نظام» است. در اینکه منظور از «نظام» چیست، تفاسیر مختلفی ارائه شده است: «کیان جامعه مسلمین»، «حدود و ثغور کشورهای اسلامی»، «نظام عام یا نظام کلان اجتماع و معیشت» و «حکومت یا نظام سیاسی اسلام». 🔺بر اساس این قاعده که مستند به مبانی دین‌شناختی و منابع قرآنی و روایی است، رعایت و انجام هر کاری که موجب حفاظت از جامعه مسلمین، تأمین امنیت جامعه اسلامی، استحکام کیان اسلامی و یا موجب بقا و استمرار نظام سیاسی اسلامی باشد، شرعاً واجب است. و هر کاری که به هر گونه‌ای موجب پراکندگی یا از هم‌گسیختگی جامعه اسلامی، به خطر افتادن امنیت و استقلال جامعه اسلامی و تضعیف نظام سیاسی اسلامی شود، شرعاً‌ حرام است. 🔺بر همین اساس، فقهای بزرگی چون شیخ مفید، سیدمرتضی، ابوصلاح حلبی و شیخ طوسی در صورت وجود خطر برای اساس اسلام و مرزهای جامعه اسلامی «جهاد» و حتی «جنگیدن تحت فرمان حاکم جائر» را نیز واجب می‌دانستند. 🔺می‌دانیم که بسیاری از فقیهان شیعی، حضور امام معصوم علیه السلام یا نائب خاص وی را یکی از شرایط وجوب جهاد می‌دانستند. بنابراین چنین فتواهایی که ناظر به شرایط عصر غیبت است، نشان از اهمیت حفظ نظام اسلامی دارد. 🔺تشخیص مصادیق حفظ نظام و همچنین مصادیق اختلال در نظام اسلامی، کار پیچیده‌ای نیست. این مصادیق متناسب با شرایط اعصار و امصار مختلف می‌تواند متفاوت باشد. مصداق بارز آن که با «بصر» هم قابل فهم است، حمله و هجوم نظامی دشمنان اسلام علیه کشورهای اسلامی است. 🔺اما روشن است که در دنیای معاصر حفظ نظام فقط به آمادگی برای نبردهای سخت نیست. بلکه مهمترین عوامل اختلال در نظامات سیاسی در عصر حاضر نبردهای نرم و نبردهای شناختی و ترکیبی و سیاسی و اقتصادی و امثال آن است. که فهم آن نیازمند قدری «بصیرت» است. به عنوان مثال، شرکت در انتخابات از مصادیق بارز و آشکار حفظ نظام و عدم شرکت در آن از مصادیق تضعیف نظام سیاسی اسلام است. 🔺(ره) به عنوان یکی از بزرگترین و نواندیش‌ترین فقیهان معاصر معتقد بود که حفظ جمهوری اسلامی از اتمّ مصادیق این قاعده است. به همین دلیل، حفظ جمهوری اسلامی را «یک واجب عینی» و بلکه «اهمّ مسائل واجبات» می‌دانست؛ واجبی که حتی از نماز هم اهمیتش بیشتر است. به همین دلیل، می‌فرمود: «حتی آن مسلمی که در آفریقاست حفظ جمهوری اسلامی برایش واجب است» (صحیفه امام، ج۱۹، ص۴۸۷) 🔺بلکه در یک جمله بسیار کلیدی و مهم فرمودند: «حفظ جمهوری اسلامی از حفظ یک نفر –و لو امام عصر باشد- اهمیتش بیشتر است» (صحیفه امام، ج۱۵، ص۳۶۳) 🔻خلاصه آنکه از مسلمات فقه اسلامی و شیعی این است که: 🔖۱. حفظ اسلام واجب و بلکه از حفظ امام معصوم علیه السلام هم واجب‌تر است؛ 🔖۲. نظام و حکومت اسلامی مهم‌ترین وسیله برای حفظ اسلام و تحقق آرمان‌ها و اهداف و ارزش‌های اسلامی است؛ در نتیجه، حفظ نظام اسلامی مهم‌ترین وسیله برای حفظ اسلام بوده و حفظ آن از حفظ امام معصوم علیه السلام هم مهم‌تر است. 🔖۳. از مهم‌ترین ابزارهای حفظ نظام اسلامی و مأیوس کردن دشمنان اسلام از اختلال در نظام اسلامی، شرکت گسترده در انتخابات و انتخاب اصلح است (هزینه‌های هنگفت دشمنان برای مأیوس کردن مردم از انتخابات نشان می‌دهد که حضور گسترده مردم در انتخابات می‌تواند نقشه‌های دشمنان برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی و ایجاد ناامنی و انشقاق در جامعه اسلامی را نقش برآب کند.) 🔖۴. شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح نیز به عنوان مقدمه واجب، واجب است. و امام خمینی(ره) چقدر زیبا و فقیهانه این حقیقت را بیان می‌کردند: «حفظ اسلام یک تکلیف شرعی است برای همه ما. حفظ مملکت توحیدی یک تکلیفی است برای همه قشرهای ملت و چنانچه همه با هم نباشند و در صحنه حاضر نباشند و رأی به وکلا ندهند و رأی به مجلس خبرگان ندهند و وکلایی که باید تعیین بشود و کسری دارند، رأی کم بیاورند، اینها برخلاف تکلیف عمل کرده‌اند. باید همه در صحنه باشند و همه وارد باشند» (صحیفه امام، ج۱۷، ص۱۰۲) ✍احمدحسین شریفی 🆔 @hokmrani_dini
🔰مردم پشتوانه‌ حکومت اسلامی 💠امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): ‏ 🔸حکومت، نه حالا حکومت دینی، بلکه حکومت‌های دیگر هم اگر چنانچه بدون پشتوانه‌ مردمی باشند، و مردم طرف‌دار این‌ها نباشند، مجبورند با شمشیر و شلّاق زندگی کنند؛ یعنی امکان ادامه‌ حکومت نیست. 🔸حالا حکومت اسلامی و قرآنی که اهل ظلم و شمشیر و شلّاق بی‌خودی بر سر مردم نیست، بنابراین نمی‌تواند بدون پشتوانه‌ مردم حرکت کند. 🔸نه امکان داشت بدون پشتوانه‌ مردم جمهوری اسلامی به وجود بیاید، نه بعد که به وجود آمد، امکان داشت که ادامه پیدا کند. ۱۴۰۰/۰۳/۱۴ 🆔 @hokmrani_dini
هدایت شده از موسسه معیار اندیشه
🔰محورهای مطرح شده در هفتمین جلسه اندیشه‌ورزی 🔺موضوع: جریان شناسی راهبردی ایران با نگاهی به انتخابات 🔻حجت‌الاسلام و‌المسلمین ابوالفضل امامی، دکترای فقه سیاسی وروابط بین‌الملل 🔹جهان پس از انقلاب اسلامی ایران، جهان گذر از استعمار نو به استعمار فرانو و حرکت شتابان به سوی گلوبالیزم و نظام تک قطبی آمریکایی بود. از این رو جریانهای سیاسی درون ایران اولین مجموعه های به شدت متأثر از این رویکرد جدید جهانی بودند و هم جریان راست و هم جریان چپ، در دو رویکرد سخت و نرم کار را دنبال کردند. 🔹جریان راست سخت و آشکار که در دولت ملی بازرگان بودند، به زودی اعلام ناتوانی و استعفا کردند و در ادامه نیز بنیادهای فکری آنان یعنی نهضت ملی، رسماً منحل اعلام شدند. 🔹از این رو این جریان(راست تند و سخت)، به پایان راه رسید ولی جریان راست نرم و گلوبالی کار خود را در پوشش التقاطی دین و ایران پی گرفت که برجسته ترین شخصیت آن اکبر هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی هستند. اینها راست گلوبالی در ایران بوده اند که 16 سال کشور را در دست داشته اند. 🔹جریان چپ نیز دو دسته شدند، برخی بر پایه رویکرد چپ مارکسیستی و خشونت نظامی و ترور کار را دنبال کردند؛ مانند «مجاهدین خلق» با ریاست مسعود رجوی و سپس مریم رجوی که اینان نیز با ترور 17هزار نفر، سرانجام به پایان خود رسیدند. 🔹ولی گروه دیگر، با رویکرد مخملی و براندازی سوروسی و گلوبالیستی، کار را دنبال کردند، مانند «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی». اینها همان نئومارکسیتهای ایران هستند که در ادبیات جهانی با نام گلوبالیست شناخته می شوند. خاتمی نماد برجسته این جریان بود که در ادبیات گلوبالیستها، به گورباچف ایران برای فروپاشی انقلاب معروف شد. ⚛️ موسسه معیار اندیشه 🆔 @meyare_andishe
هدایت شده از موسسه معیار اندیشه
🔰محورهای مطرح شده در هفتمین جلسه اندیشه‌ورزی 🔺موضوع: جریان شناسی راهبردی ایران با نگاهی به انتخابات 🔻حجت‌الاسلام و‌المسلمین ابوالفضل امامی، دکترای فقه سیاسی وروابط بین‌الملل 🔹امامین انقلاب تکانه‌های بسیار شدید چپ و راست که با ابرقدرتهای چپ و راست جهانی تقویت می شدند را به گونه ای مدیریت کردند که کشور انقلابی ایران از آن اوج بالای دره، یک لحظه هم به دره سقوط نکرد! این شاهکار است! چنین کسانی لایق مدیریت سیاسی و ریاست هستند. 🔹کشور ایران 32 سال از عمر چهل و اندی سالش که همه دچار جنگ داخلی یا خارجی سخت، نیمه سخت (اقتصادی و تحریم) و نرم (فرهنگی) بوده است در دست کسانی بوده که به لحاظ مبانی فکری سرباز ابرقدرت شرق یا غرب بوده اند! با این حال ولیّ فقیه در برابر این تکانه‌ها نه تنها دچار تزلزل نشد، بلکه شوروی و آمریکا را نیز شکست داد و روز به روز به توان منطقه ای اش افزود؛ تا جایی که سوریه را نگه داشت، عراق را نگه داشت، یمن را نگه داشت، ونزوئلا را نگه داشت و همه رقبای منطقه‌ای را به زانو درآورد و اکنون نوبت به زیرکشاندن اسرائیل و آمریکاست و این چیزی است که قطعا رخ خواهد داد! 🔹پس از فتنه 88 جریان راست و چپ گلوبالی هم عملاً فروپاشید و نوبت شکل گیری جریان انحرافی میانه‌رو شد. نخستین گام جریان میانه‎رو انحرافی در دولت حسن روحانی(راست گلوبالی پیشین) بازسازی شد و سپس بخشی از جریان اصولگرایی به میانه‎رو انحرافی رو آورد که نام آن را محافظه کاری و نگه داشتن دوست و دشمن برای خویش می‌نامیم. 🔹شهوت ریاست و سیاست می تواند خود ما و سرنوشت جامعه را به دست ما به تباهی بکشاند! از این رو باید در پی کسی باشیم که هم بسیار دانا است، هم بسیار شجاع است و هم بسیار شکیبا و اهل گذشت! کسی که براستی خود را نساخته است، نمی تواند جامعه را بسازد! زیرا تعصبات گروهی و هوای نفس حزبی بسیار قویتر از هوای نفس فردی است و چنین فردی اگر جایگاه اثرگذاری هم بیابد، بسیار ستمگر و بسیار نادان است: «فَحَمَلَهَا الإنسانُ إنَّه کَانَ ظَلوماً جَهولاً» 🔹سه جریان اصلی در انتخابات کنونی ایران هستند: آ. جریان محافظه کار و راست گلوبالی میانه‌رو ب. جریان انقلابی حزبی ج. جریان چپ گلوبالی میانه‌رو به گمان می رسد که بیشترین نمایندگان از جریان محافظه کار حاکم و سپس جریان انقلابی رأی خواهند آورد. این دو جریان فهرست مشترک یا نیمه مشترکی به مردم معرفی خواهند کرد. ⚛️ موسسه معیار اندیشه 🆔 @meyare_andishe
هدایت شده از موسسه معیار اندیشه
🔰مطالب مطرح شده در هشتمین جلسه اندیشه‌ورزی 🔺موضوع: ویژگی‌های نماینده شایسته و نقش آن در نصرت ولیّ جامعه 🔻حجت‌الاسلام و‌ المسلمین غلامرضا مهدوی استاد حوزه علمیه قم 🔹قبل از صحبت درباره موضوع جلسه ابتدا باید قدری عقب‌تر برویم و درباره مسائل دیگری مانند انسان‌شناسی، هدف از خلقت و آفرینش و غایت آفرینش گفتگو کنیم. این مسائل پیش‌نیاز موضوعی هستند که بنا داریم درباره آن صحبت کنیم. ما معتقدیم خلقت همراه با هدایت بوده است: «قَالَ رَبُّنَا الَّذِي أَعْطَىٰ كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَىٰ». 🔹پس اینگونه نیست که خداوند انسان را آفریده باشد و او را رها کرده باشد تا او هر کار دلش خواست انجام دهد. نتیجه چنین تفکری همین وضعیتی است که در حال حاضر در دنیا داریم می‌بینیم که کسانی که تفکر مادی دارند و یا حتی معتقد به خدای متعال هستند اما خداوند را در حد خالقیت قبول دارند و ربوبیت خداوند و توحید ربوبی را منکرند یعنی می‌گویند خداوند انسان را آفرید و او را به حال خود رها کرده است، این تفکر، از خداوند عالم تعبیر به خدای ساعت‌ساز می‌کند مانند ساعت‌سازی که ساعت را می‌سازد و آن را کوک می‌کند که از این به بعد ساعت خودش کار می‌کند. 🔹سخن بعدی این تفکر این است که اساسا خداوند حق ندارد در کار بندگانش دخالت کند. این تفکر تا حدی در جامعه ما نیز دیده می‌شود. فرد معصیت می‌کند و می‌گوید دلم می‌خواهد انجام دهم. 🔹در جامعه ما برخی مشکلات سیاسی و فرهنگی که از سوی برخی جریانها مانند اصلاح‌طلبان که دیده می‌شود، ریشه در این تفکر دارد. یعنی ریشه تفکرات سیاسی برخی جریانها، مشکلات معرفتی و عقیدتی است. بعضی از سران این جریانها گفته بودند ما باید گناه را به رسمیت بشناسیم چون خداوند ما را مختار آفریده که یا فجور را اختیار کند و یا تقوی لذا یک نفر تقوی را اختیار می‌کند و دیگری نقطه مقابل آن را. که البته روشن است که این مغالطه است. 🔹در کتاب ارتش سری روشنفکران پیام فضلی‌نژاد صفحه 313 سخنی از سید حسین مرعشی آورده است. آقای مرعشی می‌گوید: در عرصه سیاسی اسلام و لیبرالیسم آشتی‌پذیرند و دیدگاه لیبرالی ما معتقد است که حاکمیت، مسوول هدایت مردم نیست و این درسی است که قرآن به ما می‌دهد. آقای روحانی هم همین سخن را تکرار کرد و گفت حکومت مسوول نیست مردم را به بهشت ببرد. امتداد این تفکر را در حوزه علمیه نیز می‌بینیم مجموعه‌هایی مانند مجمع محققین و مدرسین همین دیدگاهها را دارند. 🔹این در حالی است که عالمان دین تصریح می‌کنند که آفرینش هدف و غایتی دارد که خداوند مشخص کرده و انسان را هم به سوی آن هدایت کرده است. آیات قرآن نیز در این زمینه بسیار فراوانند مانند: «أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ». اگر حیات بشر محدود به زندگی در همین عالم مادی شود، زندگی پوچ و عبث است. 🔹انبیاء الهی خط خلافت را در دنیا روشن کردند که این خط باید امتداد پیدا کند. امکانات دنیا بی‌حساب و کتاب به ما داده نشده بلکه در بهره‌مندی از آنها باید توجه به خط خلافت داشته باشیم. در دوران غیبت هم این خط خلافت باید همچنان استمرار پیدا کند. استمرار آن هم به دست علماست و جامعه برای اینکه در این مسیر حرکت کند نیاز به یک رهبر و زمامدار دارد که قائد و امام جامعه باشد. ⚛️ موسسه معیار اندیشه 🆔 @meyare_andishe
هدایت شده از موسسه معیار اندیشه
🔰مطالب مطرح شده در هشتمین جلسه اندیشه‌ورزی 🔺موضوع: ویژگی‌های نماینده شایسته و نقش آن در نصرت ولیّ جامعه 🔻حجت‌الاسلام و‌ المسلمین غلامرضا مهدوی استاد حوزه علمیه قم 🔹در عصر غیبت در حکومت دینی تمام مسوولیتها بر عهده ولی فقیه است؛ هم سلطه تشریعیه و قانون‌گذاری، هم قوه قضائیه و هم قوه اجرائیه. از سوی دیگر روشن است که یک نفر نمی‌تواند مباشرةً و مستقیما تمام این امور را انجام دهد بلکه باید از دیگران کمک بگیرد. و اساسا با همین یاری و نصرت امّت است که خود امت رشد می‌کند. 🔹ولی فقیه برای قوه قضائیه فردی را منصوب می‌کند که بر اساس ضوابط و مقررات، باید عمل کند. در رابطه با قوه مقننه هر چند به آن مجلس «قانون‌گذاری» می‌گوییم اما این تعبیر، تعبیر دقیقی نیست. چون برخی می‌گویند قانون را خود خداوند جعل کرده و قوه مقننه که در مقابل خدای متعال نمی‌تواند قانون‌گذاری نمی‌کند. 🔹حضرت امام(ره) در کتاب ولایت فقیه می‌فرماید باید به مجلس بگوییم «مجلس برنامه‌ریزی». این سخن دقیقی است پس مجالس کارشان برنامه‌ریزی و ریل‌گذاری برای قوه مجریه است. لذا مجلس از اهمیت بالایی برخوردار است چون اگر برنامه‌ها خوب طراحی شوند، دولت چاره‌ای ندارد باید طبق آنها عمل کند. به خصوص اگر مجلس قوی باشد و نظارت بر دولت داشته باشد که به آن برنامه‌ها و طرح‌ها عمل کند. 🔹بنابراین در حکومت اسلامی مجلس و سایر قوا برای این هستند که به ولی فقیه کمک کنند و او را نصرت نمایند. و ولی فقیه هم دنبال آن است که امت را در مسیر هدف نهایی و غایی از خلقت انسان حرکت دهد و سعادت دنیا و آخرت آنها را تامین کند. 🔹برنامه‌ریزی نیز در هر جامعه‌ای سه بُعد دارد؛ فرهنگ، سیاست و اقتصاد. البته در اینجا بینش‌ها و جهان‌بینی‌ها در نظام‌بخشی به این ابعاد جامعه بسیار تاثیر دارند. یعنی اگر بینش، بینش مادی بود اقتصاد را در راس قرار می‌دهد، سیاست و فرهنگ را ذیل اقتصاد تعریف می‌کند اما اگر تفکر، تفکر الهی بود، فرهنگ را اصل قرار می‌دهد، سیاست و اقتصاد را ذیل فرهنگ تعریف می‌کند. 🔹یکی از اشتباهاتی که برخی افراد در کشور ما مرتکب می‌شوند این است که تصور می‌کنند فرهنگ، سیاست و اقتصاد مستقل از هم هستند در حالی که این اشتباه است. چون فرهنگ جدای از سیاست و اقتصاد، تحقق عینی ندارد. انسان این مشکل را در برخی از برنامه‌ریزی‌ها و عملکردها می‌بیند. ⚛️ موسسه معیار اندیشه 🆔 @meyare_andishe