eitaa logo
اندیشکده حکمرانی دینی
575 دنبال‌کننده
863 عکس
348 ویدیو
18 فایل
🔺اندیشکده حکمرانی دینی وابسته به موسسه مطالعات دینی معیار اندیشه است. 🔺آدرس کانال اطلاع‌رسانی موسسه: https://eitaa.com/meyare_andishe 🔺راه ارتباطی با اندیشکده: @mmfm60
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم‌ الله الرحمن الرحیم
🌹میلاد امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) مبارک‌باد. 🔺جایگاه حاکم اسلامی نسبت به جامعه: 🔹انَّ وَالِي الْمُسْلِمِينَ مِثْلَ الْعَمُودُ فِي وَسَطِ الْفُسْطَاطِ مَنْ أَرَادَهُ أَخَذَهُ 🔹والى مسلمانان همچون ستون میان خیمه است (که اولاً تمام بار سقف بر روى آن استوار است و ثانیاً مانند نقطه مرکزى دایره، شعاعش نسبت به همه جوانب یکسان است) به طورى که هر کس در هر زمان و از هر طرف که اراده کند به او دسترسى خواهد داشت. بحارالانوار، ج 49، ص 165. 🆔 @hokmrani_dini
🔺امام رضا(ع): 🔹مَنْ عَامَلَ النَّاسَ فَلَمْ يَظْلِمْهُمْ وَ حَدَّثَهُمْ فَلَمْ يَكْذِبْهُمْ وَ وَعَدَهُمْ فَلَمْ يُخْلِفْهُمْ فَهُوَ مِمَّنْ كَمَلَتْ مُرُوءَتُهُ وَ ظَهَرَتْ عَدَالَتُهُ وَ وَجَبَتْ أُخُوَّتُهُ وَ حَرُمَتْ غِيبَتُهُ؛ وسائل‌الشیعه ج : 27 ص : 396» 🔹کسی که با مردم تعامل دارد و به آنها ظلم نمی‌کند؛ و با مردم تکلم می‌کند و دروغ نمی‌گوید؛ وعده به مردم می‌دهد و خلف وعده نمی‌کند، چنین شخصی مروّت او کامل و عدالتش ظاهر است و اخوّت و خیرخواهی او واجب می‌باشد و غیبت کردن او حرام است. 🆔 @hokmrani_dini
🔹امام خامنه‌ای(مدظله): پیغمبر اکرم و همه‌ پیغمبران -نبیّ مکرّم اسلام و قبل از او پیامبران دیگر- مدیران و فرماندهانی هستند که موظّفند و در جامعه را که محصول بعثت پیغمبران است و با کتاب الهی ارائه می‌شود، اجرا کنند و این را تحقّق ببخشند. 1399/12/21 🆔 @hokmrani_dini
🔺وظیفه حاکم و کارگزار اسلامی در برابر دشمنان 🔹پاسخ و محکم «خیر» رئیس‌جمهور منتخب در برابر استکبار، مصداق بارز «أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ» بود. چنین قاطعیتی نیازمند شهامت و اقتداری است که از «إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئًا وَأَقْوَمُ قِيلًا» برمی‌خیزد. 🔹این کلام قاطع، پایانی بر جریانی بود که ۸ سال در آرزوی با مستکبرین و ضعف در برابر آنها بود:«وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَيُدْهِنُونَ»: آنها[دشمنان] دوست دارند نرمش نشان دهي تا آنها نرمش نشان دهند (نرمشي تواءم با انحراف از مسير حق). 🔹رأفت و رحمت و مهربانی در برابر و خضوع در برابر باید همراه با قاطعیت در برابر باشد. چنین قاطعیتی شرط اساسی برای اجرای در حل مشکلات جامعه اسلامی است. 🔹چه زیبا امام علی(ع) می‌فرماید: «لایُقیم‌ُ اَمرَالله‌ سُبحانَه‌ الا مَن‌ لایُصانِع‌ و لایُضارِع‌ و لایتبع‌ُالمطامع»: دستورات خدا را [در اجرای عدالت] برپا نمی‌دارد مگر کسی‌ که‌ در حق، نکند و نباشد و در پی‌ ‎ها نرود. 🆔 @hokmrani_dini
4_5947273289586968981.pdf
216.5K
🔺«مردم‌مداری» در «حکومت ولایی» ✍️نویسنده: حجت‌الاسم ذبیح‌الله نعیمیان، عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام 🔹حکومت اسلامی بر پایه‌های مختلفی تکیه می‌زند. اگر حکومت‌داری بر اساس مشارکت گسترده و مستمر مردم سامان بگیرد، می‌توان گفت که توان چنین حکومتی تضمین کننده اقتدار و استحکام آن حکومت باشد. 🔹در جهان معاصر برخی از کشورهای اسلامی ادعای تأسیس حکومت اسلامی را کرده‌اند. اما معمولا این حکومت‌ها بر مدار مشارکت و نقش‌آفرینی مردم سامان نگرفته‌اند و از این رو، ماهیتی آشکارا و یافته‌اند و یا آن که، با قیافه‌ای تلاش کرده‌اند با تمسک به مشارکت‌های صوری و غیر واقعی روزگار بگذرانند. اما جمهوری اسلامی ایران را می‌توان تبلور مشارکت واقعا گسترده و مداوم سیاسی مردم دانست. به همین جهت است که این الگوی حکومتی با عنوان «مردم سالاری دینی» خوانده می‌شود. 🔹در این میان این پرسش می‌تواند طرح شود که دو مفهوم و چه نسبتی دارند و نقش‌آفرینی مردم در حکومت مبتنی بر سالار بودن و زمام‌داری مردم را چگونه می‌توان تحلیل کرد. 🆔 @hokmrani_dini
🔺کتاب الهی، منبع حکمرانی دینی 🔹امام خامنه‌ای(حفظه الله): 🔹در این نظام سیاسی[الهی]، از گرفته می‌شود و از آنچه خدای متعال بر پیغمبر نازل می‌کند، که می‌فرماید: فَبَعَثَ اللهُ النَّبِیّینَ مُبَشِّرینَ وَ مُنذِرینَ وَ اَنزَلَ مَعَهُمُ الکتٰبَ بِالحَقِّ لِیَحکُمَ بَینَ النّاسِ فیمَا اختَلَفوا فیه؛ «لِیَحکُمَ» یعنی «لِیَحکُمَ کتاب»؛ این کتاب حُکم کند بین مردم در آنچه باید انجام بدهند، و حاکم او است در همه‌ تنظیم‌های اجتماعی. این در سوره‌ بقره است. 🔹در سوره‌ مائده [می‌فرماید]: وَلیَحکُم اَهلُ الاِنجیلِ بِما اَنزَلَ اللهُ فیهِ؛انجیل حاکم است؛ یعنی دستور حکمرانی از انجیل گرفته می‌شود برای اهل انجیل؛ و همچنین در [مورد] پیغمبران دیگر که در آیات «وَ مَن لَم یَحکُم بِما اَنزَلَ اللهُ فَاُولئٰکَ هُمُ الکافرون» و «اُولئٰکَ هُمُ الظٰلِمونَ» و «اُولئٰکَ هُمُ الفسِقونَ» هست. 🔹در همه‌ اینها آن چیزی که منبع و منشأ حکمرانی است و دستور حکمرانی و برنامه‌های حکمرانی از آن گرفته می‌شود، عبارت است از که به پیغمبر نازل شده است؛ این و در آن [کتاب] است؛ و همه‌ برنامه‌های بشری در چهارچوبِ این اصول بایستی گذاشته بشود. 1399/12/21 🆔 @hokmrani_dini
🔺امام علی علیه‌السلام: أعقَلُ المُلوکِ مَن ساسَ نَفسَهُ لِلرَّعِیَّةِ بما یُسقِطُ عَنهُ حُجَّتَها، و ساسَ الرَّعِیَّةَ بما تُثبِتُ بهِ حُجَّتَهُ علَیها. 🔹خردمندترین فرمانروا کسی است که خود را چنان سیاست (تربیت) کند که جایی برای بهانه و اعتراض ملّت بر او باقی نماند و با مردم چنان سیاستی در پیش گیرد که حجّت خود را بر آنان تمام کند. 📚 غرر ودرر آمدی، 3350 🆔 @hokmrani_dini
✅ رهبر_معظم_انقلاب: 🔹در قرآن کریم و در روایاتِ ما درباره‌ نسبت به سرنوشت جامعه مطالب روشن و فراوانی هست: 🔹کُلُّکُم راعٍ وَ کُلُّکُم مَسئولٌ عَن رَعِیَّتِه، یعنی همه‌ آحاد جامعه نسبت به وضع جامعه. 🔹مَن اَصبَحَ لایَهتَمُّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم؛ امور مسلمین یعنی همین که همه‌ امور را شامل می‌شود. 🔹یا در این خطبه‌ معروف صفّین، که مطالب زیادی در باب حکومت در این خطبه وجود دارد، امیرالمؤمنین (علیه السّلام) یک عبارتی دارند که به نظر من خیلی مهم است: وَ لَکِن مِن واجِبِ حُقوقِ اللَهِ سُبحانَهُ‌ عَلَى عِبادِهِ النَّصیحَةُ بِمَبلَغِ جُهدِهِم وَ التَّعاوُنُ عَلَى اِقامَةِ الحَقِّ بَینَهُم‌؛ جزو مهم‌ترین و لازم‌ترین حقوق پروردگار این است که: ؛ باید همکاری کنند تا حق در جامعه اقامه بشود، بر پا بشود؛ یعنی این مسئولیّت مردم است دیگر؛ مردم مسئولند، بایستی کنند که در کشور، بر پا بشود، بر پا شود. ۱۴۰۰/۳/۱۴ 🆔 @hokmrani_dini
🔻برخی سوالات مهم و اساسی درباره انتخابات؛ 🔺ابعاد فقهی در حکومت اسلامی چیست؟ 🔺حکم فقهی و حقوقی چیست؟ آیا این عمل که منجر به می‌شود، از نظر فقهی و حقوقی مصداق است؟ 🔺دعوت به عدم مشارکت، آیا محسوب می‌شود؟ 🔺حکم فقهی و حقوقی مسوولینی که با و خود به مشارکت مردم ضربه می‌زنند چیست؟ 🔹به نظر می‌رسد این مسائل که از اهمیت بالایی برخوردارند، باید توسط اساتید و فضلای حوزه مورد بحث و بررسی قرار گیرند و ابعاد فقهی و حقوقی آنها روشن گردد تا بر اساس آن، قوانین متناسب وضع گردد. 🔹نظام اسلامی که در آن نقش محوری دارد و با به میدان آمدن مردم و پشتیبانی آنها، تقویت می‌شود، باید همه دلبستگان به آن، از این ظرفیت محافظت کنند و اجازه ندهند برخی به دلیل منافع خود، همراستا با دشمنان به آن خدشه وارد کنند. ✍ آمادگی انتشار یادداشت‌های اساتید و فضلای حوزه را در این زمینه دارد. 🆔 @hokmrani_dini
🔺امام خامنه‌ای: 🔹انتخابات در کشور ما یک حرکت نیست. پایه‌ نظام ما همین انتخابات است. یکی از پایه‌ها، انتخابات است. 🔹 با حرف نمی‌شود؛ مردم‌سالاری دینی با شرکت مردم، حضور مردم، اراده‌ مردم، ارتباط فکری و عقلانی و عاطفی مردم با تحولات کشور صورت می‌گیرد؛ این هم جز با یک انتخابات صحیح و همگانی و مشارکت وسیع مردم ممکن نیست. این مردم‌سالاری، عامل ملت ایران است. ۱۳۸۸/۰۱/۰۱ 🆔 @hokmrani_dini
🔺امام خامنه‌ای: 🔹 بعضی‌ها گفتند که امام را، را و امثال اینها را از غربی‌ها به ملاحظه و رودربایستی و مانند اینها گرفت، حرف بسیار بی‌مبنائی است. 🔹 امامی که ما شناختیم و سالها با او همکاری کردیم و مردم دیدند امام را، کسی نبود که به خاطر رودربایستی با این و با آن و با این حرفها، از حکم خدا منصرف بشود؛ نه، اگر چنانچه مردم‌سالاری در نبود، از دین نبود و خدایی نبود، امام کسی نبود که به آن تن بدهد. 1400/03/14 🆔 @hokmrani_dini
🔺امام خامنه‌ای: شهید بهشتی پایه‌گذار دادگستری اسلامی است 🔹 شهید بهشتی یک حق بزرگی بر گردن کشور و ملت دارند و آن پایه‌گذاری دادگستری اسلامی است. کار، کار آسانی نبود و کار دشواری بود. ایشان یک حرکت جدیدی را برای قوه‌ی قضائیه شروع کرده بود. 🔹 ایشان یک عالم متفکر بود، نظریه‌پرداز بود.مرحوم آقای بهشتی حقاً شخصیت برجسته و ممتازی بود. بود. واقعاً انقلابی بود. پرتلاش بود. از بن دندان معتقد به بود ایشان. مرحوم به معنای واقعی کلمه پایبند به مبانی انقلاب و مبانی امام رضوان اللّه علیه بود و هم بود، مرد و بود. 🔹 بنده با ایشان زیاد معاشر بودم. خیلی متشرع بود، خیلی پرهیزگار بود، خیلی در حرکت در جهت دین و مسائل دینی جدی بود. علاوه بر اینها ایشان از ارکان تدوین قانون اساسی است. یعنی حق این بزرگوار بایستی شناخته بشود و گذارده بشود. ۱۴۰۰/۰۴/۰۷ 🆔 @hokmrani_dini
🔰 تحریف اندیشه‌های انتخاباتی امام توسط 🔺 محمد سروش محلاتی از روحانیون روشنفکر است که قائل به شرکت در انتخابات است. وی در یادداشتی با عنوان «آیا شرکت در انتخابات وظیفه شرعی است؟» به دنبال مخدوش کردن فتاوای امام راحل، رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید درباره وجوب شرعی شرکت در انتخابات است. این نوع نگاه در نهایت منجر به و نظام اسلامی خواهد شد. 🔺 جهت نشان‌دادن بی‌اساس بودن دیدگاه وی، نظرات اساتید و فقهای حوزه در ادامه اشاره می‌شود: 1️⃣ حجت الاسلام و المسلمین استاد درس خارج حوزه علمیه 🔹 شرکت در انتخابات هم و هم است. کسانی که شرکت در انتخابات را صرفاً حق می شمارند، انتخابات را بر این مبنا می دانند که شهروندان نماینده و وکیل خودشان را انتخاب می کنند و می گویند ما نمی خواهیم از این حق استفاده و وکیلی و نماینده ای برای خود انتخاب کنیم، این مبنا را در گذشته آقای بیان کرد. 🔹 در رد نظریه حق صرف باید بگوییم که انتخابات وکالت نیست. وکیل الرعایا خواندن نماینده و رئیس جمهور تسامحی است؛ زیرا وکیل باید براساس نظر موکل عمل کند، نمایندگان براساس نظر مردم عمل نمی کنند و نمی توانند چنین کاری را هم انجام دهند، پس دیدگاه وکالت دیدگاه نادرستی است. 🔹 اگر در انتخابات شرکت نکنیم، حداقل آسیب اسلامی است، حفظ نظام به فتوای همۀ مراجع تقلید واجب است حتی آن هایی که شرکت را صرفاً حق می دانند، حفظ نظام را واجب می دانند، بنابراین بر اساس حکم ثانویه واجب است و مکلف می باشیم در انتخابات شرکت کنیم. لذا شرکت در انتخابات است.‮ 🆔 @hokmrani_dini
اندیشکده حکمرانی دینی
🔰 تحریف اندیشه‌های انتخاباتی امام توسط #سروش_محلاتی 🔺 محمد سروش محلاتی از روحانیون روشنفکر است که
2️⃣ حجت الاسلام و المسلمین عضو مجلس خبرگان رهبری 🔹 فقیه بزرگ فرمود " تجب علی الناس اعانه و مساعدته" بر مردم واجب است که فقیه و رهبر را کمک و یاری کنند و امروز کمک به نظام و رهبری حضور در پای صندوق های رأی و مشارکت همگان در انتخابات است. 🔹بی تردید امروز مشارکت در انتخابات مقدمه یک واجبی است که است و مقدمه واجب عقلا و شرعا واجب می باشد و اگر در انتخابات شرکت نشود با توجه به فضایی که فراهم آمده و شرایطی که دشمن ایجاد کرده، تضعیف نظام قلمداد می شود و تضعیف نظام حرام و معصیت است و این مستند فرمایش فقها بزرگ روزگار ما است. 🔹 چیزی به نام شرکت در به عنوان یک واجب یا حرام مستقل در فقه، آیات و روایات نداریم اما چیزی به عنوان وجوب حفظ نظام داریم، هر چیزی که باعث حفظ نظام باشد واجب و ترک آن حرام است، امروز با این تبلیغات دشمن، مشارکت در انتخابات، تقویت و حفظ نظام است و مخالفت با انتخابات و پشت کردن به صندوق های رأی، تضعیف نظام محسوب می شود. 🔺 کسانی که منکر وجوب در انتخابات هستند باید قدری در نظرشان تأمل و دقت کنند. 🆔 @hokmrani_dini
اندیشکده حکمرانی دینی
🔰 تحریف اندیشه‌های انتخاباتی امام توسط #سروش_محلاتی 🔺 محمد سروش محلاتی از روحانیون روشنفکر است که
3️⃣ حجت الاسلام والمسلمین محسن فقیهی، استاد درس خارج حوزه علمیه 🔹 واجب و تضعیف نظام حرام است و مقدمه تضعیف نظام رأی ندادن می باشد، عدم مشارکت مقدمه حرام است و از نظر عقلی مقدمه حرام هم حرام است پس شرکت در انتخابات یک است. 🔹اگر نظام تضیف شود امنیت مردم به خطر می افتد و اگر بعد از این ناامنی و کشت و کشتاری به علت عدم مشارکت و اتفاق افتاد، تمام کسانی که در انتخابات شرکت نکردند در پیشگاه الهی باید جوابگوی این عمل خود باشند. 🔹 انتخابات و شرکت در انتخابات علاوه براینکه یک است و هرانسانی می تواند شرکت کند یا شرکت نکند و کاملاً آزاد می باشد، اما در عین حال این آزادی با او تضادی ندارد، انسان آزاد است نماز بخواند یا نخواند اما نسبت به نماز خواندن تکلیف هم دارد، شرکت در انتخابات هم به عنوان یک حق مطرح و هم به عنوان یک تکلیف شرعی و عقلی مطرح می باشد. 🆔 @hokmrani_dini