eitaa logo
اندیشکده حکمرانی دینی
597 دنبال‌کننده
861 عکس
344 ویدیو
18 فایل
🔺اندیشکده حکمرانی دینی وابسته به موسسه مطالعات دینی معیار اندیشه است. 🔺آدرس کانال اطلاع‌رسانی موسسه: https://eitaa.com/meyare_andishe 🔺راه ارتباطی با اندیشکده: @mmfm60
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 مسئله‌ى 💠امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): 🔻مسئله‌ى کاهش جمعیّت مسئله‌ى بسیار مهمّى است. براى آن دشمنانى که در اوائل صحبت اشاره کردم، بهترین چیز این است که ایران یک کشورى باشد با بیست سى میلیون جمعیّت که نصف این جمعیّت هم کهن‌سال و میان‌سال و از کارافتاده باشند؛ این برایشان بهترین چیز است؛ 🔻[اگر] براى این برنامه‌ریزى بتوانند بکنند، حتماً می کنند، پول بتوانند خرج کنند، حتماً خرج می کنند؛ ما باید حرکتمان در مقابل این حرکت، حرکت صحیح و منطقى و خردمندانه و عالمانه باشد که خب خوشبختانه شنیدم در مجلس دوستان دنبال این قضیّه هستید و امیدواریم که خداوند به شما کمک کند. ۱۳۹۳/۳/۴ ✅مسئله‌ى جمعیت تأثیر زیادى دارد در اقتدار ملى؛ و افزایش نسل جوان و بزرگ بودن کشور از لحاظ جمعیت، خیلى تأثیر دارد در ایجاد اقتدار. ۱۳۹۳/۶/۱۳ ➡️https://t.me/hokmrani_dini ➡️https://twitter.com/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
🔶معاون آکادمی موشکی روسیه: ایران می‌تواند اسرائیل را به محلی غیرقابل سکونت تبدیل کند ♦️سیوکوف: اسرائیل نمی‎تواند با موشک‎های نقطه‎زنِ ایران مقابله کند. حمله موشکی ایران به سامانه‌ها و رآکتورهای هسته‌ای اسرائیل، آن‎جا را به محلی غیرقابل سکونت تبدیل می‎کند. ♦️تأسیسات ایران در مناطق کوهستانی دژمانندی قرار دارند که نمی‌توان به آن‌ها نفوذ کرد. عملیات نظامی اسرائیل حتی با مشارکت نیروی هوایی آمریکا هم هیچ نتیجه‎ای نخواهد داشت. ➡️https://t.me/hokmrani_dini ➡️https://twitter.com/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
/ بخش سوم 🔰 فضای مجازی نسبت به ایدئولوژی و فرهنگ‌، ذات‌انگار مطلق نیست 🎙حسین حسنی پژوهشگر دفتر مطالعات فضای مجازی، پژوهشگر و منتقد سینما و دبیر سایت مشاورفیلم 👇👇
/ بخش سوم 🔰فضای مجازی نسبت به ایدئولوژی و فرهنگ‌، ذات‌انگار مطلق نیست 🎙حسین حسنی پژوهشگر دفتر مطالعات فضای مجازی، پژوهشگر و منتقد سینما و دبیر سایت مشاورفیلم 🔹برای بررسی تأثیر فضای مجازی بر دیانت و فرهنگ جامعه، اول باید مبنای خود را مشخص کنیم. عده‌ای نسبت به تکنولوژی ذات‌انگار هستند. 🔹فضای مجازی با همه‌ی گستردگی و اهمیتش که بدیل جامعه فیزیکی شده، یک محصول تمدنی است و این افراد چنین محصولی را به صورت حتمی و لازمی برگرفته از مکتب و ارزش‌های تمدن مادر می‌دانند. 🔹سیر تطور و تحولات تمدنی انسان، او را به نیازهای ویژه‌ای می‌رساند. این نیازها طبعا در بستر همان تحولات تمدنی پاسخ خود را می‌گیرند. فضای مجازی هم پاسخ به یک تحول تمدنی است. 🔹چنانکه قبلا اشاره شد وقتی تحولات تمدنی به آنجا می‌رسد که مسائل مختلف در جامعه نیازمند پردازش اطلاعات بی‌شمار، سرعت و دقت بسیار بالا و نیز درنوردیدن مرزها و جغرافیا می‌شود، برای پاسخ به این نیاز تمدنی فضای مجازی ظهور می‌کند و عرصه‌ی جدیدی را برای حیات بشر پدید می‌آورد. 🔹حالا عده‌ای نسبت به دستاورد‌های تمدنی ذات‌انگار هستند به این معنا که می‌گویند مکتب و فرهنگ و ایدئولوژی در ساخت یک تکنولوژی نفوذ عمیق و مؤثر دارد، به این صورت که نمی‌شود تکنولوژی را از فرهنگ و ایدئولوژی زادگاهش جدا کرد. 🔹از نگاه این افراد فضای مجازی که در فرهنگ غرب زائیده شده و خاستگاه آن ایدئولوژی لیبرال و جامعه‌ی سکولار است، طبیعتاً یک فناوری سکولار و لیبرال است و دستاوردهای فرهنگی غرب را چنان در بطن خود دارد که از آن قابل انفکاک نیست. 🔹از نظر ما این نگاه ذات‌انگارانه درست نیست و قضیه به این شدت و غلظت نیست. فضای مجازی و هر تکنولوژی دیگر نسبت به ایدئولوژی‌ها و فرهنگ‌های خاستگاه مادری خود ذات‌انگار مطلق نیستند. ➡️https://t.me/hokmrani_dini ➡️https://twitter.com/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
🔰برگزاری مراسم گرامیداشت هفته پژوهش با سخنرانی آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای 🔹مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و رونمایی از کتاب روایت اساسی، روز سه شنبه ۲۳ آذرماه در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می شود. 🔸در این مراسم آیت الله سید محمد خامنه‌ای عضو مجلس بررسی نهایی قانون اساسی، دکتر عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان، دکتر علی بهادری جهرمی ناظر علمی کتاب روایت اساسی به سخنرانی خواهند پرداخت و از کتاب "روایت اساسی" که به تازگی به اهتمام پژوهشکده شورای نگهبان و توسط انتشارات امیرکبیر‌منتشر شده است، رونمایی خواهد شد. 🔸گفتنی است این مراسم، روز سه شنبه ۲۳ آذر از ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷ در محل تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی به نشانی: تهران خیابان استاد نجات اللهی (ویلا)، نبش خیابان ورشو و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می شود. ➡️https://t.me/hokmrani_dini ➡️https://twitter.com/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
🔰 💠امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): 🔸انسجام مردم و دستگاه‌های مدیریّتی کشور مهم است. مردم بایستی با دستگاه‌های مدیریّتی کشور ارتباط پیدا کنند؛ 🔸البتّه بخش مهمّی از این به عهده‌ِی خود دستگاه‌ها است؛ یعنی خود دولت، خود قوّه‌ی قضائیّه، خود دستگاه‌های دیگر بایستی رفتارشان، عملشان جوری باشد که جلب اعتماد بکند؛ این بخش به عهده‌ی آنها است، 🔸امّا بخشی هم به عهده‌ی من و شما است، بخشی هم به عهده‌ی کسانی است که مخاطب دارند؛ کسانی که بلندگو دارند که بایستی در این بلندگوهای رسمی و غیررسمی، حرف‌هایی زده بشود. هیچ دولتی هم بدون کمک و پشتیبانیِ مردم قادر به کار نیست، نه دولتِ ما و نه هیچ دولتی در دنیا. 🔸ما نباید کاری کنیم که این پشتیبانی و اعتماد مردم نسبت به دستگاه‌های دولتی و دستگاه‌های اجرائی کشور سلب بشود. 🔸علاجِ مشکلات این نیست که ما پشت دولت را خالی کنیم؛ علاج مشکلات این نیست که ما تبرّی کنیم از آنچه دستگاه‌های مسئول انجام می‌دهند؛ نخیر، علاج این است که ما: 🔻انتقاد کنیم 🔻حرفمان را بزنیم 🔻کمک کنیم 🔻کمک فکری بکنیم 🔻و کمک عملی بکنیم؛ 🔸علاج این است. ✍️بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری - ۱۳۹۷/۶/۱۵ ➡️https://t.me/hokmrani_dini ➡️https://twitter.com/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
🔰 💠امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): 🔹«و اصلاح ذات البین»؛ میانه‌ی افراد را اگر اختلافی وجود دارد، اصلاح کنیم. «و افشاء العارفة و ستر العائبة»؛ 🔹درباره‌ی اشخاص، نقاط مثبت را، نقاط خوب را افشاء کنیم، منتشر کنیم. از کسی، از مسئولی کار خوبی سراغ دارید، این را بیان کنید و بگوئید. 🔹نقطه‌ی مقابل؛ اگر چنانچه نقطه‌ی منفی‌ای سراغ دارید، این را افشاء نکنید. 🔹افشاء نکردن معنایش این نیست که نهی از منکر نکنید؛ چرا، به خود آن کسی که به کارش اشکالی وارد است و باید ایراد گرفته شود، گفته بشود؛ 🔹اما افشاء کردن این چیزها مصلحت نیست. در این باره صحبتهای زیادی هست. این یک بخشی از این دعاست. ✍بیانات در دیدار مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران ۱۳۹۰/۵/۱۶ ➡️https://t.me/hokmrani_dini ➡️https://twitter.com/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
🔰نگاهی به بخش در لایحه بودجه ۱۴۰۱ 🔸از ۱۵۰۵ هزار میلیارد تومان رقم کل بودجه عمومی، ۲۲ هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان فرهنگی است که نسبت به قانون بودجه امسال ۱.۳ درصد کمتر شده است. 🔸تمامی نهادهای فرهنگی، ذیل ۹ نهاد اصلی تجمیع شده‌اند. 🔸بیشترین ادغام نهادی، ذیل سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته است. 🔸رقم ۱۵۳۴ میلیارد تومان سازمان تبلیغات اسلامی میان ۲۰ نهاد مختلف توزیع شود که سازمان تبلیغات یکی از آنهاست. 🔸رقم ۵ هزار و ۳۸ میلیارد تومان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، میان ۱۷ نهاد مختلف توزیع می شود که وزارت فرهنگ یکی از آنهاست. ➡️https://t.me/hokmrani_dini ➡️https://twitter.com/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
/ بخش چهارم 🔰اگر اقتصاد کشور بخواهد مدیریت شود باید فضای مجازی مدیریت شود 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین حسن غفاری‌فر، عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و مدیر گروه تبلیغ موسسه امام رضا(ع) 👇👇
/ بخش چهارم 🔰اگر اقتصاد کشور بخواهد مدیریت شود باید فضای مجازی مدیریت شود 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین حسن غفاری‌فر، عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و مدیر گروه تبلیغ موسسه امام رضا(ع) 🔺در اطراف ما در فضای مجازی، کلاهبرداری‌های گسترده‌ای در قالب کارهای اقتصادی در حال انجام است. فضایی که قرار بود عامل ترویج اقتصاد باشد عامل ترویج کلاهبرداری شده است! بنابراین به لحاظ اقتصادی امروز بهترین وقت برای پرداختن به این موضوع است. 🔺همانطور که باید جلوی قاچاق کالا در مرز گرفته شود، بایستی جلوی قاچاق کالا از طریق فضای مجازی نیز گرفته شود. امروزه از طریق همین فضای مجازی در داخل کشور، کثیف‌ترین کارها که قبلا در یکی دو مکان در یک شهر وجود داشت، امروز به گستردگی جغرافیا، امکانش فراهم شده است. 🔺امروز ضروری‌ترین اقدام دولت برای کنترل اقتصاد همین فضای مجازی است. اگر اقتصاد کشور بخواهد مدیریت شود باید فضای مجازی مدیریت شود. 🔺در حالی‌که ما ده‌ها کارخانه تولید لوازم خانگی داریم، سه گروه شیطانی عامل و حامی واردات لوازم خانگی شده‌اند. یک گروه به دنبال تضعیف ایران هستند، که تولید داخل نابود شود. 🔺گروه دوم دنبال پول مفت هستند، هرچند ممکن است نماز هم بخوانند. عده سوم هم کسانی هستند که جاسوس هستند و قصد دارند با وارد کردن کالاهای خاص به اقتصاد ضربه بزنند؛ به‌گونه‌ای که رهبری از خود هزینه کردند تا جلوی این واردات گرفته شود. 🔺پشت فضای مجازی از لحاظ اقتصادی هر سه قشر هستند. این‌ها حتی حاضر نیستند بدون فیلترینگ، زیرساخت فضای مجازی، داخلی باشد. برای نجات اقتصاد ایران باید فضای مجازی کنترل شود. 🔺نفوذ همیشه هست، حتی در کنار خانه پیامبر(ص) نفوذی بود و در همه دولت‌ها پیدا می‌شود، ولی در دولتی مثل دولت قبل، عزم مبارزه با نفوذ نیز وجود نداشت. 🔺در مجلس جدید نیز مطرح کردن طرح حمایت از کاربران فضای مجازی حدود دو سال طول کشید تا طرح ارائه شده توسط برخی دغدغه‌مندان مجلس قبل در مجلس جدید مورد بررسی قرار بگیرد و تحت اصل ۸۵ درآید. 🔺برخی افراد در تشخیص مصلحت کشور، سطحی‌نگر هستند. این دوستان ایرانی مسلمان اما سطحی‌نگر، هیچ‌گاه با این‌گونه طرح‌ها همراهی نخواهندکرد. فکر نکنید با مطرح کردن این طرح میزان مقبولیت دولت آقای رئیسی پایین آمده است؛ اگر دولت فعلی رای آورد چون مردم دیدند که مرد کار است. 🔺رفتن این طرح ذیل اصل ۸۵، از لحاظ سیاسی، نه‌تنها ضرر نداشت بلکه دیر هم اقدام شد. چون با معطلی بیشتر این طرح در مجلس، آن‌هایی که همراه نیستند هیچ‌گاه همراه نخواهند شد 🔺و آن‌هایی که با طرح همراه هستند با گذر زمان مایوس و متزلزل خواهند شد. آن‌هایی هم که گستاخ هستند فرصت نفوذشان بیشتر می‎شود و تعداد افراد ملحق شده به انحراف را بیشتر می‌کنند. ➡️https://t.me/hokmrani_dini ➡️https://twitter.com/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
📝 فراخوان مقالات همایش ملی حکمرانی اسلامی 📦همایش ملی حکمرانی اسلامی به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ در قم برگزار می‌شود. مهلت ارسال چکیده مقالات تا پایان دی ماه ۱۴۰۰ و مهلت ارسال اصل مقالات نیز تا پایان بهمن سال ۱۴۰۰ تعیین گردیده است. زمان برگزاری همایش نیز برای اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ برنامه ریزی شده است. 📑 مقالات دریافتی از سوی دبیرخانه همایش ارزیابی گردیده و طی مجلداتی چاپ و منتشر می‌شود و مجموعه مقالات منتخب با حضور اساتید و علما در روز برگزاری همایش رونمایی خواهد گردید. 🔻علاقه‌مندان جهت تماس با دبیرخانه همایش ضمن ارتباط با آدرس قم، بلوار پانزده خرداد، خیابان شهید میثمی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، گروه سیاست، می توانند با صندوق پستی alisafari@iict.ac.ir مکاتبه و یا با شماره ۰۲۵۳۷۶۰۳۵۷۱ داخلی ۱۲۷ تماس حاصل نمایند. 🔰 محوزهای مقالات همایش: 🔹۱- ماهیت و مولفه‌های حکمرانی اسلامی 🔹۲- حکمرانی و نظام‌های معرفتی اسلام 🔹۳- حکمرانی و تجربه نظام جمهوری اسلامی 🔹۴- حکمرانی مجازی ➡️https://t.me/hokmrani_dini ➡️https://twitter.com/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
/ بخش چهارم 🔻کارتل‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی می‌خواهند ما در یک هرج و مرج قانونی و فرهنگی در رابطه با فضای مجازی به سر ببریم ✅حجت الاسلام والمسلمین نعیمیان، مدیر موسسه امام رضا(ع) و استاد حوزه و دانشگاه 👇👇
/ بخش چهارم 🔻کارتل‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی می‌خواهند ما در یک هرج و مرج قانونی و فرهنگی در رابطه با فضای مجازی به سر ببریم ✅حجت الاسلام والمسلمین نعیمیان، مدیر موسسه امام رضا(ع) و استاد حوزه و دانشگاه 🔹اصل قانونگذاری امری طبیعی است و در همه موارد نیاز جدی است. مسأله بسیار مهم، فضای انفعالی و همسو با رویکردهای سرمایه‌سالارانه جهانی بوده که مانع از قانونگذاری فعال، جامع و ارزشی شده است. به ویژه اینکه بسیاری از سرمایه‌داران در مدیریت مستقیم و غیرمستقیم عرصه مجازی به دنبال تامین منافع و بهره‌مندی‌های اقتصادی و سیاسی خود بوده‌اند. 🔹دولت قبل یک دولت متوهم بود که به دنبال بهره سیاسی از فضای مجازی بود. چنانکه بسیاری از منفعت‌جویان می‌خواستند با ناکارآمدسازی قوانین و تکیه بر قوانین حداقلی و جلوگیری از شکل‌گیری قوانین جامع و شفاف، زمینه کافی برای سوء استفاده‌های اقتصادی و سیاسی خود داشته باشند. 🔹در فضای معاصر جهان هم کارتل‌های فرهنگی و اقتصادی و سیاسی به این امر کمک کرده که ما در یک هرج و مرج قانونی و فرهنگی به سر ببریم. بنابراین تلاش‌های نهادهای قانونگذار و مجلس از این حیث قابل تقدیر است. به این شرط که فضای مناسبی بدون فشار و جوسازی فراهم شود تا به صورت معقول به ابعاد مختلف طرح پرداخته شود. 🔹اصل اینکه چنین طرحی در دولت گذشته توسط برخی طراحی شده و به دولت جدید رسیده، خوب است اما این طرح می‌تواند ارتقاء پیدا کند چرا که برخی محذورات و محدودیت‌های دولت قبل دست طراحان را بسته بود. ولی در همین حد هم بسیاری از منویات رهبر معظم انقلاب را می‌تواند تحت پوشش قرار دهد، اما منعی نیست که با برجسته دیدن منویات رهبری، تلاش‌هایی برای ارتقاء طرح انجام شود. 🔹مهم آن است که مدیریت فضای رسانه را به گونه‌ای داشته باشیم که در حمله‌ها و هجمه‌های ضد فرهنگی و سیاسی، طراحان طرح بتوانند در فرآیند مطلوب طرح را تصویب کنند و طبیعتاً باید یکایک نمایندگان مجلس دغدغه‌های مقام معظم رهبری را مد نظر قرار داده باشند. آنجا که اطلاعات اندک از مبانی حضرت آقا وجود دارد طبیعتاً به تضعیف چنین قوانینی می‌انجامد. 🔹یک راهکار این است که دغدغه‌های رهبری به عنوان یک پیش زمینه در اختیار تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان قرار بگیرد و آن نقاط برجسته به کمک تصریحات فرمایشات حضرت آقا، شفاف و زمینه‌سازی شود و الّا بدون زمینه‌سازی؛ با برجسته‌سازی یکی دو نقطه جلوی تصویب طرح گرفته خواهد شد. ➡️https://t.me/hokmrani_dini ➡️https://twitter.com/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
فاطمه‌ای دیگر، رنگی، ۲۵آذر۱۴۰۰.pdf
1.5M
📕فاطمه‌ای دیگر ✅فیش تبلیغی ایام فاطمیه ۱۴۰۰ 🔶موضوع: بازتعریف ارزش و جایگاه مادری 🔺کاری از سازمان تبلیغات اسلامی ➡️https://t.me/hokmrani_dini ➡️https://twitter.com/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
🔰اگر رفتن به سمت حکومت با هدف معنوی و الهی باشد، از برترین مصادیق امر به معروف و نهی از منکر و از برترین مصادیق مجاهدت است 💠امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): 🔸رفتن به سمت حکومت و رفتن به سمت هر چیزی غیر از حکومت، اگر برای دنیا شد، بد است؛ اگر برای هوای نفس شد، بد است؛ مخصوص رفتن به سمت حکومت نیست. ما به سمت هر هدفی حرکت کنیم که مقصودمان هوای نفس باشد، مقصودمان منافع شخصی باشد، این ضد ارزش است؛ 🔸این همان مصداق دخول در دنیاست که فرمود: «الفقهاء امناء الرّسل ما لم یدخلوا فی الدّنیا»؛ این مخصوص رفتن به سمت حکومت نیست. اگر هدف، دنیاست، مردود است؛ حکومت و غیرحکومت ندارد؛ 🔸اما اگر رفتن به سمت حکومت با هدف معنوی است، با هدف الهی است، این از برترین مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است؛ از برترین مصادیق مجاهدت است؛ این قبول مسئولیت‌های سنگین است، یا دفاع از مسئولان صاحب صلاحیت است. 🔸اگر روحانیِ حکومتی به آن کسی گفته می‌شود که برای ادای دین خود، برای ادای مسئولیت شرعی خود، برای خاطر خدا از نظام اسلامی حمایت می‌کند یا از مسئولینی حمایت می‌کند، این ارزش است، این ضد ارزش نیست؛ نداشتن این حالت، ضد ارزش است. 🔸پس هیچکدام از این دو مفهوم _نه مفهوم حکومت روحانی و حکومت آخوندی، و نه مفهوم آخوند حکومتی، روحانی حکومتی_ مفاهیم درستی نیست. طرح این‌ها پس از انقلاب و تشکیل نظام اسلامی، یک طرح مغالطه‏آمیز است؛ این مفاهیم متعلق به فرهنگ این انقلاب نیست. ✍️بیانات در دیدار طلاب، فضلا و اساتید حوزه علمیه قم‌ ۱۳۸۹/۷/۲۹ ➡️https://t.me/hokmrani_dini ➡️https://twitter.com/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
/بخش ششم 🔻هیچ نظامی به قیمت اضافه کردن آزادی، امنیت خودش را به خطر نمی‌اندازد ✅حجت الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی، رییس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه 👇👇
/بخش ششم 🔻هیچ نظامی به قیمت اضافه کردن آزادی، امنیت خودش را به خطر نمی‌اندازد. ✅حجت الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی، رییس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه 🔺هیچ نظامی به قیمت اضافه کردن آزادی، امنیت خودش را به خطر نمی اندازد؛ مثلا در فرودگاه مردم را کاملا محدود و بازرسی می‌کنند؛ هر چیزی را نباید با خود به هواپیما بُرد، در داخل هواپیما باید کمربند را بست؛ همه اینها آزادی را محدود می کند به این خاطر که ضریب امنیت مردم، تامین شود. 🔺گاهی امنیت، امنیت سیاسی است. گاهی امنیت مالی و گاهی امنیت فرهنگی. مهم این است که نقاط ناامن این فضا را باید شناسایی کرد و به صورت موردی، جهت افزایش امنیت برخی آزادی ها را محدود کرد. 🔺در این صورت طبیعتا رضایتمندی هم حاصل می‌شود. در واقع رضایتمندی مردم وقتی تامین می شود که امنیت حداکثری و آزادی مناسب باشد نه آزادی حداکثری و امنیت نسبی. 🔺امروزه مخالفت ها بیش از اینکه مربوط به فضای حقیقی و عینی باشد، بیشتر در فضای مجازی است و اینکه چقدر این مخالفتها واقعی یا ساختگی است، محل تأمل است. 🔺گاهی مطلبی را در داخل و حتی از خارج کشور ترند می‌کنند و در جامعه منتشر می‌کنند و به گونه‌ای آن را مطرح می کنند که گویی همه مردم معترض و آماده آشوب هستند. 🔺در حالی که این جریان‌سازی را یک نفر یا عده ای معدود ایجاد می کنند. ایجاد شبهه در فضایی تاریک و بی‌سرپرست، راحت است و با ممزوج کردن بخشی از صدق و کذب، آن شبهه را در نگاه مخاطب واقعی جلوه می دهند؛ 🔺در حالی که فریبی بیش نبوده است. طبعا طرح حمایت از کاربران فضای مجازی برای محدود کردن برخورداری‌های مجاز و متعارف مردم نیست. 🔺محدود کردن و کنترل در جاهایی لازمه زندگی بشری است؛ مثلا شما نمی‌توانید با ماشین خودتان در هر جایی یا در هر وقتی بروید؛ مثلا در مسیر یک طرفه، در پیاده‌رو و ... . 🔺فلسفه وضع قانون برای جلوگیری از بروز هرج و مرج است. حالا اگر این طرح ضمن بهره‌مندی از ظرفیت‌های مفید مانع از سوء استفاده و هرج و مرج شود، به نحوی که جامعه ما و خانواده ما را امن‌تر کند، خوب و لازم است 🔺زیرا با آزادی‌های نامشروع و فسادبرانگیز مقابله می‌کند؛ ولی اگر این طرح فقط به معنای محدود کردن و کنترل باشد نه موثر و نه عملی است. ➡️https://t.me/hokmrani_dini ➡️https://twitter.com/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
🔰در کار فرهنگی به‌دنبال نمایش نباشید 💠امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ♦️در زمینه‌های فرهنگی، دنبال کارهای تشریفاتی و ویترینی نباشید. ♦️نمایش دادن کار فرهنگی، نه اینکه فایده‌ای ندارد؛ ضرر هم دارد. ♦️در زمینه‌ی فرهنگ باید دنبال کارهای محتوائی و اصیل و واقعی رفت، که امروز نیاز عمده‌ی کشور هم این است. ۱۳۸۹/۶/۸ ➡️https://t.me/hokmrani_dini ➡️https://twitter.com/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
🔰بازسازی انقلابی/ بخش هفتم 🔺عمل انقلابی در ذات خودش عقلانیت دارد 🎙مهدی جمشیدی عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 👇👇
🔰بازسازی انقلابی/ بخش هفتم 🔺عمل انقلابی در ذات خودش عقلانیت دارد 🎙مهدی جمشیدی عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔹عمل انقلابی در ذات خودش غیرعقلانی نیست که بعد بخواهیم عقلانیت را به آن ضمیمه کنیم. این حرف متأثر از ادبیات علوم اجتماعی سکولار است. 🔹«پوپر» معتقد است انقلاب ها در ذات خودشان غیرعقلانی هستند. اینکه کتاب «جامعه باز و دشمنان آن» که او نگاشته و سه ترجمه از آن در ایران انجام شده و جریان اصلاح طلب، سروش و حلقه کیان به آن دامن زده اند، 🔹این طور در افکار عمومی و حتی جامعه نخبگانی تثبیت کرده اند که انقلابی گری در سرشت خودش با عقلانیت بیگانه است، انقلابی گری هرج و مرج طلبی است. حرکت انقلابی عقلانیت را برنمی تابد. با اندیشه ورزی بیگانه است. 🔹در حالی که این نیست. این القاء ادبیات علوم اجتماعی سکولار است که مرتب تکرار می کنند. بستگی دارد به نوع آن ایدئولوژی که انقلاب را هدایت می کند. 🔹[رهبر معظم انقلاب] هم ناظر به همین موضوع [عقلانیت را] گفتند. چون می‌دانند که برخی ذهن ها آغشته به این عدم تلازم انقلابی گری از عقلانیت است، 🔹دارند تنبه می دهند که انقلابی گری که ما می گوییم به مفهوم مارکسیستی آن نیست. انقلابی گری که پوپر آن را نقد کرده نیست. انقلابی گری که در متن خودش عقلانیت را دارد. 🔹به خاطر همین در بیانیه گام دوم انقلاب در نیمه نخست درباره عصر انقلاب می گویند انقلاب از اخلاق و دایره انصاف خارج نشد. 🔹از کشته ها پُشته نساخت، انقلاب با همه با عدل و انصاف رفتار کرد. یعنی نه فقط این انقلاب عقلانی بود بلکه اخلاقی هم بود. 🔹حالا نیاز نیست از بیرون، عقلانیت بیاوریم وارد انقلاب کنیم. مثل این است که بگوییم چون نقصی در دین وارد است ما مردمسالاری را بیاوریم از بیرون به دین سنجاق کنیم. 🔹نه، رهبر انقلاب گفتند در ترکیب مردم سالاری دینی، این موضوع از متن دین جوشیده نه اینکه یکی از سنت برآمده، یکی دیگر از عالم تجدد و بعد این ها را به هم ضمیمه کنیم. 🔹یا جایی که می فرمایند نظریه نظام انقلابی، چرا این را می گویند؟ چون در ادبیات علوم اجتماعی یا باید رو به نظام آورد یا انقلاب. 🔹چون نظام نهاد اصلاحات تثبیت شده است. انقلاب به طور مرتب، شدن و تحول و پویایی است. یا نهضت را باید انتخاب کرد یا نهاد را. 🔹در علوم اجتماعی سکولار این انتخاب انتخاب قهری است. امّا در ادبیات انقلاب اسلامی اینطور نیست. 🔹نظریه نظام انقلابی یعنی ما انقلاب را در متن و بستر نظام می طلبیم و نظام محملی است برای تحقق شدن های انقلابی برخلاف چیزی که برخی گفتند که یا باید انقلاب اسلامی باشیم یا جمهوری اسلامی. 🔹رهبر انقلاب گفتند هم انقلاب هم نظام. پس ایشان پا را فراتر از این دوگانه های وارداتی و بیگانه با سنت فکری و فرهنگی ما نهادند و به خاطر همین، ترکیب های جدیدی را ساخته و پرداخته کردند. ➡️https://t.me/hokmrani_dini ➡️https://twitter.com/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
🔰مسئله‌ی 💠امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): 🔸ما الان از لحاظ نیروی انسانی و از جهت دارا بودن نیروی جوان در بهترین وضعیتیم؛ یعنی الان بیش از ۳۱ درصد جمعیت ما بین پانزده سال تا بیست‌ونه سال سن دارند؛ این وضعیت عالی است، فوق‌العاده است. 🔸البته اگر آنچه من مکرر توصیه کردم در مورد نسل مورد توجه قرار نگیرد، این امتیاز را در آینده‌ای نه‌چندان دور از دست خواهیم داد؛ ✍️بیانات در جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ۱۳۹۲/۱۲/۲۰ ➡️https://t.me/hokmrani_dini ➡️https://twitter.com/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
/ بخش هفتم 🔺شورای عالی انقلاب فرهنگی باید رسانه ملی مطلوب را تعریف کند 🔻حجت الاسلام و المسلمین قوامی، مدیر بنیاد فقهی مدیریت اسلامی 👇👇
/ بخش هفتم 🔺شورای عالی انقلاب فرهنگی باید رسانه ملی مطلوب را تعریف کند 🔻حجت الاسلام و المسلمین قوامی، مدیر بنیاد فقهی مدیریت اسلامی 🔸ما یک طرح به نام امامت و امارت داریم که اگر اجرا شود یک واکسینه ضد فساد می‌تواند باشد و تا کامل اجرا نشود همچنان در مفاسد غوطه‌ور می‌شویم. امیدواریم با این طرح لج بازی نشود و کامل اجرا شود که کتابش هم اخیرا منتشر شده است؛ یک سری لجاجت‌های نفسانی هم وجود دارد. 🔸هنر اسلامی هنوز توسط حوزه علمیه و فقها ترسیم نیست و حوزه تازه دارد تجهیز می‌شود تا نیاز های نظام را به صورت سازمان‌یافته تأمین کند؛ حوزه علمیه والد نظام است و باید خودش را تطبیق دهد و برای هدایت نظام باید طرح داشته باشد و اگر بسپارید به جاهای دیگر آنها مسیر خود را می‌روند؛ 🔸ما نباید منفعل باشیم بنابراین هنوز نتوانستیم رسانه خوب را طراحی کنیم. یکی از کارهای شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که رسانه ملی مطلوب را تعریف کند تا مدیری که می‌آید طبق این نقشه عمل کند. 🔸این خلأ در حوزه است و البته چیزهای پراکنده مثل فقه رسانه و فقه هنر داریم ولی هنوز شکل نگرفته است و کار پراکنده انجام شده است؛ رسانه ملی یک رسانه رسمی است و با شرایط فعلی خیلی نمی‌شود برای فرهنگ‌سازی از آن توقع داشت؛ 🔸مثل اقتصاد می‌ماند که اقتصاد دولتی ناکارآمد است و باید اقتصاد را به دست مردم داد تا رونق ایجاد شود و چون طمع‌ورزی است خصوصی‌سازی‌ها می‌شود خصولتی؛ یعنی افراد قدرتمند حاضر نمی‌شوند رها کنند لذا وارد می‌شوند و کار را به مشکل می‌کشانند. 🔸یک پیشنهاد این است که مدیر رسانه ملی را مجلس انتخاب کند تا بتواند آن را استیضاح کند و رهبری تنفیذ کند؛ در سیستم فعلی رایزنی‌هایی صورت می‌گیرد و فردی می‌آید و بعد از اینکه خسته می‌شود، دیگری می‌آید ... ➡️https://t.me/hokmrani_dini ➡️https://twitter.com/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
🔰 💠امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): 🔹امام حسین(ع) را فقط به جنگِ روز عاشورا نباید شناخت؛ آن یک بخش از جهاد امام حسین(ع) است. 🔹به تبیین او، امر به معروف او، نهی از منکر او، توضیح مسائل گوناگون در همان منی و عرفات، خطاب به علما، خطاب به نخبگان _حضرت بیانات عجیبی دارد که تو کتاب‌ها ثبت و ضبط است_ بعد هم در راه به سمت کربلا، هم در خود عرصه ‏ی کربلا و میدان کربلا، باید شناخت. 🔹در خود عرصه ‏ی کربلا حضرت اهل تبیین بودند، می‏رفتند، صحبت می‏کردند. حالا میدان جنگ است، منتظرند خون هم را بریزند، اما از هر فرصتی این بزرگوار استفاده می‏کردند که بروند با آن‏ها صحبت بکنند، بلکه بتوانند آن‏ها را بیدار کنند. 🔹البته بعضی خواب بودند، بیدار شدند؛ بعضی خودشان را به خواب زده بودند و آخر هم بیدار نشدند. آن‏هائی که خودشان را به خواب می‏زنند، بیدار کردن آن‏ها مشکل است، گاهی اوقات غیر ممکن است. ۱۳۸۸/۵/۵ ➡️https://t.me/hokmrani_dini ➡️https://twitter.com/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
/ بخش چهارم 🔰ضرورت توجه به ۴نکته در طرح حمایت از کاربران فضای مجازی 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین امیدی، عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی موسسه امام خمینی(ره) 👇👇