📝 فراخوان مقالات همایش ملی حکمرانی اسلامی
📦همایش ملی حکمرانی اسلامی به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ در قم برگزار میشود. مهلت ارسال چکیده مقالات تا پایان دی ماه ۱۴۰۰ و مهلت ارسال اصل مقالات نیز تا پایان بهمن سال ۱۴۰۰ تعیین گردیده است. زمان برگزاری همایش نیز برای اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ برنامه ریزی شده است.
📑 مقالات دریافتی از سوی دبیرخانه همایش ارزیابی گردیده و طی مجلداتی چاپ و منتشر میشود و مجموعه مقالات منتخب با حضور اساتید و علما در روز برگزاری همایش رونمایی خواهد گردید.
🔻علاقهمندان جهت تماس با دبیرخانه همایش ضمن ارتباط با آدرس قم، بلوار پانزده خرداد، خیابان شهید میثمی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، گروه سیاست، می توانند با صندوق پستی alisafari@iict.ac.ir مکاتبه و یا با شماره ۰۲۵۳۷۶۰۳۵۷۱ داخلی ۱۲۷ تماس حاصل نمایند.
🔰 محوزهای مقالات همایش:
🔹۱- ماهیت و مولفههای حکمرانی اسلامی
🔹۲- حکمرانی و نظامهای معرفتی اسلام
🔹۳- حکمرانی و تجربه نظام جمهوری اسلامی
🔹۴- حکمرانی مجازی
#حکمرانی_دینی
➡️https://t.me/hokmrani_dini
➡️https://twitter.com/hokmrani_dini
🆔 @hokmrani_dini
#گفتگوی_اختصاصی/ بخش چهارم
🔻کارتلهای فرهنگی، اقتصادی و سیاسی میخواهند ما در یک هرج و مرج قانونی و فرهنگی در رابطه با فضای مجازی به سر ببریم
✅حجت الاسلام والمسلمین نعیمیان، مدیر موسسه امام رضا(ع) و استاد حوزه و دانشگاه
👇👇
#گفتگوی_اختصاصی/ بخش چهارم
🔻کارتلهای فرهنگی، اقتصادی و سیاسی میخواهند ما در یک هرج و مرج قانونی و فرهنگی در رابطه با فضای مجازی به سر ببریم
✅حجت الاسلام والمسلمین نعیمیان، مدیر موسسه امام رضا(ع) و استاد حوزه و دانشگاه
🔹اصل قانونگذاری امری طبیعی است و در همه موارد نیاز جدی است. مسأله بسیار مهم، فضای انفعالی و همسو با رویکردهای سرمایهسالارانه جهانی بوده که مانع از قانونگذاری فعال، جامع و ارزشی شده است. به ویژه اینکه بسیاری از سرمایهداران در مدیریت مستقیم و غیرمستقیم عرصه مجازی به دنبال تامین منافع و بهرهمندیهای اقتصادی و سیاسی خود بودهاند.
🔹دولت قبل یک دولت متوهم بود که به دنبال بهره سیاسی از فضای مجازی بود. چنانکه بسیاری از منفعتجویان میخواستند با ناکارآمدسازی قوانین و تکیه بر قوانین حداقلی و جلوگیری از شکلگیری قوانین جامع و شفاف، زمینه کافی برای سوء استفادههای اقتصادی و سیاسی خود داشته باشند.
🔹در فضای معاصر جهان هم کارتلهای فرهنگی و اقتصادی و سیاسی به این امر کمک کرده که ما در یک هرج و مرج قانونی و فرهنگی به سر ببریم. بنابراین تلاشهای نهادهای قانونگذار و مجلس از این حیث قابل تقدیر است. به این شرط که فضای مناسبی بدون فشار و جوسازی فراهم شود تا به صورت معقول به ابعاد مختلف طرح پرداخته شود.
🔹اصل اینکه چنین طرحی در دولت گذشته توسط برخی طراحی شده و به دولت جدید رسیده، خوب است اما این طرح میتواند ارتقاء پیدا کند چرا که برخی محذورات و محدودیتهای دولت قبل دست طراحان را بسته بود. ولی در همین حد هم بسیاری از منویات رهبر معظم انقلاب را میتواند تحت پوشش قرار دهد، اما منعی نیست که با برجسته دیدن منویات رهبری، تلاشهایی برای ارتقاء طرح انجام شود.
🔹مهم آن است که مدیریت فضای رسانه را به گونهای داشته باشیم که در حملهها و هجمههای ضد فرهنگی و سیاسی، طراحان طرح بتوانند در فرآیند مطلوب طرح را تصویب کنند و طبیعتاً باید یکایک نمایندگان مجلس دغدغههای مقام معظم رهبری را مد نظر قرار داده باشند. آنجا که اطلاعات اندک از مبانی حضرت آقا وجود دارد طبیعتاً به تضعیف چنین قوانینی میانجامد.
🔹یک راهکار این است که دغدغههای رهبری به عنوان یک پیش زمینه در اختیار تصمیمگیران و تصمیمسازان قرار بگیرد و آن نقاط برجسته به کمک تصریحات فرمایشات حضرت آقا، شفاف و زمینهسازی شود و الّا بدون زمینهسازی؛ با برجستهسازی یکی دو نقطه جلوی تصویب طرح گرفته خواهد شد.
#حکمرانی_دینی
#فضای_مجازی
➡️https://t.me/hokmrani_dini
➡️https://twitter.com/hokmrani_dini
🆔 @hokmrani_dini
فاطمهای دیگر، رنگی، ۲۵آذر۱۴۰۰.pdf
1.5M
📕فاطمهای دیگر
✅فیش تبلیغی ایام فاطمیه ۱۴۰۰
🔶موضوع: بازتعریف ارزش و جایگاه مادری
🔺کاری از سازمان تبلیغات اسلامی
#حکمرانی_دینی
➡️https://t.me/hokmrani_dini
➡️https://twitter.com/hokmrani_dini
🆔 @hokmrani_dini
🔰اگر رفتن به سمت حکومت با هدف معنوی و الهی باشد، از برترین مصادیق امر به معروف و نهی از منکر و از برترین مصادیق مجاهدت است
💠امام خامنهای (مدظلهالعالی):
🔸رفتن به سمت حکومت و رفتن به سمت هر چیزی غیر از حکومت، اگر برای دنیا شد، بد است؛ اگر برای هوای نفس شد، بد است؛ مخصوص رفتن به سمت حکومت نیست. ما به سمت هر هدفی حرکت کنیم که مقصودمان هوای نفس باشد، مقصودمان منافع شخصی باشد، این ضد ارزش است؛
🔸این همان مصداق دخول در دنیاست که فرمود: «الفقهاء امناء الرّسل ما لم یدخلوا فی الدّنیا»؛ این مخصوص رفتن به سمت حکومت نیست. اگر هدف، دنیاست، مردود است؛ حکومت و غیرحکومت ندارد؛
🔸اما اگر رفتن به سمت حکومت با هدف معنوی است، با هدف الهی است، این از برترین مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است؛ از برترین مصادیق مجاهدت است؛ این قبول مسئولیتهای سنگین است، یا دفاع از مسئولان صاحب صلاحیت است.
🔸اگر روحانیِ حکومتی به آن کسی گفته میشود که برای ادای دین خود، برای ادای مسئولیت شرعی خود، برای خاطر خدا از نظام اسلامی حمایت میکند یا از مسئولینی حمایت میکند، این ارزش است، این ضد ارزش نیست؛ نداشتن این حالت، ضد ارزش است.
🔸پس هیچکدام از این دو مفهوم _نه مفهوم حکومت روحانی و حکومت آخوندی، و نه مفهوم آخوند حکومتی، روحانی حکومتی_ مفاهیم درستی نیست. طرح اینها پس از انقلاب و تشکیل نظام اسلامی، یک طرح مغالطهآمیز است؛ این مفاهیم متعلق به فرهنگ این انقلاب نیست.
✍️بیانات در دیدار طلاب، فضلا و اساتید حوزه علمیه قم ۱۳۸۹/۷/۲۹
#حکمرانی_دینی
#امربه_معروف_ونهیاز_منکر
➡️https://t.me/hokmrani_dini
➡️https://twitter.com/hokmrani_dini
🆔 @hokmrani_dini
#گفتگوی_اختصاصی/بخش ششم
🔻هیچ نظامی به قیمت اضافه کردن آزادی، امنیت خودش را به خطر نمیاندازد
✅حجت الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی، رییس پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه
👇👇
#گفتگوی_اختصاصی/بخش ششم
🔻هیچ نظامی به قیمت اضافه کردن آزادی، امنیت خودش را به خطر نمیاندازد.
✅حجت الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی، رییس پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه
🔺هیچ نظامی به قیمت اضافه کردن آزادی، امنیت خودش را به خطر نمی اندازد؛ مثلا در فرودگاه مردم را کاملا محدود و بازرسی میکنند؛ هر چیزی را نباید با خود به هواپیما بُرد، در داخل هواپیما باید کمربند را بست؛ همه اینها آزادی را محدود می کند به این خاطر که ضریب امنیت مردم، تامین شود.
🔺گاهی امنیت، امنیت سیاسی است. گاهی امنیت مالی و گاهی امنیت فرهنگی. مهم این است که نقاط ناامن این فضا را باید شناسایی کرد و به صورت موردی، جهت افزایش امنیت برخی آزادی ها را محدود کرد.
🔺در این صورت طبیعتا رضایتمندی هم حاصل میشود. در واقع رضایتمندی مردم وقتی تامین می شود که امنیت حداکثری و آزادی مناسب باشد نه آزادی حداکثری و امنیت نسبی.
🔺امروزه مخالفت ها بیش از اینکه مربوط به فضای حقیقی و عینی باشد، بیشتر در فضای مجازی است و اینکه چقدر این مخالفتها واقعی یا ساختگی است، محل تأمل است.
🔺گاهی مطلبی را در داخل و حتی از خارج کشور ترند میکنند و در جامعه منتشر میکنند و به گونهای آن را مطرح می کنند که گویی همه مردم معترض و آماده آشوب هستند.
🔺در حالی که این جریانسازی را یک نفر یا عده ای معدود ایجاد می کنند. ایجاد شبهه در فضایی تاریک و بیسرپرست، راحت است و با ممزوج کردن بخشی از صدق و کذب، آن شبهه را در نگاه مخاطب واقعی جلوه می دهند؛
🔺در حالی که فریبی بیش نبوده است. طبعا طرح حمایت از کاربران فضای مجازی برای محدود کردن برخورداریهای مجاز و متعارف مردم نیست.
🔺محدود کردن و کنترل در جاهایی لازمه زندگی بشری است؛ مثلا شما نمیتوانید با ماشین خودتان در هر جایی یا در هر وقتی بروید؛ مثلا در مسیر یک طرفه، در پیادهرو و ... .
🔺فلسفه وضع قانون برای جلوگیری از بروز هرج و مرج است. حالا اگر این طرح ضمن بهرهمندی از ظرفیتهای مفید مانع از سوء استفاده و هرج و مرج شود، به نحوی که جامعه ما و خانواده ما را امنتر کند، خوب و لازم است
🔺زیرا با آزادیهای نامشروع و فسادبرانگیز مقابله میکند؛ ولی اگر این طرح فقط به معنای محدود کردن و کنترل باشد نه موثر و نه عملی است.
#حکمرانی_دینی
#طرح_حمایت_از_کاربران_فضای_مجازی
➡️https://t.me/hokmrani_dini
➡️https://twitter.com/hokmrani_dini
🆔 @hokmrani_dini
🔰در کار فرهنگی بهدنبال نمایش نباشید
💠امام خامنهای (مدظلهالعالی):
♦️در زمینههای فرهنگی، دنبال کارهای تشریفاتی و ویترینی نباشید.
♦️نمایش دادن کار فرهنگی، نه اینکه فایدهای ندارد؛ ضرر هم دارد.
♦️در زمینهی فرهنگ باید دنبال کارهای محتوائی و اصیل و واقعی رفت، که امروز نیاز عمدهی کشور هم این است.
۱۳۸۹/۶/۸
#حکمرانی_دینی
#کار_فرهنگی
➡️https://t.me/hokmrani_dini
➡️https://twitter.com/hokmrani_dini
🆔 @hokmrani_dini
🔰بازسازی انقلابی/ بخش هفتم
🔺عمل انقلابی در ذات خودش عقلانیت دارد
🎙مهدی جمشیدی عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔹عمل انقلابی در ذات خودش غیرعقلانی نیست که بعد بخواهیم عقلانیت را به آن ضمیمه کنیم. این حرف متأثر از ادبیات علوم اجتماعی سکولار است.
🔹«پوپر» معتقد است انقلاب ها در ذات خودشان غیرعقلانی هستند. اینکه کتاب «جامعه باز و دشمنان آن» که او نگاشته و سه ترجمه از آن در ایران انجام شده و جریان اصلاح طلب، سروش و حلقه کیان به آن دامن زده اند،
🔹این طور در افکار عمومی و حتی جامعه نخبگانی تثبیت کرده اند که انقلابی گری در سرشت خودش با عقلانیت بیگانه است، انقلابی گری هرج و مرج طلبی است. حرکت انقلابی عقلانیت را برنمی تابد. با اندیشه ورزی بیگانه است.
🔹در حالی که این نیست. این القاء ادبیات علوم اجتماعی سکولار است که مرتب تکرار می کنند. بستگی دارد به نوع آن ایدئولوژی که انقلاب را هدایت می کند.
🔹[رهبر معظم انقلاب] هم ناظر به همین موضوع [عقلانیت را] گفتند. چون میدانند که برخی ذهن ها آغشته به این عدم تلازم انقلابی گری از عقلانیت است،
🔹دارند تنبه می دهند که انقلابی گری که ما می گوییم به مفهوم مارکسیستی آن نیست. انقلابی گری که پوپر آن را نقد کرده نیست. انقلابی گری که در متن خودش عقلانیت را دارد.
🔹به خاطر همین در بیانیه گام دوم انقلاب در نیمه نخست درباره عصر انقلاب می گویند انقلاب از اخلاق و دایره انصاف خارج نشد.
🔹از کشته ها پُشته نساخت، انقلاب با همه با عدل و انصاف رفتار کرد. یعنی نه فقط این انقلاب عقلانی بود بلکه اخلاقی هم بود.
🔹حالا نیاز نیست از بیرون، عقلانیت بیاوریم وارد انقلاب کنیم. مثل این است که بگوییم چون نقصی در دین وارد است ما مردمسالاری را بیاوریم از بیرون به دین سنجاق کنیم.
🔹نه، رهبر انقلاب گفتند در ترکیب مردم سالاری دینی، این موضوع از متن دین جوشیده نه اینکه یکی از سنت برآمده، یکی دیگر از عالم تجدد و بعد این ها را به هم ضمیمه کنیم.
🔹یا جایی که می فرمایند نظریه نظام انقلابی، چرا این را می گویند؟ چون در ادبیات علوم اجتماعی یا باید رو به نظام آورد یا انقلاب.
🔹چون نظام نهاد اصلاحات تثبیت شده است. انقلاب به طور مرتب، شدن و تحول و پویایی است. یا نهضت را باید انتخاب کرد یا نهاد را.
🔹در علوم اجتماعی سکولار این انتخاب انتخاب قهری است. امّا در ادبیات انقلاب اسلامی اینطور نیست.
🔹نظریه نظام انقلابی یعنی ما انقلاب را در متن و بستر نظام می طلبیم و نظام محملی است برای تحقق شدن های انقلابی برخلاف چیزی که برخی گفتند که یا باید انقلاب اسلامی باشیم یا جمهوری اسلامی.
🔹رهبر انقلاب گفتند هم انقلاب هم نظام. پس ایشان پا را فراتر از این دوگانه های وارداتی و بیگانه با سنت فکری و فرهنگی ما نهادند و به خاطر همین، ترکیب های جدیدی را ساخته و پرداخته کردند.
#حکمرانی_دینی
#بازسازی_انقلابی
#عمل_انقلابی
➡️https://t.me/hokmrani_dini
➡️https://twitter.com/hokmrani_dini
🆔 @hokmrani_dini
🔰مسئلهی #جمعیت
💠امام خامنهای (مدظلهالعالی):
🔸ما الان از لحاظ نیروی انسانی و از جهت دارا بودن نیروی جوان در بهترین وضعیتیم؛ یعنی الان بیش از ۳۱ درصد جمعیت ما بین پانزده سال تا بیستونه سال سن دارند؛ این وضعیت عالی است، فوقالعاده است.
🔸البته اگر آنچه من مکرر توصیه کردم در مورد نسل مورد توجه قرار نگیرد، این امتیاز را در آیندهای نهچندان دور از دست خواهیم داد؛
✍️بیانات در جلسه تبیین سیاستهای اقتصاد مقاومتی ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
#حکمرانی_دینی
#افزایش_نسل
➡️https://t.me/hokmrani_dini
➡️https://twitter.com/hokmrani_dini
🆔 @hokmrani_dini
#گفتگوی_اختصاصی/ بخش هفتم
🔺شورای عالی انقلاب فرهنگی باید رسانه ملی مطلوب را تعریف کند
🔻حجت الاسلام و المسلمین قوامی، مدیر بنیاد فقهی مدیریت اسلامی
👇👇
#گفتگوی_اختصاصی/ بخش هفتم
🔺شورای عالی انقلاب فرهنگی باید رسانه ملی مطلوب را تعریف کند
🔻حجت الاسلام و المسلمین قوامی، مدیر بنیاد فقهی مدیریت اسلامی
🔸ما یک طرح به نام امامت و امارت داریم که اگر اجرا شود یک واکسینه ضد فساد میتواند باشد و تا کامل اجرا نشود همچنان در مفاسد غوطهور میشویم. امیدواریم با این طرح لج بازی نشود و کامل اجرا شود که کتابش هم اخیرا منتشر شده است؛ یک سری لجاجتهای نفسانی هم وجود دارد.
🔸هنر اسلامی هنوز توسط حوزه علمیه و فقها ترسیم نیست و حوزه تازه دارد تجهیز میشود تا نیاز های نظام را به صورت سازمانیافته تأمین کند؛ حوزه علمیه والد نظام است و باید خودش را تطبیق دهد و برای هدایت نظام باید طرح داشته باشد و اگر بسپارید به جاهای دیگر آنها مسیر خود را میروند؛
🔸ما نباید منفعل باشیم بنابراین هنوز نتوانستیم رسانه خوب را طراحی کنیم. یکی از کارهای شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که رسانه ملی مطلوب را تعریف کند تا مدیری که میآید طبق این نقشه عمل کند.
🔸این خلأ در حوزه است و البته چیزهای پراکنده مثل فقه رسانه و فقه هنر داریم ولی هنوز شکل نگرفته است و کار پراکنده انجام شده است؛ رسانه ملی یک رسانه رسمی است و با شرایط فعلی خیلی نمیشود برای فرهنگسازی از آن توقع داشت؛
🔸مثل اقتصاد میماند که اقتصاد دولتی ناکارآمد است و باید اقتصاد را به دست مردم داد تا رونق ایجاد شود و چون طمعورزی است خصوصیسازیها میشود خصولتی؛ یعنی افراد قدرتمند حاضر نمیشوند رها کنند لذا وارد میشوند و کار را به مشکل میکشانند.
🔸یک پیشنهاد این است که مدیر رسانه ملی را مجلس انتخاب کند تا بتواند آن را استیضاح کند و رهبری تنفیذ کند؛ در سیستم فعلی رایزنیهایی صورت میگیرد و فردی میآید و بعد از اینکه خسته میشود، دیگری میآید ...
#حکمرانی_دینی
#رسانه_ملی_مطلوب
➡️https://t.me/hokmrani_dini
➡️https://twitter.com/hokmrani_dini
🆔 @hokmrani_dini
🔰#جهاد_تبیین
💠امام خامنهای (مدظلهالعالی):
🔹امام حسین(ع) را فقط به جنگِ روز عاشورا نباید شناخت؛ آن یک بخش از جهاد امام حسین(ع) است.
🔹به تبیین او، امر به معروف او، نهی از منکر او، توضیح مسائل گوناگون در همان منی و عرفات، خطاب به علما، خطاب به نخبگان _حضرت بیانات عجیبی دارد که تو کتابها ثبت و ضبط است_ بعد هم در راه به سمت کربلا، هم در خود عرصه ی کربلا و میدان کربلا، باید شناخت.
🔹در خود عرصه ی کربلا حضرت اهل تبیین بودند، میرفتند، صحبت میکردند. حالا میدان جنگ است، منتظرند خون هم را بریزند، اما از هر فرصتی این بزرگوار استفاده میکردند که بروند با آنها صحبت بکنند، بلکه بتوانند آنها را بیدار کنند.
🔹البته بعضی خواب بودند، بیدار شدند؛ بعضی خودشان را به خواب زده بودند و آخر هم بیدار نشدند. آنهائی که خودشان را به خواب میزنند، بیدار کردن آنها مشکل است، گاهی اوقات غیر ممکن است.
۱۳۸۸/۵/۵
#حکمرانی_دینی
#جهاد_تبیین
➡️https://t.me/hokmrani_dini
➡️https://twitter.com/hokmrani_dini
🆔 @hokmrani_dini
#گفتگوی_اختصاصی/ بخش چهارم
🔰ضرورت توجه به ۴نکته در طرح حمایت از کاربران فضای مجازی
🎙حجتالاسلام والمسلمین امیدی، عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی موسسه امام خمینی(ره)
👇👇
#گفتگوی_اختصاصی/ بخش چهارم
🔰ضرورت توجه به ۴نکته در طرح حمایت از کاربران فضای مجازی
🎙حجتالاسلام والمسلمین امیدی، عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی موسسه امام خمینی(ره)
🔺به نظر میرسد که طرح حمایت از کاربران فضای مجازی تا حد زیادی منویات مقام معظم رهبری را مدنظر قرار داده است؛ اما چهار نکته را باید متذکر شوم که نگاه مقام معظم رهبری خیلی فراتر از این طرحی است که مجلس دنبال میکند؛
🔺نکته اول در رابطه با حاکمیتی بودن این طرح است. مقام معظم رهبری غیر از اینکه برای دستگاه حاکمیت وظایفی را می شمارد و تعیین می کند، معتقد است که خود مردم و نخبگان جامعه نیز باید در این فضا حضوری جدی داشته باشند. اکنون وقتی به این طرح بهتر نگاه میکنیم، نمیبینیم که جایی برای مردم و نخبگان در آن تعریف شده باشد.
🔺نکته دوم این است که مقام معظم رهبری به مسئله عدالت هم توجه دارند. آزادیهای مدنی و عدالت دو نکته بسیار مهم در کنار امنیت است؛ امنیت اهمیت خود را دارد اما رهبری جامع نگاه میکند و این نگاه جامع مقام معظم رهبری در این طرح به خوبی دنبال نشده است.
🔺نکته سوم این است که حضرت آقا قانون گذاری را بر اعمال سلیقه ترجیح میدهد. به همین جهت چون این طرح به میزان کافی شفاف نبود، نمی توان از دل آن قانون شفافی را خارج کنیم. اگر این طرح شفافیت لازم را داشته باشد میتواند به اندازه کافی موثر باشد، در غیر اینصورت ممکن است برخوردهای سلیقهای با کاربران صورت پذیرد.
🔺نکته چهارم این است که باید ببینیم چه نسبتی بین این طرح و سیاستهای کلان نظام برقرار است؟ مهم است که مناسبات میان این نوع سیاست ها و سیاست های کلان را دقیق رصد و برقرار کنیم.
🔺بنابراین باید این چهار نکته مطابق نگاه مقام معظم رهبری در این طرح دیده شود تا طرح کامل و جامع تری تصویب شود.
#حکمرانی_دینی
#طرح_حمایت_از_کاربران_فضای_مجازی
➡️https://t.me/hokmrani_dini
➡️https://twitter.com/hokmrani_dini
🆔 @hokmrani_dini
🔰بخش اعظم فقه احکام سیاسی و حکومتی است
💠امام خامنهای (مدظلهالعالی):
🔸به ما میگویند دین از سیاست جدا است؛ اسلام میگوید دین و سیاست یکى است، سیاست جزء دین است، جزو احکام دین است؛ مهمترین بخش فقهِ ما، بخش سیاسات است.
🔸به قول یکى از مراجع عظیم تقلیدِ گذشته _رحمةاللهعلیه_ مُعظَم دین را سیاسات تشکیل میدهد.
🔸احکام حکومت، مقرّرات مربوط به حاکم، وظایف حاکم در مقابل مردم، وظایف مردم در مقابل حاکم، قضاوت درباره اینکه چگونه انسانى میتواند حاکم باشد و صلاحیّت این منصب را دارد و چگونه انسانى این صلاحیّت را ندارد، اینها همه مسائل فقه اسلام است؛
🔸مجتهد همچنان که احکام صلات و صیام و زکات را استنباط میکند، اینها را هم باید استنباط بکند.
۵۷/۲/۲۲
#حکمرانی_دینی
#فقه_حکومتی
➡️https://t.me/hokmrani_dini
➡️https://twitter.com/hokmrani_dini
🆔 @hokmrani_dini
🔰مسئلهی امر به معروف و نهی از منکر
💠امام خمینی(ره):
🔸امر به معروف و نهى از منکر از امورى است که بر همه کس واجب است، چیزى نیست که بر یکى واجب بوده، بر دیگرى نباشد،
🔸همه ما همانطور که مکلفیم خودمان را حفظ کنیم، مکلف هستیم دیگران را دعوت کنیم.
✍️صحیفه نور، ج۱۱، ص۸۴ و ج ۸، ص۴۷
#حکمرانی_دینی
#امربه_معروف_ونهیاز_منکر
➡️https://t.me/hokmrani_dini
➡️https://twitter.com/hokmrani_dini
🆔 @hokmrani_din
پاسخ به اشکالهای مرکز پژوهشهای مجلس.pdf
95.3K
🔻پاسخ به اشکالات مرکز پژوهشهای مجلس دربارۀ «طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی»
#حکمرانی_دینی
➡️ https://t.me/hokmrani_dini
➡️ https://twitter.com/hokmrani_dini
🆔 @hokmrani_dini
#گفتگوی_اختصاصی/بخش چهارم
🔻به طور نسبی طرح حمایت از کاربران فضای مجازی میتواند برخی از دغدغههای رهبر معظم انقلاب را پوشش بدهد
🔻حجتالاسلام و المسلمین محمدجواد نوروزی، عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره)
👇👇
#گفتگوی_اختصاصی/بخش چهارم
🔻به طور نسبی طرح حمایت از کاربران فضای مجازی میتواند برخی از دغدغههای رهبر معظم انقلاب را پوشش بدهد
🔻حجتالاسلام و المسلمین محمدجواد نوروزی، عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره)
🔹قطعاً ما نیازمند دروازهبانی و معتقد به حدّ و مرز هستیم. پاره ای از دادههایی که در فضای مجازی عرضه میشود، مُخلّ مبانی فکری ماست و باید از ترویج آنها جلوگیری شود.
🔹به لحاظ ایجابی هم قاعدتا باید کالاهای خوب فرهنگی عرضه شود؛ ولی حاصل همه اینها این است که ما یک هویت مستقل داریم؛ یک نظریه مستقل در عرصه حکمرانی، در عرصه عینی و فضای مجازی داریم و این نظریه به ما الزام میکند که برای حفظ هویت خود بایستی دو کار انجام داد:
🔹به لحاظ ایجابی باید دادههای متناسب با فکر و فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامی عرضه گردد و به لحاظ سلبی هم هر دادهای که در فضای مجازی عرضه میشود و مخل هویت ایرانیت و اسلامیت ما است را بایستی دروازهبانی کرد؛ یعنی اجازه ورود نداد و کنترل کرد.
🔹این چیزی است که در هر کشوری که صاحب فکر و هویت هست وجود دارد و چیزی نیست که مثلاً ما تازه به آن رسیده باشیم. ما متاسفانه در این زمینه تاخیر هم داریم و تاخیر هم به خاطر فضاهای مسموم سیاسیای بوده که گاه در عرصه حاکمیتی ظهور و بروز پیدا کرده است.
🔹به طور نسبی این طرح میتواند پارهای از دغدغههای مقام معظم رهبری را پوشش بدهد. ما در زمینه فضای مجازی نیازهای متعددی داریم که ضرورتا بخشی از آن، نیازمند به قانون است و مرتبط به مجلس شورای اسلامی است.
🔹در زمینه فضای مجازی ما نیازمند زیرساختهای مستقل به لحاظ تکنیکی و تکنولوژیک هستیم. این چیزی است که قاعدتاً مجلس میتواند الزام کند که فراهم شود.
🔹به لحاظ فکری ما نیازمند به تولید نظریه حکمرانی در فضای مجازی هستیم که این هم یک بُعد دیگر هست. آن بُعد قانونمند که خروجی این نظریه هست همان چیزی است که در طرح حمایت از کاربران فضای مجازی آمده است؛
🔹بنابراین ما در لایههای مختلف، یعنی چه بُعد قانون، چه بُعد نظری و تئوری و چه در بُعد زیرساختی، باید تلاش کنیم تا این مطالبه را پاسخ بدهیم.
#حکمرانی_دینی
#طرح_حمایت_از_کاربران_فضای_مجازی
➡️https://t.me/hokmrani_dini
➡️https://twitter.com/hokmrani_dini
🆔 @hokmrani_dini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞هوش مصنوعی یا همان AI دقیقا چه کار میکند؟!
🎙 حجتالاسلام انبیایی، پژوهشگر حوزه علوم اسلامی و فناوری های هوشمند
🔺کار حوزه، فقط ترسیم خطوط قرمز نیست، خطوط سبز را هم باید مشخص کند.
🔺آیا فقه، هوش مصنوعی را اجازه میدهد یا خیر؟
🔺الهیات هوش مصنوعی چه نقشی در این رابطه دارد؟
✍متن کامل گفتوگو:
🌐 v-o-h.ir/social/33052
#حکمرانی_دینی
#هوش_مصنوعی
➡️https://t.me/hokmrani_dini
➡️https://twitter.com/hokmrani_dini
🆔 @hokmrani_dini
🔰مسئلهی #جمعیّت
💠امام خامنهای (مدظلهالعالی):
🔸ما باید این را بدانیم چهكار داریم میكنیم. یعنی واقعاً این آسیبها را بفهمیم. مسئلهی جمعیّت. یكی از خطراتی كه وقتی انسان درست به عمق آن فكر میكند، تن او میلرزد، این مسئلهی جمعیّت است؛...مسئلهی جمعیّت را جدّی بگیرید؛
🔸جمعیّت جوان كشور دارد كاهش پیدا میكند. یك جایی خواهیم رسید كه دیگر قابل علاج نیست. یعنی مسئلهی جمعیّت از آن مسائلی نیست كه بگوییم حالا ده سال دیگر فكر میكنیم؛ نه، اگر چند سال بگذرد، وقتی نسلها پیر شدند، دیگر قابل علاج نیست.
✍️بیانات در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی ۱۳۹۲/۹/۱۹
#حکمرانی_دینی
#افزایش_جمعیّت
➡️https://t.me/hokmrani_dini
➡️https://twitter.com/hokmrani_dini
🆔 @hokmrani_dini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ایران_قوی
💢تصاویر باکیفیت از حمله شبیهسازیشده به مرکز اتمی دیمونای رژیم صهیونسیتی در رزمایش سپاه
#حکمرانی_دینی
#قدرت_موشکی
#رزمایش_پیامبر_اعظم(ص)
➡️https://t.me/hokmrani_dini
➡️https://twitter.com/hokmrani_dini
🆔 @hokmrani_dini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دیدگاه علامه مصباح یزدی درباره مردمسالاری دینی
♦️نگاه خدا این است که ما وظیفه را فراهم کنیم برای انتخاب مردم...
👈بریدهای از مستند آن زمستان
#حکمرانی_دینی
#مردمسالاری_دینی
➡️https://t.me/hokmrani_dini
➡️https://twitter.com/hokmrani_dini
🆔 @hokmrani_dini