امروز هم چند نیروی خدوم انتظامی
با خانواده هاشون
دختراشون
پسرهاشون
اهل و عیالشان
خدا حافظی کردند و رفتند سر کار
سر خدمت
و جهاد برای خانواده و کشورشون
و سر تامین امنیت برای جاده های کشور...
اما بازهم بر نگشتند....😔😭😔
عاشورا هنوز هم در حال رخ دادن است
ای اهل حرم
میر و علمدار نیامد
علمدار نیامد
علمدار نیامد
لعنت خدا و امام حسین(ع) بر کسانی که حرمت نیروی های انتظامی را شکستند
لعنت خدا و امام حسین(ع)بر کسانی که سنگ بنای حمله به نیروهای امنیتی و انتظامی را گذاشتند
لعنت خدا و امام حسین(ع) بر کسانی که زبانا و قلما از قتل و کشتن نیروهای انتظامی و امنیت کشور حمایت کردند
لعنت خدا و امام حسین(ع)بر کسانی که قلما و زبانا از قاتلان نیروهای انتظامی و امنیت حمایت کردند...
ولعنت خدا بر قلمها و زبانهایی که در حمایت از نیروهای انتظامی لال شده اند....
✍️ حسین حمزئی
@Andaki_tafakkor
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh
🔴 تبیین دقیق مفهوم «حفظ نظام»
از نظر امامین انقلاب
🔰 یکی از مهمترین آسیبهای مسوولیتهای سیاسی، «تزاحم تکالیف سیاسی» است که نظام حکومتی در عمل دچار آن می شود.
تزاحم بین مصالح عامه، بین حفظ دین، حفظ نظام، حفظ خود، حفظ آبرو، حفظ مال و ...
مفهوم حفظ اصل نظام، برای برخی مسوولین کشور به درستی تعریف نشده است و این یا ناشی از غفلت و یا خطای عمدی است که باید اصلاح شود. در نگاه امام خمینی ره این مفهوم، معنایی متفاوت دارد.
⭕️ایشان حفظ حیثیت و چهره اسلام را تکلیف شرعی بالاتر از تکالیف دیگر حتی «حفظ اصل نظام» میدانند و می گویند:
«ما و شما دو مسئولیت داریم یکی کوچک یکی بزرگ، مسئولیت کوچک حفظ کشور و حفظ نظام و پیشبرد نهضت است که مهم است،
ولی کوچکتر از دومی است و مسئولیت دوم حفظ
مکتب و چهره اسلام».
📒صحیفه امام ج ۱۰ ص ۱۰۷, ج۱۷ص۵۰۸
متاسفانه عده ای از مدیران لیبرال نفوذی یا ساده اندیش، این مفهوم را بر عکس کرده و چهره مکتب و ارزشها را به بهانه حفظ نظام مخدوش می کنند.
🔰 رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای نیز در یکی از دیدارهایشان با جمعی از دانشجویان فرمودند:
" اینکه امام فرمودند [حفظ نظام] از اوجب واجبات است یا اوجب واجبات است؛ بعضی تصوّر میکنند که منظور از نظام که در اینجا گفته میشود صرفاً همین ساختار سیاسیِ موجود است که این را ما باید به هر قیمتی حفظ کنیم؛ [نه]، تنها این نیست، نظام فقط ساختار سیاسی نیست؛ نظام یعنی ساختار سیاسی با مجموعهی اهداف و آرمانهایی که در آن است. حفظ نظام، یعنی حفظ همهی ارزشهایی که نظام اسلامی خودش را متعهّد به آنها می داند"
یعنی اگر تلاش مسئولین صرفا معطوف به حفظ ساختارها شد ولی نسبت به اهداف و آرمانهای انقلاب که همان ارزشهای اسلام ناب محمدی(ص) است دچار بی رغبتی بشوند این حفظ ساختار نشان از تعهد آنها ندارد بلکه نشان می دهد این مسئولیت برای آنها صرفا ابزاری برای حفظ قدرت می باشد.
✍️ مجید ملک خواه
(همراه با ویرایش ادبی)
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh
1️⃣ نقد سخنان مولوی عبدالحمید در خصوص توسل به واسطه ها
بخش اول
بسم الله الرحمن الرحیم
امام جمعه محترم زاهدان جناب آقای عبدالحمیدزهی
سلام علیکم
انا لله وانا الیه راجعون
به استحضار می رساند که کلیپی صوتی و تصویری از خطبه های نماز جمعه جنابعالی در فضای مجازی به صورت گسترده منتشر شده است که حاوی مطالبی است که نیاز به تذکر و بازنگری و بازبینی دارد .
امید است که این تذکرات برادرانه و خیرخواهانه سودمند واقع شود چه اینکه قرآن کریم فرمود:
*وذکر فان الذکری تنفع المومنین* .
چکیده مطالبی که جنابعالی در آن خطبه ایراد نمودید به شرح زیر است:
۱-چون خداوند متعال به ما نزدیک است و از ما دور نیست و به حاجت های ما آگاه است دلیلی ندارد که حوائج خود را مستقیماً از خدا نخواهیم و به جای درخواست مستقیم از خدا، به واسطه ها متوسل شویم و در نزد آن ها عرض حاجت کنیم .
۲-در آیات قرآن کریم هیچ جا نه تنها از ما خواسته نشده است که برای عرض حاجت به واسطه ها متوسل شویم بلکه شدیداً از آن نهی شده است و این کار از مصادیق «من اضل ممن یدعو من دون الله » و « الذین یدعون من دون الله» شمرده شده است.
۳- در هیچ روایت و یا نقل سیره صحابه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نیامده است که برای عرض حاجت پیش خداوند، به واسطه ها متوسل شده باشند.
این بود خلاصه فرمایشات شما در خطبه نماز جمعه.
حال جا دارد به نقد و بررسی این ادعاها بپردازیم و ببینیم در ترازوی نقد و تحلیل تا چه حد این ادعاها و اظهارات از وزن و اعتبار و حقانیت برخوردار است.
استحضار دارید که مجال آن نیست که بحث را به صورت مفصل مطرح کنیم ، به همین خاطر در نقد هر مورد تنها به ذکر چند نمونه بسنده می کنیم.
نقد و بررسی بند ۱
اگر دلیل این است که خداوند چون به ما نزدیک است نباید به واسطه ها متوسل شویم چون خود خداوند شنوا و بینا و قادر و رحیم است و خود عهده داره اجابت درخواست ها می شود ، به همین دلیل باید اعتقاد داشته باشیم که در هیچ موردی، واسطهای در فعل خداوند نقشآفرینی ندارند در حالی که می دانیم اساس نظام تکوین و تشریع بر نقش آفرینی واسطهها است.
به عنوان نمونه بر اساس قرآن کریم و روایات، فرشتگان واسطه در تدبیر امور جهانند ( والمدبرات امرا ) جبرئیل واسطه در رساندن وحی و تعلیم معارف و علوم الهی است و میکائیل واسطه در رساندن روزی به مخلوقات است و عزرائیل واسطه در قبض ارواح و اسرافیل واسطه در نفخه صور برای اماته و احیا است.
پیامبر اکرم و همه پیامبران که صلوات خداوند بر آنها باد واسطه در ابلاغ وحی و ارشاد و هدایت بندگان هستند.
آیا وجود این واسطه ها را میتوان دلیل بر عجز و ضعف خدا و یا دور بودن حدا از مخلوقات دانست؟
مسلمانان با استناد به آیات و روایات فراوان معتقد به شفاعت انبیا و اولیا در قیامت هستند یعنی با شفاعت این بزرگواران در پیشگاه خداوند در قیامت بسیاری از گناهکاران، مشمول رحمت و مغفرت الهی می شوند و به بهشت می روند.
پرسش این است که چرا خداوند رحمت و مغفرت خویش را بدون وساطت این بزرگواران شامل حال گناهکاران نمی سازد؟
آیا خداوند به وضع و حال بندگان خود آگاه نیست و یا کمبود و کاستی در رحمت و مغفرت او وجود دارد؟
اساساً اگر دلیل این است که خداوند به ما نزدیک است و خود آگاه به وضع و حال بندگان است باید گفت بر اساس این دلیل دیگر چه نیازی است که ما دعا کنیم و به زبان حاجت خود را اظهار کنیم چرا از ما خواسته است که لزوماً درخواستهای خود را بر زبان جاری کنیم؟
آیا می توانیم بگوییم آیات و روایاتی که بر دعا کردن و حاجت خواستن توصیه و تاکید دارد معنایش این است که خداوند العیاذ بالله به وضع و حال ما آگاه نیست و یا نیازمند به این است که ما نزد او اظهار حاجت کنیم؟!
قطعاً پاسخ همه این پرسش ها منفی است.
بنابر این استدلال جنابعالی که چون خداوند به ما نزدیک است و از وضع و حال ما آگاهی دارد و خود قادر بر رفع حاجت ما است دیگر معنا ندارد که ما از طریق واسطه ها از او حاجت بخواهیم از اساس مخدوش و فاقد اعتبار است.
پاسخ بند ۲
در اینجا تنها به عنوان نمونه به چند آیه از آیاتی که توسل به انبیا و اولیای الهی در آن ها تایید شده است اشاره میکنیم:
الف : *«وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا» رَحِيمًا( نساء/۶۴)*
یعنی ما رسولی نفرستادیم مگر بر این مقصود که خلق به امر خدا اطاعت او کنند. و اگر هنگامی که آنان (گروه منافق) بر خود ستم کردند به تو رجوع میکردند و به حضور تو می آمدند و از کردار خود استغفار می کردند و تو هم برای آنها استغفار میکردی و از خدا آمرزش میخواستی، در این حال البته خدا را توبهپذیر و مهربان مییافتند.
بخش دوم 👇👇
@hokmrani_masoulaneh
2️⃣ نقد سخنان مولوی عبدالحمید در خصوص توسل به واسطه ها
بخش دوم
بر اساس استدلال جنابعالی چه دلیلی وجود دارد که خداوند به گناهکاران توصیه می کند که برای پذیرش توبه و استغفار خویش هم خود استغفار کنند و هم به نزد پیامبر اکرم بروند و از او بخواهند که برای بخشش گناهان و پذیرش توبه آنها، برای آنها طلب آموزش و استغفار کند؟
ب : *وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا يَسْتَغْفِرْ لَكُمْ رَسُولُ اللَّهِ لَوَلّوْا رُءُوسَهُمْ وَرَأَيْتَهُمْ يَصُدُّونَ وَهُمْ مُسْتَكْبِرُونَ( منافقون/۵)*
یعنی هر گاه به آنها گویند: بیایید تا رسول خدا برای شما (از خدا) آمرزش طلبد سر بپیچند و بنگری که با تکبر و نخوت (از حق) روی میگردانند.
در این آیه نیز به منافقان دستور داده شده است که برای قبولی توبه و بازگشت آنها در پیشگاه خدا، به نزد پیامبر بروند تا پیامبر برای آنها از خداوند طلب آموزش کند تا خداوند آنها را ببخشد و توبه آنها را بپذیرد.
ج : *قالُوا یا أَبانَا اسْتَغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا إِنّا کُنّا خاطِئِینَ قالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَکُمْ رَبِّی إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ»( یوسف/ ۹۷ و ۹۸)*
«گفتند: «اى پدر! براى گناهان ما آمرزش خواه و استغفار کن که ما خطاکار بودیم. گفت: به زودى از پروردگارم براى شما آمرزش مى خواهم که او، همانا آمرزنده مهربان است».
در این آیه آمده است که فرزندان یعقوب برای پذیرش توبه و آمرزش گناهان خود به نزد پدر می روند و به او متوسل می شوند و از او می خواهند که برای آنها از خداوند طلب آمرزش کند.
جالب این است که حضرت یعقوب در پاسخ آنها نفرمود که خداوند به شما نزدیک است و خودتان بی واسطه از او تقاضا کنید و او حاجت شما را برآورده می کند و توسل به بنده خدا برای براوردن حاجت، امری نامعقول و یا شرک است، بلکه حضرت یعقوب درخواست آنها را اجابت می کند و به آنها قول می دهد که برای آمرزش آنها وساطت کند و از خداوند برای آنها طلب آمرزش نماید.
د : *وَإِذْ قُلْتُمْ يَا مُوسَىٰ لَنْ نَصْبِرَ عَلَىٰ طَعَامٍ وَاحِدٍ فَادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُخْرِجْ لَنَا مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ مِنْ بَقْلِهَا وَقِثَّائِهَا وَفُومِهَا وَعَدَسِهَا وَبَصَلِهَا قَالَ أَتَسْتَبْدِلُونَ الَّذِي هُوَ أَدْنَىٰ بِالَّذِي هُوَ خَيْرٌ ۚ(بقره/۶۱)*
یعنی (به یاد آرید) وقتی که به موسی اعتراض کردید که ما بر یک نوع طعام صبر نخواهیم کرد، از خدای خود بخواه تا برای ما از زمین نباتاتی برآورد مانند سبزی و خیار و سیر و عدس و پیاز. موسی گفت: آیا میخواهید غذای بهتری را که دارید به پستتر از آن تبدیل کنید؟
در اینجا نیز میبینیم بنی اسرائیل به حضرت موسی متوسل می شوند و از او می خواهند که از خداوند برآوردن حاجت آنها را بخواهد.
جالب این است که حضرت موسی به آنها نمی فرماید که این درخواست شما شرک و یا غیر معقول است بلکه می گوید که این حاجت و درخواستی دارید به سود شما نیست.
ه : *«وَلَمَّا وَقَعَ عَلَيْهِمُ الرِّجْزُ قَالُوا يَا مُوسَى ادْعُ لَنَا رَبَّكَ بِمَا عَهِدَ عِنْدَكَ ۖ لَئِنْ كَشَفْتَ عَنَّا الرِّجْزَ لَنُؤْمِنَنَّ لَكَ وَلَنُرْسِلَنَّ مَعَكَ بَنِي إِسْرَائِيل »*
یعنی: چون بلا بر آنها واقع شد گفتند که ای موسی، خدایت را به عهدی که با تو دارد بخوان (تا این عذاب و بلا را از ما دور کند)، که اگر رفع بلا کردی البته ایمان به تو میآوریم و بنی اسرائیل را به همراهی تو میفرستیم.
در اینجا نیز قبطیان برای رفع عذاب خداوند از خود، به نزد حضرت موسی می روند به او متوسل می شوند . و جالب این است که می گویند با توجه به منزلتی که در پیش خدای خودت داری از او بخواه که عذاب را از ما بردارد.
فایل توجه این است که حضرت موسی نه تنها آنها را از این درخواست منع نمی کند بلکه از آیات دیگر استفاده می شود که درخواست آنها را اجابت می کرده است و از خداوند رفع عذاب آنها را درخواست می نموده است و خداوند هم درخواست حضرت موسی را اجابت می کرد
نقد و بررسی بند ۳
در منابع روایی سنی و شیعه روایات و حکایات متعددی وجود دارد که در صدر اسلام توسل جستن به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم امر عادی بود وصحابه پیامبر اکرم ص برای عرض حاجت خویش به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم متوسل میشدند.
روایات فراوان است تنها به عنوان نمونه به چند مورد اشاره می کنیم.
الف : مفسر بزرگ اهل سنت، ابنکثیر، در ضمن تفسیر آیه ۶۴ سوره نساء ، این حکایت مشهور را نقل کرده است که شیخ ابومنصور صباغ از عتبی نقل میکند. او میگوید: من نزدیک قبر نبی اکرم(ص) نشسته بودم که مردی اعرابی آمد و گفت: السلام علیک یا رسول الله. من این قول خدا را شنیدهام که میفرماید: ولو انهم اذ ظلموا انفسهم جاؤوک.... آمدهام در حالی که از گناهم طلب آمرزش کرده، تو را در پیشگاه خداوند عالم شفیع خود قرار میدهم.
بخش سوم 👇👇
@hokmrani_masoulaneh
3️⃣ نقد سخنان مولوی عبدالحمید در خصوص توسل به واسطه ها
بخش سوم
یا خیر من دفنت بالقاع اعظمة فطاب من طیبهن القاع والاکم
نفسی الفـداء لقبر انت سـاکنه فیه العفاف و فیه الجود و الکرم
آن مرد این اشعار را انشا کرد و رفت. در این هنگام خواب بر من غالب شد. رسول خدا را در خواب دیدم که فرمود: ای عتبی خودت را به اعرابی برسان و به او بشارت بده که خداوند او را بخشیده است. ( مختصر تفسیر ابن کثیر جلد ۱ ص ۱۰ و نیز تفسیر ثعالبی جلد ۱ ص ۲۵۷)
بیضاوی، مفسر بزرگ دیگری از اهل سنت، میگوید: این خطاکاران پیش رسول خدا معذرتخواهی میکردند و رسول اکرم هم شفیع آنها میشد و خدا نیز آنها را میبخشید. رسول خدا حق دارد که عذر آنها را بپذیرد و برای آنها شفاعت کند؛ گرچه جرمشان بزرگ باشد. منصب رسول خدا این است که اهل کبائر را شفاعت کند.( تفسیر بیضاوی جلد ۱ ص ۲۲۲)
ب : قرطبی در تفسیر الجامع لاحکام القرآن آورده است: ابوصادق از حضرت علی(ع) نقل میکند که سه روز پس از رحلت پیامبر اکرم(ص)، مردی اعرابی آمد و خود را بر قبر نبی اکرم(ص) انداخت و خاک قبر پیامبر اکرم(ص) را به سر گرفت و گفت: ای رسول خدا(ص)، فرمان دادی، ما اطاعت کردیم و یکی از آیاتی که بر تو نازل شده این است: «ولو انهم اذ ظلموا انفسهم....» من بر نفس خود ظلم کردهام وتو برایم طلب آمرزش کن. در این حال، از قبر پیامبر اکرم(ص) صدا آمد: خدا تو را بخشیده است. ( تفسیر الجامع لاحکام القران، قرطبی، ج ۵ ،ص ۲۶۵)
امام مفسران اهل سنت، فخرالدین رازی، در تفسیر؛آیه مزبور میگوید: ممکن بود بدون استغفار رسول اکرم(ص) توبه آنها پذیرفته شود، اما وقتی استغفار رسول خدا(ص) به توبه آنها ضمیمه شود، قبول توبه حتمی خواهد بود. ( تفسیر کبیر فخر رازی جلد ۶ ص ۱۰ و ص ۱۶۶)
ج : از عثمانبنحنیف روایت شده است: مرد نابینایی خدمت پیامبر اکرم(ص) آمد و گفت: *«ادعالله انیعافینی، فقال: ان شئت دعوت و ان شئت صبرت فهو خیر، فقال فادعه فامره انیتوضأ فیحسن وضوئه ویصلی رکعتین و یدعوالله بهذا الدعا: اللهم انی اسئلک واتوجه الیک بنبیک نبیالرحمة یا محمد انی اتوجه بک الی ربی فی حاجتی لتقضی اللهم اشفعه فیّ»( سنن ابن ماجه ج ۱* ص۴۴۱ و مسند احمد، ج ۴ ص ۱۳۸)
ای رسول خدا، از خدا بخواه که به من عافیت دهد. پیامبر فرمود: اگر خواستی دعا میکنم و اگر خواستی صبر کن و صبر برای تو بهتر است؛ گفت: دعا بفرما. پیامبر به او دستور داد: با دقت تمام وضویی نیکو بگیر و دو رکعت نماز بخوان و بعد از آن چنین دعا کن:
خدایا! از تو میخواهم به وسیله پیامبرت که پیامبر رحمت است و به سوی تو متوجه میشوم تا حاجتم برآورده شود. خداوندا! او را شفیع من قرار بده.»
ابنحنیف گوید: *«فوالله مافرقنا وطال بنا الحدیث حتی دخل علینا لمیکن به ضر؛* به خدا سوگند، ما متفرق نشده بودیم و سخنی طول نکشیده بود که آن مرد بر ما وارد شد، در حالی که گویا هیچ آفتی در او نبود.»
ابنماجه و حاکم و دیگران این روایت را صحیح دانستهاند.( سنن ابن ماجه ج ۱ ص ۴۴۱ و سنن ترمذی جلد ۴ ، ص ۲۵۵ و حاکم ، مستدرک ، ج ۱ ص ۳۱۳)
مضمون حدیث بسیار روشن است و جای هیچ گونه توجیه و تأویل نیست. پیامبر اکرم(ص)، خود، دعا نفرموده، بلکه به او آموخته است که چگونه به پیامبر توسل جوید و از خداوند منان بخواهد. آن فرد نیز رسول اکرم(ص) را وسیله و شفیع خود پیش خدا قرار داده است.
همه دانشمندان دربارة سند حدیث مذکور متفقند.
د : جابربنعبدالله انصاری از پیامبر اکرم(ص) روایت میکند: *«من قال حین یسمع النداء (الاذان) اللهم ربّ هذه الدعوة والصلواة القائمة آت محمد الوسیلة والفضیلة وبعثه مقاماً محموداً الذی وعدته حلت له شفاعتی یوم القیامة؛* هرکس به هنگام شنیدن اذان بگوید: خدایا، ای صاحب این دعوتنامه و نماز به پا داشته شده، به محمد وسیله و فضیلت بده و او را به مقام پسندیدهای که وعده کردهای برسان، شفاعت من در روز قیامت به او خواهد رسید.»
رسول خدا(ص) در این حدیث از مسلمانان خواسته که وسیله بودن آن حضرت را از خدا طلب کنند. ( صحیح بخاری ج ۱ ص ۲۰۸ و نسائی ج ۲ ص ۸۲۷ )
بخش چهارم 👇👇
@hokmrani_masoulaneh
4️⃣ نقد سخنان مولوی عبدالحمید در خصوص توسل به واسطه ها
بخش چهارم و پایانی
ه - از ابوسعید خدری نقل شده است که پیامبر اکرم(ص) فرمود: *«ما خرج رجل من بیته الی الصلاة و قال: اللهم بحق السائلین علیک و بحق من مشایی هذا فانی لم اخرج اشراً ولابطراً ولا ریاء ولاسمعة و خرجت اتقاء سخطک وابتغاء مرضاتک فاسلک ان تعیذنی من النار وان تغفر ذنوبی انه لایغفر الذنوب الا انت الا اقبل الله علیه بوجهه واستغفر له سبعون الف ملک. ( سنن ابن ماجه ج ۱ ص ۲۵۶ و مسند ابن حنبل، ج ۳ ، ص۲۱)*
هر کس از خانه خارج شود و این دعا را بخواند، خداوند به او رو میآورد و هفتاد هزار فرشته برای او طلب آمرزش میکنند: خدایا! به حق سائلان درگاهت و به حق این راه رفتن من که از جهت نافرمانی و خوشگذرانی و ریا و سمعه نیست، بلکه برای پرهیز از خشم تو و جستجوی خشنودی توست، از تو میخواهم که مرا از آتش جهنم پناه دهی و گناهان مرا ببخشی که کسی جز تو گناهان مرا نمیبخشد.»
در این حدیث پیامبر گرامی(ص) به مردم یاد میدهد که به هنگام درخواست حاجت از خداوند، به سائلان درگاه ربوبی که همان صالحان و اولیای الهیاند توسل بجویند و آنها را واسطه قرار بدهند.
و : زمانی که فاطمه بنت اسد از دنیا رفت، پیامبر خدا در هنگام دفن او چنین دعا فرمود: *«الله الذی یحیی و یمیت و هو حی لایموت اغفر لامی فاطمه بنت اسد و وسع علیها مدخلها بحق نبیک والانبیاء الذین قبلی. ( کنز العمال، ج ۱۲، ص ۱۴۸ و المناقب خوارزمی, ص۴۷)*
خداوند زنده میکند و میمیراند و زنده است و نمیمیرد. خدایا! مادرم فاطمه بنت اسد را بیامرز و جایگاه او را وسیع گردان؛ به حق پیامبرت و به حق پیامبران پیش از من.»
در این روایت، پیامبر اکرم(ص) خود و انبیای ماسبق را وسیله قرار داده است. از این سیره پیامبر اکرم(ص) فهمیده میشود که انبیا در عالم برزخ زندهاند و میتوانند مورد توسل قرار گیرند.
از مباحث گذشته به خوبی روشن میشود که آیاتی مانند: *«من اضل ممن یدعو من دون الله » و « الذین یدعون من دون الله»* دلالت بر نهی از توسل به انبیا و اولیا ندارد بلکه ناظر به معنای دیگری است.
با توجه به سیاق این گونه آیات می توان ادعا کرد که این آیات ناظر به بت پرستان و همه کسانی است که غیر خدا را می پرستند و از آنها حاجت می خواهند.
منظور از من دون الله، منهای خدا و به جای خدا است. یعنی کسانی که برای غیر خدا در کارها و برآوردن حاجات، شأن استقلالی و ربوبی قائلند.
یکی از بهترین شواهد بر صحت این مدعا این است که یقیناً هر نوع درخواستی از دیگری شرک و مورد مذمت نیست اگر چنین بود باید همه اهل عالم و نیز همه مسلمان ها مشرک باشند چون همه از همدیگر درخواست ها و تقاضاهایی داریم.
آنچه در اینجا آوردیم حقیقتا بخش بسیار ناچیزی از ادله و منابع و ماخذ است که بر جواز و مشروعیت و بلکه مرغوبیت و مطلوبیت موکد توسل به انبیا و اولیای الهی برای درخواست حاجات در پیشگاه خداوند دلالت دارد.
*والعاقبة للمتقین*
✍️ امیر علی مصلح
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh
😱 کسب رتبه های ۱۱۷ و ۱۱۹ در بین ۱۳۳ کشور جهان در دو شاخص جذب و انتشار دانش/ تقریبا از آخر، اول شدیم
خسته نباشید خدمت وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی با این نحوه برنامه ریزی هایشان. واقعا که کشور را روسفید کردید!!!
در سخنرانی عضو هیات علمی دانشگاه تهران مطرح شد:
🔹 در مرور کلی بر آموزش عالی ایران، در بحث ساختار، به وجود متولیان مختلف (شورای انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، و معاونت علمی و فناوری)؛ عدم استقلال دانشگاه در مدیریت منابع انسانی، عدم استقلال در مدیریت منابع مالی، و عدم استقلال در گزینش دانشجو و استاد اشاره شد. در موضوع آموزش، ضمن مقایسه با کشورهای اروپایی و رقبای منطقه ای بر بالابودن نرخ ناخالص ثبت نام، بالابودن تعداد مراکز آموزش عالی، و نسبت بالای دانشجو به استاد اشاره رفت.
🔹 روند افزایشی نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی از کل بیکاران طی بیست سال گذشته (۴۳٪ در سال ۱۴۰۰)، توزیع نابرابر ظرفیتها و تأثیر آن بر آموزش عالی، نرخ بالای مهاجرت به خارج و نرخ بالای ماندگاری در خارج پس از فراغت از تحصیل (از ۱۰٪ در سال ۱۳۵۸ به بیش از چند ده برابر در سال ۱۳۹۹) از نگرانیهای دیگر آموزش عالی ایران شمرده شد.
🔹 از نظر تعاملات علمی آموزش عالی کشور با جهان چون عمده ی تعاملات محدود به پذیرش دانشجویان از چند کشور همسایه همچون عراق، افغانستان، سوریه و پاکستان است و از سوی دیگر استفاده از فرصت های مطالعاتی در چند ساله ی اخیر به حداقل رسیده است، نمیتوان در تراز جهانی از این تعاملات بهره برداری کرد.
🔹 در مولفه پژوهش، در زمینهی شاخص تولید دانش (به معنای تولید مقالت علمی) از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ رتبهی ایران ۱۲ پله بهبود یافته و در میان ۱۳۳ کشور مورد بررسی از رتبه ی ۲۶ به رتبه ی ۱۵ رسیدهایم. اما در دو شاخص جذب و انتشار دانش در بین ۱۳۳ کشور مورد بررسی به ترتیب در رتبه های ۱۱۷ و ۱۱۹ هستیم. این موضوع بیانگر آن است که تولیدات علمی یا بنیادی هستند که لاجرم کاربردی و معطوف به صنعت و مسائل جامعه نیستند یا برنامه ای برای تبدیل این پژوهش ها به کاربرد وجود ندارد.
😯 در عرضه محوربودن پژوهش همین بس که در پایاننامهها و رساله های دانشگاهی در سال ۱۳۹۹ از میان بالغ بر ۳۸ هزار پایاننامه و رساله ی دکتری فقط ۱.۸٪ آنها (۷۳۱ مورد) برحسب تقاضای کشور بوده است.
🔹 سهم اندک هزینه کرد تحقیق و توسعه ی کشور از تولیدناخالص داخلی در مقایسه با سایر کشورها قابل توجه است (۰.۸۸٪ در ایران در مقابل ۴.۳٪ در کره ی جنوبی) و در عمل سهمی کمتر از ۰.۵٪ برای بودجهی پژوهشی دانشگاهها از تولید ناخالص اختصاص داده می شود.
🔹 در موضوع خصوصی سازی، بر مبنای آمار رسمی مؤسسه ی پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، روند تحصیلات رایگان و شهریه ای در ایران جای انتقاد و البته تحلیل دارد و کاهش تعداد دانشجویان رایگان (به نفع دانشجویان شهریه پرداز) که از سال ۱۳۸۰ به بعد استمرار داشته است خلاف اصل ۳۰ قانون اساسی می باشد.
✍️ بر گرفته و بازنویسی شده از سخنان دکتر ابوالقاسم مهدوی
عضو هیئت علمی دانشکدهی اقتصاد دانشگاه تهران
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh
چپ: تصور هوش مصنوعی از مجلس ایران
راست: معماری سوالبرانگیز و عاری از هویت ایرانی- اسلامی ِ مجلس‼️
@dr_izadkhah
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh
🔰 چین با جمعیت میلیاردی باز هم دنبال جذب استعدادهاست اما ما استعدادها را به راحتی فراری میدهیم!
♈️ جنبه بسیار مهم دیگری که سرنوشت ساز است و ما دقیقا در این زمینه سورنا را از طرف گشاد آن می نوازیم، این است که کانون اصلی رقابت در دنیا رقابت بر سر استعدادهاست.
♈️ آن وقت ما استعددادهایمان را از کشور فراری می دهیم و چین با جمعیت میلیاردی، باز هم 2400 سازمان NGO فراملی در سراسر دنیا درست کرده است؛ آن هم با ماموریت این که هر کسی هر استعداد قابل اعتنایی در هر زمینه ای دارد، جذب چین شود!
♈️ در اقتصاد سیاسی حکمرانی فراملی یک فصل به این موضوع اختصاص داده شده است.
✍️ فرشاد مومنی
عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی
پینوشت:
👈 یکی از علتهای پدیده فرار مغزها، سیاستهای نادرست و غیر عالمانه تعریف، شناسایی و حمایت از نخبگان می باشد. سیستم حکمرانی فعلی قدر نخبگان را نمی داند و بصورت نظام مند، حمایت لازم را از آنها به عمل نمی آورد؛ بلکه در پیچ و خم بروکراسی نظام اداری انگیزه آنها را مستهلک می کند.
با عنایت الهی، یکی از نتایج اجرای "طرح حکمرانی مسوولانه" شناسایی دقیقتر و حمایت کاملتر از نخبگان در یک فرایند طبیعی خواهد بود.
(نقد ناظر به سیستم اداره کشور می باشد نه مسوولین و دست اندرکاران اداری)
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh
⭕️ بدون پشتوانهٔ قدرت، نمیشود افکار و آرمانها و آرزوهای دینی را - بلکه هیچ آرمان و آرزویی را - تحقّق بخشید.
🔰حضرت آیتالله خامنهای دام ظله
♦️پس قدم بعدی، تشکیل نظام مبتنی به این تفکّر و بر مایه بعثت است. لذا توجّه میکنید از این ترتیب، خوب میشود فهمید حرف کسانی که سعی میکنند تا دین و بخصوص دین اسلام را جدای از حکومت معرفی کنند، غلط است. البته همه ادیان در این جهت مثل هم هستند؛ لیکن این ادّعا در مورد اسلام، خیلی عجیب است که کسی بخواهد دین اسلام را از زندگی، سیاست، اداره کشور و از حکومت جدا کند؛ کنار بگذارد و بین اینها تفکیک ایجاد نماید. اسلام از روز اوّلی که به وجود آمد، با یک مبارزه دشوار، به سمت تشکیل یک نظام و یک جامعه حرکت کرد. بعد از سیزده سال مبارزه هم، پیغمبر اکرم توانست - اگر چه نه در شهر خود و در نقطه ولادت این بعثت، اما در نقطه دیگری از دنیای آن روز - این نظام را سر پا کند و به وجود آورد.
♦️قدم دوم بعد از آن مبارزات طولانی، همین است. ایجاد یک محیط و فضا و یک نظم و نظام بر مبنای این فکر است. تا این نظام و این قدرتِ پشتوانه تفکّرات الهی و اسلامیْ نباشد، نمیتوان افکار و احکام و مفاهیم الهی را در زندگی مردم منتشر کرد وبسط داد. درست عکسِ نظر کجبینانه کسانی که مدّعی هستند اگر قدرت با دین همراه شود، دین فاسد میشود! نه؛ قضیه عکس است. دین اگر با قدرت همراه شود، خواهد توانست گسترش و بسط پیدا کند؛ اهداف و آرزوهای دینی را تحقّق ببخشد و آرمانهایی را که دین شعار آنها را میداده است، در جامعه به وجود آورد. اینها بدون قدرت امکان ندارد؛ با قدرت ممکن است؛ مثلاً شما خیال میکنید عدالت اجتماعی را در جامعه، میشود با نصیحت، توصیه، التماس و خواهش به وجودآورد!؟ عدالت اجتماعی، رفع تبعیض و کمک برای استقرار تساوی در قانون را مگر میشود بدون قدرت، در سطح داخل جامعه - به یک صورت - و در سطح جهان - به صورت دیگر به وجود آورد!؟
♦️همین که کلمه حقّی در دنیا گفته میشود، چنانچه قدرتهای دنیا قابل دانستند که ضربه خود را به آن وارد کنند، معطّل نمیشوند؛ مگر این که قابل ندانند و آن قدر اهمیت ندهند! همیشه همین طور بوده است؛ مخصوص امروز نیست که شما میبینید هر جا صدای اسلام و تفکّر اسلامی بلند میشود، فوراً گوشهای مستکبرین و سرمایهدارها و کمپانیدارهای عالم تیز میشود که ببینند چیست؛ مبادا خطری آنها را تهدید کند! همیشه همین طور بود که هر جا سخن حقّی از زبانی خارج میشد، یا دلی، روحی و انسان بزرگی تصمیم میگرفت که این سخن حق را حتما به گوشها برساند، ناگهان حصارها، دیوارها و مشتهای آهنین از سوی دشمنان و مخالفین به وجود میآمدند و در مقابلش صف میبستند و جبههبندی میکردند. البته شکست میخوردند. باطل - در مقابل حق - شکست میخورد؛ در این تردیدی نیست. اگر حق ایستادگی کند، شکّی نیست که باطل شکست خواهد خورد؛ اما مقصود این است که بدون مبارزه و تلاش و بدون پشتوانه قدرت، نمیشود افکار و آرمانها و آرزوهای دینی را - بلکه هیچ آرمان و آرزویی را - تحقّق بخشید. البته پارهای چیزها را میشود با نصیحت و با زبان خوش انجام داد.
♦️بنابراین پیغمبران هم دنبال تشکیل حکومت بودند. واضحترینش هم، پیغمبر بزرگوار ماست که از روز اوّل، مبارزه و تلاش کرد و ایجاد نظام اسلامی را وجهه همّت قرار داد. بعد هم در یثرب، به آن دست پیدا کرد. بعد هم از آن دفاع کرد؛ دامنه را وسعت بخشید و این حرکت تا سالهای متمادی ادامه پیدا کرد. پس قدم بعدی تشکیل حکومت است؛ اما تشکیل حکومت، هدف نیست. نکته اساسی این جاست. تشکیل حکومت برای تحقّق آرمانهاست...
📕بیانات در دیدار کارگزاران نظام، ۱۳۷۵/۰۹/۱۹
#دین
#قدرت_سیاسی
@Asre_jadid_57
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh
دردهای مزمن جبهه انقلاب
(حاشیهای بر واکنشهای این روزهای جبهه انقلاب)
🔻 در کنار همه امتیازات #جبهه_انقلاب اما به آسیبهایی دچار هستیم که باید چارهای برای آنها اندیشید. اینکه جبهه به سرعت واکنش نشان میدهد یعنی جبهه انقلاب زنده است، دارای دغدغه است، نمیخواهد بی تفاوت باشد، اینها همه مزیت ماست. اما اینکه نمی داند کجا، در چه اندازه، و با چه روشی واکنش و کنش داشته باشد، یعنی از پختگی لازم برخوردار نیست و هنوز به #فرهیختگی لازم نرسیده است. برخی از آسیب هایی که دچار هستیم:
تسرع منهای تأمل
🔻 ذهن بخشی از جبهه انقلاب خیلی سریع بهم می ریزد، خیلی سریع به واکنش می افتد، خیلی سریع به نفی و طرد می رسد، خیلی سریع تحلیل می کند، خیلی سریع محکوم می کند. همه این ها نشان دهنده ضعف های ساختاری است. ضعف هایی که اگر چاره نکنیم همچنان در #انفعال می مانیم. کافی است یک اتفاق در عرصه #فضای_مجازی برجسته شود، همه ذهن، کنش و دغدغه ما را به خود معطوف می کند.
بی مسئلگی
🔻 بخشی از جبهه انقلاب حتی خیلی سریع #اولویت هایش تغییر می کند. کسی اولویت ها و مسئله هایش سریع تغییر می کند، یعنی اساسا فاقد مسئله است و اولویتی ندارد. به همین دلیل می بینیم کل همّ و غمّ جبهه گاهی در حد یک هفته می شود واکنش به مثلا انتشار عکس فلانی با فلانی یا خواندن یک شعر غلط از طرف فلان مداح...
غلبه روحیه نفی و طرد
🔻 ما دارای چنان قدرتی هستیم که می توانیم با واکنش های حساب نشده اما پرحجم و تند و تیز به سرعت یکی را به مرز نفی و #طرد از انقلاب برسانیم. اصلا گویی کاری جز طرد نداریم. این به معنای نادیده گرفتن خطوط قرمز نیست، به معنای پافشاری بر اصول نیست، بلکه به معنای فقدان سیاست اقدام است.
نارسائی تئوریک
🔻 یکی از مشکلات اساسی ما #نارسایی_تئوریک است که موجب شده دچار #خودمرکزپنداری شدهایم. تعریف روشنی از #انقلابی بودن و انقلابی نبودن نداریم. حتی تعريف صحیح و جامعی از #بصیرت نداریم. نمیدانیم دقیقاً موطن نزول و تطبیق "اشداء علی الکفار و رحماء بینهم" چیست و برای کجاست؟ وقتی چنین شد، بر اساس آنچه حدود انقلابی بودن می دانیم دیگران را قضاوت می کنیم و فعل خود را مصداق بصیرت افزایی میپنداریم.
...
🆔 @taalighat
(بخشی از یادداشت تقدیم گردید)
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh