#حکمرانیِ_قرآنی
🔰اضلاع نظریه سیاست خارجی قرآن بنیان و روابط بین الملل قرآن محور
✍ دکتر علیرضا معاف
🔻تنظیم رفتار با دوست و دشمن
یکی از اضلاع مهم نظریۀ سیاست خارجی قرآن بنیان رفتارشناسی ما در نسبت با عناصر و اجزای داخل جهان اسلام و مبارزه با جبهه متکثر و متضلع دشمن است . به تعبیر برخی از اساتید، این دو موضوع با هم یک داد و ستدی پویا و یک رفت و برگشت پویا دارد؛ یعنی رفتاری که ما در دایرۀ امت اسلام داریم، با آنچه که در نسبت با دشمنان و بیرونی داریم و مرزبندی می کنیم، می تواند رفتار ما را در دو جهت تعیین کند. در آیات قرآن همین معنا یافت می شود: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکافِرین». این رفت و برگشت بین رفتار درونی امت اسلام که «رُحَماءُ بَیْنَهُمْ» و «أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنینَ» است با بیرون که «أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّار» است در این دایره قرار می گیرند.
🔻دشمن شناسی
بحث بعدی این است که بدانیم دشمن کیست. موضوع دشمن شناسی و مرزبندی صریح با دشمن در بین اندیشمندان بحث میشود، اما گاهی ادبیات سیاسی بر ادبیات علمی یا ادبیات قرآنی غلبه می کند. ما باید به یک رهیافت واحد برسیم. آیات 8 و 9 ممتحنه خیلی در این بحث پویا است. «لا یَنْهاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذینَ لَمْ یُقاتِلُوکُمْ فِی الدِّین وَ لَمْ یُخْرِجُوکُمْ مِنْ دِیارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطین؛ خدا شما را از نیکى کردن و عدالت نسبت به کسانى که درکار دین با شما نجنگیدند و شما را از دیارتان بیرون نکردند باز نمى دارد؛ زیرا خدا عدالت پیشگان را دوست دارد.» خداوند نهی نمی کند در ارتباط با کسانی که با شما مقاتله نکرده اند بلکه «وَ مَنْ یَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُون؛» هرکه از شما نسبت به آنان تولا داشته باشد، پس آنان ظالمانند.» خیلی روشن می گوید دشمن چه کسی نیست و دشمن کیست که باید مرزبندی کرد. مرزبندی با دشمن یکی دیگر از مسائل مهم است: در سورۀ عنکبوت است میخوانیم « مَثَلُ الَّذینَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِیاءَ کَمَثَلِ الْعَنْکَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَیْتا»؛ داستان کسانى که به جاى خدا سرپرستانى گرفته اند، مانند داستان عنکبوت است که خانه اى [ بى دیوار و بى سقف و بى حفاظ ] براى خود بنا کرده باشد ، و بى تردید سست ترین خانه ها خانه عنکبوت است.»
🔻تشخیص دشمن اصلی و فرعی
حال حد یقف با دشمن کجاست؟ در نظریات روابط بین الملل، سؤالاتی مطرح است؛ یکی از سؤالات این است که کدام یک از مسائل ما با دنیای دیگریِ ما، اصلی و اساسی و ریشه ای و کدام یک جزئی و قابل اغماض است. در اینجا آیات متعددی ما را راهنمایی می کند. مثل «وَ لَنْ تَرْضى عَنْکَ الْیَهُودُ وَ لاَ النَّصارى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ؛ یهود و نصارى هرگز از تو راضى نمى شوند تا آنکه از آیینشان پیروى کنى». این آیه نسبت ما با دشمنان را بیان میکند. مسئله دیگر، دشمن اصلی و فرعی است، همین تعبیری که امیرمؤمنان فرمود بعد از من با خوارج مقاتله نکنید، آنها دشمن فرعی هستند. اینها دنبال حق بودند اما خطا کردند. این با کسی که دنبال باطل است، تفاوت دارد.
🔻شیوه مقابله با دشمن اصلی و فرعی
در نسبت با دشمن اصلی و فرعی چهار روش مطرح می شود: 1. چالش عاقلانه که اسمش را مقاومت فعال می گذاریم 2. چالش احمقانه 3. سازش ذلیلانه 4. نرمش قهرمانانه. دو ضلع از این مربع یعنی چالش احمقانه و سازش ذلیلانه رد است. سازش ذلیلانه، سورۀ محمد آیۀ35 است: «فَلا تَهِنُوا وَ تَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْن؛ بنابراین [ با توجه به یارى و کارسازى خدا] سست نشوید و [ کافران و مشرکان را ] به آشتى و صلحى [ که براى شما خفّت بار است] دعوت نکنید.
چالش عاقلانه یا مقاومت فعال پیشنهاد نظام جمهوری اسلامی است و نرمش قهرمانانه هم در مواردی مطرح میشود. چالش احمقانه هم نداریم. دشمن تراشی یا هرکسی را دشمن فرض کردن، غلط است. ساده لوحی در برابر دشمنی دشمن غدار و حیله گر غلط است. مقامت فعالانه در برابر دشمن اصلی، و چالش عاقلانه در برابر دشمنان اصلی را در این آیه می خوانیم: «إِنَّ الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ؛ بىتردید کسانى که گفتند: پروردگار ما الله است، سپس [ در میدان عمل بر این حقیقت] استقامت ورزیدند، نه بیمى بر آنان است و نه اندوهگین مى شوند.» نظریۀ مقاومت، قاعدۀ نفی سبیل است. مدل دشمن، استخفاف است. مدل امپریالیسمِ فرعونی، مدل کاپیتالیسم قارونی و مدل سامریها، فَاسْتَخَفَّ قَوْمَه یا خوار کردن قوم است.
👇👇👇👇
🔰اضلاع نظریه سیاست خارجی قرآن بنیان و روابط بین الملل قرآن محور(بخش دوم)
🔻مرزبندی منطق قرآن با منطق امانیستی
یک سرفصل دیگر در تبیین نظریه دیپلماسی قرآنی و سیاست خارجی قرآن بنیان، مرزبندی دو منطق است: منطق الهیِ نورانیِ ایمانیِ قرآنی با منطق پوزیتیویستی، امانیستی، متریالیستیِ الحادی است. در آیات دیگری از قرآن به این مرزبندی اشاره میکند. منطق قرآن در مواجهه با دشمن منطق مادی نیست، گفت: در قرآن میخوانیم «إِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ عِشْرُونَ صابِرُونَ یَغْلِبُوا مِائَتَیْنِ وَ إِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ مِائَةٌ یَغْلِبُوا أَلْفاً مِنَ الَّذینَ کَفَرُوا؛ اى پیامبر، مؤمنان را به جنگ برانگیز که اگر از شما بیست نفر صابر باشند بر دویست نفر چیره مى شوند و اگر از شما صد نفر [ صابر ] باشند بر هزار نفر از کافران چیره مى شوند.» بیست به دویست و صد به هزار. یا آیۀ «وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً»، یا آیۀ «مُمِدُّکُمْ بِأَلْفٍ مِنَ الْمَلائِکَةِ مُرْدِفین»؛ من مسلماً شما را با هزار فرشته که پى در پى نازل مى شوند، یارى مى دهم. یا آیۀ «وَ لَقَدْ نَصَرَکُمُ اللَّهُ بِبَدْرٍ وَ أَنْتُمْ أَذِلَّةٌ؛ بى تردید خدا در [ جنگِ ] بدر شما را یارى داد، در حالى که [ از نظر ساز و برگ جنگى و شمار نفرات نسبت به دشمن ] ناتوان بودید.»
دربارۀ نظریۀ قوی بودن ، آیات ناظر بر قوی شدن و قوت در قرآن است، از جمله «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ؛ و در برابر آنان آنچه در قدرت و توان دارید از نیرو [ و نفرات و ساز و برگ جنگى ] و اسبان ورزیده [ براى جنگ ] آماده کنید». مصداق امروزین رباط الخیل چه میشود؟ یعنی موشک هایپرسونیک هم باید داشته باشیم؟ پیشرفته ترین فناوری هایی که دشمن را ارهاب می کند، داشته باشیم «تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُم وَ آخَرینَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ»؛ و در برابر آنان آنچه در قدرت و توان دارید از نیرو [ و نفرات و ساز و برگ جنگى ] و اسبان ورزیده [ براى جنگ ] آماده کنید تا به وسیله آنها دشمن خدا و دشمن خودتان ودشمنانى غیر ایشان را که نمى شناسید.
🔻تبیین دیدگاه صلح
یک مسئلۀ دیگر، سرفصل صلح است. ما در این باره کم صحبت کردیم. گاهی صحبت میشود که ایران دشمن تراش است. این گفتمان به خاطر این است که دیدگاه صلح را روشن نکردیم. «وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها وَ تَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمیعُ الْعَلیمُ»؛ و اگر دشمنان به صلح گرایند، تو هم به صلح گراى و بر خدا توکل کن که یقیناً او شنوا و داناست. به نظر می رسد که یکی از سرفصل های مهمی که میشود در نظامات حوزوی و دانشگاهی بررسی شود، مرز بین صلح عاقلانه با سازش ذلیلانه است.
#یادداشت_تحلیلی
🆔@Hokmrani_Qurani
💢 فیلم کامل نشست هفتم حکمرانی قرآنی
🌐 مشاهده فیلم
#حکمرانی_قرآنی
#نشست_هفتم
#فیلم_نشست
🆔 @hokmrani_qurani
#حکمرانی_قرآنی
🔻دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:
جهان اسلام امروز به #حکمرانی از منظر #قرآن نیاز دارد.
🔸قرآن یک منبع الهی است که گرچه برای پیامبر اکرم نازل شده و یک نسخه اسلامی بهشمار میرود اما همه معارف آن دربردارنده نسخه انسانی است؛ یعنی برای همه ادیان و مذاهب و حتی افرادی که به ادیان خاصی اعتقاد دارند، نسخه درمانگر و «شِفاءٌ لِما فِي الصُّدُورِ» است.
🔸حکمرانی یک بحث جدید است که باید در آن تفسیر به رأی دچار نشویم و از قرآن برای مباحث حکمرانی استفاده کنیم. جهان اسلام امروز به مسائل حکمرانی از منظر قرآن نیاز دارد.
🆔@Hokmrani_Qurani
22سرفصل درباره مقاومت فعال و کارآمد.pdf
451.2K
💢مقاومت کارآمد است💢
✍ دکتر علیرضا معاف
🔸۲۲ سرفصل تحلیلی-تعلیلی در تشریح راهبرد "مقاومت فعال" به بهانه فتوحاتِ بی نظیرِ جبهه مقاومت
🔸 اثبات عملی آیات قرآن در فلسطین
🔸با بررسی بیش از ۴۰ آیه قرآن کریم
#یادداشت_تحلیلی
🆔@andishehaye_noorani
متن کامل نشست.pdf
505.5K
📄 متن سخنرانی ها و گفتگوهای انجام شده در هفتمین نشست حکمرانی قرآنی با موضوع «حکمرانی قرآنی در حوزه ی فرهنگ و هنر»
#حکمرانی_قرآنی
#نشست_هفتم
#متن_پیاده_شده
#دکترمحمد_مهدی_اسماعیلی
#دکترشهریار_سرشناس
#حجت_الاسلام_علی_سرلک
🆔 @hokmrani_qurani
❌دستگیری اساتید دانشگاه ها در آمریکا از جمله نوئل مک آفی رئیس دپارتمان فلسفه دانشگاه آتلانتا
از کنار این خبر بسیار مهم به سادگی عبور نکنید:
بازداشت رییس دپارتمان و کالج فلسفه در دانشگاهی در آمریکا و بردن وی با دستبد از محوطه دانشگاه به دلیل حمایت از ملت فلسطین و محکومیت نسل کشی غزه..../
مهمتر از خبر درگیری های گسترده در دانشگاه معتبر کلمبیا که فرزندان مقامات و اشراف در آن تحصیل میکنند، خبر درگیری در دانشکده های فلسفه و بازداشت رییس و اساتید دپارتمان فلسفه است.
همان فلسفهای که با "اومانیزم و سوبژکتیویزم و عقل خودبنیاد بشری و انسان گرایی افراطی" بنیان نظام سیاسی و اجتماعی امروز غرب را بنانهاد و سبک زندگی لیبرالیستی و اندویژوالیستی را به همه تحمیل کرد. حالا سیاست دنیای غرب، دستبند به فلسفهی دنیای غرب زده و پیش روی رسانهی دنیای غرب، در حال بردنش به سوی بازداشتگاه است. چرا؟ چون صدا علیه نسلکشی صهیونیستهای وحشی بلند کرده.
معنی این ماجرا چیست؟
زین پس غربزدگی و غرب پرستی را باید در دستهی بیماریهای روانی انسانهایی نامتعادل جستجو کرد و این حقیقت برای هیچکسی به اندازهی خود غربیها روشن نیست. وقتی در پس این همه تناقض و تعارض باز عدهای در دنیای شرق و در کشور ما فریفته ذات و فلسفه غربند، شک نکنید خود غربیها به آنها چون موجودات مسخشده و نامتعادل مینگرند.
فرصتهای طوفان الاقصی یکی پس از دیگری در حال آشکار شدن است و حالا به لایه های معرفتی و اندیشگانی رسیده است.
@andishehaye_noorani
ویژگی های اعتراضات کنونی در آمریکا و کشورهای اروپایی:
1. شروع این اعتراضات از آمریکا، سردمدار نظام استکبار، بود و به کشورهای دیگر سرایت کرد که این مساله بسیار مهم است.
2. بر خلاف اعتراضات گذشته، این اعتراضات و تحصنها توسط قشر نخبه و تحصیلکرده(اساتید و دانشجویان) و از دانشگاهها و مراکز علمی آغاز شده است. بنابراین رسانههای این کشورها نمیتوانند القاء کنند معترضین گروهی از اراذل و اوباش، کارتونخوابها و ... هستند که به دنبال بر هم زدن امنیت شهر میباشند.
3. در برخی از این دانشگاهها فرزندان مسوولین ارشد آمریکا حضور دارند که بر اساس نقل رسانهها بعضی از آنها به معترضین و متحصنین پیوستند.
۴. این مراکز علمی قرار است در آینده مدیران و مسوولین دولت آمریکا و اروپا را تربیت کنند در حالی که دانشجویان آنها اینگونه قاطعانه مخالفت خود با سیاستهای این کشورها در حمایت از رژیم صهیونیستی را اعلام میکنند.
۵. اساتید دانشگاه و دانشجویان با علم به اینکه با آنها برخورد میشود، بازداشت میشوند، احتمالا از دانشگاه تعلیق و یا اخراج خواهند شد و در آینده از داشتن شغل محروم خواهند شد، به این اعتراضات پیوستهاند و حاضر به دستکشیدن از آن نیستند که این موضوع نشاندهنده یک بینش عمیق در بین معترضین است.
۶. موضوع و مساله این اعتراضات، برخی چالشها و مشکلات داخلی این کشورها از قبیل مسائل اقتصادی، شغلی، بازنشستگی، بیعدالتی برخی نهادها و شرکتها و یا قتل برخی شهروندان توسط پلیس، نیست بلکه محور اعتراضات، مهمترین مساله جهان یعنی فلسطین و غزه است که چندین ماه مورد شدیدترین جنایات رژیم صهیونیستی قرار گرفته است.
۷. این تجمعها و تحصنها در درون خود صحنههای بسیار عجیب و شگفتانگیزی دارد؛ گرایش به اسلام از سوی قشر تحصیلکرده بسیار دیده میشود، همچنین احترام به دانشجویان مسلمان و عبادت و نمازخواندن آنها از سوی غیر مسلمانان جزء صحنههای بسیار دیدنی و شگفتانگیز است.
۸. برخورد شدید پلیس با قشر تحصیلکرده که هیچگونه تنشی در رفتار خود نداشتند بلکه صرفا شعارهایی در حمایت از فلسطین و علیه سیاستهای کشورهای غربی سر دادند، موجب بیاعتباری شعار آزادی و حقوق_بشر توسط این کشورها شده است.
۹. این اعتراضات موج جهانی به دنبال داشته و دانشگاههای مختلفی از کشورهای گوناگون مانند کانادا، استرالیا، آفریقا، لبنان و ... به آن پیوستهاند. زنده نگه داشتن این اعتراضات علیه رژیم صهیونیستی در فضای بینالملل بسیار مهم و موثر است و علاوه بر بیداری ملتها، میتواند این رژیم جنایتکار را تحت فشار قرار دهد.
🔻هشتمین جلسه از سلسله نشست های حکمرانیِ قرآنی
✅ موضوع نشست:
🔸حکمرانیِ قرآنی و مسائل جوانان ایران
🔸حکومت چگونه مسائل جوانان را حل کند؟
🔸حضور جوانان در حل مسائل کشور؛ چگونه؟
🗣 سخنرانان:
🔹دکتر وحید یامین پور؛ دبیر شورای عالی جوانان کشور
🔹حجتالاسلام استاد قاسمیان؛ رئیس کتابخانه، موزه و اسناد مجلس
🔹دکتر شبیر فیروزیان؛ سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
🔹 دکتر علیرضا معاف؛ مشاور راهبردی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
🗓 تاریخ برگزاری:
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ساعت ۱۰ تا ۱۲
📌مکان برگزاری:
خیابان ولیعصر، پایین تر از تئاتر شهر، خیابان هاشمی فر، پلاک ۱۵ ، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طبقه هفتم ، سالن جلسات علامه طباطبایی
#حکمرانی_قرآنی
#نشست_هشتم
🆔 @hokmrani_qurani
🌐لینک حضور مجازی در نشست👇👇
https://web.shooka.com/conference/?public&glYiz8ON
🆔 @hokmrani_qurani
ایکنا/
📸گزارش تصویری هشتمین نشست حکمرانی قرآنی
🔻هشتمین نشست از سلسله نشستهای حکمرانی قرآن با عنوان «حکمرانی قرآنی و مسائل جوانان ایران» صبح امروز، چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت، با حضور شبیر فیروزیان، سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا معاف، مشاور راهبردی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجتالاسلام والمسلمین رهبر، استاد حوزه و دانشگاه در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
iqna.ir/00HgOY
@iqnanews
ایکنا/
دکتر فیروزیان:
نیازمند به کارگیری ادبیات مشترک در مواجهه با جوانان هستیم
شبیر فیروزیان، سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هشتمین نشست از سلسله نشستهای حکمرانی قرآن:
🔹در زمانهای هستیم که به ادبیات مشترک بیشتر نیاز داریم.
🔹در مقابل جوانان نباید دست به تحمیل زد بلکه باید در جستوجوی ادبیات مشترک بود و از فناوریها و روشهای نوین استفاده کرد.
iqna.ir/00HgOE
@iqnanews
ایکنا/
دکتر معاف:
جوانگرایی نباید به مسابقه قدرتطلبی جوانان تبدیل شود
مشاور راهبردی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مسئله جوانگرایی نباید به مسابقه قدرتطلبی جوانان تبدیل شود، اظهار کرد: گاهی اوقات رقابت در این حوزه منجر به پیش آمدن اتفاقات غیراخلاقی میشود. جوانگرایی باید در روندها، ساختارها و فرآیندها اتفاق بیفتد.
https://iqna.ir/fa/news/4214519/
ایکنا/
حجتالاسلام والمسلمین رهبر، استاد حوزه و دانشگاه:
امروز باید در خط مقدم پاسخ به شبهات قرار داشته باشیم
https://iqna.ir/fa/news/4214519/
📚 بازسازی انقلابی در ساختار فرهنگی
در اندیشهی حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای(مدّظلّهالعالی)
📝 مهدی جمشیدی
۳۶۰ صفحه
♦️ نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران
شبستان اصلی، ورودی ۱۸، راهروی ۶
غرفهی #انتشارات_انقلاب_اسلامی
@khameneibook
آینده پژوهی جبهه مقاومت و تاثیرات بلند مدت عملیات وعده صادق بر معادلات جهان از منظر قواعد حکمرانی مطلوب/
اول:
حکمرانان عاقل،به جای آنکه آینده را با خیالبافی پیشگویی کنند،آینده را با تدبر و تدبیر میسازند. بسیاری از آیندهها از خود *تصمیم* گرفتن متولد میشوند و صحنه را میسازند و یا تغییر میدهند و به هم میزنند. تصمیمهای تاریخی که صحنهی جدیدی را رقم میزنند از اندیشه مندان بلند و انگیزه مندان شجاع برمیاید. بدین ترتیب تصمیمهای ما در *میدان خطر* افقها و امکانهایی نو را برای جهان میگشایند. سنت آینده، سنت ساختن آینده با خطر کردن در میدان ها است . *عملیات وعده صادق* یک تصمیم استراتژیک و یک رویارویی فعالانه در محیط آشوبناک و پیچیده جهان بود که برای هیچ از ناظران جهانی قابل پیشبینی نبود، اما تبارشناسی عملیات وعده صادق میتواند وجوه درخشانی دیگر از آن را نشان دهد.
دوم:
عملیات تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی در درجه اول نشاندهنده *اراده و قدرت ملت ایران و نیروهای مسلح در عرصه بین المللی* بود که بر آمده از یک *هماهنگی قوی در سطوح حکمرانی* بین بخش های دیپلماسی، نظامی، امنیتی و تا حد مناسبی رسانه ای کشور بود که توانست تحسین ملت ایران برانگیزد و از طرفی دشمنان ایران را به انفعال کشاند.
سوم:
عملیات وعده صادق نشاندهنده *توالی درستی از اقدامات در سطوح مختلف حکمرانی* ، *داشتن یک نقشه راه* و وجود یک *معماری برای تصمیمگیریهای راهبردی کلان* و *تقسیم کار نهادی* بود که ظرفیت جدیدی از حکمرانی در ایران نشان داد.
چهارم:
به بیانی دیگر عملیات وعده صادق، سیمای جدیدی از تصویر *حکمرانی تاب آور* در ایران را نشان داد که چگونه حکومت ایران میتواند آیندهپذیر، آماده و بازیگر در برابر تهدیدات پیچیده و آشوبناک باشد و در برابر هر اتفاقی یک راه باز پیدا کند و یک روح بیدار داشته باشد که در تهدیدات، فرصتهای جدیدی خلق کند. در این عملیات *ایده حکمرانی ایران* به سطح جدیدی ارتقا پیدا کرد، از ایده «پیشرفت تدریجی درونزا برای بقا» به سمت *شبکه اقدامات معنادار و مبتکرانه درونزا و موازنه گر خارجی برای کمال* . در این ایده، «نگرشزیستبومی به حکمرانی»، «تکیه بر مزیتهای نرمافزاری»، «نگاه توامان به جنبههای درونمرزی و برونمرزی» و «دورنگری» حکمفرماست.
پنجم:
اما عملیات وعده صادق پایان ماجرا نیست، بلکه شروع دوره جدیدی از شکل گیری روایتِ *ایران منطقهای* و *ایران بینالمللی* است و نشان میدهد عمق راهبردی و فرا سرزمینی ایران، فقط موشک ها و پهپاد هایی نیستند که از مسافت ۱۵۰۰ کیلومتری شلیک شدند و ناظران را در حیرت و شگفتی فرو بردند. «استقبال پرشور مردم پاکستان از رییس جمهور»، «به احتزاز در آمدن پرچم ایران در اعتراضات دانشجویی در کشورهای مختلف، تصویر امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب و شهید سلیمانی در کشمیر و هند و پاکستان تا کشورهای مسلمان منطقه، آفریقا و آمریکای لاتین»، «تجمعات در کشورهای مختلف در حمایت از ایران»، همه نشاندهنده آن است که این تصویر در حال محاصره و به عقب کشیدن رژیم غاصب صهیونیستی است.
انتفاضه و جنبش دانشجویی در آمریکا نیز در امتداد طراحی های بین المللی جبهه مقاومت قابل خوانش است.
ششم:
نظم جدید و دوران پساغزه در حال شکلگیری است و زمان در جهان فشرده شده است و برای ساخت این تصویر باید به استقبال تصمیم، جهاد و ساخت آینده رفت تا سناریوی *شبکه جهانی مقاومت* شکل گیرد و شاهد مقاومتهای پراکنده و سرگردانی های اجتماعی جهانی نباشیم. لازم است در این برهه حساس «زنجیره فناوری مقاومت»، توسعه پیدا کند، اتحادیه و ائتلافها و بلوک اقتصادی مقاومت در کنار بلوکهای نظامی شکل گیرد، شبکه رسانه ای مقاومت پیگیری شود و روایتی شوق برانگیز و کارآمد از زندگی مبتنی بر مقاومت ارایه شود.
هفتم:
در دوران اوج گیری تاثیر فضای مجازی بر اذهان جهانیان هستیم، جهان استکبار، امروز از شرکتهای فناوری به عنوان ابزاری برای بسط سلطه هژمونی خود در جهان استفاده میکنند، آیا میتوان با شکلدهی شبکههایِ مفید، زمینهساز حضور محتواهای مجازی موثر و سکوهای موفق و بازارگاههای الکترونیکی ایران در سطح کشورهای محور مقاومت و دوستان ایران شد؟
فضای مجازی اساسا یک فناوری مرکزگریز است و این مرکزگریزی در مقیاس جهانی امروز به نفع جبهه مقاومت عمل خواهد کرد اگر قدربدانیم.
۱۵ نکته در بیان ویژگی های نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در گفتگوی خبرگزاری مهر با دکتر علیرضا معاف
https://www.mehrnews.com/news/6099486/%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AF%D9%85%D8%A7%D8%B3%D9%86%D8%AC-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
کم حجم.mp3
24.55M
🔊 فایل صوتی هشتمین نشست حکمرانی قرآنی
✅ موضوع نشست:
🔸حکمرانیِ قرآنی و مسائل جوانان ایران
🔸حکومت چگونه مسائل جوانان را حل کند؟
🔸حضور جوانان در حل مسائل کشور؛ چگونه؟
#حکمرانی_قرآنی
#نشست_هشتم
#صوت_نشست
🆔 @hokmrani_qurani
💢گزارش تصویری نشست هشتم
💥هشتمین نشست از سلسله نشست های حکمرانی قرآنی به همت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل سالن علامه طباطبایی این معاونت برگزار شد.
✅ موضوع نشست:
🔸حکمرانیِ قرآنی و مسائل جوانان ایران
🔸حکومت چگونه مسائل جوانان را حل کند؟
🔸حضور جوانان در حل مسائل کشور؛ چگونه؟
#حکمرانی_قرآنی
#نشست_هشتم
#گزارش_تصویری
🆔 @hokmrani_qurani