eitaa logo
حکمرانی قرآنی
209 دنبال‌کننده
156 عکس
47 ویدیو
25 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
لینک حضور مجازی در نشست هفتم👇👇 https://web.shooka.com/conference/?public&80a9aAFS
💥پخش زنده هفتمین نشست حکمرانی قرآنی از شبکه SNN @hokmrani_qurani
💢 هفتمین جلسه از سلسله نشست‌های حکمرانی قرآنی با موضوع «حکمرانی قرآنی در حوزه فرهنگ و هنر»، با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاد دانشگاه تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین علی سرلک، استاد دانشگاه هنر، شهریار زرشناس، استاد فلسفه غرب و مطالعات فرهنگی و علیرضا معاف، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن جلسات غدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. دریافت متن کامل خبر @hokmrani_qurani
💢گزارش تصویری نشست هفتم 💥هفتمین نشست از سلسله نشست های حکمرانی قرآنی به همت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل سالن غدیر این وزارتخانه برگزار شد. 🆔 @hokmrani_qurani
🔰اضلاع نظریه سیاست خارجی قرآن بنیان و روابط بین الملل قرآن محور ✍ دکتر علیرضا معاف 🔻تنظیم رفتار با دوست و دشمن یکی از اضلاع مهم نظریۀ سیاست خارجی قرآن بنیان رفتارشناسی ما در نسبت با عناصر و اجزای داخل جهان اسلام و مبارزه با جبهه متکثر و متضلع دشمن است . به تعبیر برخی از اساتید، این دو موضوع با هم یک داد و ستدی پویا و یک رفت و برگشت پویا دارد؛ یعنی رفتاری که ما در دایرۀ امت اسلام داریم، با آنچه که در نسبت با دشمنان و بیرونی داریم و مرزبندی می کنیم، می تواند رفتار ما را در دو جهت تعیین کند. در آیات قرآن همین معنا یافت می شود: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکافِرین‏». این رفت و برگشت بین رفتار درونی امت اسلام که «رُحَماءُ بَیْنَهُمْ» و «أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنینَ» است با بیرون که «أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّار» است در این دایره قرار می گیرند. 🔻دشمن شناسی بحث بعدی این است که بدانیم دشمن کیست. موضوع دشمن شناسی و مرزبندی صریح با دشمن در بین اندیشمندان بحث می‌شود، اما گاهی ادبیات سیاسی بر ادبیات علمی یا ادبیات قرآنی غلبه می کند. ما باید به یک رهیافت واحد برسیم. آیات 8 و 9 ممتحنه خیلی در این بحث پویا است. «لا یَنْهاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذینَ لَمْ یُقاتِلُوکُمْ فِی الدِّین‏ وَ لَمْ یُخْرِجُوکُمْ مِنْ دِیارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطین‏؛ خدا شما را از نیکى کردن و عدالت نسبت به کسانى که درکار دین با شما نجنگیدند و شما را از دیارتان بیرون نکردند باز نمى‏ دارد؛ زیرا خدا عدالت پیشگان را دوست دارد.» خداوند نهی نمی کند در ارتباط با کسانی که با شما مقاتله نکرده اند بلکه «وَ مَنْ یَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُون‏؛» هرکه از شما نسبت به آنان تولا داشته باشد، پس آنان ظالمانند.» خیلی روشن می گوید دشمن چه کسی نیست و دشمن کیست که باید مرزبندی کرد. مرزبندی با دشمن یکی دیگر از مسائل مهم است: در سورۀ عنکبوت است می‌خوانیم « مَثَلُ الَّذینَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِیاءَ کَمَثَلِ الْعَنْکَبُوتِ‏ اتَّخَذَتْ بَیْتا»؛ داستان کسانى که به جاى خدا سرپرستانى گرفته ‏اند، مانند داستان عنکبوت است که خانه ‏اى [ بى ‏دیوار و بى ‏سقف و بى ‏حفاظ ] براى خود بنا کرده باشد ، و بى ‏تردید سست ‏ترین خانه ‏ها خانه عنکبوت است‏.» 🔻تشخیص دشمن اصلی و فرعی حال حد یقف با دشمن کجاست؟ در نظریات روابط بین الملل، سؤالاتی مطرح است؛ یکی از سؤالات این است که کدام یک از مسائل ما با دنیای دیگریِ ما، اصلی و اساسی و ریشه ای و کدام یک جزئی و قابل اغماض است. در اینجا آیات متعددی ما را راهنمایی می کند. مثل «وَ لَنْ تَرْضى‏ عَنْکَ الْیَهُودُ وَ لاَ النَّصارى‏ حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ؛ یهود و نصارى هرگز از تو راضى نمى‏ شوند تا آنکه از آیینشان پیروى کنى‏». این آیه نسبت ما با دشمنان را بیان می‌کند. مسئله دیگر، دشمن اصلی و فرعی است، همین تعبیری که امیرمؤمنان فرمود بعد از من با خوارج مقاتله نکنید، آنها دشمن فرعی هستند. اینها دنبال حق بودند اما خطا کردند. این با کسی که دنبال باطل است، تفاوت دارد. 🔻شیوه مقابله با دشمن اصلی و فرعی در نسبت با دشمن اصلی و فرعی چهار روش مطرح می شود: 1. چالش عاقلانه که اسمش را مقاومت فعال می گذاریم 2. چالش احمقانه 3. سازش ذلیلانه 4. نرمش قهرمانانه. دو ضلع از این مربع یعنی چالش احمقانه و سازش ذلیلانه رد است. سازش ذلیلانه، سورۀ محمد آیۀ35 است: «فَلا تَهِنُوا وَ تَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْن‏؛ بنابراین [ با توجه به یارى و کارسازى خدا] سست نشوید و [ کافران و مشرکان را ] به آشتى و صلحى [ که براى شما خفّت بار است] دعوت نکنید. چالش عاقلانه یا مقاومت فعال پیشنهاد نظام جمهوری اسلامی است و نرمش قهرمانانه هم در مواردی مطرح می‌شود. چالش احمقانه هم نداریم. دشمن تراشی یا هرکسی را دشمن فرض کردن، غلط است. ساده لوحی در برابر دشمنی دشمن غدار و حیله گر غلط است. مقامت فعالانه در برابر دشمن اصلی، و چالش عاقلانه در برابر دشمنان اصلی را در این آیه می خوانیم: «إِنَّ الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ؛ بى‏تردید کسانى که گفتند: پروردگار ما الله است، سپس [ در میدان عمل بر این حقیقت] استقامت ورزیدند، نه بیمى بر آنان است و نه اندوهگین مى ‏شوند.» نظریۀ مقاومت، قاعدۀ نفی سبیل است. مدل دشمن، استخفاف است. مدل امپریالیسمِ فرعونی، مدل کاپیتالیسم قارونی و مدل سامری‌ها، فَاسْتَخَفَّ قَوْمَه‏ یا خوار کردن قوم است. 👇👇👇👇
🔰اضلاع نظریه سیاست خارجی قرآن بنیان و روابط بین الملل قرآن محور(بخش دوم) 🔻مرزبندی منطق قرآن با منطق امانیستی یک سرفصل دیگر در تبیین نظریه دیپلماسی قرآنی و سیاست خارجی قرآن بنیان، مرزبندی دو منطق است: منطق الهیِ نورانیِ ایمانیِ قرآنی با منطق پوزیتیویستی، امانیستی، متریالیستیِ الحادی است. در آیات دیگری از قرآن به این مرزبندی اشاره می‌کند. منطق قرآن در مواجهه با دشمن منطق مادی نیست، گفت: در قرآن می‌خوانیم «إِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ عِشْرُونَ صابِرُونَ‏ یَغْلِبُوا مِائَتَیْنِ وَ إِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ مِائَةٌ یَغْلِبُوا أَلْفاً مِنَ الَّذینَ کَفَرُوا؛ اى پیامبر، مؤمنان را به جنگ برانگیز که اگر از شما بیست نفر صابر باشند بر دویست نفر چیره مى‏ شوند و اگر از شما صد نفر [ صابر ] باشند بر هزار نفر از کافران چیره مى ‏شوند.» بیست به دویست و صد به هزار. یا آیۀ «وَ مَنْ یَتَّقِ‏ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً»، یا آیۀ «مُمِدُّکُمْ بِأَلْفٍ مِنَ الْمَلائِکَةِ مُرْدِفین‏»؛ من مسلماً شما را با هزار فرشته که پى در پى نازل مى‏ شوند، یارى مى ‏دهم. یا آیۀ «وَ لَقَدْ نَصَرَکُمُ‏ اللَّهُ بِبَدْرٍ وَ أَنْتُمْ أَذِلَّةٌ؛ بى ‏تردید خدا در [ جنگِ ] بدر شما را یارى داد، در حالى که [ از نظر ساز و برگ جنگى و شمار نفرات نسبت به دشمن ] ناتوان بودید.» دربارۀ نظریۀ قوی بودن ، آیات ناظر بر قوی شدن و قوت در قرآن است، از جمله «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ؛ و در برابر آنان آنچه در قدرت و توان دارید از نیرو [ و نفرات و ساز و برگ جنگى ] و اسبان ورزیده [ براى جنگ ] آماده کنید‏». مصداق امروزین رباط الخیل چه می‌شود؟ یعنی موشک هایپرسونیک هم باید داشته باشیم؟ پیشرفته ترین فناوری هایی که دشمن را ارهاب می کند، داشته باشیم «تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُم‏ وَ آخَرینَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ‏ اللَّهُ»؛ و در برابر آنان آنچه در قدرت و توان دارید از نیرو [ و نفرات و ساز و برگ جنگى ] و اسبان ورزیده [ براى جنگ ] آماده کنید تا به وسیله آنها دشمن خدا و دشمن خودتان ودشمنانى غیر ایشان را که نمى ‏شناسید. 🔻تبیین دیدگاه صلح یک مسئلۀ دیگر، سرفصل صلح است. ما در این باره کم صحبت کردیم. گاهی صحبت می‌شود که ایران دشمن تراش است. این گفتمان به خاطر این است که دیدگاه صلح را روشن نکردیم. «وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها وَ تَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمیعُ الْعَلیمُ»؛ و اگر دشمنان به صلح گرایند، تو هم به صلح گراى و بر خدا توکل کن که یقیناً او شنوا و داناست‏. به نظر می رسد که یکی از سرفصل های مهمی که می‌شود در نظامات حوزوی و دانشگاهی بررسی شود، مرز بین صلح عاقلانه با سازش ذلیلانه است. 🆔@Hokmrani_Qurani
صوت نشست.m4a
13.62M
🔊 فایل صوتی هفتمین نشست حکمرانی قرآنی 🆔 @hokmrani_qurani
💢 فیلم کامل نشست هفتم حکمرانی قرآنی 🌐 مشاهده فیلم 🆔 @hokmrani_qurani
🔻دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: جهان اسلام امروز به از منظر نیاز دارد. 🔸قرآن یک منبع الهی است که گرچه برای پیامبر اکرم نازل شده و یک نسخه اسلامی به‌شمار می‌رود اما همه معارف آن دربردارنده نسخه انسانی است؛ یعنی برای همه ادیان و مذاهب و حتی افرادی که به ادیان خاصی اعتقاد دارند، نسخه درمانگر‌ و «شِفاءٌ لِما فِي الصُّدُورِ» است. 🔸حکمرانی یک بحث جدید است که باید در آن تفسیر به رأی دچار نشویم و از قرآن برای مباحث حکمرانی استفاده کنیم. جهان اسلام امروز به مسائل حکمرانی از منظر قرآن نیاز دارد. 🆔@Hokmrani_Qurani
22سرفصل درباره مقاومت فعال و کارآمد.pdf
451.2K
💢مقاومت کارآمد است💢 ✍ دکتر علیرضا معاف 🔸۲۲ سرفصل تحلیلی-تعلیلی در تشریح راهبرد "مقاومت فعال" به بهانه فتوحاتِ بی نظیرِ جبهه مقاومت 🔸 اثبات عملی آیات قرآن در فلسطین 🔸با بررسی بیش از ۴۰ آیه قرآن کریم 🆔@andishehaye_noorani
متن کامل نشست.pdf
505.5K
📄 متن سخنرانی ها و گفتگوهای انجام شده در هفتمین نشست حکمرانی قرآنی با موضوع «حکمرانی قرآنی در حوزه ی فرهنگ و هنر» 🆔 @hokmrani_qurani
❌دستگیری اساتید دانشگاه ها در آمریکا از جمله نوئل مک آفی رئیس دپارتمان فلسفه دانشگاه آتلانتا از کنار این خبر بسیار مهم به سادگی عبور نکنید: بازداشت رییس دپارتمان و کالج فلسفه در دانشگاهی در آمریکا و بردن وی با دستبد از محوطه دانشگاه به دلیل حمایت از ملت فلسطین و محکومیت نسل کشی غزه..../ مهمتر از خبر درگیری های گسترده در دانشگاه معتبر کلمبیا که فرزندان مقامات و اشراف در آن تحصیل میکنند، خبر درگیری در دانشکده های فلسفه و بازداشت رییس و اساتید دپارتمان فلسفه است. همان فلسفه‌ای که با "اومانیزم و سوبژکتیویزم و عقل خودبنیاد بشری و انسان گرایی افراطی" بنیان نظام سیاسی و اجتماعی امروز غرب را بنانهاد و سبک زندگی لیبرالیستی و اندویژوالیستی را به همه تحمیل کرد. حالا سیاست دنیای غرب، دست‌بند به فلسفه‌ی دنیای غرب زده و پیش روی رسانه‌ی دنیای غرب، در حال بردنش به سوی بازداشت‌گاه است. چرا؟ چون صدا علیه نسل‌کشی صهیونیست‌های وحشی بلند کرده. معنی این ماجرا چیست؟ زین پس غرب‌زدگی و غرب پرستی را باید در دسته‌ی بیماری‌های روانی انسان‌هایی نامتعادل جستجو کرد و این حقیقت برای هیچ‌کسی به اندازه‌ی خود غربی‌ها روشن نیست. وقتی در پس این همه تناقض و تعارض باز عده‌ای در دنیای شرق و در کشور ما فریفته ذات و فلسفه غربند، شک نکنید خود غربی‌ها به آنها چون موجودات مسخ‌شده‌ و نامتعادل می‌نگرند. فرصتهای طوفان الاقصی یکی پس از دیگری در حال آشکار شدن است و حالا به لایه های معرفتی و اندیشگانی رسیده است. @andishehaye_noorani
ویژگی های اعتراضات کنونی در آمریکا و کشورهای اروپایی: 1. شروع این اعتراضات از آمریکا، سردمدار نظام استکبار، بود و به کشورهای دیگر سرایت کرد که این مساله بسیار مهم است. 2. بر خلاف اعتراضات گذشته، این اعتراضات و تحصن‌ها توسط قشر نخبه و تحصیلکرده(اساتید و دانشجویان) و از دانشگاهها و مراکز علمی آغاز شده است. بنابراین رسانه‌های این کشورها نمی‌توانند القاء کنند معترضین گروهی از اراذل و اوباش، کارتون‌خوابها و ... هستند که به دنبال بر هم زدن امنیت شهر می‌باشند. 3. در برخی از این دانشگاهها فرزندان مسوولین ارشد آمریکا حضور دارند که بر اساس نقل رسانه‌ها بعضی از آنها به معترضین و متحصنین پیوستند. ۴. این مراکز علمی قرار است در آینده مدیران و مسوولین دولت آمریکا و اروپا را تربیت کنند در حالی که دانشجویان آنها اینگونه قاطعانه مخالفت خود با سیاستهای این کشورها در حمایت از رژیم صهیونیستی را اعلام می‌کنند. ۵. اساتید دانشگاه و دانشجویان با علم به اینکه با آنها برخورد می‌شود، بازداشت می‌شوند، احتمالا از دانشگاه تعلیق و یا اخراج خواهند شد و در آینده از داشتن شغل محروم خواهند شد، به این اعتراضات پیوسته‌اند و حاضر به دست‌کشیدن از آن نیستند که این موضوع نشاندهنده یک بینش عمیق در بین معترضین است. ۶. موضوع و مساله این اعتراضات، برخی چالشها و مشکلات داخلی این کشورها از قبیل مسائل اقتصادی، شغلی، بازنشستگی، بی‌عدالتی برخی نهادها و شرکتها و یا قتل برخی شهروندان توسط پلیس، نیست بلکه محور اعتراضات، مهم‌ترین مساله جهان یعنی فلسطین و غزه است که چندین ماه مورد شدیدترین جنایات رژیم صهیونیستی قرار گرفته‌ است. ۷. این تجمعها و تحصنها در درون خود صحنه‌های بسیار عجیب و شگفت‌انگیزی دارد؛ گرایش به اسلام از سوی قشر تحصیلکرده بسیار دیده می‌شود، همچنین احترام به دانشجویان مسلمان و عبادت و نمازخواندن آنها از سوی غیر مسلمانان جزء صحنه‌های بسیار دیدنی و شگفت‌انگیز است. ۸. برخورد شدید پلیس با قشر تحصیلکرده که هیچگونه تنشی در رفتار خود نداشتند بلکه صرفا شعارهایی در حمایت از فلسطین و علیه سیاستهای کشورهای غربی سر دادند، موجب بی‌اعتباری شعار آزادی و حقوق_بشر توسط این کشورها شده است. ۹. این اعتراضات موج جهانی به دنبال داشته و دانشگاههای مختلفی از کشورهای گوناگون مانند کانادا، استرالیا، آفریقا، لبنان و ... به آن پیوسته‌اند. زنده نگه داشتن این اعتراضات علیه رژیم صهیونیستی در فضای بین‌الملل بسیار مهم و موثر است و علاوه بر بیداری ملتها، می‌تواند این رژیم جنایتکار را تحت فشار قرار دهد.
🔻هشتمین جلسه از سلسله نشست های حکمرانیِ قرآنی ✅ موضوع نشست: 🔸حکمرانیِ قرآنی و مسائل جوانان ایران 🔸حکومت چگونه مسائل جوانان را حل کند؟ 🔸حضور جوانان در حل مسائل کشور؛ چگونه؟ 🗣 سخنرانان: 🔹دکتر وحید یامین پور؛ دبیر شورای عالی جوانان کشور 🔹حجت‌الاسلام استاد قاسمیان؛ رئیس کتابخانه، موزه و اسناد مجلس 🔹دکتر شبیر فیروزیان؛ سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 🔹 دکتر علیرضا معاف؛ مشاور راهبردی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی 🗓 تاریخ برگزاری: چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ساعت ۱۰ تا ۱۲ 📌مکان برگزاری: خیابان ولیعصر، پایین تر از تئاتر شهر، خیابان هاشمی فر، پلاک ۱۵ ، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طبقه هفتم ، سالن جلسات علامه طباطبایی 🆔 @hokmrani_qurani