eitaa logo
هنر تبیین ، محض اطلاع، نهضت آگاه سازی و مطالبه گری
2هزار دنبال‌کننده
11.2هزار عکس
11.5هزار ویدیو
524 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم #کانال_هنر_تبیین #نهضت_آگاه‌سازی_و_مطالبه_گری @honaretabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦ اهتمام به اقامه نماز جماعت و مانور اجتماع مومنانه در پارک ها و خیابان ها ، مصداق تعظیم شعائر الهی و امر به معروف و نهی از منکر عملی است ، محض اطلاع، و 🔻 https://eitaa.com/honaretabyin
🔴 کلاهبردار.... یکی از کسانی‌که در چند ماه گذشته علیه مطالبه گران حجاب جوسازی به راه می انداخته و تنها راه مقابله با بی‌حجابی را کار فرهنگی معرفی میکرده،بلاخره توانست بودجه کلانی از مجموعه های دولتی و حاکمیتی برای کار فرهنگی به جیب بزند.حالا مسئولان امر مدعی شده اند او یک کلاهبردار است وکار فرهنگی اش خروجی نداشته....
هفتمین نشست مجازی هم‌اندیشی گام‌های مطالبه‌گری از آموزش و پرورش با حضور سرکار خانم علی‌بخشی از استان همدان برگزار شد. وی با اشاره به اهداف بلندمدت گام‌های مطالبه‌گری از آموزش و پرورش اظهار کرد: رسیدن به حیات طیبه و تربیت معلم و جوان تراز انقلاب یکی از این اهداف است که زمان زیادی را می‌طلبد. این فعال فرهنگی به مسئله «جهاد‌تبیین» طبق تاکیدات رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: این چشم‌انداز با نظر بر اساس و بنیان دین در بستر مدارس باید محقق شود اما چقدر شاهد شکل‌گیری این تربیت اسلامی در مدارس هستیم. علی‌بخشی تصریح کرد: متاسفانه با ضعف آموزشی در حوزه هویت‌بخشی و دشمن‌شناسی در جهت تربیت نسل جدید مواجه هستیم این در حالی است که بسیاری از آسیب‌های موجود در فضای مجازی و ‌حقیقی در بین این نسل ناشی از عدم دشمن‌شناسی است. وی همچنین عدم رعایت پوشش مناسب در جامعه را ناشی از ضعف در آموزش قانون‌گرایی و قانون‌مداری در سطح مدارس دانست. این فعال فرهنگی با اشاره به اهمیت جایگاه آموزش و‌ پرورش به عنوان بزرگترین وزارتخانه بیان کرد: این مجموعه به علت گستردگی و به عنوان یک دستگاه تربیتی همواره در اولویت قرار دارد. علی‌بخشی بر «گزینش» به عنوان یک مسئله اولویت‌دار در راستای مطالبه‌گری از آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: علاوه بر پیگیری گزینش، برنامه‌های تابستانی نیز مدنظر قرار دارد که حوزه علمی آموزشی زیر نظر آموزش و پرورش، حوزه ورزشی زیر نظر اداره ورزش و‌جوانان و کلاس‌های هنری زیر نظر فرهنگ و ارشاد قرار دارد که هر حوزه ذیل سازمان مرتبط می‌تواند مطالبه شود.
وی ادامه داد: برگزاری کلاس‌های ضمن خدمت برای مدیران در راستای آموزش و تربیت مدیر تراز اسلامی نیز در دستور کار قرار دارد این در حالی است که با مدیریت صحیح در سطح مدارس شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود. این فعال فرهنگی با اشاره به تغییر آیین‌نامه قوانین اجرایی در‌خصوص لباس فرم مدارس اذعان کرد: تفاهم‌نامه آموزش و پرورش با اداره صمت به این صورت است که آموزش و پرورش، کارفرما و تعیین‌کننده است و تنها از سوی اداره صمت تولیدی‌های مرتبط معرفی می‌شوند که در نهایت به انتخاب آموزش و پرورش خواهد رسید. علی‌بخشی گفت: در حال حاضر اولویت با پیگیری کلاس‌های تابستانی است که هر حوزه ذیل سازمان‌های مرتبط پیگیری خواهد شد. وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر بخش حراست به درستی عمل کند ۶۰ درصد مسائل مرتفع خواهد شد اما متاسفانه در این حوزه شاهد انفعال هستیم. https://eitaa.com/joinchat/167969166C1c78ad59da
امام خامنه‌ای: کسانی که پشت سر سند ۲۰۳۰ می‌ایستند، تقی زاده های امروزند. ‎ پرزیدنت رییسی، ساعاتی پیش در نشست سران شانگهای سخنرانی داشت. وی در سخنرانیش، چندبار از عبارت توسعهء پایدار استفاده کرد. از جمله گفت:‏ امیدوارم حضور ایران در این سازمان مهم... بستر تامین امنیت دسته‌جمعی و رهنمون شدن به‌سوی توسعه پایدار... را فراهم آورد. همچنین گفت: در پرتو احترام به حق حاکمیت کشورها... اهداف والای امنیت و «توسعه پایدار» قابل تحقق است. اهداف توسعهء پایدار، قابل تحقق است! ‏«اهداف توسعهء پایدار، قابل تحقق است.» سخنرانی وی، به زبان انگلیسی در دنیا مخابره می‌شود و دستکم ترجمهء یکی از جملاتش این است: In the light of respecting the sovereignty of countries …, the lofty goals of security and sustainable development can be realised. ‏عبارت sustainable development (=توسعه پایدار) که در سخنان وی به کار رفت، در دنیا تنها 1 مفهوم دارد: سند توسعهء پایدار 2030. مفهومی که به خوبی برای خارجی‌ها قابل درک بود و پیامی که البته از سخنرانی رییسی، دریافت شد! مفهومی که به دلیل اهمیتش، تیتر خبری رسانه‌های خارجی شد.‏ رهبری: «آنهایی که پشت سر سند 2030 می‌ایستند، تقی‌زاده‌های امروزند... البته امروز به توفیق الهی جوانهای مومن ما و مردم انقلابی ما،نخواهند گذاشت این تقی‌زاده ها حرف‍شان به کرسی بنشیند!» خداوندا! به ما توفیق بده تا نگذاریم تقی‌زاده‌های امروز، حرف‌شان را به کرسی بنشانند! آقای رئیس جمهور ! چه کسانی حرف در دهان شما میگذارند و به شما مشورت میدهند؟ کلمات بار معنایی مشخص دارند ..
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تدوین قانون عفاف و حجاب با کمک صاحب نظران رئیس مجلس:از همه نخبگان جامعه و مخصوصا صاحب نظرات دعوت می کنم که در باره این لایحه دیدگاه‌های خود را از طریق سامانه جمع‌سپاری به آدرس majlesyar.parliran.ir که روی پایگاه الکترونیکی مجلس در دسترس قرار گرفته است، به ما ارائه کنند. ، محض اطلاع، و 🔻 https://eitaa.com/honaretabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 در سایه غفلت مسئولین فرهنگی عرضه آزادانه اسباب بازی های مروج فرهنگ نجس داشتن سگ، آن هم در فروشگاه های بزرگ کشور ! ، محض اطلاع، و 🔻 https://eitaa.com/honaretabyin
🌸شاه کلید حل مشکلات مردم، کشور و نظام ،ایجاد نهضت شایسته در انتخاب مدیران می‌باشد. 🌸در دومین نشست تخصصی شایسته سالاری در انتخاب مدیران که در دانشگاه رضوی برگزار گردید تشکل‌های مشهد مصمم به ایجاد نهضت مردمی شایسته سالاری در انتخاب مدیران گردیدند. 🌸این مکاتبه یکی اقدامات مشترک تشکل‌های مشهد در مسیر ایجاد نهضت شایسته سالاری می‌باشد. 🌸🌺 دعوت می‌کنیم از تمام دوستداران کشور عزیزمان ایران اعم از دانشجویان، حوزه‌های علمیه ،علما، مراجع عظام تقلید، اساتید محترم دانشگاه ، اصناف والبته خانواده معظم شهدا و جانبازان گرامی به این نهضت بییوندند ✍ وکیل علیرضا عاقلی مقدم @nezarattt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وزیر دادگستری فرانسه: والدین کودکانی که در اعتراضات شرکت کنند ۳۰ هزار یورو جریمه می‌شوند/ هویت و IP معترضین در شبکه‌های اجتماعی را داریم و آنها را مجازات می‌کنیم 🗣 روزنامه ایران ✍اين هم يك نوع پیش گیری از وقوع جرم و قضا زدایی در فرانسه مشابه مصوبه کنگره امریکا ؛ ۲۰ سال حبس و یک میلیون دلار جریمه‌ برای هرشهروند امریکایی که با vpn ازپیام رسان تیک تاک استفاده كند حالا ببينيد شعور لايحه نويس هاي پر مدعای قوه قضائیه کشورمون رو👁 ، محض اطلاع، و 🔻 https://eitaa.com/honaretabyin
efaf-8.pdf
979.5K
« یا حی» آشنایی با قوانین عفاف و حجاب 👆👆 و تکالیف و وظایف اختصاصی ۳۲ دستگاه. و روشنگری ‼️بادقت مطالعه بفرمایید‼️👆 ۴۲۷ ، ص۱۹ تا۷۰ و ۸۲۰ ،ص۷۰ تا۸۸ این جزوه👆👆 📣📣 لطفا این قوانین را در حد توان نشر و توزیع کنید ، تا همگان اعم از مردم و مسئولان از رؤسای قوای سه گانه تا مسئولین بالادستی و مدیران میانی با بیش از سیصدوظیفه معین و مصرح دستگاه ها ی دولتی و حاکمیتی آشنا شوند. ! روی زمین مانده! ، محض اطلاع، و 👇👇 https://eitaa.com/honaretabyin وتوزیع پیام با بر محمد و آل محمد
🌸 ای مومنان متحصن لطفا 🕊در تحصن جلوی قوه قضائیه 📌 یک سوال مهم را از مسئولان بپرسید : " آیا حد شرب خمر را بر مسمومان الکلی می‌زنید یا خیر؟ " ارسالی از مخاطبین
لایحه حجاب و هیولای آمار بازخوانی مناسبات مردم و حکمرانی دینی ابوالفضل اقبالی اندک عقلانیتی برای تصدیق این گزاره کافی‌ست که اگر حاکمیت و مردم درباره اجرای یک قانون اتفاق نظر داشته باشند، آن قانون در صحنه اجرا با کمترین موانع و چالش روبرو خواهد بود و اثربخشی آن در جامعه در بالاترین حد رقم خواهد خورد. و نیز تصدیق این جمله که اگر مردم موافق اجرای یک قانون توسط حکومت نباشند، اجرای آن قانون برای حاکمیت گرانبار است. این روزها در محافل کارشناسی پیرامون لایحه حجاب و عفاف، مناقشات آماری و گفتگو درباره نظر مردم نسبت به قانون حجاب داغ است. اختلاف اما بر سر این گزاره‌های بدیهی نیست بلکه درباره نتایجی است که افراد مختلف از این گزاره‌ها مراد می‌کنند. رایج‌ترین نتیجه‌ای که در اینگونه جلسات پس از مناقشات آماری توسط برخی از کارشناسان و نخبگان اجتماعی اخذ می‌گردد، عدم پیگیری مجدد قانون حجاب توسط حاکمیت به استناد مخالفت اکثریت جامعه با آن است. یعنی افرادی معتقدند که چون قانون و الزام حجاب توسط حاکمیت فاقد حمایت و همراهی از سوی مردم است و اکثریت مردم طبق نظرسنجی‌ها با حجاب قانونی و الزامی مخالفند، پس عقلانیت حکمرانی اقتضاء می‌کند که ما ولو به صورت موقت دست از سر حجاب برداریم و داوطلبانه آن را به جهت‌گیری‌های جامعه واگذار کنیم. در غیر اینصورت به شکاف میان حاکمیت و مردم بیش از پیش دامن زده‌ایم. مهمترین پرسش از این ایده آن است که بر فرض صحت و اعتبار نظرسنجی‌ها در کشف حقیقتِ رفتار و نگرش مردم، حاکمیت دینی تاکجا باید از اجرای حدود و احکام الهی به واسطه آمار عقب بنشیند؟ به عبارت دقیق‌تر، آیا اساسا حاکمیت دینی، اولویت‌های خود را از آمارهای اجتماعی اخذ می‌کند یا مبانی معرفتی و الهیاتی او تعیین کننده اصلی هستند و آمار و داده از میدان صرفا از باب تنظیم یا بازخوانی روش‌ها و راهبردها اهمیت پیدا می‌کنند؟ به نظر می‌رسد نه تنها حاکمیت اسلامی بلکه حتی نظام‌های سیاسیِ سکولار هم اولویت‌های خود را با منطقِ ایدئولوژیک و الهیاتی گزینش می‌کنند. امروز در نشستی این مثال را زدم که آیا کشورهای غربی برای انجام عملیات‌های گسترده فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... بر علیه خانواده و ارزش‌های ناظر به آن در جامعه ایران در دهه 70 از مردم ایران نظرسنجی کردند و نظام اولویت‌های خود در این کشور را با سنجش میزان همراهی یا عدم همراهی مردم تعیین نمودند؟ به هیچوجه! آنها اولویت‌هایی داشتند از جمله رواج خیانت‌های زناشویی، ترویج فساد و بی‌بندوباری، تضعیف دینداری و تخریب ارزش‌های مسلط جامعه ایران و... و برای تحقق این اولویت‌ها از هیچ اقدامی منصرف نشدند. یعنی علیرغم مخالفت قاطبه مردم ایران با این مقولات در دهه 70 کشورهای غربی کار خودشان را پیش بردند و کسی در جلسات کارشناسی آنها بر سر میزان همراهی مردم ایران با ماهواره و اینترنت و... مناقشه آماری نمی‌کرد! فهم ناقص من می‌گوید حکومت دینی در چارچوب ظرفیت‌ها و امکان‌هایی که دارد موظف است اجرای حدود و احکام الهی را در اولویت خود قرار داده و آنها را پیگیری کند و برای حساسیت‌های جامعه نیز طرحی از جنس «اقناع» و همراه‌سازی داشته باشد نه اینکه با دریافت اولین واکنش‌های اعتراضی از سوی مردم بلافاصله گزینه‌ی تعطیلی احکام الهی را روی میز بگذارد. زیرا در این صورت نتیجه‌ای جز استحاله نظام از معنای دینی و تبدیل آن به یک حکومت طاغوتی در بر نخواهد داشت. معنای سخن من نفی، انکار یا بی‌اعتنایی به حساسیت‌های جامعه نیست و هر عقل سلیمی درپی ایجاد مقبولیت حداکثری برای تصمیمات حاکمیت در جامعه است. اما قرار هم نیست که تغییر شیب نمودارهای آماری منجر به شل‌کن سفت‌کن در بدنه تصمیم‌گیری و اجرایی حاکمیت گردد. همانطور که غرب با عزم راسخ و رفتاری تدریجی توانست مسیر حرکت اجتماعی جامعه ایران را به نفع ارزش‌های خود تغییر دهد، معکوس کردن روند فعلی به نفع ارزش‌های اسلامی نیز با عزم راسخ و اهتمامِ در بستر زمان محقق خواهد شد. به شرط تدارکِ روایتِ مسلط... https://eitaa.com/eqbali62
✅نماینده مجلس: ما نمایندگان به خاطر بی‌حجاب ها، سیبلِ نفرینِ مردم شده‌ایم! 🔸 رضا تقوی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه «گاهی ۲۰۰ پیامک در یک روز با موضوع ناراحتی از بی‌حجاب‌ها برای من ارسال می‌شود»، گفت: تعدادی از این‌ها از خانواده شهدا و عده دیگری از بچه‌های حزب‌اللهی هستند و برخی‌ها در پیامک‌ها نفرین هم می‌کنند که خدا از شما نگذرد 🇮🇷 اخبار مجلس شورای اسلامی
🔻برادرانه با آقای کلهر- ۱ 🖊 مهدی جمشیدی برادر گرامی، آقای سینا کلهر در یادداشتی که پس از مناظره نگاشته‌، به نکته‌هایی اشاره کرده‌ است که پرداختن به آنها را سبب‌ساز خیرِ روایتی و گشایش فرهنگی می‌دانم. من نیز به اشارت و تذکار بسنده می‌کنم و سطرهای نانوشته را به مخاطب وا می‌نهم تا با ذهن خویش، امتداد بدهد و از این تنه، ساقه و برگ بیافریند. ۱. ایشان نه‌فقط «حق اظهار» دارد، بلکه «تکلیف» اظهارنظر دارد. کسی در برابر اظهارنظر ایشان، سخن از «فضیلتِ نگفتن» به میان نیاورده و دامنه را بر ایشان تنگ نکرده که ایشان بخواهد از «انقباض‌های معطوف به گفتن» گلایه کند. در زمانۀ روایت و کج‌روایت، «نگفتن»، کمک به جبهۀ رواییِ معارض است. از قضا، یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های کارگزاران فرهنگی این دولت، حجم انبوهِ «نگفتن‌ها»ی آنهاست؛ اینان در ماه‌های اغتشاشی و پسااغتشاشی، بسیار نگفته‌اند و از گره‌گشایی غفلت داشته‌اند و یکی از مهم‌ترین نقدهای نیروهای غیررسمی نیز همین است. همۀ وزیران فرهنگی دولت و همراهان آنها، «سکوت حداکثری» در پیش گرفتند و رسانه و تبیین و روایت و روشنگری را تنها نهادند و به جلسه‌های رسمی و اداری بسنده کردند. در دورۀ تنیدگی فرهنگ به رسانه و بعلیده‌شدن واقعیت فرهنگی از جانب رسانه، چنین «نگفتن‌ها»یی نشانۀ ضعف و سستی است. چگونه می‌توان در مردابِ «فقر روایتی»، به صورت‌بندیِ فرهنگ پرداخت و در پی بازسازی انقلابی آن بود؟! اگر در گذشته، تدبیر رسمی در عمل جلوه‌گر بود، امروز، «گفتن» نیز به آن اضافه شده است؛ چنان‌که «کنشِ بی‌روایت»، کارساز و پیش‌برنده نیست. زبان‌داری و روایت‌مندی، فضیلت است. ۲. اگر «نگفتن»، کمک به دشمن است، «معوج گفتن» نیز چنین حکمی دارد. اگر ما این پرسش را روی میز مباحثه بنهیم که چرا کارگزاران فرهنگیِ دولت، گاه با جریان‌ سکولار - که در جبهۀ اصلاحات متعیّن است - صورت مشترک و مخرج مشترک دارد، باید بر این «پرسش تلخ»، نام «برچسب» نهاد؟! حتی اگر این پرسش، آغشتۀ به قضاوت گزنده باشد، وظیفۀ کارگزاران فرهنگیِ رسمی، پاسخ‌دادن است و نه طرد پرسش با «برچسبِ برچسب». هر که قدرت را اختیار می‌کند و بر کرسی ریاست می‌نشیند، باید بداند که برای نیروهای غیررسمی، حق و تکلیف «نقادیِ صریح»، محفوظ است و او نیز باید در «وسط میدان پاسخ»، بایستد، نه این‌که «وسط‌نشینِ اندرونیِ نگفتن» باشد. دولت انقلابی کجا و توافق نظری با غیرانقلابی‌ها کجا؟! به‌جای راندن نقد، پاسخ بدهید که تفاوت و مرزبندی شما با نیروهای تجدّدی چیست و چرا با آنها به درد مشترک رسیده‌اید و هم‌سخن و هم‌داستان شده‌اید؟! مبطل این سطور رنجور، اقامۀ «استدلال» است، نه تکرار تعبیر «برچسب». ۳. بسیار بر تعبیر «فضای دوقطبی» اصرار ورزیده شده و می‌شود. اما چرا باید با تلقین بیرونی، جامعه را گرفتار وحشت تصنعی از اندیشه‌ورزیِ صریح کرد و هر نوع اختلاف و تفاوتی را به معنی دوقطبی‌شدنِ موقعیت‌ها تفسیر کرد؟ تمایزها و تفاوت‌ها می‌توانند دوپاره و دوبخشی باشند، اما به‌طور ضروری، خصوصیت قطبی نداشته باشند. پس نباید هراس آفرید و مجال گفتگو را ستاند و در نقطۀ آغاز، پایان تلخ تصویر کرد. انقلاب ما حتی در دورۀ پیشاانقلاب، سرشار از این گفتگوهای دوگانه و دوضلعی بوده است؛ درحالی‌که امروز، «تفاوت» را به «قطبی‌‌شدگی» تفسیر می‌کنند و با این تغلیظ و تشدید، پرسش را از میدان می‌رانند. مجال دهید که هم جامعه گفتگو کند و هم در میان نخبگان، مباحثه‌های جدّی صورت‌بندی شود. راه‌حل معقول و توافق نسبی، میوۀ همین روند آزاداندیشانه و پُرچالش است، نه خوف از تعدّد و چندگانگی که در قامت تعبیرِ دوقطبی‌شدن، به جان نقد و پرسش و گفتگو افتاده است. ۴. ایشان گفت که از گفتگو ناراضی‌ست؛ چراکه متحمل برچسب شد. ایشان نمی‌تواند در گفتگو، بی‌زمان و بی‌مکان باشد و با هیچ خاستگاه و موقعیتی، نسبت نداشته باشند که در اثر آن نتوان درباره‌اش مختصات‌سنجی و نسبت‌یابی کرد. ما و ایشان، جملگی تاریخ و هویّت و انگیزه و علاقه و تعلّق داریم و «عنوان‌ها» و «مفهوم‌ها»یی – به تعبیر ایشان، «برچسب» - که به ما نسبت داده می‌شوند، بر این اساس هستند. نمی‌توان از مطلقِ این مفهوم‌سازی‌ها نالید و ناخرسند شد، بلکه باید دربارۀ واقع‌نمایی و صدق‌شان سخن گفت. پس خواه‌ناخواه، «شخصیت‌مندی» و «نسبت‌مندی» هر یک از دو طرف، اقتضای مفهوم‌سازی و عنوان‌بندی دارد و ازاین‌رو، گریختن ایشان از قالب‌ها و هویّت‌ها، موجّه نیست. جهان انسانی، جهان آکنده از همین سنخ‌بندی‌ها و دسته‌سازی‌هاست و «ماهیّت» و «مختصات» ماست که مشخص می‌کند در کجا نشسته‌ایم و چه نام داریم. پس طلب «بی‌نامی» و «ناکجاآبادی»، تمنّای محال است. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔻برادرانه با آقای کلهر- ۲ 🖊 مهدی جمشیدی ۵. ایشان در حالی به بی‌اثر بودن و حتی اثر معکوس داشتن «روش‌ها»یی که تا به حال برای حل مسألۀ حجاب به کار گرفته شده‌اند اشاره می‌کند که پیش از این تصریح کرده بود که نظام در ده سال گذشته، حجاب را به حال خود «رها» کرده است. من در گفتگوی پس از مناظره نیز، این تناقض را به ایشان یادآور شدم. چگونه ممکن است که بی‌عملی ما، روش‌مند بوده باشد؟! ما جر نظاره‌گری، چه کردیم که بخواهیم دربارۀ «نامعقولیّت روشی» سخن بگوییم. مگر جز این است که در شهر تهران، حدود پانزده ون گشت ارشاد حضور داشتند و عملکرد آنها چیزی بیش از مواجهه‌های موردی و اندک نبوده است؟! مسألۀ حجاب، «رهاشده» و «سرگردان» بوده و فقط در روایت‌‌پردازی‌های رسانه‌ای، این‌گونه وانمود شده که حجاب، دغدغۀ نخست نظام و متضمن منطق سخت بوده است. هیچ دولتی در پی اصلاح وضع حجاب نبوده است، بلکه برعکس، دولت‌ها کوشیده‌اند که به خیال خویش، با ولنگاری و بی‌عملی دربارۀ حجاب، وارد روند «امتیازدهی به جامعه» بشوند و برای خود، مقبولیت منفعلانه و بدنۀ اجتماعی باج‌گیر بیافرینند. دولت‌ها، به رأی خویش و تداوم قدرت اندیشیدند، نه استقرار حجاب در جامعه. از کدام «روش» سخن می‌گوییم؟! تعداد اندکی ون را به عنوان گشت ارشاد در چند معبر کاشتن، بیشتر شبیه «مترسک‌سازی فرهنگی» است تا روش مواجهه با معضل بی‌حجابی. حجاب، مدت‌هاست که در «خلاء حکمرانی» قرار گرفته و «یتیم» شده است. نباید به گونه‌ای سخن گفت که بی‌عملی به بیش‌فعّالی و رهاشدگی به انقباض تعبیر شود. ۶. ایشان «نتایج امروزی» را به «روش‌های دیروزی» نسبت می‌دهد و از وخامت نتایج، غلط‌بودن روش‌ها را استنباط می‌کند؛ درحالی‌که وضع کنونی حجاب، حاصل «یک علّت» نیست، بلکه چون «کنشگری کارگزاران فرهنگی» دربارۀ حجاب، بسیار اقلّی و ناچیز بوده است، باید بیش از هر چیز، وضع امروزین حجاب را به «جبهۀ مهاجم» نسبت داد. به زنجیرۀ تدریجی کشف حجاب در دهه گذشته بنگرید: مرحلۀ اول: «برهنه‌گی بازیگرانِ مهاجرت‌کرده» که از سال نود آغاز شد و به این واسطه، «برهنگی» نیز به «مهاجرت» به عنوان نماد مخالفت سیاسی افزوده شد. مرحلۀ دوم: کشف حجاب در فضای مجازی در قالب «آزادی‌های یواشکی» که از سال نودوسه شکل گرفت و جلوۀ فراوان یافت و به خط مقدّم مبارزه مدنی تبدیل شد. مرحلۀ سوم: کشف حجاب به صورت «خیابانی اما پنهان» که در قالب «چهارشنبه‌های سفید» از سال نودوشش پدید آمد و به دلیل تازگی طرح، با استقبال از سوی نیروهای هوادار سبک زندگیِ غربی مواجه گردید. مرحلۀ چهارم: کشف حجاب به صورت «آشکار اما نمادین» که در قالب «دختران خیابان انقلاب» و «نه به حجاب اجباری» در سال نودوشش به وقوع پیوست و موج ویرانگری را به وجود آورد. مرحلۀ پنجم: کشف حجاب در داخل خودرو از سال نودوهشت به عنوان این‌که حریم خصوصی است و حاکمیت، حق مداخله در آن را ندارد. مرحلۀ ششم: کشف حجاب به صورت «خیابانی و آشکار» که از سال نودونه مشاهده شد و در اوج ناباوری، گسترش یافت، چنان‌که شصت درصد از زنان مکشفۀ کنونی، در همین مقطع و پیش از اغتشاش، کشف حجاب کرده‌اند. مرحلۀ هفتم: کشف حجاب به صورت «گسترده و بی‌پروا» که در پی اغتشاش سال گذشته تحقق یافت و به این ترتیب، چهل درصد بقیۀ زنان مکشفه، در این مقطع به آن پیوستند. حال پرسش این است که کارگزاران و مدیران فرهنگی در کدام نقطه از این «روند ده ساله» حضور داشتند و چه روشی را به کار بردند؟! آیا آنها حرکت تدریجیِ این روند را احساس کردند؟! از همان نقطۀ آغاز این روند، کدام روند موازی طراحی شد؟! اکنون که طرح به نهایت خودش رسیده و دشمن در آن سوی مرزها، میوه‌های طرحِ اباحه‌گریِ عملی می‌چیند، رواست که بگوییم به‌کارگیری روش سخت و قانونی، چنین نتیجه‌ای را به دنبال داشته است؟! وضع کنونی، برآمده از «بی‌عملی» و «تساهل» و «بی‌روشی» و «خواب‌زدگی» ما است. این صحنه، حاصل «کنشگری حداکثری جبهۀ دشمن در منطقۀ فرهنگی ما» است. ما عرصه را برای فاعلیّت جبهۀ مهاجم «خالی» کردیم و او نیز به‌آسانی، طرح خویش را پیش برد؛ چنان‌که گویا حاکمیّتی در میان نیست و فرهنگ، بی‌دولت است. اگر اکنون نیز بخواهیم همان «روایت دشمن‌ساخته» را تکرار کنیم و بگوییم «سیاست‌های انقباضی» با ما چنین کرده است، وضع از این نیز آشفته‌تر خواهد شد. آری، وقتی ما در خواب بودیم، باغ فرهنگ‌مان به تاراج رفت ... https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 ارتباط طبری ها و بی عفتی های کف خیابان 🎤حجت الاسلام سلیمانی (امام جمعه لاهیجان) ✍پ.ن: متاسفانه بعضی برداشت غلط از اینجور مباحث دارند، خیال میکنند که منظور این است که کلا بیخیال بی عفتی ها و هجمه های فرهنگی بشویم! نه خیر به این معنا نیست، بلکه بیان این نکته مهم است که بی عدالتی و تبعیض یکی از علل مهم مشکلات فرهنگیست! اگر می خواهیم مشکل های فرهنگی مثل بی حجابی کم شود، باید تبعیض و بی عدالتی را رفع کنیم. 🔻بعضی یک برداشت غلط دیگر دارند و آن اینکه می گویند چه ربطی بین بی حجابی با بی عدالتی و تبعیض است؟ اینها همه بهانه است! جواب اینه که نه خیر آقاجان اتفاقا تاثیر دارد، مساله روانی و اجتماعیه، در جامعه ای که برخی مدعیان دین تبعیض آشکار کنند ، رانت خواری کنند ، خود بخود دعوت آنها به سمت حجاب و دینداری، به معنی دعوت به دین و حجابی هست که با بی عدالتی و تبعیض همراهه. همین مساله در نگاه شهید مطهری و رهبر معظم انقلاب هم بیان شده که در ادامه خواهیم فرستاد. ، محض اطلاع، و 🔻 https://eitaa.com/honaretabyin