🌿🌿🌿🌿
🌿🌿🌿
🌿🌿محمدفاضل:
🌿
#حال_وهوای_پس_از_مرگ
☘وَ قَالَ علی ( عليه السلام ) : وَ قَدْ رَجَعَ مِنْ صِفِّينَ فَأَشْرَفَ عَلَي الْقُبُورِ بِظَاهِرِ الْكُوفَةِ يَا أَهْلَ الدِّيَارِ الْمُوحِشَةِ وَ الْمَحَالِّ الْمُقْفِرَةِ وَ الْقُبُورِ الْمُظْلِمَةِ يَا أَهْلَ التُّرْبَةِ يَا أَهْلَ الْغُرْبَةِ يَا أَهْلَ الْوَحْدَةِ يَا أَهْلَ الْوَحْشَةِ أَنْتُمْ لَنَا فَرَطٌ سَابِقٌ وَ نَحْنُ لَكُمْ تَبَعٌ لَاحِقٌ أَمَّا الدُّورُ فَقَدْ سُكِنَتْ وَ أَمَّا الْأَزْوَاجُ فَقَدْ نُكِحَتْ وَ أَمَّا الْأَمْوَالُ فَقَدْ قُسِمَتْ هَذَا خَبَرُ مَا عِنْدَنَا فَمَا خَبَرُ مَا عِنْدَكُمْ ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَي أَصْحَابِهِ فَقَالَ أَمَا لَوْ أُذِنَ لَهُمْ فِي الْكَلَامِ لَأَخْبَرُوكُمْ أَنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَي.
☘و درود خدا بر او فرمود: (وقتي از جنگ صفين برگشت به قبرستان پشت دروازه كوفه رسيد رو به مردگان كرد.) اي ساكنان خانه هاي وحشفرا، محله هاي خالي و #گورهاي_تاريك، اي #خفتگان در خاك، اي #غريبان، اي #تنهاشدگان، اي #وحشت_زدگان، شما پيش از ما رفتيد و ما در پي شما روانيم، و به شما خواهيم رسيد. اما #خانه_هايتان! #ديگران در آن #سكونت_گزيدند، و اما #زنانتان! با ديگران #ازدواج_كردند، و اما #اموال شما! در ميان ديگران #تقسيم_شد. اين خبري است كه ما داريم، حال شما چه خبر داريد؟ (رو كرد به اصحاب خود و فرمود:) هشداريد، اگر اجازه سخن گفتن داشتند، شما را خبر مي دادند كه: بهترين توشه، #تقوا است.
♦️نهج البلاغه، حکمت 130♦️
@Moshavere_Dini
🌴 ✅✅✅ 🌴
محمدفاضل:
اشکی که هنگام شکست میریزیم
همان عرقی است که هنگام تلاش نریختیم . . .
@Moshavere_Dini
محمدعارف :
صلحی در کار نیست
تا وقتی شاه سیاه در خانه سفید و شاه سفید در خانه سیاه هستند . . .
@Moshavere_Dini
🌸 امام سجّاد علیه السلام
🔰 از ترک زشتى خوددارى مکن، حتّى اگر بدان شهره شده باشى و در بازگشت به خوبى، بى رغبت مباش هر چند به ترک آن شهره شده باشى و مبادا که به گناهت خوشحالى کنى که خوشحالى به آن از ارتکابش بزرگتر است
🔺 لا تَمتَنِع مِن تَرک القَبیحِ وإن کُنتَ قَد عُرِفتَ بِهِ ، ولا تَزهَد فی مُراجَعةِ الجَمیلِ وإن کُنتَ قَد شُهِرتَ بِتَرکِهِ، وإیّاک والابتِهاجَ بِالذَّنبِ؛ فَإنّ الابتِهاجَ بِهِ أعظَمُ مِن رُکوبِهِ
📙 أعلام الدین صفحه 299
#حدیث
محمدعارف:
@Moshavere_Dini
🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲
#زبان_تربیت_نشده
☘وَ قَالَ علی ( عليه السلام ) : اللِّسَانُ سَبُعٌ إِنْ خُلِّيَ عَنْهُ عَقَرَ .
☘و درود خدا بر او فرمود: #زبان تربيت نشده #درنده اي است كه اگر رهايش كني #مي_گزد.
♦️نهج البلاغه، حکمت60♦️
محمدعارف:
@Moshavere_Dini
🌴 ✅✅✅ 🌴
محمد فاضل :
گذشته هایت راببخش
زیرا آنان همچون کفشهای کودکیت نه تنهابرایت کوچکند
بلکه تورا ازبرداشتن گام های بزرگ بازمیدارند
@Moshavere_Dini
محمد عارف:
به پایان فکر نکن
اندیشیدن به پایان هر چیز شیرینی حضورش را تلخ می کند
بگذار پایان تو را غافلگیر کند
درست … مثل آغاز
@Moshavere_Dini
محمد عارف:
از دوست جدید رازت را پنهان کن
از دشمن قدیمی که طرح دوستی
دوباره با تو ریخته خنجرت را …
چون اولی “باورت” را نشانه می گیرد
دومی “قلبت” را
@Moshavere_Dini
محمد فاضل:
خداوندا رسان از ما سلامش
به گوش ما رسان یا رب کلامش
به سوز سینه ی مجروح زهرا
نما تعجیل در امر قیامش
@Moshavere_Dini
محمد فاضل:
آقاترین سکوت مرا غرق نور کن
مارا قرین منت ولطف حضور کن
وقتی گناه کنج دلم سبز می شود
اقا شفاعت این ناصبور کن
می ترسم از شبی که به دجال رو کنیم
اقا توراقسم به شهیدان ظهور کن.
اللهم عجل لولیک الفرج
@Moshavere_Dini
◆ #کلام_رفیع ـ شماره ۱۲ :
✨🌹✨
شکستـن سنت های غلط در جامعـه حیـا نمی خواهد. مثلا میگوید دختر بزرگ شوهر نکند ، دختر کوچک را شوهـر نمی دهم، یا اگر این قدر مهریه باشه داخـل فامیل رسوا می شویم.
اگر عروسی در تالار نگیریم انگشت نما می شویم. اگر جهاز این مطابق جهاز دختر عموش نباشه حرف می زنند. تو این سنت های غلط نباید حیا کرد.
از آنطرف در جاهایی که سنت های خوب رو باید انجام دهند حیا می کنند. مثلا طرف تو خانه اهل نماز شب هست ولی در مسافرت نمی خواند می گوید ریا می شود، اینجا حیا معنا ندارد.
✨🌹
محمدعارف:
@Moshavere_Dini
هدایت شده از سفیر روشنگری
علے عليہ السلام فرمود: كسے كہ بہ چيزے عشق ورزد، آن عشق، چشمش را نابينا و دلش را بيمار مے سازد، آنگاه با چشمے ناسالم نگاه مے كند و با گوشے ناشـنوا گوش مے دهـد.
@Safir_Roshangari
🌸🍃❤️🍃
❤️🌾🍄
🍄❤️
🍃
💠سؤال :
آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است؟
✅ پاسخ: 👇👇
✍ ,امام خامنه ای : با فرض صدق زینت، باید از نامحرم پوشانده شود.
1- در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد.
2- چنانچه میداند امکان برطرفکردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار کند
و وضو و غسلهاى بعدى را باید بهصورت جبیره انجام دهد(یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید)
3- در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روزهای بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود .
✍آیت الله سیستانی : ناخن کاشته شده مانع از وضو و غسل وتیمم است و باید آن را جدا کند و تا جدا کردن آن به احتیاط واجب بین وضو و تیمم یا غسل و تیمم - به اختلاف وظیفه مکلف - جمع نماید.
✍آیت الله مکارم شیرازی : در صورتی که ضرورتی برای این کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جداسازی ناخن های مصنوعی به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبیره ای می گیرند.
✍آیت الله وحید خراسانی : کاشتن ناخن که موجب نرسیدن آب به پوست یا ناخن اصلی در وضو و غسل می باشد جایز نیست.
در فرض کاشتن واجب است اگرچه به حرج و مشقت بیافتد ناخن کاشته شده را بردارد و اگر حتی با حرج و مشتقت قابل برداشتن نبود بنابراحتیاط واجب باید هم وضو و غسل جبیره انجام دهد و هم تیمم نماید.
*ء*------------------*ء*
📚 منبع:
📝استفتاء از سایت مراجع عظام
----------------------
محمدعارف:
@Moshavere_Dini
👇👇👇
🌺سوال:
✅ابروی #تاتو شده را باید از نامحرم بپوشانیم؟
🔰با توجّه به اين كه تاتو (همانند خالكوبي قديم) با رنگي هماهنگ چشم و لب، براي شكل دادن ابرو، ايجاد سايه اطراف چشم و خط اطراف لب به عنوان زينت و آرايش دائمي خالكوبي ميشود، لطفاً بفرماييد:
✅الف) حكم اين نوع خالكوبي چيست؟ و آيا زينت محسوب ميشود؟
✅ب) عمل تاتو براي شخصي كه آن را انجام ميدهد و نيز براي شخصي كه تاتو بر روي او انجام ميگيرد؛چه حكمي دارد؟
✍ پاسخ:
✳️ طبق نظر برخی از مراجع عظام تقلید:
✍امام خامنه ای:
الف و ب) خالكوبي في نفسه اشكال ندارد و اگر زينت محسوب ميشود بايد از نامحرم پوشانده شود و تشخيص زينت موكول به نظر عرف است.
✍آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
الف و ب) چنانچه آرايش غليظي محسوب نشود اشكالي ندارد در غير اينصورت براي انجام دهنده و شخصي كه تاتو بر روي او انجام ميگيرد اشكال دارد.
✍آیت الله العظمی بهجت:
الف) زينت است و بايد از نامحرم پوشانده شود.
ب) اگر نميپوشاند انجام ندهد.
✍آیت الله العظمی مدنی تبریزی:
الف)درصورتيكه پوست روي آن را بپوشاند و نقش اسماء محترمات نباشد اشكال ندارد ولو زينت باشد. البته اگر بانوان اين زينت را انجام دهند بايد از نامحرم بپوشانند.
ب) در صورتيكه زن باشد يا مردي كه انجام ميدهد محرم باشد و شرائط فوق رعايت شود اشكال ندارد.
✍آیت الله العظمی حسینی سیستانی:
الف) اگر عرفاً زينت حساب شود بايد از نامحرم بپوشاند.
ب) اشكال ندارد. حكم تاتو(نوعي خالكوبي ابرو)چيست؟. ج) اگر خال زير پوست باشد اشكال ندارد.
✍آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:
الف) في نفسه مانعي ندارد لكن برزن لازم است خود را از نامحرم بپوشاند و زينت است
ب) في نفسه مانعي ندارد و اجرت در قبال آن نيز بي اشكال است.
✍آیت الله العظمی فاضل لنکرانی:
الف) بلي زينت محسوب ميشود. في نفسه اشكالي ندارد. ولي چون زينت محسوب مي شود بايد از نامحرم پوشانده شود.
✍آیت الله العظمی نوری همدانی:
اگر جلب توجه کند نگاه به آن حرام است و اگر جلب توجه نکند نگاه به آن بدون ريبه و تلذذ، اشکال ندارد و انجام آن اگر برای ارائه به نامحرم نباشد مانعی ندارد.
✍آیت الله العظمی وحید خراسانی:
الف) چنانچه ضرر مهمی برای انسان نداشته باشد و مانع از رسيدن آب به پوست برای وضو و غسل نباشد مانعی ندارد ولی زينت است و بايد از نامحرم پوشانيده شود و اگر ضرر مهمی دارد يا مانع از رسيدن آب به پوست است جايز نيست. والله العالم) جواب اين سوال از قسمت الف روشن می گردد.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
محمدعارف:
@Moshavere_Dini
💱💦 وضو با خال کوبی و تاتو 💦💱
سوال: تکلیف وضو و غسل کسانی که خال کوبی اسمای جلاله یا آیاتی از قرآن روی بدن دارند چیست؟
پاسخ:
«خال کوبی» و «تاتو» اگر مجرد رنگ در زیر پوست است و مانع از رسیدن آب به ظاهر پوست نمی شود، برای وضو و غسل اشکالی ندارد✅ ، ولی اگر به صورت نقاشی و موقت است و روی پوست کشیده می شود باید برای وضو برطرف شود❌ . [1]
👈خالکوبی آیات قرآن بر روی بدن حرام و پاک کردن آن در صورتی که مشقت ندارد، [2] واجب است؛ ولی در هر صورت مس آنها اشکالی ندارد، چون زیر پوست است. [3]
📝آیت الله سبحانی: هر گاه لفظ جلاله زیر پوست باشد، اشکال ندارد. [4]
توجه🚨
اگر خال کوبی و تاتو موجب ضرر به بدن یا شامل عکس های زشت و مبتذل باشد، حرام است. به طور کلی بهتر است مسلمان از این کارها در غیر موارد ضروری پرهیز کند، هر چند ضرر هم نداشته باشد. [5]
—------------------—
پی نوشت:
[1]. امام، استفتائات، ج 1 (وضو)، س 44؛ بهجت، استفتائات، ج 1، س 642؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 144؛ سبحانی و صافی: استفتا؛ سیستانی، سایت، سوال ها و جواب ها، وضو، س 72 و احکام بانوان، س 278.
[2]. مکارم: بنابر احتیاط.
[3]. خامنه ای، بهجت و صافی: استفتا؛ مکارم، استفتائات جدید، ج 2،س 72.
[4]. سبحانی: استفتا.
[5]. همه مراجع: استفتا.
»> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 1، ص 164.
#محمدعارف:
@Moshavere_Dini