eitaa logo
اقلیم هشتم
122 دنبال‌کننده
9 عکس
1 ویدیو
1 فایل
👈انتشار یادداشت‌های افراد لزوماً به معنای تایید نیست،گاهی ضرورت آشنایی ساکنان ایتاست، گاهی صرفاً نوع نگاه نویسنده را پسندیده‌ام، گاه نوع ِاستدلالش را و گاهی ادبیات و واژگزینی یا هر چیز خوب دیگری! تلگرام https://t.me/horqliaa ادمین @rezahossein
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم
امام باقر سلام الله علیه ای جابر، آیا دوست داشتن ما اهل بیت برای کسی که خود را شیعه می‌داند کافی است؟ به خدا سوگند، شیعه‌ی ما نیستند جز كسانی كه مراعات و از خدا اطاعت كنند. ای جابر، شیعیان ما جز با فروتنی، ترس از خدا، امانت‌داری، یاد پی در پی خداوند، روزه، نماز، نیکی به پدر و مادر، رسیدگی مستمر به همسایگان فقیر، ضعیف، ندار و یتیمان، راست‌گویی، تلاوت قرآن، خوش‌زبانی با مردم و امین قرارگرفتن در میان خانواده‌هایشان شناخته نمی‌شوند. جابر می‌گوید من گفتم: یا ابن رسول الله، در این روزگار من حتی یک نفر را هم با این صفات نمی‌شناسم! امام فرمود: جابر، نام‌ها تو را گمراه نکنند. یک فرد می‌تواند به راحتی بگوید من علی را دوست دارم و ولایت او را می‌پذیرم ولی مثل او رفتار نکند. اصلا چرا نگفت من پیامبر خدا(ص) را دوست دارم؟ پیامبر خدا که بهتر از علی(ع) است. ولی او از سیره و سنت پیامبر هم تبعیت نمی‌کند. او چیزی را دوست دارد که نفعش در آن باشد. مراعات کنید و به خاطر آن‌چه نزد خداست کار انجام دهید. خداوند با هیچ کس خویشاوند نیست. دوست‌داشتنی‌ترین و گرامی‌ترین مردمان نزد خداوند کسی است که بیش از همه مراعات و از او اطاعت کند. جابر، به وسیله‌ی چیزی جز اطاعت نمی‌توان به خدا نزدیک شد. ما سند رهایی از آتش نداریم. هیچ کس نزد خدا عذری ندارد. هر کس مطیع خدا باشد ولایت ما را داراست و هر کس از فرمان خدا سرپیچی کند دشمن ماست. ولایت ما جز با تلاش و خودداری از گناه به دست نمی‌آید. ٍعَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ لِي‏ يَا جَابِرُ أَ يَكْتَفِي مَنِ انْتَحَلَ التَّشَيُّعَ «2» أَنْ يَقُولَ بِحُبِّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ فَوَ اللَّهِ مَا شِيعَتُنَا إِلَّا مَنِ اتَّقَى اللَّهَ وَ أَطَاعَهُ وَ مَا كَانُوا يُعْرَفُونَ يَا جَابِرُ إِلَّا بِالتَّوَاضُعِ وَ التَّخَشُّعِ وَ الْأَمَانَةِ وَ كَثْرَةِ ذِكْرِ اللَّهِ وَ الصَّوْمِ وَ الصَّلَاةِ وَ الْبِرِّ بِالْوَالِدَيْنِ وَ التَّعَاهُدِ لِلْجِيرَانِ مِنَ الْفُقَرَاءِ وَ أَهْلِ الْمَسْكَنَةِ وَ الْغَارِمِينَ وَ الْأَيْتَامِ وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ وَ كَفِّ الْأَلْسُنِ عَنِ النَّاسِ إِلَّا مِنْ خَيْرٍ وَ كَانُوا أُمَنَاءَ عَشَائِرِهِمْ فِي الْأَشْيَاءِ قَالَ جَابِرٌ فَقُلْتُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مَا نَعْرِفُ الْيَوْمَ أَحَداً بِهَذِهِ الصِّفَةِ فَقَالَ يَا جَابِرُ لَا تَذْهَبَنَّ بِكَ الْمَذَاهِبُ حَسْبُ الرَّجُلِ أَنْ يَقُولَ أُحِبُّ عَلِيّاً وَ أَتَوَلَّاهُ ثُمَّ لَا يَكُونَ مَعَ ذَلِكَ فَعَّالًا فَلَوْ قَالَ إِنِّي أُحِبُّ رَسُولَ اللَّهِ- فَرَسُولُ اللَّهِ ص خَيْرٌ مِنْ عَلِيٍّ ع ثُمَّ لَا يَتَّبِعُ سِيرَتَهُ وَ لَا يَعْمَلُ بِسُنَّتِهِ مَا نَفَعَهُ حُبُّهُ إِيَّاهُ شَيْئاً فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْمَلُوا لِمَا عِنْدَ اللَّهِ لَيْسَ بَيْنَ اللَّهِ وَ بَيْنَ أَحَدٍ قَرَابَةٌ «3» أَحَبُّ الْعِبَادِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَكْرَمُهُمْ عَلَيْهِ أَتْقَاهُمْ وَ أَعْمَلُهُمْ بِطَاعَتِهِ يَا جَابِرُ وَ اللَّهِ مَا يُتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِلَّا بِالطَّاعَةِ وَ مَا مَعَنَا بَرَاءَةٌ مِن‏ النَّارِ «1» وَ لَا عَلَى اللَّهِ لِأَحَدٍ مِنْ حُجَّةٍ مَنْ كَانَ لِلَّهِ مُطِيعاً فَهُوَ لَنَا وَلِيٌّ وَ مَنْ كَانَ لِلَّهِ عَاصِياً فَهُوَ لَنَا عَدُوٌّ وَ مَا تُنَالُ وَلَايَتُنَا إِلَّا بِالْعَمَلِ وَ الْوَرَعِ. الكافي، الشيخ الكليني، ج ٢، الصفحة ٧٤ @horqlia
از حسن بن علی سلام الله علیهما پرسیده شد؛ عقل چیست؟ فرمود: جرعه جرعه نوشیدن غصه و مدارا با دشمنان. سئل الحسن بن علي عليهما السلام عن العقل فقال: التجرع للغصة و مداهنة الأعداء. شیخ صدوق/ معانی الاخبار/ روایت ۶۸۷. @horqlia
🔅تقلید سید مرتضی: هر آنکه درباره مطالبِ ما اندیشه می‌نماید، قَسَمش می‌دهیم که در هیچ یک از رهیافتها و دلائل آن از ما تقلید نکند و بر اساس حُسن ظن، از اندیشه و تأمل به این سبب که ما به اندازه کافی زحمت کشیده‌ایم، باز نماند. بلکه در هر گزاره‌ای، مانند شخصی که از ابتدا می‌خواهد شروع کند، نظر نماید و از این طریق تلاش نماید تا حق را از باطل و راست را از دروغ تشخیص دهد.(۱) شیخ مفید: امام غائب از آن جهت تا کنون ظاهر نشده است که می‌داند اعتقاد بیشتر پیروان او مبتنی بر تقلید است و بر چنین مردمی نمی‌توان اعتماد کرد.(۲) ۱- سید مرتضی علم الهدی، الذخیره، ص ۶۰۷ ۲- شیخ مفید، الفصول المختاره، ص۷۸ @horqlia
. زاهد پشیمان را ذوق باده خواهد کشت حافظ @horqlia
امام صادق سلام الله علیه به خیثمه فرمود: سلام ما را به شیعیانمان برسان و به آن‌ها بگو، ما شما را نسبت به چیزی از خدا بی‌نیاز نمی‌کنیم مگر با عمل [ِخودتان، و به آن‌ها بگو] هرگز به ولایت ما نمی‌رسند مگر با عمل و تقوا. قال أبوعبدالله لخیثمة: أبلغ موالينا عنّا السلام و أخبرهم أنّا لانغني عنهم من الله شيئا إلا بعمل و أنهم لن ينالوا ولايتنا إلا بعمل أو ورع. بحارالانوار. جلد٢. ص ٢٨. @horqlia
. من نیست شوم تا نبوَد جز وی هست مولانا @horqlia
. 💎 وَ نَحْنُ كَهْفٌ لِمَنِ اِلْتَجَأَ إِلَيْنَا وَ نُورٌ لِمَنِ اِسْتَبْصَرَ بِنَا وَ عِصْمَةٌ لِمَنْ اِعْتَصَمَ بِنَا مَنْ أَحَبَّنَا كَانَ مَعَنَا فِي اَلسَّنَامِ اَلْأَعْلَى وَ مَنِ اِنْحَرَفَ عَنَّا فَإِلَى اَلنَّارِ . امام حسن عسکری سلام الله علیه کشف الغمة في معرفة الأئمة. جلد۲. صفحه۴۲۱ @horqlia
قال المسيح عليه السلام خذوا الحقّ من أهل الباطل و لاتأخذوا الباطل من أهل الحقّ، كونوا نقّاد الكلام فكم من ضلالة زخرفت بآية من كتاب الله كما زخرف الدرهم من نحاس بالفضّه المموهة النظر إلى ذلك سواء والبصراء به خبراء عيسی علیه الاسلام فرمود: حق را از اهل باطل بگیرید و باطل را از اهل حق نگیرید. در مواجه با سخنان نقّاد باشید. چه بسا ضلالت‌هایی که با آیه‌ای از کتاب خدا زینت شده‌اند، همانگونه که درهم‌هایی از مس با آب طلا زینت می‌شوند به نظر می‌آید [آن درهم زینت شده و درهم خالص] یکسان هستند اما اهل بصیرت به آن آگاهند. علامه مجلسی. بحارالانوار. جلد۲. صفحه۹۶. @horqlia