eitaa logo
اقلیم هشتم
124 دنبال‌کننده
8 عکس
1 ویدیو
1 فایل
👈انتشار یادداشت‌های افراد لزوماً به معنای تایید نیست،گاهی ضرورت آشنایی ساکنان ایتاست، گاهی صرفاً نوع نگاه نویسنده را پسندیده‌ام، گاه نوع ِاستدلالش را و گاهی ادبیات و واژگزینی یا هر چیز خوب دیگری! تلگرام https://t.me/horqliaa ادمین @rezahossein
مشاهده در ایتا
دانلود
امام باقر سلام الله علیه ای جابر، آیا دوست داشتن ما اهل بیت برای کسی که خود را شیعه می‌داند کافی است؟ به خدا سوگند، شیعه‌ی ما نیستند جز كسانی كه مراعات و از خدا اطاعت كنند. ای جابر، شیعیان ما جز با فروتنی، ترس از خدا، امانت‌داری، یاد پی در پی خداوند، روزه، نماز، نیکی به پدر و مادر، رسیدگی مستمر به همسایگان فقیر، ضعیف، ندار و یتیمان، راست‌گویی، تلاوت قرآن، خوش‌زبانی با مردم و امین قرارگرفتن در میان خانواده‌هایشان شناخته نمی‌شوند. جابر می‌گوید من گفتم: یا ابن رسول الله، در این روزگار من حتی یک نفر را هم با این صفات نمی‌شناسم! امام فرمود: جابر، نام‌ها تو را گمراه نکنند. یک فرد می‌تواند به راحتی بگوید من علی را دوست دارم و ولایت او را می‌پذیرم ولی مثل او رفتار نکند. اصلا چرا نگفت من پیامبر خدا(ص) را دوست دارم؟ پیامبر خدا که بهتر از علی(ع) است. ولی او از سیره و سنت پیامبر هم تبعیت نمی‌کند. او چیزی را دوست دارد که نفعش در آن باشد. مراعات کنید و به خاطر آن‌چه نزد خداست کار انجام دهید. خداوند با هیچ کس خویشاوند نیست. دوست‌داشتنی‌ترین و گرامی‌ترین مردمان نزد خداوند کسی است که بیش از همه مراعات و از او اطاعت کند. جابر، به وسیله‌ی چیزی جز اطاعت نمی‌توان به خدا نزدیک شد. ما سند رهایی از آتش نداریم. هیچ کس نزد خدا عذری ندارد. هر کس مطیع خدا باشد ولایت ما را داراست و هر کس از فرمان خدا سرپیچی کند دشمن ماست. ولایت ما جز با تلاش و خودداری از گناه به دست نمی‌آید. ٍعَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ لِي‏ يَا جَابِرُ أَ يَكْتَفِي مَنِ انْتَحَلَ التَّشَيُّعَ «2» أَنْ يَقُولَ بِحُبِّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ فَوَ اللَّهِ مَا شِيعَتُنَا إِلَّا مَنِ اتَّقَى اللَّهَ وَ أَطَاعَهُ وَ مَا كَانُوا يُعْرَفُونَ يَا جَابِرُ إِلَّا بِالتَّوَاضُعِ وَ التَّخَشُّعِ وَ الْأَمَانَةِ وَ كَثْرَةِ ذِكْرِ اللَّهِ وَ الصَّوْمِ وَ الصَّلَاةِ وَ الْبِرِّ بِالْوَالِدَيْنِ وَ التَّعَاهُدِ لِلْجِيرَانِ مِنَ الْفُقَرَاءِ وَ أَهْلِ الْمَسْكَنَةِ وَ الْغَارِمِينَ وَ الْأَيْتَامِ وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ وَ كَفِّ الْأَلْسُنِ عَنِ النَّاسِ إِلَّا مِنْ خَيْرٍ وَ كَانُوا أُمَنَاءَ عَشَائِرِهِمْ فِي الْأَشْيَاءِ قَالَ جَابِرٌ فَقُلْتُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مَا نَعْرِفُ الْيَوْمَ أَحَداً بِهَذِهِ الصِّفَةِ فَقَالَ يَا جَابِرُ لَا تَذْهَبَنَّ بِكَ الْمَذَاهِبُ حَسْبُ الرَّجُلِ أَنْ يَقُولَ أُحِبُّ عَلِيّاً وَ أَتَوَلَّاهُ ثُمَّ لَا يَكُونَ مَعَ ذَلِكَ فَعَّالًا فَلَوْ قَالَ إِنِّي أُحِبُّ رَسُولَ اللَّهِ- فَرَسُولُ اللَّهِ ص خَيْرٌ مِنْ عَلِيٍّ ع ثُمَّ لَا يَتَّبِعُ سِيرَتَهُ وَ لَا يَعْمَلُ بِسُنَّتِهِ مَا نَفَعَهُ حُبُّهُ إِيَّاهُ شَيْئاً فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْمَلُوا لِمَا عِنْدَ اللَّهِ لَيْسَ بَيْنَ اللَّهِ وَ بَيْنَ أَحَدٍ قَرَابَةٌ «3» أَحَبُّ الْعِبَادِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَكْرَمُهُمْ عَلَيْهِ أَتْقَاهُمْ وَ أَعْمَلُهُمْ بِطَاعَتِهِ يَا جَابِرُ وَ اللَّهِ مَا يُتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِلَّا بِالطَّاعَةِ وَ مَا مَعَنَا بَرَاءَةٌ مِن‏ النَّارِ «1» وَ لَا عَلَى اللَّهِ لِأَحَدٍ مِنْ حُجَّةٍ مَنْ كَانَ لِلَّهِ مُطِيعاً فَهُوَ لَنَا وَلِيٌّ وَ مَنْ كَانَ لِلَّهِ عَاصِياً فَهُوَ لَنَا عَدُوٌّ وَ مَا تُنَالُ وَلَايَتُنَا إِلَّا بِالْعَمَلِ وَ الْوَرَعِ. الكافي، الشيخ الكليني، ج ٢، الصفحة ٧٤ @horqlia
از حسن بن علی سلام الله علیهما پرسیده شد؛ عقل چیست؟ فرمود: جرعه جرعه نوشیدن غصه و مدارا با دشمنان. سئل الحسن بن علي عليهما السلام عن العقل فقال: التجرع للغصة و مداهنة الأعداء. شیخ صدوق/ معانی الاخبار/ روایت ۶۸۷. @horqlia
🔅تقلید سید مرتضی: هر آنکه درباره مطالبِ ما اندیشه می‌نماید، قَسَمش می‌دهیم که در هیچ یک از رهیافتها و دلائل آن از ما تقلید نکند و بر اساس حُسن ظن، از اندیشه و تأمل به این سبب که ما به اندازه کافی زحمت کشیده‌ایم، باز نماند. بلکه در هر گزاره‌ای، مانند شخصی که از ابتدا می‌خواهد شروع کند، نظر نماید و از این طریق تلاش نماید تا حق را از باطل و راست را از دروغ تشخیص دهد.(۱) شیخ مفید: امام غائب از آن جهت تا کنون ظاهر نشده است که می‌داند اعتقاد بیشتر پیروان او مبتنی بر تقلید است و بر چنین مردمی نمی‌توان اعتماد کرد.(۲) ۱- سید مرتضی علم الهدی، الذخیره، ص ۶۰۷ ۲- شیخ مفید، الفصول المختاره، ص۷۸ @horqlia
. زاهد پشیمان را ذوق باده خواهد کشت حافظ @horqlia
امام صادق سلام الله علیه به خیثمه فرمود: سلام ما را به شیعیانمان برسان و به آن‌ها بگو، ما شما را نسبت به چیزی از خدا بی‌نیاز نمی‌کنیم مگر با عمل [ِخودتان، و به آن‌ها بگو] هرگز به ولایت ما نمی‌رسند مگر با عمل و تقوا. قال أبوعبدالله لخیثمة: أبلغ موالينا عنّا السلام و أخبرهم أنّا لانغني عنهم من الله شيئا إلا بعمل و أنهم لن ينالوا ولايتنا إلا بعمل أو ورع. بحارالانوار. جلد٢. ص ٢٨. @horqlia
. من نیست شوم تا نبوَد جز وی هست مولانا @horqlia
. 💎 وَ نَحْنُ كَهْفٌ لِمَنِ اِلْتَجَأَ إِلَيْنَا وَ نُورٌ لِمَنِ اِسْتَبْصَرَ بِنَا وَ عِصْمَةٌ لِمَنْ اِعْتَصَمَ بِنَا مَنْ أَحَبَّنَا كَانَ مَعَنَا فِي اَلسَّنَامِ اَلْأَعْلَى وَ مَنِ اِنْحَرَفَ عَنَّا فَإِلَى اَلنَّارِ . امام حسن عسکری سلام الله علیه کشف الغمة في معرفة الأئمة. جلد۲. صفحه۴۲۱ @horqlia
قال المسيح عليه السلام خذوا الحقّ من أهل الباطل و لاتأخذوا الباطل من أهل الحقّ، كونوا نقّاد الكلام فكم من ضلالة زخرفت بآية من كتاب الله كما زخرف الدرهم من نحاس بالفضّه المموهة النظر إلى ذلك سواء والبصراء به خبراء عيسی علیه الاسلام فرمود: حق را از اهل باطل بگیرید و باطل را از اهل حق نگیرید. در مواجه با سخنان نقّاد باشید. چه بسا ضلالت‌هایی که با آیه‌ای از کتاب خدا زینت شده‌اند، همانگونه که درهم‌هایی از مس با آب طلا زینت می‌شوند به نظر می‌آید [آن درهم زینت شده و درهم خالص] یکسان هستند اما اهل بصیرت به آن آگاهند. علامه مجلسی. بحارالانوار. جلد۲. صفحه۹۶. @horqlia
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل صوتی منتشر شده در کانال "در محضر استاد عابدی" به ماسبت بزرگداشت علامه طباطبایی رحمه‌الله که حاوی نکاتی در خصوص حواشی علامه بر بحارالانوار است. و نقد این بنده‌ی خدا بر آن 👇👇👇 @horqlia
✅ گزارش نادرست استاد عابدی از حواشی علامه طباطبایی بر بحارالانوار ✍رضا حسین‌زاده اخیراً قطعه صوتی‌ای ۴دقیقه‌ای که بخشی از کلاس استاد عابدی است به مناسبت بزرگداشت علامه طباطبایی منتشر شده است که حاوی سه ادعای زیر است. ۱)علامه طباطبایی در ۱۰سالی که بحارالانوار تدریس می‌کردند حتی یک روایت را تضعیف نکرده‌اند. ۲)علامه طباطبایی ۷جلد بحارالانوار را حاشیه زده حتی یک مورد به هیچ حدیثی حاشیه نزده است که بخواهد بگوید درست یا نادرست است بلکه بر توضیحات علامه مجلسی حاشیه زده است. ۳)علامه طباطبایی در هیچ حاشیه‌ای نفرموده است توضیحات علامه مجلسی نادرست است بلکه در تمام موارد فرموده‌اند توضیح مجلسی صحیح است اما کامل نیست. 🔻در حاشیه این صوت ِکوتاه لازم است چند تذکر ذکر شود 1⃣ تلاش برای جمع میان نظرات بزرگان البته نیکوست لکن نباید اختلافات نظری میان بزرگان را کأن لم یکن کنیم چرا که علم و دانش با اختلاف نظر و بحث و نقد به پیش می‌رود. 2⃣ حاشیه زدن بر روایت و کشف ضعف یا قوت آن‌ها نه تنها قبیح نیست بلکه از توصیه‌های معصومین بر علما و وظایف ایشان است که با نگاهی دقیق و روشمند در روایات نظر کرده صحیح را از سقیم بازشناسند و به جامعه عرضه کنند. کما اینکه سیره علما و فقها بر همین بوده است. 🔻با عنایت به این دو مقدمه به بررسی سه ادعای فوق از آخر به اول می‌پردازیم: 3⃣ ادعای سوم خطایی بسیار عجیب است چرا که موارد نقد طباطبایی بر مجلسی کمّاً به نسبت حواشی ایشان کم نیست و کیفاً گاه تند و غلیظ است. به عنوان مثال چند مورد از نقدهای طباطبائی بر مجلسی را ذکر می‌کنم: ▪️در ج۲.ص۳۱۴؛ علامه مجلسی در ذیل روایتی فرموده‌اند "لايخفى عليك بعد التدبر فى هذا الخبر و أضرابه أنهم سدوا باب العقل بعد معرفة الإمام..." و علامه در حاشیه آورده‌اند: "هذا ما يراه الاخباريون و كثير من غيرهم و هو من أعجب الخطاء..." ▪️همچنین درصفحه ۱۳۴ ج۱. طباطبایی این چنین بر بیان مجلسی حاشیه زده است: "هذا الاحتمال منه رحمه الله مبنى على القول بوقوع التحريف فى القرآن و قد بينا فساده فى محله..." انتقاد بر همین مبنا همچنین در صفحه ۱۰۴ جلد دوم تکرار شده است. باید توجه داشت انتقادات طباطبایی بر مجلسی تنها به این موارد مبنایی محدود نمی‌شود و علامه بر استظهارات مجلسی نیز نقدهایی وارد کرده است مثلاً: ▪️ج۲.ص۵۲؛ مجلسی در ذیل روایتی دو احتمال طرح می‌کند و علامه طباطبائی چنین حاشیه زده‌اند: "هذا منه رحمه الله عجیب...بل المراد.... و أعجب منه قوله ثانياً ...مستحیل عقلاً و نقلاً..." ومورد دیگر: ▪️ج۲.ص۱۶۰؛ هذا المعنی یدل علی انه رحمه الله حمل قوله "هذه الامة" علی امة محمد صلى الله عليه و آله فارتكب هذا التكلف مع أن الظاهر أن المراد من "هذه الامة" بنواسرائيل... 4⃣ درباره ادعای دوم؛ اولاً: محتوای بسیاری از حواشی طباطبایی، حاشیه بر روایت و تفسیر و توضیح معنای آن است و گویی استاد عابدی به جای توجه به مفاد حواشی، به جایگاه ِنشان/شماره حاشیه پرداخته‌اند که روی متن روایت است یا روی بیان مجلسی! ثانیاً، حتی اگر فقط مواردی که علامه نشان حاشیه خود را روی روایات نهاده است، حاشیه بر روایت بنامیم، نیز ادعای دوم استاد عابدی خطاست و در مواردی نشان حاشیه را بر متن روایات نهاده است به عنوان مثال؛ تنها در جلد دوم صص۲۵، ۱۴۱ و۱۷۴ علامه به سه روایت حاشیه زده است. 5⃣ و اما در خصوص ادعای نخست استاد عابدی مبنی بر اینکه طباطبایی در کلاس‌ها و حواشی خود هیچ روایتی را تضعیف نکرده است؛ اولاً: طباطبایی در حواشی خود در پی اعتبارسنجی و بررسی سندی روایات نیست بلکه قصد او معنا کردن برخی مشکلات و احیاناً پاسخ به برخی برداشت‌ها از روایات است. ثانیاً: حقیقت آن است که طباطبایی گاه برخی روایات را نیز تضعیف کرده است مثلاً: ▪️ج۳. ص۲۸۴ در حاشیه روایت سوم از باب هفتم کتاب التوحید(از مصادیق نقد بر مدعای دوم نیز هست) طباطبایی چنین می‌گوید: "الحدیث موضوع و هو قصة تاريخية خرافية" ▪️ج٢ ص٢٥ "الجملة و إن أمكن توجيهها بتكلف لكنها مما توهن الرواية أشد الوهن فإن ظاهر معنى التشبيه لا يرجع إلى محصل" ▪️ج۳. ص۵۶ در حاشیه روایت معروف به توحید اهلیلجه طباطبایی اصل روایت را صحیح می‌داند ولی فقراتی از آن را موضوع و جعلی می‌داند و می‌فرمایند: "لکنه لم یخل عن تصرف المتصرفین فزادوا و نقصوا بما أخرجه عن استقامته الاصلى..." و نکته آخر اینکه العصمة لأهلها. @horqlia
عن أمير المؤمنين سلام الله عليه 🔻فَلِقَوْلِهِ اللَّهُ أَکْبَرُ مَعَانٍ کَثِیرَةٌ 1⃣ مِنْهَا أَنَّ قَوْلَ الْمُؤَذِّنِ اللَّهُ أَکْبَرُ یَقَعُ عَلَی قِدَمِهِ وَ أَزَلِیَّتِهِ وَ أَبَدِیَّتِهِ وَ عِلْمِهِ وَ قُوَّتِهِ وَ قُدْرَتِهِ وَ حِلْمِهِ وَ کَرَمِهِ وَ جُودِهِ وَ عَطَائِهِ وَ کِبْرِیَائِهِ فَإِذَا قَالَ الْمُؤَذِّنُ اللَّهُ أَکْبَرُ فَإِنَّهُ یَقُولُ اللَّهُ الَّذِی لَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ وَ بِمَشِیَّتِهِ کَانَ الْخَلْقُ وَ مِنْهُ کُلُّ شَیْ ءٍ لِلْخَلْقِ وَ إِلَیْهِ یَرْجِعُ الْخَلْقُ وَ هُوَ الْأَوَّلُ قَبْلَ کُلِّ شَیْ ءٍ لَمْ یَزَلْ وَ الْآخِرُ بَعْدَ کُلِّ شَیْ ءٍ لَا یَزَالُ وَ الظَّاهِرُ فَوْقَ کُلِّ شَیْ ءٍ لَا یُدْرَکُ وَ الْبَاطِنُ دُونَ کُلِّ شَیْ ءٍ لَا یُحَدُّ وَ هُوَ الْبَاقِی وَ کُلُّ شَیْ ءٍ دُونَهُ فَانٍ 2⃣ وَ الْمَعْنَی الثَّانِی اللَّهُ أَکْبَرُ أَیِ الْعَلِیمُ الْخَبِیرُ عَلَیْهِمْ بِمَا کَانَ وَ یَکُونُ قَبْلَ أَنْ یَکُونَ 3⃣ وَ الثَّالِثُ اللَّهُ أَکْبَرُ أَیِ الْقَادِرُ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ یَقْدِرُ عَلَی مَا یَشَاءُ الْقَوِیُّ لِقُدْرَتِهِ الْمُقْتَدِرُ عَلَی خَلْقِهِ الْقَوِیُّ لِذَاتِهِ قُدْرَتُهُ قَائِمَةٌ عَلَی الْأَشْیَاءِ کُلِّهَا إِذَا قَضَی أَمْراً فَإِنَّمَا یَقُولُ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ 4⃣ وَ الرَّابِعُ اللَّهُ أَکْبَرُ عَلَی مَعْنَی حِلْمِهِ وَ کَرَمِهِ یَحْلُمُ کَأَنَّهُ لَا یَعْلَمُ وَ یَصْفَحُ کَأَنَّهُ لَا یَرَی وَ یَسْتُرُ کَأَنَّهُ لَا یُعْصَی لَا یُعَجِّلُ بِالْعُقُوبَةِ کَرَماً وَ صَفْحاً وَ حِلْماً 5⃣ وَ الْوَجْهُ الْآخَرُ فِی مَعْنَی اللَّهُ أَکْبَرُ أَیِ الْجَوَادُ جَزِیلُ الْعَطَاءِ کَرِیمُ الْفَعَالِ [فی بعض النسخ النوال]. 6⃣ الْوَجْهُ الْآخَرُ اللَّهُ أَکْبَرُ فِیهِ نَفْیُ صِفَتِهِ وَ کَیْفِیَّتِهِ کَأَنَّهُ یَقُولُ اللَّهُ أَجَلُّ مِنْ أَنْ یُدْرِکَ الْوَاصِفُونَ قَدْرَ صِفَتِهِ الَّذِی هُوَ مَوْصُوفٌ بِهِ وَ إِنَّمَا یَصِفُهُ الْوَاصِفُونَ عَلَی قَدْرِهِمْ لَا عَلَی قَدْرِ عَظَمَتِهِ وَ جَلَالِهِ تَعَالَی اللَّهُ عَنْ أَنْ یُدْرِکَ الْوَاصِفُونَ صِفَتَهُ عُلُوّاً کَبِیراً 7⃣ الْوَجْهُ الْآخَرُ اللَّهُ أَکْبَرُ کَأَنَّهُ یَقُولُ اللَّهُ أَعْلَی وَ أَجَلُّ وَ هُوَ الْغَنِیُّ عَنْ عِبَادِهِ لَا حَاجَةَ بِهِ إِلَی أَعْمَالِ خَلْقِهِ ✍شیخ صدوق، "توحید" و "معانی‌الاخبار"/ باب معنی حروف الأذان و الإقامة / روایت نخست. @horqlia
🔺 میرداماد به نقل از ارسطو می گوید: " من تعوّد ان یُصدّق من غیر دلیل فقد انسلخ عن الفطرة الانسانیة" [تعوّد: عادت کردن] 📚 تقویم الایمان، ص 633؛ به نقل از کانال تلگرامی جذوات @horqlia
✅عن إبراهيم بن عبد الحميد عن أبي الحسن الأول سلام الله علیه قال: ثلاثة يجلين البصر النظر إلى الخضرة و النظر إلى ‏الماء الجاري و النظر إلى الوجه الحسن. امام موسى بن جعفر سلام الله علیه: سه چيز چشم را روشن ميگرداند: نگاه کردن به سرسبزی و آب روان و روى زيبا. خصال/ شیخ صدوق / جلد 1 صفحه 92 ✅ که گفت بر رخ زیبا نظر خطا باشد خطا بود که نبینند روی زیبا را @horqlia
💎 کَفی بِالأجَلِ حارساً؛ اجل برای حفاظت کافیست! امیرالمومنین سلام الله علیه/ بحار الانوار / جلد ۵ ص ۱۴۲/ @horqlia
🔆 امام صادق سلام الله علیه: خداوند چنین نیست که باطلی را به عنوان حقیقت معرفی کند، خداوند چنین نیست که حقیقت را در قلب مؤمن به عنوان باطلی قطعی قرار دهد، و خداوند چنین نیست که باطل را در قلب کافر ِمخالف به عنوان حقیقتی قطعی قرار دهد، و اگر حق و باطل را این گونه قرار نمی‌داد، حق از باطل باز شناخته نمی شد. ابْنُ مَحْبُوبٍ عَنْ سَیْفِ بْنِ عَمِیرَةَ وَ عَبْدِ الْعَزِیزِ الْعَبْدِیِّ وَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِی یَعْفُورٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: أَبَی اللَّهُ أَنْ یُعَرِّفَ بَاطِلًا حَقّاً أَبَی اللَّهُ أَنْ یَجْعَلَ الْحَقَّ فِی قَلْبِ الْمُؤْمِنِ بَاطِلًا لَا شَکَّ فِیهِ وَ أَبَی اللَّهُ أَنْ یَجْعَلَ الْبَاطِلَ فِی قَلْبِ الْکَافِرِ الْمُخَالِفِ حَقّاً لَا شَکَّ فِیهِ وَ لَوْ لَمْ یَجْعَلْ هَذَا هَکَذَا مَا عُرِفَ حَقٌّ مِنْ بَاطِلٍ. بحارالانوار/ جلد پنجم / صفحه ۳۰۳. @horqlia
و گفت: «مُصطفیٰ عَلیه‌السّلام نمُرده است. نصیبِ چشمِ تو از مُصطفیٰ مُرده است.» تذکرة‌الاولیاء شیخِ عطّار | ذکر شیخ ابوالعبّاسِ قصّاب رحمة الله علیه 🍃مبعث مبارک! @horqlia
رسول الله صل الله علیه و آله و سلم: بدانید، اگر کسی به کافری که با مسلمانان پیمانی دارد ظلم کند، یا حق او را کم بدهد، یا بیش از توانش را به او تحمیل کند، یا چیزی را که رضایت ندارد از او بستاند، روز قیامت من دادستان آن کافر خواهم بود. ألا، من ظلم معاهدا، أو انتقصه، أو كلفه فوق طاقته، أو أخذ منه شيئا بغير طيب نفس منه، فأنا حجيجه يوم القيامة. ميزان الحكمة | محمد ری‌شهری | ج٣ | صفحه ٢١٤٧ @horqlia
وَ قَالَ [أميرالمؤمنين] علیه السلام: لَا یَزَالُ الرَّجُلُ الْمُسْلِمُ یُکْتَبُ مُحْسِناً مَا دَامَ سَاکِتاً فَإِذَا تَکَلَّمَ کُتِبَ إِمَّا مُحْسِناً أو مُسِیئاً. امام علی سلام الله علیه: مرد مسلمان تا هنگامی که ساکت است، نیکوکار نوشته می‌شود، و هنگام که سخن گوید، یا نیکوکار و یا بدکار نوشته می‌شود. بحارالانوار/ جلد پنجم/ صفحه ۳۲۷ @horqlia
🔆 در نعتِ حسین -سلام الله علیه- ✍ فریدالدین عطار نیشابوری کیست حق را و پیمبر را ولی آن حسن‌سیرت، حسین بن علی آفتابِ آسمانِ معرفت آن محمّد‌صورت و حیدر‌صفت نُه فلک، را تا ابد، مخدوم بود زانکه او سلطانِ دَه معصوم بود* قُرّة‌العینِ امامِ مجتبی شاهدِ زهرا، شهیدِ کربلا تشنه او را دشنه آغشته به خون نیم‌کشته گشته سرگشته به خون آن چنان سَر خود، که برّد بی‌دریغ کآفتاب از دردِ آن شد زیرِ میغ گیسوی او تا به خون آلوده شد خونِ گردون از شَفق پالوده شد کی کنند این کافران با این همه کو محمد کو علی کو فاطمه؟ صد هزاران جانِ پاک انبیا صف‌زده بینم به خاکِ کربلا در تموزِ کربلا، تشنه‌جگر، سر بریدندش چه باشد زین بتر؟ با جگر‌گوشه‌یْ پیمبر این کنند وانگهی دعویّ ِ داد و دین کنند کفرم آید هرکه این را دین شمرد قطع باد از بُن زُفانی کین شمرد هرکه در رویِ چنین آورد تیغ لعنتم از حق بدو آید دریغ کاشکی ای من سگِ هندویِ او کمترین سگ بودمی در کوی او یا درآن تشویر آبی گشتمی در جگر او را شرابی گشتمی مصیبت‌نامه، عطّار نیشابوری به مقدّمه، تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعی کدکنی، ویرایش اول، تهران، سخن: ۱۳۸۶، ص ۱۴۶ ____ ▪️تعلیقات استاد شفیعی کدکنی: *زانکه او سلطان دَه معصوم بود... [سلطان را به معنیِ درجهٔ نظامیِ عصرِ خود به کار برده است. چنانکه در اسرار‌التّوحید، «سلطان» را در مورد سوری بن المعتز امیر خراسان به کار برده است و به عنوان «سلطانِ مسعود» یعنی رئیس و فرمانده‌ای که از جانب مسعود غزنوی تعیین شده است. دَه معصوم، منظور ائمهٔ بعد از حضرت امام حسین ع است ولی از روی قاعده باید نُه معصوم گفته باشد، زیرا امام حسین ع خود سومین امام از دوازده امام است و بعد از او دَه امام وجود ندارد. عجبا که عینِ همین تعبیر را در مورد آن حضرت در مختارنامه ۹۰ نیز دارد. ای گوهرِ کانِ فضل و دریای علوم وز رایِ تو درّ ِ دُرجِ گردون منظوم در هفت فلک ندید و در هشت بهشت نُه چرخ، چو تو، پیشروِ دَه معصوم ترتیب هنری اعداد از ۹، ۸، ۷ و دَه، مجال این را نمی‌دهد که عدد دَه را تصحیفِ نُه بدانیم. ▪️مسألهٔ اعتقاد به عصمتِ امامانِ شیعه در آثار عطار منحصر در این دو مورد مذکور در مختارنامه و مصیبت‌نامه نیست. در منطق‌الطیر نیز گفته است، در حق امام علی بن ابیطالب ع مرتضایِ مجتبا، جفت بتول خواجهٔ معصوم، داماد رسول نیز، تعلیقات مختارنامه، ۳۹۶. ▪️تنها چیزی که به ذهن می‌رسد این است که در آن روزگار وقتی کسی «پیشرو» یا «سلطان» مجموعه‌ای از افراد می‌شده است، خود او هم جزء آن معدود به حساب می‌آمده است. فرماندهٔ ۱۰۰ نفر یعنی ۹۹+۱ و جمعا ۱۰۰ نفر. پس سلطان دَه معصوم یعنی در جمعی که دَه تن‌اند، سلطانِ آن جمع است.] مصیبت‌نامه، ۵۲۳-۵۲۴. @horqlia
عجَب‌‌اَم می‌آید از این مردمان که بی آن بشارت شاد‌‌اَند. اگر هر یکی را تاجِ زرّین بر سر نهادَندی، بایستی که راضی نشُدَندی که: «ما این را چه کنیم؟! ما را آن گشاد اندرون می‌باید. کاشکی این‌چه داریم، بِسِتَندی، و آن‌چه از آنِ ماست به حقیقت، به ما دادَندی». شمس تبریزی | محمدعلی موحّد | طرح نو | ص 181 @horqlia
🍃 | بخشی از دعای صباح 🍃 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیِم اَللّهُمَّ يا مَنْ دَلَعَ لِسانَ الصَّباحِ بِنُطْقِ تَبَلُّجِهِ وَ سَرَّحَ قِطَعَ الّلَيْلِ الْمُظْلِمِ بِغَياهِبِ تَلَجْلُجِهِ وَ اَتْقَنَ صُنْعَ الْفَلَكِ الدَّوّارِ فى مَقادير تَبَرُّجِهِ وَ شَعْشَعَ ضِيآءَ الشَّمْسِ بِنُورِ تَاَجُّجِهِ ِ خدايا اى كسى كه بيرون كشيد زبان صبحدم را به بيان تابناك آن و پراكنده ساخت پاره هاى شب تاريك را با آن توده هاى سياه سرگردانى كه داشت و محكم ساخت ساختمان اين چرخ گردون را در اندازه ها و گردش‌هاى زيبايش و پرتو افكن ساخت تابش خورشيد را با نور فروزان و گرم آن 🍃 يا مَنْ دَلَّ عَلى ذاتِهِ بِذاتِهِ وَ تَنَزَّهَ عَنْ مُجانَسَةِ مَخْلُوقاتِهِ وَ جَلَّ عَنْ مُلاَّئَمَةِ كَيْفِيّاتِهِ ای كه راهنمايى كرد بر خودش به خودش و منزه است از هم جنسى و مشابهت با مخلوقاتش و برتر است از سنخيت ياچگونگی‌هاى عالم خلقت 🍃 يامَنْ قَرُبَ مِنْ خَطَراتِ الظُّنُونِ وَ بَعُدَ عَنْ لَحَظاتِ الْعُيُونِ وَ عَلِمَ بِما كانَ قَبْلَ اَنْ يَكُونَ اى كسى كه نزديك است به گمان‌هايى كه درباره او بر دل خطور كند ولى دور است ازچشم انداز ديدگان و مى‌داند آنچه را شود پيش از شدنش 🍃 يا مَنْ اَرْقَدَنى فى مِهادِ اَمْنِهِ وَ اَمانِهِ وَ اَيْقَظَنى اِلى ما مَنَحَنى بِهِ مِنْ مِنَنِهِ وَ اِحْسانِهِ وَ كَفَّ اَكُفَّ السُّوَّءِ عَنّى بِيَدِهِ وَ سُلْطانِهِ اى كسى كه مرا در گهواره آسايش و امنيت خود به خواب برد و براى استفاده از نعمت‌ها و بخشش‌هاى بی‌دريغش كه به من ارزانى داشته بيدارم كرد و پنجه‌هاى بدخواهان را بدست قدرت و سلطنت خويش از من بازداشته 🍃 صَلِّ اللّهُمَّ عَلَى الدَّليلِ اِلَيْكَ فِى اللَّيْلِ الاْلْيَلِ وَ الْماسِكِ مِنْ اَسْبَابِكَ بِحَبْلِ الشَّرَفِ الاْطْوَلِ وَ النّاصِعِ الْحَسَبِ فى ذِرْوَةِ الْكاهِلِ الاْعْبَلِ وَ الثّابِتِ الْقَدَمِ عَلى زَحاليفِها فِى الزَّمَنِ الاْوَّلِ وَ عَلى الِهِ الاْخْيارِ الْمُصْطَفَيْنَ الاْبْرارِ درود فرست بر آن راهنماى به سوى تو در شب بسيار تارِ جاهليت و آن كس كه در ميان اسباب و وسائل تو بلندترين ريسمان شرف را گرفت و آن كس كه حسب پاك و خالصش بر بلندترين شانه هاى مردان عالم قرار داشت و آن ثابت قدم بر روى لغزشگاه‌ها در آن زمان پيشين و بر خاندان نيكوكارِ برگزيده‌ی خوش كردارش 🍃 وَ افْتَحِ اللّهُمَّ لَنا مَصاريعَ الصَّباحِ بِمَفاتيحِ الرَّحْمَةِ وَ الْفَلاحِ و بگشا براى ما خدايا لنگه‌های درِ بامدادان را به كليدهاى رحمت و رستگارى 🍃 وَ اَلْبِسْنِى اللّهُمَّ مِنْ اَفْضَلِ خِلَعِ الْهِدايَةِ وَالصَّلاحِ وَ اَغْرِسِ اللّهُمَّ بِعَظَمَتِكَ فى شِرْبِ جَنانى يَنابيعَ الخُشُوعِ و بپوشانم خدايا از بهترين خلعت‌هاى هدايت و شايستگى و بجوشان خدايا به عظمت خويش در جويبار دلم چشمه‌هاى خشوع 🍃 وَ اَجْرِ اللّهُمَّ لِهَيْبَتِكَ مِنْ اماقى زَفَراتِ الدُّمُوعِ... و جارى ساز خدايا براى هيبتت از گونه‌هايم مشك‌هاى اشك... @horqlia
✅ عن علل التی رواها الفضل بن شاذان فَإِنْ قَالَ فَلِمَ أُمِرُوا بِالصَّوْمِ قِیلَ لِکَیْ یَعْرِفُوا أَلَمَ الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ فَیَسْتَدِلُّوا عَلَی فَقْرِ الْآخِرَةِ وَ لِیَکُونَ الصَّائِمُ خَاشِعاً ذَلِیلًا مُسْتَکِیناً مَأْجُوراً مُحْتَسِباً عَارِفاً صَابِراً لِمَا أَصَابَهُ مِنَ الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ فَیَسْتَوْجِبَ الثَّوَابَ مَعَ مَا فِیهِ مِنَ الِانْکِسَارِ عَنِ الشَّهَوَاتِ وَ لِیَکُونَ ذَلِکَ وَاعِظاً لَهُمْ فِی الْعَاجِلِ وَ رَائِضاً لَهُمْ عَلَی أَدَاءِ مَا کَلَّفَهُمْ وَ دَلِیلًا فِی الْآجِلِ وَ لِیَعْرِفُوا شِدَّةَ مَبْلَغِ ذَلِکَ عَلَی أَهْلِ الْفَقْرِ وَ الْمَسْکَنَةِ فِی الدُّنْیَا فَیُؤَدُّوا إِلَیْهِمْ مَا افْتَرَضَ اللَّهُ تَعَالَی لَهُمْ فِی أَمْوَالِهِمْ فَإِنْ قَالَ لِمَ جُعِلَ الصَّوْمُ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ خَاصَّةً دُونَ سَائِرِ الشُّهُورِ قِیلَ لِأَنَّ شَهْرَ رَمَضَانَ هُوَ الشَّهْرُ الَّذِی أَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَی فِیهِ الْقُرْآنَ وَ فِیهِ فَرَّقَ بَیْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ کَمَا قَالَ اللَّهُ تَعَالَی شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدیً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدی وَ الْفُرْقانِ وَ فِیهِ نُبِّئَ مُحَمَّدٌ صلی الله علیه و آله وَ فِیهِ لَیْلَةُ الْقَدْرِ الَّتِی هِیَ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ وَ فِیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ وَ هِیَ رَأْسُ السَّنَةِ یُقَدَّرُ فِیهَا مَا یَکُونُ فِی السَّنَةِ مِنْ خَیْرٍ أَوْ شَرٍّ أَوْ مَضَرَّةٍ أَوْ مَنْفَعَةٍ أَوْ رِزْقٍ أَوْ أَجَلٍ وَ لِذَلِکَ سُمِّیَتْ لَیْلَةَ الْقَدْرِ پس اگر بگوید: چرا امر به روزه شد باید در جواب گفته شود: از برای این که مردم درد گرسنگی و تشنگی را بچشند و از این جهت راه یابند بر فقر و احتیاج آخرت، و از برای آن که روزه دار خاشع و ذلیل و مسکین و مأجور و طالب راه خدا و ثواب او باشد، و صابر باشد بر آن چه به او می‌رسد از درد گرسنگی و تشنگی، پس مستوجب ثواب شود. و این که در روزه ظهور شکستگی در شهوات نفسانیه است و از برای این که روزه پند ایشان باشد در دنیا، یعنی کمتر بخورند و بیاشامند و کِشنده ایشان باشد بر اداء آن چه مکلف شده اند و راهنمای ایشان باشد در آخرت، یعنی علامت باشد از برای شدائد و پریشانی آخرت. و از برای این که بدانند سختی آن چه از تشنگی و گرسنگی بر فقر او مساکین در دنیا می‌رسد، پس به ایشان دهند آن چه خدا به ایشان واجب کرده است در اموال ایشان. پس اگر بگوید: چرا روزه در ماه رمضان به خصوص قرار داده شد نه در سایر ماه‌ها؟ باید در جواب گفته شود: از برای این که ماه رمضان ماه‌ای است که خدا در آن ماه قرآن را نازل کرد، و در این ماه فرق گذاشته شد میان حق و باطل چنان که خدا فرموده است: «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدیً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدی وَ الْفُرْقانِ» -. بقره / ۱۸۵ - و در این ماه پیغمبر صلی الله علیه و آله پیغام داده شد، و در این ماه است شب قدر که از هزار ماه بهتر است و {در شب قدر هر امر با حکمت و مصلحت محقق و معین شود} -. دخان / ۴ - و ماه رمضان اول هر سال است و در شب قدرِ این ماه مقدر می‌شود آن چه از خیر یا شر یا منفعت یا رزق یا مرگ در سال واقع می‌شود و از این جهت به شب قدر موسوم شده است. بحارالانوار | جلد ۶ | کتاب العدل والمعاد | باب علل الشرایع والاحکام | روایت نخست علل التی رواها الفضل بن شاذان @horqlia
قَالَ عَلِیٌّ عَلَیْهِ السَّلَامُ: مَا أَنْزَلَ الْمَوْتَ حَقَّ مَنْزِلَتِهِ مَنْ عَدَّ غَداً مِنْ أَجَلِهِ. کسی که فردا را از عمرش حساب کند، مرگ را در جایگاه حقیقی آن قرار نداده است. بحارالانوار | جلد۶ | صفحه ۱۳۰ @horqlia
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الحَسَنِ ابْنِ سَيِّدِ النَّبِيِّينَ، وَوَصِيِّ أَمِيرِ المُؤْمِنِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا ابْنَ سَيِّدِ الوَصِيِّينَ. أَشْهَدُ أَنَّكَ يا ابْنَ أَمِيرِ المُؤْمِنِينَ أَمِينُ اللَّهِ وَابْنُ أَمِينِهِ، عِشْتَ مَظْلُوماً، وَمَضَيْتَ شَهِيداً. وَأَشْهَدُ أَنَّكَ الإمامُ الزَّكِيُّ الهادِي المَهْدِيُّ. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَيْهِ، وَبَلِّغْ رُوحَهُ وَجَسَدَهُ عَنِّي في هذِهِ السّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَالسَّلام‏ 🍃میلاد امام حسن مجتبی سلام الله علیه مبارک! @horqlia
● حضرت امام باقر سلام الله علیه: «إِنَّ الله عَزَّ وَ جَلَّ نَصَبَ عَلِيّاً -سلام الله علیه- عَلَماً بَيْنَهُ وَ بَيْنَ خَلْقِهِ فَمَنْ عَرَفَهُ كَانَ مُؤْمِناً وَ مَنْ أَنْكَرَهُ كَانَ كَافِراً وَ مَنْ جَهِلَهُ كَانَ ضَالاًّ وَ مَنْ نَصَبَ مَعَهُ شَيْئاً كَانَ مُشْرِكاً وَ مَنْ جَاءَ بِوَلاَيَتِهِ دَخَلَ اَلْجَنَّةَ» همانا خداي عز و جل، علی -سلام الله علیه- را عَلَم و نشانه‌ای ميان خود و آفریدگانش قرار داده است. هر كه معرفت او را داشته باشد، مومن است، و هر كه انكارش كند كافر است و هر كه او را نشناسد گمراه است و هر كه برای دیگری در کنار او مقامی قائل شود، مشرك است، و هر كه ولايت او را [در قیامت] بیاورد، وارد بهشت می‌شود و هر که دشمن او باشد، وارد جهنم گردد. کافی | ج2 | کتاب الایمان و الکفر | ص388 | ح20 @horqlia