خوب دوستان روایت رو مطالعه کردین ؟
حالا چند تا نکته بگم ؟؟؟؟؟؟
مردی از اهل قم مردم را به سوی حق دعوت میکند
امام خمینی رحمت الله علیه از قم مردم را به سوی حق دعوت کرد
خوب از کجا معلوم که منظور امام خمینی است ؟
در ادامه آیه میفرماید :و قومی گرداگرد او جمع میشوند به صلابت پاره های فولاد از جنگ خسته نمیشوند و سرانجام پیروزی از آن متقین است
یک شعاری در زمان انقلاب داده میشد؛ توپ تانگ فشفشه دیگر اثر ندارد
توپ و تانک به فولاد اثر نمیگذارد
و شاه که با تانک و توپ تو خیابان آمده بود تا مقابل مردم بایستد، ولی مردم مثل فولاد مقابل توپ و تانک ایستادند و نترسیدند و از جنگ خسته نشدند و در نهایت پیروز شدند
حالا یک بار دیگه روایت رو بخونید و با توضیح بنده تطبیق بدهید 😊
اگر دقت کنید براندازان که ادعای انقلاب میکنند ولی حاضر نیستند خونی از دماغشان خارج شود
وقتی دستگیر میشدند از لحظه به دنیا آمدن تا لحظه دستگیریشان اعتراف میکردند
و میگفتند ما اشتباه کردیم و گول خوردیم و...
هر گردی گردو نیست ...
تمااااااام ....
آقا همش کار خودشونه ،
که تیم کره حذف بشه ایران ژاپن رو ببره، بعد فردا ایران ببره بره فینال ، بعد فینال شب شب ۲۲ بهمن هست که ایران قهرمان بشه تا مردم برن راهپیمایی
یعنی این اتفاقات میتونه اتفاقی باشه ؟
#اینترنشنال
✍ کانال طلبه آنلاین 💡☫
@hoseiinadiideh
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
سلام علیکم
درس امروز درباره تدبر در سوره فتح آیه ۲۹
است
دوستان آماده باشید
مُحَمَّدٌ رَسُولُ اَللّٰهِ وَ اَلَّذِينَ مَعَهُ أَشِدّٰاءُ عَلَى اَلْكُفّٰارِ رُحَمٰاءُ بَيْنَهُمْ تَرٰاهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اَللّٰهِ وَ رِضْوٰاناً سِيمٰاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ اَلسُّجُودِ ذٰلِكَ مَثَلُهُمْ فِي اَلتَّوْرٰاةِ وَ مَثَلُهُمْ فِي اَلْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوىٰ عَلىٰ سُوقِهِ يُعْجِبُ اَلزُّرّٰاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ اَلْكُفّٰارَ وَعَدَ اَللّٰهُ اَلَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا اَلصّٰالِحٰاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِيماً
محمد، فرستاده ی الله است؛ و آنان که با او هستند، در برابر کافران سرسختند و با یکدیگر مهربان.آنان را در حال رکوع و سجده می بینی؛ فضل و خشنودی الله را می جویند.نشانه (ی درست کاری) آنان از اثر سجده در چهره هایشان پیداست؛ این، وصف آنان در تورات است.و وصفشان در انجیل مانند زراعتی است که جوانه زده و تنومندش ساخته و ستبر و ضخیم شده و بر ساقه هایش ایستاده است و کشاورزان را شگفت زده می سازد تا به وسیله ی آنان کافران را به خشم آورد.الله به اینها که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، نوید آمرزش و پاداش بزرگی می دهد
الفتح(آيه: 29)
انسان وقتی میخواد با خودرو جایی بره اگر سه تا از لاستیکها پنچر باشه به مقصد نمیرسد حتی اگر دو تا پنچر باشه حتی اگر یکی پنچر باشه یعنی اگر ۳ تا لاستیک نو باشه ولی یکیش پنچر باشه اون ماشین ما رو به مقصد نمیرساند حتی اگر بهترین ماشین هم باشه
پس لازمه حرکت، ما به ۴ لاستیک سالم نیاز داریم
تا ما و بار ما رو به مقصد برساند
خدا در این آیه از ۴ لاستیک نو رو نمایی میکند
انسان برای رسیدن به مقصد که آخرت است نیاز به این ۴ لاستیک دارد
اگر سه تاش نو باشد ولی یکیش پنچر باشه انسان به مقصد نمیرسد
برای اینکه اعمال خوب ما به سلامت به مقصد برسد و در قیامت دستگیره ما باشد باید از این ۴ لاستیک استفاده کنیم اگر حتی از یکیش استفاده نکنیم بار به زمین میماند و به آخرت نمیرسد
اون ۴ لاستیک کدامند ؟
لاستیک اول :
اشداء علی الکفار یعنی : باید نسبت به کفار و دشمنان شدت و سختی داشته باشیم
اگر معتقدی که باید با آمریکا و انگلیس و اسرائیل و... دوست باشیم و صلح کنیم بدانید که یکی از لاستیکها رو پنچر کردیم و بار ما به مقصد نمیرسد
لاستیک دوم :
رُحَماء بینهم یعنی : مسلمانان بین خودشان باید رحم دل باشند ،مهربان باشند، اگر مشکلی پیش آمد به کمکشان برویم
بین مسلمانان مرزی وجود ندارد یعنی در هر جای دنیا اگر مسلمانی نیاز به کمک دارد باید به کمکشان برویم ؛نگیم فلسطین به ما چه ربطی دارد یا یمن و عراق و سوریه و...
اگر همچین تفکری داشتیم بدانیم یکی از لاستیکهای ماشینمان پنچره
و بار به مقصد نمیرسد
لاستیک سوم و چهارم
رکعاً و سجداً : یعنی رکوع کنید و سجده کنید که منظور عبادت خداوند است
پس اگر عبادت میکنی ولی مرگ بر آمریکا نمیگی و نسبت به دشمن سرسخت نیستید شما مینی مسلمان هستید
و لاستیکی که باد نداشته باشد به مقصد نمیرسد
و آدمه آیه میگه : یغیظ بهم الکفار باید کاری کنید که غیظ کفار در بیاد
نمیگه به غضب در بیاورید میگه به غیظ در بیایند
غیظ شدیدتر از غضب است
ما یک جوشیدن داریم یک سرریز شدن داریم
غضب جوشیدن است ولی غیظ سر رفتن است
یعنی کاری کنید که به مرحله غیظ برسند
که این عمل صالح است
چه چیزهایی دشمن را به غیظ در میآورد؟
حضور در راهپیمایی
حضور در انتخابات
اگر فوتبال امشب برنده بشه انشالله
که این ها مصداق غیظ دشمن است
دين از سياست جدا نيست.
در كنار ركوع و سجود، موضعگيرىهاى قاطع و دشمن شكن لازم است.
رُكَّعاً سُجَّداً ... لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ
کسانیکه میگن دین از سیاست جداست
اولا خلاف این آیه و آیات دیگر قرآن دارید حرف میزنید
ثانیا طبق این آیه شما مینی مسلمان هستید
یعنی یک مسلمان نصف و نیمه
آیه قرآن میگه عملوا الصالحات یعنی همه کارهایی که خدا گفته رو باید انجام بدهید نه بخشی رو انجام بدی و بخشی رو رها کنی
اینجوری میشیم نیمه مسلمان که به درد خدا نمیخوره
امشب شب مبعث هست
انشالله برو بچ تیم ملی امشب عیدی خوبی به ما بدهند با پیروزی مقابل قطر و رفتن به فینال
و بعدش انشالله کور بشه چشم بد خواهان
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَى الْمُؤمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولاً مِّنْ أَنفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِن کَانُواْ مِن قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُّبِینٍ
164 آل عمران
چرا خدا بر بعثت پیامبر منت میگذارد 👆👆👆
انشالله با این آیه در خدمتتان هستیم
دوستان این آیه دو نکته داره که هر کدام در جای خودش جای بحث دارد
نکته اول : چرا خدا منت گذاشته ؟ در حالی که خود خدا در قرآن منت گذاشتن را به عنوان یک صفت بد معرفی کرده
نکته دوم : چرا فرموده بر مؤمنین؟ مگر پیامبر رحمت للعالمین نبود ؟ پس چرا اینجا بعثت رو فقط بر مؤمنین آورده؟
انشالله پاسخ به این دو نکته رو در خدمتتان خواهیم بود که نکات ارزشمندی دارد
خداوند در قرآن میفرماید
لا تبطلوا صدقاتکم بالمن و الاذی
اگر به کسی کمک میکنی منت نگذار که اگر این کار رو کردی اون صدقه تو باطل میشود
اما در آیه ای که ابتدای بحث مطرح کردم خداوند برای بعثت پیامبر منت میگذارد
لقد منَّ الله علی المومنین
پاسخ ✅
ما چند نوع منت داریم
یک منت داریم که هدف تحقیر است و آزار و اذیت کردن طرف مقابل است ذلیل کردن طرف است مثلا یک کاری برای یکی انجام دادیم بعد میگیم اگر من نبودم که تو الان بدبخت بودی
این حالت تحقیر طرف مقابل است که خداوند به شدت مذمت کرده
و یک منت داریم که هدف تحقیر نیست
مثلا به یک نهادی اعلام میکنیم که ما ۱۰۰ بسته حمایتی به نیازمندان کمک کردیم
هدف اعلام کردن کاری که انجام شده و تحقیری هم در کار نیست
و اینکه خداوند بعثت پیامبر را میخواهد به مردم اعلام کند که همراه با تحقیر نیست
پس این منت با منت قبلی فرق دارد
اما پاسخ دوم : منت دو معنا دارد
معنای اول منفی است که وقتی احسان کردی به طرف بگویی و او را تحقیر کنی
معنای دوم مثبت است ، به معنای احسان و بخشش است
که قرآن در جای دیگه به آن اشاره دارد در داستان حضرت سلیمان هذا عطاءُنا فامنُن اَو اَمسک بغیر حساب یعنی اون چیزهایی را که به تو عطا کردیم ، دوست داری ببخشی یا نبخشی
کلمه فامنُن همان منت است اما به معنای بخشش آمدهکه میفرماید میخواهی ببخشی یا نبخشی
منت در ایه بعثت به همین معناست عطا و بخشش و درواقع نعمت خداوند به مردم است