این آیه را از دو بُعد مورد بررسی قرار میدهیم ❗️
بُعد اول : بررسی خود آیه است
بُعد دوم : آیات مرتبط با این آیه است ، با در کنار هم قرار دادن آیات دیگر با این آیه ، تا به هدف اصلی آیه برسیم ❤️❗️❤️
خوب بریم ابتدا سراغ بُعد اول 👇👇👇👇
در این آیه دو تا "اطیعوا" (اطاعت کنید) آمده❗️
"اطیعوا الله" 👈 اطاعت کنید خدا را
"و اطیعوا الرسول و اولی الامر " 👈و اطاعت کنید رسول و اولی الامر را
چرا دو تا "اطیعوا" آمده ؟
به خاطر اینکه خدا میخواهد بفهماند که اطاعت خدا با اطاعت رسول فرق دارد
چه فرقی ؟ اینکه اطاعت خدا ذاتی است
ولی اطاعت رسول ذاتی نیست
اما نکته بعدی 👈 اینکه برای رسول و اولی الامر یک "اطیعوا" آمده ، برداشت ما چه میتونه باشه ؟ چرا برای "اولی الامر" اطیعوا جدا نیامده ؟
👇👇👇👇
از اینکه برای《 رسول و اولی الامر》 یک "اطیعوا" آمده ، به خاطر این است که اطاعت از اولی الامر همانند اطاعت از رسول است
یعنی ما هر وظیفه ای که نسبت به پیامبر داریم نسبت به اولی الامر هم داریم
یعنی اگر از رسول اطاعت واجب است از اولی الامر هم واجب است
اگر رسول معصوم است اولی الامر هم معصوم است
اگر غیر از این باشد باید برای اولی الامر یک اطیعوا جدا میآمد و یک قیدی هم میآمد
چون بدون قید آمده پس بدون چون و چرا اطاعت از او واجب است پس باید معصوم باشد
ما یک آیه در سوره بقره داریم که میفرماید از پدر و مادر اطاعت کنید مگر زمانی که شما را به خلافی امر کنند که در اینصورت نباید اطاعت کنی
میبینیم در اینجا اطاعت از پدر و مادر همراه با یک قید است ولی برای اولی الامر هیچ قیدی نیامده
اگر معصومنباشد و اطاعت او بدون چون و چرا واجب باشد خلاف حکمت خدا پیش میآید
یعنی اینکه اگر ما را به گناه امر کردند باید انجام بدهیم که این با حکمت خداوند سازگار نیست ❌
پس در بُعد اول این آیه که بررسی کردیم چند نکته ثابت میشود 👇👇👇
۱. اطاعت از اولی الامر همان اطاعت از رسول است و واجب است✅
۲. اولی الامر باید معصوم باشد ، چون قید نیامده
در صورتیکه که برای اطاعت از پدر و مادر خداوند قید آورده✅
اما بُعد دوم آیه : ❗️❗️❗️
با در نظر گرفتن آیات دیگر قرآن که مرتبط با این آیه است 👇👇👇
هر کس از اولی الامر تعبیرهای مختلفی دارد که باید ببینیم کدام تعبیر درست است ⁉️
برخی اولی الامر را فلان بن عبدالعظیم میدانند
برخی صدام را می دانند
برخی شاه حسن را میدانند
برخی بن سلمان و...
هر کس اولی الامر را شاه خودشان میدانند
شیعیان اهل بیت را اولی الامر معرفی میکنند
برویم ببینیم کدام معیارها طبق آیات قرآن درست است ❓❓❓❓
مثال 👇👇👇👇
فرض بکنید یک جایی تابلو نوشته که لبنیات بخورید 🥛
باز در یک تابلوی دیگری میگوید اگر گفتیم لبنیات بخورید ولی ماست نخورید ،
باز یک تابلوی دیگر میگوید کره نخورید
کشک نخورید
پنیر نخورید
فقط دوغ بخورید ...
در قرآن که میفرماید از اولی الامر اطاعت کنید ، مثل این که میگویند لبنیات بخورید
ولی یک آیه داریم که میگوید: "وَ لا تُطع منهم آثماً اَو کفوراً "
یعنی : از فرد گنهکار و کافر اطاعت نکنید ، درست است که گفتیم از اولی الامر اطاعت
کنید ولی این اولی الامر نباید گنهکار باشد و نباید کافر باشد گفتیم لبنیات بخورید ولی یک جا هم گفتیم که ماست نخورید پس آیه اول میگه که نباید از گنه کار و کافر تبعیت کرد
درسته گفتیم از اولی الامر اطاعت کنید ولی یک آیه دیگر داریم که میفرماید : "لا تُطع من اَغفلنا قَلبَه عن ذکرنا" یعنی : از کسی که قلبش از یاد خدا غافل است و کسی که تابع هوای نفس است اطاعت" نکنید .
آیه دیگر داریم : و لا تُطع کُلَّ حلّاف مهین" یعنی : از آدمی که زیاد قسم میخورد و از انسان پست اطاعت نکن
آیه دیگر داریم : و لا تُطیعوا اَمر المُسرفین" یعنی: از اسراف کار اطاعت نکن
آیه دیگر داریم : وَ لا تَتَّبعوا اَهواء قَوم ضَلّوا مِن قبل" یعنی : کسی که قبلا گمراه بوده و سابقه خوبی ندارد گرچه حالا توبه کرده و آدم خوبی شده ولی از این آدم تبعیت نکن
پایان بحث 👇👇👇
وقتی گفته شد لبنیات بخورید ، ولی ماست نخورید ، کره نخورید ، روغن زرد نخورید ، کشک نخورید ، پس فقط یک چیز میماند و آن هم دوغ است
وقتی خدا میفرماید از اولی الامر اطاعت کنید ، یکی یکی افراد را کنار زدند، که فقط امیرالمومنین میماند و اولادش 😭
🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏
1.03M
بحث پایانی سوره نساء آیه ۵۹
درباره انتهای این آیه
و یکی از ظرافتها و پیشبینی های خدا درباره بعد پیامبر
موضوع بحث فردا این آیه است 👇👇👇👇
يا أَيُّهَا الرَّسولُ بَلِّغ ما أُنزِلَ إِلَيكَ مِن رَبِّكَ وَإِن لَم تَفعَل فَما بَلَّغتَ رِسالَتَهُ وَاللَّهُ يَعصِمُكَ مِنَ النّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهدِي القَومَ الكافِرينَ
ای فرستاده(ی ما، ای محمد)! آنچه را از سوی پروردگارت بر تو نازل شده است، تبلیغ کن و اگر چنین نکنی، پیام الهی را نرسانده ای.الله تو را در برابر مردم حفظ می کند.همانا الله مردم کفرپیشه را هدایت نمی بخشد
المائده(آيه: 67)
این آیه نیاز به شکافتن نیست
نیاز به دقت بیشتر است نیاز به عینک است
👓🥽👓🥽👓🥽👓