لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مجموعه سخنرانی
#شهر_گمشده (سلسله مباحث تاریخ تحلیلی اسلام)
فصل دوم - جلسه هشتم
امویان؛ از دختری به نام فلورا تا وایکینگها
5 خرداد 1402
حسینیه کربلا - کهریزک
@hoseinieh133
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
حاج مجید کمره ای
ولادت امام رضا علیه السلام
جمعه 5 خرداد 1402
حسینیه کربلا - کهریزک
@hoseinieh133
ایام ولادت امام رضا علیه السلام
(یادبود بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی)
مداح:
حاج مرتضی خسروپور
جمعه ۱۲ خرداد ۱۴۰۲
۸:۳۰ صبح
حسینیه کربلا- کهریزک
@hoseinieh133
«حیف دیدارت فقط یک لحظه قسمت شد مرا»
مرحوم استاد رنجبر گل محمدی در یکی از سفرهایی که به مشهد داشتند، جمال نورانی حضرت رضا علیهالسلام را در حالتی بسان مکاشفه رؤیت میکنند. شعر زیر سروده ایشان در وصف این دیدار است، که برای نخستین بار منتشر میشود:
سالها زان سوختن بگذشت و من خامم هنوز
زان نگاه اولین مغموم و ناکامم هنوز
از تمنای لبت رسته به پابوس آمدم
خواهشم بیهوده بود و بی سرانجامم هنوز
آب آتشگون نشد قسمت خمارم ساقیا
سالیانی در عطش من آذر آشامم هنوز
دین و دل دادم همان اول به یک ایمای تو
بعد از آن ساعت به یک دم نیست آرامم هنوز
آمدم جانا که باشی در حرم آرام دل
در حرم صیدی اسیرم ای دلآرامم هنوز
چون به یغما برده چشمت تاب اقلیم دلم
خون تراوش میکند از نوک اقلامم هنوز
هر زمانی یاد طوفان نگاهت میکنم
لرزه میافتد چنان بیدی در اندامم هنوز
«حیف دیدارت فقط یک لحظه قسمت شد مرا»
قطرهای دادی ولی خالی نشد جامم هنوز
کاش آن یک لحظه هم یک عمر میشد یا رضا
گرچه مانده شهد آن یک لحظه در کامم هنوز
@hoseinieh133
ذاکران سیدالشهدا علیهالسلام!
علاقمندان به مداحی!
ضمن سلام و احترام، به اطلاع میرساند:
اولین جلسه از کلاس آموزش مداحی با موضوع شرح دو عبارت زیر از زیارت ناحیه مقدسه برگزار شد:
«السَّلامُ عَلَى الْمُرَمَّلِ بِالدِّمآءِ
السَّلامُ عَلَى الْمَهْتُوکِ الْخِبآءِ»
به امید خدا، دومین جلسه این کلاس، فردا صبح (جمعه ۱۲ خرداد) با حضور حاج مرتضی خسروپور برگزار خواهد شد.
حسینیه کربلا - کهریزک
(یادبود مرحوم استاد رنجبر گلمحمدی)
@hoseinieh133
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نماهنگ برکت روح الله
مرحوم استاد رنجبر گلمحمدی
جمعه ۱۵ خرداد ۱۳۸۳
(بازنشر به مناسب سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب)
#اگر_امام_خمینی_نبود
#امام_خمینی
#رحلت_امام_خمینی
#امام_امت
@hoseinieh133
مروری اجمالی بر نکات مهم جلسه نهم از فصل دوم شهر گمشده
امویان؛ استعمار دانمارک و سوئیس و خداحافظی با نژاد عربی
1️⃣ امویها علاوه بر پیکارگیری و کشتارهای چنددههزار نفره و سرکوب نهضتهای سراسری، بازیگریهایی هم داشتند. ازجمله انداختن اختلاف بین مخالفین خود و سوق دادن آنها به سمت قومیتگرایی و دور شدن آنها از اسلامگرایی بود؛
👈 کار به جایی رسید که مسلمانان واقعی، نشر اسلام را که هیچ، حفظ اسلام در اسپانیا را هم مشروط به امداد غیبی میدانستند. لذا در این برهه از تاریخ شاهد گرایشات به مهدویت هستیم.
👈 عدهای با سوار شدن بر موج گرایشات مهدوی و نامیدن خود به نام «مهدی»، اوضاع را پیچیدهتر میکردند. اینها همه از گور امویان برمیخواست.
2️⃣ راهبرد دیگر امویان، انتقال علم و مدنیت از شرق و جهان اسلام به غرب و جهان مسیحیت و توسعه آن بود، تا جایی که سرآمد جهانیان در علم و دانش شدند.
👈 دولت اموی در اسپانیا تبدیل به بزرگترین و پیشرفتهترین قدرت در کل اروپا و مرکز دیپلماسی غرب و از قویترین قدرتهای اقتصادی جهان شد (هم در لباس سابق خود یعنی لباس اسلام و هم در لباس جدید خود یعنی لباس مسیحیت نوساخته).
👈 با این جایگاه و پرستیژ علمی، تریبون و نفوذ لازم برای القای تفکرات مدرنیته و روشنفکرانه (مانند نقد سنت، جدایی دین از سیاست، مالکیت فرد بر طبیعت، تاکید بر آزادیهای فردی و...) را پیدا کرده بودند.
👈 البته آنها تفکر مدرنیته را با مارک و برچسب مسیحیت نوساخته خود وارد بازار اروپا کردند.
3️⃣ راهبرد دیگر آنها استفاده از ظرفیت مردم جنگلنشین یا کوهستاننشین و دور از تمدن و دین اروپای مسیحی بود. مانند مردم حوزه اسکاندیناوی یا دانمارک امروز، مردم دامنههای آلپ یا سوییس امروز و مردم سایر مناطق شمال و غرب اروپا، مانند وایکینگها، اینگلها، ساکسونها، اسلاوها و...؛ اینها مثل یک کمربند، اروپا را از غرب و شمال دربرگرفته بودند،👈 هر که این کمربند را در دست میگرفت، آینده اروپا را در دست گرفته بود.
👈 امویان با فرستادن کشتیها و ماجراجویان «بدون پرچم اموی» به سواحل اروپا و ورود به جنگلها و کوهستانها و اشغال مواضع صعبالعبور و تصاحب زمینهای بسیار (به زر یا زور) و استخدام جنگجویان آن مناطق به عنوان شوالیههای خود، علاوه بر تور کردن مردم آن مناطق و آشنا کردن آنها با مسیحیت نوساخته اموی، به تدریج جزو امرای محلی آن مناطق شدند و یک شبکه قدرتمند از زمینداران در سطح اروپا را ایجاد کردند.
👈 این زمینها سرپلهایی شد برای عبور امویان از طول اروپا و رسیدن به خاورمیانه و سایر نقاط جهان؛ این اقدام جزو اولین تجربیات استعماری است.
👈 همچنین امویها با مردم این مناطق ازدواج میکردند تا به تدریج یک بافت جدید امویاروپایی با چشمان روشن و موی طلایی و زبان لاتین شکل بگیرد. چرا که دیگر استمرار قدرت در محاسن و عبای اسلامی و زبان عربی نبود.
👈 به عنوان مثال مادر یکی از امرای اموی به نام عبدالرحمان الناصر، مسیحی است و ماریا نام دارد.
✅ عجیب اینکه که در همین دوران مشاهده میکنیم مادر #امام_زمان (عج) هم یک مسیحی است، اما از متن مسیحیت متمدن و اصیل اروپا، نه مسیحیت نوساختهی اموی؛
👈 امویها چندهزار مسیحی غلام و اسیر و برده کمسنوسال را در ساختار حکومت خود تزریق کردند، تربیت کردند و مسئولیت دادند. در مقابل عربها را از خود راندند.
👈 سفرای دولتهای اروپایی وقتی وارد کاخ اموی میشدند، بیشتر از اینکه احساس کنند وارد صحن یک حکومت اسلامی شدند، احساس میکردند وارد صحن یک حکومت مسیحی شدند.👈 لذا تصور میکردند که حاکم اموی گرایشات مسیحی دارد و او را به مسیحیت دعوت میکردند.👈 حاکم اموی از این فرصت استفاده میکرد و موضعی پرسشگرایانه و انتقادی میگرفت و نوعی نهضت انتقادی نسبت به آیین مسیحیت در اروپایی متمدن را پایهگذاری میکرد👈 تا کمکم مسیحیت خودساخته خود را به عنوان جایگزین در اروپا جا بندازد.
4️⃣ امویان به عنوان ابرقدرت دنیای آن روز فقط یک گروه را دشمن جدی خود تلقی میکردند و آن هم گروهی به نام فاطمیون در شمال آفریقا بود.
در جلسه نهم از فصل دوم از شهر گمشده به مباحث فوق پرداخته شده و در جلسه دهم به موضوع فاطمیون پرداخته خواهد شد.
سلسله جلسات شهر گمشده، جمعهها ساعت ۸:۳۰ صبح
حسینیه کربلا _ کهریزک
یادبود مرحوم استاد رنجبر گلمحمدی
@hoseinieh133
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مجموعه سخنرانی
#شهر_گمشده (سلسله مباحث تاریخ تحلیلی اسلام)
فصل دوم - جلسه نهم
امویان؛ استعمار دانمارک و سوئیس و خداحافظی با نژاد عربی
12 خرداد 1402
حسینیه کربلا - کهریزک
@hoseinieh133
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
حاج مرتضی خسروپور
روضه
جلسه هفتگی
جمعه 12 خرداد 1402
حسینیه کربلا - کهریزک
@hoseinieh133