Shab 4-Nazari.mp3
15.98M
🔶️جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کمتر نه یک کلمه بیشتر
🔸️#جلسه_چهارم
🔹️#حجت_الاسلام_ابوالفضل_نظری
🔸️#منتقد
🔸️#صوت
🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی
✅️@hoseiniehmaaref
🔶️جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کمتر نه یک کلمه بیشتر
🔸️#جلسه_چهارم
🔹️#حجت_الاسلام_ابوالفضل_نظری
🔸️#تصاویر
🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی
✅️@hoseiniehmaaref
#اطلاعیه/ جلسه هجدهم از سلسله جلسات هفتگی مردم سالاری دینی
دوشنبه ۲۴ مرداد
بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشاء
حسینیه معارف انقلاب اسلامی
✅️@hoseiniehmaaref
🔶️خلاصه سخنرانی حجتالاسلام ابوالفضل نظری
🔸️جلسه چهارم - قسمت اول
بحثی که در این جلسه خواهیم کرد « مردم سالاری دینی » یک بحث میانرشتهای است؛ یعنی هم در علم کلام ، هم در فقه ، هم در حقوق و هم در علوم سیاسی باید سررشتهای داشته باشیم تا بحث را بهتر فهم بکنیم.
از این ها که بگذریم ، رویکرد نقد ما با این پرسش آغاز می شود که آیا جمهوری اسلامی (این مدل حکمرانی) از اسلام قابل اتخاذ است یا خیر؟
یعنی اگر ما بدون پیش فرضی برویم سراغ آیات و روایات ، مدل حکمرانی که اسلام می گوید ، جمهوری اسلامی است یا نه ؟
قدری ریز تر بشویم ؛ آیا اسلام درباره اقتصاد ، سیاست و ... نظری دارد ؟ (منظورمان از نظر ، یک نسخه نظاممند است ، یک پک کامل . نه آیات و روایات متفرقه. )
در پاسخ این پرسش این طور میتوان گفت که ما قبول داریم که اسلام برای همه زمینه ها نظر دارد ولی آیا این نسخه و پک کامل در سال ۱۴۰۱ به دست من نوعی رسیده است و یا به تعبیر دیگر آیا امکان استخراج یک نسخه کامل از آیات و روایات هست ؟
امثال شهید صدر در عرصه اقتصاد میگویند بله این امکان وجود دارد ، در حالی که برخی دیگر از علما نظرشان بر خلاف این است .این را هم بگوییم کسانی هم که میگویند امکان استخراج وجود دارد چیزی تهیه و تدوین نکرده اند ؛یعنی دلیلی برای ادعای خود ندارند.
🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی
✅️@hoseiniehmaaref
🔶️خلاصه سخنرانی حجتالاسلام ابوالفضل نظری
🔸️جلسه چهارم - قسمت دوم
بر فرض که قبول کردیم بله ، این نسخه ها قابل استخراج است از آیات و روایات ؛ سوال اساسی اینجاست که ما با چه متودی قرار است این را کشف کنیم که این حرف ، حرفِ اسلام است ؟
یک نکته که اینجا وجود دارد و بسیار حائز اهمیت است این است که ما فرق قائلیم بین «عدم مخالفت اسلام» با «موافقت تام اسلام». اینها دوتاست . با این نکته سوال قبلی ما روشن تر می شود که آیا جمهوری اسلامی همان ایست که خدا میخواهد باشد یا اینکه اسلام با این مدل حکمرانی مخالفتی ندارد؟ بحث اینجاست.
قبل از پرداختن به سوال یک توضیحی درباره جمهوری بدهم . جمهوری ریشه در فلسفه یونان دارد .افلاطون در کتاب جمهوری اش از ۵ مدل حاکمیتی صحبت کرده :
یک مدل نخبه سالاری است یعنی فرمانرواییِ بهترین افراد که شرایط حاکم بودن را چه از لحاظ علمی و چند از لحاظ فضایل اخلاقی دارا باشند
مدل دوم مالک سالاری است. بر پایه این مدل سرمایهداران و مالکان زمین ها فرمانروایان اند.
مدل سوم اقلیت سالاری است. اقلیتی که بر اکثریت حکومت می کنند .
مدل چهارم حکومت مردمی است .
مدل پنجم استبداد است . یعنی یک نفر بدون ضابطه قانونی سلطه پیدا کند بر بقیه.
جالب است سقراط و افلاطون ، دموکراسی را نفی میکنند و میگویند دموکراسی پدر استبداد است و یا در جای دیگر می گویند دموکراسی حکومت ابلهان است.
آنها مدینه فاضله را حکومتی میدانند که در راس آن فیلسوف شاه یعنی حکیم قرار گرفته باشد.
مقصود بند از این حرف ها این است که : اینطور نیست که دموکراسی در همه ذهن ها خوب باشد .(علت خوب بودن دموکراسی در دنیای امروز این است که همیشه در مقابل دموکراسی ، استبداد را به ما معرفی کردند به همین دلیل دموکراسی برای ما همیشه خوشایند است.)
نکته دوم این است که پادشاهی همیشه مساوی با استبداد و دیکتاتوری نیست. ما در تاریخ و آیات قرآن پادشاهانی میشناسیم که اهل مشورت گرفتن بودند.
نتیجه کلی اینکه دموکراسی همیشه خوب نیست و پادشاهی هم همیشه بد نیست.
برگردیم به سوال اول که آیا جمهوری اسلامی از اسلام است یا خیر ؟
اهمیت پرداختن به این سوال آن جا خودش را هویدا می کند که اصولاً ما همه ساختار حکومتی و قانون اساسی و مقدار اختیارات محول شده به دولت و ولی فقیه را نسبت به این موضوع مشخص کرده ایم. اگر مردم سالاری دینی نبود ، ولی فقیه همان اختیارات امیرالمومنین را داشت و خودش فرماندار و بخشدار و ... را منصوب می کرد و خودش هم پایش می ایستاد.
به عقیده بنده این مدل حکمرانی یعنی مردم سالاری دینی دو اشکال اساسی دارد:
اول اینکه یک دوگانگی بین اصل نظام و دولت به طوری که هرچه خوبی است به نظام نسبت می دهیم و هرچه بدی است به دولت نسبت میدهیم در جامعه به وجود آورده است.
اشکال دوم این است که وقتی ما تمام اختیارات معصوم را به ولی فقیه می دهیم و بعد با مردم سالاری قیدش می زنیم ولی فقیه اینجا مظلوم واقع می شود.
سوال دیگری که در اینجا حائز اهمیت است این است که آیا مردم سالاری دینی یک حالت الی و ابزاری دارد و نسبت به زمانی که در آن زیست می کنیم مناسب است و یا اینکه نه ، این همان اسلام است؟
وقتی به نظر شهید بهشتی نگاه می کنیم ایشان می فرمایند : حکومت امیرالمومنین و رسول الله را کار ندارم که چه بوده است و اگر معصوم الان بخواهد حکومت کند چطور حکومت می کند ، امروزه ما ناگزیریم مردم را لحاظ کنیم یا در جای دیگر علامه مصباح میفرمایند : شیوه حکمرانی در دین شناور است یعنی اگر به مدل اصیل دسترسی نداشته باشیم مسیر جایگزین را مختاریم انتخاب کنیم و مدلسازی بکنیم.
از حرف این بزرگواران اینطور برمیآید که به خاطر نبود امام معصوم ، ما این مدل حکمرانی را برگزیدیم و فقط مقام معظم رهبری است که با صراحت می گوید جمهوری اسلامی دوتا نیست و جمهوریت عین اسلامیت است.
🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی
✅️@hoseiniehmaaref
🔶️خلاصه سخنرانی حجتالاسلام ابوالفضل نظری
🔸️جلسه چهارم - قسمت سوم
به طور کلی ۳ تا کار باید اتفاق بیافتد تا تکلیف این نقد بر مردم سالاری مشخص شود.
اول نقل و نقد مبانی مردمسالاری دینی و استنادات موجود
دوم روح خود شریعت را باید بررسی کنیم و بدون هیچ پس و پیش ، خود دین را نگاه کنیم
سوم خلال های موجود در جمهوری اسلامی باید بررسی شود
مردم سالاری دینی به عقیده بنده پیوند نامبارک امانیسم و سقیفه است. اینکه مردم باید در حکومت مشارکت حداکثری داشته باشند ، مورد قبول ماست ؛ ولی قرار نیست مردم ، سالار بشوند.( دیدن مردم غیر از سالار شدن مردم است.)
ما احساس می کنیم آیات قرآن ناظر بر عربستان آن موقع نازل شده است، در حالی که بسیاری از آیات ناظر بر تمدن های عظیم موجود در آن زمان آمده است . این که حکومت از آن خداست ، این حرف در قران جهت دارد ، باید حواسمان باشد .حاکم باید الله باشد .«الله سالاری»
اصلا دعوای ما با اهل سنت بر سر همین است. آنها می گویند شورایی در حالی که ما میگوییم نصبی .( وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ ۗ وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُبِينًا )
اصلاً مسئله حاکمیت یک مسئله قدسی است. اینکه مردم سالاری را با دین یکجا جمع کنیم به عقیده بنده تناقض است .
دموکراسی مشخص است؛ مبتنی بر اقلیت و اکثریت است. خیلی صریح میگوید مبنای مشروعیت حکومت ما مردم است. ولی در مردم سالاری دینی یک بلاتکلیفی وجود دارد . نه اسلامیِ اسلامی است که بگوییم علی (ع) در راس ، همه چیز را مدیریت می کند و نه مردمیِ مردمی است که بگوییم مشروعیت مان مبنایش مردم است .
مردم سالاری که مشروعیت اش را از خدا بخواهد خنده دار است.
اگر وکالت فقیه مورد نظرمان بود ، مردم سالاری معنا پیدا میکرد ولی حضرت امام بحث ولی فقیه را پیش می کشد. ولی فقیه ای که تمام اختیارات امام معصوم را دارد.
آنچه که بنده از قرآن و روایات می فهمم «امام و امت» است نه مردم سالاری دینی.
🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی
✅️@hoseiniehmaaref
جلسه هفدهم.mp3
6.07M
🔰#جلسه_هفدهم از سلسله جلسات معرفت دینی با موضوع مردم سالاری دینی
👤حجت الاسلام غفاری
[بحث ناظر بر صحبت های حجة الاسلام نظری]
🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی
@hoseiniehmaaref
♻️خلاصه جلسه هفدهم
حجت الاسلام غفاری:
بسم الله الرحمن الرحیم
صحبت های بنده ناظر بر بحث های حاج آقای نظری خواهد بود.
اساس اسلام بر رشد و توسعه، انسان است.محور شریعت و احکام و محور هستی انسان کامل است.
🔴هیچ عاملی در دین شرافت ذاتی ندارد.شرافت برای انسان کامل است.
🟠نقطه انحراف سقیفه درنفی حق بودن است یا انتخاب؟
انتخاب که اصلا ذات انسان است.انحراف سقیفه در انتخاب نبود.انحراف سقیفه در نفی حقانیت انسان کامل بود.
یک واقعیتی در عالم وجود دارد به نام صراط که در درون این صراط باید حقی انتخاب بشود که آن اسلام است.انحراف در تبیینی است که از اسلام وجود دارد.
🟢امامت و امت.امامت یعنی اسلام.اسلام در شریعت میشود فقه ، در عرفان میشود انسان کامل(ولایت).
امت یعنی انسان،یعنی انتخاب،امامت یعنی شریعت.شریعت چهارچوبی است که انسان زیست و انتخاب حقیقی داشته باشد.
شریعت چهار چوبی است برای حفظ مردم سالاری دینی.پس برای این که انسان یک موجود مختار باشد چهارچوبی برای زیستش تعیین شده به نام شریعت.
ذات اسلام بها دادن است به انسان و انتخاب.
🟣شریعت برای این است که انسان از طریق عقل کنش کند نه از طریق وهم.عقل است که اختیار می آورد. وهم، تک گزینه ای است و اختیار را ازانسان میگیرد.انسانی که با حرام و گناه مرتبط باشد وهمی مشود و بُعد حیوانیش کنش میکند و در این صورت است که انسان مجبور میشود برای دفع ضرر حداکثر، ضرر حداقل را قبول کند.
با عقل انتخاب حداکثری در اختیار انسان است.
#اطلاعیه/ جلسه بیست و یکم از سلسله جلسات هفتگی مردم سالاری دینی
دوشنبه ۱۴ شهریور
بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشاء
حسینیه معارف انقلاب اسلامی
✅️@hoseiniehmaaref