رهدار1_1.m4a
36.51M
#جلسه_سوم
▪️موضوع: تفاوت های نظری،روشی و ساختاری نظام سیاسی مردم سالاری دینی و دموکراسی غربی
▪️سخنران: حجةالاسلام احمد رهدار
۱۴۰۰/۶/۱
🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی
@hoseiniehmaaref
⭕#گزارش_تصویری
🔸️ سلسله جلسات معرفتی "مردم ستون دین اند".
#جلسه_چهارم
▪️موضوع: جایگاه مردم در گفتمان مقاومت اسلامی
▪️سخنران: حجةالاسلام احمد رهدار
۱۴۰۰/۶/۲
🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی
@hoseiniehmaaref
استاد رهدار.m4a
31.43M
#جلسه_چهارم
▪️موضوع: جایگاه مردم در گفتمان مقاومت اسلامی
▪️سخنران: حجةالاسلام احمد رهدار
۱۴۰۰/۶/۲
🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی
@hoseiniehmaaref
⭕#گزارش_تصویری
🔸️ سلسله جلسات معرفتی "مردم ستون دین اند".
#جلسه_پنجم
▪️موضوع: مردم در جنود عقل و جهل
▪️سخنران: حجةالاسلام سعیدغفاری
۱۴۰۰/۶/۳
🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی
@hoseiniehmaaref
استادغفاری_.m4a
32.71M
#جلسه_پنجم
▪️موضوع: مردم در جنود عقل و جهل
▪️سخنران: حجةالاسلام سعیدغفاری
۱۴۰۰/۶/۳
🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی
@hoseiniehmaaref
بیانات رهبر انقلاب دیدار دستاندرکاران کنگرهی شهدای استان زنجان.mp3
1.98M
🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار دستاندرکاران کنگرهی شهدای استان زنجان
@hoseiniehmaaref
📚 بخوانید | متن کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار دستاندرکاران کنگرهی شهدای استان زنجان
🔻🔻🔻
▪️https://farsi.khamenei.ir/print-content?id=48908
@hoseiniehmaaref
آیت الله جوادی آملی.mp3
1.81M
⭕ تبیین ماجرای تسخیر لانهجاسوسی توسط #آیتاللهجوادیآملی
📚 خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1385/08/12
#حسینیه_معارف_انقلاب
@hoseiniehmaaref
مکتب حاج قاسم.aac
23.22M
#جلسه_اول تبیین مکتب حاج قاسم
1️⃣ حاج قاسم، بدون فهم انقلاب قابل فهم و تحلیل نیست.
2️⃣ حاج قاسم، نمود قدرت انسان سازی انقلاب اسلامی بود.
3️⃣ اخلاص ، معنویت و همینطور عمل مقدس حاج قاسم معانی خاصی بود که در انقلاب اسلامی هویت یافته بود.
👤حجةالاسلام سعیدغفاری
🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی
@hoseiniehmaaref
مردمسالاری دینی.aac
22.87M
#جلسه_اول از سلسله جلسات معرفت دینی باموضوع مردم سالاری دینی
👤حجه الاسلام سعیدغفاری
🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی
@hoseiniehmaaref
مکتب حاج قاسم۲.mp3
30.01M
#جلسه_دوم تبیین مکتب حاج قاسم و توضیح و گفتگو پیرامون کلام بدانید جمهوری اسلامی حرم است.
👤حجة الاسلام سعید غفاری
🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی
@hoseiniehmaaref
تقابل هویتی مردم سالاری و لیبرال دموکراسی.mp3
12.86M
#جلسه_دوم از سلسله جلسات معرفت دینی با موضوع مردم سالاری دینی
👤حجة الاسلام غفاری
🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی
@hoseiniehmaaref
تبیین ضرورت وجود امام معصوم.mp3
19.33M
#جلسه_اول از سلسله جلسات معرفت دینی با موضوع امام شناسی
👤حجة الاسلام غفاری
🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی
@hoseiniehmaaref
#اطلاعیه
🔰 جلسه سوم از سلسله جلسات هفتگی #مردم_سالاری_دینی
🔹️امشب، از ساعت 19:30
⭕حسینیه معارف انقلاب اسلامی
@hoseiniehmaaref
تقابل هویتی مردم سالاری دینی با لیبرال دموکراسی۲.mp3
18.23M
#جلسه_سوم از سلسله جلسات معرفت دینی با موضوع مردم سالاری دینی
👤حجة الاسلام غفاری
🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی
@hoseiniehmaaref
تبیین ضرورت وجود امام۲.mp3
25.25M
#جلسه_دوم از سلسله جلسات معرفت دینی با موضوع امام شناسی
👤حجة الاسلام سعید غفاری
🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی
@hoseiniehmaaref
🔰خلاصه جلسه دوم از سلسله جلسات معرفت دینی با موضوع امام شناسی
👤حجت الاسلام سعید غفاری
🔹بحثی که جلسه قبل مطرح شد، ضرورت وجود موجودی در قالب انسان در نظام احسن است که انسان بتواند با او تمامی ابعاد زندگی خود را تامین کند.
🔺بنده درخواستی دارم که فعلا گزاره هایی دینی و مصادیق این گزاره ها را کنار بگذاریم.
🔶بوعلی مثالی دارند که می فرماید خلقت احسن نظام بدن انسان اقتضا میکرد که گودی کف پا در بدن انسان باشد، خدایی که نیاز بدن انسان به گودی کف پا را تامین و تعبیه کرده است، این خدا آیا وجود یک چنین انسان و موجودی را در عالم، ضرورتا باید خلق بکند یا نکند؟ این یک سوال است برای تمام مکاتب و ادیان و مذاهب.
هیچ صورت دینی نمیدیم بلکه صرفا یک سوال عقلی میپرسیم.
🔹 یک نکته حاشیهای را عرض می کنم و آن اینکه اهل سنت هم با شیعه در این بحث که برخی از تشیع این موجود را یک انسان عادل و مهربان و عالم و خلاصه یک انسان متعالی میدانند، وحدت و اشتراک نظر دارند. من میخواهم بگویم آنچه که در عرف شیعیان از آن سخن به میان می آید، اصل ادعای شیعه در مورد آن موجود نیست.
🔺زیرا شیعه صرفا نمیگوید این موجود عالم است، بلکه اعتقاد دارد که حتی ذره ای جهل در این موجود نیست و او مبدا علم است. و اگر ذره ای جهل یا نقص در او باشد دیگر آن موجودی که ما ادعایش کردیم نمیشود.
🔹این موجود، در کسب علم نباید دچار تدریج باشد زیرا تدریج و اکتساب باعث میشود که واجد صلاحیت رهبریت اجتماعی نباشد، چون در این صورت تضمینی به عدم اشتباه او نخواهد بود.
🔸این موجود مبدا علم و مبدا کمالات و مبدا انسانیت است چون همانطور که قبلا عرض کردیم، هر "ما بالعرضی" به یک "ما بالذات" برمیگردد. مثل اینکه هر تری در عالم به عین التری که آب است بر می گردد.
🔹من انسان محدود هم، تواناییهایم باید به یک مبدا کمال برگردد. باید یک انسان تام و کامل باشد تا انسانهایی مثل علی و نقی و... باشد.
شهید مطهری بحثی دارد که میگوید میتوان گفت مثلا صدام انسان نیست، هیتلر انسان نیست اما نمیتوان نسبت به موجودی که مدعی آن هستیم چنین چیزی گفت زیرا او عین الانسانیت است.
🔺پس در جواب ای سوال که ازکجا میشه گفت این موجود وجود داره؟ باید گفت:
چون انسانهای مقید و محدودی وجود دارند و انسان مقید، بالعرض است نه بالذات و هر بالعرض باید به بالذات برگردد.
🔸این موجود مبدا هدایت و کمال است و اگر این نباشد حرکتی در عالم اتفاق نخواهد افتاد، زیرا حرکت درجایی میشود که غایتی تصور شود و اگر این موجود نبود انسان حرکتی نداشت.
همانطور که مولوی گفته است:
در زمان شاخ از ثمر سابقتر است
در هنر از شاخ، او فایقتر است
چون که مقصود از شجر، آمد ثمر
پس ثمر اول بود و آخر شجر
🔘زمان یعنی ماده، اول نهال سیب وجود دارد ولی چون حقیقت سیب وجود دارد نهال به سوی سیب شدن حرکت کرده و رشد میکند.
⏪در بُعد سیاسی و اجتماعی هم اگر این موجود، وجود نداشته باشد، حرکت های سیاسی اجتماعی به سمت کمال خود حرکت نمیکند. چون شما باید الگو و نماد داشته باشید، اصلا حرکتهای سیاسی اجتماعی بدون رهبر امکان پذیر نیست و بدون چنین رهبریتی نمیتوان نظام اجتماعی تشکیل داد.
🔹ما مدعی هستیم یک چنین موجودی وجود دارد و مبدا همه این مسایل است. اگر کسی بگوید که من ضرورت وجود چنین موجودی را نمیفهمم و نمیتوانم قبول کنم دیگر نمیشود با او در این موضوع گفتوگو کرد.
🔺مرحله بعدی و دوم بحث امامت ما رجوع به قرآن و روایات است تا بدانیم آنچیزی که ما در مورد ضرورت وجود این موجود میفهمیم درست است یا نه؟ و مرحله سوم بحث ما اینست که راه ارتباط گیری با این موجود چیست؟
🔸اگر کسی بدون تصور و تصدیق انسان کامل وارد بحث امامت و امامشناسی شود هم، شناختش از امام، آنچه باید نخواهد بود و آن امام بخاطر اینکه "کما هو حقه" تعقل نشده است، حق حاکمیت سیاسی نمیتواند داشته باشد. آن امام حق هدایت تکوینی نمیتواند داشته باشد.
در مباحث آینده انشاءالله درباره مصداق این موجود بحث خواهیم کرد و در آن مباحث میتوانیم از معارف دینی هم کمک می گیریم .
🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی
@hoseiniehmaaref
🔰تقابل هویتی #مردم_سالاری_دینی با #لیبرال_دموکراسی
⭕️خلاصه جلسه سوم از سلسله جلسات معرفت دینی با موضوع مردم سالاری دینی
👤حجت الاسلام سعید غفاری
🔻یکی از نکاتی که امروز در تقابل هویتی دموکراسی و مردم سالاری بحث میکنیم، مسئله اغواگری دموکراسی و هدایتگری مردم سالاری است.
❇️تقابل هویتی بین این دو مثل شب و روز است. یعنی مثل حق و باطل است، ما معتقدیم که مردمسالاری دینی شاخهای از دموکراسی دنیا نیست بلکه یک هویت و معنای جدید است.
چند جمله از رهبر انقلاب در این زمینه:
🔻🔻🔻
1️⃣"نظریهی سیاسی اسلام و نظام جمهوری اسلامی - یعنی مردمسالاری دینی - را به دنیا معرفی کنید. جمهوری، یعنی مردمسالاری؛ اسلامی، یعنی دینی. بعضی خیال میکنند ما که عنوان مردمسالاری دینی را مطرح کردیم، حرف تازهای را به میدان آوردیم؛ نه. جمهوری اسلامی یعنی مردمسالاری دینی. حقیقت مردمسالاری دینی این است که یک نظام باید با هدایت الهی و ارادهی مردمی اداره شود و پیش برود. اشکال کار نظامهای دنیا این است که یا هدایت الهی در آنها نیست - مثل به اصطلاح دمکراسیهای غربی که ارادهی مردمی علیالظاهر هست، اما هدایت الهی را ندارند"(20/8/80)
🔘یکی از شاخصهای تقابل هویتی این دو مکتب مسئله هدایت الهی است.
2️⃣"دمکراسی اینها این است. نام دمکراسی، اغواگری است. دمکراسی حتی در کشورهای خودشان هم، یک مردمسالاری حقیقی نیست؛ جلوه فروشی به وسیلهی تبلیغات رنگین و پولهای بیحسابی است که در این راه خرج میکنند؛ لذا آراء مردم گم است. در مکتب سیاسی امام رأی مردم به معنای واقعی کلمه تأثیر میگذارد و تعیین کننده است. این، کرامت و ارزشمندی رأی مردم است. از طرف دیگر امام با اتکاء به قدرت رأی مردم معتقد بود که با ارادهی پولادین مردم میشود در مقابل همهی قدرتهای متجاوز جهانی ایستاد؛ و ایستاد."(14/3/85)
3️⃣"انتخابات در کشور ما یک حرکت نمایشی نیست. پایهی نظام ما همین انتخابات است. یکی از پایهها، انتخابات است. مردمسالاری دینی با حرف نمیشود؛ مردمسالاری دینی با شرکت مردم، حضور مردم، ارادهی مردم، ارتباط فکری و عقلانی و عاطفی مردم با تحولات کشور صورت میگیرد؛ این هم جز با یک انتخابات صحیح و همگانی و مشارکت وسیع مردم ممکن نیست. این مردمسالاری، عامل پایداری ملت ایران است."(21/2/92)
🔘در دموکراسی این ارتباط عاطفی وجود ندارد.
4️⃣"یکی از خصوصیات این مردمسالاری این است که رابطهی مردم و مسئولان به صِرف رابطهی قانونی منحصر نمیشود؛ بلکه علاوه بر آن، رابطهی عاطفی و ایمانی است؛ که ناشی از اعتقادات مردم، ناشی از بینش دینی مردم، ناشی از تعهد مردم به مبانی و اصول انقلاب است. این چیزی است که در دنیا ما نظیری برایش نمیشناسیم"(12/5/92)
🔷امام در مردمسالاری دینی کنشگر است. در مردم سالاری دینی با هدایت و رشد عقلانیت، تلاش اینست که انسان در میان باشد.
در مقابلِ هدایتگری الهی و حضور عقلانی و عاطفی مردم در مردم سالاری دینی، در لیبرال دموکراسی اغوا و ایجاد دوگانه از طریق سرمایهداری و حاکمیت سیاسی وجود دارد.
🔘هدایت الهی در برابر اغواگری است.
🔶البته این نکته را هم لازم است متذکر شوم که امکان دارد در "مقام عمل " در خود نظام اسلامی، نظام سرمایه داری و نظام حاکمیت سیاسی با رسانه و با اغواء، یک گزینه ای را به مردم تحمیل کنند. اما این فقط در مقام فعلیت است و مبتنی بر نظریه مردمسالاری دینی نیست. بحث ما در ذات و هویت این دو مکتب است نه فعلیت آنها.
🔺ذات مردمسالاری هدایتگری الهی و عقلانیت و ذات دموکراسی اغواگری و فریب است اگرچه در مقام عمل، ممکن است جمهوری اسلامی هم در دام لیبرال دموکراسی بیفتد.
🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی
@hoseiniehmaaref