eitaa logo
حسینیه معارف انقلاب اسلامی
910 دنبال‌کننده
415 عکس
131 ویدیو
25 فایل
🔰تلاشی برای تبیین و گفتمان سازی معارف انقلاب اسلامی با نقش آفرینی طلاب و دانشجویان آدرس؛ زنجان، خ زینبیه غربی، تکیه عباس کن کان 👤ادمین: @talabezanjani صفحه اینستاگرام: https://www.instagram.com/hoseiniehmaaref/
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕ تبیین ماجرای تسخیر لانه‌جاسوسی توسط 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1385/08/12 @hoseiniehmaaref
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تبیین مکتب حاج قاسم 1️⃣ حاج قاسم، بدون فهم انقلاب قابل فهم و تحلیل نیست. 2️⃣ حاج قاسم، نمود قدرت انسان سازی انقلاب اسلامی بود. 3️⃣ اخلاص ، معنویت و همینطور عمل مقدس حاج قاسم معانی خاصی بود که در انقلاب اسلامی هویت یافته بود. 👤حجةالاسلام سعیدغفاری 🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی @hoseiniehmaaref
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
از سلسله جلسات معرفت دینی باموضوع مردم سالاری دینی 👤حجه الاسلام سعیدغفاری 🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی @hoseiniehmaaref
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تبیین مکتب حاج قاسم و توضیح و گفتگو پیرامون کلام بدانید جمهوری اسلامی حرم است. 👤حجة الاسلام سعید غفاری 🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی @hoseiniehmaaref
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
از سلسله جلسات معرفت دینی با موضوع مردم سالاری دینی 👤حجة الاسلام غفاری 🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی @hoseiniehmaaref
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
از سلسله جلسات معرفت دینی با موضوع امام شناسی 👤حجة الاسلام غفاری 🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی @hoseiniehmaaref
🔰 جلسه سوم از سلسله جلسات هفتگی 🔹️امشب، از ساعت 19:30 ⭕حسینیه معارف انقلاب اسلامی @hoseiniehmaaref
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
از سلسله جلسات معرفت دینی با موضوع مردم سالاری دینی 👤حجة الاسلام غفاری 🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی @hoseiniehmaaref
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
از سلسله جلسات معرفت دینی با موضوع امام شناسی 👤حجة الاسلام سعید غفاری 🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی @hoseiniehmaaref
🔰خلاصه جلسه دوم از سلسله جلسات معرفت دینی با موضوع امام شناسی 👤حجت الاسلام سعید غفاری 🔹بحثی که جلسه قبل مطرح شد، ضرورت وجود موجودی در قالب انسان در نظام احسن است که انسان بتواند با او تمامی ابعاد زندگی خود را تامین کند. 🔺بنده درخواستی دارم که فعلا گزاره هایی دینی و مصادیق این گزاره ها را کنار بگذاریم. 🔶بوعلی مثالی دارند که می فرماید خلقت احسن نظام بدن انسان اقتضا می‌کرد که گودی کف پا در بدن انسان باشد، خدایی که نیاز بدن انسان به گودی کف پا را تامین و تعبیه کرده است، این خدا آیا وجود یک چنین انسان و موجودی را در عالم، ضرورتا باید خلق بکند یا نکند؟ این یک سوال است برای تمام مکاتب و ادیان و مذاهب. هیچ صورت دینی نمیدیم بلکه صرفا یک سوال عقلی می‌پرسیم. 🔹 یک نکته حاشیه‌ای را عرض می کنم و آن اینکه اهل سنت هم با شیعه در این بحث که برخی از تشیع این موجود را یک انسان عادل و مهربان و عالم و خلاصه یک انسان متعالی می‌دانند، وحدت و اشتراک نظر دارند. من می‌خواهم بگویم آنچه که در عرف شیعیان از آن سخن به میان می آید، اصل ادعای شیعه در مورد آن موجود نیست. 🔺زیرا شیعه صرفا نمی‌گوید این موجود عالم است، بلکه اعتقاد دارد که حتی ذره ای جهل در این موجود نیست و او مبدا علم است. و اگر ذره ای جهل یا نقص در او باشد دیگر آن موجودی که ما ادعایش کردیم نمی‌شود. 🔹این موجود، در کسب علم نباید دچار تدریج باشد زیرا تدریج و اکتساب باعث می‌شود که واجد صلاحیت رهبریت اجتماعی نباشد، چون در این صورت تضمینی به عدم اشتباه او نخواهد بود. 🔸این موجود مبدا علم و مبدا کمالات و مبدا انسانیت است چون همانطور که قبلا عرض کردیم، هر "ما بالعرضی" به یک "ما بالذات" برمی‌گردد. مثل اینکه هر تری در عالم به عین التری که آب است بر می گردد. 🔹من انسان محدود هم، توانایی‌هایم باید به یک مبدا کمال برگردد. باید یک انسان تام و کامل باشد تا انسانهایی مثل علی و نقی و... باشد. شهید مطهری بحثی دارد که می‌گوید میتوان گفت مثلا صدام انسان نیست، هیتلر انسان نیست اما نمیتوان نسبت به موجودی که مدعی آن هستیم چنین چیزی گفت زیرا او عین الانسانیت است. 🔺پس در جواب ای سوال که ازکجا میشه گفت این موجود وجود داره؟ باید گفت: چون انسانهای مقید و محدودی وجود دارند و انسان مقید، بالعرض است نه بالذات و هر بالعرض باید به بالذات برگردد. 🔸این موجود مبدا هدایت و کمال است و اگر این نباشد حرکتی در عالم اتفاق نخواهد افتاد، زیرا حرکت درجایی می‌شود که غایتی تصور شود و اگر این موجود نبود انسان حرکتی نداشت. همانطور که مولوی گفته است: در زمان شاخ از ثمر سابق‏تر است در هنر از شاخ، او فایق‏تر است‏ چون که مقصود از شجر، آمد ثمر پس ثمر اول بود و آخر شجر 🔘زمان یعنی ماده، اول نهال سیب وجود دارد ولی چون حقیقت سیب وجود دارد نهال به سوی سیب شدن حرکت کرده و رشد می‌کند. ⏪در بُعد سیاسی و اجتماعی هم اگر این موجود، وجود نداشته باشد، حرکت های سیاسی اجتماعی به سمت کمال خود حرکت نمی‌کند. چون شما باید الگو و نماد داشته باشید، اصلا حرکت‌های سیاسی اجتماعی بدون رهبر امکان پذیر نیست و بدون چنین رهبریتی نمی‌توان نظام اجتماعی تشکیل داد. 🔹ما مدعی هستیم یک چنین موجودی وجود دارد و مبدا همه این مسایل است. اگر کسی بگوید که من ضرورت وجود چنین موجودی را نمی‌فهمم و نمی‌توانم قبول کنم دیگر نمی‌شود با او در این موضوع گفت‌وگو کرد. 🔺مرحله بعدی و دوم بحث امامت ما رجوع به قرآن و روایات است تا بدانیم آنچیزی که ما در مورد ضرورت وجود این موجود می‌فهمیم درست است یا نه؟ و مرحله سوم بحث ما اینست که راه ارتباط گیری با این موجود چیست؟ 🔸اگر کسی بدون تصور و تصدیق انسان کامل وارد بحث امامت و امام‌شناسی شود هم، شناختش از امام، آنچه باید نخواهد بود و آن امام بخاطر اینکه "کما هو حقه" تعقل نشده است، حق حاکمیت سیاسی نمی‌تواند داشته باشد. آن امام حق هدایت تکوینی نمی‌تواند داشته باشد. در مباحث آینده ان‌شاءالله درباره مصداق این موجود بحث خواهیم کرد و در آن مباحث می‌توانیم از معارف دینی هم کمک می گیریم . 🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی @hoseiniehmaaref
🔰تقابل هویتی با ⭕️خلاصه جلسه سوم از سلسله جلسات معرفت دینی با موضوع مردم سالاری دینی 👤حجت الاسلام سعید غفاری 🔻یکی از نکاتی که امروز در تقابل هویتی دموکراسی و مردم سالاری بحث می‌کنیم، مسئله اغواگری دموکراسی و هدایتگری مردم سالاری است. ❇️تقابل هویتی بین این دو مثل شب و روز است. یعنی مثل حق و باطل است، ما معتقدیم که مردمسالاری دینی شاخه‌ای از دموکراسی دنیا نیست بلکه یک هویت و معنای جدید است. چند جمله از رهبر انقلاب در این زمینه: 🔻🔻🔻 1️⃣"نظریه‌ی سیاسی اسلام و نظام جمهوری اسلامی - یعنی مردم‌سالاری دینی - را به دنیا معرفی کنید. جمهوری، یعنی مردم‌سالاری؛ اسلامی، یعنی دینی. بعضی خیال می‌کنند ما که عنوان مردم‌سالاری دینی را مطرح کردیم، حرف تازه‌ای را به میدان آوردیم؛ نه. جمهوری اسلامی یعنی مردم‌سالاری دینی. حقیقت مردم‌سالاری دینی این است که یک نظام باید با هدایت الهی و اراده‌ی مردمی اداره شود و پیش برود. اشکال کار نظامهای دنیا این است که یا هدایت الهی در آنها نیست - مثل به اصطلاح دمکراسیهای غربی که اراده‌ی مردمی علی‌الظاهر هست، اما هدایت الهی را ندارند"(20/8/80) 🔘یکی از شاخص‌های تقابل هویتی این دو مکتب مسئله هدایت الهی است. 2️⃣"دمکراسی اینها این است. نام دمکراسی، اغواگری است. دمکراسی حتی در کشورهای خودشان هم، یک مردم‌سالاری حقیقی نیست؛ جلوه فروشی به وسیله‌ی تبلیغات رنگین و پولهای بی‌حسابی است که در این راه خرج می‌کنند؛ لذا آراء مردم گم است. در مکتب سیاسی امام رأی مردم به معنای واقعی کلمه تأثیر می‌گذارد و تعیین کننده است. این، کرامت و ارزشمندی رأی مردم است. از طرف دیگر امام با اتکاء به قدرت رأی مردم معتقد بود که با اراده‌ی پولادین مردم می‌شود در مقابل همه‌ی قدرتهای متجاوز جهانی ایستاد؛ و ایستاد."(14/3/85) 3️⃣"انتخابات در کشور ما یک حرکت نمایشی نیست. پایه‌ی نظام ما همین انتخابات است. یکی از پایه‌ها، انتخابات است. مردم‌سالاری دینی با حرف نمیشود؛ مردم‌سالاری دینی با شرکت مردم، حضور مردم، اراده‌ی مردم، ارتباط فکری و عقلانی و عاطفی مردم با تحولات کشور صورت میگیرد؛ این هم جز با یک انتخابات صحیح و همگانی و مشارکت وسیع مردم ممکن نیست. این مردم‌سالاری، عامل پایداری ملت ایران است."(21/2/92) 🔘در دموکراسی این ارتباط عاطفی وجود ندارد. 4️⃣"یکی از خصوصیات این مردمسالاری این است که رابطهی مردم و مسئولان به صِرف رابطهی قانونی منحصر نمیشود؛ بلکه علاوه بر آن، رابطهی عاطفی و ایمانی است؛ که ناشی از اعتقادات مردم، ناشی از بینش دینی مردم، ناشی از تعهد مردم به مبانی و اصول انقلاب است. این چیزی است که در دنیا ما نظیری برایش نمیشناسیم"(12/5/92) 🔷امام در مردم‌سالاری دینی کنشگر است. در مردم سالاری دینی با هدایت و رشد عقلانیت، تلاش اینست که انسان در میان باشد. در مقابلِ هدایتگری الهی و حضور عقلانی و عاطفی مردم در مردم سالاری دینی، در لیبرال دموکراسی اغوا و ایجاد دوگانه از طریق سرمایه‌داری و حاکمیت سیاسی وجود دارد. 🔘هدایت الهی در برابر اغواگری است. 🔶البته این نکته را هم لازم است متذکر شوم که امکان دارد در "مقام عمل " در خود نظام اسلامی، نظام سرمایه داری و نظام حاکمیت سیاسی با رسانه و با اغواء، یک گزینه ای را به مردم تحمیل کنند. اما این فقط در مقام فعلیت است و مبتنی بر نظریه مردم‌سالاری دینی نیست. بحث ما در ذات و هویت این دو مکتب است نه فعلیت آنها. 🔺ذات مردم‌سالاری هدایتگری الهی و عقلانیت و ذات دموکراسی اغواگری و فریب است اگرچه در مقام عمل، ممکن است جمهوری اسلامی هم در دام لیبرال دموکراسی بیفتد. 🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی @hoseiniehmaaref
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰تقابل هویتی مردم سالاری دینی با لیبرال دموکراسی از سلسله جلسات معرفت دینی با موضوع مردم سالاری دینی 👤حجة الاسلام غفاری 🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی @hoseiniehmaaref
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰حیطه اجتماعی ضرورتِ بودنِ انسان کامل از سلسله جلسات معرفت دینی با موضوع امام شناسی 👤حجة الاسلام سعید غفاری 🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی @hoseiniehmaaref
/ جلسه پنجم از سلسله جلسات هفتگی مردم سالاری دینی دوشنبه 18 بهمن ساعت:19:30 حسینیه معارف انقلاب اسلامی @hoseiniehmaaref
🔰پوستر | 🔹‌‏به یاد دارم یک بار بحث درباره مسائل سیاسی خارجی بود و احتیاج به مقداری کارهای‌‎ ‌‏دیپلماتیک پنهان داشت، با امام خمینی(ره) مشورت شد و ایشان مطلبی را فرمودند که من فکر‌‎ ‌‏می‌کنم یک اصل جاودانی برای همه سیاستمدارانی باشد که می‌خواهند با روش‌‎ ‌‏ماکیاولیستی عمل نکنند، بلکه صادقانه عمل کنند، ایشان فرمودند: کاری نکنید که‌‎ ‌‏نتوانید به مردم توضیح بدهید.‏ 🔸یک مسئول اجرایی در روز با صدها انتخاب رو به رو می‌شود، ایشان ملاکی می‌دهند‌‎ ‌‏و می‌فرمایند: ‌‏کاری که می‌کنید، کاری در درونش نباشد که نتوانید برای مردم توضیح دهید،‌‎ ‌‏اصل آن است که ما مردم را داشته باشیم، ارتباط صادقانه نظام و حکومت با مردم مهمترین‌‎ ‌‏مساله است. پا به پای آفتاب؛ ج4، ص 175 @Hoseiniehmaaref
🔰پوستر | 🔹حقیقتاً دستگاه قضایی باید ملجأ و مأمن مردم به حساب آید. در جامعه، کمبود و مشکلات و درگیری و ظلم به افراد و تعرض به اموال و جان و حیثیت اشخاص وجود دارد؛ اما دستگاه قضایی باید به گونه‌ای باشد که هر کس در جامعه مورد ظلم هر مقامی واقع شد، خاطرش آسوده باشد که رسیدگی میشود؛ مثل فرزندی که پدر عاقل و مهربان و قوییی دارد و هر کس به او اندک تعرضی کند، دلش محکم است و میگوید ظلم تو را به پدرم میگویم و او حق من را از تو خواهد گرفت. بایستی بر تمام آحاد کشور، چنین روحیه‌ای نسبت به دستگاه قضایی حکمفرما باشد. اگر به کسی ظلم شد، بداند که با مراجعه به دستگاه عدل اسلامی، قطعاً آن ظلم برطرف خواهد شد. بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس و مسئولان قوه‌ی قضائیه‌ - ۱۳۶۸/۰۴/۰۷ @Hoseiniehmaaref
🔰پوستر | با مردم، مثلِ مردم 🔹در نگاه اسلامی «مردمی بودن، ارزشی بالاتر از انتخاب شدن به وسیله مردم است. بعضی افراد ممکن است در یک نظام دمکراتیک، به شکل دمکراتیک هم انتخاب شوند، اما با مردم رابطه‌ای نداشته باشند. اینها مردمی نیستند.» «مثل مردم زندگی کردن» در اینجا موضوعیت دارد: «مردمی بودن به ادّعا کردن نیست. با مردم، با زندگیِ مردم کنار بیاییم، مثل مردم زندگی کنیم، با طبقات مختلف مردم انس بگیریم. این، معنای مردمی بودن است.» و براساس تعالیم اسلام «ما [مسئولان] نوکر و خدمتگزار مردم هستیم. اعتبار و آبروی ما به این است. اسلام این را برای ما معیّن کرده است. ما حقّی به گردن مردم نداریم؛ مردم به گردن ما حق دارند.» لذا امتیاز دولت‌ها به مردمی بودن آنهاست. وقتی از دولت جوان حزب‌اللهی سخن گفته می‌شود، اولین و مهمترین ویژگی این دولت انقلابی «پایبندی به ارزشهای مبنائی و اساسی اسلام است.» و مؤلفه‌ی مهم دیگر، اعتقاد به «محور بودن مردم است.» مقام معظم رهبری @Hoseiniehmaaref
🔰پوستر | 🔹‌‏ما می‌خواهیم متخصصینی در دانشگاه تربیت بشوند که برای ملت خودشان باشند، نه‌‎ ‌‏برای کشاندن دانشگاه به طرف شرق یا طرف غرب؛ ما می خواهیم که تمام اداراتی که در‌‎ ‌‏این کشور هست و تمام جاهایی که صنعت می‌خواهند ایجاد کنند و می خواهند این‌‎ ‌‏مملکت ‌‏[‌‏وارد‌‏]‌‏ در صنعت بزرگ بشود و در علم، ما می خواهیم این علم و صنعت و همه‌‎ ‌‏چیزها در خدمت ملت باشد، نه در خدمت اجانب؛ تخصصی که در خدمت اجانب است‌‎ ‌‏ضررش از همه چیزها بالاتر است. علمی که ما را بکشد به طرف امریکا یا شوروی آن‌‎ ‌‏علم، علمِ مضر است؛ آن علمی است که برای ملت‌ها هلاکت می‌آورد. اشخاصی که در‌‎ ‌‏دانشگاه سابق تربیت شدند ـ الاّ قلیلی از آنها ـ اینها برای کشور ما اگر ضرر نداشتند که‌‎ ‌‏داشتند، نفعی نداشتند. ما می خواهیم یک دانشگاهی داشته باشیم در خدمت خود‌‎ ‌‏مملکت، در خدمت خود ایران، نه دانشگاهی داشته باشیم که در شعار این باشد که ما‌‎ ‌‏می‌خواهیم که ایران متمدن آباد داشته باشیم و رو به دروازه تمدن برویم و وقتی که‏ واقعش را دیدیم و دیدید از همه جهات وابسته بودیم. ما با دانشگاهی که ما را وابسته به‌‎ ‌‏خارج بکند ـ هر خارجی می خواهد باشد ـ ما با آن دانشگاه از اساس مخالفیم.‏ ما دانشگاهی می خواهیم که ما را از وابستگی‌ها بیرون بیاورد؛ ما را مستقل کند، تمام‌‎ ‌‏کشور ما را مستقل کند و از وابستگی‌ها خارج کند. صحیفه امام - جلد 14 - صفحه 359 @Hoseiniehmaaref