36.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 ظهور یک پدیده اجتماعی است و انتظار فعال لازم دارد
🔴 تدبّر در قرآن / ۱۶
✅ افلا یتدبرون القرءان ام علی قلوب اقفالها (محمد«ص»/۲۴)؛ آیا به آیات قرآن نمیاندیشند؟ یا (مگر) بر دلهایشان قفلهایی نهاده شده است؟
🔹قلب انسان بر اثر نپذیرفتن سخن حق و اصرار بر باطل، قساوت و سختی پیدا میکند و بر آن قفل زده میشود، آنگاه نه میتواند سخن فطرت و درون خویش را بشنود و از درون به سوی خیر جوششی داشته باشد نه صدای پیامآوران الهی را از بیرون بشوند. خدای سبحان در این آیه، انسانهای سُست ایمان را چنین توبیخ میفرماید: آیا در قرآن نمیاندیشند که با تعالیم وحیانی آشنا شوند و حقیقت را بفهمند یا بر اثر هواپرستی بر قلبهایشان قفلهایی زده شده، به گونهای که هیچ حقیقتی بر آنها نفوذ نمیکند. قلب قفل شده، از تدبّر در قرآن محروم است و راه نفوذ معارف و عقاید و اخلاق الهی به روی آن بسته است.
🔸«اقفال» جمع قفل در اصل برای بستنِ در است، که مَثَل شده برای هر چیزی که مانع از رسیدن انسان به کار و هدفش میشود. در آیهی ۲۳، سخن از کسانی بود که قلبشان کر و کور است و حقایق را نمیبینند و سخن حق را نمیشنوند: «اولئک الذین لعنهم الله فاصمهم و اعمی ابصارهم» و این آیه تفریع بر آن آیه است. قفل دل بر اثر گناهان، دو پیامد دارد: اول) قلب قفل شده نمیگذارد صدایی از درون برآید تا انسان خودش آوای خویش را بشنود. دوم) مانع از رسیدن بانگ هدایتگران الهی از بیرون به قلب میشود. سخن پیامبران الهی به گوش دل قفل شده نمیرسد ازاین رو گروهی از تبهکاران در قیامت میگویند: «لو کنا نسمع او نعقل ما کنا فی اصحاب السعیر» (ملک/۱۰)
🔹جمله «افلا یتدبرون القران» امر و تشویق به تدبّر در قرآن است که مقدمه عمل و زمینه برای پیدا شدن ملکه تقواست. تدبّر مطلوب در قرآن با در نظر گرفتن همه آیات آن است نه صرف یک یا چند آیه، چون ظهور واژهی «القرآن» فراتر از تدبّر در یک آیه است.
🔸خدای سبحان در این آیه، راز عدم تدبّر در قرآن را قفل بودن قلب بیان میکند. در باره قلب تعبیرهایی چون قساوت، ختم، زیغ، مرض، طبع، رین و قفل به کار رفته است این آیات را ببینید: انعام/۴۳، بقره/۷، آلعمران/۷، مائده/۵۲، اعراف/۱۰۰، مطففین/۱۴ که بازگشت همهی آنها به قساوت قلب است. گناه اندک اندک سبب قساوت و رسوب در قلب میگردد و گاهی آن را چون سنگ یا شدیدتر از آن میکند: «ثم قست قلوبکم من بعد ذلک فهی کالحجارة او اشد قسوة» (بقره/۷۴). صاحب چنین دلی از تدبّر در قرآن محروم است چون راه نفوذ معارف و عقاید و اخلاق روی آن بسته شده است، چنین کسی مصداق این آیات است: «سواء علیهم ءانذرتهم ام لم تنذرهم لا یومنون» (بقره/۶) و «سواء علینا اوعظت ام لم تکن من الواعظین» (شعراء/۱۳۶) است.
https://eitaa.com/hosiniya
23.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 برای طلوع خورشید / زیارت آل یس
32.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺تلاوت قرآن / استاد محمود شحات انور
🔴 تدبّر در قرآن / ۱۷
✅ أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلوُبٍ أَقْفَالُهَآ (محمد(ص)/۲۴)
🔹آیا در قرآن تدبّر نمیکنند؟ یا بر دلهای آنان قفلهای (مخصوص) آن نهاده شده است؟!
🔸عامل انحراف منافقان یکی از دو چیز است: الف) در آیات قرآن تدبّر و دقّت نمیکنند تا از این چراغ هدایت استفاده کنند و رهیابند. ب) در قرآن تدبّر میکنند اما حقایق الهی را درک نمیکنند، چرا که بر اثر اعمالشان بر دلهایشان قفل نهاده شده و چشم دل و عقل آنان نابیناست؛ به عبارت دیگر، یا چراغ ندارند یا نابینا هستند.
🔸«قفل» در اصل یا به معنای بازگشت کردن و یا به معنای چیز خشک است و کسی از در بسته نمیتواند وارد شود و دل قفل شده و دربسته همچون موجود خشکی است که چیزی در آن نفوذ نمیکند و آیات و اندرزهای الهی در آن راه نمییابد؛ چرا که گرفتار اعمال و عقاید انحرافی و پیشفرضهای غلط و تنگنظری است که مانع فهم او میشود.
🔸در حدیثی از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: برای تو قلبی است که گوشهایی دارد و خدا وقتی میخواهد بندهای را هدایت کند گوشهای قلب او را میگشاید و هر گاه غیر از آن بخواهد بر گوشهای قلب او مُهر مینهد، به گونهای که هرگز اصلاح نخواهد شد. این همان سخن خداست که فرمود: « ... علی قلوب اقفالها»
🔸این آیه در مورد منافقان است، اما اهمیت تدبّر در قرآن را نشان میدهد. این در حالی است که بسیاری از مسلمانان از این حقیقت غافلاند و بیشتر به ظاهر و الفاظ قرآن اهمیت میدهند. «تدبّر» در اصل به معنای بررسی نتایج و عواقب چیزی است، یعنی بر عکس «تفکر» است که بیشتر به بررسی علل و اسباب اشاره دارد. به وسیلهی تدبّر در قرآن است که حقایق این کتاب الهی آشکار و نتایج افکار و اعمال انسانها روشن و راه بشریت و آیندهی او معلوم میگردد. تدبّر در قرآن، یک وظیفهی همگانی است.
https://eitaa.com/hosiniya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ چگونه برای ماه مبارک رمضان آماده شویم؟
مراسم استقبال از ماه مبارک رمضان.mp3
22.91M
🟢 لحظات ناب معنوی برای ورود به ضیافت الله
https://eitaa.com/hosiniya
hejr-ghiamah-nasr-ekhlas.mp3
8.03M
❇️ تلاوت درخواستی / ۸۳۶
🔸سورههای حجر آیات ۸۵ تا آخر، قیامت و قصار السور
🔹به مدت ۳۳ دقیقه
🔸با صدای مرحوم استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد
https://eitaa.com/hosiniya
44.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تقلید زیبای صدای بهترین قاریان جهان
لاحول ولا قوه الا بالله العلی العظیم
https://eitaa.com/hosiniya