eitaa logo
حسینیه اندیشه و جبهه مقاومت
520 دنبال‌کننده
225 عکس
53 ویدیو
130 فایل
مباحث و یادداشت‌هایی هم‌سو با حسینیه اندیشه در موضوع جبهه مقاومت ✔️آدرس وب سایت: http://hosseiniehandisheh.ir ✔️آدرس کانال رسمی حسینیه اندیشه: https://eitaa.com/HossiniehAndisheh ✅ ارتباط با مدیر کانال: @azn1360
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 كساني‌كه مي‌گويند مي‌گويد كه «» الان قطع است، در جواب اينها بايد گفت اساساً خود ، ظهورِ مرتبه اي از است. يك مرتبه از سرپرستي، سرپرستي ذهن است كه ظهورش در شكل پيدا مي‌شود. «ادبيات[علمی]»، خودش يك مرتبه از جريان است.* *پی نوشت: اثبات این مطلب در مباحث مفصل فلسفی مرحوم علامه آمده است. 📚منبع: فلسفه اصول روش تنظیم دوره دوم_ جلد اول جلسه ۹ ✅@hoseiniyehandisheh
✳️ روایتی امروزی از «یا ساتِر کُلّ مَعیوب» ✳️ 🔹 یک‌وقت می‌گوییم «یا ستار العیوب» و پوشاننده‌ی عیب‌ها را صدا می‌زنیم و خب بعدش تصور می‌کنیم که عیب برای خودش یک چیزی است و ما هم برای خودمان یک چیزی و فقط حیف که بعضی وقت‌ها این «عیب» می‌آید و می‌نشیند روی «ما» و با هم قاطی می‌شویم. اما بعضی مواقع مثل موقعی که دعای جوشن کبیر می‌خوانیم، خدا را با «یا ساتر کل معیوب» صدا می‌زنیم؛ یعنی «پوشاننده‌ی هر چیز خراب و عیب‌دار و ناسالمی». اینجا انگار «عیب» دیگر چیز جدایی از «ما» نیست و وقتی کسی بیاید و ما را جمع‌بندی کند، می‌گوید: روی‌هم‌رفته مال نیست، به درد نمی‌خورد، به کار نمی‌آید، خراب است، عیب دارد... ••─━⊱✦♦️✦⊰━─•• 🔹 اینجا کار بیخ پیدا می‌کند؛ چون این‌طوری نه فروشنده داریم نه خریدار، بی‌قدر و قیمت می‌شویم و برای معامله نمی‌ارزیم. فقط لطف و کرم خدا باید بیاید وسط و «ساتر کل معیوب» بشود و نقش مشتری را بازی کند و ما را بخرد و بپوشاند و پارچه‌ی سترش را روی ما بیاندازد تا خوشگل بشویم و بی‌عیب و نقص به نظر بیاییم. دستش درد نکند. همین دستهایی که شب‌های جمعه و بعد از شنیدن «یا باسط الیدین بالعطیه» باز میشود و به ما عطیه و هدیه می‌دهد و از این پارچه‌های ستر و خطاپوشی روی ما می‌اندازد؛ همین دست‌های خدا، همین یدالله و فرزندانش. همین بزرگوارهایی که جنس‌های خراب و ناسالم را توی دستگاه‌شان راه می‌دهند و با ما ها کار می‌کنند و فشارش را هم به جان می‌خرند؛ فشار جنس‌های ناجوری که فقط پارچه‌ی ستر و عیب‌پوشی روی‌شان افتاده و الا واقعا عیب دارند و هنوز خرابند و مشتری‌پَران و زیان‌ده و آبروبَر... ••─━⊱✦♦️✦⊰━─•• 🔹 ...من دقیقا نمی‌دانم قضیه چه بوده اما بهرحال با این کارش، «خرابی» ما و «عیب»‌های‌مان را دوباره به یادمان آورد. یادمان آورد که چطور فرق بین «مالکیت شخصی» را با «مالکیت خصوصی» نفهمیدیم و «الگوی تولید و اشتغال» را _ که سرنوشت جامعه را بدست می‌گیرد _ بی‌ربط به خدا و پیامبر و دین و فقه تصور کردیم و آن را صرفاً شأن عقلاء دانستیم و اختیارش را به کارشناسان جهانی (این فقهای مذهبِ «پرستش پول» و «سرسام‌آور کردن سود») سپردیم و در نتیجه، «شرکت‌ها» را که در روال جهانی، سلول اولیه‌ی نظام سرمایه‌داری و اولین مرکز تجمع سرمایه و تکاثر ثروت برای سودپرستان هستند، به عنوان قاعده‌ی اقتصاد پذیرفتیم تا سرمایه‌سالاری وحشی با اهرم پرمنّت «کارآفرینی»، زانویش را روی گردن کارگران بگذارد و هم انقلاب عزیز ملت بدون نسخه جایگزین بماند و به فراموش کردن عدالت متهم شود و هم به کسانی که دغدغه عدالت دارند، انگ «کمونیست» بچسبد. ••─━⊱✦♦️✦⊰━─•• 🔹 ما عمدی نداشتیم ولی عیب داشتیم؛ عیب ساده‌انگاری. گمان می‌کردیم آدم‌های خوب کافی هستند و تحت تسخیر مدل‌ها و الگوهای اداره کشور در نمی‌آیند. فکر میکردیم کفر «پیچیده» نیست و «بت‌پرستی» مدرن نمی‌شود. تصورمان این بود که کفر فقط اعتقاد آدم‌ها را با مجسمه‌های چوبی و سنگی خُرد می‌کند و نمی دانستیم می‌تواند اقتصاد را هم با زنجیره‌ی «شرکت» و «بانک» و «برنامه توسعه» به اسارت سرمایه‌داران در بیاورد و طناب دار را به گردن مستضعفین بیندازد... گناه خودکشی آشکار «عمران» و خودکشی پنهان ِ بقیه همکارانش به گردن نخبگان ماست اگر از این زنجیره انتقام نگیرند و آن را پاره پاره نکنند؛ انتقامی که نه با داد و بیداد یا فحش و ناسزا و مرثیه‌سرایی و مصیبت‌خوانی که فقط با «تولید نسخه‌ی جدید الگوی تولید و اشتغال بر اساس دین و عدالت» گرفته میشود... دستت را باز کن و این عیب ما را بپوشان... یا باسط الیدین بالعطیه... یا ساتر کل معیوب... ••─━⊱✦♦️✦⊰━─•• ✅ تقدیم به شهید و یک و بیست دقیقه‌ی همه‌ی شب‌های جمعه که همانند مقتدایش (که خامنه‌ای بود) و محبوبش (که ملت ایران بود) گُرده‌ی کفر و بت‌پرستی مدرن را در بخش نظامی و امنیتی شکست و با آن چشمان بی‌خواب از مجاهدت، نگران نخبگان ایران است که آیا راهش را در کمک به رهبری و ملت ادامه می‌دهند و گرده‌ی بت‌پرستی مدرن را در بخش اقتصادی می‌شکنند یا نه؟ ✍ حجت الاسلام محمدصادق حیدری @hoseiniyehandisheh
1_380732014.mp3
8.06M
🎙گزیده سخنرانی شب شهادت حضرت صادق علیه السلام( ۵ دقیقه) 🔹حجت الاسلام روح الله صدوق 🔸 موضوع: بررسی عصر امام جعفر صادق علیه السلام 💠 بررسی چگونگی انتقال قدرت از بنی امیه به بنی العباس و ۳ فتنه آنان برای تصاحب حکومت؛ و نقش متدینین در وارد آمدن خسارت به امت اسلامی 🆔 @hoseiniyehandisheh 🆔 @ansarhosein1437
•••─━━⊱✦🔹﷽🔹✦⊰━━─••• ✳️ آیه‌ای در میانه‌ی «انقلابی‌گریِ غیرقاعدهمندِ برادران» و «سکوت منفعلانه‌ی مقدس مئابان»✳️ ✅حوالی سال صدونودوهشت و صدونودونُه قَمری، با این‌که مأمون تازه توانسته بود برادرش را از میان بردارد و سوار بر مرکب خلافت شود، باز هم آب خوش از گلویش پایین نرفته بود و قیام‌های علویان و سادات، نفَس حکومتش را به شماره انداخته بود و روز و شبِ بلاد مسلمین، مزّه‌ی التهاب و انقلاب می‌داد. هر شهر مهمّی که نگاه می‌کردی، یا یک علوی قیام کرده بود یا مردم انتظار قیامش را می‌کشیدند. انگار یک پای ثابت طرفداران آنها هم شیعیانی بودند که حالا تعدادشان زیاد شده بود و هویّت و جمعیت‌شان به جایی رسیده بود که گزارش‌های تاریخی می‌گویند: «پانزده سال قبل از خلافت مأمون و هنگام شهادت حضرت موسی‌بن جعفر، *هفتاد هزار دینار طلا* از وجوهات، فقط در دست یکی از وکلای حضرت کاظم باقی مانده بود.» این وسط، «برادران حضرت رضا» بخش مهمی از بار قیام را به دوش می‌کشیدند و وقتی «ابوالسرایا» در سال 199 در کوفه قیام کرد، فرماندارانش را به شهرهای مختلف فرستاد: «ابراهیم بن موسی بن جعفر» به یمن، «اسماعیل بن موسی بن جعفر» به فارس و «زید بن موسی بن جعفر» به اهواز رفتند و حتی «محمد بن جعفر» پسر بلافصل حضرت صادق و عموی امام رضا در مدینه قیام کرد. ••─━⊱✦🔹✦⊰━─•• ✅ اما ابالحسن با هیچ‌یک از قیام‌ها همراه نبود و حتی صریحاً با حرکت محمدبن جعفر و زید بن موسی مخالفت کرد. انگار می‌دانست که دربار اموی و خلافت عباسی سال‌هاست نحوه‌ی زندگی متداول در «تمدّن ایران و روم» را با روکشی منافقانه از دینداری، وارد دنیای اسلام کرده‌اند و ذائقه‌ی مردم را با شهوات قیصری و کسرایی، طوری خو داده‌اند که رعیّت حتی اگر از ظلم خلفاء خسته شوند و مدّتی زیر علَم قیام سینه بزنند، باز هم برای تأمین رفاه‌شان «ظلّ‌السلطان» را انتخاب می‌کنند و به دامن متخصصینِ دنیاپرستی برمی‌گردند. یعنی سادات علوی و حسنی هر چقدر هم به راه‌های متداولِ کسب قدرت و رهبری قیام وارد بودند، وقتی به حکومت می‌رسیدند نمی‌توانستند مثل هارون‌ها و امین‌ها و مأمون‌ها، چرخ دنیای مردم را بچرخانند. ••─━⊱✦🔹✦⊰━─•• ✅ وقتی مأمون برای فرونشاندن آتش قیام‌ها، بزرگِ خاندان ابوطالب را در سال 200، مجبور به هجرت کرد و حضرت رضا را به مرو آورد تا مُهر سازش با دستگاه را به ردای منزّه امامت بزند و از این راه، پرچم مبارزه را از دست سایر علویون بگیرد، توانست محصول تدبیرش را زود بچیند و قیام‌ها را سرکوب کند اما نمی‌دانست که معدن نور و هدایت را به مرکز دنیاپرستی و نفاق آورده و بیشترین نقش را در رسوایی و مفتضح‌کردن خودش ایفا کرده. حضرت رضا، میدان جهاد را جای دیگری غیر از خیابان‌های جنگ‌زده‌ی کوفه و یمن و فارس می‌دانست؛ دربار عباسی را به معرکه‌ی اصلی مبارزه تبدیل کرده بود و به پایه‌های سلطنت و دنیاپرستی و کاخ‌نشینی او ـ که نقابی از تدیّن و تقدّس بر چهره داشت ـ حمله می‌کرد تا مردم کم‌کم از تعلّق به زندگی مادّی کنده شوند و حقیقت سیاست الهی و قدرت نبوی را به چشم ببینند. ••─━⊱✦🔹✦⊰━─•• ✅ اما شیعه انگار نمی‌توانست پابه‌پای حضرت بیاید و تحلیل‌های دیگری ذهنش را قلقلک می‌داد و حکمت رفتار امام را نمی‌فهمید. وقتی نزدیکان حضرت، عدم ورود ابالحسن به مبارزه‌ی نظامی را به چالش می‌کشیدند و با مشارکت‌شان در قیام‌ها این خیال را ترویج می‌کردند که: «حالا که عدالت نیست و مردم همراه‌مان هستند، چرا بر ضد ظلم قیام نکنیم؟» دیگر چه انتظاری از عوامّ بود که میدان اصلی مقابله را تشخیص دهند و به مرو بروند و دور و بر امام را بگیرند و فضا را به نفع حضرت تغییر دهند؟! در آن آشفته بازار، عدّه‌ی دیگری هم بودند که به علی‌بن‌موسی که زهد و قداستش، همه را یاد علی‌بن‌ابیطالب می‌انداخت، تهمت می‌زدند که «درباری شده و شیرینی دنیا کام فرزند پیامبر را هم پُر کرده». ••─━⊱✦🔹✦⊰━─•• ✅ اهالی انقلابی‌گریِ غیرقاعده‌مند و خرمقدّس‌های نادان نسبت به شرایط و محیط و خلاصه معادلات موجود سیاست‌ورزی، ذهن شیعه را طوری منقبض کرده بود که پا نداشت تا به دنبال امام بدوَد و در مجاهده‌ی اصلی شرکت کند. نشان به آن نشان که وقتی مأمون، وزیرش فضل‌بن‌سهل را در هنگام خروج از مرو ترور کرد، یاران فضل آن‌قدر قوی بودند که به خیمه‌ی خلیفه حمله کنند تا جانش را بگیرند و مأمون مجبور شود به حضرت رضا متوسل شود تا پراکنده‌شان کند؛ اما وقتی ابالحسن در آن حجره‌ی حزین به شهادت رسید، صدای کسی در نیامد. ••─━⊱✦🔹✦⊰━─•• ادامه👇👇👇 🆔 @msnote 🆔 @hoseiniyehandisheh
ادامه پست قبلی: در چنین شرایطی که اکثر مردها به خاک تردید افتاده بودند و زمین‌گیر تحلیل‌های تاریک شده بودند تا امام مشعل هدایت را تنهای تنها روشن نگه دارد، فقط یک بود که قیام کرد تا به همه‌ی مردنماها ثابت کند راه، همانی است که امام می‌رود و نبض توحید و خداپرستی همان‌جایی می‌زند که قدم می‌گذارد. رفت تا ثابت کند اقامه‌ی کلمه‌ی حق فقط با دستان فرزند محمّد و علی ممکن است و مجاهده از همان شمشیری می‌چکد که در دستان اهالی ذوالفقار باشد. تحمل راه مدینه تا قم برای مخدّرات نجیبی که خانه‌ی پیامبر از آنها روشنایی می‌گرفت، کار راحتی نبود اما وقتی مسأله، نصرت امام معصوم باشد، معصومه‌ی موسی بن‌جعفر همان کاری را می‌کند که فاطمه‌ی حیدر انجام داد. حالا می‌شود حدس زد که چرا در خاندانی که دخترها در نوجوانی ازدواج می‌کردند، کریمه‌ی اهل‌بیت با وجود هفده هجده باری که به بهار آبرو داده بود، به خانه‌ی بخت نرفت. عابد و عالم و زاهد زیاد بودند ولی مگر مردی پیدا می‌شد که در عرصه‌ی مجاهده و نصرت و قیام، کفوی برای فاطمه‌ی معصومه شود؟! حالا می‌توان تخمین زد که چرا از بین این‌همه امامزاده ـ که همه‌شان واجب التعظیم هستند ـ فقط برای زیارت ملیکه‌ی قم است که روایت خاصّ نقل شده و این بانو را هم‌سنگ عباس‌بن‌علی و علی‌اکبری قرار داده که در اوج غربت، امام را رها نکردند. همان سلسله سند نورانی و درجه یک را می‌گویم که این کلام برادرش را از پیچ‌های تاریخ عبور داده‌اند و به ما رسانده‌اند: «سعد بن سعد اشعری قمی می‌گوید از حضرت رضا درباره‌ی خواهرش سوال کردم. فرمود: «هر کس او را زیارت کند، بهشت خدا مال او خواهد شد.» ••─━⊱✦🔹✦⊰━─•• ✅ این غزل‌گریه‌ها که می‌بینی، آنِ شعر است شعر آیینی زنده‌ام با همین جهان‌بینی، ای جهان من! ای «جهان‌بانو» ••─━⊱✦🔹✦⊰━─•• ✳️ پی نوشت: تحلیل علیلی بود از قیام حضرت کریمه که تقدیمش می‌کنم به عتبه‌های آهنی و سبزرنگ رواقش که حالا دیگر عوض‌شان کرده‌اند؛ مخدّره‌ای که گمان می‌کنم اگر تمامی فقهای شیعه در بهشت هم دور هم جمع شوند و عقل‌های نورانی‌شده‌‌ به نور اهل بیت را روی هم بریزند، باز هم به فهم درجاتش نمی‌رسند. البته مهمتر از تحلیل، تطبیق آن به شرایط روز و امتحانات فعلی جامعه ی شیعه است که امروز، جنسی اقتصادی پیدا کرده. در فایل صوتی ای که کانال حسینیه اندیشه به تاریخ شانزده آذر نود و هشت بارگذاری کرده، این تطبیق هم تا حدودی انجام شده. ••─━⊱✦🔹✦⊰━─•• 🖊: حجت الاسلام محمدصادق_حیدری 🆔 @msnote 🆔 @hoseiniyehandisheh
صحبت درباره اين است كه موضوعاً با سابق فرق پيداكرده است؛ يعني كفّار بصورت سازماني انجام مي‌گيرد و نمي‌تواند كفار بصورت فردي انجام بگيرد به تكاليف فردي. (به عنوان مثال) در موازنه ارزي، تقصير كار را به تجّار نمي‌توان انداخت . 📚بحث ولایت مطلقه فقیه ✅ @hoseiniyehandisheh
✳️پاسخی به سلسله سوالات ِ «أین أین»✳️ ✅ حالا نه این‌که همه‌ی دعاها را گشته باشم اما بین دعاهایی که چشمم به نورشان منوّر شده، دو تا دعا هست که توی آنها انگاری دنبال چیز خاص و جای مخصوصی می‌گردیم. یکی همان اوائل «ابوحمزه» است که «کوش؟ کوش؟» و «کجاس؟ کجاس؟» راه می‌اندازیم و پشت‌سرهم «أین؟ أین؟» می‌گوییم و دقیقاً دنبال جایی می‌گردیم که «پرده‌پوشی زیبا» و «گذشت بزرگ» و «گشایش نزدیک» و «فریادرسی پرسرعت» و «مهربانی فراگیر» و «هدیه های برتر» و «موهبت‌های گوارا» و «جایزه های گران‌قیمت» و «فضل پرعظمت» و «عطای پر ابهت» و «احسان دیرینه» و بالاخره «کرَم»خدا آنجاست: 🔹أَيْنَ سِتْرُكَ الْجَمِيلُ أَيْنَ‏ عَفْوُكَ‏ الْجَلِيلُ‏ أَيْنَ فَرَجُكَ الْقَرِيبُ أَيْنَ غِيَاثُكَ السَّرِيعُ أَيْنَ رَحْمَتُكَ الْوَاسِعَةُ أَيْنَ عَطَايَاكَ الْفَاضِلَةُ أَيْنَ مَوَاهِبُكَ الْهَنِيئَةُ أَيْنَ صَنَائِعُكَ السَّنِيَّةُ أَيْنَ فَضْلُكَ الْعَظِيمُ أَيْنَ مَنُّكَ الْجَسِيمُ أَيْنَ إِحْسَانُكَ الْقَدِيمُ أَيْنَ كَرَمُكَ يَا كَرِيمُ🔹 ••─━⊱✦🔹✦⊰━─•• ✅ بعد انگاری همه این خوبی‌ها را در دو چیز جمع بندی می‌کنیم و می‌گوییم: پس به «کرم و بزرگواریت» من را نجات بده و به «مهربانی و رحمتت» مرا آزاد کن... بِهِ فَاسْتَنِقِذْنِي وَ بِرَحْمَتِكَ فَخَلِّصْنِي‏ ••─━⊱✦🔹✦⊰━─•• ✅ به ما یاد داده بودند که «أین» سوال از جا و مکان است و من همیشه توی سحرهای ماه مبارک، دنبال جای کرم و مکان رحمت خدا می‌گشتم؛ خدایی که بدون زمان و بدون مکان بود. حالا باید اعتراف کنم که جواب «أین أین» ها را در حرم شما توی زیارت‌های وداع گرفته‌ام یا (ع)! وقتی سرم را روی شانه‌های در خروجیِ بالاسر می‌گذاشتم و مفاتیح را باز می‌کردم و از «زیارت جامعه کبیره» و بعد از «زیارات جامعه» رد می‌شدم و می‌رسیدم به «دعای بعد از زیارت ائمه» و آن فرازهای میانه‌اش که از «اسم مکان» استفاده کرده بود و صریحاً داشت با حرف اشاره، به جا و مکان رحمت و مهربانی خدا اشاره می‌کرد: اللهم انّ هذا مشهد لایرجو من فاتته فیه رحمتک أن ینالها فی غیره... خدایا این محل و و زیارتگاه، جایی است که اگر کسی رحمت تو را در آن از دست بدهد، امید ندارد که مهربانی تو در جای دیگری نصیبش شود... ••─━⊱✦🔹✦⊰━─•• ✅ چیز غریبی هم نبود. انسان ِ فرورفته در زمان و مکان چطور می‌خواست با خدای نامحدود لازمان و لامکان تماس بگیرد؟ جز اینکه خدا لطف کند و اراده اش را بریزد توی زمین هایی و زمان‌هایی و آنها را سر دست بگیرد تا بشریت از سردرگمی خلاص شود. همان خانه‌هایی که: «اراده الرب فی مقادیر اموره تهبط الیکم و تصدر من بیوتکم» اراده‌ی خدا برای اندازه‌های هر کاری، به شما نازل می‌شود و از خانه‌های شما به جهان صادر می‌شود... مراکز تولید و توزیع ِ معنویت و رحمت که مدتهاست مراجعه به آنها مستحب و غیرضروری تشخیص داده می‌شود و حالا برخلاف اماکن مربوط به ضرورت‌های مادی ـ_ که لابد اوجب واجباتند _ بسته شده‌اند... ••─━⊱✦🔹✦⊰━─•• ✅ خب! دیگر نباید سوالی باشد که پس دومین دعا چه شد؟ معلوم است که؛ دعای ندبه. و زاری بر از دست‌دادن ارتباط مستقیم با تجسم رحمت خدا و جا و مکان مهربانی او و رسیدن به وضعیتی که «أین أین» های دوازده‌گانه در دعای سحرگاهی حضرت سجاد (ع)، حداقل سه برابر تفصیل پیدا کرده‌اند و به سی‌وشش _هفت «أین أین» در این وانفسای غیبت رسیده‌اند: 🔹أَيْنَ‏ الْحَسَنُ‏ أَيْنَ الْحُسَيْنُ، أَيْنَ أَبْنَاءُ الْحُسَيْنِ، صَالِحٌ بَعْدَ صَالِحٍ، وَ صَادِقٌ بَعْدَ صَادِقٍ، أَيْنَ السَّبِيلُ بَعْدَ السَّبِيلِ، أَيْنَ الْخِيَرَةُ بَعْدَ الْخِيَرَةِ، أَيْنَ الشَّمُوسُ الطَّالِعَةُ، أَيْنَ الْأَقْمَارُ الْمُنِيرَةُ، أَيْنَ الْأَنْجُمُ الزَّاهِرَةُ، أَيْنَ أَعْلَامُ الدِّينِ وَ قَوَاعِدُ الْعِلْمِ أَيْنَ بَقِيَّةُ اللَّهِ الَّتِي لَا تَخْلُو مِنَ الْعِتْرَةِ الْهَادِيَةِ، أَيْنَ الْمُعَدُّ لِقَطْعِ دَابِرِ الظَّلَمَةِ، أَيْنَ الْمُنْتَظَرُ لِإِقَامَةِ الْأَمْتِ‏ وَ الْعِوَجِ، أَيْنَ الْمُرْتَجَى لِإِزَالَةِ الْجَوْرِ وَ الْعُدْوَانِ، أَيْنَ الْمُدَّخَرُ لِتَجْدِيدِ الْفَرَائِضِ وَ السُّنَنِ،أَيْنَ...🔹 ••─━⊱✦🔹✦⊰━─•• ✅ تقدیم به همه مجاوران ِ «مشهد لایرجو من فاتته فیه رحمتک أن ینالها فی غیره» به امید یادی و دعایی؛ و تقدیم به شهید یک و بیست دقیقه‌ی همه‌ی شب‌های جمعه که با دفاع از اماکن رحمت و مراکز تولید و توزیع معنویت، انتهای زندگی دنیایی‌ش را هم به زیارت همه آنها ختم کرد و قله‌های رحمت و معنویت در آسمان و زمین را در آغوش پر از خون خود کشید. ✍️ حجت‌الاسلام محمدصادق حیدری ✅ @hoseiniyehandisheh
🔰 یا ، در مواجهه با در ادبیاتِ توسعه مانند سپر و شمشیر در برابر توپ و تانک است و قدرت هماوردی ندارد. 🔆 با توجه به افزایش نرخ ارز و و ایجاد و ، در بین محافل علمی حوزوی بحث بعنوان راهکار خروج از وضعیت کنونی مطرح گردیده که طی مصاحبه ی استاد گرامی حجت الاسلام والمسلمین روح الله صدوق با سایت مقاومتی نیوز به نقد این طرح پرداختند که به اطلاع کلیه مخاطبین گرامی رسانده می شود. 💠 حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین صدوق کارشناس اقتصاد اسلامی، پول را قدرت کمّی‌شده اقتصاد دانست و گفت: در توسعه مادی، فاصله بین نیاز و ارضا در شهوات مادی است؛ اما در اسلام، نیاز و ارضا حول امور معنوی شکل می‌گیرد. در فعالیت اقتصادی همیشه باید تدبیری را در پیش گرفت که تولید بر مصرف سبقت بگیرد. در نظام مادی این کار با تحریک به سمت دنیا انجام می‌شود و انگیزه تولید، بهره‌مندی‌های مادی است؛ اما در اسلام انگیزه تولید، سبقت در ایثار است. ◀️ حجت الاسلام و المسلمین روح الله صدوق کارشناس اقتصاد اسلامی در گفتگو با مقاومتى نیوز با رد نظریه  و پشتوانه طلا برای پول گفت: یا پول کالایی در مواجهه با در ادبیات توسعه مانند سپر و شمشیر در برابر توپ و تانک است و قدرت هماوردی ندارد. 🔷 ، قدرت کمّی شده اقتصاد است. ◀️ صدوق ماهیت  را یک امر حقیقی و نه اعتباری دانست و افزود: اگر در تعریف دقت شود، به نظر می رسد که قدرت کمّی شده اقتصاد است. کمّی کردن وضعیت اقتصاد با چیزی غیر از امکان ندارد. اگر با طلا این کار را انجام دهید، عرضه و تقاضا به سمت طلا می رود و لذا طلا نمی تواند معیار قرار گیرد. ◀️ وی مشکلِ دیگر را در مبادلات جهانی دانست و گفت: کشورهای جهان اقتصاد خود را با تولید ناخالص ملی اندازه می گیرند. اگر بخواهیم اقتصاد خود را با حجم طلا اندازه بگیریم، شاخص اندازه گیری خود را عوض کرده ایم و در نتیجه، در مراودات جهانی باید تبدیلات اضافی انجام دهیم. 🔷 در غرب، فاصله بین نیاز و ارضا در شهوات مادی است. ◀️ صدوق نزاع اصلی را در تعریف و نه پشتوانه آن دانست و اظهار داشت: به نظر بنده نباید نزاع را در این قرار دهیم که پشتوانه ، تولید ناخالص ملی باشد یا طلا؛ بلکه باید نزاع را در این قرار دهیم که تعریف در نظام اسلامی و تمدن غرب چیست و چه تفاوتی دارد؟ ◀️ این پژوهشگر حوزوی به تعریف در تمدن غرب اشاره کرد و گفت: در توسعه مادی، فاصله بین نیاز و ارضا در شهوات مادی است. به عنوان مثال یک مدل جدید تلفن همراه به بازار می آید و با تبلیغات به مردم القا می شود که نیاز به این سطح از تکنولوژی و مصرف دارید. اما آیا نیازی که برای جامعه ایجاد شده است، تامین و ارضا هم می شود؟ خیر. یعنی بین نیازی که برای جامعه ایجاد می شود و ارضای آن نیاز فاصله وجود دارد. ◀️ وی با بیان اینکه فاصله بین نیاز و ارضا، قدرت کمّی اقتصادی ایجاد می کند، افزود: در غرب نیاز اقتصادی را ایجاد و تحریک می کنند و از طریق الگوی طبقاتی اجازه مصرف را نمی دهند. این فاصله باعث ایجاد تحرک تولیدی می شود. 🔷 تعریف در اسلام و غرب متفاوت است ◀️ این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تعریف در نظام اسلامی و تمدن غرب ۱۸۰ درجه متفاوت است، اظهار داشت: در نظام اسلامی نیز حتما به احتیاج داریم. اما انگیزه جامعه برای حرکت اقتصادی با نظام مادی کاملا متفاوت است. به عنوان مثال، شما حاضر می شوید فعالیت اقتصادی انجام دهید و یک دهه محرم اطعام کنید. در این جا سود مادی مورد نظر نیست؛ بلکه تقرب به خداوند مورد نظر است. در این جا نیز یک نیاز و ارضای حقیقی اتفاق افتاده است. ◀️ صدوق با بیان اینکه در اسلام، نیاز و ارضا حول امور معنوی شکل می گیرد، گفت: در فعالیت اقتصادی همیشه باید تدبیری را در پیش گرفت که تولید بر مصرف سبقت گیرد. در نظام مادی این کار با تحریک به سمت دنیا انجام می شود و انگیزه تولید، بهره مندی های مادی است. اما در اسلام انگیزه تولید، سبقت در ایثار است. لذا امیرالمومنین (ع) انگیزه تولید داشت؛ اما انگیزه ای برای مصرف نداشت. @hoseiniyehandisheh
🚫 تعریف غلط از در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران 🔻 در راستای پانزدهمین سالِ ابلاغِ سیاست های کلیِ جهتِ مردمی کردن اقتصاد، در نظام مقدس جمهوری اسلامی و تأویل نخبگانی آن، گذری بسیار کوتاه به نقد پیکره نظام اقتصادی متداول که متشکل از «شرکت، بانک و برنامه توسعه» می باشد می پردازیم. 💠در جریانِ تحققِ در نظام مقدسِ جمهوری اسلامی را به معنای واگذاری اقتصاد کشور به مردم بیان می کنند که کاملا اشتباه است، چون امکانِ واگذاری به مردم را ندارد، بلکه منحصرا در اختیار صاحبان سرمایه است. 💢توضیح اینکه: به معنای واقعی؛ یعنی همان شرکت های خصوصی ای که در حوزه های مختلف فعالیت می کنند و سلولِ نظامِ اقتصادیِ لیبرالی هستند و در پیوند با بانک به اندام و در عملکردِ برنامه های توسعه به پیکره نظام اقتصادی تبدیل می شوند. 💢 در این مکانیزم از طرفی با جدایی مالکیت از مدیریت در تاسیس شرکت که بوسیله یک عقدِ خارجِ لازم ایجاد شده و از طرف دیگر با دادنِ حقِّ مدیریت به صاحبان ۵۱ درصد سهام، عملا بیشترین سهمِ تصمیم گیری و تصمیم سازیِ نظام اقتصادی بدست صاحبان سرمایه افتاده است نه مردم و چنین چیزی با مقتضای ماهیتِ "شرکت شرعی" در تضاد کامل است. در "شرکت شرعی" ، همه مالکین بالاشاعه سهیم بوده و هیچ یک مدیریتش بر دیگری برتری ندارد، یعنی تصمیمِ صاحبِ یک هزارمِ درصد سهام همانقدر در مدیریتِ شرکت نافذ است که رای 99.99 مابقی موثر است. در شرکتِ شرعی، سرمایه و مقدار آن در چگونگی و مقدار تصرف شرکاء کوچک ترین اثری ندارد. ✳️ اما راه کار مردمی کردن اقتصاد در نظام مقدس جمهوری اسلامی چیست؟ @hoseiniyehandisheh
•••─━━⊱✦🔹﷽🔹✦⊰━━─••• ✳️حیات و ممات؛ از شب جمعه تا روز جمعه✳️ ••─━⊱✦🔹✦⊰━─•• ✅شب جمعه‌هایی که عشق و حال با دنیا در روزهای قبلش، حس و حال دعا را گرفته باشد و «کمیل» به چشمم زیاد بیاید، می‌روم سراغ دعای کوتاه و زیبایی که شیخ عباس قمی برای شب جمعه نقل کرده: «اللهم من تعبّأ و تهیّأ...» مقدمات قشنگی می‌چیند: «هر کسی برای جایزه‌گرفتن پیش کسی می‌رود ولی من پیش تو می‌آیم؛ می‌آیم ولی نه با اعتماد به کارهای ظاهراً خوبی که کرده‌ام بلکه با امید به عفو و بخشش پرعظمتت که هر چقدر دور و بر جرم‌های بزرگ بگردم، باز هم به سراغم می‌آید.» و بعد خواسته‌اش را رو می‌کند: «فهب لی یا الهی فرجاً بالقدره التی تحیی بها میت البلاد... به من فرج و گشایشی ببخش با قدرتی که داری؛ همان قدرتی که با آن سرزمین‌های مُرده را زنده می‌کنی» ••─━⊱✦🔹✦⊰━─•• ✅خب قدرت خدا در زنده‌کردن زمین‌های مُرده، بیشتر از هر چیزی با فرستادن ابر و صاعقه و باران معلوم می‌شود اما ذهن من با ترکیب «فرج» و «تحیی» و «میت» و «البلاد» میپرد به روز جمعه و صاحبش. همان که در دعای عهد درباره‌اش می‌گوییم: «و اعمر اللهم به بلادک و أحی به عبادک...خدایا بوسیله او به سرزمین‌هایت آبادی بده و بندگانت را زنده کن» انگاری که این همه آدم‌های زنده و پرچنب و جوش و آبادانی‌ای که بشر توی دنیا به راه انداخته را به هیچ می‌گیرد و انسان‌ها و سرزمین‌های بدون امام را مُرده و خراب حساب می‌کند. و خب اگر به «ساسه العباد و ارکان البلاد» نگاه کنیم، تصدیقش می‌کنیم. ••─━⊱✦🔹✦⊰━─•• ✅ همان که در دعای امام رضا برای حضرت صاحب الامر برایش می‌خوانیم: «و أحی به القلوب المیّته» یا در زیارت جمعه می‌خوانیم: «السلام علیک یا عین الحیاه... سلام بر تو ای سرچشمه زندگی» انگار وقتی چشمه و سرچشمه زندگی در بین ما نجوشد، انصاف این است که قلب‌های‌مان را مُرده و کارهای خودمان را «مُرده‌گی» حساب کنیم تا «زندگی»... کارهایی و زندگی‌هایی که ربط‌شان به شما یا نامعلوم است یا ضعیف است و یا بچه‌گانه و در عوض، به زندگی و حیات و زیستی که اغیار تعریف کرده‌اند، همچین خوب می‌سازد و با آنها هماهنگ در می‌آید. از زندگی و حیات تکوینی که در «زیست» تعریف کرده‌اند و آن را به آزمایش و آزمایشگاه کشانده‌اند تا زندگی و حیات اجتماعی که در «توسعه‌یافتگی» تحلیل کرده‌اند و آن را به استانداردهای کیفی و شاخصه‌های کمّی رسانده‌اند و با طراحی «برنامه‌های توسعه» در سرتاسر جهان، تعریف «زندگی خوب» و تحقق آن را به دست گرفته‌اند. ••─━⊱✦🔹✦⊰━─•• ✅«فهب لی یا الهی فرجاً بالقدره التی تحیی بها میت البلاد» با قدرت خودت به ما فرج و گشایشی بده که تعریف زندگی خوب را خودمان بسازیم و این زنجیره‌های مُردگی را بشکنیم. زنجیره‌های مُردگی که «عباد» و «بلادِ» دنیاپرست را خوب به بند می‌کشد و با کشتن روح‌ها و خرابی سرزمین‌ها، تعادل و آبادانی و نظمی ظاهری برایشان درست می‌کند اما به آب و گِل محبّین شما نمی‌سازد. ملّتی که وجدان محمّدی و علوی و حسینی داشته‌اند و با قیام نوّاب شما زنده شده‌اند، با آن نظم‌ها کنار نمی‌آیند و آن تعادل‌های مادّی را می‌شکنند و در فقدان تعریف الهی از زندگی خوب، همین هرج و مرجی به راه می‌افتد که گرفتارش هستیم... ••─━⊱✦🔹✦⊰━─•• ✅ما را این‌طور «لایموت فیها و لایحیی» نپسندید؛ این‌طور بلاتکلیف و سرگردان بین وجدان الهی و زندگی مادّی که همان مُردگی است. ما را مال خودتان کنید و اهل چشمه‌ای که زندگی فقط از آن می‌جوشد یا «عین الحیاه»! با همان قدرتی که سرزمینهای مُرده را زنده می‌کنید، ما را مهیای شکستن « » و ساختن نسخه جایگزین کنید که اگر این کارها از دستمان بر نیاید، بعید است زمینه سازان برنامه‌ای شویم که خدا برای آینده ریخته و آن را در معراج با پیامبرش در میان گذاشته: «بالقائم منک أعمُرُ ارضی... و به اُحیی عبادی و بلادی... با قائم آل‌محمد است که زمینم را آباد می‌کنم و به وسیله اوست که بندگان و سرزمین‌هایم را حیات می‌بخشم»... و اعمر اللهم به بلادک و أحی به عبادک.... ••─━⊱✦🔹✦⊰━─•• ❤️_ تقدیم به رهبر حکیم انقلاب که سالها پیش گفت «توسعه دارای بار ارزشی است و تصور پیشرفت از طریق الگوهای غربی، برای کشور کاملا خطرناک است» و تولید « » را سفارش داد اما تولید این نیاز حیاتی در اتحاد بسیاری از نخبگان حوزه و دانشگاه با سیاست‌بازان اصول‌گرا و اصلاح‌طلب به حاشیه رفته؛ و تقدیم به یک و بیست دقیقه شب‌های جمعه که با اتکا به تجارب ، حیاتی جدید در عرصه نظامی و امنیتی رقم زد و با تکیه بر ، تعریفی نوین و الهی و کارآمد را از سبک زندگی دفاعی در مقابل نظامی‌گری‌های مدرن و سخت‌افزارمحور به نمایش گذاشت... 🖊: @hoseiniyehandisheh@msnote
امروز 27 تیرماه سالروز پذیرش قطعنامه 598 است و مرور بخشی از نامه مرحوم به حضرت امام در اردیبهشت 68* که در فرازی اجمالی و کوتاه به این موضوع می پردازند، مناسب است👇👇 *پ.ن: متاسفانه این نامه در نهایت به دست امام نرسید. ✅ @hoseiniyehandisheh
💠متاسفانه با راهنمایی مدل ، شور انقلابیِ مسئولین اجرایی به گونه‌ای در موازنه حاصل از تلفیقِ «الگوی مصرف غرب» و «الگوی توزیع شرق» به مسلخ انزوا کشیده شد که قلم از تشریح میزان نفوذ آنچه که به شور انقلابی جامعه گذشته، به جهت عدم تاثر خاطر شریف تنها به اشاره‌ای بسیار گذرا اکتفا می‌نماید: مفروض و حتمی‌دانستنِ «قدرت عملکرد مدل » در تنظیم عینیِ نظام نوپای اسلامی، عناصر پرشور انقلابی و متدین ـ لکن کم ظرفیت ـ را در مقابله با قدرت عملکرد صنایع استکباری، در موضعی قرار داد که دچار خودباختگی و تزلزل شدید روحی گردیده و در «قدرت عملکرد عینی اسلامی در مدیریت جهانی» به گونه‌ای دچار تردید شدند که در پیامد، یکبار دیگر تاریخ صدر اسلام در پذیرش تلخ‌تر از زهرِ «حکمیت» تکرار گشت و زمان آن‌چنان تاریک‌تر از شب سیاه شد که همچون سید الوصیین امیرالمومنین (صلوات‌اله ‌وسلامه‌علیه)، ولی‌فقیه نیز در شرایطِ «پذیرش حکمیت کفر» قرار گرفت؛ فانا لله و انا الیه راجعون.... @hoseiniyehandisheh
امروزه برای خروج کشور از ناهنجاری ها راهکارهای کوتاه مدتی مانند «تعمیم نهادسازی انقلابی» مطرح می شود. اما این پیشنهاد اگر مبتنی بر راهکار میان‌مدت و بلندمدت نباشد و یک تحلیل علمی بر همه‌ی این راهکارها حاکم نشود، در طول زمان با موانع جدّی مواجه خواهد شد. همچنان‌که در پایان دوران دفاع مقدس چنین مشکلی پدید آمد. در واقع به‌دلیل پیچیدگی در دنیای امروز و کثرت موضوعات آن، یک دستگاه محاسباتی پیچیده برای اداره‌ی لازم است و اگر این دستگاه محاسباتی براساس فرهنگ مذهب نباشد، استفاده از نسخه‌های متداول و دستگاه‌های محاسباتی موجود اجتناب‌ناپذیر است. همین مسأله بود که موجب شد حضرت امام ناچار به قبول شود زیرا مسئولان نظامی، سیاسی و اقتصادی براساس محاسبات متداول، به این نتیجه‌ی رسیدند که کمبود ادوات نظامی و کمبود پول و بودجه، امکان ادامه‌ی را از بین برده و همین بررسی را به حضرت امام منتقل کردند و ایشان نیز به تعبیر خود، جام زهر را نوشیدند. اما اگر دکترینِ نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای نظامی براساس ادبیات انقلاب تغییر می‌کرد و تفاوت وضعیت زندگی در جبهه و زندگی در پشت جبهه از بین می‌رفت، سرنوشت جنگ به‌گونه‌ی دیگری رقم می‌خورد. همچنان‌که نهادسازی بدون تغییر سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای اداره‌ی کشور باعث شده تا مقام معظم رهبری علی‌رغم بدبینی به نتیجه‌بخش بودنِ مذاکره با امریکا، را تجربه کنند و در صورتی که راه نوینی برای اداره‌ی کشور برمبنای دین و انقلاب ارائه نشود، برجام‌های دیگری نیز به ایشان تحمیل خواهد شد. در واقع انقلاب اسلامی برای عبور از عقبه‌های سخت و حفظ و تداوم خود، به «به‌کارگیری اسلامی» سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای موجود اقدام کرده اما تحلیلی تخصصی از این عملکرد درخشان خود ندارد. 📚کتاب گفتمان انقلاب اسلامی_ فصل سوم، گفتار اول مبحث دوم @hoseiniyehandisheh
⊱✦🔹﷽🔹✦⊰ ✳️ «جهنم، سوزانندگی و خستگی؛ به اندازه سیصد و نود و چهار هزار و صد و شصت و دو روز» ✳️ ✅ قبلا هم گفته بودم که نیمه شعبان‌ها دلم می‌گرفت. یک دلیلش شاید همان بود که شاعر می‌گفت: این جشن‌ها برای من، «آقا» نمی‌شود/ «شب»، با چراغ عاریه «فردا» نمی‌شود. اما دلیل محکمترش را بعداً فهمیدم. وقتی داشتم زندگینامه‌ی آخرین نائب خاص را می‌خواندم و ناگهان دیدم که نوشته «علی بن محمد سمری» در نیمه شعبان سال سیصد و بیست و نُه قمری، شیعه را تنها گذاشته. ••─━⊱✦🔹✦⊰━─•• ✅ یعنی نیمه شعبان به جز روز ولادت حضرت حجت، روز آغاز غیبت‌کبری هم بوده. روزی که دست ما از دامن شما کوتاه شد. بعد با کمک یک سایت، «نیمه شعبان سال سیصد و بیست و نه» را تبدیل کردم به تاریخ شمسی. مصادف شد با آخرین روزهای اردی «بهشت» و شنبه‌ای را نشان داد که «جهنمِ» بدون شما بودن آغاز شده. گفتم «جهنم»؟! جهنم قاعدتاً باید آدم را آزار بدهد و این قدر بسوزاند که خسته‌اش کند اما امثال من که در همه‌ی این «سیصد و نود و چهار هزار و صد و شصت و دو روز»ی که از بی‌شُمایی گذشته، خوبیم و خیلی وقت‌ها بهمان خوش می‌گذرد. خدا را شکر. راستی شما چطورید آقا جان؟ ••─━⊱✦🔹✦⊰━─•• ✅ ...البته بعضی‌ها هم هستند که در «جهنمِ» نبودن شما خوب نیستند و در همه این «هزار و صد و دوازده سال و سه ماه و هجده روز» بهشان خوش نمی‌گذرد و می‌سوزند و خسته می‌شوند. مثل همان‌هایی که حضرت رضا (ع) در دعا برای شما توصیف‌شان کرد: «الذین سلوا عن الاهل و الاولاد و تجافوا الوطن و عطلوا الوثیر من المهاد و رفضوا تجاراتهم و اضروا بمعایشهم...» آنهایی که زن و بچه را فراموش کردند و از وطن‌شان کَندند و بسترهای راحت را معطل کردند و کار و کاسبی‌شان را کنار گذاشتند و به نان و آب خودشان ضرر و ضربه زدند... ••─━⊱✦🔹✦⊰━─•• ✅ مثل همه نوّاب عامَ شما و مثل همه شهیدان رکاب‌شان که از امّت شما حفاظت کردند و در دنیای دریده شده از الحاد و التقاط و زیر آتش کفر و نفاق ـ که می‌سوزاند و خسته می‌کند _ سدّ و سنگری برای دفاع از ایمان مومنین ساختند و بعد این‌طور خودشان را روایت کردند: «که اگر بندبند استخوان‌هایمان را جدا سازند، اگر سرمان را بالای دار برند،‏‎ ‎‏اگر زنده زنده در شعله های آتشمان بسوزانند، اگر زن و فرزندان و هستی مان را در جلوی‏‎ ‎‏دیدگانمان به اسارت و غارت برند؛ هرگز امان نامۀ کفر و شرک را امضا نمی کنیم.» [پیام پذیرش قطعنامه] ••─━⊱✦🔹✦⊰━─•• ❤️ تقدیم به کبیر که گفت: «اگر همه عالَم را بگردید، خسته‌تر از من نمی‌توانید پیدا نمی‌کنید و لکن خدمت به اسلام و مسلمین از همه چیز مهمتر است» و تقدیم به چشم‌های خسته و خمار و خون‌گرفته‌ی شهید یک و بیست دقیقه‌ی همه‌ی شب‌های جمعه ✍️ حجت‌الاسلام محمدصادق حیدری @hoseiniyehandisheh
💥📚بخش ویژه لیگ برتر کتابخوانی📚💥 🎁3 کارت هدیه 500 هزار تومانی🎁 🎁10کارت هدیه 100 هزار تومانی🎁 👈ویژه طلاب و دانشجویان و علاقه مندان به مباحث تمدن سازی و علم دینی👌 📕کتاب «قیام حسینی در برابر جاهلیت اولی قیام خمینی در برابر جاهلیت مدرن» ✍️حجت الاسلام حیدری 🔹قیمت جلد : 23000 🔹با تخفیف : 12000 🔸فایل PDF کتاب نیز موجود است ✔️شرکت در این بخش منافاتی با شرکت در مسابقه سه مرحله ای 🗓تاریخ برگزاری آزمون آنلاین : 19 شهریورماه 👈جهت ثبت نام، تهیه کتاب و کسب اطلاعات بیشتر به کانال مخصوص مسابقه این کتاب مراجعه نمایید : 📱ایتا : eitaa.com/ghiamehosein 📱تلگرام: t.me/ghiamehosein 📱بله: ble.im/ghiamehosein 📱سروش : sapp.ir/ghiamehosein
🔰 امدادحضرت صاحب الزمان(عج) به رهبران شیعه 🔸...گاهي تعریفی که بعضی نسبت به عده ای ازعلماء وبزرگان اسلام دارند، درجهت تحقيركارهاي دیگر بزرگان اسلام است. ازجمله تعبیراتی که چنین افرادی بکار میبرنداین است که مي‏گويند: "محال است درآینده فردی نظير فلان مردبزرگ بيايد!" "ديگر كسي مثل شيخ انصاري نمي‏شود!" علت وهدف چنین تفکری وبکار بردن چنین تعبیراتی، اینست که میخواهند بگویند آنمرد بزرگ با افرادكنوني جامعه اسلامی قابل مقایسه نيست! اما ناخواسته، نتيجه‏ کار آنها، آب ریختن به آسياب دشمن وايجاد يأس درجامعه اسلامی است؛ کاری که كفار نسبت به دانشمندان خودشان انجام نميدهند،آنها هرگز نمي‏گويند ومعتقد نیستندکه مثلا انيشتن كجا و فيثاغورث كجا! بلكه مي‏گويند آنچيزي كه انيشتين آورده است علاوه براينكه بر وي پيشي گرفته بگونه‏‌ای است كه دارای قدرت عملكردي به مراتب بيشتر از قدرت كارآئي دستگاههاي رياضي گذشته است؛ چراكه آن دستگاهها قابليت طرح اين مسائل را دردرون خودندارند. طبیعی است بامأيوس نمودن طلاب، دانشجویان ومردم، جامعه اسلامی نتواند بزرگانی مثل مرحوم شيخ طوسی و مرحوم مفيد و ... رحمةالله عليهم و شكرالله مساعيهم تربیت کند. دمیدن روحیه يأس و ناامیدی زمينه حكومت كفار را آماده مي‏كندو نسبت به جامعه اسلامی بازدارنده است . البته منظورعدم تجلیل از شخصيت‏هاي بزرگ وتاريخي اسلام وجامعه اسلامی مسلمان نیست؛ اما بایدهمراه با چنین تجلیل هایی از بزرگان، حقیقت ديگري نیز بزرگ كرد. 🔹باید گفت: عالم درسير تكاملی است و همانطوركه قدرت كفار توسعه وتكامل پيدا میكند؛ مسلمين نیز پیشرفت میکنند تاقدرت مقابله باآنها راداشته باشند كُلاًّ نُمِدُّ هؤُلاءِ وَ هَؤُلاءِ مِنْ عَطاءِ رَبِّكَ وَ ما كانَ عَطاءُ رَبِّكَ مَحْظُوراً (الإسراء ۲۰) هر يك از دو گروه را -مومنین و کفار- از عطاى پروردگارت، بهره و كمك میدهيم و عطاى پروردگارت هرگز (از كسى) منع نشده است. هرگز امداد وطرفداری از جبهه حق، بگونه‌ای نیست که درمقابل کفار به ضعف بيفتدند و دين از بين برود! بلكه خداوند در اين جبهه افرادی را تأييد مي‏كندتا دربرابر کفر بايستند ودر نهايت، زمينه اتمام حجت برتمام افراد بشر، درتمام اعصار وقرون، آماده شود. از اینرو، امام خميني (ره) از مرحوم شيخ انصاري(ره) جلوتر بود درعین حالی که نمیتوان گفت: كسي نظير حضرت امام محال است پيدا شود؛ چون ایشان يك استثناء در تاريخ بود! آيا خدا دست ازخدایی و ربوبیت خود برمیدارد و تكامل را تعطيل میکند؟!ربوبیت و امداد خداونداقتضاء میکند در آینده مثل امام، بلكه بالاتر از ايشان، خواهند آمد واسلام را درمقابل کفر یاری خواهند نمود. 🔸امداد آیةالله خامنه ای بیش از علمای گذشته است بواسطه امتحانات سنگین پیش رو . اگرفرمايشات امام را -درعين جلالت مقامشان - در سن ۶۰ سالگی با فرمايشات مقام معظم رهبری حضرت آیةالله خامنه ‏اي، مقايسه شود، قطعا درخواهیم یافت كه زمينه اطلاعاتي كه براي مقام معظم رهبری (ايّده اللّه بنصره) آماده شده است، در آن زمان براي امام آماده نبوده و اصلا اين نوع سؤالات در آن زمان قابل طرح نبود. پس حتما ايشان برموضوعاتی اشراف پيداخواهند كردكه امام پيدا نكرده بود ومسلما در اضطرارهايي قرارخواهندگرفت كه امام قرار نگرفته بود، درنتیجه، توسلاتشان بطور دیگری اوج خواهندگرفت وبه ملكات معنوي متناسبي هم -با عنايات و تأييدات حضرت ولي عصرعجل الله تعالی فرجه- خواهند رسيد. چون ايشان پرچمدار اسلام دربرابر پرچمداران كفر بحساب مي‏آيند، از اين رو خدا، ايشان را تنها نمي‏گذارد و متناسب باسطح تكامل تاريخ، اثر وجودي حضرت آيةالله خامنه‌ای در آینده نزديك، خيلي بيشتر از اثر وجودي شيخ انصاری روشن مي‏شود؛ همانطور که كفار زمان ایشان ازكفار زمان شيخ، درکفرشان خیلی شديدترند. اوج فعاليت بريتانيا درزمان شیخ انصاری درمسئله تجارت بودو شاگردشيخ، مرحوم ميرزای شیرازی، برای مقابله با آن فتواي تحریم تنباكو داد ولي الآن صحبت ازتجارت درشكل قبلی نيست. اصلا پيچيدگي‏هاي نظام پولي و يامسئله ارز در آن زمان قابل طرح نبود چرا كه، ارتباطات به شكل امروزين آن وجودنداشت تا اينگونه مسائل قابل طرح باشند. 🌀لذا، اين سخن، سخن صحيحي نخواهد بود كه گفته ‏شود آیاحوزه‌های علمیه بازهم خواهندتوانست افرادي مثل مرحوم شیخ و حضرت امام را پرورش دهند؟! اگر وليّ، مرشد و سرپرستی که همه را هدایت میکند، وجود مبارك حضرت ولي عصرعجل الله تعالی فرجه است، ایشان این قدرت ارشاد و پرورش راهنوز هم دارند ومي‏توانند افرادی را متناسب بازمان فعلی تربیت کرده، رشدمعنوي دهند اگر وليّ رعیت وسرپرست مردم خداست، قطعا مي‏تواندرغبت وعلاقه به طاعت وتقوا به افرادی اعطاء بكند و آنها راپرورش خاص دهد. 📚منبع: سلسله مباحث اخلاق، ۲۸ دی ماه ۱۳۷۳ ✅ @hoseiniyehandisheh
⊱✦🔹﷽🔹✦⊰ ✅ در دنیایی که سیستم‌های نظامی و امنیتی و اطلاعاتیِ قدرت‌های بزرگ، دولت‌ها و ملت‌های زیادی را به عروسک‌هایی کوچک تبدیل کرده بود و فراعنه‌ی مدرن در مقابل هر معارضی، مستانه فریاد «ان هولاء لشرذمه قلیلون» سر می‌دادند و به حکم «أ لیس لی مُلک مصر و هذه الانهار تجری من تحتی»، پیچیدگی‌های علمی و کارآمدی‌های عملیِ سلاح‌ها و ابزارهای جاسوسی خود را به رخ بشریت می‌کشیدند و دولتمردان و تصمیم‌گیران کشورهای مختلف را طوری به ترس عادت داده بودند که عجز و لابه‌ی «لا طاقه لنا الیوم»شان و گریه و ناله‌ی «انا لمدرکون»شان به آسمان برسد، درست در همین زمانه‌ی زمین‌گیرشده بود که با مردم ایران کاری کرد که ابهت مادی و جبروت الحادیِ اهل طغیان را از هم فروبپاشند و در مقابل چشمان حیرت‌زده‌ی معادلات قدرت، باطل‌السحرِ طواغیت و مستکبرین و مترفین شوند و مثل آن چوبدستی که دست خدا روی سرش بود، ریسمان‌های سیا و پنتاگون را ببلعند و قرآن عبور کند از رسم‌الخط و بیاید وسط و دوباره جان بگیرد: «ألق ما فی یمینک تلقف ما صنعوا ان ما صنعوا کید ساحر ولا یفلح الساحر حیث اتی» ••─━⊱✦🔹✦⊰━─•• ✅ این‌که مردمی که از پاسبان محله‌شان می‌ترسیدند چطور در مقابل بزرگترین قدرت نظامی و سیاسی و اطلاعاتی و اقتصادی و تکنولوژیک دنیا ایستادند و شیوه رزم جدیدی را رقم زدند که ماشین جنگی ابرقدرت‌ها و سامانه‌های اطلاعاتی‌شان را هنوزم که هنوز است زمین‌گیر کرده، محتاج پژوهش‌های جدیدی است که نبودشان حسابی به چشم می‌آید اما با این همه، کاملا معلوم است که ریشه‌ی این درخت پرثمر از کجا آب می‌خورد: از اوج غربت چندین‌ساله‌ی پیرمرد که با زیارت‌نامه‌های بن‌ابی‌طالب (ع) و دیدارهای هر شبه با ضریحش پیوند خورده بود. می‌دانید که؟ امیرالمومنین زیارت‌نامه‌های متعددی دارد که یکی از مضامین مشترک‌شان، توصیف علی با همین عبارت پر از است: «هزم جیوش الشرک باذنک و أباد عساکر الکفر بامرک» ارتش‌های *شرک* را به اذن تو شکست داد و لشگریان *کفر* را به امر تو نابود کرد. ••─━⊱✦🔹✦⊰━─•• ✅ و رحمت خدا بر او و اجداد طاهرینش که گفت: «تا شرک و کفر هست، هست و تا مبارزه هست، ما هستیم.» ✍️ حجت‌الاسلام محمدصادق حیدری @hoseiniyehandisheh
🔸ممکن است سردمداران عربستان سعودی (به صورت مثبت) دستشان را بالا بگیرند و به آمریکا اعلام بکنند که بیایید دست ما را بگیرید. ولکن یک روحانی متحجر هرگز به آمریکا نگوید که بیا دست مرا بگیر و اصلا بگوید: « و لا ترکنوا الی الذین ظلموا فتمسکم النار» ... ولی چون آن‌ها قدم قدم درست می‌کنند، این فرد(به صورت منفی) مجبور می‌شود را بر اساس حوادثی که پیدا شده است پاسخ بدهد(یعنی پاسخ به ) پس گام به گام مجبور به و عقب نشینی خواهد شد. حالا در آخر کار عقب نشینی این فرد به همان میزان به نفع آمریکا تمام می‌شود که اعلام اثباتِ تبعیتِ امور از جانب دیگران. در حقیقت، این فرد هم در یک حاکمیت او را بر ابعاد زندگی خود انتخاب کرده است هرچند به صورت منفی باشد. 🔹مثلا گفته می‌شود بُعد اول را نتوانسته ام حفظ بکنم، پس دیگر شرعا مضطر هستم و تکلیف هم ندارم! این از دست دادن بُعد اول است. در بُعد دوم هم به می‌افتد و آن را از دست می‌دهد و همین طور بُعد سوم تا آخر کار. بنابراین به جای پیداکردن راه نجات از ، مرتبا به وسیله که در مقیاسهای بسیاربزرگ و همچنین مقیاس های کوچک درست می‌شود(یعنی چه در نظام کلان جهانی و چه در داخل و نظام خُرد) مجبور به تبعیت می‌شوید. 🌀باز مسئله را ساده‌تر می‌کنم! یعنی، چه در لباس، آقا زاده و خانم زاده تدریجا مجبور به تبعیت می‌شود و می‌گوید عرف و شأن است و دیگر نمی‌توان از این‌ها فرار کرد، چاره ای نیست و باید پذیرفت! و چه در مقیاس جهانی هم که می گوید کاری نمی توان کرد و فعلا جهان یک کاسه شده است و کاری نمی‌توان کرد. یعنی مثلا «ارز را با همه مسائل جهانی‌اش می‌پذیرد و این‌که در مصرف داخلی خانه اش تبعیت بکند، این را هم می‌پذیرد. و این‌که رنگارنگ بودن سفره خانه اش هم بر اساسِ دستورالعملهای غذاهای غربی باشد، این را هم می‌پذیرد در نتیجه نفسِ انسان (چشایی،بویایی،بینایی و...) عادت به یک چیزهایی می‌کند که دیگر شما مولّد آن نیستی و ابزار شما هم مولّد آن نخواهد بود و بعد از آن که برای نفس انسان، ملکات اعتیاد به این امور پیدا شد، دیگر قدرت ترک آن‌ها را ندارد. همین‌گونه که اگر الان آب لوله، برق، کولر و...قطع بشود برای انسان ضیق است. اگر بناباشد آن نظام مصرفی هم بخورد برای خود ضیق و فشار می‌دانند و لذا می‌گویند قانون «نفی عُسر و حَرَج» نفی می‌کند از این که مردم خودشان را تا این مقدار را در سختی بیاندازند. مثلا اگر الان در حد بیمارستان اجازه می دهند و می‌گویند فرضا عیبی ندارد که در معالجاتی که دکترها لازم می دانند مرد بر سرِ زن بیاید و امثال این‌ها، آن وقت دیگر به تدریج در زندگی داخلی‌تان هم ادامه پیدا می‌کند. 📚 منبع: بحث بررسی منزلت ولایت و رهبری، جلسه ۳، ۷۳/۴/۱۱ 🆔 @hoseiniyehandisheh
1_440243947.mp3
17.91M
🎙صوت سخنرانی 1399 با موضوع: ▪️«فتنه اعتقادی؛ مشروطه اقتصادی» ☑️ سخنران: حجةالاسلام محمدصادق حیدری 🗓 جمعه؛ 31 مرداد 1399 ✅ @hoseiniyehandisheh
1_441038376.mp3
14.3M
🎙صوت سخنرانی 1399 با موضوع: ▪️«فتنه اعتقادی؛ مشروطه اقتصادی» ☑️ سخنران: حجةالاسلام محمدصادق حیدری 🗓 شنبه؛ 1 شهریور 1399 ✅ @hoseiniyehandisheh
1_442265846.mp3
17.86M
🎙صوت سخنرانی 1399 با موضوع: ▪️«فتنه اعتقادی؛ مشروطه اقتصادی» ☑️ سخنران: حجةالاسلام محمدصادق حیدری 🗓 یکشنبه؛ 2 شهریور 1399 ✅ @hoseiniyehandisheh