نامه پيامبر اعظم براي خمس
پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله در نامههایى كه براى قبایل مىفرستادند به موضوع خمس اشاره مىكردند. مسلمانان همان گونه كه زكات را نزد پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله مىفرستادند، خمس را نیز خدمت حضرت مىفرستادند.
قسمتی از مطالب کتاب
https://eitaa.com/hossenian
وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِصلی الله علیه و آله:
مَنْ أَكْرَمَ الضَّيْفَ فَقَدْ أَكْرَمَ سَبْعِينَ نَبِيّاً وَ مَنْ أَنْفَقَ عَلَى الضَّيْفِ دِرْهَماً فَكَأَنَّمَا أَنْفَقَ أَلْفَ أَلْفِ دِينَارٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ تَعَالَى.
و پيغمبر صلی الله علیه و آله فرمود: هر كس مهمان را گرامى بدارد، گويا هفتاد پيامبر را گرامى داشته، و كسى كه يك درهم براى مهمان مصرف نمايد، گويا هزار هزار دينار در راه خدا مصرف كرده است.
(إرشاد القلوب إلى الصواب ج1 الباب الثالث و الأربعون في السخاء و الجود ، ص : ۱۳۶
https://eitaa.com/hossenian
حضرت علی علیه السلام فرمودند: فرمود بندگان کامل اختیار خودشان را به
دست قرآن میدهند و قرآن را راهبر و پیشوای خودشان قرار میدهند. هر جایی که
قرآن حرف بزند این (بنده ی کامل) حرف میزند و رأی، رأی خودش نیست بلکه
رأی، رأی قرآن کریم است.
ِ ما باید به دستورات قرآن که استاد کامل است، عمل کنیم که شبیه یک انسان
کاملی درآییم. نمیتوانیم یک انسان کامل مثل امام عصر سلام الله علیه شویم ولی
شباهت به انسان کامل میتوانیم پیدا کنیم، یعنی این آثاری که در وجود شما
هست دو چشم و سر و گوش و بینی و دهان، ملکوت ما بشود همین، نه ملکوت
انسان بشود دو تا شاخ و پوزه (مثل حیوانات) که در روایات شریف فرمود بعضیها
در فردای قیامت سگ و خوک از اینها خوشگلتر هستند، بعضی آنقدر وجه این
انسان را به کثافت و غیر الهی درمیآورند، که شکلش از سگ و خوک بدتر است.
این است که ملکوت آدم از بین میرود و قرآن کریم آنچه را دستورات آورده که روان
ما را اصلاح کند و اگر بخواهیم یک بیراهه ای برویم قرآن ما را بر سر راه میآورد.
ولذا امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود:
– 1انسان اختیار خودش را به قرآن بسپارد.
– 2وقتی این کار را کردی قرآن هم راهبرت است و هم پیشوایت
– 3هر جا که قرآن بار بیندازد، این فرود میآید یعنی رأی، رأی خودش نیست و
با قرآن فرود میآید.
اینجا قرآن میفرماید مطلبی که
فرود میآید این فرد هم فرود
میآید، و هرجا هم
که قرآن جای بگیرد این (انسان تابع قرآن) مسکن میگزیند، این نیست که رأی،
رأی خودش باشد، وقتی که قرآن همه چیز را فرموده، یعنی راهبرماست یعنی
پیشوای ماست و هادی المضلین است یعنی راهنمای انسانهای گمراه است.