نویسندگان حوزوی
#پست_ثابت | در حال به روزرسانی ✍️ پویش نوشتن #بانک_صفحات_نویسندگان_حوزوی👇 جواد محدثی | حمید پارسا
.
🔴 خطر سوفیسم برای جامعهی انسانی
🖌دکتر سیدمهدی موسوی در صفحه شخصیاش نوشت:
سوفیست، قهرمانِ صنعت خطابه و سفسطه و مغالطه است و با استخفاف مخاطبان به تعطیلی عقل برهانی نظر دارد و سفسطه را عین عقلانیت جلوه میدهد. حضور نام و آثار متفکران و حکیمان جامعه را بر نمیتابد و با حذف نام و آثار آنها و یا تحریف و تفسیر بهرأی، زمینهی تحمیق ملت را فراهم میکند. پس از آنکه بهواسطهی قدرت رسانهها و خطابه به شهرت اجتماعی رسید حکیمان و متفکران اصیل را گوشهنشین، خانهنشین و حتی زنداننشین میکند و برای کارگزاران خدوم، اسناد رو میکند و پروندهی سنگین در رسانهها بالا میآورد و قبل از هر دادگاه صالحی، حکم غیابی مخالفان خود را در منبرها و تریبونهای عمومی صادر میکند.
اگر خوب بیاندیشیم هیچ خطری برای یک نظام سیاسی و جامعهی انسانی، بالاتر از سوفیسم نیست.
البته هیچ پادزهری هم بالاتر از عقل و تفکر و برهان و اجتهاد نیست.
#سوفیست
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻 جنگ آب
✍️ بهروز دلاور
✍️در اوایل جنگ تحمیلی هشتساله، عراق پیشرویهای زیادی داشت. فشارهای زیادی بر مردم تحمیل شد. روزبهروز شرایط سختتر میشد. مسئولان امر راههای مختلفی برای مقابله با دشمن را انتخاب میکردند. در این میان مصطفی با نظر و توصیه امام خمینی در روز هفتم مهرماه ۱۳۵۹ به همراه ۶۰ نفر از رزمندگانی که تجربه جنگ در کردستان را داشتند وارد اهواز شد. از همان شب اول حملات چریکی خود را در مقابل دشمنی که تا حدود ۶۰ کیلومتری اهواز پیش آمده بود، آغاز کرد و به بررسی موقعیت هجوم دشمن مشغول شد.
👈به منزل یکی از همرزمان قدیمی خود میرود و پس از استراحت کوتاه از او نقشه جغرافیایی منطقه خوزستان را میخواهد. او ادامه ماجرا را اینگونه گزارش میدهد: «به یکی از دوستان تلفن کردم و ایشان نقشه را آورد. مصطفی با چشمان تیزبین خود، حدود نیم ساعت به نقشه نگاه کرد. سپس با ناراحتی گفت: خرمشهر رفته است. آبادان هم ۹۹ درصد رفتنی است. اگر بخواهیم خرمشهر و آبادان را نجات دهیم، باید اهواز را حفظ کنیم. من به دکتر گفتم: دستور دهید چند لشکر بیاید و خوزستان را حفظ کند. او پاسخ داد: تاکتیک نظامی نیروهای ارتشی، مانند ارتش آمریکا کلاسیک است. معتقدند برای اینکه بتوانیم جلوی لشکر دشمن بایستیم باید سه لشکر داشته باشیم، ضمن اینکه جابجایی لشکر به سرعت امکانپذیر نیست و یک تا سه ماه طول میکشد. باید به هر نحو ممکن دشمن را زمینگیر کنیم.
⬅️ او دوباره دست بر روی نقشه برد و توضیح داد که چنانچه برخی از نهرهای منتهی به رودخانه کرخه را ببندیم و آب را به سمت غرب رودخانه منحرف کنیم میتوانیم با سیلاب مصنوعی، جلوی نیروهای عراقی را گرفته و مواضع آنها را زیر آب ببریم. در نتیجه عراقیها مجبور به عقبنشینی میشوند. چمران این مسئولیت را به عهده من گذاشت و گفت شما این کار را انجام دهید. من با آرپیجی دشمن را سرگرم میکنم تا شما کارتان را تمام کنید.» این نخستین باری بود که ایده جنگ آب مطرح می شد و موفقیت هایی را برای ما به ارمغان آورد.
#جهاد
#شهادت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
☀️ حرمت درخت
✍️ بابک شکورزاده، نویسنده تبلیغی
🔷 اسلام حرمت خاصی برای درخت قائل است . در اهمیت این نکته همین بس که در جلد ۱۹ وسائل الشیعه از امام صادق(ع) نقل شده که فرمود: «درختان ثمر دهنده را قطع نکنید که خداوند [در صورت قطع] عذاب سختی بر شما فرو میریزد!»
🔷 در حدیث دیگری که از رسول خدا(ص) در جلد ۶۳ بحارالانوار نقل شده، فرمودند: «هر کس بی جهت درخت سدری را قطع کند، خدا سرش را در آتش فرو میبرد!»
🔷 نکته جالب توجه در سیره نبی اکرم صلی الله علیه و آله که در منابعی همچون "محاسن برقی" و "اصول کافی" آمده این است که وقتی حضرت مسلمانان را به جنگ میفرستاد، یکی از توصیههایی که به آنها میفرمود این بود که درختی را قطع نکنند، مگر اینکه مجبور به این کار شوند. این هم نکته مهمی است که حضرت در آن شرایط از حفاظت درختان غافل نیست.
🔷 نکته دیگری که در روایات پیرامون حفاظت از درختان وارد شده این است که از تخلّی در زیر درخت ثمردهنده نهی شده است و نمونهای از این احادیث در کتاب "خصال" و "من لایحضره الفقیه" مرحوم صدوق آمده است.
#درختکاری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#پساانتخابات
✔️ آراء تمدنساز
✍️ علی محمدیراد، دانش آموخته حوزه
🔸رهبر انقلاب در بیان اخیر خود از مشارکت در انتخابات تعبیر به وظیفه تمدنی کردند.
او چه تصویری از تمدن سازی دارد که شرکت در انتخابات را در راستای این مسئله جدی راهبردی جمهوری اسلامی میشمارد؟
مشارکتی که ظاهرا جزء مسائل اختصاصی مردم ایران است و ارتباطی با دنیای خارج ندارد.
🔸به نظر میرسد تصویری که ما از تمدن سازی داریم نیاز به ترمیم دارد. هرچند تمدن اسلامی جزء مسائل درجه اول بدنه نخبگان است اما مسیری که رهبر انقلاب برای رسیدن به این نقطه در حال مدیریت آن است، فاصله روشنی از اقدامات دغدغهمندان این عرصه دارد.
🔸رهبری در یکی از بیانات خود خطوطی را به عنوان تصویری از نظم آینده بیان میکنند که از مهم ترین آن گسترش منطق مقاومت است. این مهم ترین اتفاقی است که میتوان آن را گامی مهم در راستای شکل گیری تمدن اسلامی در نظر گرفت. و به نظر میرسد رهبر انقلاب طرحی برای شناساندن این منطق به نگاههای چاره جوی جهانی دارد
اما این منطق چگونه گسترش پیدا میکند؟
🔸برای فهم چگونگی گسترش منطق مقاومت باید نمونه عینی آن را مشاهده کرد. حماسه غزه و گروههای مقاومت همچون خورشیدی در صحنه جهانی میدرخشند.
آنچه که موتور محرک این گروهها و مردم مقاوم فلسطین است همین منطق مقاومت است. چنین معرفت ایمانی عمیقی است که میتواند حماسهای نظیر آنچه که میبینیم را رقم بزند.
🔸اما این منطق از محور آن یعنی ایران جوشیده.
هر بیننده بی قصد و مرضی بعد از مشاهده مردم ایران حتما از خود خواهد پرسید چه چیزی چنین قدرتی به اینها داده؟ مردمی که هیچ پشتوانه مادیای و هیچ یک از مولفههای قدرتی که جهانیان میشناسند نداشته اما به آنچه که از ابتدا شعارش را داده پایبند مانده و بر خلاف نظم حاکم حرکت کرده.
و این یعنی اصلی ترین پایگاه محقق کننده تمدن اسلامی وجود جمهوری اسلامی است.
🔸مشارکت در انتخابات یعنی با وجود همه تلاشها برای دست کشیدن از حضور در صحنه مدیریت کشور ۲۵میلیون نفر از مردم در اصلی ترین و بارز ترین عرصه حضور و مشروعیت بخشی به نظام حضور پیدا میکنند.
آیا هر بیننده بی قصد و مرضی از خود نخواهد پرسید چه منطقی است که اینها را در چنین شرایط سختی به صحنه کشانده؟
رهبر انقلاب از این پدیده تعبیر به رایحه خوشی که به مشام مردم جهان میرسد میکند.
#مجلس #مشارکت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#حال_مقال
📌 مبادا رشوه!
✍️مرتضی بذرافشان
در آستانه سال جدید، آمدهام، به استان گل و بلبل شما_ خوزستان عزیز_ بازدید و تعریف تان کنم؛بعد از کلی لذت، بگویم، مبادا، بشنوم، کسی رشوه گرفته است؛ چون:
_ادارات ما، واقعا، مظهر پاکدستی، به قول عموجان محمود، نماد مهر ورزی و انسان دوستی ست. معاذالله از این اتهامات.
_این ویژگی، نه مختص خوزستان، برای همه ادارات ما و سراسری، عمومیت دارد. حداقل، مدیران مطیع، از این خلاف ها، چیزی ،به گوش بنده، نرسانده اند.
_کارمندان ما، از چنان حقوق بالایی برخوردارند، که اصلا و ابدا، نیازی به این پولهای زیر میزی و روی میزی ندارند.
_آنچه از پولهای زیر میزی، در فضای مجازی، به نامردی پخش است، آنقدر هم، زیر میزی نیست؛ جلوی دوربین، متداول، همگانی و غیر قابل پیگرد است؛ ناز شستشون.
_بعضی رشوه و پرداختها، غیر قابل انکار است و قبول دارم؛ ولی از دولت گذشته به ما ارث رسیده؛ ما بیتقصیریم صددرصد.
_البته واقعیت را نمیتوان کتمان کرد؛ برخی مجوزات طلایی، خرج دارد؛ بی مایه فتیر است.
_اگر خبر رشوه گیری، به گوش من برسد، برخورد قاطع خواهم داشت، حالا اگر نشنوم، یا نرسانند، نه که مهم نیست؛ اما شتر دیدی، ندیدی.
_این را هم بگویم، ما با موضوعات بالاتر و نگران کننده تر از رشوه، البته غیر سیستماتیک، مثل اختلاس های چند هزار میلیاردی مواجهیم، که نسبت به رشوه، زیاد هم سخت گیر نیستیم و زیر سبیلی از آن عبور میکنیم.
_با افزایش قیمت دلار، رونق اقتصادی ما به قول داش حسن، چنان بالاست، که رشوه، موضوع دست چندمی ست و غالبا دیده نمیشود؛ مردم، خدا رو شکر، همراهند؛ همراه اول و آخر و در انتخابات مجلس، با مشارکت حداکثری نشان دادند. ممنون از توضیحات قانع کننده ام؛ آفرین به من، بارک الله به مخبر و رضایی.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#کوتاه_و_گویا
🖌 بزرگترین خیانت در حق یک اندیشه و آرمان آنست که آنقدر آنرا وقت و بیوقت تکرار کنی تا تبدیل به کلیشه و شعار شود و وقتی کلیشه شد، از هر چه شور و شعور است، تهی خواهد شد.
✍️محمدجواد محمودی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 مهر مانا
📌نوشتاری در سالگرد فراق آقا سید محسن
✍️ امين بهرامى
قلم در رثای شخصیتی به نگارش درآمده که اسوه علم و تندیس اخلاق بود چهرهای همیشه متبسّم و مردم دار که جماعت مومنین را امام،و منبر و محراب را با کلام و نیایشش زینت میبخشید. روحانی مهربانی که هرگاه از بین مهریهای شهر به تنگ میآمدی عزم مسجد صاحب الزمان (عج) را مینمودی و با لبخند و کلام پیامبر گونهاش آنچنان تو را آرام مینمود که احتیاج به دلداری دیگران پیدا نمیکردی. بعد از اقامه نماز در کنارش مینشستی و در حین سخن گفتن و نوشیدن چای نگاه پرمهرش را بین همه دوستان و ارادتمندانش تقسیم میکرد و به همه این گونه آموزش میداد که در حین سخن گفتن با دیگران نباید از جمع غافل شد و به سایر جالسین بی مهری نمود. البته باید گفت در جلسات بعداز نماز این روحانی بزرگوار خردسالان در نزد امام جماعتشان یگاه ویژهای داشتند و بچه ها می دانستندتا این سیدمهربان در جمع حاضر بود خیال کودکان راحت است که حسابی میتوانند بازیگوشی کنند و کسی آنان را عتاب نکند.
🔗 متن کامل در پایگاه اینترنتی خوزیان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#سوژه_یابی و #تحلیل
🔺تمرکز مجله آلمانی FOKUS بر اقتدار روزافزون ایران
📚رویش تمدن نوین اسلامی، بر مخروبههای غزه_مقاوم، سران غرب را به وحشت انداخته
🔰نشریه FOKUS در شماره اول مارس 2024 خود با این تصویر بزرگ و معنادار از امام خامنهای بر روی جلدخود، با عنوان برجسته «بازی ملاها»، نوشته: «تسلیحات، ترور و ظلم؛ چگونه رژیم ایران دنیا را تهدید میکند»، گزارش و تحلیل مسموم ضدایرانی منتشر کرده است.
اگر رسانههای غربی_صهیونی، امام خمینی را مکرر مطرح و با دروغ و دغل، تحریف میکردند؛ اما طی ۳۵سال اخیر، تقریباً سانسور مطلق امام خامنهای، رویکرد اصلی آنها بوده است.
🔻فرازهای محوری تحلیلهای فوکوس:
🔹از قِبَل (ضعف) عملکرد دوستان جدید و دشمنان قدیم، هیچ کشوری نتوانسته مثل ایران، از جنگ غزه به نفع خود بهره برداری کند؛
🔸در انتخابات مجلس جدید ایران نیز، مردم هیچ «حق انتخابی» جز ادامه ظلم رژیم نداشتهاند؛
🔹در شرایط کنونی، مؤثرتر از همیشه (در منطقه و جهان) اِعمال قدرت میکند؛
🔸از طریق «ترورِ ملت خود» به تقویت جایگاه داخلی میپردازد و بدتر از آن، چنان نفوذی در منطقه به دست آورده که فراتر از «کلخاورمیانه» را به لرزه درآورده است.
🔹از زمان عملیات تروریستی حماس در 7-اکتبر2023 (حماسه طوفان الاقصی/۱۵مهرماه)، ایران با شیوه و منطق خود از آن بهره برداری کرده و برنامه تهدیدآمیز اتمی خود را توسعه داده است.
👆اینگونه تحلیل، هم در بستر صدها شایعه و تحریف قبلی استوار شده و هم بسترساز شایعه پراکنی و جنگروانی گستردهتر بعدی است.
🔗 متن کامل
#رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️افکار بانوان حوزوی
🔸«برساخت مردانگی و زنانگی»
✍🏻 فاطمه شکیب رخ
الاسلام، نشریه مذهبی-سیاسی. تنها نشریهٔ مذهبی از زمان قاجاریه است که پس از دوره رضا شاه باقی ماند. شروع فعالیتش در سال ۱۳۰۲ ش بود و در شیراز چاپ میشد. مدیریت آن را محسن فقیه شیرازی مشهور به خادمالشریعه عهدهدار بود. این نشریه از اولین نشریاتی نامیده شده که در دایرهٔ ادبیات کلام جدید با روش دفاع از دین در عصر حاضر فعالیت داشت.
🔗متن کامل
🔸«بستنی»
✍️ راضیه کاظمی زاده
دو هفتهای بود که درگیر ویروس جدید شده بودیم، از روز دوشنبه کمی بهتر بودم و می توانستم در کلاسها شرکت کنم، و این موضوع حالم را بهتر کرده بود.
عصر چهارشنبه به طور ناگهانی و خیلی غیر منتظره سردرد شدیدی گرفتم، قرص مسکنی خوردم و با خود گفتم حتما تاشب دردش تمام می شود! نزدیکای ساعت ۹ شب بود که حالت تهوع عجیبی به سراغم آمد! بوی غذا که به مشامم می خورد حالت تهوع شدیدتر می شد، مقاومت فایده ای نداشت! آنچه که از آن می ترسیدم به سراغم آمد! با بدنی لرزان و سردرد و سرگیجه ای شدید به رختخواب رفتم....
🔗متن کامل
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 خداحافظ کتاب!
✍️ حسن مجیدیان
گاهی که اندکی پول و پَله ای دستم می آید؛ اگر به قاعده ی خریدن یک کتاب باشد، صرف کتابش میکنم. ولی این روزها احساس میکنم که دیگر با این وضعیتی که آقایانِ دست اندرکار دارند رقم میزنند، یحتمل کتاب خریدن هم مثل خرید خودرو و خانه، تبدیل به رویا شود. شنیدم که کتاب را قرار است به خاطر گرانی کاغذ، به تعداد صفحه بفروشند. یعنی مثلا کتاب دویست صفحه ای را باید ۲۰۰ هزار تومان ناقابل پیاده شوید! باورم نمیشد. تا اینجا دو سه روز پیش در قم، وقتی از فروشنده خواستم کتاب "محمد(ص) برپایه ی کهن ترین منابع" را برایم حساب کند، گفت : ۷۵۰ هزار تومان!! گفتم: چه خبره آقا؟ فرمود: کتاب ۷۵۰ صفحه است و صفحه ای ۱۰۰۰ تومان!!
بله، به همین راحتی کتاب از زندگی ماها که اندک دلبستگی به آن داریم، دارد پر میکشد به آسمان. فلذا الوداع یا کتاب...
#کتاب
#گرانی_کتاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
سلام و نور
💐صبحتون معطر به عطر نام و یاد شهدا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🟪 فرهنگ یا اقتصاد؟
✍️ احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه بین المللی قم
🔻گفت:
آنقدر مشکلات و گرفتاریهای اقتصادی فراوان است و اولویت دارند که هنوز بعد از ۴۵ سالی که از انقلاب گذشته است فرصت چندانی برای پرداختن به مسائل فرهنگی نداشتهایم!
🔹گفتم:
(برخلاف دشمن که سی سال است اولویتش را تهاجم فرهنگی قرار داده است) آنقدر به مشکلات و مسائل فرهنگی نپرداختهایم که اقتصاد ما را هم تحتالشعاع قرار داده و هر چه تلاش میکنیم باز هم عقب هستیم؛ و علیرغم آنکه بر اساس آمار و ارقام خیلی پیشرفت کردهایم، اما از جهت احساس مردم یک کشور عقبمانده و بدبخت هستیم. آنقدر از مسائل فرهنگی غافل شدهایم که حتی اصالتهای ایرانی خود مثل حجاب و عفاف عمومی را از دست دادهایم.
متأسفانه بسیاری از مسؤولان ما این حقیقت بدیهی جامعهسازی را نمیدانند که اصالت با فرهنگ و نه اقتصاد است.
#فرهنگ
#اقتصاد
#نویسندگان_حوزوی
🌀@HOWZAVIAN
#بازنشر_حداکثری
🔆 رسانه و حرف اول و آخر
🔅 اگر از کل سواد رسانه فقط و فقط آیه إِن جَآءَكُمۡ فَاسِقُۢ بِنَبَإٖ فَتَبَيَّنُوٓاْ رو تو ذهن مردم میکاشتیم، خیلی از مسائل تبیینی از مسئله بودن ساقط میشد.
#بدیهیات
#سواد_رسانی
#نویسندگان_حوزوی
🌀@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ دعای امام راحل برای ورود به ماه مبارک رمضان
💠 خدایا ایران را تو تقویت کن
♨️خدایا ما بندگان ضعیف تو هستیم
#ماه_رمضان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#پخش_زنده | فصل برکت 1️⃣
☑️ «فصل بـرکت»
✔️ روایتِ قرآن
🔸سلسله نشستهای اندیشهورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان
1️⃣ شاخصههای زبان قرآن تا برداشتهای متعدد با حضور استاد ابوالفضل ساجدی، عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره)
ساعت ۱۵
2️⃣ مفهوم شناسی دعا در قرآن با حضور استاد محمد غفورینژاد، مدیر گروه تاریخ تشیع دانشگاه ادیان و مذاهب
ساعت ۱۵:۳۰
3️⃣ مساله عصمت انبیا در قرآن با حضور استاد سید محمد نقیب، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
ساعت ۱۶
4️⃣ تاریخمندی؛ توهمی بر اندیشه صحیح قرآنی با حضور استاد محمد عربصالحی، رئیس پژوهشکده حکمت و دینپژوهی
ساعت ۱۶:۳۰
⏰ چهارشنبه ۲۳ اسفند ۲ رمضان ساعت ۱۵ تا ۱۷
💠 اتاق نشست:
لینک ورود به نشست
🔻جهت ثبتنام به آیدی @madrese_fekrat پیام بدهید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
💢 ماه سلوک اجتماعی
✍ سیدمحمدجواد محمدزاده
🔹۹ سال یا همان ۱۵ سال فرصت برای خلوت گزینی و دوری از جامعه کافی بود!! تا انسان در بازی های هفت سنگ و لی لی و گرگم به هوا؛ هیچ دغدغه ای نداشته باشد.
📌نماز؛ یعنی برخیز که شیپور جنگ نواخته شده است ولی جنگ تنها نمی شود، بی یار و بی سلاح نمی شود.
الدعا سلاح المومن، دعا را سلاح کن و نماز را در یک سلوک اجتماعی به جماعت آغشته ساز تا عرش را فرش راه خود کنید.
💥حج؛ یعنی بازی بس است. لباس رنگارنگ را برکن که باید با جهان انسان در لباس سفید احرام یک رنگ بشوید.
طواف کنید و رمی جمره، قربانی و حلق و سعی و عرفات تا سلوک اجتماعی را با همان رمز لبیک اللهم لبیک تمرین کنید.
🔹خمس و زکات و امر به معروف و نهی از منکر و ازدواج و نماز جمعه و هزاران گزاره دینی؛ یعنی تو دیگر حق نداری دست به اسباب بازی ها بزنی و باید سلوک کنی و راه بروی اما تنهایی نه! با امام! با همسایه! با دوست! با همکلاسی! با مادر و پدر! با همرزم و همکار! با هم و در یک سلوک اجتماعی حرکت نیاز است.
📌روزه؛ یعنی بخورید و بیاشامید. توبه کنید از همه سلوک های فردگرایانه و انزوا گزینی های مجردانه . گریه کنید از تنهایی های فاخرانه!. دعا بخوانید و نجوا کنید که دعا یعنی سلوک اجتماعی.
#ماه_رمضان
#مناجات #جامعه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
گاهی یک تصوّر خراب،
هزار تصدیق را خراب میکند!
✍️ محمدجواد محمودی
#معرفت
#کوتاه_نوشت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سیاست_انگلیسی
🔺پشت پرده دلقک بازی سفیر انگلیس
✍️ مجتبی عباسی
🔸به باور مردم ایران سلام گرگ بیطمع نیست و امکان ندارد ایرانیان، شیعه انگلیس شده و دوباره از سوراخ سفارت روباه پیر گزیده شوند؛ هرچند دشمن بارها امتحان کرد اما نفهمید که آزموده را آزمودن خطاست.
🔸کسی باورش میشود سفیر انگلیس، مجری همه فتنهها و لانه جاسوسی علیه مردم ایران، دوستدار فرهنگ و هویت آنها باشد؟! به قول معروف حتما زیر کاسه، نیم کاسهای هست و این سفیر برای افراد خوشخیالِ ساده، آشی با یک وجب روغن پخته است.
🔸شکی نیست سنتهای ملی و شعائر دینی، دو بال جدانشدنی تمدن ایرانی و اسلامی هستند؛ در ذوق، هنر و زکاوت ایرانیان همین بس که خدمات متقابل اسلام و ایران دارد؛ هنگام تزاحم نیز اصالت را به مذهب و اعتقادات داده؛ مثل چند سال پیش که مراسم محرم و عزای امام حسین(ع) باشکوه برگزار شد و مردم گفتند: شیعیان امسال عید ندارند.
🔸البته انگلیس مکار با سابقه تجزیه ایران و سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن، ثابت کرده هیچ ارزش و احترامی برای هویت و اعتقادات ایرانی قائل نیست و دستش بارها به خون ایرانیان و ملتهای مختلف آغشته شده است (رجوع شود به کتاب #قحطی_بزرگ)
🔸حالا بعد سالها ناکامی و همراهی با آمریکا در طرحهایی مثل خاورمیانه جدید و شکست در فتنههای داخلی، فیلش یاد پهلوی کرده و تلاش میکند از طریق رسانههایش، حتی شده با دلقک بازی سفیرش، سیاست تکراری تفرقه یا دوگانه باستان گرایی و اسلام ستیزی را با شکل جدیدتر و رسانهای پیگیر باشد و در یک کلام، اسلام نایس آمریکایی و تشیع حرف گوش کنِ انگلیسی را ترویج دهد.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⁉️نزاع زن و روحانی
🔻 خلسه ابهام و یکهتازی دشمن
✍️سید عبدالله هاشمی در فکرت نوشت:
🔸 متاسفانه داستان درگیری خواهر محترم کم حجاب با یک روحانی حافظ قرآن، مثل گذشته، ابتدا از زبان دشمن روایت شد. بسیاری رفتار هتاکانه را محکوم کردند به گونهای که در توییتر #روحانی_مظلوم پرشمارترین هشتک شد و نشان داد حتی در فضایی مانند توییتر نیز رفتار پرخاشگرایانه این خانم با نجابت مومنانه این روحانی حافظ قرآن زشت و زننده دانسته شده است.
🔸در عین حال در این باره توجه به چند نکته لازم است:
🔹نکته اول؛ باز هم اردوگاه دشمن در جنگ روایتها، از فضای ابهام واقعیت، بهترین استفاده را کرده و به مهندسی ذهن مردم پرداخت. لازم و بایسته بود در اولین اقدام، صحیحترین روایت از ماجرا در سطح گسترده منتشر میشد تا دشمن از این خلسه ابهام برای اغمای ذهن مردم استفاده نکند.
🔹نکته دوم؛ بخش زیادی از جبهه خودی، بر خطای تصویربرداری از جرم متمرکز شدند و در نهایت صداقت و راستی به نادرستی رفتار روحانی پرداختند و همه کاسهها را بر سر او شکستند.
باید توجه داشته باشیم که در جنگ روایتها هر حرف #راستی «درست» نیست. نباید به سخنی ضریب دهیم که روایت دشمن از ماجرا را تقویت میکند. در شرایط عادی و معمولی انسان برخی موضوعات را میتواند مطرح کند اما وقتی امپراتوری رسانهای دشمن به دنبال فتح ذهن جامعه است، نباید نقاط ضعف و نفوذ را فریاد زد، بلکه باید به ترمیم ضعفها و مقابله با جنبههای روشن و قابل دفاع جبهه خودی پرداخت. برخی از عالمان و فضلای وارسته با سلامت نفس و صداقت خود و گمان نادرستی کار روحانی این موضوع را بررسی نمودند که لازم است به فضای حاکم بر موضوع و مقتضیات مساله نیز توجه داشت و با رعایت همه قیود موثر در موضوع، حکم داد.
🔹نکته سوم؛ حوزه علمیه در یک کارزار سخت قرار دارد و یکی از هدفهای اصلی دشمن در جنگ شناختی است. مجموع حوادث در این دو سال اخیر به روشنی تمرکز دشمن بر نفرت پراکنی نسبت به روحانیت را نشان میدهد. اما در مقابل حوزه علمیه رفتار شناخته شده و سیاست روشنی در این باره اتخاذ نکرده است. بدون شک در عرصه جنگ شناختی وقتی ایجاد تنفر از روحانیت در دستور کار دشمن است و مدام برای آن روایت سازی میکند، حوزه باید با هوشیاری ذهن جامعه خود را مراقبت کند و نگذارد روایتهای نادرست به پمپاژ نفرت در دل مردم بپردازد و رابطه ریشهدار و کهن مردم و روحانیت را دچار چالش نماید.
🔹نکته چهارم؛ همه طلاب و روحانیت در شرایط فعلی باید به رفتار کریمانه امام حسن مجتبی علیه السلام با مردم عادی در مقابل جنگ رسانه ای معاویه تاسی نمایند و با هوشیاری در مقابل نفرت پراکنی رسانهای دشمن مهر و امید را در جامعه تقویت نماید.
✅اکنون در دوگانه «امید و نفرت» و «مهر و قهر» باید بر طبل امید کوبید و بر شانههای مهر تکیه کرد تا دشمن نتواند مردم را تنها و روحانیت را تنها گیر بیاورد و از میدان به در کند آنگونه که در داستان مشروطه همین روایتها و نفرت پراکنیها توانست مرجع اصلی تهران را در میدان پایتخت شیعه بر دار آویزان کند و مقلدان به تماشای پیشوای سر به دار خود اجتماع کنند.
همه روایتهای حوزه و روحانیت باید به تقویت «امید و مهر»با مردم منتهی شود و نباید با روایت دشمن مخرج مشترک پیدا کرد. اکنون زمان بازکردن سفره دل و فریاد غصهها نیست.در شرایط فعلی باید با «دلپرخون، لب خندان» به میان آورد تا سرمایه اصلی نظام و انقلاب و دین مردم یعنی ذهنیت و شناخت مردم ترمیم شود و زمینه رشد دشمن را گرفت شاید زمان گفتن برخی دردها فرا برسد.
یک سینه حرف موج زند در دهان ما
از بیم دین اگر چه خموشیم چون حباب
#حجاب
#جامعه_شناسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
❤️🌙
سبک زندگی قرآنی
راهکارهای زندگی موفق در جزء دوم قرآن
✔️ صفحهی پیشاهنگ
#رمضان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
سراج خوان شوید!
صفحه اول روزنامه سراج/ چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
🔴بهار قرآن در بهار ایران
صعود یک پله ای صنعت فولاد ایران
ترس صهیونیستها از عملیات کرانه باختری در ماه رمضان
🔻سراج روزنامه سراسری صبح ایران
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@serajna
نویسندگان حوزوی
سراج خوان شوید! صفحه اول روزنامه سراج/ چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ 🔴بهار قرآن در بهار ایران صعود یک پله
.
#قلمدون
امسال رسانههای حوزوی هم به اندازه این روزنامه از یادداشت حوزویان منتشر نکردند.
من بودم رسما از طرف مدیریت رسانه حوزه از این فکر و اقدام روزنامه سراج تجلیل میکردم.
باز هم بگذاریم تا وقت دگر... و خواب!
جالب اینجاست در حوزه علمیه بخشی به عنوان رصد رسانهها هم فعال است و حقوق میدهند آنجا... رصد حضور حوزویان در رسانهها اولین کار برای حلال شدن آن حقوق است.😊
#تبلیغ_مکتوب
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#بازنشر_کنیم
🔴 نگاهی حقوقی به ماجرای درمانگاه
✍️ نسرین مقیمی، حقوقدان، در قدس آنلاین نوشت:
ماجرای درمانگاه قرآن و عترت قم که تصاویر آن سر از «اینترنشنال» درآورد، تحلیلها و واکنشهای متفاوتی را به همراه داشته که باتوجه به مبهم بودن زوایای مختلف واقعه، صحت و اصالت بسیاری از این تحلیلها محل تردید است.
اما در این میان، نظرات تکبعدی برخی حقوقدانان اعجابانگیز است؛
چرا که فارغ از هر علتی، پرخاش و ناسزاگویی در برابر یک فرد از آحاد جامعه که واکنشی از خود نشان نمیدهد، وفق ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی بخش - تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده - با هر انگیزهای که باشد قابل پذیرش نیست و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است: «توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک، چنانچه موجب حد قذف نباشد، [مستوجب] جزای نقدی درجه ۶ خواهد بود».
حال اگر فرد روحانی اقدام به تصویربرداری از جرم مشهود «کشف حجاب» نکرده باشد که اتهام خانم هتاک به واسطه ایجاد اخلال در نظم عمومی مشدد هم میشود.
اما اگر روحانی واقعاً اقدام به تصویربرداری کرده باشد، براساس تبصره ۱ ماده ۴۵ آیین دادرسی کیفری - که اشعار دارد: «چنانچه جرایم موضوع بندهای (الف)، (ب)، (پ) ماده۴۵ و (ت) ماده (۳۰۲) قانون آیین دادرسی کیفری به صورت مشهود واقع شود، در صورت عدم حضور ضابطان دادگستری، تمام شهروندان میتوانند اقدامات لازم را برای جلوگیری از فرار مرتکب جرم و حفظ صحنه جرم به عمل آورند» - عملی متعهدانه و در راستای حفاظت از حریم اخلاقی جامعه انجام داده است.
بنابراین، آن خانم نه تنها حقی برای هتاکی نداشته بلکه باید به مطالبه عملی اجرای قانون توسط فرد روحانی تمکین میکرد؛ زیرا عمل کشف حجاب در اماکن عمومی حسب تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات محکوم است: «زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه و یا از ۲میلیون تا ۱۰میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد». همچنین، باتوجه به نوع اعتراض آن خانم به تصویربرداری از کشف حجابش توسط فرد روحانی، داشتن علم به جرم بودن عمل حرام کشف حجاب توسط ایشان محرز است و بر این اساس، مرتکب جرم توهین هم شده است.
در این میان سعه صدر فرد روحانی و در اختیار قرار ندادن تلفن همراهش به آن خانم، به باور قانونگذار رفتاری ستودنی است؛ چرا که از گسترش درگیری جلوگیری کرده است. اما در این میان، تذکر ندادن به موقع مأموران حراست درمانگاه نسبت به وقوع کشف حجاب و حضور نیافتن بهنگام آنان در صحنه هتاکی خانم و عدم حراست دقیق از حریم اطلاعاتی دوربینهای مداربسته، تخلف اداری به شمار میرود و اگر انگیزه همکاری با دول متخاصم از سوی فردی که فیلم را منتشر کرده احراز شود، بر اساس ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی، مجرم نیز شناخته خواهند شد.
بنابراین باید توجه داشت، این نگاه که فرد به واسطه شرایط یا تصوراتش مجاز به انجام عمل مجرمانه است، اگر به جامعه رسوخ پیدا کند، هر سارق، مختلس، قاتل و مرتکبی، عمل مجرمانه خود را به واسطه فقر یا حالات روانیاش توجیه میکند و به خود اجازه میدهد نظم اجتماعی را برهم بزند. از این رو، مصلحان حقیقی جامعه و عالمان حقوق نباید اجازه دهند تفاسیر شخصی از قانون یا نگاه سیاسی، فصلالخطاب بودن قانون را زیر سؤال ببرد و قانونمداران را از مطالبه اجرای قانون دلسرد و قانونگریزان را به اشاعه قانونگریزی دلگرم کنند.
کما اینکه لزوم مقابله با برهمزنندگان نظم و امنیت جامعه در هر سطح و میزانی در قواعد شرعی نیز مشهود است و نباید اجرای اصول صحیح قانونی و شرعی را به واسطه یک نابهنجاری ملغی نمود.
#حجاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN