هدایت شده از یک آیه در روز
✅اطلاعیه
چند روز پیش برخی از مخاطبان کانال #یک_آیه_در_روز به من اطلاع دادند که کتاب جدیدی از #شهید_مطهری منتشر شده به نام #نظام_خانوادگی_اسلام که به بحثهایی که این روزها درباره همین آیه #الرجال_قوامون_... مطرح کردهام، پرداخته است.
امروز موفق به تهیه، و مطالعه آن شدم.
💢انصافاً بسیاری از مطالبی را که با زحمت فراوان استدلالاتی بر آن یافته بودم، و هرکسی براحتی جرات بیانش را ندارد، با بیانی بسیار سادهتر، متقنتر و جذابتر بیان کرده است.
📩نمیدانم از این ظلمی که خانواده شهید مطهری به پدرش و به کل جامعه اسلامی کرده به چه کسی شکایت کنیم⁉️
بیش از چهل سال است که جامعه علمی را از بسیاری از آثار آن شهید محروم کردهاند. قبلا وقتی کتاب جدیدی میآمد گاه توجیه میکردم که شاید نوارهایش را تازه پیدا کردهاند؛ اما وقتی در مقدمه تصریح میکند که متن حاضر همان زمان از روی نوارهای پیاده شده و به رویت استاد رسیده، و بهانهشان برای تاخیر در نشر این است که «فایلهای یک یا چند جلسه قبل از فصل اول را پیدا نکرده بودیم و هنوز هم پیدا نکردهایم» ❗️
آیا جایی برای توجیه می ماند⁉️
مخصوصا اگر توجه شود که با توجه به تاریخ این سخنرانیها و سیاق بحث، این احتمال بشدت تقویت میشود که بحثی که در سال 1391 به عنوان «زن و مسائل قضائی و. سیاسی» منتشر کردند، در ادامه همینها ایراد شده است❗️
به امید اینکه هرچه زودتر شهید مطهری از این حصر ظالمانه فرزندش خارج شود و به آغوش ملت بازگردد❗️
در هر صورت، ضمن پوزش از خوانندگان محترم، ناچارم دوباره به برخی از فقرات این آیه برگردم و به نکات بسیار مهمی که ایشان توجه مرا بدان جلب کردند، اشاره کنم.
@yekaye
نقد گفتمانی خودمان
⚡️توصیه میکنم این متن را کسانی که فرق بحث علمی و محتوایی با گفتمان سازی را نمیفهمند نخوانند. چون گیج میشوند. اینکه حرف درست هست یا نه با اینکه حرف به جا هست یا نه فرق میکند. گفتمان مدیریت توجهات را سامان میدهد. معتقدم گفتمانهای موجود نیروهای انقلابی متفاوت است.
⚡️برخی معتقدند به لحاظ تمرکز گفتمانی، باید نقد اصلی متوجه دستگاه های حاکمیت خصوصا آنها که زیر نظر رهبری هستند باشد. نقد صدا و سیما یا نقد قوه قضاییه یا نیروهای نظامی یا بیت رهبری و بلکه خود رهبری .
⚡️این جریان به لحاظ گفتمانی کمک حال جریان اصلاحات هستند آنها هم بدشان نمیاید فشار ناامیدی موجود روی نظام و رهبری متمرکز شود. کافی توییتها و عکس العملهای آنها را دنبال کنیم. این گفتمان برای دولتی ها هم راه نفس ایجاد میکند. جریان اصلاحات و فتنه و غربزده ها شاید هیچ وقت به این خوبی نمیتوانستند گفتمانشان را به درون نیروهای انقلابی بکشند. و موضوع گفتگوهای انقلابی کنند.
⚡️برخی دیگر نقدشان متوجه دولت است. عده ای شان معتقدند دولت قبل از اینکه بخواهد استعفا دهد بهتر است استیضاح شود. عده ای نیز معتقدند باید دولت را دچار فشار کنند تا جلوی فشارهای او به مردم را بگیرند. این گفتمان معتقد است باید کاری کند همه ناامیدی ها و نقدها به سبد جریان غربگرا بریزد. و فکر میکنند با نفی جریان غربگرا روی کار خواهند آمد. این همان خط گفتمانی است که نیروهای ولایی تر دنبال میکنند. خطی که سال نود و شش هم پی گرفته بودند.
⚡️این جریان شاید باور نکند که در تقویت این دولت غربگرا خیلی مفید است . اینها بستر استعفا و مظلوم نمایی و هزار راه نفسی که جریان غربگرا محتاجش هستند ایجاد میکنند. طبق معمول اینها متوجه درک توده مردم از رفتار و گفتمانشان نیستند و همه چیز را در تعاملات در بستر قدرت دنبال میکنند.
⚡️به طور کلی هر دو جریان ناامیدی موجود را به رسمیت میشناسند و خروجی گفتمانشان قطعا امید نیست. هر دو جریان به لحاظ گفتمانی هیچ حرف اثباتی را ارائه نمیکنند. هر دو جریان فاصله معنا داری با گفتمان رهبری دارند.
⚡️گفتمان رهبری اثباتی است. امید افزا است. ناظر به اقدام و عمل است. گفتمان بازگشت به خویشتن. بازگشت به تولید ملی. اقتصاد مقاومتی. اگر این دال مرکزی گفتمانی ما باشد بهترین نقدها را به همه سطوح مدیریتی میتوان داشت و غربزدگی ملموس تر به چالش کشیده میشود. مطالبه گری های نیروهای انقلابی هم دقیقتر خواهد شد.
⚡️ به نظرم نیروهای انقلابی به لحاظ گفتمانی فاصله معنا داری با گفتمان رهبری دارند.
@ali_mahdiyan
📝عرق عراق
🔹عراق امروز، مست است. تلوتلو می خورد، گاهی بی اراده به مرگی دامن می زند و گاهی ناهوشیار قدمی به خیر بر می دارد. روزی آرام است و روزی فریاد بر می آورد. روزی می خرامد و روزی تنش را بر زمین می کشد.
🔸شاید بپرسید عراق مست چیست؟ عراق مست قدرت خواهی برخی، بی تدبیری برخی و ساده لوحی جماعتی دیگر است و در این میان مادری مهربان به نظاره نشسته آسیبی که بر جگر گوشه اش می رود اما نمی تواند کاری کند.
1️⃣قدرت خواهان و ترس از انتقام
🔸بارها در باب ماجراهای عراق گفتم بازی عراق امروز، انتها ندارد و مارپیچی است از آشوب و بی ثباتی که تا سال ها ادامه دارد چرا؟ چون نه فساد در عراق پایان دارد، نه قدرت خواهان چشم طمع شان پر می شود و نه در ناصیه عراق ظهور فردی مصلح دیده می شود.
🔹مقتدا از دولتی که به اسم حزب او شکل گرفته راضی نبود چون در تقسیمات منافع و قدرت او را نتوانستند راضی کنند چنانکه وقتی حکیم نتوانست منافع بغداد را طبق سنت همیشگی برای خود و تابعانش تصاحب کند رفت و اپوزوسیونی قدرتمند تشکیل داد تا دولت را سرنگون کند.
🔸مقتدا هم از دور نظاره گر بازی ماند در حالیکه نیروهایش کف میدان می جنگیدند و بر طبل اختلافات می کوبیدند.
🔹او منتظر زمان ورود خودش به عنوان بازیگری اصلی به صحنه بود؛ آمد و نقشش را عالی بازی کرد و رفت؛ از مرگ سخن گفت تا همه به تب راضی شوند، از لزوم انتخابات مجدد گفت ولی به تغییر دولت رضایت داد.
🔸چرا تغییر دولت؟ انتخابات مجدد می توانست برای او پیروزی به همراه بیاورد اما این بی ثباتی چاقویی در قلب خودش می شد و بهترین راه تغییر نخست وزیر طبق رویه مرسوم حکومت های پارلمانی بود.
🔹پرده جدید بازی او اما به ناگاه رنگ عوض کرد و در عین حال که حزب اکثریت در مجلس را در اختیار داشت اعلام کرد که از انتخاب نخست وزیر جدید کناره می گیرد و در قم به تحصیل و تهذیب مشغول شد. چرا؟
🔸مقتدا نیاز دارد خود را از آزمون حقیقی مبارزه با فساد دور نگاه دارد چرا که بخشی از همین فساد سیستمی است و منافعش در تداوم آن است.
🔹اگر دولت جدید با محوریت حزب سائرون و اطرافیان مقتدا شکل گیرد آن گاه باید منتظر باشد اسلحه ای که به سمت مخالفینش نشانه رفته دوباره به سمت خودش برگردد و این بار اوست که باید رحل سفر از سیاست عراق بربندد.
🔸مقتدا با این بازی جدید دو راه را برای عراق تصویر کرده است؛
یا با نمایی از اجبار و بدون رضایت قلبی، دخالت در تشکیل دولت را قبول می کند تا هر مشکلی را در آینده از خود دور کند و یا انحلال مجلس و انتخابات جدید را بالاجبار می پذیرد و دیگر دستش در این انحلال آلوده نیست و می تواند به مقابله با تکرار آن توسط انتقام جویان برآید.
2️⃣بی تدبیرها و تداوم بازی بیرون از گود
🔹بی تدبیرها هم از ابتدای بحران عراق مداوم در نماز جمعه ها خطبه های کلی خواندند و با حمایت از اعتراضات بدون دخالت در جهت دهی به آن و جلوگیری از چندپارگی کشور زمینه ساز آشوب ساختاری و بحران بی ثباتی مداوم را ایجاد کردند.
🔸اینکه دائم از تظاهرات و آشوب دفاع کنیم و از لزوم تغییر قوانین به نفع مردم سخن بگوییم چه فایده ای دارد؟
🔹کدام مردم، کدام نفع و چه قانونی می تواند این نفع را تامین کند؟
🔸 بیرون گود سیاست نشستن و دائم توصیه کردن چه دردی از عراق دوا می کند؟
🔹تخریب عادل عبدالمهدی و وادار کردن آن به کناره گیری چه فایده ای داشت جز تداوم بحران و بی ثباتی؟
🔸تخریب نیروهای امنیتی و نظامی و متهم کردن آن ها به قتل و عام مردم چه سودی داشت جز اینکه اکنون هیچ احدی در عراق توان کنترل و مقابله ندارد و نتیجه اش می شود به دار کشیدن جوانان عراقی بر بلندای تیرهای چراغ برق.
🔹تا زمانی که بزرگی نخواهد از کلی گویی ها خارج شود و بخشی از بار بی آبرویی اصلاح عراق را بر دوش بکشد این بی تدبیری ها می شود سم جان عراق و نتیجه همین است که هست.
3️⃣ساده لوحان و دوستی خاله خرسه
🔸ساده ها هم که با دلبستن به غرب و شرق و شمال و جنوب عراق به دنبال راهی خارج از عراق هستند، راهی که از واشنگتن یا تل آویو شروع شود در ریاض و دبی صیقل پیدا کند. برخی نیز توقع دارند ایران دخالت کند و ماجرا ختم به خیر شود.
🔹این ها هم خاله خرس هایی هستند که برای درست کردن ابروی عراق، در نهایت چشمانش را کور می کنند.
🔸این جماعت انگار نمی دانند عراق خلاصی نمی یابد مگر به دست عراقی ها و البته مشاوره گرفتن از دلسوزان برای عبور از بحران ضروری است ولی عراق با تمامیت خواهی روی خوش نمی بیند.
🔹تنها مسیر سعادت از ائتلافی حداکثری حول محور یک شخصیت مقبول می گذرد که بتواند حداقلی از تغییرات را به عنوان گام اول ایجاد کند.
🔴عراق امروز، خمار است؛ خمار آتشی که انسان ها را می سوزاند و هیزمش را قدرت خواهان و بی تدبیرها و ساده لوحان تهیه می کنند. عراق سال هایی از بی ثباتی را در پیش دارد؛ امیدوارم و دعا می کنم چنین نشود.🔴
🆔 @feckrat
گذار از فتنه (شگردهای فتنه گران و راهکارهای مقابله با آنان از منظر امام سجاد(ع))
مولف : سید مهدی موسوی
ناشر کتاب : اشراق حکمت
تعداد صفحات : 136
چکیده
ظهور و بروز فتنه در حقیقت آزمونی است برای شناخته شدن سره از ناسره. وقتی ابرهای فتنه آسمان تعقل و اندیشه را می پوشاند، خطا و لغزش نیز پدیدار می شود. خطاهایی که گاه سنگین ترین ضربه ها را بر پیکر جامعه وارد می کند. به گونه ای که تبعات آن تا مدت ها گریبان جامعه و مردم را گرفته و آن ها را از حرکت رو به جلو و پیشرفت باز خواهد داشت. کتاب "گذار از فتنه" دربردارنده شگردهای فتنه گران و راهکارهای مقابل با آنان از منظر امام سجاد علیه السلام است. این کتاب در چهار فصل به بررسی نوع برخورد امام سجاد علیه السلام با فتنه گران پرداخته است. در فصل اول با عنوان "زمینه های فتنه" خواننده با مطالبی چون انحراف از هدایت الهی، سنگدلی، تزلزل و پیمان شکنی و نافرمانی پروردگار به عنوان زمینه های مهم بروز فتنه در جامعه اسلامی آشنا می شود. نویسنده در این کتاب ضمن بحث از زمینه های بروز فتنه و بیان کردن شگردهای مورد استفاده فتنه گران، راه کارهای مقابله با آن را نیز ارایه می دهد "زمانه فتنه" عنوان فصل دوم این کتاب است و مخاطب را به این مفهوم کلی می رساند که در زمانه فتنه، انسان های فتنه انگیز از غلطیدن در وادی هلاکت، حضور در مسیرهای پر آسیب و استقبال از عقوبت الاهی به عنوان سه مشخصه بارز ابایی ندارند. نویسنده در فصل سوم این کتاب با عنوان «شگردهای فتنه گران» به بررسی این مفهوم کلی می پردازد که فتنه گران برای پیشبرد کارهای خود ابزارهای مختلفی را به کار می برند که عمده آنها به فرموده امام سجاد علیه السلام عبارتند از نیت عداوت، قصد براندازی، آمیختن حق و باطل، انتخاب بهترین راه کارها، جاسوسی، جنگ نرم، استفاده از ضعف ها، زمینه سازی فتنه، جمع آوری اخبار، لبخند پر از کینه، حسادت عامل فتنه گری، تهدید و تندزبانی، عیب جویی، اتهام زنی و شایعه پراکنی و حفظ کینه پس از شکست. ظهور و بروز فتنه در حقیقت آزمونی است برای شناخته شدن سره از ناسره. وقتی ابرهای فتنه آسمان تعقل و اندیشه را می پوشاند، خطا و لغزش نیز پدیدار می شود نویسنده در فصل چهارم کتاب و پایانی با نام «روش های مقابله با فتنه» به این نکته اشاره دارد که امام سجاد علیه السلام برای مقابله با فتنه گران راهکارهایی را در دو بخش نظر و عمل عرضه می دارد که در این کتاب بخش نظر با عنوان «بصیرت زایی» ذکر شده و موارد لازم برای این کار نیز حق شناسی، راه شناسی، دشمن شناسی و خودشناسی نام برده شده اند. بخش عمل با نام «عملگرایی سنجیده» بر این نکته تاکید دارد که امام سجاد علیه السلام توحید عملی، استقامت و صبر، زدودن سوءظن ها، فرصت سازی از تهدیدها و شکستن وحدت فتنه گران را عوامل موثر در مقابله با فتنه گران می دانند.
🔸 #یادداشت | لزوم آشناسازی مردم با مسئله شبکه ملی اطلاعات
#غمامی استادیار مطالعات فرهنگی و ارتباطات در گفت و گو با رسا:
🔹در حال حاضر افراد شبکه ملی اطلاعات را دقیقاً نسخه کوچک شده شبکه جهانی اطلاعات فهم میکنند، باید تمایزی ایجاد شود و آنقدر جدید باشد که تفاوتها برجسته شود.
🔹اتفاقاً در این اتفاقات اخیر (اغتشاشاتهای آبان ماه) متوجه شدیم که هیچ کدام از بانکهایمان دچار اختلال نشدند با اینکه بیشترین صدمه را بانکها دیدند و با اینکه اینترنت قطع شد ولی هیچ تراکنش بانکی دچار مشکل نشد.
🔹بنا به تعریفی که داریم، خیلی از اطلاعاتها را میتوانیم روی سرویسهای داخلی نگهداری کنیم، ولی اطلاعات مهم نیست که روی این سرورها بارگزاری شود؛ نوع اتصالاتی که برقرار میشود مهم است. در واقع شبکه اتصالات است نه یک مخزن اطلاعاتی.
🔹اینترنت همان کابلهایی است که از زیر اقیانوسها و از زیر دریاها به سمت تمام جهان کشیده شد، یعنی میدان فضای بازی ارتباطی را تغییر میدهد، این زیرکی ایالات متحده است چرا که وقتی نمیتواند از فضا استفاده کند.
🌐 rasanews.ir/002eNA
🆔 @rasanewsagency
محمد هادی سمتی / سردبیر کانال سیاست نامه
✍ تبیینِ تمدن ساز و مجلس آینده
1- گام دوم انقلاب نوبت دستیابی به تمدن نوین اسلامی است و این سؤال مطرح میشود که جایگاه مجلس یازدهم در فراهمسازی زمینههای این تمدن چیست؟
برای روشن شدن مسئله ابتدا باید تعریف واژه تمدن مشخص شود.
باوجود گوناگونی تعریفها و دشواری ارائه تعریفی واحد از مفهوم تمدن، وجود سازمان و نظم اجتماعی و پیشرفت مادی و معنوی انسان، نقطه مشترک بسیاری از دیدگاههای دانشمندان علوم اجتماعیاند. _ ویکی فقه_
2- از لوازم اساسی برای تشکیل تمدن، تبیین و روشنگری است. در آیه 44 سوره نحل خطاب به پیامبر آمده است: "...وَ أَنْزَلْنا إِلَیک الذِّکرَ لِتُبَینَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ یتَفَکرُون "
از این آیه شریفه میتوان برداشت کرد که در اثرِ تبیین باید تفکر صورت بگیرد یعنی اگر تبیین به تفکر منجر نشود بیشک روش اشتباه بوده است.
پس تبیین با افشاگری و هیاهو تفاوت ماهوی دارد. غایت و هدف تبیین تعقل و تفکر و هدایت است اما افشاگری معمولاً منجر به این نتایج نمیشود و گاهی نتیجه عکس نیز میدهد.
رهبر انقلاب در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری میگویند:
"وظیفۀ اصلی ما عبارت است از تبیین؛ باید تبیین کنیم. این تبیین به شکلهای مختلفی ممکن است انجام بگیرد؛ آن شکلی که در آن فتنه به وجود بیاید، دعوا به وجود بیاید، آن شکل مطلوب نیست. آن شکلی که برای مردم آگاهی به وجود بیاید، برای مسئولین تنبّه به راهحلها به وجود بیاید، آن شکل بسیار مطلوب است؛ این اشکالی هم ندارد. جایگاه قانونی خودشان را حفظ کنند. بیان موضعگیری خوب است، البتّه عرض کردیم بیان موضعگیری دو جور ممکن است؛ آنجوری باشد که موجب فساد و موجد فساد باشد، نباید باشد امّا بیان حقایق جوری که مردم را آگاه کند، مسئولین را آگاه کند، مسئولین را متشکّر کند [مطلوب است]."
3- با این تفاصیل، نقش مجلس نیز برجسته میشود؛ یعنی هرکدام از نمایندگان بهطور جداگانه و مجلس بهعنوان نهاد قانونگذار موظف به تبیین هستند تا بستر تمدن هموار شود و همانطور که باید در تدوین قوانین رویکرد تمدنی داشته باشند در اظهارنظرها هم باید چنین کنند و طوری سخن بگویند که به تمدن سازی کمک کند.
چیزی که الآن اتفاق میافتد معنایش تبیین نیست. لااقل در اغلب موارد اینگونه نیست و بیشتر به جنجال و افشاگری شبیه است تا تبیین و روشنگری و نتیجه جنجال و افشاگری نیز بدون تردید رشد و تربیت جامعه نخواهد بود.
افشاگریها و بیان حرفهای غیرضروری ذهن جامعه را درگیر بیاعتمادی میسازد و مسیر را منحرف میسازد.
هرچند مطابق اصل 84 قانون اساسی،نمایندگان حق اظهارنظر در همه مسائل داخلی و خارجی رادارند اما برخی گویا وظیفه نمایندگی را با بولتن خوانی اشتباه گرفتهاند و در هر جا که مینشینند سخنانی بر زبان جاری میکنند که ایجاد تنش میکند.
مخاطبان هم با شنیدن و خواندن مطالب جنجالی به هیجان میرسند و آنها را نقلقول میکنند اما اگر از خود بپرسند که فایده این گفتن و شنیدن چه بود تقریباً پاسخ دقیقی ندارند.
نگارنده این یادداشت معتقد است تفاوت برجسته تبیین با افشاگری در این است که در اثر افشاگری، مردم از کنش گر فعال به کنش گر منفعل تبدیل میشوند و در عرصههای سیاسی _ازجمله انتخابات_ نمیتوانند از قوه منطق و عقلانیت استفاده کنند و درنتیجه شاهد وضعیت نابسامانی خواهیم بود.
4- مجلس یازدهم باید مسیر تمدن سازی نوین اسلامی را با ابزار تبیین فراهم کند.
باید مردم متوجه باشند که نماینده مجلس و هر مسئول دیگری در نظام اسلامی حق ندارد با انتشار سخنان درِگوشی و حاشیهساز، جامعه را از وضعیت کنش گری فعال به حالت خنثی و کم اثر تبدیل سازد.
بهعنوان نمونه، موضوع شفافیت آرای نمایندگان هرچند مسئلهای قابلتوجه است اما باید در محافل علمی و شبهعلمی موردبررسی دقیق قرار بگیرد و فواید یا ضررهای احتمالیاش بهدرستی تبیین شود و نباید جاروجنجال و بیان حرفهای گزنده باعث پاک شدن صورتمسئله شود.
مردم باید تصمیم بگیرند.اگر جامعهای پویا و همراه با پیشرفت مادی و معنوی را ترجیح میدهند باید کسانی را به صندلیهای سبز برسانند که تمدن سازی را باور دارند.
#مجلس_شورای_اسلامی
#تمدن_نوین_اسلامی
#گام_دوم_انقلاب
@siyasat_nameh
5.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یکی از داغ هایی که همیشه روی سینه و قلبم سنگینی میکنه و حتی سبب شده که خیلی بحث روایتگری و سخنرانی در جمع عمومی در راهیان نور و مناطق عملیاتی قول ندم، داغ عملیات کربلای ۴ هست! که نصفش به خاطر اینه که خیلی از حرفا رو نمیشه زد و نصف دیگه اش هم به خاطر اینه که با حرف بسیاری از راویان و یا عزیزان دیگر ممکن است چندان جور در نیاد و سبب بعضی مشکلات بشود.
دقیقاً همین احساس را در رابطه با مسئله شهید چمران، مسئله شهید کاظمی، مسئله شهید فهمیده، شهدای کربلای ۵ و بعضی از مسائل دیگر دارم.
کلاً روایتی که فقط شهید محور باشه، نه عملیات محور و نه مسائل پشت پرده و نکات دقیقی که باید به آن پرداخته شود، به دلم نمی نشیند و به خاطر این که اصطکاک در این فضا پدید نیاید چندان اظهار نظر نمیکنم.
چند وقت پیش به نویسنده راز قطعنامه میگفتم خدا صد هزار مرتبه شکر که شما زحمت این کار را کشیدید و الا یک روز نسل من مجبور بود انجامش بدهد.
بیخیال
داغش رو سینم هست و از خدا میخوام به حق حضرت زهرا یه روز بتونم کربلای چهار، کربلای پنج، قرارگاه نصر، علی هاشمی، سرداران غیر مسلمان، محسن رضایی، احمد متوسلیان، حسن روحانی، راز پلاکهای سوخته، و ده ها مسئله دیگه را بنویسم.
هر چند نمیدونم چرا حس میکنم عمرم کفاف هیچ کدومش نمیده.
بگذریم.
ضمنا من همه چیز دان و یا جعبه سیاه جنگ نیستما. جای هیچ شکی نیست و اصلا گفتن نداره که وسط جنگ به دنیا اومدم.
اما از ما گفتن👈 شاید بیش از نود درصد از رازها و اسرار جنگ، با شهدا دفن شد!
#حدادپور_جهرمی
#دلنوشته_های_یک_طلبه
🔹بخشی از مقاله خواندنی حجتالاسلام استاد #داوود_مهدوی_زادگان در نقد افکار انحرافی یک #آخوند_اعتدالی #خشونت_طلب
اکنون از ناحیه برخی فقهخواندهها شاهد طرح ناصواب مساله اعتراضات آبان۹۸ ذیل بعضی مباحث فقهی هستیم. خطای این افراد آن است که اعتراض مردم را در ذیل مفاهیم فقهی چون «مضطر حربی» (محارب مضطر) و «مضطر بغی» (باغی مضطر) مطرح میکنند. محاربه و بغی در فقه اسلامی بهطور مطلق حرام است و شارع مقدس برای آنها احکام جزایی خاصی وضع کرده است در حالی که شنیدن اعتراضات مردمی و رسیدگی به آن (ولو اینکه معترض مرتکب خطاهایی هم شده باشد) یکی از وظایف حاکم اسلامی است. در این صورت، چگونه برخی مدعیان فقه، مساله اعتراض مردمی را ذیل اعمال محرم طرح میکنند؟ این نحو از طرح مساله در فقه، تبعات و آسیبهای اجتماعی ناگواری بهدنبال دارد و آن عبارت است از «مشروعیتبخشی به اعمال محاربی و بغی در پوشش اعتراض مردمی» و تحریص و تشویق به رفتارهای خشونتآمیز و ویرانگر. چنین دیدگاهی را فقط در «فقه خوارجی» میتوان سراغ گرفت. پایهگذاری چنین فقهی در حوزههای علمیه بدعت خطرناکی است. لذا این رساله در پی نشان دادن «مرز میان اعتراض مردمی» -که امری است مشروع- با «اعمال نامشروع محارب و باغیِ متظاهر به اعتراض مردمی» و نیز «آشکارسازی وجوه پنهان فقه خوارجی» است.
🆔 @andisheyeno
🔘 اندر احوالات اینکه چرا حال کشورمان هنوز خوب است
✔️ انتقادات زیادی به ساختار سپاه و بعضی مسئولینش هست که گاهی اوقات سوژه این کانال شدند و دربارهشان به تفصیل بیان کردیم.
✔️ یکی از دوستان دیروز اتفاق عجیبی را درباره فرمانده سپاه استان قم #سردار_شاهچراغی دیده بود که باعث شگفتیاش شد و به من زنگ زد.
✔️ دوست ما درگیر کارهای جهادی در حوزه دانشگاه است و فعالیت زیادی دارند و به همین مناسبت به دنبال جلسهای با سردار شاهچراغی بود که چندین بار نشد و او در ماموریت بود.
✔️ تا اینکه یکی دور روز پیش، وقتی زمانی برای گفتگو ایجاد شد، وارد اتاق فرمانده سپاه قم که میشود با صحنهای مواجه شد که سردار قصه ما با دست و پای باند پیچی شده و به اصطلاح داغون در دفتر کارش مشغول به کار است.
پ.ن: طرف سرما میخوره، یک هفته کار رو تعطیل میکنه، فکر نکنید حرفم با شهرداری و استانداری و فرمانداری و اینها هست!
اما باید این حرفها زده شود و تاریخ ببیند که هنوز مردانی پای کار هستند و بی تعارف کار میکنند. خواستید میتوانید برای عیادت بروید و این نکته جای خوشحالی دارد.
🔊 @masirhaghighat
خدارحمت کنه حاج آقا مجتبی تهرانی رو، ایام نوجوانی توفیق داشتم از جلسات اخلاقشون بهره ببرم. یه بار از قول استادشون امام خمینی(ره) داستانی رو نقل کردن خیلی زیبا بود. قدیما مثلا حدود 100سال پیش حمل و نقل باروت از روستا به شهر ممنوع بود. اون موقع مثل الان وسیله نقلیه ماشین و کامیون نبود، با حیوانات بارهاشون منتقل میکردن
یک روز یکی از این روستایی ها چندتا گونی باروت سوار الاغش کرد و شروع کرد به حرکت به سمت شهر. ژاندارمری جلوی این بنده خدارو گرفت گفت بارت چیه؟ روستایی گفت، شادونهس. شادونه خیلی شبیه باروته. مامور ژاندارمری گفت شادونهس؟ طرف گفت آره
ژاندارم با اون وسیلهای که تو دستش بود داخل گونی فرو برد و مقداری باروت آورد بیرون گفت این چیه؟ طرف گفت شادونهس. مقداری باروت ریخت تو دستش گفت این چیه؟ بازم گفت شادونهس
اون زمان مردم ریشهای خیلی بلندی داشتن، عکسهای اتابکهارو اگه دیده باشید مشخصه. مأمور ژاندارمری گفت یه مشت از این محتویات بار، بردار بیار زیر ریشت. روستایی این کارو کرد و مشتش رو آورد زیر ریشش. مأمور پرسید این چیه؟ گفت شادونهس. مأمور کبریتش رو برداشت روشن کرد گرفت روی باروتا، آتیش بزرگی بوجود اومد همه ریشهای طرف رو سوزوند. روستایی برگشت و گفت، دیدی شادونه بود😂
یعنی طرف واقعیت جلوی چشمشه، مفاسدش دامنگیرش شده، تاثیرات منفیش رو داره میبینه ولی بازم انکار میکنه و حرف خودش رو میزنه
#برجام #مذاکره #FATF
#حسین_دارابی 👇
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
محمد هادی سمتی/ سردبیر کانال سیاست نامه
✍ بیعملیِ سیاسی و هیجان انتخاباتی
شما به گروه هماندیشی انتخابات اضافهشدهاید.
این جمله شاید برای شما هم آشنا باشد.
در ماههای پایانی منتهی به انتخابات برخی از بهاصطلاح فعالان اجتماعی و سیاسی تصمیم میگیرند که اقدامی انجام بدهند. بهطور واضح اگر بخواهم بگویم یعنی برای رساندن نامزد موردنظر خود به صندلی ریاستجمهور یا مجلس یا شورای شهر و روستا تلاش میکنند و زمین و زمان را به هم میدوزند.
تلاش جدی دارند تا بخش زیادی از بدنه اجتماعی را به سمت خود و نامزد مطبوعشان سوق بدهند. غافل از اینکه جذب و فراخوانی دلها در طی چند ماه _آنهم بهصورت کاریکاتوری_ تقریباً ناممکن است. درباره جذب کاریکاتوری توضیح خواهم داد.
من چند سؤال مشخص از خودم و این افراد دارم.
چرا طیفهای مختلف تنها در ماههای منتهی به انتخابات فعال میشوند؟
مگر انتخابات هدف است؟ پاسخ منفی است. چون انتخابات هدف نیست بلکه رشد و گسترش فعالیت مثبت در عرصه سیاست اولویت دارد و درواقع صندوق رأی شاخص اندازهگیری رشد یا فقدان رشد است.
تفاوت این دو دیدگاه در اینجاست که اگر برای ما انتخابات هدف باشد در صورتی وارد میدان میشویم که نامزد موردنظرمان اعلام حضور کند و اگر این نباشد، چندان خود را به دردسر نمیاندازیم و حتی برای افزایش ضریب شرکت مردم در پای صندوق تلاش جدی نخواهیم کرد.
کسانی که انتخابات را هدف میدانند در طول سال و بعد از پایان شمارش آراء به سویی میروند و برای ارتقاء بینش مردم و تربیت سیاسی جامعه تلاش ندارند و اگر دارند بسیار کمفروغ است.
آنوقت توقع دارند که در ماههای پایانی منتهی به انتخابات، با یک پیامک و تماس یا فراخوان مجازی، سیل مردم به سمت آنها و نامزد مطبوع سرازیر شوند.
این نشدنی است. اگر هم بشود مثل کف روی آب زود از بین میرود و حتی معلوم نیست هرکسی که به سمت ما آمد رأی موردنظر ما را هم در صندوق بیندازد.
پس وقتی میگویم جذب کاریکاتوری یعنی همینکه آدمها با چند ماه فعالیت _حتی اگر شبانهروزی هم باشد_ مطابق نظر ما تربیت نمیشوند بلکه حداکثر هیجانزده میشوند و تصمیم میگیرند.
سؤال بعدی این است که آیا دغدغه مندی زمان دارد؟
این را از کسانی میپرسم که انتخابات را هدف نمیدانند بلکه بهعنوان شاخص رشد به آن نگاه میکنند.
اگر پاسخ منفی باشد پس نباید از این صندوق تا صندوق بعدی ملت را رها کنیم و در نوبت بعدی انتظار معجزه داشته باشیم.
و سؤال آخر اینکه آیا میتوان در ظرف چند ماه همه مسائل را حل کرد؟
یعنی میشود اقتصاد، فرهنگ و سیاست را با همه موضوعات ریزودرشت ظرف سه یا چهار ماهترمیم کرد؟
ما باید برای جذب هزینه کنیم. با قلم، با آبرو و تداوم ارتباط با جامعه هدف.
ما برای کمکاریها و بیعملیهای خودمان آدمها را به چپ و راست و میانه _یا همان خاکستری_ تقسیم میکنیم و سعی میکنیم این را نهادینه کنیم.
با صدای بلند به همهکسانی که این یادداشت را میخوانند میگویم که اگر میخواهیم جامعه را رشد بدهیم باید به تبیین تماموقت بیندیشیم و با چند ماه فعالیت انباشته و هیجانی نمیتوان به نتیجه مطلوب دستیافت.
#مجلس_شورای_اسلامی
#انتخابات
#سیاست_نامه
@siyasat_nameh
http://eitaa.com/joinchat/1437990931C7d9e465076
هدایت شده از یادداشت ها و ایده ها
بسم الله
🌛شب گویه ۲۸
📌دوران دبیرستانم یک آقا پسری بود به نام آقا پسر. جناب آقا پسر از لحاظ اطلاعات قرآنی و حدیثی فوق العاده بود. البته برای ما که از قرآن فقط کتاب خدا بودنش را می دانستیم، اینگونه جلوه می کرد.
📍مسئولان مدرسه و بچه ها خیلی به او احترام می گذاشتند. نانجیب ها با خود نمی گفتند که یکی مانند من از حسادت می ترکد؟!
😡کار را به جایی رساندند که ما باید می نشستیم و جناب آقا پسر برایمان تفسیر قرآن می گفت. واقعا به اینجایم رسیده بود(زیر چانه☺️).
👊یکبار دیگر تصمیم گرفتم حالش را بگیرم. در جلسه روخوانی قرآن تکه پرانی کردم که این آیات که کاری ندارد و با لحن خوبی شروع به تلاوت کردم. مردک بی تقوا نه گذاشت نه برداشت؛ جلوی جمع گفت پس فلان صفحه ی قرآن را بخوان. با یک لبخند که می خواهی سر به تن طرف نباشد صفحه را آوردم اما فکر کنم خودتان فهمیدید چه شد. کم مانده بود گریه کنم.
🔹خلاصه به خود آمدم و دیدم که این حسادت برایم برکتی شد که نگو. می رفتم انواع و اقسام کتابها را می خواندم بلکه به پای او برسم. کم کم آنقدر شیفته ی کتاب و کتابخانه شدم که آقا پسر از یادم رفت که رفت. چشم وا کردم دیدم بچه های مدرسه سوالاتشان را از من می پرسند. برای خودم آقا پسری شده بودم.
🔹حسادت درد بدی است یا از آن طرف بگویم: بد دردی است اما اگر بتوانیم آن را تبدیل به "غبطه" کنیم اکسیر عجیبی می شود که تا نخوری ندانی. حلوای تنتنانی را می گویم.
🔉جناب آقا پسر؛ هر کجا که هستی ممنونت هستم. تو به من جرات طوفان دادی نامرد.
✍علی خردمردی
@shabgooyeh