eitaa logo
نویسندگان حوزوی البرز
394 دنبال‌کننده
290 عکس
33 ویدیو
55 فایل
✍️یک نویسنده، بی تردید نخبه است. 🌤نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی، نان شب. 🍃اینجا فضایی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزوی استان البرز است. ارسال یادداشت 👇 @Revolutionson2 #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای #جهاد_روایت
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
-723902717_-1611721129.pdf
10.4M
📑 📜 نسخه نهایی قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ حجاب و عفاف @howzavian_alborz
📮تروریست‌های سوری و باز هم ظهور سفیانی! احمدحسین شریفی 🔸چند روزی است که عده‌ای از افراد موجه مجدداً با تطبیق ناشیانه و نادرست روایات بر حوادث لبنان و سوریه مدعی ظهور شده‌اند! و حتی یکی از سیاسیون مدعی شده است که یکی از عالمان دینی درباره این حوادث به قرآن تفأل زده است و به او گفته است حوادث اخیر سوریه بین ۱ تا ۱۰ سال طول می‌کشد و بعد امام زمان ظهور می‌کند! ♦️اجمالاً می‌گویم که این نوع تطبیق‌ها اولاً، قطعاً غلط و نادرست و بی‌مبنا است؛ ثانیاً، باور جدی و عملی به آنها موجب سستی و کاهلی و جبرگرایی در مواجهه با توطئه‌های صهیونیسم بین‌المللی خواهد شد؛ ثالثاً، در نهایت ممکن است موجب بی‌اعتقادی مردم نسبت به مهدویت هم بشود. 🔹در این باره بعداً بیشتر توضیح خواهم داد. @howzavian_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📮بحثی در نشانه‌های ظهور احمدحسین شریفی همانطور که دیروز وعده داده بودم درباره تطبیق ناشیانه و نادرست روایات نشانه‌های ظهور بر حوادثی مثل حوادث لبنان و سوریه، لازم است قدری بیشتر توضیح دهم. تقريباً در همة‌ اديان و مکاتبي که معتقد به منجي هستند، علائم و نشانه‌هايي براي زمان او بيان شده است. و باز هم تقريباً مي‌توان گفت که همة‌ آنها در مقاطع مختلفي از تاريخ خود، گمان کرده‌اند که آن نشانه‌ها تحقق يافته است و شرايط و ويژگي‌هاي آخر الزمان کاملاً نمايان شده است. به عنوان مثال، بسياري از مسيحيان نخستين، از جملة يهودياني بودند که مي‌پنداشتند، عيسي‌بن مريم، همان موعود منتظر و منجي يهوديان است. اما پس از مدتي که ديدند، مسيح نيز نتوانست آن انتظارات را محقق سازد، و به پندار آنان به صليب آويخته شد، برخی از آنان از ایمان خود به او پشیمان شدند و برخی دیگر چنين معتقد شدند که پس از سه روز که از مرگ او گذشت، مجدداً از قبر خود برخاسته و به آسمان‌ها رفته است و منتظر موقعيتي ديگر است. و از آن زمان تاکنون ده‌هاو بلکه صدها تاریخ را برای ظهور مجدد مسیح تعیین کرده‌اند! اما باز هم .... شبيه به همين روند را مي‌توان به گونه‌اي ديگر در جهان اسلام نيز مشاهده کرد. در مقاطع مختلف تاريخي حتي در زمان حضور ائمه اطهار علیهم السلام نيز عده‌اي از مسلمانان دست به تطبيق شرايط و تعيين وقت مي‌زدند و حتي قيام‌هايي را به نام مهدي موعود شکل دادند که از آن جمله مي‌توان به قيام مختار براي انتقام‌گيري از قاتلان امام حسين اشاره کرد. مختار زماني که ديد، مردم حاضر به همکاري با او در اين قيام نيستند. از اعتقاد به مهدويت که پيامبر اکرم (ص) و ساير ائمه از آن خبر داده بودند استفاده کرد و رهبري قيام را بر عهدة محمد بن حنفيه، فرزند اميرمؤمنان و برادر امام حسين گذاشت و از هم نامي محمد بن حنفيه با مهدي موعود، نهايت استفاده را کرد. و خودش را به عنوان نائب‌ و جانشين او معرفي نمود. و بدين ترتيب حمايت عدة زيادي را جلب نمود. در قيام نفس زکيه نيز از اين اعتقاد نهايت بهره‌برداري را کردند. در اواخر دوران بني اميه که سادات حسني دست به قيام‌هاي متعدد و پراکنده‌اي زدند، نفس زکيه نيز قيام کرد. قيام او تا آنجا اهميت پيدا کرد که حتي عده‌اي از عباسيان نيز با او بيعت کردند و حتي برخي از ياران امام صادق از وي خواستند تا با نفس زکيه به عنوان مهدي منتظر بيعت نمايد. امام صادق در پاسخ فرمودند که اگر هدف محمد از قيام، امر به معروف و نهي از منکر است، کار او را تأييد کرده و از او حمايت مي‌کنم اما اگر واقعاً معتقد است که مهدي موعود است، اشتباه مي‌کند؛ او مهدي موعود نيست. به هر حال، يکي از آسيب‌هاي جدي و مخربي که ممکن است انديشة را به انحراف بکشاند، ايجاد عطش کاذب براي ظهور و بحث تعيين وقت براي ظهور امام زمان است. اين مسأله متأسفانه، امروزه در جامعة ما کم و بيش توسط عده‌اي از سخنرانان و مداحان، آگاهانه يا ناآگاهانه، دامن زده مي‌شود. و بايد به شدت با آن مقابله کرد و اجازه نداد که اين باور و اعتقاد پاک و حيات بخش و نيروزا، ملعبة دست عده‌اي از افراد قرار گيرد و با برانگيختن احساسات صرف و غيرواقع‌گرايانه، موجبات نااميدي و يأس و سرخوردگي اجتماعي را ايجاد کنند. ♦️بايد بدانيم که: اولاً، خرد تاريخي ما حکم مي‌کند که از تاريخ عبرت گرفته و در باب زمان ظهور، تعيين وقت نکنيم.ثانياً، بسياري از روايات علائم ظهور، به دليل ابهامي که دارند نشانه‌هاي قطعي و يقيني را به ما نمي‌دهند و بر اساس آنها نمي‌توان وقت ظهور را تعيين کرد. في المثل اين سخن امير مؤمنان را که مي‌فرمايد: العجب کل العجب بين الجمادي و رجب ...، هرگز نمي‌توان با قاطعيت تطبيق بر مصداق خاصي کرد. در همين سال‌هاي اخير دیدیم که برخي از سخنران در جنگ اول خليج فارس، (در سال 1369) اين خطبه را به آن حادثه تطبيق کردند. چند سال پيش، عده‌اي آن را به خراب شدن برج‌هاي مرکز تجارت جهانی در آمريکا تطبيق کردند. يا مسألة دجال و خروج سفیانی، را نيز نبايد بر افراد و اشخاص خاصي تطبيق نمود. زيرا اصولاً براي بسياري از انديشمندان بزرگ و مهدي‌پژوهان سترگ، هنوز حقيقت دجال و سفیانی چندان معلوم نيست. آيا اين عناوین به شخص و فرد خاصي اشاره دارد؟ يا آنکه بياني تمثيلي از يک جريان و پديده است؟ پس نبايد بدون تأمل به خود اجازه دهيم که آن را بر هر فرد يا جرياني تطبيق نماييم. ثالثاً، روايات فراواني از ائمة اطهار داريم که به شدت از توقيت يا تعيين وقت نهي نموده‌اند. @howzavian_alborz
سالنامه تعالی.pdf
845.3K
🗞 📓 انتشار دومین شماره از مجله الکترونیکی «تعالی» به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی به کوشش حجت‌الاسلام بهرامی 📝 عناوین مقالات و نویسنده آنها: + زندگینامه أمیّة بن خلف و میزان اثرگذاریش در اتفاقات هم عصر با او (مصطفی عبدالمالکی) + مفهوم شناسی واژه «قبر» در آیات و روایات (معراج ابراهیمیان) + مبانی، اصول و شیوه‌های تربیتی از منظر رسول خدا (ص) (سید امیرمحمد موسوی دستجردی) + تحلیل چالش هویت در دوران نوجوانی (میلاد حسن زاده) 📌 معاونت پژوهش حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام کرج @howzavian_alborz
📮عادی و مـعـمـولــی بـاشـیـممیلاد حسن زاده ▫️نماز ظهر تمام شده بود و مشغول تعقیبات بودیم، شنیدم کسی می‌گوید: «خدایا آقای قنبری مشکل داره، مشکلش حل کن، مریم خانم بیامرز و...». از این صفا و سادگی و ارتباط بی‌پیرایه با خدا حَظّ کردم. نگاه کردم دیدم، مرد حدوا ۴۰ساله‌ای است که مبتلا به سندرم داون است. ➕یاد مطلبی افتادم که یکی شاگردان مرحوم آیت‌الله سعادت‌پرور نقل می‌کرد: «انسان نباید طوری رفتار کند که به سبک خاصی شناخته شود، ما هر چیز را نباید به حساب معنویت و اخلاق بگذاریم. مطالب اولیه که استاد (سعادت پرور) به ما تأکید می‌‌کردند همین‌‌ها بود. می‌فرمود: عادی باشید، مثل بقیّه. معمولی باشید، در راه رفتن‌تان، در عبادت‌تان، می‌فرمودند، درست رفتار کنید. ➕این کارها چیست که فکر می‌کند به این است که سرش را کج کرده و با یک حالتی بگوید: خدایا!... خب خدا هم این بنده را نمی‌خواهد. علامه اینطوری نبود، امام اینطوری نبود، آقای بهجت اینطوری نبود. همه این‌ها که ما دیدیم خیلی عادی و معمولی بودند. ➕نباید دست‌ رویمان بگذارند و بگویند فلانی همان که اینطوری می‌نشیند، فلانی همان‌که آن‌طور حرف می‌زند. اینها ارزشی نیست که انسان قیافه‌اش را عوض کند، غیر عادی باشد. این است. ➕ما باید کاری ‌کنیم که اصلاً شناخته نشویم. در روایت هم دارد کاری بکنید که «أَن لا تُعرَف»، نفس دلش می‌خواهد که من به یک سبک خاصی شناخته شوم و بعد بگویم شاگرد فلانی هستم! در جلسه فلانی هستم! اینها همه‌اش است، همه‌ اش است. 🍃 به قول شهید آوینی: «عرفان دروغین با تقرب به شیطان حاصل می‌آید و اهل آن خود را یکسره به فتنه و سحر شیطان می‌سپارند و به نوعی بی‌خودی یا روحانیت قلابی دست می‌یابند که در حقیقت جز اثبات نفس و استغراق و استهلاک در پایین ترین مراتب نفس، که نفس اماره باشد، هیچ نیست.» @howzavian_alborz
📮وزیر خارجه ترکیه در صورتی اعلام کرده نقشی در عملیات تروریست های مسلح ندارد که نشانه های زیادی عکس این قضیه را اثبات می کند‌! ✍️🏻 الناز رحمت نژاد ۱‌. اردوغان انگیزه های زیادی برای نقش آفرینی مجدد در سوریه دارد. در حال حاضر حدود ۲۰۰ هزار تروریست در ادلب و حومه آن حضور دارند که توسط دولت ترکیه حمایت مالی و تسلیحاتی می شوند. ۲. اردوغان طی یک سال گذشته بارها از بشار اسد درخواست دیدار برای عادی سازی روابط را داشته است. اردوغان توانست با امارات، عربستان، مصر و حتی رژیم صهیونیستی روابط خود را عادی کند اما بشار اسد شرط دیدار را خروج ارتش ترکیه از شمال سوریه و دست کشیدن از حمایت مادی و لجستیکی تروریست های مسلح در این منطقه دانسته بود. ۳. اردوغان بارها اعلام کرده که تا زمان آتش بس در غزه با رژیم صهیونیستی رابطه ای نخواهد داشت. بر این اساس با احتمال شکل گیری آتش بس در غزه پس از لبنان، روابط آنکارا و تل آویو به حالت عادی باز خواهد گشت. ترکیه برای این عادی سازی یک برگ مهم در اختیار دارد که عبارت است از بسته شدن مسیر انتقال تسلیحات به حزب الله که بسیار خوشایند رژیم صهیونیستی خواهد بود. ۴. ترامپ به زودی بر مسند قدرت در کاخ سفید تکیه خواهد زد. با توجه به روابط خوبی که در گذشته بین ترامپ و اردوغان وجود داشته و نگاه ترامپ به منطقه، اردوغان امیدوار است که بتواند نقش یک بازیگر مهم منطقه ای را برای ترامپ بازی کند. اردوغان سال ها پیش و در دوره جورج بوش با افتخار گفته بود که واشنگتن طرح خاورمیانه بزرگ در منطقه را دنبال می کند و ما در این مسیر یک بازیگر هستیم! ۵. آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی منطقه به دنبال کاهش پیوند ایران و سوریه هستند اما تاکنون موفق به این امر نشده‌اند. عملیات اخیر تروریستها در حلب در همین راستا قرار دارد و بخشی از نقش ایران را کمرنگ می‌کند. با این اقدام تروریستها، ترکیه اقدام مثبتی به صورت همزمان برای این چند کشور انجام داده است. ۶. قطر از همان ابتدای بحران سوریه نقش مهمی ایفا می کرد اما بتدریج از صحنه خارج شده است. با کاسته‌شدن از نقش دولت مرکزی و امید مجدد قطر برای کنار رفتن اسد، دوحه می تواند در آینده سوریه نقش مهمتری ایفا کند. بخصوص اینکه هم ترکیه و هم قطر اخوانی هستند و دوحه امیدوار است که با دلارهای نفتی خود بتواند سازندگی در سوریه را به همراه ترکیه بر عهده بگیرد. ۷. اشغال حلب توسط تروریستها، محاصره تلرفعت را شکل می‌دهد و کردها را در این منطقه با خطر جدی روبرو می کند. می‌توان احتمال داد که بعد از عملیات حلب توسط تروریستها، لشکر کشی جدید ترکیه برای پاکسازی شمال غرب سوریه از وجود کردها آغاز خواهد شود. این یکی از مهمترین خواسته‌های اردوغان است. بخصوص اینکه گفته بود کمربند امنیتی ترکیه را از مدیترانه تا مرزهای ایران دنبال خواهد کرد. 🔻 نکات بالا نشان می دهد اردوغان انگیزه کافی و لازم برای حمایت از تروریستها در عملیات حلب را داشته است. @howzavian_alborz
🔹️ جبهه النصره پایه و اساس گروهک تروریستی تحریر الشام است که از بامداد چهارشنبه هفته گذشته همزمان با توافق آتش بین حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی عملیات گسترده برای تصرف بخش هایی از حلب و ادلب را آغاز کرد. 🔹️ رسانه های ترکیه در حالی تروریست های تحریر الشام را مخالفان سوریه نامگذاری می کنند که این تروریست های سوری نیستند و از کشورهای گوناگونی از جمله آسیانه میانه، هندوستان، مالزی، ترکستان و منطقه اویغوری های چین گردآمده اند. 🔹️ گروهک تروریستی تحریر الشام که حکومت اردوغان از آن‌ها پشتیبانی کرد متشکل از بیماران روانی است که با فریاد الله اکبر سر انسان ها را می بُرند. 🔹️ تروریست ها در زمانی که هیچ انتظاری نمی رفت حمله به حلب را آغاز کردند و این حملات بی ربط به آتش بس حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی نیست. ✍️🏻 الناز رحمت نژاد @howzavian_alborz
2425555.pdf
1.4M
📖 📚 فصلنامه علمی تخصصی «ره توشه ویژه ایام فاطمیه ۱۴۰۳» @howzavian_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📮۱۳۰۰ سال عقب‌ماندگی و ادعای نوآوری! احمدحسین شریفی 🔸فرهنگ منحط لیبرال دموکراسی ادعا می‌کند که این فرهنگ بوده است که در یک سده اخیر، برای نخستین بار به زنان حق انتخاب و مالکیت و آزادی داده است! این در حالی است که اسلام ۱۳۰۰ سال پیشتر از غرب و صدها سال پیش از پیدایش آمریکا، حق مالکیت و حق آزادی سیاسی و اجتماعی را برای زنان به رسمیت شناخت و فرمود: يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ عَلى‏ أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِاللَّهِ شَيْئاً ... فَبايِعْهُنَّ(ممتحنه، ۱۲) و زنان و مردان را در فضایل و کمالات انسانی یکسان معرفی کرد و به هیچ وجه زن را تابع مرد ندانست و فرمود: إِنَّ الْمُسْلِمينَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْقانِتينَ وَ الْقانِتاتِ وَ الصَّادِقينَ وَ الصَّادِقاتِ وَ الصَّابِرينَ وَ الصَّابِراتِ وَ الْخاشِعينَ وَ الْخاشِعاتِ وَ الْمُتَصَدِّقينَ وَ الْمُتَصَدِّقاتِ وَ الصَّائِمينَ وَ الصَّائِماتِ وَ الْحافِظينَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحافِظاتِ وَ الذَّاكِرينَ اللَّهَ كَثيراً وَ الذَّاكِراتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظيما (احزاب، ۳۵) و بلکه زنانی مثل همسر فرعون، مریم مادر عیسی، خدیجه همسر پیامبر اکرم(ص)، فاطمه دختر پیامبر اکرم(ص) و زینب‌ کبری دکتر فاطمه زهرا، را به عنوان الگوی همه زنان و مردان اسلام‌پسند معرفی کرده است: وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لي‏ عِنْدَكَ بَيْتاً فِي الْجَنَّةِ وَ نَجِّني‏ مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّني‏ مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمين‏* وَ مَرْيَمَ ابْنَتَ عِمْرانَ الَّتي‏ أَحْصَنَتْ فَرْجَها فَنَفَخْنا فيهِ مِنْ رُوحِنا وَ صَدَّقَتْ بِكَلِماتِ رَبِّها وَ كُتُبِهِ وَ كانَتْ مِنَ الْقانِتين‏(تحریم، ۱۱-۱۲) ♦️البته حقیقت آن است که غربیان، هنری بی‌نظیر در وارونه‌نمایی و وارونه‌گویی دارند. کاری که فرهنگ لیبرال دموکراسی برای نخستین بار در تاریخ، با زنان کرده است این است که روح عفت و کرامت و ابهت زنانگی را از آنان ستانده است. آنان را با مسخ کردن شخصیت و هویت انسانی‌شان، به کالایی برای تمتع بیشتر مردان و ابزاری برای سوء استفاده بوالهوسان تبدیل کرده است. معرفت و فهم اجتماعی و سیاسی آنان را در نازل‌ترین سطح فهم و درک قرار داده است. همه همّ و غم آنان را به خودنمایی و چهره‌نمایی و بدن‌نمایی برای مردان هرزه، معطوف کرده است. نگاهی به آمار باورنکردنی بیش از ۵۰ درصد تولد فرزندان نامشروع در دنیای لیبرال دموکراسی، بهترین گواه ابزاربودگی زنان و نابودی خانواده در دنیای غرب است. 🔹عجیب این است که عده‌ای از زنان و دختران ایرانی فریب وارونه‌نمایی غربیان و غربزدگان اسلام‌ستیز داخلی را خورده و به تقلید از هرزگان غربی، در حال عفت‌زدایی و هویت‌زدایی از خود و سایر دختران ایران اسلامی‌اند! و متأسفانه عده‌ای از سیاست‌زدگان فریب‌کار تحت لوای حمایت از آزادی و ... نه تنها با عفت‌ستیزان همراهی می‌کنند که در آتش فتنه‌انگیزی آنان می‌دمند! @howzavian_alborz
📮ری‌برندینگ داعش به هیئت تحریرالشام ✍ محمدجواد خمسه ▫️ری‌برندینگ (Rebranding) به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن یک کسب‌وکار، سازمان یا محصول، هویت خود را تغییر می‌دهد تا تصویری جدید و متفاوت از خود ارائه دهد. این فرآیند می‌تواند شامل تغییر نام، لوگو، طراحی بصری، پیام‌ها، استراتژی‌های بازاریابی و حتی تغییر ارزش‌ها یا اهداف سازمان باشد. ری‌برندینگ اغلب با هدف بهبود تصویر عمومی، جذب مشتریان جدید یا تطبیق با تغییرات بازار و نیازهای مخاطبان انجام می‌شود. 🔻اهداف ری‌برندینگ ۱. بهبود تصویر برند: در مواردی که برند به دلایلی دچار آسیب یا شهرت منفی شده باشد. ۲. هماهنگی با تغییرات بازار: مثلاً هنگام ورود به بازارهای جدید یا تلاش برای جذب گروه‌های مخاطب متفاوت. ۳. تمایز از رقبا: ایجاد یک هویت منحصر‌به‌فرد برای متمایز شدن در یک بازار رقابتی. ۴. بروزرسانی هویت برند: برای هماهنگی با تکنولوژی‌های نوین، گرایش‌های جدید یا تغییر ارزش‌ها. ۵. ادغام یا تفکیک: در صورت ادغام شرکت‌ها یا نیاز به جداسازی بخش‌هایی از کسب‌وکار. 🔻مراحل ری‌برندینگ ۱. تحلیل وضعیت فعلی: ارزیابی نقاط ضعف و قوت برند موجود و تحلیل نیازهای بازار. ۲. تعریف استراتژی جدید: مشخص کردن پیام‌ها، مخاطبان هدف و اهداف تازه برند. ۳. طراحی هویت بصری جدید: شامل تغییر نام، لوگو، رنگ‌ها و طراحی کلی. ۴. اجرا و معرفی به بازار: با استفاده از کمپین‌های بازاریابی برای اعلام و معرفی برند جدید. ۵. پیگیری و ارزیابی نتایج: نظارت بر تأثیر تغییرات بر مشتریان و بازار. 🔻چالش‌های ری‌برندینگ - مقاومت مشتریان وفادار در برابر تغییرات. - هزینه‌های بالا برای طراحی و اجرای فرآیند. - خطر از دست دادن هویت اصلی برند. - زمان‌بر بودن فرآیند تغییر. ▪️وقتی به گروه تروریستی هیئت تحریرالشام دقت شود، می‌بینیم همان افراد با همان اهداف داعش (و همان فرماندهان) هستند، اما یک بازطراحی انجام داده‌اند که در تصاویر منتشرشده از آنان به‌وضوح مشخص است. ▪️دیگر خبری از ریش‌ها و موهای بلند نامرتب و لباس‌های کثیف و نامرتبط با جنگ نیست و حتی در برخی تصاویر دیده می‌شود که به اسیرانشان آب می‌دهند و با آنها بدرفتاری نمی‌کنند. احتمالاً دیگر تصاویرِ بریدنِ سر، سوزاندن یا غرق کردن اسرا را نخواهیم دید، چراکه این اقدامات دیگر جزو اهداف طراحان اسلام‌هراسی نیست. آنها اکنون اهداف و طرح‌های دیگری را دنبال می‌کنند. 🔻حامیان داعش متوجه شده بودند که برند قبلی داعش با آن خصوصیات رفتاری و تصویری که برای خود در جهان ساخته بود، دیگر مورد قبول مردم نخواهد بود و حتی حامیان احتمالی خود را از دست می‌دهد. ازاین‌رو، با همین حقه آن را بازطراحی کرده و دوباره به میدان فرستاده‌اند. @howzavian_alborz
نهضت جنگل چگونه با ریاست بزرگترین فقها و مجتهدین رشت تاسیس شد؟ میثم عبدالهی.pdf
272.4K
📖 📑 نهضت جنگل چگونه با ریاست بزرگترین فقها و مجتهدین رشت تاسیس شد؟ ✍ میثم عبداللهی ▫️هفته نامه افق حوزه، ش۸۲۴، سال 23، دوشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۳ش، سال ص5: پرس و جو. @howzavian_alborz
انتشار ۲ یادداشت از نویسندگان حوزوی البرز در خبرگزاری حوزه👇
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
✍️ یادداشت | ری‌برندینگ داعش به هیئت تحریرالشام ◻️ وقتی به گروه تروریستی هیئت تحریرالشام دقت شود، می‌بینیم همان افراد با همان اهداف داعش (و همان فرماندهان) هستند، اما یک بازطراحی انجام داده‌اند که در تصاویر منتشرشده از آنان به‌وضوح مشخص است. ◻️ ری‌برندینگ به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن یک کسب‌وکار، هویت خود را تغییر می‌دهد تا تصویری جدید از خود ارائه دهد و اغلب با هدف بهبود تصویر عمومی و نیازهای مخاطبان انجام می‌شود. ◻️ احتمالاً دیگر تصاویرِ بریدنِ سر، سوزاندن یا غرق کردن اسرا را نخواهیم دید، چراکه این اقدامات دیگر جزو اهداف طراحان اسلام‌هراسی نیست. آنها اکنون اهداف و طرح‌های دیگری را دنبال می‌کنند. 📎 متن کامل @HawzahNews / حوزه‌نیوز
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
✍️ یادداشت | چگونه مظلومیت یک ملت را روایت کنیم؟ ◻️ روایت جنگ و روایتِ مظلومیت یک ملت دارای ظرافت‌هایی است که اگر رعایت نشود اثری وارونه دارد. مثلا انتشار حجم بالا از ویدئوهای جگرسوز غزه، آسیبی به‌نام حساسیت‌زدایی در پی دارد. ◻️ بنیان مسئله حساسیت‌زدایی، عادت و خوگیری به موضوعی پرتکرار در زندگی است. مدتی پس از عادت به دیدن صحنه‌های خشونت‌آمیز کم‌کم تأثیر رقّت‌بار این‌گونه صحنه‌ها از بین خواهد رفت و در نتیجه همدلی نسبت به قربانی کاهش خواهد یافت. ◻️مرحوم آیت الله فاطمی‌نیا می‌فرمود: «هنگام مصیبت خواندن یک قدری پرده‌پوشی داشته باشید. همه چیز را نگویید... مواظب باشید، من چهل سال منبر رفتم، خدا مرحمت کرده است، دستم را گرفته تا حالا مصیبت مکشوف نخواندم! » ◻️منظور این نیست که مظلومیت غزه را روایت نکنیم، بلکه باید هوشمندانه روایت کنیم. @HawzahNews / حوزه‌نیوز
📮چهار عاملی که غفلت راهبردی در جبهه سوریه را رقم زد ✍🏻 الناز رحمت نژاد 🔹️ چهار عامل باعث شد در جبهه سوریه یک غفلت راهبردی اتفاق بیفتد و پیشروی گروهک تروریستی تحریر الشام در شمال سوریه تند و سریع باشد. 1️⃣ اولین عامل این است که متحدان سوریه یعنی ایران و روسیه درگیر پرونده های مهم و مجزا هستند. بخش قابل توجهی از تمرکز روس ها خرجِ جبهه اوکراین می شود؛ به طوریکه بخشی از امکانات و استعدادهایی که در سوریه داشتند را به روسیه منتقل کردند. به همین دلیل سطح حضور روس ها در سوریه کاهش پیدا کرد. جمهوری اسلامی ایران هم در ۱۵ ماه گذشته در غزه و لبنان درگیر جنگ با رژیم صهیونیستی بوده و تمرکزش از شمال سوریه برداشته و بر جبهه لبنان و فلسطین گذاشته بود. به دلیل اینکه آمریکایی ها به لحاظ امنیتی و نظامی تهدید سطح بالایی در منطقه محسوب می شوند و حضورشان در پایگاه های سوریه، عراق و کویت ارتقا پیدا کرده بود، بخشِ دیگری از تمرکز مقاومت درگیر بررسی و ارزیابی تحرکات آمریکایی ها در منطقه بود. 2️⃣ اشتباه در ترسیم خطوط دفاعی مناطق تحت تسلط تکفیری ها با مناطق تحت تسلط دولت مرکزی سوریه عامل دوم پیشروی سریع گروهک تروریستی تحریر الشام در شمال سوریه است. این اشتباه برای سوری ها پر خسارت بود. تصور بر این بود که خطوط دفاعی ارتش سوریه بسیار مستحکم طراحی می شد نه در یک خط بلکه در چندین خط ترسیم می شد تا اگر تعرض و نقض عهدی از جانب گروهک تروریستی اتفاق افتاد با خطوط دفاعی بشود جلوی تحرکات آن ها را گرفت. برای پیشروی ها باید یک خط پشتیبانی و لجستیک تقویت شده و قدرتمندی ایجاد می شد که متاسفانه از این مساله غفلت شده است. 3️⃣ سومین عامل به فرصت طلبی ترکبه اختصاص دارد. این کشور از برداشته شدن تمرکز متحدان سوریه حداکثر استفاده را برای سامان دهی و رفع اختلاف و ایجاد توان قابل توجه تهاجمی طرف تکفیری در منطقه کرد. چنانچه مستشاران اوکراینی طی ماه های گذشته در شمال سوریه برای آموزش بخشی از نیروهای تکفیری برای استفاده از فناوری پهبادهای کوچک و سبک و پهبادهای انتحاری حضور داشتند که در پیشروی روزهای اخیر از بعضی از آن ها نیز استفاده شده است. 4️⃣ نفوذ و خیانت در بخشی هایی از ساختار سیاسی نظامی سوریه عامل چهارم پیشروی گروهک های تروریستی در روزهای اخیر است. این عامل باعث شد تروریست ها به اطلاعات داخلی بخش هایی که خطوط دفاعی سوریه را بر عهده داشتند، دسترسی داشته باشند. شهادت مستشار نظامی ایران سردار کیومرث پورهاشمی هم متاثر از این عامل بود. @howzavian_alborz
📮«ستایش صادقانه، مشوق تر از انتقاد است». «ستایش صادقانه»، علاوه بر 1. تقویت روابط و افزایش حس نزدیکی و اعتماد، 2. انگیزه‌بخش بوده و به افراد احساس ارزشمندی و موفقیت می دهد؛ زیرا احساس می‌کند زحماتش دیده شده. این موضوع می‌تواند او را به تلاش بیشتر ترغیب کند. «انتقاد»، علاوه بر 1. احتمال برانگیختن مقاومت افراد در برابر تغییر، می‌تواند 2. باعث ایجاد احساسات منفی مانند خجالت، ناامیدی یا حتی خشم شود. این احساسات ممکن است فرد را از تلاش بیشتر بازدارند. ✍ رضا وظیفه مند @howzavian_alborz
📮به کجا چنین شتابان، جناب رییس جمهور!! ✍🏻 زینب سید میرزایی ▪️در گفت و گوی تلویزیونی شامگاه دوشنبه به تاریخ ۱۲/۹/۱۴۰۳ در خصوص پاسخ به موضوع لایحه حجاب؛ راننده اسنپی را مثال زدید که خانم بی حجابی سوار خودرو ایشان می‌شود. و گفتید به این مضمون که من چکار با او دارم به من چه ربطی دارد که او چگونه بپوشد! و در راستای برخورد با راننده هم اظهار کردید که چرا باید راننده مواخذه شود؟ 🔻از آن جهت که شما خود را اهل نهج‌البلاغه می‌دانید، به عنوان یک خادم و مدرس نهج‌البلاغه، حکمت سیصدوهفتادوپنجِ امیرالمومنین علیه‌السلام را خدمت شما یادآوری می‌کنم که فرمودند: «اولین مرحله از جهاد که در آن مغلوب می‌شوید، جهاد با دست و زبان و قلب است. پس کسی که در دل، معروف را نیک نشمارد و منکر را ناپسند نداند، قلبش زیر و رو شده و نیک و بد در آن جابجا و بالا و پایین می شود.» یعنی قدرت تشخیص حق و باطل را از دست می‌دهد. 🔻جناب دکتر پزشکیان وضعیت فرهنگی کشور به شما ربط دارد، چون خون شهیدان درخت این انقلاب اسلامیِ ولایی را آبیاری کرده است. @howzavian_alborz
📮زوال معنویت در طرح توسعه حرم حضرت معصومه(س) - بخش اول 🔸نگاهی جامعه‌شناختی به پاساژسازی اطراف حرم حضرت معصومه(س) ✍ محمد وکیلی ♦️مقدمه: بافت فرهنگی، اجتماعی شهرهای مذهبی ایران به خاطر اماکن مذهبی و حرم امامان و امام‌زادگان، همواره در طول تاریخ، اقتضائات و شرایط خاصی را ایجاب می‌کرده و بر همین اساس نیز در طول اعصار مختلف شاهد آن هستیم که نوعی هماهنگی و تناسب میان کالبد شهر و نظام معنایی و رفتاری ساکنان و زائران وجود داشته است. اما طی سالهای اخیر این هماهنگی و تناسب، تحت تاثیر مداخلات شهری اطراف این اماکن، به ویژه اجرای طرح توسعه و نوسازی حرم‌ها قرار گرفته است. توسعه کالبدی و ساخت و سازهای فراوان، به صورت اجتناب ناپذیری تاثیرات خود را در عرصه فرهنگی و زیست اجتماعی شهر گذاشته است. ♦️اطراف حرم حضرت معصومه بعد از اجرای طرحهای توسعه دچار تحولات فراوان شده و تقریبا تمام حرم در محاصره پاساژها( دقت نمایید که به دلیل تفاوت خاستگاه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و کارکردی، پاساژ غیر از بازار است) و پارکینگها قرار گرفته است. امروزه هیچ زائری نمیتواند به حرم راه یابد و از اتمسفر معنوی حاکم بر حرم بهره‌مند گردد، الا اینکه در رفت و برگشت خود به حرم از انبوه پاساژها و مجموعه‌های فروشگاهی اطراف حرف عبور نماید. چنین طرحهای توسعه ای با این حجم از ساخت و سازها به ویژه پاساژها فرهنگ خاص خود را به همراه خواهند آورد، همچنان که امروزه آورده است. ♦️بازارهای سنتی اطراف اماکن مذهبی حداقل از سه جهت با پدیده مدرن پاساژ تفاوت دارند: 🔸محصولات: در بازارهای سنتی، عموما مایحتاج‌های روزانه یا سوغاتی‌ ارائه می‌شد و از این جهت تعارضی با فعل زیارت نداشت اما پاساژهای امروزی مملو از وسائل تزئینی، تجملاتی، طلا و ‌جواهرات و لباسهای مجلسی و... است که هر زائری را غرق زرق و برق خود می‌کند. 🔸فروشندگان: بازارهای سنتی، عموما توسط افراد به اصطلاح حاجی بازاری ‌متشرع اداره می‌شد؛ اما فروشندگان و گردانندکان پاساژها عموما دختران و پسران جوان هستند که از لحاظ پوشش و رفتار تعارضی آشکار با فضای حاکم با بازارهای سنتی دارند. 🔸 روح حاکم: روح حاکم بر بازارهای سنتی، قناعت و کسب روزی حلال است اما روح حاکم در فرهنگ پاساژی فروش بیشتر و کسب سود حداکثری؛ به همین دلیل نیز فعالیت بازارهای سنتی به صورت طبیعی بر اساس اوقات شرعی تنظیم می‌گشت و در ساعاتی که اختصاص به اعمال عبادی داشت به صورت نیمه‌تعطیل درمی‌آمد، اما پاساژ به دلیل حاکمیت روح سرمایه‌داری، نمی‌تواند خود را بر محور اوقات شرعی تنظیم کند مگر به صورت تصنعی و اجبار قوانین! در فضای بازارهای سنتی چنین هماهنگی و انسجامی بین اعمال معنوی و تجارت بازار، مانع ایجاد تناقض در نقش‌های بازار و ‌اماکن زیارتی میگشت، اما فرهنگ پاساژی و مراکز خریدی از فرهنگ متفاوتی سرچشمه می‌گیرد و تبعات اجتماعی متفاوتی را رقم می‌زند که نشانه های ایجاد چنین گسلی را امروزه در شهر قم شاهد هستیم. 🔸اگر امروزه گشتی در اطراف حرم زده باشید نشانه‌های بسیاری از این گسل فرهنگی ایجاد شده را شاهد خواهید بود؛ از پوشش فروشندگان، محصولات عرضه شده که شامل اقلام تزئینی و فاقد کاربرد چینی گرفته تا طلا و ‌جواهرات و لباسهای مجلسی، تا پرسه‌زنی های بی‌هدف زائرانی که به قصد زیارت آمده‌اند و اکنون گرفتار زرق و برق بازار شده‌اند. اگر مسیرتان به پارکینگ طبقاتی حرم افتاده باشد شاهد خواهید بود مسافران و زائران چگونه به گروگان گرفته شده و ‌مجبور می‌شوند برای رسیدن به حرم از این همه زرق و برق سان ببینید و بالاجبار دست به جیب شوند. @howzavian_alborz
📮زوال معنویت در طرح توسعه حرم حضرت معصومه(س) - بخش دوممحمد وکیلی ♦️در چنین توسعه‌ بی‌محابایی که بدون توجه به روح مکان صورت گرفته، هویت یکپارچه از هم گسسته و معنویت از دست رفته است. فضای جدید، هویتی جدید می‌طلبد که در آن مولفه‌های دینی، فراگیری خود را از دست داده و مجبور به پذیرش هم‌زیستی با مولفه‌های غیردینی خواهند شد. این تغییر ماهیتی را در چند عرصه می توان شاهد بود: 🔸امروزه تملک فضاهای اطراف حرم در اختیار کسانی است که به پشتوانه اقتصادی عظیم و سرمایه داری، توانسته‌اند ملکی تجاری در اطراف حرم خریداری نمایند و جالب آنکه هیچ یک از این سرمایه‌داران، خود ساکن جوار حرم نمی‌شوند و این مکانها را به عنوان منبع درآمدی برای خود می‌پندارند. در حالی که در فضای سنتی، حرم توسط لایه‌های متعددی از مومنان در برگرفته می‌شد که هر کدام تلاش می کردند برای برخورداری از فضای معنوی و ثواب بیشتر، در اطراف حرم ساکن شوند. چنین رقابتی عموما بر اساس تمکن مالی و پشتوانه اقتصادی نبود بلکه رنگ و بویی از جنس معنویت داشت. 🔸در فضای سنتی، نمادها و نشانه‌‎های فراوانی از دین‌داری لایه های اطراف حرم را می‌شد یافت، دینداری که بر مدار و محور مرجعیت و عالمان دینی می‌گشت، اما امروزه، اطراف حرم از مراجع و مردمان دیندار مرجعیت‌محور خالی شده است. اگر در چنین محیطی مراجع تقلید، و علمای دینی حتی در محیط پیرامون حرم، احساس غربت کنند و به کوچه پس کوچه‌های بافت قدیم قم پناه ببرند، نباید متعجب بود! بیوت بسیاری از مراجع که مأمن مومنان و زائران بود تخریب شده است، حتی منزل بنیانگذار حوزه علمیه قم در آستانه صدمین سال تاسیس آن تخریب شده است! ♦️ عوامل تغییر بافت فرهنگی و هویتی شهر قم را باید در چنین تحولاتی جست. تحولاتی که معنویت‌زدایی و ‌تقدس‌زدایی‌ اولین نتایج آن است. زائرانی که از راه دور و ‌نزدیک به قصد جلای روحی و کسب ثواب، از زندگی روزمره کَنده و به چنین مکانی پناه آورده اند، نه تنها به آسایش روحی دست نخواهد یافت بلکه به عنوان لقمه‌ای آماده توسط فرهنگ سرمایه‌داری مدرن بلعیده خواهد شد. و به جای صفای باطن، محصولات مادی و ‌معنوی چنین کالبدی را به ارمغان خواهند برد. خطر چنین مسئله‌ای آنگاه بیشتر به چشم خواهد آمد که توجه کنیم حجم بالایی از زائران را مردم شهرستانهای کوچک و دوردستی تشکیل می‌هند که به سبب حضور پررنگ سنت در زندگیشان، از خطر فضاهای مدرن تا حدودی در امان مانده بودند. ♦️از همین روی، به نظر می‌رسد هشدار اخیر بعضی از مسئولان همچون مدیر حوزه علمیه خواهران، تولیت آستان حضرت معصومه و نماینده قم در مجلس شورای اسلامی، مبنی بر اینکه «دشمن از طریق هنجارشکنی در زمینه حجاب و عفاف می‌خواهد مبانی و ارزش های دینی را زیر سؤال ببرد» تقلیل و فروکاستن چنین مسئله ای به توطئه دشمن، و غفلت از عوامل و زمینه‌های واقعی وقوع چنین پدیده‌ای است؛ وقتی که ما خودمان با چنین غفلتها و عدم توجه به تبعات اقدامات، معنویت را به مسلخ برده ایم، هر چقدر هم که فریاد برآریم و از طرح و نقشه دشمن برای تغییر سبک زندگی و پوشش جوانان و دختران بگوییم، نتیجه‌ای عایدمان نخواهد شد. @howzavian_alborz
غم‌نامه فاطمی.pdf
1.39M
📚کتاب غم‌نامه فاطمی ✍️مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی @howzavian_alborz
💫 دریچه ای به خطبه سلام الله علیها 🌱 درس اول و آخر خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها این است که در دفاع از ولایت تعلل،ترس، تقیه و محافظه کاری روا نیست. 🌱 زهرا آن معلم اسلام و انسان، امر به معروف را وسیله ای برای اصلاح توده های مردم معرفی می فرماید، آنگاه خود به معرفی مهمترین معروف ها یعنی «ولایت پذیری»و بدترین منکرات یعنی «ولایت گریزی»می پردازد. 🌱 زهرا آن استاد با تقوا و بی پروایِ سخن، فتنه را آنگونه که هست معرفی می فرماید؛ با تندی و صراحت بیان، نه احترام و لکنت زبان! «شاخ شیطان»،«گمراهان خاموش»،« گمنامان فراموش شده»،«اجابت کنندگان شیطان»و ... تعابیریست که بانوی اسلام برای فتنه و فتنه گر بکار بسته است. 🌱 کاش در کنار روضه زهرا به خطبه زهرا نیز پرداخته می شد. ✍ هادی نجفی @howzavian_alborz