📮چهار عاملی که غفلت راهبردی در جبهه سوریه را رقم زد
✍🏻 الناز رحمت نژاد
🔹️ چهار عامل باعث شد در جبهه سوریه یک غفلت راهبردی اتفاق بیفتد و پیشروی گروهک تروریستی تحریر الشام در شمال سوریه تند و سریع باشد.
1️⃣ اولین عامل این است که متحدان سوریه یعنی ایران و روسیه درگیر پرونده های مهم و مجزا هستند. بخش قابل توجهی از تمرکز روس ها خرجِ جبهه اوکراین می شود؛ به طوریکه بخشی از امکانات و استعدادهایی که در سوریه داشتند را به روسیه منتقل کردند. به همین دلیل سطح حضور روس ها در سوریه کاهش پیدا کرد.
جمهوری اسلامی ایران هم در ۱۵ ماه گذشته در غزه و لبنان درگیر جنگ با رژیم صهیونیستی بوده و تمرکزش از شمال سوریه برداشته و بر جبهه لبنان و فلسطین گذاشته بود.
به دلیل اینکه آمریکایی ها به لحاظ امنیتی و نظامی تهدید سطح بالایی در منطقه محسوب می شوند و حضورشان در پایگاه های سوریه، عراق و کویت ارتقا پیدا کرده بود، بخشِ دیگری از تمرکز مقاومت درگیر بررسی و ارزیابی تحرکات آمریکایی ها در منطقه بود.
2️⃣ اشتباه در ترسیم خطوط دفاعی مناطق تحت تسلط تکفیری ها با مناطق تحت تسلط دولت مرکزی سوریه عامل دوم پیشروی سریع گروهک تروریستی تحریر الشام در شمال سوریه است. این اشتباه برای سوری ها پر خسارت بود.
تصور بر این بود که خطوط دفاعی ارتش سوریه بسیار مستحکم طراحی می شد نه در یک خط بلکه در چندین خط ترسیم می شد تا اگر تعرض و نقض عهدی از جانب گروهک تروریستی اتفاق افتاد با خطوط دفاعی بشود جلوی تحرکات آن ها را گرفت. برای پیشروی ها باید یک خط پشتیبانی و لجستیک تقویت شده و قدرتمندی ایجاد می شد که متاسفانه از این مساله غفلت شده است.
3️⃣ سومین عامل به فرصت طلبی ترکبه اختصاص دارد. این کشور از برداشته شدن تمرکز متحدان سوریه حداکثر استفاده را برای سامان دهی و رفع اختلاف و ایجاد توان قابل توجه تهاجمی طرف تکفیری در منطقه کرد.
چنانچه مستشاران اوکراینی طی ماه های گذشته در شمال سوریه برای آموزش بخشی از نیروهای تکفیری برای استفاده از فناوری پهبادهای کوچک و سبک و پهبادهای انتحاری حضور داشتند که در پیشروی روزهای اخیر از بعضی از آن ها نیز استفاده شده است.
4️⃣ نفوذ و خیانت در بخشی هایی از ساختار سیاسی نظامی سوریه عامل چهارم پیشروی گروهک های تروریستی در روزهای اخیر است. این عامل باعث شد تروریست ها به اطلاعات داخلی بخش هایی که خطوط دفاعی سوریه را بر عهده داشتند، دسترسی داشته باشند. شهادت مستشار نظامی ایران سردار کیومرث پورهاشمی هم متاثر از این عامل بود.
#سوریه
#محور_مقاومت
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
📮«ستایش صادقانه، مشوق تر از انتقاد است».
«ستایش صادقانه»، علاوه بر 1. تقویت روابط و افزایش حس نزدیکی و اعتماد، 2. انگیزهبخش بوده و به افراد احساس ارزشمندی و موفقیت می دهد؛ زیرا احساس میکند زحماتش دیده شده. این موضوع میتواند او را به تلاش بیشتر ترغیب کند.
«انتقاد»، علاوه بر 1. احتمال برانگیختن مقاومت افراد در برابر تغییر، میتواند 2. باعث ایجاد احساسات منفی مانند خجالت، ناامیدی یا حتی خشم شود. این احساسات ممکن است فرد را از تلاش بیشتر بازدارند.
✍ رضا وظیفه مند
#تشویق
#انتقاد #فرزندپروری
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
📮به کجا چنین شتابان، جناب رییس جمهور!!
✍🏻 زینب سید میرزایی
▪️در گفت و گوی تلویزیونی شامگاه دوشنبه به تاریخ ۱۲/۹/۱۴۰۳ در خصوص پاسخ به موضوع لایحه حجاب؛ راننده اسنپی را مثال زدید که خانم بی حجابی سوار خودرو ایشان میشود. و گفتید به این مضمون که من چکار با او دارم به من چه ربطی دارد که او چگونه بپوشد! و در راستای برخورد با راننده هم اظهار کردید که چرا باید راننده مواخذه شود؟
🔻از آن جهت که شما خود را اهل نهجالبلاغه میدانید، به عنوان یک خادم و مدرس نهجالبلاغه، حکمت سیصدوهفتادوپنجِ امیرالمومنین علیهالسلام را خدمت شما یادآوری میکنم که فرمودند:
«اولین مرحله از جهاد که در آن مغلوب میشوید، جهاد با دست و زبان و قلب است. پس کسی که در دل، معروف را نیک نشمارد و منکر را ناپسند نداند، قلبش زیر و رو شده و نیک و بد در آن جابجا و بالا و پایین می شود.»
یعنی قدرت تشخیص حق و باطل را از دست میدهد.
🔻جناب دکتر پزشکیان وضعیت فرهنگی کشور به شما ربط دارد، چون خون شهیدان درخت این انقلاب اسلامیِ ولایی را آبیاری کرده است.
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
📮زوال معنویت در طرح توسعه حرم حضرت معصومه(س) - بخش اول
🔸نگاهی جامعهشناختی به پاساژسازی اطراف حرم حضرت معصومه(س)
✍ محمد وکیلی
♦️مقدمه: بافت فرهنگی، اجتماعی شهرهای مذهبی ایران به خاطر اماکن مذهبی و حرم امامان و امامزادگان، همواره در طول تاریخ، اقتضائات و شرایط خاصی را ایجاب میکرده و بر همین اساس نیز در طول اعصار مختلف شاهد آن هستیم که نوعی هماهنگی و تناسب میان کالبد شهر و نظام معنایی و رفتاری ساکنان و زائران وجود داشته است. اما طی سالهای اخیر این هماهنگی و تناسب، تحت تاثیر مداخلات شهری اطراف این اماکن، به ویژه اجرای طرح توسعه و نوسازی حرمها قرار گرفته است. توسعه کالبدی و ساخت و سازهای فراوان، به صورت اجتناب ناپذیری تاثیرات خود را در عرصه فرهنگی و زیست اجتماعی شهر گذاشته است.
♦️اطراف حرم حضرت معصومه بعد از اجرای طرحهای توسعه دچار تحولات فراوان شده و تقریبا تمام حرم در محاصره پاساژها( دقت نمایید که به دلیل تفاوت خاستگاه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و کارکردی، پاساژ غیر از بازار است) و پارکینگها قرار گرفته است. امروزه هیچ زائری نمیتواند به حرم راه یابد و از اتمسفر معنوی حاکم بر حرم بهرهمند گردد، الا اینکه در رفت و برگشت خود به حرم از انبوه پاساژها و مجموعههای فروشگاهی اطراف حرف عبور نماید. چنین طرحهای توسعه ای با این حجم از ساخت و سازها به ویژه پاساژها فرهنگ خاص خود را به همراه خواهند آورد، همچنان که امروزه آورده است.
♦️بازارهای سنتی اطراف اماکن مذهبی حداقل از سه جهت با پدیده مدرن پاساژ تفاوت دارند:
🔸محصولات: در بازارهای سنتی، عموما مایحتاجهای روزانه یا سوغاتی ارائه میشد و از این جهت تعارضی با فعل زیارت نداشت اما پاساژهای امروزی مملو از وسائل تزئینی، تجملاتی، طلا و جواهرات و لباسهای مجلسی و... است که هر زائری را غرق زرق و برق خود میکند.
🔸فروشندگان: بازارهای سنتی، عموما توسط افراد به اصطلاح حاجی بازاری متشرع اداره میشد؛ اما فروشندگان و گردانندکان پاساژها عموما دختران و پسران جوان هستند که از لحاظ پوشش و رفتار تعارضی آشکار با فضای حاکم با بازارهای سنتی دارند.
🔸 روح حاکم: روح حاکم بر بازارهای سنتی، قناعت و کسب روزی حلال است اما روح حاکم در فرهنگ پاساژی فروش بیشتر و کسب سود حداکثری؛ به همین دلیل نیز فعالیت بازارهای سنتی به صورت طبیعی بر اساس اوقات شرعی تنظیم میگشت و در ساعاتی که اختصاص به اعمال عبادی داشت به صورت نیمهتعطیل درمیآمد، اما پاساژ به دلیل حاکمیت روح سرمایهداری، نمیتواند خود را بر محور اوقات شرعی تنظیم کند مگر به صورت تصنعی و اجبار قوانین!
در فضای بازارهای سنتی چنین هماهنگی و انسجامی بین اعمال معنوی و تجارت بازار، مانع ایجاد تناقض در نقشهای بازار و اماکن زیارتی میگشت، اما فرهنگ پاساژی و مراکز خریدی از فرهنگ متفاوتی سرچشمه میگیرد و تبعات اجتماعی متفاوتی را رقم میزند که نشانه های ایجاد چنین گسلی را امروزه در شهر قم شاهد هستیم.
🔸اگر امروزه گشتی در اطراف حرم زده باشید نشانههای بسیاری از این گسل فرهنگی ایجاد شده را شاهد خواهید بود؛ از پوشش فروشندگان، محصولات عرضه شده که شامل اقلام تزئینی و فاقد کاربرد چینی گرفته تا طلا و جواهرات و لباسهای مجلسی، تا پرسهزنی های بیهدف زائرانی که به قصد زیارت آمدهاند و اکنون گرفتار زرق و برق بازار شدهاند. اگر مسیرتان به پارکینگ طبقاتی حرم افتاده باشد شاهد خواهید بود مسافران و زائران چگونه به گروگان گرفته شده و مجبور میشوند برای رسیدن به حرم از این همه زرق و برق سان ببینید و بالاجبار دست به جیب شوند.
#آسیب_شناسی
#قم #توسعه_حرم
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
📮زوال معنویت در طرح توسعه حرم حضرت معصومه(س) - بخش دوم
✍ محمد وکیلی
♦️در چنین توسعه بیمحابایی که بدون توجه به روح مکان صورت گرفته، هویت یکپارچه از هم گسسته و معنویت از دست رفته است. فضای جدید، هویتی جدید میطلبد که در آن مولفههای دینی، فراگیری خود را از دست داده و مجبور به پذیرش همزیستی با مولفههای غیردینی خواهند شد. این تغییر ماهیتی را در چند عرصه می توان شاهد بود:
🔸امروزه تملک فضاهای اطراف حرم در اختیار کسانی است که به پشتوانه اقتصادی عظیم و سرمایه داری، توانستهاند ملکی تجاری در اطراف حرم خریداری نمایند و جالب آنکه هیچ یک از این سرمایهداران، خود ساکن جوار حرم نمیشوند و این مکانها را به عنوان منبع درآمدی برای خود میپندارند. در حالی که در فضای سنتی، حرم توسط لایههای متعددی از مومنان در برگرفته میشد که هر کدام تلاش می کردند برای برخورداری از فضای معنوی و ثواب بیشتر، در اطراف حرم ساکن شوند. چنین رقابتی عموما بر اساس تمکن مالی و پشتوانه اقتصادی نبود بلکه رنگ و بویی از جنس معنویت داشت.
🔸در فضای سنتی، نمادها و نشانههای فراوانی از دینداری لایه های اطراف حرم را میشد یافت، دینداری که بر مدار و محور مرجعیت و عالمان دینی میگشت، اما امروزه، اطراف حرم از مراجع و مردمان دیندار مرجعیتمحور خالی شده است. اگر در چنین محیطی مراجع تقلید، و علمای دینی حتی در محیط پیرامون حرم، احساس غربت کنند و به کوچه پس کوچههای بافت قدیم قم پناه ببرند، نباید متعجب بود! بیوت بسیاری از مراجع که مأمن مومنان و زائران بود تخریب شده است، حتی منزل بنیانگذار حوزه علمیه قم در آستانه صدمین سال تاسیس آن تخریب شده است!
♦️ عوامل تغییر بافت فرهنگی و هویتی شهر قم را باید در چنین تحولاتی جست. تحولاتی که معنویتزدایی و تقدسزدایی اولین نتایج آن است. زائرانی که از راه دور و نزدیک به قصد جلای روحی و کسب ثواب، از زندگی روزمره کَنده و به چنین مکانی پناه آورده اند، نه تنها به آسایش روحی دست نخواهد یافت بلکه به عنوان لقمهای آماده توسط فرهنگ سرمایهداری مدرن بلعیده خواهد شد. و به جای صفای باطن، محصولات مادی و معنوی چنین کالبدی را به ارمغان خواهند برد. خطر چنین مسئلهای آنگاه بیشتر به چشم خواهد آمد که توجه کنیم حجم بالایی از زائران را مردم شهرستانهای کوچک و دوردستی تشکیل میهند که به سبب حضور پررنگ سنت در زندگیشان، از خطر فضاهای مدرن تا حدودی در امان مانده بودند.
♦️از همین روی، به نظر میرسد هشدار اخیر بعضی از مسئولان همچون مدیر حوزه علمیه خواهران، تولیت آستان حضرت معصومه و نماینده قم در مجلس شورای اسلامی، مبنی بر اینکه «دشمن از طریق هنجارشکنی در زمینه حجاب و عفاف میخواهد مبانی و ارزش های دینی را زیر سؤال ببرد» تقلیل و فروکاستن چنین مسئله ای به توطئه دشمن، و غفلت از عوامل و زمینههای واقعی وقوع چنین پدیدهای است؛ وقتی که ما خودمان با چنین غفلتها و عدم توجه به تبعات اقدامات، معنویت را به مسلخ برده ایم، هر چقدر هم که فریاد برآریم و از طرح و نقشه دشمن برای تغییر سبک زندگی و پوشش جوانان و دختران بگوییم، نتیجهای عایدمان نخواهد شد.
#آسیب_شناسی
#قم #توسعه_حرم
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
غمنامه فاطمی.pdf
1.39M
📚کتاب غمنامه فاطمی
✍️مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
#فاطمیه
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فاطمیه
#استوری شهادت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها
#تسلیت #فاطمیه
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
💫 دریچه ای به خطبه #فاطمه_زهرا سلام الله علیها
🌱 درس اول و آخر خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها این است که در دفاع از ولایت تعلل،ترس، تقیه و محافظه کاری روا نیست.
🌱 زهرا آن معلم اسلام و انسان، امر به معروف را وسیله ای برای اصلاح توده های مردم معرفی می فرماید، آنگاه خود به معرفی مهمترین معروف ها یعنی «ولایت پذیری»و بدترین منکرات یعنی «ولایت گریزی»می پردازد.
🌱 زهرا آن استاد با تقوا و بی پروایِ سخن، فتنه را آنگونه که هست معرفی می فرماید؛ با تندی و صراحت بیان، نه احترام و لکنت زبان!
«شاخ شیطان»،«گمراهان خاموش»،« گمنامان فراموش شده»،«اجابت کنندگان شیطان»و ...
تعابیریست که بانوی اسلام برای فتنه و فتنه گر بکار بسته است.
🌱 کاش در کنار روضه زهرا به خطبه زهرا نیز پرداخته می شد.
✍ هادی نجفی
#فاطمیه
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
نویسندگان حوزوی البرز
📮به کجا چنین شتابان، جناب رییس جمهور!! ✍🏻 زینب سید میرزایی ▪️در گفت و گوی تلویزیونی شامگاه دوشنبه
📮به کجا چنین شتابان (۲)
✍🏻 زینب سیدمیرزایی
آقای رئیسجمهور،
گفتهاید: «اینکه فکر کنید به قله رسیدهایم، همانجاست که اشتباه کردهایم.»
و مقام معظم رهبری در یکی از دیدارهایشان با سپاهیان جانبرکف فرمودند: «ما شیب تند را حرکت کردهایم و به قلهها نزدیک شدهایم...»
اما چند سؤال از شما که اتفاقاً خود را اهل نهجالبلاغه میدانید:
۱) آیا منظورتان از جملهای که گفتید، حرکت و تلاش بیشتر برای رسیدن به قله است، در راستای منویات ولی امر مسلمین؟ با توجه به گفتارهای دیگر شما، بهویژه گفتوگوی خبری اخیر، نوع موضعگیریتان در راستای محکمات انقلاب بعید به نظر میرسد که منظورتان همان باشد که حسنظن ما به سمتش رفته است.
۲) شما با رأی مردم بهعنوان یک مقام عالی اجرایی منصوب شدهاید و موظف به اطاعتپذیری از مقام ولایت فقیه هستید.
۳) روحیه مقام معظم رهبری، امیدبخشی و ایجاد شور و نشاط انقلابی برای رسیدن به هدف والای انقلاب است؛ هدفی که خونبهای ایجاد، حفظ و تداوم آن، جان پاکترین انسانهای میهن اسلامی و جبهه مقاومت بوده است. چرا با گفتار، رفتار و مواضعتان، خارج از منویات امامین انقلاب، جو ناامیدی پمپاژ میکنید؟
۴) و کلامی از حضرت علی (علیهالسلام) در راستای مقاومت در مقابل نظام سلطه، نصبالعین شما و همه ما:
«اگر کوهها از جا کنده شوند، تو همچنان ثابت و استوار بمان. دندانهای غیرت بفشار و وجودت را به خدا بسپار و گامهایت را بر زمین استوار ساز. پایان سپاه دشمن را بنگر (مرعوب تجهیزات دشمن نشو و دیده بر امکاناتشان خیره مساز) و بدان که پیروزی از خداست:
"وَاعْلَمْ أَنَّ النَّصْرَ مِنْ عِندِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ" (نهجالبلاغه).»
#رئیس_جمهور
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
📮دلیل کرختی و سستی مؤمنان در «جهاد تبیین»
✍ احمدحسین شریفی
رهبر دانا و حکیم انقلاب، مدتهاست که بارها و بارها فرمان «جهاد تبیین» را صادر کردهاند، اما مع الاسف جز پارهای فعالیتهای جزیرهای و فردی، هیچ حرکت جمعی و شبکهای خاصی از سوی باورمندان به اسلام و انقلاب و ولایت مشاهده نمیکنیم! نیروهای انقلاب هنوز در این موضوع آرایش جهادی نگرفتهاند!
علیرغم تأکید چند باره بر ضرورت و فوریت این جهاد از سوی نائب المهدی، هنوز صحنه «تبیینهای وارونه» و «روایتگریهای سیاهگونه» در اختیار رسانههای بیگانه و غربگرایان داخلی و مخالفان ارزشهای اسلامی است.
درباره چرایی این تعلل و کرختی از سوی معتقدان به جبهه انقلاب، فراوان میتوان و البته میباید سخن گفت. اما در اینجا میخواهم شما را با تحلیل عارف کمنظیر دوران معاصر، مرحوم آیتالله #شاهآبادی در کتاب ارزشمند شذرات المعارف، درباره چرایی کرختیها و بیرگیها و بیخیالیهای مؤمنان در دفاع از باورها و ارزشها و سبک زندگی اسلامی آشنا کنم.
مرحوم شاهآبادی تحلیلی در نوع خود بیسابقه از این موضوع ارائه دادهاند. ایشان در مجموع «چهار علت فرعی» و «یک علت اصلی» را برای بیتفاوتی مؤمنین به شیوع شبهات دینی و ناهنجاریهای اخلاقی و آلودگیهای رفتاری در جامعه اسلامی بیان میکند:
یک. «غرور مسلمین»!
«غرور به حقانیت خود»،
«غرور به شفاعت»
و «غرور به زندگانی دنیوی امروز»
توضیح آنکه از نگاه این عارف مجاهد و اجتماعی و امامپرور
«غرور به حقانیت» موجب شده است که مسلمین میدان تبلیغ و تبیین و روایت و دعوت را به «معاندین» تحویل دهند؛ خود به «اسلام انفرادی» قناعت کنند و «امر به معروف و نهی از منکر را ترک گویند». درحالی که از نگاه قرآن، برتری امت اسلامی از سایر امتها صرفاً به دلیل عمل به فرضیه امر به معروف و نهی از منکر است: «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ(آل عمران، ۱۱۰) و اگر مسلمین به این فرضیه عمل نکنند، هیچ برتری و فضیلتی نسبت به دیگر ملتها و امتها ندارند.
و «غرور به شفاعت» نیز موجب ارتکاب «انواع رذایل اخلاقی» و «انواع معاصی کبیره» شده است. در حالی که خداوند با هیچ فرد یا ملتی عقد اخوت نبسته است و در نکوهش برخی از اهل کتاب میفرماید: «ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلَّا أَيَّاماً مَعْدُوداتٍ وَ غَرَّهُمْ فِي دِينِهِمْ ما كانُوا يَفْتَرُونَ (آلعمران، ۲۴)
و همچنین «غرور به زندگانی دنیوی امروز» موجب شده است که مسلمین در صنایع و فناوریهای پیشرفته و حِرَف و مشاغل مدرن سرمایهگذاری نکنند و در نتیجه این عرصه را بالکل به دشمنان اسلام سپردهاند!
دو. «یأس و ناامیدی» نسبت به تأمین سعادت دنیوی و اخروی: توضیح آنکه از نگاه آیتالله شاهآبادی مصیبت دیگر جهان اسلام این است که مسلمین حتی اگر بتوانند خود را از چاه غرور نجات دهند و معتقد شوند که راه موفقیت اجتماعی کار و تلاش و کسب فضیلتهای اخلاقی است، ممکن است «گرفتار چاه پرتباه یأس شوند و خود را از هرگونه تکلیف بری و عری بدانند» و در نتیجه خود را ناتوان از تحصیل سعادت بپندارد!
سه. تفرقه و تشتت نیروهای موجود در جبهه حق. توضیح آنکه دشمنان ضمن تلاش در جهت حفظ وحدت حداکثری میان خودشان، تمام تلاش خود را جهت ایجاد تفرقه در صفوف مسلمین به کار میگیرند. و بدین وسیله آنان را دچار ضعف و اختلال در تصمیم و فهم وظیفه میکنند. آیتالله شاهآبادی تأکید میکنند که کارهای انفرادی فایده چندانی ندارد. باید نیروها را تجمیع کرد و مجتمعاً اقدام کرد. «هرچه انفراد و افتراق بيشتر شود، اختلال و انحلال شدت يابد تا به سرحد انعدام همه جهات و حيثيات رسد»
چهار. مسائل مالی و ضعف در تأمین نیازهای مالی مجاهدان. «زيرا كه معلوم است جريان اسلام در ملك، محتاج است به عِده و عُده و لذا خداوند عالم، ايجاب زكوات و اخماس و ساير حقوق ماليه فرموده براى اداره نمودن اساس مقدس اسلام.»
«الحاصل غرور به حقانيت و حياتِ عاريت و يأس از ظهور سعادت و افتراق مسلمين و نداشتن بيت المال موجب تعطيل قواى عامله مسلمين شده است و از وصول به سيادت دينى و دنيوى محروم ماندند»
♦️اما همه این چهار علت، از نگاه مرحوم شاهآبادی علل فرعی سستی در جهاد تبیین است؛ علتالعلل این کرختی و سستی از نگاه ایشان، «جهل نسبت به اسلام» و «عدم آگاهی از مرام و مقصود و ارزش اسلام» است: «علت العلل، جهل به مرام اسلام است. زيرا اگر مرام اسلام معلوم ما بود و همان بعينه مرام ما مسلمين شده بود، البته در اطراف آن كوشش نموده مقصود را انجام مىداديم»
#تبیین #جهاد
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
سرداران عزیز 🌹
پاسداران رشید انقلاب
عزیزان ما که مجاهدانه مشغول جهادید
حماسهسازان بیتالمقدس و خیبر و ثامن الأئمه و فتحالمبین و والفجر ۸
قربان رشادتهایتان
فدای آن درجههایی که با خونِ دل و به حق گرفتهاید.
نمیخواهید به ما بگویید چه خبر است؟!
از کی تا حالا اینقدر نامحرم شدهایم؟!
مگر ما امتی نیستیم که انقلاب کردیم؟!
مگر ما مستضعفان پای رکاب خمینی و خامنهای نیستیم؟!
مگر همفکر و همعقیده و همجبهه شما نیستیم؟!
مگر ما امت آخرالزمانی و اصحاب آخرالزمانی سیدالشهداء و حضرت صاحبالامر (علیهماالسلام) نیستیم؟!
چه شد که ما را اینقدر غریبه دانستید؟!
نمیخواهید بگویید در سوریه چه خبر است؟
تکلیف ما چیست؟
چه باید بکنیم؟
کدام روایت را باور کنیم؟
افکار عمومی دارد توسط عدهای دریده میشود. هرکسی تحلیلی میکند و خبری میدهد...
همه هم میگویند فامیل و دوست آشنایی دارند که آن آشنایشان یا در سوریه است، یا رفیق گرمابه و گلستان حاج قاسم بوده و یا از آن مهرههای مخفی نظام است که تنها این عزیزکردگانی که در ایتا و تلگرام هستند از آن باخبرند.
ما چه کنیم این وسط؟!
چطور جهاد تبیین کنیم؟!
وقتی اطلاعاتی نداریم به مردم چه بگوییم؟!
بارها خودتان هم در جلسات مختلف گفتهاید که رسانه نمیدانید پس بگذارید به عنوان کوچکترین کنشگران رسانهای بگویم که اشخاص در هر موقعیت بحرانی، در پی کسب خبر برمیآیند. اگر هیچ خبری از طریق مجاری رسمی به دستشان نرسد، اغلب به ساختن آن میپردازند و هرچقدر گستره بحث مهمتر، شایعات بیشتر و عجیبتر میشود.
کافی است چند دقیقهای در تلگرام یا همین ایتای خودمان چند گروه را مشاهده کنید تا به صحت حرفهایم اذعان کنید. وضعیت افکار عمومی اصلا خوب نیست. حتی کسانی که در سوریه هم هستند، چون دیدِ از بالایی به منطقه ندارند، وضعیت چند محله را به پای کل سوریه میگذارند (خواه امن باشد یا ناامن).
🔺پس لطف کنید یک روایت واحد به هرطریق که صلاح میدانید به دست مردم بدهید تا اینقدر افکار عمومی بازیچهی جریانهای معاند و یا موافقِ سادهلوح نشوند.
✍ میلاد حسن زاده
#رسانه #سپاه
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
▫️پای درس رهبر
🔸رهبر معظم انقلاب:
🔅هرچیزی را که به ذهن انسان میرسد نباید در فضای مجازی منتشر کرد، بلکه باید اثر آن را بر روحیه و احساسات و فکر مردم در نظر گرفت.
#رسانه
#عدالت
#تقوا
@howzavian_hamedan
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 رهبر معظم انقلاب درباره تحولات منطقه سخنرانی خواهند کرد
🔹️هزاران نفر از اقشار مختلف مردم چهارشنبه ۲۱ آذرماه ۱۴۰۳ با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار خواهند کرد.
✏️ حضرت آیتالله خامنهای در این دیدار درباره تحولات اخیر منطقه به سخنرانی خواهند پرداخت.
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر معظم انقلاب: نباید تردید کرد که عامل اصلی آنچه در سوریه اتفاق افتاد، در اتاق فرمان آمریکا و اسرائیل طراحی شده است/ برای این قرائنی داریم/ یک دولت همسایه سوریه هم در آن نقش دارد ولی نقشهکش اصلی آمریکا و رژیم صهیونیستی است
🔹️حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی، هماکنون در جمع هزاران نفر از اقشار مختلف مردم:
✏️ نباید تردید کرد که آنچه در سوریه اتفاق افتاده، محصول یک نقشه مشترک آمریکایی و صهیونیستی است. بله یک دولت همسایهی سوریه نقش آشکاری را در این زمینه ایفا میکند و ایفا کرده، الان هم ایفا میکند - این را همه میبینند- ولی عامل اصلی توطئهگر و نقشهکش اصلی و اتاق فرمان اصلی در آمریکا و رژیم صهیونیستی است. قرائنی داریم. این قرائن برای انسان جای تردید باقی نمیگذارد. ۱۴۰۳/۹/۲۱
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب: من به شما عرض میکنم به حول قوهی الهی گسترهی مقاومت بیش از گذشته تمام منطقه را فرا خواهد گرفت
🔹️رهبر انقلاب اسلامی هماکنون در دیدار اقشار مختلف مردم در سخنان پیرامون تحولات اخیر منطقه:
✏️ مقاومت این است، جبهه مقاومت این است: هرچه فشار بیاورید محکمتر میشود، هرچه جنایت کنید، پرانگیزهتر میشود. هرچه با آنها بجنگید، گستردهتر میشود و من به شما عرض میکنم به حول قوهی الهی گسترهی مقاومت بیش از گذشته تمام منطقه را فرا خواهد گرفت.
✏️ آن تحلیلگرِ نادانِ بیخبر از معنای مقاومت خیال میکند که مقاومت که ضعیف شد، ایران اسلامی هم ضعیف خواهد شد و من عرض میکنم به حول و قوهی الهی، به اذن الله تعالی، ایران قوی مقتدر است و مقتدرتر هم خواهد شد. ۱۴۰۳/۹/۲۱
💻 Farsi.Khamenei.ir
🔻 سقوط بشار برای رژیم صهیونیستی فرصت تاریخی پیش آورد
✍️🏻 الناز رحمت نژاد
🔹️ همزمان با سقوط نظام بشار اسد فرصت تاریخی برای رژیم صهیونیستی پیش آمده که دیگر تکرار نخواهد شد! بعد از پنج دهه برای اولین بار رژیم جعلی صهیونیستی با صدها جنگنده همه پایگاههای هوایی سوریه را مورد حمله قرار داده است. این حملات رژیم صهیونیستی بزرگترین حملات در تاریخ نیروی هوایی این رژیم منفور است.
🔹️ آخرین باری که رژیم اشغالگر نیروی هوایی یک کشور دشمن را به طور کامل نابود کرد، مربوط به مصر در جریان جنگ شش روزه اعراب و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۶۷ بود. در این شش روز رژیم اشغالگر سه ارتش عربی مصر، اردن و سوریه را شکست داد.
🔹️ رژیم صهیونیستی در این جنگ نیروی هوایی مصر در صحرای سینا را نابود کرد. این نیروی هوایی متشکل از ۴۲۰ فروند هواپیما بود که مهمترین آنها جت مافوق صوت مدرن میگ ۲۱ بود که در آن زمان آخرین محصول کمپانی مشهور میگ شوروی بود. جمال عبدالناصر، رئیس جمهور مصر و برجستهترین رهبر عرب در آن زمان، از جنگ جان سالم به در برد، اما جاذبه رهبری او در جهان عرب ویران شد. همچنین این جنگ رژیم صهیونیستی را از ساختاری سیاسی نظامی که برای بقا میجنگد به یک نیروی اشغالگر منطقهای تبدیل کرد.
🔹️ با گذشت دو روز از سقوط بشار اسد رژیم صهیونیستی ۳۰۰ حمله در سوریه انجام داده است و بر اساس گزارش یک رسانه صهیونیستی، این رژیم به دنبال نابودی نیروی هوایی سوریه است. در فرصتی که دست داد به بررسی و مرور جنگ شش روزه ۱۹۶۷ که یک پیروزی سریع برای رژیم صهیونیستی در بر داشت، پرداختیم که مشروح آن در ادامه میآید؛
🔹️ ارتش رژیم صهیونیستی به فرماندهی موشه دایان در جنگ شش روزه توانست بخشهای وسیعی از اراضی اعراب اعم از صحرای سینا، بلندیهای جولان، کرانه باختری، غزه و بیت المقدس شرقی را اشغال کند.
🔹️ رژیم اشغالگر قدس که حمله همزمان ارتشهای مصر، عراق، سوریه و اردن را در چند قدمی خود میدید، دست پیش گرفت و در تاریخ ۵ ژوئن ۱۹۶۷ به نیروهای ارتش مصر در صحرای سینا حمله کرد.
🔹️ رژیم صهیونیستی با دریافت اطلاعاتی حیاتی به وسیله عوامل اطلاعاتی خود در مصر پی برد که ارتش مصر بیش از ۴۰۰ هواپیمای جنگنده خود را در نقطهای جمع کرده است تا صبح روز بعد صفوف رژیم جعلی صهیونیست را شدیداً در هم بکوبد. ژنرالهای صهیونیستی که کار رژیم تازه تأسیس خود را با بلند شدن هواپیماهای مصری تقریباً تمام شده میدیدند تصمیم به زدن شبانه تمام جنگندههای مصری قبل از بلند شدن یکباره آنها بر روی اسرائیل کردند و نیروی هوایی ارتش اشغالگر قدس با حمله غافلگیرانه به فرودگاههای نظامی مصر با فرستادن تمام ۲۰۰ هواپیمای جنگنده فعال خود، در مدت چند ساعت اکثریت هواپیماهای جنگی مصر که شامل جنگندههای میگ و بمب افکنهای توپولوف ساخت روسیه بودند را بر روی زمین نابود کرد بدون اینکه مصر بتواند پاسخ مناسبی به حمله بدهد در این حمله بیش از ۳۰۰ هواپیمای مصری از بین رفت.
🔹️ در تاریخ ۱۰ ژوئن ۱۹۶۷ رژیم صهیونیستی آخرین حملات به بلندیهای جولان را تکمیل کرده بود. قرارداد آتش بسی به پیشنهاد عربها در روز بعد از آن یعنی ۱۱ ژوئن به امضا رسید. به این ترتیب رژیم صهیونیستی نوار غزه، صحرای سینا، کناره باختری رود اردن (شامل بیت المقدس شرقی) را تصرف کرد. در کل با پیروزیهای به دست آمده و انضمام سرزمینهای اشغالی تازه مساحت رژیم صهیونیستی ۳ برابر شد و حدود یک میلیون عرب که در مناطق اشغالشده زندگی میکردند به زیر کنترل مستقیم صهیونیستها درآمدند. بعد از این جنگ، ارتش اشغالگر قدس شهرک سازی در قسمتهای به دست آمده از فلسطین اشغالی را آغاز کرد. سازمان ملل از رژیم صهیونیستی خواست که سرزمینهای اشغالی را باز پس دهد، اما این رژیم آن را نپذیرفت و تا کنون این سرزمینها را در اشغال خود نگاه داشته است.
🔹️ دور از انتظار نیست که طی روزهای آینده نیروی هوایی سوریه توسط رژیم صهیونیستی عملاً منهدم شود چرا که تل آویو از زمان سقوط نظام بشار اسد ۳۰۰ هدف را در سوریه بمباران کرده است. این حملات شامل پایگاههای نظامی، جنگندهها، سامانههای موشکی، مراکز تولید و انبار تسلیحات و موشکهای زمین بود. این در حالی است که گروهکهای تروریستی هیچ واکنشی به تجاوزات هوایی وزمینی رژیم صهیونیستی علیه سوریه که بیسابقه بوده است نشان ندادهاند.
🔹️ شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی هم پیش از این از برنامه این رژیم برای نابود کردن همه تجهیزات و امکانات ارتش سوریه خبر داده و اعلام کرده بود: «نیروی هوایی به طور گسترده در سراسر سوریه، در حال از بین بردن تجهیزات باقیمانده ارتش این کشور است. اکنون بهترین زمان برای نابود کردن همه توان و تجهیزات ارتش سوریه است تا به دست دیگران نیفتد، مهم نیست در آینده حکومت در دست چه کسی باشد.»
#سوریه
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
📮نقدی بر بیانیه انجمن روانپزشکی ایران در مورد قانون عفاف و حجاب
✍ محمدجواد خمسه
▪️اخیراً در برخی از رسانهها و شبکههای اجتماعی مطلبی با عنوان «هشدار انجمن روانپزشکی ایران درباره قانون عفاف و حجاب» منتشر شده که در آن به آسیبها و عواقب اجرای این قانون که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است، پرداخته و خواستار عدم اجرای آن شده است.
🔻در این نوشتار، قصد داریم به نقد و بررسی این بیانیه بپردازیم.
▫️تقدیر از توجه به مسائل روز
در ابتدا باید از تمامی افراد و گروههایی که با مسئولیتپذیری نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی اظهار نظر میکنند، تشکر کرد. چنین موضعگیریهایی میتواند به روشن شدن نواقص و تقویت سیاستهای فرهنگی کمک کند. از این رو، از انجمن روانپزشکی ایران نیز بابت احساس مسئولیت و ارائه دیدگاه خود سپاسگزارم. با این حال، لازم است نکاتی درباره متن و ادعاهای این بیانیه مطرح شود.
🔻حجاب: اصل اجتماعی و دینی
حجاب در نظام اسلامی نه صرفاً یک موضوع شخصی، بلکه پدیدهای اجتماعی است که به تقویت ارزشهای فرهنگی و هویتی کمک میکند. بیتوجهی به این مسئله میتواند موجب تضعیف انسجام اجتماعی شود. در جوامعی که مبتنی بر ایدئولوژی خاصی مانند جمهوری اسلامی بنا شدهاند، وضع قوانین در جهت تقویت این ارزشها امری طبیعی و قانونی است.
🔻تأثیرات مثبت حجاب:
۱. بر روان فرد و جامعه: تحقیقات نشان میدهند رعایت حجاب میتواند فشارهای اجتماعی مرتبط با ظواهر جسمانی را کاهش داده و امنیت روانی را تقویت کند.
۲. سنت تاریخی: حجاب بخشی از فرهنگ ایرانی-اسلامی است که نقش مهمی در حفظ هویت ملی ایفا میکند.
🔻پرسش درباره ادعاها
آسیب روانی ناشی از حجاب؟
بیانیه مدعی است که حجاب اسلامی میتواند آسیب روانی ایجاد کند. با این حال، شواهد علمی و تحقیقات دقیق در این زمینه ارائه نشده است.
🔻آزادی فردی و پیامدهای اجتماعی
بیانیه عمدتاً بر حق آزادی فردی تأکید دارد، اما این پرسش مطرح میشود: اگر آزادی فردی به آسیبهای اجتماعی منجر شود، چه باید کرد؟ آیا نباید قوانینی برای حفظ نظم عمومی وضع شود؟
🔻امنیت و اعتماد عمومی
یکی از ادعاهای این بیانیه کاهش احساس امنیت و اعتماد عمومی در اثر اجرای قانون عفاف و حجاب است. این ادعا نیازمند شواهد آماری و علمی معتبر است. اجرای قوانین اجتماعی در بسیاری از جوامع باعث تقویت نظم و امنیت شده است؛ به ویژه زمانی که این قوانین عادلانه و آگاهانه اجرا شوند.
🔻ابعاد فرهنگی و هویتی حجاب
حجاب در ایران فراتر از یک قانون است و بخشی از هویت فرهنگی و دینی جامعه محسوب میشود. کمرنگ شدن این اصول به تدریج موجب ضعف هویت جمعی خواهد شد. لازم به ذکر است که بخش اعظم قانون عفاف و حجاب دارای رویکرد فرهنگی و ایجابی است و تنها بخش کوچکی از آن جنبههای تنبیهی دارد.
🔻مهاجرت نخبگان
بیانیه تلاش کرده است میان اجرای قانون عفاف و حجاب و مهاجرت نخبگان ارتباط برقرار کند. این ادعا بسیار سادهانگارانه به نظر میرسد، زیرا مهاجرت نخبگان عمدتاً تحت تأثیر عوامل اقتصادی، شرایط پژوهشی، و مدیریتی است.
🔻سلامت روان عمومی
بسیاری از تنشهای روانی در جامعه ایران ناشی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی است و نمیتوان آن را به قوانین فرهنگی مانند حجاب نسبت داد. رعایت اصول اخلاقی و اجتماعی در بسیاری از کشورها موجب کاهش تنشهای روانی شده است.
🔻ناکامی اجبار در تغییر رفتار
بیانیه به ناکارآمدی اجبار در تغییرات بلندمدت اشاره دارد. با این حال، تجربه نشان داده است که ترکیب قوانین اجباری با برنامههای فرهنگی و آموزشی میتواند نتایج موفقیتآمیزی داشته باشد. قانون بهعنوان بخشی از فرآیند تربیتی جامعه، نقش بازدارندهای در کنترل رفتارهای غیرمطلوب ایفا میکند.
🔻خشونت خانوادگی و طلاق
بیانیه ادعا کرده است که اجرای قانون عفاف و حجاب به افزایش خشونت خانوادگی و طلاق منجر میشود. این موضوع نیازمند بررسیهای دقیقتر است، زیرا بسیاری از مشکلات خانوادگی در ایران ریشه در عوامل اقتصادی و ضعف مهارتهای ارتباطی دارد.
▫️جمعبندی و پیشنهادات
۱. بیانیه انجمن روانپزشکی ایران در ارائه پیامدهای احتمالی قانون عفاف و حجاب، به شواهد علمی دقیق نیاز دارد.
۲. تحلیل مسائل روانی و اجتماعی باید با در نظر گرفتن عوامل متعددی مانند شرایط اقتصادی و فرهنگی انجام شود.
۳. به جای مخالفت با قانون، پیشنهاد میشود این قانون با رویکردهای آموزشی و فرهنگی تقویت شود تا اعتماد عمومی افزایش یابد.
#انجمن_روانشناسی
#حجاب #روانشناسی
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
به این قضیهی پخش غیرمستقیم صحبتهای امروز میتوان از منظر دیگری هم نگاه کرد:
🔻این حرکت رسانهای میتواند نوعی امیددادن باشد. درحالی که برخی تمام امید خود را بعد از سقوط سوریه از دست دادهاند و منطقه را از دسترفته میدانند، این روال عادی پخش میتواند نشانه این باشد که رهبری معظم وضعیت را آنچنان که ما بازنمایی میکنیم فاجعهبار نمیدانند و همانطور که فرمودند مقاومت همچنان زنده و پویا است و به فتوحات خود ادامه میدهد.
▪️اصل ماجرا صحبتهای ایشان است، حواشی را آنقدر پررنگ نکنیم که اصل به حاشیه برود.
✍ میلاد حسن زاده
#صداوسیما
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
📮این جُرم است و باید دنبال شود
✍ محمد جواد خمسه
▫️رهبر انقلاب:
«یک عدّهای البتّه همّتشان این است که توی دل مردم را خالی کنند؛ این نباید اتّفاق بیفتد؛ حالا بعضی در خارج این کار را میکنند؛ تلویزیونهای خارجی، رادیوهای خارجی، روزنامههای خارجی به زبان فارسی با مردم حرف میزنند، جوری قضایا را تصویر میکنند که مردم را بترسانند، توی دل مردم را خالی کنند؛ حالا آن تکلیفش جور دیگر است و با آنها جور دیگری باید برخورد کرد امّا در داخل کسی نباید این کار را بکند. در داخل اگر کسی در تحلیلی، در بیانی، جوری حرف بزند که معنایش خالی کردن توی دل مردم باشد، این #جرم است و باید دنبال بشود.»
🔻مرجفون در فرهنگ اسلامی به کسانی اطلاق میشود که شایعات و اخبار نادرست را در جامعه پراکنده میکنند و موجب ایجاد ناامنی، اضطراب و تفرقه میشوند. این مفهوم از ریشه عربی «رجف» به معنای لرزش و اضطراب گرفته شده و در قرآن کریم و منابع اسلامی به این افراد اشاره شده است.
مرجفون در قرآن
واژه «مرجفون» بهطور خاص در آیهای از سوره احزاب (آیه ۶۰) آمده است:
*لَئِن لَّمْ يَنتَهِ ٱلْمُنَٰفِقُونَ وَٱلَّذِينَ فِى قُلُوبِهِم مَّرَضٌۭ وَٱلْمُرْجِفُونَ فِى ٱلْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لَا يُجَاوِرُونَكَ فِيهَآ إِلَّا قَلِيلًۭا*
اگر منافقان و کسانی که در دلهایشان بیماری است و کسانی که در مدینه شایعهپراکنی میکنند باز نایستند، تو را بر ضد آنان میشورانیم؛ آنگاه جز اندک زمانی در کنار تو نمیمانند.
🔻در این آیه، مرجفون در کنار منافقان و بیماردلان ذکر شدهاند و تهدیدی برای امنیت اجتماعی جامعه دانسته شدهاند.
▪️نقش مرجفون در تاریخ اسلام
🔻در زمان پیامبر اسلام (ص)، گروههایی از منافقان و افراد بیماردل با شایعهپراکنی در میان مسلمانان تلاش میکردند تا میان مردم تفرقه بیندازند و ایمان آنها را متزلزل کنند. این شایعات اغلب دربارهٔ موضوعات مهمی چون جنگ، روابط اجتماعی، یا مسائل اخلاقی بود. یکی از نمونههای بارز این مسئله، ماجرای "افک" است که منافقان با شایعهسازی علیه عایشه، همسر پیامبر، سعی کردند وجهه ایشان و خانواده پیامبر را خدشهدار کنند.
▪️پیامدهای شایعهپراکنی
🔻از دیدگاه روانشناسی، شایعات میتوانند:
• باعث افزایش اضطراب و استرس در جامعه شوند.
• اعتماد اجتماعی را کاهش دهند.
• وحدت جامعه را تضعیف کنند.
🔻از نظر اخلاقی، شایعهپراکنی رفتاری نکوهیده است که در احادیث اسلامی نیز به شدت مذمت شده است.
امام علی علیه السلام فرمودند:
اللِّسَانُ سَبُعٌ إِنْ خُلِّیَ عَنْهُ عَقَرَ.
زبان گزنده درنده ای است که اگر به حال خود گذاشته شود می درد.
☑️ راهکارهای مقابله با مرجفون
۱. آگاهیبخشی عمومی: تقویت سواد رسانهای و تشویق مردم به جستجوی حقیقت پیش از باور و انتشار اخبار.
۲. تشویق به تقوا: تأکید بر اهمیت تقوا و دوری از گناهانی چون دروغ و شایعهپراکنی.
۳. اقدام حقوقی: همانطور که در آیه قرآن اشاره شده است، برخورد جدی و قاطع با شایعهپراکنان ضروری است.
مرجفون نمونهای از تهدیدهای اجتماعی هستند که مقابله با آنها نیازمند هوشیاری فردی و اجتماعی است.
#امید #مرجفون
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
📮پاسخی به شبهه یکی از اساتید حقوق جزا و جرمشناسی درباره رابطه «عدالت» و «اجرای حدود اسلامی»
✍ احمدحسین شریفی
▪️نقل میکنند که یکی از متخصصان حقوق جزا و جرمشناسی در پاسخ این سوال که چرا کتابی در موضوع حقوق جزا نمینویسد؟ چهره در هم کرده و فرموده: «من کتاب بنویسم تا شما اعدام کنید و دست بِبُرید و سنگسار کنید؟!»
در این میان یکی از حاضران پرسیده است: «مگر شما حدود و قصاص را قبول ندارید؟»
استاد محترم در پاسخ گفته است نه تنها قبول دارم؛ بلکه مدافع اجرای حدود و قصاص هم هستم! اما مقدمه اجرای حدود اسلامی، تحقق عدالت اسلامی است. «شما نخست عدالت اسلامی را اجرا کنید خودم برای اجرای حدود، کفن میپوشم». ابتدا باید عدالت اسلامی را اجرا کرد و پس از نهادینه شدن عدالت اسلامی در جامعه آنگاه نوبت به اجرای حدود میرسد. و ادامه داده است که «در عدالت اسلامی فقر نیست، بیکاری نیست، فساد نیست، رانت نیست، ستم نیست!» اما «در جامعهای که بیکاری و فساد است و خبری از عدالت نیست، اجرای حدود، معنا ندارد و اجرای حدود خودش نقضِ غرض است و خودش ستم است!»
و سپس هم ادامه داده است که «چگونه میشود در کشوری که فقر، بیکاری، گرانی، و طلاق زوجین بیداد میکند برای فریب افکار عمومی از حجاب حرف زد.»
🔻جدیداً هم در یکی از کانالهای علمی دیدم که با قلم خود آن استاد این مطلب و این پرسش و پاسخ مطرح شده است!
▫️هر چند بنده نمیتوانم باور کنم که چنین سخنانی از یک متخصص حقوق و جزای اسلامی صادر شده باشد! زیرا بطلان و سستی چنین سخنی آشکارتر از آن است که نیاز به بررسی تفصیلی داشته باشد. چنین سخنانی که مدتی است به گونههای مختلف و با بیانهای گوناگون از سوی مخالفان حدود وقوانین اسلامی بر زبان جاری میشود، بیش از آنکه محصول «دلیلجویی» و بحثی «علمی و تحقیقی» باشد، بیشتر معلول «علتهایی درونی» و «انگیزههایی غیرعلمی» است.
🔻یعنی این محقق محترم و امثال او، نمیدانند که
✔️اجرای حدود از ارکان عدالت اسلامی است؟ یعنی یکی از اجزا و ارکان عدالت اسلامی، اجرای حدود اسلامی است؟
✔️آیا این استاد محترم نمیداند برای مبارزه با فساد و رانت و ظلم، چارهای جز اجرای حدود و دیات نیست؟
✔️آیا این استاد محترم نمیداند که منوط کردن اجرای حدود و مواجهه سخت با مجرمان، به رفع فقر، بیکاری، گرانی و طلاق در جامعه، منوط کردن آن به امری محال است؟! زیرا هیچ جامعهای نبوده و نیست و پیدا نخواهد شد که چنین اموری در آن وجود نداشته باشد. اساساً ما «جامعه معصوم» نداریم.
✔️ممکن است گفته شود که منظور این استاد محترم این نبوده است که «هیچ» فقر و بیکاری و گرانی و طلاقی در جامعه نباشد بلکه منظورشان به صورت نسبی بوده است! اگر چنین باشد، سؤال میکنیم که معیارشان چیست؟ تا چه میزان یا تا چه درصدی از وجود فقر و بیکاری و گرانی و ... را مانع اجرای حدود اسلامی نمیدانند؟! و آن معیار و میزان را به چه دلیلی و با چه میزان و معیاری تعیین کردهاند؟!
✔️به علاوه آیا این نظر ایشان فقط مربوط به حدود و ارزشهای اسلامی است یا هر ارزش و قانونی را شامل میشود؟ مثلاً اگر کسی بدهی خود را نداد، یا اگر کسی خانه خود ایشان را آتش زد یا ماشین خود ایشان را دزدید باز هم نظرشان این است که تا زمانی که فقر و گرانی و طلاق در جامعه هست، نباید قوانین و مقررات را درباره آنها اجرا کنیم؟! یا اجرای چنین قوانین و مقرراتی را بلااشکال میدادند؟ اگر پاسخ منفی باشد، که معلوم است نتیجه چنین نگاهی، چیزی جز هرج و مرج اجتماعی و اختلال در ابتداییترین حقوق مردم نخواهد بود و اگر پاسخ مثبت باشد، سؤال میکنیم چه تفاوتی میان مقررات و قوانین اسلامی و مقررات و قوانین بشرساخته وجود دارد؟ چرا اجرای مقررات و قوانین اجتماعی بشرساخته را منوط به رفع فقر و بیکاری و طلاق و ... نمیکنید؟!
✔️میگوید «چگونه در کشوری که طلاق بیداد میکند میتوان از حجاب دم زد»؛ آیا نمیداند که میزان رشد طلاق در ایران و سایر جوامع دنیا، همبستگی مثبتی با میزان شلحجابی و بیحجابی دارد؟ یعنی یکی از راههای کاهش طلاق و فروپاشی خانواده، جلوگیری از بیحجابی است.
✔️به راستی از نظر این استاد محترم، بیحجابی در میان خانوادههای فقیر بیشتر است یا ثروتمند؟ در شمال تهران بیشتر است یا جنوب آن؟
🔸همانطور که گفتم چنین اظهار نظرهایی فاقد «دلیل»اند، باید «علت» آنها را جست و درمان کرد.
#عدالت
#فرهنگ #شبهه
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
هدایت شده از حوزه و انقلاب اسلامی
♨️ مسابقه کتابخوانی حقیقت عظیم
🏴 به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) و آشنایی با مباحث ولایت
🎁 #جوایز_مسابقه:
به قید قرعه به ۱۰ نفر از کسانی که به سوالات مسابقه جواب صحیح داده باشند، ۱۰ جایزه نقدی تعلق میگیرد
⏰زمان شروع مسابقات:۱۵ الی ۲۵ آذرماه
📣 زمان معرفی نفرات برتر: ۲۶ آذر
🔻جهت شرکت در مسابقه، از عضویت خود در کانال رسمی (حوزه و انقلاب اسلامی) اطمینان حاصل نمایید.
https://eitaa.com/joinchat/2478571860Ca632453e89
#مسابقه_کتابخوانی
#حقیقت_عظیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ۲۳ آذر ماه سالروز تولد شهید خدمت، سید ابراهیم رئیسی
🔹 فاتحه نثار روح خادمالرضا، رئیس جمهور رئیسی عزیز هدیه کنید
#رئیسی
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz