eitaa logo
نویسندگان حوزوی تهران
171 دنبال‌کننده
45 عکس
21 ویدیو
2 فایل
✍️یک نویسنده، بی تردید نخبه است✍️ 🌤نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی، نان شب. 🍃اینجا فضایی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزوی استان تهران است. #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای ✒️✒️✒️ارسال یادداشت‌ها و نظرات 👇 @B_Shakoorzadeh #جهاد_روایت
مشاهده در ایتا
دانلود
☘️ کتاب ارزشمند سیاحت شرق ☘️ 🔺️سیاحت شرق آقا نجفی قوچانی به قلم خود او است. این کتاب به زبان فارسی، در سال ۱۳۰۷ش(۱۳۴۷ قمری) نگاشته شده و در سال ۱۳۵۱ش تصحیح و در شش فصل منتشر شده است. 🔺️ بیان اخلاقی، تاریخی و ذكر معارف اسلامی شیعی و برخی مباحث انتقادی سیاسی ـ اجتماعی در قالب و لابه‌لای خاطره‌‌ها، گزارش وضعیت مردم و و حوزه‌های علمیه و برخی رخدادهای تاریخی از مطالب این کتاب است. 🔺️ ادبیات عامه پسند و طنزگونه، ایجاز، به كار بردن تعبیرهای محلی، استفاده از ضرب‌المثل‌، استفاده فراوان از شواهد شعری و تصویرسازی‌های جذاب، از مهم‌ترین ویژگی‌های نوشتاری سیاحت شرق است. "زندگانی عالمان" 🔰eitaa.com/Alemin @howzavian_tehran
♦️استراتژی نظامی و ولایت‌فقیه 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استراتژی نظامی ایران بسیار هوشمندانه تنظیم شده؛ قدرتمند، درون‌زا و خودکفا، رعب‌آور برای دشمنان، امیدبخش برای مستضعفان، پیشرفته و در عین حال کم هزینه. یکی از هوشمندی‌های دفاعی ایران این است که در بحث برد موشکی، ایران توانایی ساخت موشک‌هایی با برد چند هزار کیلومتر را دارد، اما برای این که اروپا از ترس ایران، بیش از این به دامان آمریکا نیفتد ایران برد موشک‌ها را کم نموده است؛ اما همین کاهش برد هم جوابگوی اسرائیل خواهد بود همانطور که در عملیات وعده صادق نیز شمه‌ای از این قدرت، به نمایش گذاشته شد. آمریکا در دوران جنگ سرد با ترفند ترساندن اروپا از شوروی، کشورهای اروپای غربی را به وابستگی بیشتر به خود سوق داد. استراتژی نظامی ایران، به علت وجود ولی فقیه عالم عادل در رأس امور، تابع فقه شیعی است. فقه شیعه در جنگ‌ها اجازه کشتار بی‌گناهان و کودکان و پیران و زنان را نمی‌دهد؛ به همین دلیل بنا بر فتوای رهبر معظم انقلاب و تأکیدات و پیگیری‌های ایشان، موشک‌های ایران به نقطه‌زن ترین موشک‌‌های دنیا تبدیل شده‌اند. @howzavian_tehran
🔹غیرت و حیا چه شد؟ ✍🏻 حسن‌ شجاع شیخ بهاءالدین عاملی در یکی از کتاب‌‌های خود می‌نویسد: روزی زنی نزد قاضی شکایت کرد که پانصد مثقال طلا از شوهرم طلب دارم و او به من نمی‌دهد. قاضی شوهر را احضار کرد. سپس از زن پرسید: آیا شاهدی داری؟ زن گفت: آری، آن دو مرد شاهدند. قاضی از گواهان پرسید: گواهی دهید که این زن پانصد مثقال از شوهرش طلب دارد. گواهان گفتند: سزاست این زن نقاب صورت خود را عقب بزند تا ما وی را درست بشناسیم که او همان زن است. چون زن این سخن را شنید، بر خود لرزید! شوهرش فریاد برآورد شما چه گفتید؟ برای پانصد مثقال طلا، همسر من چهره‌‌اش را به شما نشان دهد؟! هرگز! هرگز! من پانصد مثقال را خواهم داد و رضایت نمی‌دهم که چهره‌ همسرم درحضور دو مرد بیگانه نمایان شود. چون زن آن جوانمردی و غیرت را از شوهر خود مشاهده کرد از شکایت خود چشم پوشید و آن مبلغ را به شوهرش بخشید. چه خوب بود که آن مرد با غیرت، جامعه‌ امروز ما را هم می دید که چگونه رخ و ساق به همگان نشان می دهند و شوهران و پدران و برادرانشان نیز هم عقیده‌ آنهایند و در کنارشان به رفتار آنان مباهات می کنند. 👈🏻 یادمون باشه‼️ 🌸 دین سبد میوه نیست ڪه مثلا سیب رو بردارے ولے پرتقال رو نه! 🌾 روزه بگیرے ولے نماز نه! 📿 نماز بخونی ولے حجاب نه! قرآن بخونے ، روزه بگیرے ولے آهنگ غیر مجازم گوش بدے!! 🏴برای امام حسین علیه‌السلام عزادارے ڪنے اما نمازت قضا بشہ! ⭕️ چادر بپوشے ولے حیا نداشته باشے ⭕️ چادرے باشے ولے با آرایش 📖 قرآن بخونے اما به پدر و مادرت احترام نگذارے! 🔹حجاب و حیا داشته باشے اما امربه معروف و نهی از منکر رو ترڪ ڪنے! نه جـــــونم .... نمیشه!!! بیداری جهانی که اتفاق افتاده و مردم جهان بدنبال یک سیر تکاملی بسوی خدا هستند. شروع این آگاهی با انقلاب اسلامی و حرکت جهانی امام خمینی (ره) بوده ... غرب و سردمداران مستکبر آن بدنبال جلوگیری از این اتفاق هستن، در برابر آن ایستادن. یکی از روشهای برخورد با حرکت انقلاب اسلامی ، تجربه است. حالا بعد از قرن‌ها ، دشمن با همان حربه به جامعه ایران حمله‌ور شده ... ایران چاره راه غرب برای مقابله با گسترش عدالت خواهی ، بیداری جهانی است ... از مسئولین به خوابزده که انتظاری نیست، حداقل برای نجات خانواده، جامعه خود ، قدمی برداریم ... @howzavian_tehran
معجزه اخلاص بابک شکورزاده 🔹رمز ماندگاری و محبوبیت افراد معمولا ریشه در یک چیز دارد و آن هم اخلاص است. انسان مخلص کسی است که کارهایش فقط برای رضای خدا است و حمد یا نکوهش دیگران برای او اهمیتی ندارد. آن چه که برای او مهم است فقط رضای خداست و شاه کلید اخلاص همین عمل خدایی است. 🔹غیر از انبیاء و ائمه معصومین علیهم‌السلام که در قله اخلاص هستند، نمونه‌های فراوانی در طول تاریخ وجود دارد و زمان معاصر نیز خالی از این مصادیق نیست. 🔹شاید کسی نباشد که نام کتاب شریف مفاتیح‌الجنان را نشنیده باشد. این کتاب تقریبا در خانه‌ی تمام شیعیان وجود دارد. آیا فقط مفاتیح کتاب دعاست؟! بزرگان زیادی در طول قرون متمادی کتاب‌های دعا را تألیف کرده‌اند، ولی این مفاتیح‌الجنان است که در صدر قرار دارد. مهم‌ترین عامل و شاید تنهاترین عامل آن، اخلاص بالای شیخ عباس قمی بوده باشد. کسی که به نقل بزرگان حتی حاضر نشد به پدرش بگوید که نویسنده است! این قدر خالص بود! 🔹شیخ احمد مجتهدی تهرانی که به آیت‌الله مجتهدی معروف است نمونه دیگری از مردان مخلص روزگار ماست. کسی که حدود ۵٠ سال در حوزه علمیه‌ای در یکی از کوچه پس کوچه‌های جنوب تهران به عنوان یک عالم ربانی مشغول تربیت طلاب بود و شاگردان ارزنده‌ای را تحویل جامعه داد. حدود ۵ سال قبل از فوتش پای صدا و سیما و شبکه قرآن به حوزه علمیه ایشان باز شد و سخنرانی‌های او را که معمولا بین نماز ظهر و عصر انجام می‌شد ضبط کردند. آیت‌الله مجتهدی که نوعا برای قشر مذهبی تهران تقریبا شخصیت شناخته شده‌ای بود در مدت کوتاهی شهرت و محبوبیت فراگیری پیدا کرد و هنوز هم که هنوز است بیانات شیرین و جذابش هدایتگری می‌کند. آری؛ اگر کار برای خدا باشد، خدا هم اینچنین انسان را محبوب و آثارش را ماندگار می‌کند. 🔹از جمله کسانی که ثمرات اخلاص در آن‌ها به وضوح مشهود است، شهدایی هستند که در طول سال‌های پس از انقلاب محبوب دل‌ها شده‌اند و سبب هدایت بندگان بوده‌اند. این وادی مصادیق زیادی دارد؛ مثلا وقتی زندگی شهید ابراهیم هادی را که می‌بینیم، خدایی بودن و خلوص نیت، بسیار پررنگ است. همین می‌شود که بعد از گذشت سال‌ها از شهادتش کتابی به نام "سلام بر ابراهیم" نوشته می‌شود و موجی از محبوبیت، شهرت و مانایی از او در دل‌ها ایجاد می‌شود. 🔹در بین شهدای مدافع حرم یکی مثل شهید حججی این‌قدر محبوب و نامدار می‌شود و آن تشییع باشکوه برایش رقم می‌خورد. شهدای زیادی بودند که به عنوان مدافع حرم به فیض شهادت نائل شده‌اند ولی شهید حججی طور دیگری ماندگار شد. یکی هم مثل شهید قاسم سلیمانی که در این مورد جزو کم‌نظیرهاست و اوج محبوبیت وماندگاری‌اش مثل روز روشن است. 🔹خلاصه کلام اینکه مثال در این زمینه زیاد است و وجه اشتراک محبوبیت و ماندگاری همه آن‌ها اخلاص است. @howzavian_tehran
🟢معنای صحیح تقوا در قرآن 🖊حسین انجدانی از دیدگاه قرآن کریم، تقوا موجب نزول «رزق مِن حیث لایحتسب» است؛ یعنی رزقی که انسان روی آن حساب نکرده است. اما باید دقیقا مشخص شود که تقوا یعنی چه؟ تقوای حقیقی از دیدگاه اسلام از سنخ حرکت است، نه سکون؛ به همین دلیل خداوند در قرآن کریم فرموده است: «و أن لیس للإنسان إلا ما سعی» سعی نیاز به حرکت دارد؛ پس انسان باید حرکت کند و در ضمن حرکت، تقوا را رعایت کند. بر این اساس، تقوا عبارت است از رعایت حدودِ حرکت. پس تقوایی که درحال سکون و بی‌عملی باشد، تقوا نیست. مثل این است که بخواهیم به سمت شمال برویم و به دلیل وجود خطرات، حرکت نکنیم؛ در این صورت هیچگاه به جاذبه‌های شمال نخواهیم رسید. پس برای رسیدن به رزق من حیث لایحتسب دو چیز لازم است: اول. حرکت و‌ دوم. رعایت حدود و قواعد حرکت (تقوا) هر کدام از این دو نباشد، نتیجه حاصل نخواهد شد. به همین علت واژه انتظار نیز از قواعدی همانند تقوا برخوردار است. به عبارت دیگر انتظار، همراه با سکون و بی‌عملی نیست. انتظار، اوج تکاپوی همراه با بصیرت است. تقوا دارای مصادیق متعددی است که در امور مختلف به حسب آن امور، متفاوت است. اما وجه مشترک تقوا در اغلب کارها این است که انسان، هر کاری را محکم و دقیق انجام دهد و از کار، کم نگذارد؛ به ویژه در کارهایی که به حقوق دیگر انسان‌ها مربوط است. امروزه در نظام اداری ما هر روز، چند نفر ساعت از وقت و عمر ارباب رجوع تلف می‌شود؟ چقدر از کارمان می‌زنیم؟ چقدر اضافه کارهای غیر لازم داریم؟ اینها همه مصداق عدم رعایت تقواست که موجب بی‌برکتی در زندگی انسان می‌شود. @howzavian_tehran
♦️توهّم جنگ‌طلبی ✍کبری خالقی شاید ترس و طمع و نادانی و خیانت، سنگ بنای نظریه‌ی سازش باشد اما سنگ بنای نظریه‌ی مقاومت بر اساس بصیرت و شجاعت و دشمن‌شناسی و عمل به‌هنگام است. بنابراین افراد سازشکار که ضعیف و یا خائن و یا نادانند؛ برای پوشاندن عیوب خود، نظریه‌پردازان مقاومت را جنگ‌‌طلب یا خشونت‌طلب معرفی می‌کنند. @howzavian_tehran
🔵 نبرد انبیا در مقابل مثلث استکبار 🔹قسمت اول 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌انبیا به دنبال نظام‌سازی از دیدگاه انبیا، دنیا معبری است برای رسیدن به حیات ابدی. نظام‌سازی مدنظر انبیا به گونه‌ای است که در آن، انسان از دست‌اندازها و پیچ و خم‌های دنیایی رها شود و یا به سلامت، عبور کند تا بتواند به برنامه‌ریزی و حرکت در راه تأمین توشه ابدی خود بپردازد. در این راستا، انبیا و ائمه علیهم‌السلام، پس از دعوت مردم به توحید، درصدد نظام‌سازی بر می‌آمدند؛ ابتدا به تبیین نظامات خود و سپس درحد امکان به اجرایی کردن آن می‌پرداختند. 📌مثلث استکبار در جبهه مقابل انبیا، قرآن سه گروه را معرفی می‌کند که متحد بایکدیگر، مبارزه با انبیا را در دستور کار داشتند. در آیه ۲۳ و ۲۴ سوره مبارکه غافر، نماد و مظهر هر یک از این سه گروه، معرفی شده است؛ فرعون، هامان و قارون. هر یک از این سه نفر، نماینده جریان خاصی در مقابل انبیا بوده‌اند؛ فرعون، نماد حکام ظالم هامان، نماد علما و دانشمندان فاسد قارون، نماد سرمایه داری. ✔️ ادامه دارد... @howzavian_tehran
🔴 فنون مهدی نصیری ✍️علی اسفندیار سال‌های اول طلبگی که از نوشته‌های نصیری در کیهان و مجله نیستان و ... می‌خواندم، او را الگوی «فنون بلاغت» دیدم. قلم می‌چرخاند و از اسلام ناب دفاع می‌کرد، روان و گویا از مهدویت می‌گفت و در برابر انحراف و کژی می‌نوشت. اینجا کاری به کند و تند رفتن وی ندارم که باید از سوی اندیشمندان و تحلیلگران برای نسل آینده انقلاب به ویژه در حوزه تربیت رسانه‌ای جوانان، شفاف‌سازی و گره‌گشایی شود. این روزها از نظر طهارت زبانی از مهدی نصیری دهه هفتاد خبری نیست، خبری از پویایی و استقلال فکرش‌اش... نصیریِ اکنون، برایم مجموعه‎ای است از «فنون بلاهت». @pooyanevisi @howzavian_tehran
روایت جهاد می‌خواهد!(1) ✍️ محمدرضا بابایی من دوست ندارم قلم رو کانالیزه کنم، طبع باید خودش روان باشد برای نوشتن! این را از نویسندگانی می‌شنوم که بسیار مستعد و دغدغه‌مند هستند، اما حاضر نیستند برای اسلام جمعی نویسندگی کنند!!! مثل اینکه لشکری به منافع و مرزهای اسلامی حمله کرده باشد و ما بگوییم من در جنگ فردی خوب عمل می‌کنم! شما برید من خودم هر از گاهی یک تیر می‌اندازم. از این پاسخ چه مقدار تعجب می‌کنید؟ عقلای عالم آیا اینچنین فرد را توبیخ نمی‌کنند؟ حال چه شده است که نویسندگان، خطباء، هنرمندان و سایر اقشار اثرگذار، جریان ساز و گفتمان‌ساز در کشور بدنبال کار جزیره‌ای و فردی هستند؟ بله؛ بواسطه اندک تجربه‌ای که دارم تنهایی و به قول امروزی‌ها برند شخصی خیلی راحت‌تر ایجاد شده و اشاعه پیدا می‌کند ولی در کار جمعی با توجه به صبر، تحمل و تمرین گوهر وجودی انسان صیقل پیدا کرده و آدمی پخته می‌شود. در هر نقطه از کشور اگر کوچکترین دغدغه‌ای در نوشتن دارید به ما ملحق شوید. این یک درخواست ملی از همه نویسندگان دغدغه‌مند است. برای ارتباط در خدمتم. @Mohammad_reza_babaie @howzavian_tehran
🔵 نبرد انبیا در مقابل مثلث استکبار 🔹قسمت دوم 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ سه گروه مذکور (حکام ظالم، علمای فاسد و سرمایه‌داران فاسد) برای سروری کردن و تسلط بر مردم، طرح‌ها و نقشه‌های بسیاری در طول تاریخ داشته‌اند. این طرح‌ها منحصر در زمان حضرت موسی علیه السلام هم نبوده و در تمام تاریخ جریان داشته و دارد و روزبه‌روز هم دقیق‌تر و پیچیده‌تر می‌شود. 📌عملکرد مثلث استکبار در مقابل انبیا در این مثلث، علما و دانشمندان نقش تئوریزه کردن باطل را دارند. در حقیقت، این گروه، باطل را لباسی از حق می‌پوشانند و با بزک باطل، آن را به مردم القا می‌کنند. کار دیگر این گروه، راه اندازی نهضت علمی و فن آوری در جهت ایجاد غلبه تکنولوژیک بر رقیب است. این برنامه‌ها به ابلاغ حاکمان جور صورت می‌گیرد. در آیات قرآن آمده که فرعون، به هامان که نماینده دانشمندان سوء است فرمان داد که بنای بلندی بسازد تا از آنجا بالا رود و خدای موسی را بکشد. نقش حاکمان جور در این تقسیم کار، بسیج امکانات، وضع قوانین و اعمال خشونت‌های میلیتاریستی و اقناع است. سرانجام نقش سرمایه داران، بسیج سرمایه است. افراد و جریان‌های دیگری که در قرآن ذکر شده‌اند تماما در یکی از سه دسته فوق جای می‌گیرند؛ بنابراین با شناسایی این سه گروه، می‌توان کل مناسبات حاکم بر تاریخ را شناخت و به ویژه مناسبات استعماری حال حاضر دنیا هم به خوبی شناخته خواهد شد. 📌انبیا پرچمدار عدالت خواهی!! این مثلث استکبار، درصدد بوده‌ و هستند که امت‌ها را در چرخه‌ها و دورهای پیچ در پیچ زندگی محصور کنند تا دیگر به مسائل اساسی هستی نپردازند و از آن غافل شوند. در طراحی‌های خود طوری عمل می‌کنند که بقیه انسان‌ها دائما برای تأمین معاش خود، وابسته به آنها باشند و به دنبال آنها بدوند. بدین ترتیب در میان جوامع و امت‌ها نظام‌های طبقاتی و گسل‌های بزرگ تاریخی پدید آمده که در یک سوی آن، مستکبرین و در سوی دیگر مستضعفین، قرار داشته‌اند. بزرگترین رسالت انبیا، بعد از اقامه توحید، برهم زدن این مناسبات بوده است. 📌انبیا موجب اختلاف یا وحدت؟؟!! شبهه‌ای که وجود دارد این است که دین موجب اختلاف در میان امت‌ها شده است. جواب شبهه این است که بله، مستکبرین با تزریق مخدر، امت‌ها را به بی‌هوشی می‌کشند و دنیا و آخرت آنها را به نابودی می‌کشند و امت‌ها در سکر و مستی قرار می‌دهند و می‌گویند همه جا امن و امان است. اما انبیا چراغ‌ها را روشن کرده‌اند و خبر از شبیخونی تاریخی داده‌اند؛ طبیعی است که در چنین حالتی، نزاع در می‌گیرد. اما مقصر نزاع کیست؟ آن که به سرقت پرداخته است، نه آن که سارق را شناسانده است. 🔗 دسترسی به قسمت اول: https://eitaa.com/taammolat314/768 @howzavian_tehran
♦️معضلی به نام "رهن کامل" ✍بابک شکورزاده 🔹امروزه اصطلاح «رهن کامل» در جایی به کار می‌رود که مستأجر بدون پرداخت اجاره، مبلغی را به اسم رهن به صاحب‌خانه می‌دهد تا مثلا یک سال در آن خانه زندگی کند. 🔹اصولا رهن، به معنایی که در حال حاضر مصطلح شده اشتباه است ؛ چرا که رهن به معنای گرو گرفتن است و گرو گیرنده شرعا نمی‌تواند در شرایط عادی در آن مال تصرف کند. 🔹در فقه، «رهن» یا «گرو» به مالی گفته می شود که بدهکار نزد طلبکار می‌گذارد تا اگر طلب او را به موقع نداد، بتواند طلبش را از آن مال بردارد. مال رهنی در واقع نوعی ضمانت برای پرداخت بدهی است و گیرنده رهن در ابتدای امر حق تصرف در آن را ندارد. به گروگذار «راهن»، به گرو گیرنده «مرتهن» و به مالی که گرو گذاشته می‌شود «مرهون» یا «رهن» می‌گویند. 🔹با توضیح بالا مشخص می‌شود رهنی که امروزه درباره مکان استیجاری به کار می‌رود، اصلاً رهن نیست؛ چرا که در رهن(گرو)، کسی که چیزی را رهن می‌گیرد، در ابتدای امر حق تصرف در آن را ندارد؛ در حالی که در رهن کاملی که باب شده، موجر در پولِ دریافتی تصرف می‌کند؛ پس این اصلاً رهن نیست. 🔸به فتوای فقها این عمل(رهن کامل) ربا و حرام است؛ زیرا در واقع مستأجر مبلغی را قرض می‌دهد که در خانه تصرف کند و این یعنی قرضِ به شرط که همان ربا است. اگر این این قرض دادن برای کم کردن اجاره نیز باشد باز ربا و حرام است؛ چون در اینجا هم قرضِ به شرط اتفاق افتاده است. 🔹بنابر نظر اکثر فقها، راه صحیح این است که خانه به مبلغی اجاره شود، به شرطی که مبلغی به موجر قرض داده شود؛ یعنی اجاره‌ به شرط قرض؛ نه قرضِ به شرط اجاره یا به شرط تصرف در منزل؛ به عبارت دیگر، همان پولی که به عنوان رهن کامل بود، در ضمن اجاره به عنوان قرض داده می‌شود. به نظر برخی فقها اجاره باید متعارف باشد و نباید آن قدر کم باشد که اصلا چیزی به حساب نیاید و معمول نیست. @howzavian_tehran
♦️جهاد بزرگ خانم‌هایی که طلاهای خود را برای مردم و مقاومت لبنان اهدا کردند، خصوصا مبالغ بالا، حقیقتا جهاد بزرگی کردند و إن شاء الله به خیر و نیکی که قرآن از آن یاد کرده خواهند رسید، آنجا که می‌فرماید: «لَنْ تَنالوا البِرَّ حتی تُنْفِقوا مِمّا تُحبّون؛ به خیر و نیکی نمی‌رسید مگر آنچه را که دوست دارید انفاق کنید.»(آل عمران،۹۲) کیست که نداند طلا چقدر برای زن‌ها ارزشمند است و به جانشان وصل است! گذشتن از آن، مصداقی از این آیه شریفه است. @howzavian_tehran @NAEIM14
💢 منِ فرهنگیِ ما ✍ نسا خلیلی ▪️منِ فرهنگی! در هر جامعه‌ای، همان آداب و رسوم و هنجارهایی است که نسل به نسل منتقل می‌شود. همان چیزی است که فردوسی پس از حملهٔ مغول به دنبال احیا آن رفت. ارزشِ بسی رنج سی ساله برای زنده‌کردن عجم را متحمل شد. ▪️منِ فرهنگی، در طول چند هزارسال با افت و خیزهای بسیار به‌دست آمده است. اما این جمله اینجا هم صادق است که خراب کردن بسیار آسان‌تر از ساختن است؟ امروزه چه ابزارهایی برای نابودی و ایجاد خرابی در آن مورد استفاده است؟ ▪️چیزی که امروز مورد تهاجم واقع شده است، منِ فرهنگی ماست. این چیزی به جز روحیهٔ سلحشوری ایرانی، حب وطن، غیرت مردان، عفت زنان، خانواده محوری، احترام به بزرگ‌ترها، جوانمردی و ... نیست. ▪️اما ابزار این کار چیست؟ از زبان آوینی شنیدم که «برای اشاعه تفکر آمریکایی در روسیه و چین حتما لازم نیست به آن‌ها اجازه افتتاح پیتزافروشی یا ویدیو کلوپ در میدان‌های بزرگ مسکو و پکن داده شود، بلکه «تعلیمات واحد نظام جهانی آموزش» برای آنکه دانشجویان چینی را بدان جا بکشاند که خود را قربانی «دموکراسی آمریکایی» کنند، کافی است» (آغازی بر پایان،ص ۲۵). ▪️اگر ذره‌ای نقش آموزشی برای فضای مجازی قائل شویم، می‌بینیم که رهاکردن این عرصه، رشته‌های من فرهنگی ما را پاره خواهد کرد و تنها نظم جهانی را در ذهن مردم، پیر و جوان ترویج می‌کند. نظم واحدی که سرمایه‌داران آن دنبال ترویج صنعت پول‌ساز فحشا هستند و بارها آن را علنی بیان کردند. ▪️در این بین، آیا ما باید سرمایه‌های چند هزارساله فرهنگی و هویتی خود را در طبق اخلاص به آن‌ها تقدیم کنیم تا در فسادی که جهان‌گیر شده است، بلعیده شوند؟ آیا حاکمیت تنها وظیفهٔ حفاظت از مردم در قبال هجوم زمینی را دارد و هیچ مسئولیتی در قبال سموم شیمیایی پخش‌شده در فضای سایبری جامعه ندارد؟ @howzavian_tehran
📃 نقش شبکه های اجتماعی در تقویت باورپذیری مذهبی جوانان نسبت به مراسم اربعین 🔰 این مقاله به قلم دکتر محمدجواد محسن‌زاده در شماره جدید نشریه فرهنگ زیارت به زیور طبع آراسته شد. ☑️ مقاله دیگری نیز از همین نویسنده با عنوان «سردبیر رسانه عاشورا؛ حضرت زینب کبرا علیها السلام» در شماره ۲۹ این مجله به انتشار رسید. 🔗 در این مقاله می‌خوانیم @howzavian_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️مستی تا کجا؟! ✍بابک شکورزاده 🔹در چند هفته اخیر خبری از بعضی شهرهای ایران مخابره شد که عده‌ای به خاطر مصرف مشروبات الکلی تقلبی، مسموم یا فوت شدند. 🔹تمرکز رسانه‌ها عمدتا بر تقلبی بودن مشروبات الکلی بود؛ ولی نکته تأسف‌بار اینجاست که این خبرها گویای این است که شراب‌خواری تا چه اندازه عادی شده که فقط چندین نفر برای استفاده تقلبی آن دچار مشکل شده‌اند! حالا چه تعدادی غیر تقلبی مصرف می‌کنند خدا می‌داند! 🔹ظاهرا کسی توجهی ندارد که استعمال مشروبات الکلی و ساخت آن، هر دو حرام و از گناهان بزرگ است! تقلبی و غیر تقلبی ندارد. 🔹درست است کسی که مشروب تقلبی تولید می‌کند مرتکب حرام اندر حرام می‌شود و مجازاتش سنگین‌تر؛ ولی در اصل خلاف و حرمت تفاوتی ندارد. 🔹حقیقتا مایه‌ی تأسف است که جامعه اسلامی چه قدر دچار دگرگونی و وارونگی ارزش‌ها شده است! @howzavian_tehran
🔰 لَبَـتْ خُشـک و تمام ابرها خُشـک و عُطوفـتْ خُـشــــک مَـلائِــکْ اَشـکِ مٰاتَـم را زِ چَشـم آدَمـیّـتْ پاک می‌کردند دِلَــتْ زَخْــم و سَــرَتْ زَخْــم و لباس بر تَـنَــتْ زَخْـــــــــــــــم دَهــان هــر ۱۹۵۰ زَخـمَــتْ بـاز بــود و روضــــه می‌خواندند نبیٖ گریان، علیٖ گریان و چَشم مـادرش با قَـدّ خَــــــمْ گــــریان حسین بود و سگ و گودال و نِسْوٰانیٖ که دائم گریه می‌کردند ✍ مهدی رسولی | گم‌گشته @howzavian_tehran
♦️«نعمتان مجهولتان، الصحة و الامان» عملکرد موفق و مقتدرانه پدافند هوایی ایران، طعم شیرین امنیت را به ملت چشاند. در این شرائط بهتر درک می‌کنیم که نیروی مسلح قوی و مقتدر چه اندازه اهمیت دارد و به قول معروف از نان شب واجب‌تر است. @howzavian_tehran
🇮🇷 سلحشوری ایرانینسا خلیلی ▪️برخی رسانه‌های خارجی و حتی تحلیل‌گران از روحیهٔ مردم در مواجهه با تجاوز هوایی به کشور عزیزمان تعجب می‌کنند؛ اما این مردم نشان‌ دادند که همیشه دارای روحیهٔ سلحشوری و مدافع مظلوم بودند. ▪️به گواه تاریخ و روایت‌ها، هرجا که ایرانی‌ها پیشرفت‌ کردند؛ در تمام سطوح نخبگان و مردم با هویت جمعی، به همراهی «رهبری شجاع»، روحیهٔ حماسی از خود بروز دادند. ▪️آورده‌اند که: «در یکی از جنگ‌ها نادر شاه ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻧﺒﺮﺩ‌، ﭘﯿﺮﻣﺮﺩﻯ ﺭﺍ ﻣﯽ‌بیند ﻛﻪ ﺑﺎ ﻣﻮﻯ ﺳﭙﯿﺪ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺷﯿﺮ ﻣﻰ‌ﺟﻨﮕﺪ! ﭘﺲ ﺍﺯ ﺧﺎﺗﻤﻪ ﻧﺒﺮﺩ، ﻧﺎﺩﺭﺷﺎﻩ ﺁﻥ ﭘﯿﺮﻣﺮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭼﺎﺩﺭ ﺧﻮﺩ ﻓﺮﺍﺧﻮﺍﻧﺪ. ﺯﻣﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺑﻪ ﭼﺎﺩﺭ ﻧﺎﺩﺭ ﺷﺎﻩ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪ، ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﺩﺍﻯ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ، ﺑﻪ ﭼﻨﺪ ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﺩﺭ پاسخ داد و نادر متوجه شد ﺍﯾﻦ ﭘﯿﺮ ﺟﻨﮕﺠﻮ ﺍﻫﻞ ﺍﺻﻔﻬﺎﻥ ﺍﺳﺖ، سپس نادر ﺍﺯ ﺍﻭ ﭘﺮﺳﯿﺪ: ﺯﻣﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺍﺻﻔﻬﺎﻥ ﺗﻮﺳﻂ ﺍﺷﺮﻑ ﻭ ﻣﺤﻤﻮﺩ ﺍﻓﻐﺎﻥ ﺍﺷﻐﺎﻝ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ، مگر ﺗﻮ ﺩﺭ ﺍﺻﻔﻬﺎﻥ ﻧﺒﻮﺩﻯ؟ ﭘﯿﺮﻣﺮﺩ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﺍﺩ: ﻣﻦ ﺑﻮﺩﻡ ﺍﻣﺎ ﺗﻮ ﻧﺒﻮﺩﻯ!» ▪️الحمدلله که با انقلاب اسلامی، ایران از دست شاه سلطان حسین‌ها نجات یافته است. الحمدلله که در مقام رهبری چنین تفکر روشن و مقاومی در جمهوری اسلامی داریم که گفتند «اگر شاه سلطان حسین این گونه فكر كرده بود كه یك جان كه ارزشی ندارد، هزار جان را انسان برای حاكمیت اسلام، رضای خدا و سربلندی مردم فدا می‌كند و آن بلایی كه قرار است در صورت تسلیم من بر سر مردم بیاید، سخت‌تر و توأم با ذلّت است، اما آن بلایی كه در صورت مقاومت پیش می‌آید، دست‌كم بدون ذلّت است، وارد میدان جنگ می‌شد و می‌جنگید». (در دیدار با نمایندگان مجلس، ۱۳۸۲/۰۳/۰۷) @howzavian_tehran
در محضر هوش مصنوعی😊 از هوش مصنوعی سؤال کردم که "تفاوت کاریکلماتور و هایکو چیست؟" این‌گونه و با دسته‌بندی پاسخ داد:👇 تفاوت اصلی بین کاریکلماتور و هایکو به شرح زیر است: 1. ساختار و طول: - کاریکلماتور: یک جمله کوتاه، اغراق شده و طنزآمیز است. - هایکو: یک شعر کوتاه ژاپنی متشکل از سه سطر و مجموعاً 17 هجا. 2. محتوا و موضوع: - کاریکلماتور: معمولاً دارای طنز، طعنه و انتقاد اجتماعی است. - هایکو: معمولاً مشاهدات ظریف طبیعت و زندگی روزمره را منعکس می‌کند. 3. تکنیک ادبی: - کاریکلماتور: استفاده از اغراق، استعاره و کنایه برای ایجاد طنز. - هایکو: استفاده از تصویرسازی شاعرانه و توصیف دقیق لحظات. 4. هدف و کارکرد: - کاریکلماتور: ایجاد خنده و طنز برای انتقاد و اصلاح اجتماعی. - هایکو: جلب توجه به لحظات زیبا و ظریف زندگی و خلق تجربه ادراکی خاص. به طور خلاصه، کاریکلماتور بیشتر به دنبال طنز و انتقاد است، در حالی که هایکو بر تصویرسازی دقیق و انعکاس لحظات زندگی روزمره تمرکز دارد. @pooyanevisi @howzavian_tehran
چشمان تیزبین عقاب ✍چمن‌خواه با وجود هشدارهای قبلی مسئولین جمهوری اسلامی به رژیم منحوس و غاصب صهیونیستی مبنی بر پرهیز از هرگونه اقدام ماجراجویانه، این رژیم جعلی بامداد امروز شنبه پنجم آبان در اقدامی تنش‌زا، نقاطی از مراکز نظامی در استان‌های تهران، خوزستان و ایلام را مورد هجوم وحشیانه قرار داد. این حمله توسط سامانه یکپارچه پدافند هوایی کشور خنثی شد. در این رابطه صحبتهای مردم شنیدنیست. عده‌ای گفتند خواب بودند و اصلا صدایی نشنیدند. عد‌ه‌ای گفتند عددی نیستند که بخواهیم از آن‌ها بترسیم. بعضی‌ها گفتند اصلا به فکر حمله اسرائیل به ایران نیستیم و بعضی‌ها به این نکته اشاره کردند که از آسمان ایران خیالمان راحتِ راحتِ. خیال‌شان راحت بود. در حال زندگی عادی خودشان بودند. شرایط زندگی مانند روزهای قبل بود. این صحبت‌ها چه پیامی دارد؟ همه یک پیام دارد و آن اینکه به مدافعان آسمان ایران و عزیزان پدافند هوایی کشور اعتماد و ایمان دارند. تا سایه آن‌ها بر سر کشور هست، نگران نیستند. مردم آرامش و امنیت کشور را در غیرت مردان سلحشور کشور ایران می‌بینند. در این رابطه جمهوری اسلامی ایران بر استفاده از همه‌ی توانمندی‌های مادی و معنوی ملت ایران برای دفاع از امنیت و منافع حیاتی خود تأکید دارد. @howzavian_tehran
🔻قدرت ایرانآشوری آنچه در بامداد پنج آبان رخ داد واقعیتی را به جهان مخابره کرد و آن هم این بود:ایران هم قدرت ویران‌گری دارد و هم توان مقابله! همه گزینه ها روی میز است! انتخاب با شماست...! @howzavian_tehran
♦️بسم رب الشهدا و الصدیقین مراسم دومین سالگرد شهادت طلبه بسیجی شهید عزیز آرمان علی وردی به همراه یادواره بیش از ۱۳۵ شهید حوزه علمیه آیت الله مجتهدی (رحمة الله علیه) 🔰سخنران: حجت‌الاسلام والمسلمین استاد سید میرهاشم حسینی 🔰بانوای : حجت الاسلام و المسلمین اباذری حاج علی جهانبخش ⏰زمان: سه شنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰ 📌مکان: حوزه علمیه آیت الله مجتهدی رحمة الله علیه ( میدان قیام ، خیابان مولوی، خیابان موسوی کیانی ، کوچه مسجدآقا) ◀️ جلسه مشترک دو حوزه علمیه آیت‌الله‌مجتهدی(ره) و آیت‌الله‌حق‌شناس(ره) (امین الدوله_فیلسوف الدوله) 🔴مجلس برای خواهران برقرار است ---------- @mirhashem_ir @howzavian_tehran
🔻ارکان کلیدی یاد خدا بابک شکورزاده ایمان قوی به خدا، صبر، توکل، راضی بودن به قضای الهی، امید به خدا و دعا کردن از جمله نکات کلیدی است که یاد خدا را در وجود انسان نهادینه می‌کند و زمینه ساز آرامش قلبی خواهد بود. ممکن است انسان در سخت‌ترین شرایط، گذران زندگی کند؛ ولی آرامش داشته باشد. از طرفی خیلی‌ها هستند که به ظاهر وضعیت مناسبی دارند و از امکانات مختلفی بهره‌مند هستند، ولی زندگی آن‌ها فاقد آرامش است؛ حلقه مفقوده این عدم آرامش، عدم یاد خدا است. اینکه انسان مثلاً در شرایط سخت مالی باشد و تلاش معمول خود را نیز داشته باشد، ولی بداند که روزی رسان خدا است، علی‌رغم تحمل سختی، آرامش روحی دارد؛ چون خود را در محضر خدا می‌بیند و معتقد است که همه چیز در دست توانای اوست. یا کسی که بیماری سختی دارد و با درد و ناراحتی دست و پنجه نرم می‌کند، ولی با اعتقاد راسخ و توکل به خداوند صبر را پیشه خود قرار می‌دهد، با وجود تحمل این سختیها آرامش درونی دارد و اضطرابی به خود راه نمی‌دهد. البته رسیدن به این مرحله که انسان با وجود این سختی‌ها دارای آرامش روحی باشد حقیقتا آسان نیست و یک ایمان قوی و مرد عمل می‌خواهد و معمولا کار اولیاء خداست. مصداق بارز این نمونه وجود مبارک امام حسین علیه‌السلام است که در روز عاشورا و بعد از تحمل مصیبتهای بزرگ و در اوج سختی‌ها سر به سجده می‌ساید و خود را راضی به رضای خدا می‌داندو به محضر خداوند عرضه می‌دارد:«إلهِى رِضًى بِقَضائِکَ تَسلِیمًا لأمْرِکَ لا مَعبودَ سِواکَ یا غِیاثَ المُستَغیثینَ». اصولا راضی بودن به رضای خدا و قناعت به داشته‌های موجود، آرامش بخش است؛ وگرنه با وجود حرص و طمعی که در وجود انسان است، اگر خود را راضی به رضای خدا نداند، معمولا مضطرب است و احساس آرامش نخواهد داشت. @howzavian_tehran