eitaa logo
تاریخ سیاسی - اجتماعی حوزه قم
100 دنبال‌کننده
250 عکس
1 ویدیو
0 فایل
نگاهی به تاریخ سیاسی - اجتماعی حوزه قم، صدسال پس از تاسیس
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸خاطراتی ناگفته از آیت‌الله بروجردی؛ 📍سیدرضی شیرازی: آقای بروجردی تاکید داشت از حکومت پول نگیرد، حتی برای ساخت مسجد اعظم کمک شاه را قبول نکرد ▪️با آمدن آقای بروجردی وضع حوزه خیلی فرق کرد، آقای بروجردی شخصیت اجتماعی‌شان خیلی خوب بود،‌ مردی بود متنفّذ، مخصوصاً در عشایر و لرهای بروجردی و لرستان. شخصیت ایشان پیش سیاستمداران معاصر امر روشنی بود و چیزی نبود که برای آنها مخفی باشد. ▫️آقای بروجردی که شروع به ساخت مسجد اعظم کرد شاه یک چک یک میلیونی برای آقا فرستاد که کمک به مسجد بکند. ایشان این چک را قبول نکرد و فرمود این مسجد را مردم می‌سازند. حتی این معروف است که مثلاً یک پیرزنی می‌آمد پنج تومان برای مسجد می‌داد، یک پیرمرد می‌آمد برای مسجد ده تومان می‌داد و قبض می‌گرفت. ایشان فرمود که مردم مسجد را می‌سازند نه من! لذا آن پول را رد کرد و تا زنده بود هیچ وقت زیر بار این منت‌ها نرفت و در مقابل دستگاه، شخصیت اسلامی خودش را حفظ کرد. 📌ادامه مطلب @howzeh100
📌 رضاخان: اگر حائری را برمیداشتم... @howzeh100
🗓 ۲۷ بهمن ۱۳۰۳ 🔻آیت‌الله سیدحسن مدرس در دیدار با جمعی از علما، خطاب به آنان اظهار کرد: به مردم تفهیم کنید که وکلای دوره پنجم مجلس، بدون موکل هستند؛ زیرا از طرف ملت انتخاب نشده‌اند. @howzeh100
🔸نخستین سند تحلیلی ساواک - وضعیت حوزه علمیه قم در ۱۳۳۵ 📍ساواک: عموم علما و مدرسین، مخالف کمونیسم هستند ولی به دستگاه حاکمه کشور هم اعتقادی ندارند ▪️مقدمات تشکیل ساواک از اوایل سال ۱۳۳۵ آغاز شد؛ در ۱۰ بهمن‌ماه آن سال قانون تأسیس ساواک به تصویب مجلس سنا رسید و در ۲۳ اسفند ماه ۱۳۳۵ با تصویب مجلس شورای ملی رسمیت یافت. گزارش حاضر، در ۲۲ اسفند ۱۳۳۵ توسط دایره‌ ایلات و مذاهب برای سرهنگ صمد صمد‌یانپور (سپهبد بعدی)، رئیس اداره سوم ساواک، ارسال شده است: 📌 ادامه مطلب @howzeh100
🗓 ۲۸ بهمن ۱۳۵۷ 🔻امام خمینی با تشکیل کمیته‌ای زیر نظر آقایان دکتر بهشتی و موسوی اردبیلی برای رسیدگی به خواسته‌های کارگران موافقت کردند. @howzeh100
🔸تاریخچه سیاسی حوزه علمیه قم به روایت سید هاشم رسولی محلاتی؛ 📍امام خمینی: مبارزه را ادامه می‌دهم، حتی اگر تکفیر شوم! ▪️زنده‌یاد سیدهاشم رسولی‌محلاتی هنگامی برای تحصیل به قم سفر می‌کند که متأثر از شرایط دشوار دوره حاکمیت رضاخان، این کانون علمی دچار نوعی رکود و حتی از هم گسیختگی بود! با این همه وی در آن دوره، هم‌مباحثه‌های سخت‌کوشی می‌یابد، کسانی که در سال‌های بعد، به نام‌هایی پرآوازه مبدل شدند. ▫️محلاتی تلاش امام پس از دوره خلع رضاخان از سلطنت را، معطوف به بازسازی توان علمی و توسعه حوزه علمیه قم می‌بیند و بر این باور است که همت امام برای هجرت آیت‌الله العظمی بروجردی به قم نیز در همین راستا بوده است. با این همه او بر این باور است که رویداد‌هایی از قبیل شهادت مظلومانه شهید نواب صفوی و یارانش، در فاصله گرفتن امام از آیت‌الله بروجردی مؤثر بوده است. 📌ادامه مطلب @howzeh100
🗓  ۲۹ بهمن ۱۳۵۷ 🔻با انتشار بیانیه مشترکی که به امضای آقایان سیدمحمد حسینی بهشتی، محمدجواد باهنر، سیدعلی خامنه‌ای، سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی و اکبر هاشمی رفسنجانی رسید، حزب جمهوری اسلامی اعلام موجودیت کرد.  @howzeh100
📍روایت امام از بی رغبتی حاج شیخ به ریاست بر حوزه ▪️مرحوم آقای خمینی نقل می‌کرد: وقتی انگلیسی‌ ها در سال ۱۳۴۱ ق علمای عراق (مرحوم آقای آسید ابوالحسن اصفهانی و آقای نائینی) را به ایران تبعید کردند، ایشان مدتی در اراک بودند و سپس به قم آمدند.  ▫️قبل از ورود آنها به قم آقای آسید محمد تقی خوانساری به مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری اصرار می‌ کند که این چند روز درس‌ ها را تعطیل کنید. آقای حاج شیخ به تعطیلی دروس تمایل نداشت و می‌ گفت که تعطیلی دروس در روز ورود آقایان کافی است.  ▪️آقای آسید محمد تقی اصرار می‌ کرد و آقای حاج شیخ هم زیر بار نمی‌ رفت. سرانجام آقای آسید محمد تقی به حاج شیخ عرض کرد: آقا، مردم بر می‌گردند! ▫️آقای حاج شیخ ناراحت شد و گفت: آقا، شما تصوّر می‌کنید که من برای گرفتن این منصب حرص می‌ زنم و علاقه دارم که رئیس بشوم؟ خدا شاهد است که اگر در یکی از این روستاها زندگی کنم، طبع من مایل‌تر است از این که متصدّی ریاست بشوم. من به این امور رغبتی ندارم.  ▪️ آقای آسید محمد تقی خیلی خجالت کشید و گفت ... 📌 ادامه مطلب @howzeh100
🔸نکته مغفول تاریخ تأسیس نظام آموزشی نوین ایران؛ 📍حمایت آیت الله موسس از بنیانگذار مدارس جدید در ایران ▪️میرزا حسن تبریزی مشهور به رُشدیه از پیشقدمان نهضت فرهنگی ایران در سده قبل بود. وی نخستین مؤسس مدارس جدید در تبریز و دومین مدرسه در تهران (بعد از دارالفنون) بود، او را پدر فرهنگ جدید ایران نامیده‌اند. ▫️گروهی از مردم آن روز این شیوه نوین آموزشی را که با اصول قدیم آموزش متفاوت بود، برنتافتند و هر روز علیه وی شایعاتی درست می‌کردند. متحجران زنگ مدرسه وی را ناقوس کلیسا می‌نامیدند و اعلام می‌کردند که کسانی که فرزند خود را به مدرسه می‌فرستند کافرند. ▪️بعدها شایعه شد که رشدیه ضد امام زمان(عج) و اهل بیت(ع) است و اخیراً «بابی» شده‌ است. پس از آن رشدیه به قم رفت و تا آخر عمر در این شهر سکونت داشت. ▫️در نهایت رشدیه در زمانی که شیخ عبدالکریم حائری ریاست و مرجعیت شیعه را به عهده داشت به قم رفت و در درس او حاضر شد و نهایتاً به خاطر حمایت‌های او توانست در آنجا مدرسه رشدیه را تأسیس کند که هم به آموزش کودکانی از خانواده‌های فقیر می‌پرداخت و هم مدرسه‌ای برای تعلیم نابینایان بود. 📌 ادامه مطلب @howzeh100
🗓 ۲ اسفند ۱۳۵۴ 🔻امام خمینی در جواب استفتائی، صرف ثلث اموال و سهم امام را برای طبع و نشر کتاب‌های سیاسی علیه حکام را بهترین خیرات دانستند. @howzeh100
🔸گفتگوی تفصیلی با ابوالقاسم علیدوست پیرامون تاریخ مکاتب حوزوی 📍علیدوست: تفکیک دو مکتب به نام‌های نجف و قم کار سختی است ▪️چیستی مکتب قم و مکتب نجف و ویژگی‌های روش‌شناختی این دو مکتب در دانش فقه و اصول موضوع گفت‌وگو با استاد علیدوست است. ▫️علیدوست آیت‌ﷲ بروجردی را به‌عنوان نماد مکتب قم و آیت‌ﷲ خویی را به‌عنوان نماد مکتب نجف در نظر می‌گیرد و بحث خود را حول نگرش‌های اجتهادی آن‌ها مطرح می‌کند. او البته خود تمایل به مکتب قم دارد و گاهی هم از منظر مدافع قمی‌ها سخن می‌گوید و نگرانی‌هایی در این باره دارد... 📌 ادامه مطلب @howzeh100
🔸به مناسبت کودتای سوم اسفند و به قدرت رسیدن پهلوی اول؛ 📍پیش‌بینی آیت‌الله مدرس درباره سرنوشت رضاخان ▪️در سال ۱۳۰۷ رضاخان که به شدت از مبارزات ضد استبدادی و ضد استعماری آیت‌الله سید حسن مدرس به تنگ آمده بود، دستور تبعید وی را صادر کرد. پس از مدتی رضاخان به وسیله ماموری پیغام داد که ایشان در سیاست دخالت نکند، به عتبات برود و در آنجا مجاور باشد. ▫️اما مدرس در پاسخ گفت: «به رضاخان بگوئید من دخالت در سیاست را وظیفه خود می‌دانم. اینجا جای خوبی است و به من خوش می‌گذرد. تو را هم روزی انگلیسی‌ها به جایی پرتاب می‌کنند. اگر توانستی بیا همین‌جا (خواف) هرچه باشد اینجا بهتر از تبعیدگاه‌ها و زندان‌های خارج از کشور است. این را بدان که من در وطنم به قتل می‌رسم و تو در غربت و سرزمین بیگانه خواهی مرد.» 📌 ادامه مطلب @howzeh100
📌مخالفت حاج شیخ با ورود حوزه به اختلاف‌های فکری بی‌فایده @howzeh100
📍شیخ عبدالکریم حائری: نمیخواهم باعث ریخته شدن خون بیگناهان باشم ▪️مهاجرت‌های مکرر شیخ عبدالکریم حائری از این شهر به آن شهر و از ایران به عراق و بالعکس، نشان از آن داشت که وضع موجود را نمی‌پسندید و به دنبال استقرار آرمان‌های اصیلش می‌گشت. آرمان او خوشبختی ایران و جامعه ایرانی بود. او دنبال راهی می‌گشت تا مردم ایران را از بدبختی مادی و معنوی برهاند. آرمان او آن بود که کمونیسم و ایسم‌های دیگر، تهدیدی برای فکر و عقیده مردم ایجاد نکند. ▫️شیخ مؤسس در برابر بیشتر وقایع سیاسی روز، موضع خاصی اتخاذ نکرد، زیرا احتمالا موضع‌گیری‌های اینگونه را علاوه بر اینکه بی‌ثمر می‌دانست، آن را اقدامی سطحی و روبنایی تلقی می‌کرد که اعتبار شخص موضع‌گیرنده مخصوصا از طبقه عالمان و حافظان پایگاه دین در کشور را زیر سؤال می‌برد و او را از حیّز انتفاع در اقدامات بعدی ساقط می‌کرد. اینگونه بود که خود را وارد جریانات سیاسی روز نکرد و له یا علیه آنان موضعی نگرفت. 📌 ادامه مطلب @howzeh100
🗓   ۷ اسفند ۱۳۰۲ 🔻سیلی یکی از نمایندگان طرفدار رضاخان در مجلس شورای ملی به لیدر اقلیت مجلس، آیت‌الله سیدحسن مدرس، زمینه‌ساز برگزاری تظاهرات اعتراض‌آمیز مردم در خارج از مجلس شد. @howzeh100
📌شیخ عبدالکریم: من در سیاست دخالت نمیکنم چون... @howzeh100
🔸مروری بر سه کتاب منتشرشده درباره‌ی حضرات آیات سیدمحمدتقی خوانساری، احمد خوانساری و علامه طباطبایی 📍سه‌گانه‌ای برای شناخت چهره‌های موثر حوزه علمیه ▪️مرزبان ایمان و یقین؛ عنوان کتابی است که در احوالات آیت‌ﷲ سید محمدتقی خوانساری نگاشته شده است. در این کتاب ۷۶۰ صفحه‌ای، احوالات این عالم برجسته از زبان افرادی که ایشان را رؤیت کرده‌اند و یا ذکری از ایشان شنیده‌اند بازگو شده است. ▫️مرجع متقین؛ کتاب دیگری است که از عالمی دیگر از شهر خوانسار سخن گفته است. آیت‌ﷲ سید احمد خوانساری موضوع روایت این کتاب است. این کتاب در ۷۹۹ صفحه تنظیم شده است. ▪️آشنای آسمان؛ عنوان کتاب دیگری است از این نویسنده و ناشر. این کتاب که به شرح احوالات و خاطرات از مرحوم علامه طباطبایی اختصاص دارد، در ۲۹۶ صفحه تنظیم شده است. 📌 ادامه مطلب @howzeh100
🗓  ۹ اسفند ۱۳۵۷ 🔻امام خمینی در پیامی ۱۴ ماده‌ای به ملت ایران فرمودند: آنچه اینجانب به آن رأی می‌دهم، «جمهوری اسلامی» است و آنچه ملت شریف ایران در سرتاسر کشور از آن پشتیبانی نموده است، همین «جمهوری اسلامی» بوده است؛ نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم. من از ملت شریف انتظار دارم که به «جمهوری اسلامی» رأی دهند که تنها این، مسیر انقلاب اسلامی است. @howzeh100
🔸گزارشی از نشست قم پژوهان به مناسبت یکصدمین سال تاسیس حوزه قم؛ 📍مروری بر عملکرد مرکز اسناد انقلاب اسلامی قم در صد سالگی حوزه علمیه ▪️حجت‌الاسلام محمدحسین فروغی، در نشست بنیاد قم‌پژوهی که در مرکز اسناد انقلاب اسلامی قم برگزار شد، ضمن معرفی مرکز اسناد انقلاب اسلامی قم عنوان کرد: مرکز اسناد قم از سال ۵۹ کار خود را آغاز کرد و حمید روحانی موسس این مرکز بوده است که اولین کار  ایشان کتاب تاریخ نهضت امام خمینی (ره) بود که بعد از انقلاب و حضور در قم، مرکز اسناد انقلاب را در کوچه آبشار راه‌اندازی می‌کند و اولین کارهای مرکز نیز انجام کارهای معمول مثل برش روزنامه‌ها و آرشیو اسناد معمولی بوده است. ▫️وی اظهار کرد: از سال ۵۸ و ۵۹ دستوری مبنی بر تجمیع اسناد موجود در مراکز مختلف در مرکز اسناد صادر می‌شود و در سال ۶۱ مرکز اسناد تهران تاسیس می‌شود و بخشی از اسناد قم به آنجا منتقل می‌شود. 📌 ادامه مطلب @howzeh100
🗓 ۱۰ اسفند ۱۲۹۸ 🔻آیت‌الله محمدتقی شیرازی معروف به میرزای شیرازی طی فتوایی، استخدام یا کار کردن در اداره قیمومیت انگلیس را برای مسلمانان تحریم کرد. به دنبال صدور این فتوا، تعداد زیادی از کارکنان آنجا استعفا دادند و این روند، به مرور افزایش یافت. @howzeh100
🔸به مناسبت سالگرد سید هادی خسروشاهی؛ 📍دیپلماتِ حوزه ▪️سیدهادی خسروشاهی را می‌توان دیپلماتِ حوزه نامید. وی پنج سال سفیرِ ایران در واتیکان بود. در اروپا مجلاتی را به زبان انگلیسی منتشر کرده بود. او همچنین سه سال نمایندگی ایران در مصر را به عهده داشت. وی با زبانهای انگلیسی، ایتالیایی، عربی و ترکی استانبولی آشنایی داشت. ▫️سیدهادی خسروشاهی گاهی به نمایندگی از طرفِ امام خمینی، گاهی از طرفِ حوزه علمیه و اغلب با دغدغه‌هایی شخصی با متفکران جهان اسلام مرتبط بود. با تحولاتِ جهانی آشنایی داشت. در ایتالیا مرکزی به نام مرکز فرهنگی اسلامی- اروپا تأسیس کرد. بیش از ۱۶۵ نوع کتاب و نشریه از قرآن مجید و نهج البلاغه تا کتابهای برخی بزرگانِ عرصهٔ اندیشه را به زبانهای فارسی، ایتالیایی، عربی، انگلیسی و فرانسه در اغلب کشورهای اروپایی منتشر کرد. 📌ادامه مطلب @howzeh100
📍توجه ویژه حاج شیخ عبدالکریم به نویسندگان متعهد و رعایت اخلاق پژوهش ▪️حاج شیخ عبدالکریم حائری، رساله و کتاب را از مهم ترین پیام رسانی می شمرد و اثرگذاری آن را از سخنرانی، کم تر نمی دانست او طلاب فاضل را برمی انگیزاند که اندیشه ها و مقوله های مورد نیاز دینی را بنگارند و در دسترس مردم قرار دهند. افزون بر آثار مثبت تبلیغی و پیام رسانی رساله و کتاب، نوشتن را سبب شرح صدر و باز شدن فکر و تمرکز در یافته ها می دانست. ▫️حاج شیخ، هر نوشته و رساله را نمی پسندید. نوشته ای را مفید می دانست که مستند و تحقیقی باشد. استوار و متین نوشته شده باشد، گرهی را بگشاید و ادیبانه، روان و گویا باشد. ▪️توجه مؤسس حوزه به اهل قلم و احترام به آنان و بزرگ شمردن قدر و منزلت آنان سبب شد فضلای حوزه، به نگارش روی بیاورند و از معارف اسلامی، آن چه مورد نیاز مردم و جامعه می دیدند، با قلمی خوش و روان، بنگارند و در دسترس مردم قرار دهند. 📌 ادامه مطلب @howzeh100
🗓 ۱۲ اسفند ۱۳۴۰  🔻آیت‌الله سیدمحمود طالقانی طی سخنانی در مسجد هدایت با اشاره به اقدامات دکتر علی امینی، اظهار داشت: وقتی نخست‌وزیر مملکت نتواند جلوی ناموس خودش را بگیرد، چطور می‌توان از او انتظار حفظ مملکت و ناموس سایرین را داشت. @howzeh100
📌شیخ عبدالکریم: هر کتابی مناسب چاپ نیست! @howzeh100
🗓 ۱۳ اسفند ۱۳۰۱   🔻آیت‌الله سیدحسن مدرس با رئیس‌الوزرایی مستوفی‌الممالک مخالفت کرد. 📚(روزشمار تاریخ ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی، ج ۱، نشر گفتار، ص ۱۲۴) @howzeh100