eitaa logo
"حوزه‌علمیه‌امیرالمؤمنین‌ع" تبریز
881 دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
1.7هزار ویدیو
404 فایل
پایگاه رسمی اطلاع رسانی حوزه علمیه حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) تبریز ⬅ سایت: howzeh-amir-tab.ir ⬅ در فضاهای مجازی با آیدی= @howzeh_amir آدرس= خیابان‌شهیدمنتظری-کوی‌پرورش مدیر= حجت‌الاسلام‌والمسلمین‌حاج‌روح‌الله‌بجانی
مشاهده در ایتا
دانلود
eitaa-6.3.apk
39.27M
🆕 عرضه نسخه جدید اندروید ✳️ مهم‌ترین ویژگی‌های عبارتند از: 🔹 امکان تماس تلفنی (CallOut) با شماره‌های ثابت و همراه «ویژه حسینی» 🔸 بهبود فرایند ورود به حساب 🔹 اصلاح عملکرد تب مدیر 🔸 بهبود فرایند تایید دومرحله‌ای 🔹 اصلاح عملکرد منوی مشاهده اعضا در سوپرگروه‌ها 🔸 برطرف شدن تعدادی از ایرادات گزارش شده ╭••┅──•🏴•──┅••╮   🆔️@howzeh_amir🇮🇷 ╰••┅──•🏴•──┅••╯
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مجموعه کلیپ صوتی «از تبیین تا قیام» سایت رهبری| احیاگر دین پیغمبر (ص) یک هفته تا حسینی ╭••┅──•🏴•──┅••╮   🆔️@howzeh_amir🇮🇷 ╰••┅──•🏴•──┅••╯
❤️ : اربعین جهانی شد و جهانی‌تر هم خواهد شد؛ این خون حسین‌بن‌علی است که بعد از ۱۴۰۰ سال دارد میجوشد و روزبه‌روز تازه‌تر میشود، روزبه‌روز زنده‌تر میشود. 🖼 | ╭••┅──•🏴•──┅••╮   🆔️@howzeh_amir🇮🇷 ╰••┅──•🏴•──┅••╯
eitaa-6.3.2.apk
39.27M
🆕 عرضه نسخه جدید اندروید 🔸 برطرف شدن تعدادی از ایرادات گزارش شده ╭••┅──•🏴•──┅••╮   🆔️@howzeh_amir🇮🇷 ╰••┅──•🏴•──┅••╯
یار هر چہ دلرباتر شد بلایش بیشتر بی گمان در مےرود جانها برایش بیشتر هر لحظہ و هر روز صفا دارد ولے با مہدے زهرا صفایش بیشتر العجل_مولاے_من💚 🍃🌸 ۵روز تا حسینی ╭••┅──•🏴•──┅••╮   🆔️@howzeh_amir🇮🇷 ╰••┅──•🏴•──┅••╯
eitaa-6.3.4.apk
39.27M
نسخه جدید بهبود فرآیند ورود به حساب بهبود فرآیند تایید دومرحله ای اصلاح عملکرد منوی مشاهده اعضا برطرف شدن تعدادی از ایرادات گزارش شده ╭••┅──•🏴•──┅••╮   🆔️@howzeh_amir🇮🇷 ╰••┅──•🏴•──┅••╯
زیارةالأربعين التماس دعا ╭••┅──•🏴•──┅••╮   🆔️@howzeh_amir🇮🇷 ╰••┅──•🏴•──┅••╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پاداش‌های عجیب برای زیارت امام‌حسین علیه‌السلام 🌿 عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ 🍃 مُرُوا شِيعَتَنَا بِزِيَارَةِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ علیه السلام َإِنَّ إِتْيَانَهُ يَزِيدُ فِي الرِّزْقِ وَ يَمُدُّ فِي الْعُمُرِ وَ يَدْفَعُ مَدَافِعَ السُّوءِ وَ إِتْيَانَهُ مُفْتَرَضٌ عَلَى كُلِّ مُؤْمِنٍ يُقِرُّ لَهُ بِالْإِمَامَةِ مِنَ اللَّهِ. 📚 منبع تهذيب‌الأحكام، جلد۶ صفحه ۴۲ 🌿محمدبن‌مسلم عالم و محدّثِ بزرگِ شیعه از امام باقر علیه‌السلام نقل کرده‌است: 🔶 شیعیان ما را به زیارت قبر امام حسین علیه‌ السلام امر کنید 🔸چراکه انجام این‌کار، روزی را افزایش می‌دهد عمر را طولانی می‌کند، از اتفاقات بد جلوگیری می‌کند 🔸انجام این‌کار بر هر مؤمنی که به امامت از جانب خداوند اقرار داشته‌باشد، واجب است ╭••┅──•🏴•──┅••╮   🆔️@howzeh_amir🇮🇷 ╰••┅──•🏴•──┅••╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 احکام شرعی مضاربه درتجارت ⬅️ ازنظرشریف مقام معظم رهبری جهادتبیین: روحانی حسینی 1️⃣ قسمت اول س 1896: آيا مضاربه با غير از طلا و نقره جايز است؟ ج: مضاربه با اسکناسی که امروزه رايج است، اشکال ندارد، ولی مضاربه با کالا صحيح نيست. س 1897: آيا استفاده از عقد مضاربه در کارهای توليدی و خدماتی و توزيع و تجارت صحيح است؟ و آيا عقودی که امروزه تحت عنوان مضاربه در فعاليتهای غيرتجاری متعارف شده‏اند، شرعاً صحيح هستند يا خير؟ ج: عقد مضاربه فقط مختص بکارگيری سرمايه در تجارت از طريق خريد و فروش است، و استفاده از آن به عنوان مضاربه در زمينه‏های توليد و توزيع و خدمات و مانند آن، صحيح نيست. لکن مانعی ندارد که اين امور را تحت عنوان عقود شرعی ديگر مثل جعاله و صلح و غيرذلک انجام دهند. س 1898: مبلغی پول از يکی از دوستانم به عنوان مضاربه گرفتم، به اين شرط که آن مبلغ و مقداری اضافه را بعد از گذشت مدتی به او بپردازم و من هم قسمتی از آن را به يکی از دوستانم که به آن احتياج داشت دادم و قرار شد يک سوم سود پول را او بپردازد. آيا اين کار صحيح است؟ ج: گرفتن پول از کسی به اين شرط که اصل پول را همراه با مقداری اضافه، بعد از مدتی به او بپردازيد، عقد مضاربه نيست بلکه قرض ربوی حرام است، و امّا گرفتن آن پول به عنوان مضاربه، قرض از او محسوب نمی‏شود و پول نيز ملک عامل نمی‏گردد، بلکه بر ملکيت صاحب آن باقی می‏ماند و عامل فقط حق تجارت با آن را دارد و هر دو بر اساس توافقی که کرده‏اند در سود آن شريک هستند و عامل حق ندارد بدون اذن صاحب مال، مقداری از آن را به ديگری قرض بدهد و يا به عنوان مضاربه در اختيار او بگذارد. س 1899: قرض گرفتن پول به اسم مضاربه، از اشخاصی که پول را به عنوان مضاربه می‏دهند تا در برابر هر صدهزار تومان طبق قرارداد هر ماه در حدود چهار يا پنج هزار تومان سود دريافت کنند، چه حکمی دارد؟ ج: قرض گرفتن به صورت مزبور مضاربه نيست، بلکه همان قرض ربوی است که از نظر تکليفی حرام است و با تغيير صوریِ عنوان، حلال نمی‏شود، هرچند اصل قرض صحيح است و قرض گيرنده مالک مال می‏شود. س 1900: شخصی مبلغی پول به فردی داده تا با آن تجارت کند و هر ماه مبلغی را به عنوان سود آن به او بپردازد و همه خسارتها هم بر عهده او باشد، آيا اين معامله صحيح است؟ ج: اگر قرارداد ببندند که با مال او به نحو صحيح شرعی مضاربه صورت بگيرد و بر عامل شرط کند که هر ماه مقداری از سهم او از سود آن را علی الحساب به او بدهد و اگر خسارتی متوجه سرمايه شد، عامل ضامن باشد، چنين معامله‏ای صحيح است. ادامه دارد ╭••┅──•🏴•──┅••╮   🆔️@howzeh_amir🇮🇷 ╰••┅──•🏴•──┅••╯
💠 احکام شرعی مضاربه درتجارت ⬅️ نظرمبارک مقام معظم رهبری: جهادتبیین : روحانی حسینی 2️⃣قسمت دوم س 1901: مبلغی پول برای خريد و وارد کردن و فروش وسايل نقليه به شخصی دادم، به اين شرط که سود حاصل از فروش آنها به طور مساوی بين ما تقسيم شود و او هم بعد از گذشت مدتی مبلغی را به من داد و گفت: اين سهم شما از سود است، آيا گرفتن آن مبلغ برای من جايز است؟ ج: اگر سرمايه را به عنوان مضاربه به او داده‏ايد و او هم با آن وسايل نقليه خريده و فروخته باشد و سهم شما از سود را بدهد، آن سود برای شما حلال است. س 1902: شخصی مبلغی پول را برای تجارت با آن نزد فرد ديگری سپرده و هر ماه مبلغی را علی الحساب از او می‏گيرد و سر سال مبادرت به محاسبه سود و زيان می‏کنند، اگر صاحب پول و آن شخص با رضايت هم سود و زيان را به يکديگر ببخشند، آيا انجام اين کار توسط آنان صحيح است؟ ج: اگر آن مال را به عنوان انجام مضاربه به طور صحيح، به او داده باشد، اشکال ندارد که صاحب سرمايه هر ماه مبلغی از سود را علی‏الحساب از عامل بگيرد و همچنين مصالحه آن دو نسبت به آنچه که هر کدام از آنان شرعاً مستحق دريافت آن از ديگری است، اشکال ندارد، ولی اگر به عنوان قرض باشد و شرط کند که قرض گيرنده هر ماه مقداری سود به قرض دهنده بدهد، سپس در آخر سال نسبت به آنچه که هر کدام از آنان مستحق دريافت آن از ديگری است، مصالحه کنند، اين همان قرض ربوی است که حرمت تکليفی دارد و شرط در ضمن آن هم باطل است، هرچند اصل قرض صحيح می‏باشد و اين کار به مجرّد توافق آن دو بر هبه سود و زيان به يکديگر حلال نمی‏شود، بنا بر اين قرض دهنده نمی‏تواند هيچ سودی بگيرد، همانگونه که ضامن هيچ خسارتی هم نيست. س 1903: شخصی مالی را به عنوان مضاربه از فردی گرفته است، به اين شرط که دو سوم سود برای او و يک سوم آن متعلّق به صاحب سرمايه باشد و با آن کالايی خريده و به شهر خود فرستاد، ولی آن کالا در راه به سرقت رفت، خسارت بر عهده چه کسی است؟ ج: تلف شدن تمام يا قسمتی از سرمايه يا مال التجاره در صورتی که ناشی از تعدّی و تفريط عامل يا شخص ديگری نباشد، بر عهده صاحب سرمايه است و با سود جبران می‏شود مگر آنکه شرط شود که خسارت صاحب سرمايه بر عهده عامل باشد. س 1904: آيا جايز است مالی به قصد کسب و تجارت به کسی داده و يا از او گرفته شود، به اين شرط که سود حاصل از آن بدون آنکه ربا باشد، بين آن دو با رضايت تقسيم شود؟ ادامه دارد ╭••┅──•🏴•──┅••╮   🆔️@howzeh_amir🇮🇷 ╰••┅──•🏴•──┅••╯
بسمه تعالی برادر ارجمند جناب آقای دکتر ناصر سیم فروش سلام علیکم خبر درگذشت فرزند دلبند جنابعالی موجب تاسف و تاثر فراوان گردید. اینجانب این ضایعه را به شما پدرفداکار و دلسوز و خانواده مکرم تان تسلیت عرض نموده و برای روح الهی آن عزیز سفر کرده از درگاه حّی لایزال غفران و رحمت واسعه و برای بازماندگان منسوبین صبر و اجر جزیل مسئلت دارم. سید محمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز
💠 احکام شرعی مضاربه درتجارت ⬅️ نظرشریف مقام معظم رهبری: جهادتبیین: روحانی حسینی 3️⃣قسمت سوم ج: اگر گرفتن يا دادن مال برای تجارت، به عنوان قرض باشد، همه سود آن متعلّق به وام گيرنده است. همچنانکه تلف و خسارت آن هم بر عهده اوست و صاحب مال فقط مستحق دريافت عوض آن از وام گيرنده است و جايز نيست هيچ سودی از او دريافت کند، و اگر به عنوان مضاربه باشد، برای دستيابی به نتايج آن، بايد عقد مضاربه به طور صحيح بين آنان محقق شود و همچنين شرايطی که از نظر شرعی برای صحّت‏ آن لازم است بايد رعايت شود، که از جمله آنها تعيين سهم هر يک از آنان از سود به صورت کسر مشاع است و در غير اين صورت، آن مال و همه درآمد حاصل از تجارت با آن متعلّق به صاحب آن است و عامل فقط مستحق دريافت اجرة‏المثل کار خود است. س 1905: باتوجه به اينکه معاملات بانکها واقعاً مضاربه نيستند، زيرا بانک هيچ خسارتی را بر عهده نمی‏گيرد، آيامبلغی که سپرده‏گذاران هر ماه به عنوان سود پولشان از بانک می‏گيرند، حلال است؟ ج: صرف عدم تحمل خسارت توسط بانک، موجب بطلان مضاربه نمی‏شود. و همچنين دليل بر صوری و شکلی بودن عقد مضاربه هم نيست، زيرا شرعاً اشکال ندارد که مالک يا وکيل او در ضمن عقد مضاربه شرط کنند که عامل، ضامن ضرر و زيانهای صاحب سرمايه باشد، بنا بر اين تا زمانی که احراز نشود مضاربه‏ای که بانک به عنوان وکيل سپرده‏گذاران ادعای انجام آن را دارد، صوری و به سببی باطل است، آن مضاربه محکوم به صحّت‏ می‏باشد و سودهای حاصل از آن که به صاحبان اموال می‏دهد، برای آنان حلال است. س 1906: مبلغ معيّنی پول به يک زرگر دادم تا آن را در خريد و فروش بکار بگيرد، و چون او هميشه سود می‏برد و خسارت نمی‏بيند، آيا جايز است هر ماه مبلغ خاصی از سود را از او مطالبه کنم؟ و در صورتی که اشکال داشته باشد، آيا جايز است عوض آن مقداری جواهرات بگيرم؟ و آيا اگر آن مبلغ توسط شخصی که بين ما واسطه است پرداخت شود، اشکال برطرف می‏شود؟ و اگر مبلغی را به عنوان هديه در برابر آن پول به من بدهد، باز هم اشکال دارد؟ ج: در مضاربه شرط است که تعيين سهم هر يک از صاحب سرمايه و عامل از سود به صورت يکی از کسرهای ثلث و ربع و نصف و غيره باشد، بنا بر اين با تعيين مبلغ معيّنی به عنوان سود ماهيانه برای صاحب سرمايه، مضاربه صحيح نيست، اعم از اينکه سود ماهيانه‏ای که معيّن شده پول نقد باشد يا کالا و يا جواهرات و نيز اعمّ از اين که خودش به طور مستقيم آن را دريافت کند و ياتوسط شخص ديگری و همچنين فرقی نمی‏کند که آن را به عنوان سهم خود از سود دريافت کند يا عامل، آن را در برابر تجارتی که با پول صاحب سرمايه کرده به عنوان هديه به او بدهد، بله، می‏توانند شرط کنند که صاحب سرمايه مقداری از سود را بعد از حصول آن، هر ماه به طور علی‏الحساب دريافت کند تا در پايان مدت عقد مضاربه آن را محاسبه کنند. س 1907: شخصی مبلغی پول به عنوان مضاربه از چند نفر برای تجارت گرفته است به اين شرط که سود آن بين او و صاحبان اموال به نسبت پولشان تقسيم شود، اين کار چه حکمی دارد؟ ادامه دارد ╭••┅──•🏴•──┅••╮   🆔️@howzeh_amir🇮🇷 ╰••┅──•🏴•──┅••╯
💠 احکام شرعی مضاربه درتجارت ⬅️ نظرشریف مقام معظم رهبری: جهادتبیین :روحانی حسینی 4️⃣قسمت چهارم جواب۱۹۰۷قبلی ج: اگر روی هم گذاشتن پولها برای تجارت با اذن صاحبان آنها صورت بگيرد، اشکال ندارد. س 1908: آيا جايز است در ضمن عقد لازم شرط شود که عامل هر ماه مبلغ معيّنی به صاحب سرمايه در برابر سهمی که از سود دارد بپردازد و نسبت به کم و زياد آن مصالحه کنند؟ و به عبارت ديگر، آيا صحيح است در ضمن عقد لازم شرطی کنند که مخالف احکام مضاربه است؟ ج: اگر شرط همان صلح باشد به اين معنی که صاحب سرمايه سهم خود را از سود که با کسر مشاع معيّن شده پس از حصول آن به مبلغی که عامل هر ماه به او می‏دهد صلح کند، اشکال ندارد، ولی اگر شرط، تعيين سهم مالک از سود به مبلغی باشد که عامل می‏خواهد هرماه به او بپردازد، اين شرط خلاف مقتضای عقد مضاربه بوده و درنتيجه باطل است. س 1909: تاجری مقداری پول از شخصی به عنوان سرمايه مضاربه گرفت، به اين شرط که درصد معيّنی از سود تجارت با آن را به او بپردازد، در نتيجه آن پول و سرمايه خودش را روی هم گذاشت تا با مجموع آنها تجارت کند و هر دو از ابتدا می‏دانستند که تشخيص مقدار سود ماهانه اين مبلغ مشکل است، به همين دليل توافق کردند که مصالحه کنند، آيا عقد مضاربه در اين حالت شرعاً صحيح است؟ ج: عدم امکان تشخيص مقدار سود ماهانه خصوص سرمايه مالک، ضرر به صحّت‏ عقد مضاربه نمی‏زند، به شرط اينکه شرايط ديگر صحّت‏ مضاربه رعايت شود، در نتيجه اگر عقد مضاربه را با رعايت شرايط شرعی آن منعقد کنند، سپس توافق نمايند که برای تقسيم سود بدست آمده مصالحه کنند، به اين صورت که بعد از دستيابی به سود، صاحب سرمايه سهم خود از آن را به مبلغ معيّنی صلح نمايد، اشکال ندارد. س 1910: شخصی مبلغی پول را به عنوان مضاربه به فردی داده است، به اين شرط که شخص سومی آن مال را ضمانت کند، در اين صورت اگر عامل با آن پول فرار نمايد، آيا کسی که پول را پرداخت کرده، حق دارد برای گرفتن آن به ضامن مراجعه کند؟ ج: شرط ضمانِ مال مورد مضاربه در صورت مذکور اشکال ندارد، در نتيجه اگر عامل با آن پولی که بعنوان سرمايه مضاربه گرفته است، فرار نمايد و يا آن را بر اثر تعدّی و تفريط تلف کند، صاحب سرمايه حق دارد برای گرفتن عوض آن به ضامن مراجعه نمايد. س 1911: اگر عامل مقداری از سرمايه مضاربه را که از اشخاص متعدد برای تجارت گرفته است، بدون اجازه مالک آن به عنوان قرض به کسی بدهد، اعم از اينکه مجموع سرمايه باشد و يا از سرمايه فرد خاصی، آيا يد او نسبت به اموال ديگران که به عنوان مضاربه در اختيار او قرار گرفته است، يَد عُدوانی محسوب می‏شود؟ ج: يَد امانی او در مقداری که بدون اذن مالک آن به عنوان قرض به کسی داده است، تبديل به يَد عدوانی می‏شود و در نتيجه ضامن آن است، ولی نسبت به ساير اموال تا زمانی که در آنها تعدّی و تفريطی نکرده، يَد او يَد امانی باقی می‏ماند. ╭••┅──•🏴•──┅••╮   🆔️@howzeh_amir🇮🇷 ╰••┅──•🏴•──┅••╯
🔷️ احکام شرعی قرض ازنظرشریف ⬅️ مقام معظم رهبری: جهادتبیین : روحانی حسینی 1️⃣ قسمت اول س 1758: صاحب يکی از کارخانه‏ها مبلغی پول برای خريد مواد اوليه از من قرض گرفت و بعد از مدتی آن را با مقداری اضافی به من برگرداند و اين مبلغ اضافی را از طرف خودش با رضايت کامل و بدون آنکه قبلاً شرط شده باشد و من توقع آن را داشته باشم به من پرداخت نمود، آيا جايز است آن مقدار زيادی را از او بگيرم؟ ج: در فرض سؤال که در قرض شرط پرداخت مبلغ اضافی نشده و آن مبلغ را قرض‏گيرنده با رضايت خود داده تصرّف شما در آن اشکال ندارد. س 1759:اگر بدهکار از پرداخت بدهی خود امتناع ورزد و در نتيجه طلبکار برای دريافت مبلغ چک بر عليه او به دادگاه شکايت کند و بر اثر آن مجبور شود علاوه بر اصل قرض، ماليات اجرای حکم را هم به دولت بپردازد، آيا شرعاً وام دهنده مسئول آن است؟ ج: اگر بدهکاری که در پرداخت بدهی خود کوتاهی می‏کند، ملزم به پرداخت ماليات اجرای حکم به دولت باشد، چيزی در اين رابطه برعهده وام دهنده نيست. س 1760: برادرم مقداری به من بدهکار است و هنگامی که خانه خريدم فرشی برايم آورد که خيال کردم هديه است، ولی بعد از آنکه طلب خود را از او مطالبه کردم، ادعا نمود که آن فرش را به جای بدهی‏اش به من داده است، آيا با توجه به اينکه چيزی در اين رابطه به من نگفته، صحيح است دادن فرش را به عنوان پرداخت قرض خود حساب کند؟ و اگر راضی نشوم که به جای بدهی او باشد، آيا بايد آن فرش را به او برگردانم؟ آيا جايز است بر اثر تغيير قدرت خريد، مبلغ بيشتری را نسبت به اصل قرض از او مطالبه کنم زيرا قدرت خريد با آن پول در آن زمان بيشتر از زمان فعلی بوده است؟ ج: دادن فرش يا غير آن از چيزهايی که از جنس دين نيست به عنوان عوض دين، بدون موافقت قرض دهنده کافی نيست و تا شما راضی نشده‏ايد که فرش به جای قرض شما باشد بايد آن را به او برگردانيد زيرا در اين صورت آن فرش هنوز در ملک اوست و در صورت تنزل ارزش پول می توانید علاوه بر طلب خود تنزل ارزش پول را نیز مطالبه نمائید. و احتياط اين است که نسبت به تفاوت قدرت خريد با هم مصالحه کنيد. ادامه دارد ╭••┅──•🏴•──┅••╮   🆔️@howzeh_amir🇮🇷 ╰••┅──•🏴•──┅••╯
یک عمر مبارزه علیه ظلم از نجف تا تبریز «... سید اسدالله مدنی، فعلاً کلیه امور شهر زیر نظر وی انجام می‌شود و شهربانی تحت نظر ایشان است... فرمانده پادگان هم تلفناً همبستگی خود را اعلام و اظهار بندگی نموده که مراتب قبلاً به عرض رسیده است. فرماندار و تمام مدیران کل ادارات به منزل مدنی رفته ضمن اعلام همبستگی روش کار خود را از وی سؤال نموده‌اند. بازاریان و سایر طبقات مختلف مردم هم به همین منوال...» 1 این جملات بخشی از گزارش ساواک به تاریخ 22 دی‌ماه 1357 یعنی دقیقا یک ماه قبل از پیروزی انقلاب است، همان روزی که تیتر اول روزنامه‌های صبح و عصر تهران، حکایت از تشکیل شورای انقلاب اسلامی متشکل از یاران مورد اعتماد حضرت امام خمینی (رحمهًْ‌الله علیه) داشت، اما گزارشی از ساواک، برپایی یک حکومت اسلامی در همدان را توسط یکی دیگر از یاران و مریدان حضرت امام، مورد تایید قرار داده بود. آنچه از گزارش فوق برمی‌آید، ایجاد حکومتی جدای از رژیم شاه در همدان و توابع آن، به مدیریت شهید آیت‌الله مدنی به عنوان یکی از مریدان امام خمینی بود. با توجه به گزارش مذکور مشخص می‌شود که آیت‌الله مدنی بر تمام اداره‌ها و سازمان‌ها و حتی شهربانی کنترل کامل داشت و در واقع پیش از پیروزی انقلاب و بازگشت رهبر انقلاب به کشور، شهر همدان را برای نظام مورد نظر ایشان آماده ساخته بود.حتی در یکی از گزارش‌های ساواک سخن از ایجاد پلیس اسلامی است.2 از طرف دیگر شهید مدنی علاوه ‌بر کنترل و تسلط بر اداره‌ها و شهربانی، مسائل مادی و رفاهی مردم شهر همدان را نیز به گونه‌ای نظم داده و مانع از هر گونه اجحاف و فشار بر مردم می‌شد. از جمله در مورد مواد سوختی که به دلیل اعتصاب کارگران شرکت نفت و سرمای شدید همدان، کمبود جدی وجود داشت. همین اقدام و متشکل نمودن مردم تحت حکومت و رهبری امام خمینی(ره) در همدان باعث شد تا در یکی از مهم‌ترین بزنگاه‌های تاریخی نهضت امام که لشکر 81 زرهی کرمانشاه برای سرکوب قیام مردم تهران در 21 بهمن 1357، عازم پایتخت بود، براساس فرمان صریح امام، با اقدام آیت‌الله مدنی مردم در مسیر کرمانشاه به همدان، راه عبور ‌تانک‌های لشکر کرمانشاه را بسته و مانع از ادامه حرکت آنها به سوی تهران شدند که همین موضوع کمک فراوانی به پیروزی انقلاب در روزهای 21 و 22 بهمن نمود. انقلابی آرام و بدون خشونت در انتهای همان سند ساواک به تاریخ 22 دی‌ماه، در عین حال به روش و شیوه آرام و بدون خشونت آیت‌الله مدنی در اداره شهر اذعان شده بود: «... ضمناً شیخ مدنی در مدت کوتاهی که به همدان وارد شده در تمام سخنرانی‌های خود مردم را به آرامش دعوت و از تهمت زدن و کشتن و آتش زدن منع نموده است...» در سند دیگری از ساواک به تاریخ 17 دی‌ماه 1357، نیز اگرچه با شک و تردید و نگاهی توطئه‌آمیز اما بازهم به شیوه آرامش‌طلبانه شهید مدنی در برپایی حکومت اسلامی اعتراف شده بود، همان روش آگاهی‌بخشی که حضرت امام از همان آغاز نهضت مورد تاکید قرار دادند. در آن سند آمده بود: «.... با توجه به این‌که یاد شده (سید اسدالله مدنی) از بدو ورود ظاهراً اهالی را دعوت به آرامش نموده و حتی از ایذاء و آزار مأمورین انتظامی توسط اهالی جلوگیری به عمل آورده است و از این رو وجهه‌ای بین رؤسای ادارات و فرماندهان و مأمورین کسب نموده که امکان دارد این عمل به منظور گمراه کردن نیروهای انتظامی منطقه باشد تا در فرصت مناسب ضربه غیر قابل جبرانی به مأمورین وارد آورند. مراتب جهت آگاهی و هرگونه اقدام مقتضی اعلام می‌گردد...» اذعان سرویس امنیتی رژیم شاه به نهضت مردمی و ضد خشونت امام و روحیه متین و ضد هرج ومرج آیت‌الله مدنی و اینکه به کرات مردم را در راهپیمایی‌ها از هرگونه آتش‌سوزی و تخریب برحذر می‌داشت، دقیقا برخلاف همه تبلیغات سوء رژیم شاه و اربابانش در همان ایام و همچنین طی سال‌های بعد تا امروز بوده و هست که همواره روحانیون و انقلابیون مسلمان پیرو امام خمینی را به تحریک و به‌کارگیری خشونت و تخریب و آشوب متهم کرده‌اند‌. بازخوانی پرونده قطور ساواک درباره شهید مدنی ساواک پرونده‌ای قطور از آیت‌الله مدنی تشکیل داده و همه جزئیات فعالیت‌های انقلابی‌اش را در آن آورده بود؛ اینکه او ابتدا مردم زادگاهش آذرشهر را علیه فرقه ضاله بهائیت و دیگر مفاسد بسیج کرد و از زمان تحصیل در نجف و ابتدای پاگرفتن نهضت امام خمینی در مهرماه 1341، حتی یک روز هم آرام و قرار نداشت و از همین روی ساواک همواره وی را روحانی افراطی طرفدار امام خمینی معرفی کرد. ساواک تقریبا 8 سال پیش از گزارشی که در ابتدای این مطلب ذکر شد، در گزارشی دیگر درباره شهید مدنی نوشته بود: «... اسدالله مدنى در همدان به نفع [امام] خمينى فعاليت و بيش از یک سوم اهالى همدان را مقلد [امام] خمينى كرده است و در هر محفل و مجلسى از [امام] خمينى تمجيد مى‌كند و وى را اعلم مجتهد[مجتهد اعلم] قلمداد مى‌نمايد.»   @howzeh_amir
🔷️ احکام شرعی قرض ازنظرمقام ⬅️ مقام معظم رهبری : جهادتبیین:روحانی حسینی 3️⃣ قسمت سوم س 1767: شخصی زمينی دارد که ساختمان موجود در آن، متعلّق به فرد ديگری است و صاحب زمين به دو نفر بدهکار است، آيا جايز است طلبکاران زمين و ساختمان موجود در آن را برای استيفای حقوق خود توقيف کنند يا آنکه فقط نسبت به زمين چنين حقّی را دارند؟ ج: آنان حق ندارند تقاضای توقيف چيزی را که ملک بدهکار نيست، بنمايند. س 1768: آيا خانه‏ای که بدهکار برای سکونت خود و خانواده‏اش به آن نياز دارد، از توقيف اموالش، مستثنی است؟ ج: آنچه را که بدهکار برای ادامه زندگی خود به آن نياز دارد مانند منزل و اثاثيه آن، ماشين، تلفن و ساير چيزهايی که جزء احتياجات زندگانی مناسب با شأن او محسوب می‏شوند، از حکم الزام به فروش، مستثنی است. س 1769: اگر تاجری که بدهی‏هايش او را ناتوان ساخته است، ورشکسته شود و غير از يک ساختمان چيزی نداشته باشد و آن را هم در معرض فروش گذاشته باشد ولی پول آن فقط جوابگوی نصف بدهی او باشد و نتواند بقيه بدهی خود را بپردازد، آيا جايز است طلبکاران او را مجبور به فروش آن ساختمان کنند يا آنکه بايد به او مهلت بدهند تا بتواند به طور تدريجی بدهی خود را بپردازد؟ ج: اگر آن ساختمان، خانه مسکونی خود و خانواده‏اش نباشد، وادار کردن او به فروش آن برای پرداخت ديونش اشکال ندارد، هرچند برای پرداخت همه بدهی‏هايش کافی نباشد و واجب نيست طلبکاران برای آن مقدار به او مهلت بدهند، بلکه فقط نسبت به بقيه بدهی‏های او بايد صبر کنند تا قدرت پرداخت آن را پيدا کند. س 1770: آيا پرداخت پولی که يک مؤسسه دولتی از مؤسسه دولتی ديگر قرض می‏گيرد واجب است؟ ج: در وجوب پرداخت، حکم ساير ديون را دارد. س 1771: اگر شخصی بدون تقاضای بدهکار، قرض او را بپردازد، آيا واجب است بدهکار عوض آنچه را که او پرداخت کرده بپردازد؟ ج: کسی که بدون تقاضای بدهکار اقدام به پرداخت بدهی او نموده است، حق مطالبه عوض آن را ندارد و بر بدهکار هم پرداخت عوض آنچه که آن شخص پرداخته است واجب نيست. س 1772: اگر وام گيرنده پرداخت وام را از مهلت مقرّر به تأخير بيندازد، آيا وام‏دهنده می‏تواند مبلغی بيشتر از مقدار وام را از او مطالبه کند؟ ج: وام دهنده می‌تواند علاوه بر طلب خود تنزل ارزش پول را نیز مطالبه کند. از نظر شرعی حق مطالبه چيزی بيشتر از اصل وام را ندارد. ادامه دارد ╭••┅──•🏴•──┅••╮   🆔️@howzeh_amir🇮🇷 ╰••┅──•🏴•──┅••╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🥀در سوگ نبی جهان سیه می‌پوشد ▪️در سینه،دل ازداغ حسن می‌جوشد 🥀از ماتم هشتمین امام معصوم ▪️هر شیعه ز درد، جام غم می‌نوشد رحلت جانسوز وشهادت گونه حضرت نبی اکرم خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله و سلم و شهادت فرزند دلبندش حضرت علیه السلام کریم اهل بیت و علیه السلام بر تمامی شیعیان جهان تسلیت باد. ╭••┅──•🏴•──┅••╮   🆔️@howzeh_amir🇮🇷 ╰••┅──•🏴•──┅••╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدف از بعثت رسول الله(ص) وآثاربرکات آن درقرآن: جهادتبیین: روحانی حسینی 1- دعوت به توحید واجتناب ازطاغوت: (وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولاً أَنِ اعْبُدُواْ اللّهَ وَاجْتَنِبُواْ الطَّاغُوتَ) 36 نحل . 2- اقامه عدل و قسط در جامعهٔ بشر: (لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِیزان لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ). 3- برپایی حکومت الهی: (وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللّهِ). نساء آیهٔ ۶۴، (أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ) 4- ‌تعليم و تربيت و تزکيه نفوس: لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَى الْمُؤْمِنينَ اِذْ بَعَثَ فيهِمْ رَسُولا مِنْ اَنْفُسِهِمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ اِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفى ضَلال مُبين (سوره آل عمران، 16 5- تقرّب به خداوند : سورهٔ اعراف آیهٔ ۲۹: (قُلْ أَمَرَ رَبِّي بِالْقِسْطِ وَأَقِيمُواْ وُجُوهَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ). 6- نفي معبودهاي باطل و عوامل سقوط: (وَلاَ تَهِنُوا وَلاَ تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ). 7- اتمام حجّت به مردم: وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولًا﴿اسرا15﴾ 8- رفع اختلاف درمیان مردم: وَ اَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النّاسِ فيَما اخْتَلَفُوا فِيهِ؛ آيه 213 سوره بقره 9- آزادي انسان ها از زير يوغ طاغوت ها و استكبار: وَ يَضَعُ عَنْهُمْ اِصْرَهُمْ وَ الاَغْلالَ الَّتي كانَتْ عَلَيْهِمْ؛ 10- هدايت، امر به معروف و نهي از منكر و رهايي از ظلمت ها : كِتابٌ اَنْزَلْناهُ اِلَيْكَ لِتُخْرجَ النّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ اِلَي النُّورِ؛ (۲ابراهیم) 11- تقويت و ارتقاء تفكّر و انديشه صحيح: چنان كه امام كاظم(ع) فرمود : مابَعَثَ اللّهُ اَنْبِيائَهُ وَ رُسُلَهُ اِلي عِبادِهِ اِلاّ لِيَعْقِلُوا عَنِ اللّهِ... وَاَكْمَلُهُمْ عَقْلاً اَرْفَعُهُمْ دَرَجَةً فِي الدُّنْيا وَالآخِرَةِ؛ 12- اسوه وتكميل و ارتقاء ارزش هاي اخلاقي: «لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه»(سوره قلم آیه ۴) اِنَّما بُعِثْتُ لاُتَمِّمَ مَكارِمَ الاَخْلاقِ؛ 13- اشراف و شهادت بر مردم: «یا ایّهَا النَّبی انّا اَرسَلناکَ شاهداً‌ وَ مُبشّراً وَ نَذیراً و َداعیاً الی الله وَسِراجاً مُنیرا»(سوره بقره آیه ۱۴۳) 14- انذار و تبشیر عالم: «و ما ارسلناک الا کافةٌ للناس بشیراً و نذیراً»(سوره نساء آیه ۱۶۵) ۲- ضرورت وآثار شناخت سيره وسنت . 1- دست یابی به الگوهای هدایتی. وَإِن تُطِيعُوهُ تَهْتَدُوا وَمَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ ﴿54/نور﴾. ۳- بركات پیروی و اطاعت از سنت رسول الله(ص). 1- خداوند تنها راه رهایی از آتش دوزخ و دوری از آن را، پیروی و اطاعت از خداوند و سنت پیامبر(ص) برمی شمارد. 2- راه دست یابی به نیک فرجامی وموجب رستگاری بشر می داند. در آیه 153 سوره انعام از آن به «صراطی مستقیما»یادفرموده. 3- عامل ایمنی از اختلافات در حوزه عمل اجتماعی است. (آل عمران آیه103). 4- دست یابی به رحمت خاص الهی و برخورداری از آن. 5- رهایی از افکار جاهلی و اندیشه های خرافی. (مائده آیه 103و 104) . 6- رسیدن به حیات معنوی . ۴- آثار مخالفت با سنت و سیره : 1- کفر (آل عمران آیه 32 و نور آیه 47). 2- نفاق و دورویی. (نساء آیات 60 و 61). 3- حبط و بطلان همه کارهای نیک و پسندیده از نماز و روزه و انفاق و زکات و خمس (محمد آیه 33)، 4- خروج از ولایت خداوند و رها شدن در حکومت گمراهان (نساء آیه 115) 5- پشیمانی در قیامت(فرقان آیه 27) 6- شرمساری و سرافکندگی در رستاخیز(نساء آیه 42)، 7- محرومیت از محبت خدا. (آل عمران آیه 31 و 32) 8- و از همه بدتر، خروج شخص مخا لف سنت و سیره از ماهیت انسانی و تبدیل شدن به جانورانی که بدتر از آنان یافت نمی شود. ╭••┅──•🏴•──┅••╮   🆔️@howzeh_amir🇮🇷 ╰••┅──•🏴•──┅••╯
امام حسن مجتبی (ع) کریم اهل بیت: جهادتبیین :روحانی حسینی امام حسن مجحتبی (ع) نسبت به دردمندان و تیره بختان جامعه بسیار دلسوز بودند و با خرابه ‌نشینان دردمند و اقشار مستضعف و کم‌درآمد همراه و همنشین می‌شدند و دردِ دلِ آن‌ها را با جان و دل می‌شنیدند و به آن ترتیب اثر می‌دادند، و در این حرکت انسان‌دوستانه جز خداوند را مدنظر نداشتند. هیچ فقیر و مسکینی از در خانه حضرت ناامید برنگشت و حتی خود ایشان به سراغ فقرا می‌ رفتند و آن‌ها را به منزل دعوت می ‌کردند و به آن‌ها غذا و لباس می‌دادند.(1) امام حسن مجتبی (ع) تمام توان خویش را در راه انجام امور نیک و خداپسندانه به کار می‌گرفت و اموال فراوانی در راه خدا می ‌بخشید. مورّخان و دانشمندان در شرح حال زندگانی پر افتخار ایشان، بخشش‌های بی‌سابقه و انفاق‌های بسیار بزرگ و بی‌ نظیری ثبت کرده‌ اند. آن حضرت در طول عمر خود دو بار تمام اموال و دارایی خود را در راه خدا خرج کردند و سه بار نیز ثروت خود را به دو نیم تقسیم کردند و نصف آن را در راه خدا به فقرا بخشیدند.(2) روایت شده که روزی امام حسن (ع) بر جمعی از مساکین گذشت که پاره‌ای چند از نان خشک ها را بر روی زمین گذاشته ‌اند و می ‌خورند، چون نظر ایشان به آن حضرت افتاد از امام دعوت کردند و حضرت از اسب پیاده شدند و فرمودند:« خدا متکبّران را دوست نمی‌دارد»و با ایشان نشستند و از طعام ایشان تناول کردند و سپس از همه ی مساکین خواستند که برای صرف غذا به خانه ی حضرت بروند و حضرت با غذاهای خوب از ایشان پذیرایی نموده به همه ی آنها لباس­های مناسب هدیه دادند.(3)  بسياري از فضائل است كه گاهي از امام حسن (ع) روايت مي‌شود و گاهي از امام حسين (ع) و اين ناشي از شباهت آن دو بزرگوار است. روایت فوق هم در مورد هر دو امام(ع) نقل شده است. روایات تاریخی مربوط به بخشش­های آن حضرت فراوان می باشد که ذکر تفصیلی آنها مناسب این نوشته نیست. وقتی از خود امام پرسیدند، چرا هرگز سائلی را ناامید برنمی‌گردانید؟ فرمودند:«من هم سائل درگاه خداوند هستم و می‌خواهم که خدا مرا محروم نسازد و شرم دارم که با چنین امیدی سائلان را ناامید کنم. خداوندی که عنایتش را به من ارزانی می‌دارد، می‌خواهد که من هم به مردم کمک کنم».(4) به خاطر این بخشندگی‌ها و کارهای نیکی که از سوی امام حسن مجتبی (ع) در مسیر خیر، احسان و کمک به طبقات درمانده و نیازمند انجام می‌گرفت آن حضرت را کریم اهل بیت لقب داده اند.و با توجه به کرامت ‌ها و بخشش‌ های کم‌ نظیر و گاهی بی‌ نظیر آن امام بزرگوار لقب «کریم» برازنده آن حضرت است. ╭••┅──•🏴•──┅••╮   🆔️@howzeh_amir🇮🇷 ╰••┅──•🏴•──┅••╯