eitaa logo
"حوزه‌علمیه‌امیرالمؤمنین‌ع" تبریز
876 دنبال‌کننده
4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
401 فایل
پایگاه رسمی اطلاع رسانی حوزه علمیه حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) تبریز ⬅ سایت: howzeh-amir-tab.ir ⬅ در فضاهای مجازی با آیدی= @howzeh_amir آدرس= خیابان‌شهیدمنتظری-کوی‌پرورش مدیر= حجت‌الاسلام‌والمسلمین‌حاج‌روح‌الله‌بجانی
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥صلاح کار کجا و منِ خراب کجا..؟ ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا..؟ صلی الله علیکِ یا فاطمه الزهرا ╭••┅───••───┅••╮   🆔️ @howzeh_amir 🇮🇷 ╰••┅───••───┅••╯
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
در کنار بسترت می نالم ای یار مُردم از ناله‌ها، وقتی که گفتی، خدانگهدار 🎤 ╭••┅───••───┅••╮   🆔️ @howzeh_amir 🇮🇷 ╰••┅───••───┅••╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 🎤 🔸سید عبدالکریم کفاش و امام زمان (عج)... ╭••┅───••───┅••╮   🆔️ @howzeh_amir 🇮🇷 ╰••┅───••───┅••╯
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 🇮🇷 این کشور، سرزمین حیدره صاحبش امام رضاست که ... ╭••┅───••───┅••╮   🆔️ @howzeh_amir 🇮🇷 ╰••┅───••───┅••╯
طبق آیات قرآن منع از ارث پدری حضرت فاطمه (س)برخلاف حکم خداوندبوده است. قسمت چهارم جهادتبیین :روحانی حسینی 🟩6- اطلاق آيات ارث خداوند متعال مي فرمايد: {لِلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِمَّا تَرَکَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِمَّا تَرَکَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ مِمَّا قَلَّ مِنْهُ أَوْ کَثُر نَصِيبًا مَفْرُوضًا}؛ (19) «براي فرزندان پسر سهمي از ترکه ابوين و خويشان است و براي فرزندان دختر سهمي از ترکه ابوين و خويشان چه مال اندک باشد يا که بسيار نصيب هر کس از آن [در کتاب حقّ] معين گرديده است.» نيز مي فرمايد: {يُوصِيکُمُ اللَّهُ فِي أَوْلَادِکُمْ ِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ}؛ (20) «حکم خدا در حق فرزندان شما اين است که پسران دو برابر دختران ارث برند.» علماي امّت اجماع کرده اند بر اين آيات قرآن عموم دارد و از آن جمله است عموم ارث و نمي توان از عموم رفع يد کرد مگر بادليل قطعي، نه مثل حديثي که تنها راوي آن از ميان صحابه، ابوبکر است که از پيامبر نقل کرده: انبيا مالي به ارث نمي گذارند و ابوبکر، نزد امام علي و فاطمه و عباس متهم است. از همين رو، شهادت و نقل خبر او مورد قبول نيست. حافظ ابوعبيد: «اموالي که مختص به رسول خدا بوده و در آن مسلمانان حقي نداشته اند سه نوع مال است؛اولها: ما افاء الله علي رسوله من المشرکين مما لم يوجف المسلمون عليه بخيل و لا رکاب و هي: فدک و اموال بني نضير، فانّهم صالحوا رسول الله علي اموالهم و اراضيهم بلا قتال کان منهم و لاسفر تجشّمه المسلمون اليهم. المال الثاني: الصفيّ الذي کان لرسول الله يصطفيه من کل غنيمة يغنمها المسلمون قبل ان يقسّم المال. و الثالث: خمس الخمس بعد ما تقسّم الغنيمة و تخمّس»؛ (21) «اولين مال اختصاصي حضرت مالي است که خداوند از مشرکان بر رسولش بخشيده و مسلمانان با اسب و رکاب آن را به دست نياورده اند که عبارت باشد از فدک و اموال بني نضير، که آنان با رسول خدا بر اموال و زمين هاي خود بدون آن که جنگ کنند و مسافرت زحمت داري از مسلمانان باشد با او مصالحه کردند. و مال دوم اموالي است که رسول خدا حق داشته است تا از هر غنيمتي که مسلمانان به دست آورده اند قبل از تقسيم اموال آن را براي خود انتخاب کند. سوم: خمسِ خمس است بعد از آن که غنائم تقسيم شده و تخميس شد.» حديث از طريق اماميه حديث ارث نگذاشتن انبيا در برخي کتاب هاي شيعه اماميه نيز وارد شده است. صاحب معالم در مقدمه کتاب خود به سندش از امام صادق × نقل کرده که رسول خدا (ص)فرمود: «... و انّ العلماء ورثة الانبياء و انّ الانبياء لم يورّثوا درهما و لا ديناراً و لکنّ ورّثوا العلم...»؛ (22) «و همانا علما وارثان انبيايند و انبيا، درهم و دينار به ارث نگذاشتند...». پاسخ 1- اين حديث ذيل ندارد؛ يعني آنچه در برخي از مصادر اهل سنت از ابوبکر نقل مي کنند که رسول خدا فرمود: «نحن معاشر الانبياء لانورث ما ترکناه فهو صدقة» ذيل حديث يعني: «ما ترکناه فهو صدقة» در اين جا نيامده است. 2- امام خميني (ره) در توجيه اين حديث مي فرمايد: «انبيا به حسب اين مقام روحانيت، مالک درهم و دينار و متوجّه به عالم ملک و شئون ملکيه نبودند وارث آن ها به حسب مقام، غير از علم و معارف چيز ديگر نبوده است؛ گرچه به حسب ولادت ملکي و شئون دنيوي داراي تمام حيثيّات بشريّه بودند. {قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ}؛ (23) «بگو من بشري مانند شما هستم.» و وارث آنها به حسب اين مقام، علما نبودند، بلکه اولاد جسماني خودشان بودند؛ وارث آنها به حسب مقام جسمانيّت ممکن است درهم و دينار باشد. و اين حديث شريف دلالت واضح بلکه صراحت دارد در وراثت روحانيه، به طوري که ذکر شد. و مقصود رسول اکرم (ص) از حديثي که منسوب به آن سرور است که «نحن معاشر الأنبيا لانورّث» بر فرض صحّت معلوم است همين بوده که به حسب شأن نبوّت و وراثت روحاني، ارث مال و منال نمي گذاريم، بلکه ارث ما علم است. چنانچه واضح است.والسلام». (24) منابع 1.شرح ابن ابی الحدید، ج 16، ص 211 . 2. سیره حلبی، ج 3، ص 389 . 3. همان، ص 391 . 4. سوره مریم، آیه 6 . 5. سوره انبیاء،آیه 89 . 6. سوره نمل، آیه 16 . 7. سوره غافر، آیه 53 . 8. سوره فاطر، آیه 32 . 9. سوره مریم، آیه 5 . 10. تفسیر فخر رازی، ذیل هر دو آیه . 11. سوره بقره، آیه 31 . 12. تفسیر طبری، ج 16، ص 48 . 13. همان . 14. تفسیر فخر رازی، ذیل آیه . 15. ص (28) ، ایه 31 . 16. تفسیر کشاف، ذیل آیه . 17. سوره نمل، آیه 16 . 18. سوره انبیاء، آیه 79 . 19. سوره نساء، آیه 7 . 20. همان، آیه 11 . 21. کتاب الموال، ابی عبید، باب صنوف الأموال التی یلیها الائمة للرعبة . 22. معالم الاصول، ص 6-8 . 23. سوره کهف، آیه 110 . 24. چهل حدیث، ص 420 و 421 .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🇮🇷 آئین اختتام جشنواره استانی شعر حماسه های نامیرا از سری برنامه های هنری کنگره ملی ده هزار شهید استان آذربایجان شرقی 💠 رونمایی از مستند جلال شعر انقلاب (مستندی درباره استاد جلال محمدی شاعر و نویسنده پیشکسوت کشوری، نظریه پرداز فرهنگی، کارشناس ارشد و پیشکسوت مسائل قفقاز) 💠 رونمایی از کتاب شعر حماسه های نامیرا (جدیدترین نوشته استاد جلال محمدی) 🗓️ زمان: یکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ از ساعت ۱۵ 📌 مکان: خیابان امام خمینی (ره)، نرسیده به چهار راه آبرسان، اداره کل فرهنگ و ارشاد استان آذربایجان شرقی، طبقه چهارم، سالن خاقانی