حضور صمیمانه و سخنرانی نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه محبوب تبریز در بین طلاب حوزه علمیه حضرت امیرالمومنین(ع)تبریز
سه شنبه ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
🇮🇷کانال رسمی پایگاه مقاومت بسیج اساتید و طلاب حوزه علمیه امیر المومنین(ع)تبریز
╭┅───🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷───┅╮
🆔@asatid_v_tollab_e_basiji
🌹🌹┈••✾•🌺•✾••┈🌹🌹
هفتمین روز از عزاداری مختص ایام فاطمیه در روز دوشنبه با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محسن زاده از اساتید برجسته علمی و قرآنی حوزه علمیه و مداحی کربلایی بصیر برگزار گردید.
🇮🇷کانال رسمی پایگاه مقاومت بسیج اساتید و طلاب حوزه علمیه امیر المومنین(ع)تبریز
╭┅───🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷───┅╮
🆔@asatid_v_tollab_e_basiji
🌹🌹┈••✾•🌺•✾••┈🌹🌹
پنجمین روز از عزاداری مختص ایام فاطمیه در روز دوشنبه با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مجید زاده از اساتید فاضل حوزه علمیه و مداحی طلاب بسیجی عرفان اصل مهربان و سجاد پناهی برگزار گردید.
🇮🇷کانال رسمی پایگاه مقاومت بسیج اساتید و طلاب حوزه علمیه امیر المومنین(ع)تبریز
╭┅───🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷───┅╮
🆔@asatid_v_tollab_e_basiji
🌹🌹┈••✾•🌺•✾••┈🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥صلاح کار کجا و منِ خراب کجا..؟
ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا..؟
صلی الله علیکِ یا فاطمه الزهرا
╭••┅───••───┅••╮
🆔️ @howzeh_amir 🇮🇷
╰••┅───••───┅••╯
در کنار بسترت می نالم ای یار.mp3
8.05M
در کنار بسترت می نالم ای یار
مُردم از نالهها، وقتی که گفتی، خدانگهدار
🎤 #حاج_محمود_کریمی
#فاطمیه
#ام_ابیها
#ایام_فاطمیه
#حضرت_زهرا
╭••┅───••───┅••╮
🆔️ @howzeh_amir 🇮🇷
╰••┅───••───┅••╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #منبر
🎤#حجت_الاسلام_مومنی
🔸سید عبدالکریم کفاش و امام زمان (عج)...
#امام_زمان
#صاحب_الزمان
#فاطمه_زهرا
╭••┅───••───┅••╮
🆔️ @howzeh_amir 🇮🇷
╰••┅───••───┅••╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 #امیر_کرمانشاهی
#ایام_فاطمیه
🇮🇷 این کشور، سرزمین حیدره
صاحبش امام رضاست که ...
#فاطمیه
#امام_زمان
#ایام_فاطمیه
#حضرت_زهرا
╭••┅───••───┅••╮
🆔️ @howzeh_amir 🇮🇷
╰••┅───••───┅••╯
طبق آیات قرآن منع از ارث پدری حضرت فاطمه (س)برخلاف حکم خداوندبوده است.
قسمت چهارم
جهادتبیین :روحانی حسینی
🟩6- اطلاق آيات ارث
خداوند متعال مي فرمايد:
{لِلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِمَّا تَرَکَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِمَّا تَرَکَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ مِمَّا قَلَّ مِنْهُ أَوْ کَثُر نَصِيبًا مَفْرُوضًا}؛ (19)
«براي فرزندان پسر سهمي از ترکه ابوين و خويشان است و براي فرزندان دختر سهمي از ترکه ابوين و خويشان چه مال اندک باشد يا که بسيار نصيب هر کس از آن [در کتاب حقّ] معين گرديده است.»
نيز مي فرمايد:
{يُوصِيکُمُ اللَّهُ فِي أَوْلَادِکُمْ ِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ}؛ (20)
«حکم خدا در حق فرزندان شما اين است که پسران دو برابر دختران ارث برند.»
علماي امّت اجماع کرده اند بر اين آيات قرآن عموم دارد و از آن جمله است عموم ارث و نمي توان از عموم رفع يد کرد مگر بادليل قطعي، نه مثل حديثي که تنها راوي آن از ميان صحابه، ابوبکر است که از پيامبر نقل کرده: انبيا مالي به ارث نمي گذارند و ابوبکر، نزد امام علي و فاطمه و عباس متهم است. از همين رو، شهادت و نقل خبر او مورد قبول نيست.
حافظ ابوعبيد: «اموالي که مختص به رسول خدا بوده و در آن مسلمانان حقي نداشته اند سه نوع مال است؛اولها: ما افاء الله علي رسوله من المشرکين مما لم يوجف المسلمون عليه بخيل و لا رکاب و هي: فدک و اموال بني نضير، فانّهم صالحوا رسول الله علي اموالهم و اراضيهم بلا قتال کان منهم و لاسفر تجشّمه المسلمون اليهم. المال الثاني: الصفيّ الذي کان لرسول الله يصطفيه من کل غنيمة يغنمها المسلمون قبل ان يقسّم المال. و الثالث: خمس الخمس بعد ما تقسّم الغنيمة و تخمّس»؛ (21)
«اولين مال اختصاصي حضرت مالي است که خداوند از مشرکان بر رسولش بخشيده و مسلمانان با اسب و رکاب آن را به دست نياورده اند که عبارت باشد از فدک و اموال بني نضير، که آنان با رسول خدا بر اموال و زمين هاي خود بدون آن که جنگ کنند و مسافرت زحمت داري از مسلمانان باشد با او مصالحه کردند. و مال دوم اموالي است که رسول خدا حق داشته است تا از هر غنيمتي که مسلمانان به دست آورده اند قبل از تقسيم اموال آن را براي خود انتخاب کند. سوم: خمسِ خمس است بعد از آن که غنائم تقسيم شده و تخميس شد.»
حديث از طريق اماميه
حديث ارث نگذاشتن انبيا در برخي کتاب هاي شيعه اماميه نيز وارد شده است.
صاحب معالم در مقدمه کتاب خود به
سندش از امام صادق × نقل کرده که رسول خدا (ص)فرمود:
«... و انّ العلماء ورثة الانبياء و انّ الانبياء لم يورّثوا درهما و لا ديناراً و لکنّ ورّثوا العلم...»؛ (22)
«و همانا علما وارثان انبيايند و انبيا، درهم و دينار به ارث نگذاشتند...».
پاسخ
1- اين حديث ذيل ندارد؛ يعني آنچه در برخي از مصادر اهل سنت از ابوبکر نقل مي کنند که رسول خدا فرمود:
«نحن معاشر الانبياء لانورث ما ترکناه فهو صدقة» ذيل حديث يعني: «ما ترکناه فهو صدقة» در اين جا نيامده است.
2- امام خميني (ره) در توجيه اين حديث مي فرمايد: «انبيا به حسب اين مقام روحانيت، مالک درهم و دينار و متوجّه به عالم ملک و شئون ملکيه نبودند وارث آن ها به حسب مقام، غير از علم و معارف چيز ديگر نبوده است؛ گرچه به حسب ولادت ملکي و شئون دنيوي داراي تمام حيثيّات بشريّه بودند.
{قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ}؛ (23)
«بگو من بشري مانند شما هستم.»
و وارث آنها به حسب اين مقام، علما نبودند، بلکه اولاد جسماني خودشان بودند؛ وارث آنها به حسب مقام جسمانيّت ممکن است درهم و دينار باشد.
و اين حديث شريف دلالت واضح بلکه صراحت دارد در وراثت روحانيه، به طوري که ذکر شد. و مقصود رسول اکرم (ص) از حديثي که منسوب به آن سرور است که «نحن معاشر الأنبيا لانورّث» بر فرض صحّت معلوم است همين بوده که به حسب شأن نبوّت و وراثت روحاني، ارث مال و منال نمي گذاريم، بلکه ارث ما علم است. چنانچه واضح است.والسلام». (24)
منابع
1.شرح ابن ابی الحدید، ج 16، ص 211 .
2. سیره حلبی، ج 3، ص 389 .
3. همان، ص 391 .
4. سوره مریم، آیه 6 .
5. سوره انبیاء،آیه 89 .
6. سوره نمل، آیه 16 .
7. سوره غافر، آیه 53 .
8. سوره فاطر، آیه 32 .
9. سوره مریم، آیه 5 .
10. تفسیر فخر رازی، ذیل هر دو آیه .
11. سوره بقره، آیه 31 .
12. تفسیر طبری، ج 16، ص 48 .
13. همان .
14. تفسیر فخر رازی، ذیل آیه .
15. ص (28) ، ایه 31 .
16. تفسیر کشاف، ذیل آیه .
17. سوره نمل، آیه 16 .
18. سوره انبیاء، آیه 79 .
19. سوره نساء، آیه 7 .
20. همان، آیه 11 .
21. کتاب الموال، ابی عبید، باب صنوف الأموال التی یلیها الائمة للرعبة .
22. معالم الاصول، ص 6-8 .
23. سوره کهف، آیه 110 .
24. چهل حدیث، ص 420 و 421 .
🇮🇷 آئین اختتام جشنواره استانی شعر حماسه های نامیرا
از سری برنامه های هنری کنگره ملی ده هزار شهید استان آذربایجان شرقی
💠 رونمایی از مستند جلال شعر انقلاب (مستندی درباره استاد جلال محمدی شاعر و نویسنده پیشکسوت کشوری، نظریه پرداز فرهنگی، کارشناس ارشد و پیشکسوت مسائل قفقاز)
💠 رونمایی از کتاب شعر حماسه های نامیرا (جدیدترین نوشته استاد جلال محمدی)
🗓️ زمان: یکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ از ساعت ۱۵
📌 مکان: خیابان امام خمینی (ره)، نرسیده به چهار راه آبرسان، اداره کل فرهنگ و ارشاد استان آذربایجان شرقی، طبقه چهارم، سالن خاقانی
جانِ من کجایی، که از غمت شکستم.mp3
10.27M
جان من کجایی که از غمت شکستم
بهر تو چه شبها که دیده ام نبستم
دل بپرسد از من هماره به آه و گریه و فغان
کی رسد بگوشم زکعبه صدای صاحب الزمان
🎤 #سیدمهدی_حسینی
#فاطمیه
#امام_زمان
#مناجات_با_امام_زمان
╭••┅───••───┅••╮
🆔️ @howzeh_amir 🇮🇷
╰••┅───••───┅••╯
┅💠🍃🌼🍃💠┅
✅ رزق چیست؟
💠 زمانی که خواب هستی و ناگهان، به تنهایی و بدون زنگ زدن ساعت بیدار میشوی؛ این بیداری، رزق است، چون بعضیها بیدار نمیشوند.
💠 زمانی که با مشکلی رو به رو میشوی، خداوند صبری به تو می دهد که چشمانت را از آن بپوشی، این صبر، رزق است.
💠 زمانی که در خانه لیوانی آب، به دست پدر یا مادرت میدهی، این فرصت نیکی کردن، رزق است.
💠 گاهی اتفاق میافتد که در نماز حواست با گفتههایت نباشد. ناگهان به خود میآیی و نمازت را با خشوع میخوانی. این تلنگر، رزق است.
💠 یکباره یاد کسی میفتی که مدتهاست از او بیخبری و دلتنگش میشوی و جویای حالش. این یادآوری، رزق است.
💠 رزق واقعی، رزق خوبیهاست.
نه ماشین، نه درآمد. اینها رزق مال است که خداوند به همهی بندگانش میدهد. اما رزق خوبیها را، فقط به دوستدارانش میدهد.
💠 و در آخر... همین که عزیزانتان هنوز در کنارتان هستند و نفسشان گرم است و سلامت؛ این بزرگترین رزق خداوند است.*
🗣 علامه حسن زاده آملی
┅🌷🍃🌼🍃🌷┅
╭••┅───••───┅••╮
🆔️ @howzeh_amir 🇮🇷
╰••┅───••───┅••╯
حکمت بخشش فدک به فاطمه زهرا (س) توسط پیامبر (ص) چه بود؟
قسمت پنجم
جهادتبیین : روحانی حسینی
🕋 در سال هفتم هجرى که ارتش اسلام دژهاى مستحکم خيبر را محاصره کرد، همه آنها با قدرت نظامى فتح گرديد، جز «فدک» که مردم آنجا از در صلح و مسالمت وارد شدند و اراضى آنان به صورت املاک خالصه درآمد و در اختيار رسول خدا | قرار گرفت، يعني اين سرزمين از «انفال» و در اختيار پيامبر | بود.
🟪آنچه گفته شد، مورد اتفاق فقيهان اسلامى و مطابق با حکم قرآن مجيد مى باشد، آنجا که مى فرمايد:
{وَ ما أَفاءَ اللَّهُ عَلى رَسُولِهِ مِنْهُمْ فَما أَوْجَفْتُمْ عَلَيْهِ مِنْ خَيْلٍ وَ لا رِکابٍ وَ لکِنَّ اللَّهَ يُسَلِّطُ رُسُلَهُ عَلى مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ عَلى کُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ}:
«و آنچه را خدا از آنان [يهود] به رسولش بازگردانده (و بخشيده) چيزى است که شما براى به دست آوردن آن (زحمتى نکشيديد،) نه اسبى تاختيد و نه شترى، ولى خداوند رسولان خود را بر هر کس بخواهد مسلّط مىسازد و خدا بر هر چيز توانا است!»(1)
از سوى ديگر، قرآن پيامبر را موظف ساخت که حق «ذى القربى» را بپردازد. چنان که مى فرمايد:
{وآتِ ذَا الْقُربى حقّه}: «حق خويشاوندان را بپرداز».(2)
نزديک ترين فرد به رسول خدا | دخت گرامى او فاطمه (س)بود، از اين جهت «فدک» را به او بخشيد و تا زمانى که پيامبر (ص) زنده بود، کارگران حضرت زهرا آنجا را اداره مى کردند.
اين کار علاوه بر اينکه دستور الهي و حقيّ اختياري براي پيامبر درباره فدک و در حق پاره تن و جگرگوشه اش بود، حکمتهايي نيز داشت.
1. پس از رحلت پيامبر اکرم |، طبق تصريحات مکرّر آن حضرت، زمامدارى مسلمانان از آنِ اميرمؤمنان (ع)بود و اداره اين مقام و منصب به هزينه سنگينى نياز داشت. حضرت على (ع) براى اداره امور وابسته به منصب خلافت مىتوانست از در آمد فدک به نحو احسن استفاده کند. گويا دستگاه خلافت از اين پيش بينى پيامبر (ض)مطلّع شده بود که در همان روزهاى نخست، فدک را از دست خاندان پيامبر خارج کرد.
2. دودمان پيامبر (ص)، که مظهر کامل آن يگانه دختر وى و نور ديدگانش حضرت حسن (ع) و حضرت حسين (ع) بود، بايد پس از فوت پيامبر (ص)به صورت آبرومندى زندگى کنند تا حيثيت و شرف رسول اکرم و خاندانش محفوظ بماند. براى تأمين اين منظور پيامبر فدک را به دختر خود بخشيد.
3. پيامبر اکرم (ص) مى دانست که گروهى کينه حضرت على (ع)را در دل دارند، زيرا بسيارى از بستگان آنها به شمشير علي (ع) در ميدان هاى جنگ با کفار کشته شده بودند يکى از راه هاى زدودن اين کينه اين بود که امام (ع) از طريق کمک هاى مالى از آنان دلجويى کند و عواطف آنان را به خود جلب نمايد.
همچنين به کليه بينوايان و درماندگان کمک کند و از اين طريق موانع عاطفى که بر سر راه خلافت او بود، از ميان برداشته شود.
پيامبر (ص)، هرچند ظاهراً فدک را به زهرا (س)بخشيد، ولى در آمد آن در اختيار صاحب ولايت بود تا از آن، علاوه بر تأمين ضروريات زندگى خود، به نفع اسلام و مسلمانان استفاده کند.(3)
منابع
1. حشر/ 6.
2. اسراء/ 26.
3. راهنماى حقیقت، شیخ جعفر سبحانی، ص:419 -
╭••┅───••───┅••╮
🆔️ @howzeh_amir 🇮🇷
╰••┅───••───┅••╯