☘️☘️☘️
#گزارش_سفر_3
✅تقدیر از پژوهشگران برتر حوزه علمیه البرز
از طلاب و اساتید محترمی که در بخش مختلف از قبیل همکاری با پژوهش مدرسه، تدوین پایان نامه سطح سه و چهار و چاپ مقاله علمی در سال تحصیلی جاری فعالیت داشته اند در مراسمی با حضور معاون محترم پژوهش حوزه های عملیه و هیات همراه تقدیر به عمل آمد.
🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه البرز در ایتا:
https://eitaa.com/pazhoohesh_alborz/1
☘️☘️☘️
✅با عنایت خداوند متعال و در ظل توجهات حضرت ولی عصر (عج) ودر آستانه دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی ، سفراستانی معاون محترم پژوهش و مدیران معاونت ، با هدف رصد و ارزیابی و هم افزایی هرچه بیشتر جهت نیل به اهداف پژوهشیِ استان البرز در تاریخ ۶ و ۷ بهمن ۱۴۰۰ انجام شد.
🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه البرز در ایتا:
https://eitaa.com/pazhoohesh_alborz/1
❌ تدوین سند اخلاق هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی به حوزه واگذار گردید💯
♻️ #دفتر_فقه_معاصر حوزه های علمیه بعد از آنکه با کمک محققان متعدد حوزوی و دانشگاهی نقد جامعی بر پیشنویس توصیهنامه اخلاق هوش مصنوعی یونسکو منتشر و در اختیار ریاست محترم جمهور قرار داد و با عنایت به بندهای متعدد آن سند که خلاف شرع و فرهنگ جمهوری اسلامی ایران بود از آیت الله اعرافی (حفظه الله) درخواست نمود تا با این پشتوانه قوی در زمینه تدوین سند ملی هوش مصنوعی اقدام سریعی صورت گیرد تا دوباره دچار یک ۲۰۳۰ جدیدی نشویم.
♻️ با هماهنگی مدیر محترم حوزههای علمیه اسناد لازم تهیه و ایشان در نامهای رسمی با ذکر توانمندیهای تخصصی و بین رشتهای ایجاد شده در این دفتر، از ریاست محترم جمهور خواستند که جلو اجرای آن سند یونسکو در ایران گرفته شود و تدوین سند ملی اخلاق هوش مصنوعی در دستور کار قرار گیرد.
♻️ این نامه جهت بررسی به مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری ارجاع و پس از مذاکرات بهعملآمده توسط آن مرکز از شورای عالی انقلاب فرهنگی خواسته شد که تنظیم سند اخلاق هوش مصنوعی را به حوزه علمیه بسپارند.
♻️ امروز نامه رسمی آقای دکتر سعیدرضا عاملی (دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی) بهدست ما رسید که به طور رسمی از حوزه علمیه خواستهاند تا سند اخلاق هوش مصنوعی را تدوین و برای تصویب به شورای انقلاب فرهنگی ارسال نماید.💯
♻️ با راهبری مدیر محترم حوزههای علمیه و در کنار سایر مسوولین و اعزه تلاش خواهیم کرد از تمام ظرفیتهای موجود حوزه در راستای تدوین این سند استفاده نماییم.
♻️ امید است نهایی شدن این سند ملی در حوزه علمیه نقطه عطفی باشد برای تاثیرگذاری بیشتر تولیدات علمی حوزه در حکمرانی دینی👌
♻️ درباره موضوعات مطرح در موضوع #اخلاق_هوش_مصنوعی که از موضوعات بهروز و جدید جهان و لبههای دانش میباشد مفصلتر صحبت خواهیم کرد. مهم آن است که این سند نقش راهبری در موضوع حساس توسعه هوش مصنوعی را دارد، موضوع که مخالفین و موافقین جدی در دنیا دارد...
✅ آخرین دستاوردهای علمی فقه معاصر حوزه های علمیه را از #کانال_رسمی دفتر فقه معاصر پیگیری نمایید:
https://eitaa.com/joinchat/835584018C53bfbd8554
21.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید | موشن گرافی «آیت الله مصباح را بهتر بشناسیم»
🔺زندگینامه مختصر آیت الله مصباح یزدی در کمتر از ۴ دقیقه.
🗓 به مناسبت ۱۱بهمن ماه سالروز تولد آیت الله مصباح یزدی قدسسره
💻 @mesbahyazdi_ir
صمیمانه با فرزندان حوزوی تمدن اسلامی؛
سخنان اخیر این جانب که در فضای مجازی منتشر شد، در کنار بازخوردهای مثبت فراوان، موجب سوء برداشت برخی فرزندان انقلابی حوزه در عرصههای جهادی و مشاوره - که قدرشناس تلاشها و مجاهدتهای آنان هستم - گردید. اینجانب بهعنوان یک پژوهشگر دغدغهمند عرصهی هویت طلبگی بر خود لازم میبیند توضیحات تکمیلی زیر را برای تنویر افکار دوستان بیفزاید. این بیان را با ذکر یک مثال آغاز میکنم:
در سنجش فعالیتهای یک خانم خانهدار، یعنی در مقیاس اداره منزل و برقراری نظم و نظافت در آن، یکی از نشانههای موفقیت، برداشتن خس و خاشاک و زدودن گرد و غبار است؛ درحالیکه در سنجش فعالیتهای یک قرارگاه بزرگ عمرانی در مقیاس کشوری، تبدیل کشور به یک کارگاه مملو از خاک و ماسه و مصالح و انواع بینظمیهای بصری، نشانه موفقیت در جریان امور است.
در بحث رسالت طلبگی، اولین پرسش این است که روحانیت قرار است در چه مقیاسی، پیرامون خود را متحول کند؟
پاسخ صحیح به این پرسش، روشن خواهد کرد که روحانیت چه مأموریتهایی را از باب وظائف اصیل خود و چهکارهایی را از باب مقدمات و لوازم و چهکارهایی را از باب اضطرار و چهکاری را با انحراف از مأموریتهای اصیل خویش دنبال میکند.
این اصل مسلم را باید پذیرفت که مقیاس طلبگی، تحقق آرمان تمدن اسلامی است و کارکردهای دیگر، به تناسب سازگاری با آن، ارزشگذاری میشوند. نظیر کسی که مامور انتقال به موقع و سالم سازههای یک نیروگاه هستهای از بندر به مقصد است. این راننده وظیفهشناس، اگر پیش از سفر زمانی را برای اطلاع از معیوب نبودن وسیله نقلیه و احیاناً تعمیر خودروی خود صرف کند یا در طول سفر، بخشی از فرصت خود را به سوخترسانی یا نصب نرمافزارهای مسیریاب بپردازد، از باب مهیا کردن مقدمات و لوازم مأموریت اصلی خود شماتت نمیشود. اما همین راننده اگر در بین راه به درخواست مسافران فراوانی که برایش دست تکان میدهند و از او تقاضا میکنند که آنها را به مقصد برساند اعتنا کند، مذمت میشود؛ چون مأموریت او مسافرکشی نیست. بله؛ تنها در صورتی مجاز است خواسته مسافری را اجابت کند که آن مسافر در معرض خطر جانی و اضطرار شدید باشد.
امروزه جامعه حوزوی بهعنوان یک نهاد دغدغهمند و مسئول نسبت به نیازهای انقلاب، پیرامون خود فعالیتهای برزمینمانده متنوعی میبیند که به خاطر بحران نیروی انسانی با همان سبک و الگوی غلط گذشته انجام میشود؛ و بر زمین ماندن این خردهبارها، برای روحانیون دردمند، آزارنده و غیرقابلتحمل است. مثلا اگر در طول این سالها نظامِ سلامتِ چابک و عدالتمحوری شکل گرفته بود که ظرفیتهای پزشکی را به درستی در جهت رفع آلام و اسقام مردم به کار میگرفت، نیاز به حضور گروههای جهادی از پزشکان و پرستاران به حداقل میرسید. یا اگر نظام تأمین اجتماعی، شفافیت در عرصههای اقتصادی و اصلاح دیوانسالاری اداری به سامان میرسید بسیاری از جنبشها و جریانهای خرد و کلان، نیروهای متراکم خود را در فعالیتهای پایدارتر و غیر اورژانسی صرف میکردند و سرعت تحول در انقلاب بالاتر میرفت. این نیازهای روزانه، پرداختن به مأموریتهای اضطراری و موقت را به روند مستمر تبدیل کرده و لحظهبهلحظه ریل حوزویها را عوض کرده و آنان را به روزمرگی دچار نموده است. درست است که حوزویان در فعالیتهای فوری مانند سیل و زلزله و کرونا بنا به ضرورتهای ایمانی پای کار آمدند و تبصرهای به وظایف اصلیشان زدند و در بازهای زمانی، به خاطر اینکه انقلاب در کوتاهمدت لطمه نخورد و مضیقههای کمرشکن مردم را نابود نکند مأموریتهای محوریشان را تعطیل کردند؛ اما نیازهای درازمدت و بنیادین انقلاب مانند تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، و پدید آوردن نظامات صحیح حکمرانی و دستیابی به علوم انسانی اسلامی و اقامه دین در جامعه هم متولی میخواهد. چه کسی باید زمین و بستر صحیحی برای این بازی طراحی کند تا بازیگران آن بیتکلف و خودبهخود به نفع مردم عمل نمایند. حوزه علمیه احتیاج به فراغت، تمرکز، تفکر و جهاد در مقیاس تمدنی دارد و باید سرمایهها و نیروی انسانی خود را به گونهای آرایش دهد که در بازه زمانی طولانی زمین را به درستی طراحی کنند نه اینکه مکرر واکنش سریع انجام دهد.
خلاصه اینکه وظایف حوزویان به چهار بخش تقسیم میشود: وظایف اصلی، وظایف مقدمی، وظایف اضطراری، و وظایف انحرافی
آنچه با عنوان «ریزشهای پنهان» در جمع کارگروههای مشاوره بیان کرده بودم ناظر به نگرش بود نه ناظر به میدان. ممکن است کسی اضطرارا در یک کار غیر اصیل، زمان موسعی را خرج کند ولی نگرش درستی نسبت به وظیفه اصیل خود داشته باشد و به محض از بین رفتن اضطرار به خط اصلی بازگردد. این شخص مخاطب آن بحث نیست. ممکن است کسی برای اقامه دین، حدی از ورود میدانی را از باب مقدمه لازم بداند و با این هدف به سمت اقدام برود. این شخص نیز از حدود طلبگی بیرون نرفته است. اما آن کس که بدون خودآگاهی صنفی و بیتوجه به مقصد اصلی و رسالت حوزوی، به فعالیتهای متفرقه میپردازد (فعالیتهایی که ربطی به علوم اسلامی و تخصص حوزوی ندارد) از وظایف اصلی بیرون رفته است.
این دغدغه در عرصه روانشناسی و مشاوره هم وجود دارد. جامعه حوزوی بهعنوان متولیان تبیین، ترویج و اقامه دین وظیفه محوریاش استنباط مدل بهداشت و سلامت قلبی، ایمانی و روانی از متن دین و سپس اقامه و تحقق آن است؛ در حالی که آنچه هماکنون جاری است مدل بومی نیست و مدلهای مبتنی بر وحی نیز عمدتاً متمرکز بر اهداف، اصول، کلیات و قوانین عام است و در جزییات تکنیکها و روشها، خلأهای فراوانی دارد.
نگرش صحیح این است که به خاطر کارآمدی ظاهری نسخههای روانشناسی، به رتوش کردن دانش موجود و الصاق و انضمام چند آیه و روایت به نسخههای غربی، اکتفا نکنیم و از تولید و تحقق یک نظام سلامت روان دینی ناامید نگردیم و در حرکتهای اضطراری غرق نشویم. مشاوران جوان حوزوی که در پی خدمت به اسلام و انقلاب و تمدن اسلامی هستند، نباید در راحتترین راه که اخذ تکنیکهای روانشناختی غربی و حداکثر اصلاح برخی ظواهر است متوقف شوند. طلبه تمدنساز به عدم مخالفت قطعیه با دین بسنده نمیکند؛ بلکه به موافقت حداکثری با دین میاندیشد. نظام روانشناسی غربی، هم در روشها و تکنیکها و هم در مبانی، سستاندیشیهایی دارد که البته فرزندان انقلابی حوزه در بخشی از دستورالعملها یا سنجهها و آزمونهای آن، اصلاحاتی ایجاد کردهاند ولی این حرکت باید پرشورتر ادامه یابد و جایگزین اسلامی آن کشف و محقق شود. تعبیر ریزشهای پنهان حاصل این نگرش است و نافی زحمات مشاوران و روانشناسان انقلابی جهت پالایش این علوم از انگارههای انحرافی نیست.
از همین رسانه، فرزندان حوزوی تمدن اسلامی را به ژرفاندیشی و فراخ دیدن مقیاس رسالتهای حوزوی و توسعه دغدغهها از نیازهای اورژانسی دعوت میکنم و درخواست دارم از اکتفا به نیازهای استعجالی جز در حد ضرورت بپرهیزند.
وفقکم الله و ایانا لمرضاته
محمد عالم زاده نوری
8/11/1400
هدایت شده از فانوس (سید احمد هاشمی)
♨️ ما هنوز دلواپسیم
🔰نشست منتقدین طرح مذاکره با آمریکا و احیای برجام
🔻اساتید:
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمد هاشمی
دکتر محمدصادق کوشکی
استاد کامران غضنفری
استاد روح الله مومن نسب
🕡 پنجشنبه ۱۴ بهمن / ساعت ۱۸:۳۰
🚩 کرج، میدان والفجر، مسجد حضرت ابوالفضل علیه السلام
#والله_ما_ترکناک_یا_ابن_الحسین
🇮🇷 @faannoos
هدایت شده از اطلاع رسانی دروس سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم
⚫️انا لله و انا الیه راجعون
⚫️حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی دار فانی را وداع گفت.
⚫️این ضایعه را به محضر مبارک حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، مقام معظم رهبری دام ظله، مراجع، اساتید، طلاب و عموم شیعیان و بخصوص به بیت شریف آن عالم ربانی تسلیت عرض می کنیم.
⚫️ اخبار تکمیلی پیرامون مراسم تشییع این مرجع عظیم الشان جهان تشیع متعاقبا از طریق همین کانال اعلام خواهد شد.
🔰نشر صرفا با #درج_لینک و ذکر منبع مجاز است. 👇👇👇
♦️ کانال اطلاع رسانی دروس سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم
http://eitaa.com/joinchat/1939931149C447ccbd80f