🔺 گزارش تصویری۲
🔹️اولين نشست هم انديشي و هم افزايي قرارگاه هاي علمي آموزشی حوزه خراسان با موضوع "تحولات جهان در دهه آينده و رسالت حوزه هاي علميه تشيع با نگاه به نقش ويژه هر قرارگاه "
▪️این مراسم امروز پنج شنبه ۱۳ خرداد با حضور علما، مسئولین حوزوی و اعضای محترم قرارگاه های علمی آموزشی قرآن و عترت، فقاهت و مجتهدپروری، فلسفه، کلام و زبان و ادبیات برگزار شد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
🔷 نشست و دیدار صمیمی همکاران مرکز مدیریت در بخش خواهران (امور مدارس، آموزش و پژوهش) با اساتید و مسئولین مدرسه علمیه فاطمیه (سلام الله علیها) شهرستان فاروج
#مدارس_خواهران
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌑به مناسبت چهاردهم خرداد، سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)
🔷 امام خمینی از منظر آیت الله سید حسن مرتضوی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
🏴۱۴ خردادماه
سالگرد ارتحال ملکوتی بنیان گذار انقلاب اسلامی و بزرگ مرجعی که احیاگر اسلام ناب محمدی صل الله علیه وآله وسلم بود، تسلیت باد .
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 مصاحبه کمتر دیده شده امام!
خبرنگار: شما که شخصیت دینی هستید، چرا وارد سیاست شدید؟! چرا از قالب مذهب خودتون رو خارج کردید؟!
🔹 امام خمینی قدس سره: اسلام یک مذهب سیاسی است که سیاست و عبادتش مخلوط به هم است و من الان هم دارم عمل به مذهب میکنم!
تا حالا در یک بعدش عمل میکردم الان هم در یک بعد دیگرش وارد شدم!
🔹 احکاماسلام آن مقداری که در سیاسات است بیشتر از عبادات است
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
🔷خالد ملا رئيس جمعيت علماى اهل سنت عراق دیروز ١٣ خرداد سال ١٤٠٠ در حرم مطهر امام رضا عليه السلام
🔺 در مراسم جارو صحن حرم مطهر_
#امام_رضا
#امام_رضا_علیه_سلام
#حرم_امام_رضا
#حرم_امام_رضا_علیه_السلام
#خالد_ملا
#جمعيت_علماى_اهل_سنت_عراق
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
💠مراسم جاروکشی در حرم امام رضا علیه السلام
جاروکشی از مشاغل قدیمی در حرم امام رضا علیه السلام است به طوری که در عهد صفوی خدمتی مستقل محسوب می گردید. قدیمی ترین سندی که به شغل جاروکشی اشاره دارد حکم خدمت و پرداخت حقوق دو جاروکش آستانه در سال 1011ه.ق است. به خدمت جاروکشی تا سال 1130 ه.ق به طور مکرر در اسناد اشاره شده است؛ بعد از این تاریخ، با وجود کاربرد واژه «جاروکش»، در اسناد، از آن به عنوان شغلی مستقل یاد نشده و جاروکشی بخشی از وظایف دربانان، فراشان و خادمان به شمار رفته است. یکی از مصارف موقوفات در بعضی از وقف نامه ها، تأمین هزینه جاروکشی حرم مطهر بوده است.
عنوان «جاروب کش آستانه» را گاه بعضی اشخاص برای ابراز ارادت و خضوع خود به امام رضا علیه السلام بر می گزیدند؛ همچنان که در بعضی از کتیبه ها عبارت « به سعی و اهتمام جاروب کش آستانه» آمده است.
در حال حاضر، جاروکشی روضه منوره و رواق ها بر عهده خادمان و فراشان و جاروکشی صحن ها بر عهده دربانان است که در شبانه روز در سه نوبت ( صبح، ظهر و شب) انجام می شود. جاروکشی روضه منوره و رواق ها پس از برگزاری مراسم تحویل کشیک، هر روز صبح برگزار می شود؛ به این ترتیب که جاروهای دسته کوتاه را در سینی بزرگی می گذارند و پس از پایان مراسم، خادمان و فراشان، جاروکشی را با مداحی آغاز می کنند. نظافت و جارو کردن کفشداری ها تا سال 1383ه.ش بر عهده کفشدارها بود؛ اما پس از این سال به بخش خصوصی واگذار شد. دربانان در گذشته، صحن ها را به سبب سنگ فرش نبودن و بیتوته کردن زائران، روزی پنج نوبت جارو می کردند که در حال حاضر به سه نوبت تقلیل یافته است. تنظیف و تطهیر صحن ها نیز از سال 1383 ه.ش به بخش خصوصی واگذار شده است و جاروکشی دربانان به صورت نمادین برگزار می شود. دربانان سه نوبت در روز، یک بار قبل از مراسم خطبه و تحویل کشیک، دیگر بار بعد از مراسم خطبه، و سومین بار دو یا یک ساعت مانده به غروب، مراسم جاروکشی را برگزار می کنند. در ماه مبارک رمضان، مراسم جاروکشی در دو نوبت، یک ساعت بعد از افطار و یک ساعت قبل از سحر برگزار می شود.
برگزاری مراسم جاروکشی اینگونه است که دربانان با لباس خدمت و جاروهای دسته بلند سبز رنگ، مقابل آسایشگاه دربانان، واقع در صحن انقلاب، رو به قبله و مضجع شریف امام رضا علیه السلام می ایستند و یکی از آنان به عنوان چاوشخوان، در مدح امام رضا علیه السلام و ائمه معصومین علیهم السلام اشعاری می خواند.
این اشعار شامل سروده هایی در مدح امام رضا علیه السلام است و در روزهای شهادت و یا ولادت ائمه اطهار علیهم السلام نیز اشعاری متناسب با آن مناسبت، توسط خادمین خوانده می شود. از جمله ابیاتی که در مدح امام رضا علیه السلام خوانده می شود می توان به بیت زیر اشاره کرد:
به دربار تو من مولا غلام حلقه در گوشم دم مرگ و شب اول مکن مولا فراموشم
رضا جانم، رضا، رضا جانم، رضا....
این اشعار شامل چندین بیت است که توسط چاوشخوان خوانده می شود که در فواصل ابیات، سایر خادمین نیز ذکر رضا جانم، رضا، رضا جانم، رضا.... را به صورت دسته جمعی تکرار می کنند؛
در همین حال، به ترتیب صحن های انقلاب، آزادی، قدس، جمهوری و صحن مسجدگوهرشاد را جارو می کنند. دربانان هنگام ورود و خروج از هر صحن، و همچنین مقابل پنجره فولاد صحن انقلاب و آزادی به امام رضا علیه السلام، سلام و ادای احترام می کنند؛ ایشان پس از جاروکشی همه صحن ها، مقابل پنجره فولاد یکی از دو صحن آزادی یا انقلاب، رو به قبله می ایستند و با دعای دسته جمعی، مراسم جاروکشی به پایان می رسد.
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
(روزگار فخیم فقه)
كولهباری از آفتاب به دوش
از اقالیم نور میآییم
خسته و داغدار و دردآلود
از افق های دور میآییم
ریشه داریم مثل كوه و درخت
باد از جا نمیكند ما را
چون «حدیث موثق قدسی»
میرسد تا خدا سند ما را
از ازل گوئیا كه در تقسیم
عشق كارش به ما محول شد
«مختصر» بود اصل نسخه عشق
با «حواشی» ما «مطول» شد
روزگاری لوای بیداری
بود بر شانه «كلینی» ما
اینك آن سرخ رایت خون را
میكشد شانه خمینی ما
از نفس های پاك روح خدا
گل خورشید از «حدیقه» دمید
شام دیجور جهل پایان یافت
«روزگار فخیم فقه» رسید
قرن ها قرن سالیان دراز
بحث كردند در «عموم و خصوص»
ره سپردند در «حواشی متن»
چشم بستند بر «ظهور نصوص»
بسته بر رویشان برای ابد
باب پاكیزه «طهارت» بود
«نهی از منكر، امر بر معروف»
مختصر در همان عبارت بود
شامل جمعشان نمیگردید
بركاتی كه جمع در جمعه است
«حجره»ها را جلا نمیبخشید
لمعاتی كه لامع از «لمعه» است
یاد آن روزها كه «شیرازی»
در صفوف جهاد با ما بود
شیخ مظلوم شهر، «فضلالله»
بر بلندای دار، تنها بود
گرچه فرزانگان وادی فقه
باب «الانسداد» را بستند
قائلین به انسداد هنوز
در میان صفوف ما هستند
مثل سنگند ساكت و سنگین
چشم بر گردش فلك دارند
دیده بربستهاند و «عندالظهر»
باز بر آفتاب شك دارند
راهی كوچههای بنبستند
در حصار «مقدمات» اسیر
از سرانجام راه خود غافل
پای در بند آرزوی حقیر
پشت كرده به واجبات خدا
رو به انجام تام «استحباب»
حال سابق برایشان باقی است
با تمسك به «اصل استصحاب»
ای كه عمریست صعب میسازید
صیغه اختلاف امت را
اینك اما بیا كه صرف كنیم
«مصدر» با شكوه وحدت را
ما كه از پیروان خورشیدیم
دلمان از امید «اشباع» است
منكرین طهارت خورشید!
قولتان بر خلاف «اجماع» است
تا به كی مثل «زید و خالد و عمر»
تحت تأثیر «حرف جر» بودن؟
ای خوشا استوار چون موسی
ایمن از «عامل» اثر بودن
وقت تنگ است و راه طولانی
در گذشت زمان خلافی نیست
بس كنید آی همرهان! آیا
بحث «حیض و نفاس» كافی نیست
وقت آن است كه از سر همت
گذر از سنگلاخ «سطح» كنیم
با اصول اصیل علم و عمل
فقه را قله قله فتح كنیم
وقت آن است تا در این یلدا
پاسدار حریم نور شویم
فرصتی نیست روبهرو ما را
باید آماده «ظهور» شویم
آمد از دامن افق مردی
كرد ما را ز خواب خوش بیدار
پیر ما در «كتاب حج» وا كرد
باب سرخ «برائت از كفار»
از فیوضات حضرتش ما نیز
باب «سبق و رمایه» را خواندیم
اینچنین در «اصول» بیداری
ما كتاب «كفایه» را خواندیم
داد بر معشر بشر توضیح
حكم مجموعه مسائل را
كرد با شیوهای دگر تدریس
دفتر شیخ را، رسائل را
شاهدان «حوادث واقع»!
این روایت «خلاف ظاهر» نیست
گرچه شبباوران ظلمتخو
قائل اند آفتاب طاهر نیست!
آه ای ساكنان شب! تا كی
ناظر «عكس مستوی» بودن؟
فصل «ارشاد» میرسد، زیباست
در پی امر «مولوی» بودن
باید از جان گذشت، باید رفت
كاهلی نیست در طبیعت ما
«عدمالاحتیاط» هم گاهی
«احتیاط» است در «طریقت» ما
اینك اینك برای یاری عشق
تا بسازیم فكر فردا را
بر بلندای كرسی تدریس
كاش میداشتیم «صدرا» را
گرچه فیضیه را شبستان ها
روشن از صد سراج وهاج است
حوزههای رشید علمیه
به تو ای «شیخ طوس» محتاج است
بر بلندای منبر تفسیر
گر جناب «طباطبایی» نیست
شكر لله كه از عنایت او
بین «میزان» و ما جدایی نیست
اینك اینك «شهید ثانی» را
باز مصداق دیگری داریم
تا كه در حوزه نور افشاند
«شیخ اشراق» دیگری داریم
میپسندند بعضی از طلاب
بحث در قسم های «عادت» را
من از ابواب فقه مشتاقم
باب روحانی «شهادت» را
باید از آسمان فراتر رفت
شرط پرواز را رعایت كرد
«بسط و اطناب» درد جایز نیست
باید «ایجاز» را رعایت كرد
(سید عبدالله حسینی)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
💠سخنرانی زنده تلویزیونی رهبر انقلاب اسلامی در سالروز ارتحال امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد
♦️حضرت آیتالله خامنهای ۱۴ خردادماه بهمناسبت سی و دومین سالروز رحلت حضرت امام خمینی (رحمهالله) با ملت ایران سخن خواهند گفت.
این برنامه ساعت ۱۱ روز جمعه ۱۴ خردادماه از شبکههای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سایت و صفحات KHAMENEI.IR در شبکههای اجتماعی بهصورت زنده پخش خواهد شد.
♦️مراسم سالگرد رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی هر سال با سخنرانی حضرت آیتالله خامنهای در حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزار میشد که با توجه به دستورالعملهای بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا، امسال نیز در حرم مطهر برگزار نمیشود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
💠هماکنون سخنرانی رهبر معظم انقلاب در سیودومین سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ره)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
💠 گزارش تصویری ۳
🔹️اولين نشست هم انديشي و هم افزايي قرارگاه هاي علمي آموزشی حوزه خراسان
♦️موضوع "تحولات جهان در دهه آينده و رسالت حوزه هاي علميه تشيع با نگاه به نقش ويژه هر قرارگاه "
♦️پنج شنبه ۱۳ خرداد
♦️با حضور علما، مسئولین حوزوی و اعضای محترم قرارگاه های علمی آموزشی قرآن و عترت، فقاهت و مجتهدپروری، فلسفه، کلام و زبان و ادبیات
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛