eitaa logo
معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
11.6هزار دنبال‌کننده
6.8هزار عکس
618 ویدیو
1.2هزار فایل
🏢 معاونت علمی حوزه علمیه خراسان 🏫 دفتر معاونت علمی حوزه علمیه خراسان: ☎️۰۵۱۳۲۰۰۸۴۱۰
مشاهده در ایتا
دانلود
برگزاری نشست علمی بررسی ضرورت درس فلسفه در حوزه علمیه به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان جنوبی، به همت مدرسه تخصصي اميرالمؤمنين (عليه‌السلام) بيرجند، نشست علمی بررسی ضرورت درس فلسفه در حوزه علمیه با حضور حجت الاسلام والمسلمين مهدي زماني فرد از اساتيد برجسته سطوح عالي حوزه علميه مشهد مقدس، برگزار می گردد. زمان: سه شنبه 18خرداد ماه/ ساعت 10:30 جلسه بصورت مجازي و با ورود از طريق لينك https://amir.lms2.hozehkh.com/ws/p1aj0szfo5p خواهد بود. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
💠 ابتکارات مدارس 💠 انتخابات اولویت امروز 💢نشست تخصصی در آستانه باحضور حجه الاسلام راجی زیدعزه...از فارغ التحصیلان مدرسه 🔰جریان شناسی انتخابات۱۴۰۰ 📌وظیفه ما طلاب چیست؟ 📌شرایط خاص وحساس کنونی... 🕰دوشنبه ۱۷خرداد ساعت۱۷تا۱۹ مدرسه علمیه امام علی بن ابیطالب علیه السلام ◽️جلسه در فضای باز برگزار می شود ◽️بخاطر محدودیت در صورت تمایل به شرکت نام خود را به آیدی👈@MohammadReza139 ارسال نمایید ◽️اولویت حضور با اساتید، طلاب وفارغ التحصیلان مدرسه •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
📷 🔺مراسم عزاداری و سوگواری شهادت رئیس مکتب شیعه، حضرت امام جعفر صادق علیه السلام با حضور علما، اساتید و روحانیون حوزه علمیه خراسان در محل مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
🔵 رایج‌ترین غلط‌های املایی 🔵 💠 اهمیت درست نویسی 🔶️ املای سمتِ‌راست غلط و املای سمت‌ِچپ درست است. ۱. آنفلوآنزا ← آنفولانزا ۲. اصراف ← اسراف ۳. اصطحکاک ← اصطکاک ۴. اطاق ← اتاق ۵. اطراق ← اتراق ۶. الحمدالله ← الحمدلله ۷. الویت ← اولویت ۸. انشاالله ← ان‌شاءالله ۹. انظباط ← انضباط ۱۰. باطری ← باتری ۱۱. بلاخره ← بالاخره ۱۲. بلیط ← بلیت ۱۳. به‌شخصه ← بشخصه ۱۴. بیاندازد ← بیندازد ۱۵. بی‌مهابا ← بی‌محابا ۱۶. بیوفتد ← بیفتد ۱۷. پاچه‌خواری ← پاچه‌خاری ۱۸. پلمپ ← پلمب ۱۹. پیش‌خوان ← پیش‌خان ۲۰. تزئین ← تزیین ۲۱. توفان ← طوفان ۲۲. چرخ و فلک ← چرخ‌ِفلک ۲۳. حدالامکان ← حتی‌الامکان ۲۴. خوار و بار ← خواربار ۲۵. درد و دل ← دردِدل ۲۶. ذغال ← زغال ۲۷. راجبه ← راجع به ۲۸. رزالت ← رذالت ۲۹. رزیلانه ← رذیلانه ۳۰. زیباشناسی ← زیبایی‌شناسی ۳۱. سانتریفیوژ ← سانتریفوژ ۳۲. سایبان ← سایه‌بان ۳۳. سپاس‌گذار ← سپاس‌گزار ۳۴. سئوال ← سؤال ۳۵. ضرب‌العجل ← ضرب‌الاجل ۳۶. طپش ← تپش ۳۷. طپیدن ← تپیدن ۳۸. علاقمند ← علاقه‌مند ۳۹. غلطیدن ← غلتیدن ۴۰. فارق از ← فارغ از ۴۱. فن‌آوری ← فناوری ۴۲. قوائد ← قواعد ۴۳. لشگر ← لشکر ۴۴. مابه‌ازا ← مابازا ۴۵. ماکارانی ← ماکارونی ۴۶. مبداء ← مبدأ ۴۷. متالوژی ← متالورژی ۴۸. متنابهی ← معتنابهی ۴۹. مرحم ← مرهم ۵۰. مشمول‌ذمه ← مشغول‌ذِمه ۵۱. ملات ← ملاط ۵۲. ملقمه ← ملغمه ۵۳. منشاء ← منشأ ۵۴. مُنقّص ← مُنغّص ۵۵. نیاندازد ← نیندازد ۵۶. نیوفتد ← نیفتد ۵۷. وحله ← وهله ۵۸. ویالون ← ویولن ۵۹. یا ابوالفضل ← یا اباالفضل ۶۰. یهو ← یه‌هو (یک‌هو) مدرس و نویسندهٔ مطلب: بهروز صفرزاده •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
♦️ تحقق مشارکت حداکثری ♦️ انتخاب اصلح ♦️نقش سازنده مدارس علمیه 💠 ایام پیش رو ایامی حساس و سرنوشت ساز برای ملت ما و حوزه های علمیه است همه ما نسبت به تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات و تلاش برای معرفی شاخصه های گزینش اصلح وظیفه داریم ،مداخله در انتخابات از مصادیق اهتمام به امور مسلمین است و هیچگاه در طول تاریخ علما و حوزویان نسبت به سرنوشت مردم بی تفاوت نبوده اند. 💠 حضور و مداخله موثر و گسترده مدارس علمیه، اساتید ،طلاب و فضلای محترم در امر خطیر انتخابات صرفا با توصیه اخلاقی تحقق پیدا نمی کند و نیازمند برنامه ریزی و تشکیل یک اتاق فکر قوی و عالم در هر مدرسه است، باید صمیمانه تشکر کرد از مدیران محترم مدارسی که اولویت ها را به خوبی تشخیص داده اند و با برنامه ریزی عالمانه، ایام پرنشاط و خاطره انگیزی را برای طلاب مدرسه با مشارکت آگاهانه در امر انتخابات رقم زده اند . 💠 تحلیل مناظرات انتخاباتی، نقد و بررسی برنامه کاندیداها ،دعوت از اساتید و آگاهان ، تشکیل جلسات گفتگو و نقد و نظر ،دعوت از والدین طلاب و ترغیب و تشویق آنها به حضور حداکثری در امر انتخابات،دعوت از جوانان و نوجوانان محله و ساماندهی رای اولی ها، حضور در مساجد و محافل مردمی، ماموریت دادن به طلبه های مدرسه برای گفتگو با خانواده، آشناها و فامیل و دهها ابتکار دیگر نه تنها آگاهی های سیاسی طلبه های ما را افزایش می دهد بلکه می تواند به نقطه عطفی در مسئولیت پذیری اجتماعی و مشارکت در امور جامعه اسلامی برای طلبه ها تبدیل شود. ادامه در پیام بعدی👇👇👇 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
💠 قطعا فعالیت در گروه ها و فضای مجازی اثر بخش و لازم است اما فعالیت های مجازی نباید ما را از میدان و فضای حقیقی غافل کند بسیاری از مخاطبان ما حضوری در فضای مجازی ندارند و ای بسا امروز ضرورت حضور در فضای حقیقی برای فضلا و طلاب محترم بیش از پیش احساس می شود. 💠 با تاکید مدیر محترم حوزه علمیه خراسان و نظر و مشورت اساتید و مدیران و کادر مدارس ،حال که تمامی امتحانات در تمامی مقاطع برای بعد از انتخابات برنامه ریزی شده است بی صبرانه منتظر اقدامات ، گزارشات و ابتکارات مدارس در زمینه تشویق و تحقق مشارکت حداکثری و معرفی شاخصه های اصلح گزینی هستیم. 💠 بیانات و فرمایشات رهبر معظم انقلاب و امام راحل عظیم الشان خمینی کبیر (ره) شاخص حرکت ما در تمامی امور و از جمله انتخابات است. # مشارکت حداکثری # انتخاب اصلح # انتخابات، بعد امتحانات •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
🔷️جای خالی خواجه نصیر درایران 🔷️عباس ایزدپناه- عضو هیات علمی دانشگاه 🔷️ یکی گفته بود بیایید به ابن سینا بر گردیم و دیگری چون مرحوم فردید گفته بود به هاید گر برگردیم و دیگری گفته به ملا صدرا و یا حتی نظریه باز گشت به گادامر یا مطهری و اقبال لا هوری. اینها همه مهم هستند ولی من تا کید می کنم که ایران و جهان امروز برای نجات از بحران باید به خواجه نصیر الدین طوسی بازگردد. 🔷️ اما چرا به خواجه برگردیم ؟ پاسخ این است که او اسطو ره تمام قد در تعامل گرایی نظری و عملی است. این حکیم بی نظیر درعمل توانست با مغولها !!! طرح هم اندیشی و همیاری بریزد و آنان را به فرهنگ اسلام و تشیع بکشاند. این رخداد تاریخی به نظرم یاد آ‌‌ور فرهنگ و اندیشه تعاملی مو لای خواجه علی ع است که ۲۵ سال تعامل با مخالفان فکری و سیاسی خود داشت که در خطبه شقشقیه از آن به خار در چشم و استخوان در گلو تعبیر کرده است. خواجه می توانست مانند شیعیان دیگر سیاست جنگ و یا سکوت مصلحتی را برگزیند و به کرسی استادی و تالیف کتاب بسنده کند اما با مغولهای و حشی راه گفت و گو و حتی همیاری را گشود و از امکانات آنان در جهت ترویج دانش و علوم و عدالت بهره برد. 🔷️ آری درایران انقلابی شیعی امروز که مدیران سیاسی آن حتی شیعیان همکیش منتقد متدین متفکر خودرا به دشمنی و انزوا می کشانند ، خواجه بزرگ می تواند مغول بی فرهنگ شمشیر به دست را به دوست شیعی متدین مبدل کند!! ایران و جهان امروز به مدیران و اساتید خواجه نصیر گونه نیاز مند است و نه کسانیکه حتی شیعه دوازده امامی انقلابی و منتقد را به خانه نشینی یا سکوت و دشمنی می کشانند !! 🔷️ راستی مبنا و ریشه این تفاوت فا حش و تناقض گون در اندیشه شیعه در کجا است ؟ خواجه چگونه خواجه شد که حوزه قم ما و دانشگاهها از تربیت او عاجز ند ؟ آیا ریشه این عظمت در فلسفه دانی است ؟ آیا او چون شیعه است اینگونه است ؟ آیا چون عارف و اخلاقی است ؟ به نظرم دیگران هم مثل غزالی ، فخر رازی ، شیخ صدوق ، شیخ مفید رحمه الله علیهم فلسفه دان ، شیعه ، عارف و ... بودند اما خواجه نصیر نشدند. 🔷️ به نظر ما ریشه عظمت خواجه در تفکر تعاملی بنیادین است. او میان عقلانیت فلسفی مشائی و اشراقی و عقلانیت و معنویت علوی و فاطمی تعامل عمیق بر قرار کرد که محصول آن جز فرهنگ و اخلاق و سیاست و مدیریت تعاملی خواجه نمی توانست باشد. او در شرح اشارات در نقد نظریات امام رازی و فهم یا هرمنوتیک متن اشارات نشان دادکه او دردرجه نخست یک فیلسوف نقاد اهل مناظره با ادب و اخلاق علوی است لذا برای رازی سنی اشعری فیلسوف احترام عجیب قایل است و سرسوزنی تحقیر و توهین در کارش نیست. از سوی دیگر او یک شیعه متکلم علوی عقلانی است. او میان کلام علوی و فلسفه مشائی و عرفان ابو سعید و کلام اشعری غزالی و رازی تعارض و ناساز گاری نمی شناسد که آنهارا کاملا در فضای هم اندیشی و همیاری تکمیل گر هم می داند. این فرهنگ و سبک اندیشه در نظر و معرفت ، دقیقا همین intractionism یا تعامل گرایی بنیادین امروز ما است که در عرصه اخلاق و سیاست، به هم اندیشی و همیاری با مغولان و جذب و اصلاح معجزه آسای آنان منتهی می شود. 🔷️ خواجه درتاریخ اسلام مظلوم و ناشناخته است. این گنج عظیم فلسفه و کلام و تشیع تعاملی را نیک بشناسیم و الگو یش قرار دهیم که نیاز فوری و اورژانسی بحرانهای علمی ، اخلاقی - تربیتی و سیاسی ایران و جهان امروز ما است. 🔷️ کلید واژه: خواجه نصیر- مغولها - سیاست تعاملی - معرفت تعاملی - اخلاق تعاملی. عباس ایزدپناه/ خرداد۱۴۰۰ 🔺 تذکر: یادداشت های منتشر شده در کانال ،صرفا جهت اطلاع،نقد و ارزیابی اساتید و فضلای ارجمند است . •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
💠 گفتگو با پرفسور مهدی محقق دانش آموخته حوزه علمیه مشهد و چهره ماندگار کشور ♦️ مصاحبه توسط رضا کشاورز و محمود محقق - طلاب سطح یک 💠من مهدی محقق فرزند مرحوم حاج شیخ عباسعلی واعظ خراسانی که در سال 1308 در مشهد به دنیا آمدم .پدرم از وعاظ مشهور مشهد بود و در واقعه مسجد گوهر شاد به جهت منبری که علیه حکومت سخنان تندی گفته بود به مدت سه سال از 1314 تا 1317 در زندان قصر به سر برد و پس از رهایی از زندان خانواده ی ما به تهران منتقل شدند. ♦️از چه سالی وارد حوزه شدید و در کدام مدرسه اقامت داشتید؟ 💠نخست در مدرسه ی مروی به طول یکسال مقدمات صرف و نحو را خدمت مرحوم حاج سید هادی ورامینی خواندم و پس از وفات او به مدرسه سپهسالار قدیم رفتم ،در آنجا مغنی و مطول و معالم را نزد برخی از مدرسین خواندم سپس به مشهد آمده و مطول را نزد ادیب نیشابوری خواندم و در سال 1327 وارد دانشکده ی معقول و منقول شدم و به موازات آن دروس فلسفه و کلام را نزد استادان بزرگ تهران از جمله مرحومان میرزا مهدی آشتیانی و شیخ محمد تقی آملی و میرزا ابو الحسن شعرانی و میرزا مهدی الهی قمشه ای خواندم و تا آنکه موفق به اخذ درجه ی اجتهاد از مرحومان آیت الله محمد حسین کاشف الغطاء و آیت الله سید محمد تقی خوانساری شدم . ادامه👇👇👇👇
♦️تحصیلات دانشگاهی شما در کجا و چگونه بود؟ 💠من در سال 1330 لیسانس رشته ی منقول را گرفتم و بلافاصله به دانشکده ی ادبیات رفتم و در سال 1333 از دانشکده آنجا لیسانس گرفتم و در همان زمان دوره ی دکتری دانشکده ی معقول و منقول را به پایان رساندم و در سال 1338 از رساله ی دکتری خود در رشته ی زبان و ادبیات فارسی دفاع کردم و سپس در سال 1339 دانشیار و در سال 1345 استاد رسمی دانشکده ادبیات در دانشگاه تهران شدم . ♦️در طول مدت تحصیل بیشتر به کدام دروس علاقه مند بودید؟ 💠من پس از آشنایی با ادیب نیشابوری و درک درسهای او علاقه مند به ادبیات عرب شدم و در تهران فصلی خدمت مرحوم بدیع الزمان کردستانی متون مهم ادب عربی همچون مقامات حریری و حماسه ی ابو تمام و دوانین متنبی وبحتری را خواندم ،همچنین در این اواخر توجه من به تاریخ پزشکی در اسلام و ایران جلب شد و آثار بسیاری را در این زمینه به زبان های فارسی و عربی و انگلیسی چاپ کرده ام . ♦️اما در مورد بحث پژوهش، لطفا نقاط ضعف و قوت پژوهش در حوزه های علمیه را بیان فرمائید. 💠نقاط قوت پژوهش در حوزه های علمیه این است که در حوزه ها هنوز سنت های علمی وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از کوشش در راه علم به عنوان یک عبادت رابطه ی صمیمانه بین استاد و شاگرد رعایت الاعلم فالاعلم . نقاط ضعف پژوهش در حوزه های علمیه عبارت است از :عدم توجه به منابع و مآخذ مناسب ، بی اطلاع بودن از آنچه در جاهای دیگر در همان علمی که در حوزه تدریس می شود ،بسته نگه داشتن حوزه از اطلاعات تازه و نو . ♦️برای پیشرفت هرچه بیشتر پژوهش در حوزه های علمیه چه توصیه هایی دارید؟ 💠پیش از وارد شدن در هر علمی جایگاه آن علم بر اساس کتابهای تقاسیم العلوم معین شود و مبادی و مقدمات آن علم مورد بحث و تبیین قرار گیرد ،پس از آن منابع و مآخذ مورد نظر دیده شود تا آنچه که اهل علم آن را استفراغِ وُسع می خوانند، حاصل شود و مسئله ی تحریر و کتابت مقالات علمی بیش از پیش رایج گردد. و در همه ی این مواد از استادان با تجربه استفاده شود و نمونه های کامل پژوهش در هر علم به دانشجویان معرفی شود . ♦️شما سن علمی پژوهش برای طلاب را از چه مقطعی و چه زمانی مناسب می بینید؟ 💠از همان مقطعی که طلبه شروع می کند به خواندن متن کتابی باید معلم او روش تحقیق را به او یاد دهد مثلا اگر شروع به صرف و نحو کرده ،اگر شاهدی از شعر عرب هست از کتاب جامع الشواهد تجزیه و ترکیب و معنی را به دست آورد، اگر آیه ای از آیات قرآن هست معنی را به دست آورده و بعد مراجعه کند به کتب تفاسیر و تفسیر آیه ی مورد نظر را به دست آورد .و این خودش می شود مقدماتی از پژوهش .به همین کیفیت در علم منطق مثلا اگر حاشیه ی ملا عبد الله می خواند کتاب جوهر النضید علامه حلی یا کتاب شرح شمسیه ی قطب الدین رازی در کنارش باشد یا اگر فقه می خواند به چند کتاب فقهی دیگر در همان مبحث مراجعه کند و حتی اگر در دسترس داشته باشد در آن مبحث به مکتب های دیگر فقهی رجوع کند و به همین ترتیب در فلسفه و کلام و سایر علوم در هر مقطعی باید منابع و مآخذ را در اختیار داشته باشد و معلم روش و کیفیت پیدا کردن مطالب را از منابع یاد بدهد و تدریجا طلبه عادت می کند در هر مقطعی باروش تحقیقی جلو برود . ♦️لطفا آثار و همچنین روش پژوهشی خود را بیان فرمائید؟ 💠من متجاوز از هشتاد کتاب و دویست مقاله دارم که به زبان های فارسی عربی و انگلیسی در بیست کشور جهان چاپ شده است .یکصد و چهل مقاله من در مجموعه کتاب هفت بیست گفتار آمده است. مهم ترین کتاب های تحقیقی من تحلیل اشعار ناصر خسرو و فیلسوف ری محمد ابن زکریای رازی است .کتاب های بسیاری را تصحیح کرده ام که در مقدمه آن مقاله ای تحقیقی درباره ی آن کتاب آمده است .از نظر موضوع آثار من عبارت از علوم قرآنی = وجوه قرآن حُبَیش تِفلیسی و لسان التنزیل(فرهنگ الفبایی لغات قرآن ) فلسفه = در دوره متقدم، شرح الهیات شفای ملا مهدی نراقی و حدوث العالم فرید الدین غیلانی و در دوره متأخر، شرح منظومه ی حاج ملا هادی سبزواری، قبسات میر داماد وتعلیقیه بر شرح منظومه. منطق = کتاب منطق و مباحث الفاظ . در کلام = شرح باب حادی عشر علامه ی حلی . پزشکی = مجموعه ی متون و مقالات در تاریخ پزشکی در اسلام و ایران و نیز در آمدی بر تاریخ پزشکی در اسلام و ایران (فرهنگ الفبایی اصطلاحات پزشکی و دارو شناسی ). ادبیات فارسی = شرح بزرگ دیوان ناصر خسرو که دو جلد از پنج جلد آن چاپ شده است. روش پژوهشی که من همیشه به کار می بردم نخست اینکه ببینم که دیگران چه روشی را به کار برده اند دانشمندان بزرگ و آن کسانی که شهرت دارند و شهرت پیدا کرده اند و تحقیقات مهمی را انجام داده اند آثار آنها را من همیشه خوانده ام تا روش آن ها را به کار ببرم مثلا دیدم که دانشمندان همیشه منابع دسته اول را به کار می برند و من هم همان روش را دنبال کردم ، ادامه👇👇👇👇
دیدم کسانی که می خواهند شرح حال کسی را بنویسند نخست به شرح حال خودنوشت آن دانشمند مراجعه می کنند و یا اگر نباشد به شرح حال شاگردان و خانواده آن عالم مراجعه می کنند یا از آثارش استنباط می کنند که آن شخص که بوده و چه بوده . از این جهت است که همیشه دقت علمی را نخست باید از دیگران آموخت و کوشش کرد که آن دقت را در به کار بردن منابع اصیل و باارزش در کار های پژوهشی خودشان به کار ببرند . ♦️اگر به دوران طلبگی بازمی گشتید مایل بودید در محضر کدام استاد تلمذ نمایید؟ 💠الآن دلم می خواست که درس ادیب نیشابوری می رفتم و کتاب مغنی و مطول را یک بار دیگر مرور می کردم یا به درس آشیخ محمد تقی آملی می رفتم و یک دوره شرح منظومه را با توجه به حواشی و تعلیقات میرزا مهدی آشتیانی و خود مرحوم آملی مطالعه می کردم وهمچنین سایر کتاب هایی که خوانده بودم نزد استادانم تلمّذ کنم. من از همه ی آنها راضی هستم و هنوز هم فکر می کنم که اگر مرحوم محمد علی مدرس تبریزی زنده بود یک دوره ی دیگر فقه را خدمت ایشان می خواندم . ♦️به عنوان آخرین سؤال اگر مطلبی را در نظر دارید بفرمائید. 💠سخن پایان من این است که طلاب گرامی و دانشجویان ارجمند از شرح حال گذشتگان عبرت و پند بیاموزند و بدانند که با کوشش و جدیت می توانند به مقامات عالی علمی برسند. هیچ ملتی با تنبلی و کاهلی به جایی نرسیده چه در شرق و چه در غرب و چه در هر مذهب و ملتی آن کسانی موفق شدند که در عرصه ی علم کوشش کرده اند و زحمت کشیده اند و این شعار ما هم هست از قرآن کریم که (لیس للانسان إلّا ما سعی): سود هر کس به قدر کوشش اوست . •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
💠خاطره ای از استاد شهید مطهری (ره) در دانشگاه شیراز: 🔺یادم هست در هفت هشت سال پیش در دانشگاه شیراز از من دعوت کرده بودند برای سخنرانی ( انجمن اسلامی آنجا دعوت کرده بود ). در آنجا استادها و حتی رئیس دانشگاه، همه بودند. یکی از استادهای آنجا که قبلا طلبه بود و بعد رفت آمریکا تحصیل کرد و دکتر شد و آمد و واقعا مرد فاضلی هم هست ، مامور شده بود که مرا معرفی‌ کند. آمد پشت تریبون ایستاد ( جلسه هم مثل همین جلسه، خیلی پر جمعیت‌ و با عظمت بود ) یک مقدار معرفی کرد : من فلانی را می‌شناسم، حوزه قم‌ چنین، حوزه قم چنان و . . . بعد در آخر سخنانش این جمله را گفت : ” من این جمله را با کمال جرات می‌گویم : اگر برای دیگران لباس روحانیت‌ افتخار است ، فلانی افتخار لباس روحانیت است “. آتش گرفتم از این‌ حرف. ایستاده سخنرانی می‌کردم، عبایم را هم قبلا تا می‌کردم و روی تریبون‌ می‌گذاشتم. مقداری حرف زدم، رو کردم به آن شخص، گفتم : آقای فلان ! این چه حرفی بود که از دهانت بیرون آمد؟! تو اصلا می‌فهمی چه داری‌ می‌گویی؟! من چه کسی هستم که تو می‌گویی فلانی افتخار این لباس است. با اینکه من آنوقت دانشگاهی هم بودم و به اصطلاح ذوحیاتین بودم، گفتم : آقا! من در تمام عمرم یک افتخار بیشتر ندارم، آن هم همین عمامه و عباست. حماسه حسینی، ج ۲، ص ۲۸۹ # افتخار طلبگی 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
🔺 به روحانی بودن خودم افتخار می کنم 💠علیرغم اینکه ۵۰ سال است که معلم هستم و چهل سال هم در تلویزیون برنامه اجرا می کنم، به روحانی بودن خودم افتخار می کنم و حاضرم به دوران طلبگی برگردم. 🔷علیرغم اینکه 50 سال است که معلم هستم و چهل سال هم در تلویزیون برنامه اجرا می کنم، به روحانی بودن خودم افتخار می کنم و حاضرم به دوران طلبگی برگردم. 🔷رئیس ستاد اقامه نماز کشور، با بیان اینکه دوران طلبگی درخشان است و هیچ موقع دوران آخوندی و طلبگی تمام نمی شود، گفت: هرچه در دنیا فساد بیشتر شود، ارزش معنویت هم زیادت می شود. 🔷وی، هویت روحانیت را طلب علم و خدمت به مردم دانست و ادامه داد: اگر یک طلبه خوب درس بخواند مانند شهید مطهری می شود و اگر هم نتوانست مانند مطهری درس بخواند، کتاب های ایشان را به منظور آشنا شدن با اندیشه ها و قلم این شهید والامقام و خدمت به جامعه بخواند. 🔷حجت الاسلام والمسلمین قرآئتی با بیان اینکه طلبه باید برای خدا درس بخواند، تصریح کرد: طلبه هیچ موقع نباید برای خودش خط و نشان بکشد که درس می خوانم تا قاضی، امام جمعه، نماینده مجلس، و... شوم، بلکه باید هدف از درس خواندنش آشنا شدن با اسلام باشد. 🔷رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه حرف اول را مدیریت می زند و خیلی ها باسواد هستند، ولی بلد نیستند از سوادشان درست استفاده کنند، اظهار کرد: طلبه باید مبانی دینی و اخلاقی را در اختیار نسل نوجوان و جوان قرار دهد و از فرصت ها نهایت بهره مندی را در زمینه کسب علم داشته باشد. ادامه👇👇👇👇
🔷وی  با تاکید براینکه درس حوزه هیچ وقت نباید تعطیل شود، ادامه داد: یک طلبه به خاطر گرم و سرد شدن هوا نباید درس را تعطیل کند و از سال اول یا دوم احکام فقهی نوجوانان را تبلیغ کند. همچنین  از روز اولی که درسش را شروع می کند یک کتاب داستان راستان همراه خودش برای خواندن یا هدیه دادن به خواهر و بردارش به منزل ببرد. 🔷حجت الاسلام والمسلمین قرآئتی، تسلط بر ادبیات را برای طلبه ضروری دانست و گفت: طلبه باید هرچیزی را که می خواند یا واجب باشد، یا مستحب و یا این که مشکل جامعه را حل کند. رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه طلبه باید از نظر علمی، دینی و قرآنی دستش پر باشد، تصریح کرد: طلبه ای که ذهنش از قرآن و نهج البلاغه پر باشد، باسوادترین مردم روی کره زمین شاگردی اش را خواهند کرد 🔷حجت الاسلام والمسلمین قرآئتی با بیان اینکه یک طلبه باید 15 مهارت را یاد بگیرد، خاطرنشان کرد: تبلیغ، پژوهش، تفسیر، شنا، رانندگی، کلاس داری، ورزش های مختلف و ...، از مهمترین مهارت ها است. 🔷رئیس ستاد اقامه نماز در پایان یادآور شد: دلیل این که منبرهای ما خروجی ندارد به خاطر این است که افراد قلم همراهشان نیست تا مطالبی که سخنران بیان می کند را یادداشت و در اوقات بیکاری مرور کند. # افتخار طلبگی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
📌 سلسله نشستهای تخصصی کانون نظام اسلامی حوزه علمیه خراسان ✳️ با عنوان « فقه انتخابات » 🔹نخستین جلسه ؛ جایگاه رأی مردم در نظریه ولایت مطلقه فقیه 👤 با ارائه استاد محترم حضرت آیت الله سید محمدرضا مدرسی یزدی 🕑 زمان : دوشنبه ۱۷ خردادماه ساعت ۱۸ الی ۱۹:۳۰ مکان : مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد 🔺این دوره همزمان بصورت آنلاین « وبینار » نیز برگزار میشود. 👈 جهت ورود به سامانه کلیک کنید 👉 https://masathe4.lms2.hozehkh.com/ws/entekhabat •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
📣مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان در راستای پذیرش کیفی داوطلبان ورود به حوزه، برگزار می کند: 🔰دوره توانمندسازی مشاوران و روانشناسان طرح غربالگری سنجش سلامت روان ✅ویژه روانشناسان و مشاوران حوزوی ♨️با حضور اساتید برجسته کشوری ☎️علاقه مندان میتوانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 05132008828 تماس حاصل نمایند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
💠 افتخار طلبگی 💠 خدایا! شکرت 🔷آیت الله العظمی نوری همدانی: 🔺خدا را شاکریم که در بین این همه شغل، شغل طلبگی که مهمترین شغل یک روحانی است به ما عطا فرمود. 🔺ایشان با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب به طلبگی افتخار می‌کنند، متذکر شد: بارها مدرک دکتری را به رهبر معظم انقلاب پیشنهاد دادند اما ایشان فرمودند به طلبگی افتخار می‌کنم. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠مناجات با حضرت دوست 💠 لذت طلبگی 🔷اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ يَا غَافِرُ يَا سَاتِرُ يَا قَادِرُ يَا قَاهِرُ يَا فَاطِرُ يَا كَاسِرُ يَا جَابِرُ يَا ذَاكِرُ يَا نَاظِرُ يَا نَاصِرُ خدایا از تو مى خواهم به حق نامت اى آمرزنده اى پرده پوش اى توانا اى قاهر اى آفریننده اى شکننده اى بهم پیوند دهنده اى یادآورنده اى بیننده اى یارى دهنده 🔷سُبْحانَکَ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ خَلِّصْنا مِنَ النّارِ یا رَبِّ  منزهى تو اى که نیست معبودى جز تو ، فریاد فریاد  بِرَهان ما را از آتش اى پروردگار •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
🔹حظی از اسلام نبرده اند🔹 📣 امام خمینی 🔺اختلافات ما باید کمتر بشود. من متأسفم که در بعضی از بلاد می‌شنوم اختلاف شده است. اختلاف سرِ چه؟ برای چه اختلاف؟ آنهایی که اختلاف می‌اندازند، اینها معلوم شد از اسلام اصلاً حظی ندارند. این اختلاف معنایش این است: شکست اسلام. اگر ما با هم مختلف بشویم، اسلام شکست می‌خورد. 🔺 اگر در قشر روحانی خدای نخواسته مردم احساس کنند که این اختلافات برای دنیاست ـ برای دین که اختلافی در کار نیست، همۀ ما، همۀ ما یک دین داریم، یک قرآن داریم، اگر اختلافی پیدا بشود اختلاف روی اساس دنیاست، شیطان است که اختلاف می‌اندازد ـ 🔺 اگر سایر مردم توجه کنند که ملاّها روی هواهای نفسانی با هم مختلف هستند، طلبه‌ها روی هواهای نفسانی با هم مختلف هستند، مردم از شما رو برمی‌گردانند. اگر از شما رو برگرداندند، اسباب شکست شماست؛ شکست شما شکست اسلام است. وظیفۀ شما سنگین است آقا! شما باید با اخلاق خودتان، با اعمال خودتان مردم را دعوت کنید. 🔺شما هادی مردم هستید. شما باید چراغ باشید. شما باید نور باشید. تهذیب کنید نفوس خودتان را. حب دنیا را از نَفْسِتان بیرون کنید، رأس کل خطیئه است. همۀ خطاها از حب دنیاست، از حب شهرت است. این حب را از دل خودتان بیرون کنید، بمیرانید این حب را؛ زنده بشوید به زندگانی اسلام: زندگانی الهی. شما الهی بشوید. وحدت پیدا بکنید. صفتان را واحد کنید. 📚 نمایندگان علما و طلاب، و اقشار مختلف مردم، ۱۳۵۷/۱۲/۱۱ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
💠 متن خیر مقدم معاون آموزش و مسئول شورای راهبری قرارگاههای علمی آموزشی حوزه علمیه خراسان در افتتاحیه اولین نشست هم اندیشی قرارگاهها بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آل طاهرین 🔷 خیر مقدم و خوش آمد عرض می کنم خدمت تمامی استادان ارجمند، میهمانان گرامی ،اعضای محترم و کارشناسان قرارگاههای علمی آموزشی حوزه علمیه خراسان ،اعضای معزز گروه های علمی و شورای آموزش ،معاونان و مسئولان دفاتر مرکز مدیریت حوزه خراسان و مدیران ستادی معاونت آموزش. هم چنین تشکر ویژه دارم بابت حضور و قبول دعوت، خدمت استاد ارجمند آیت الله آقای حاج شیخ مهدی مروارید عضو محترم شورای عالی حوزه علمیه خراسان ، ایت الله شیخ مصطفی اشرفی شاهرودی استاد معظم حوزه خراسان و مدیر معزز و دانش پرور حوزه خراسان، استاد گرانقدر آیت الله آقای سید مصباح عاملی. 🔷گرامی می داریم یاد و خاطره علما ، بزرگان و شهدای حوزه های علمیه را بالاخص یاد و خاطره امام راحل عظیم الشان امام خمینی رضوان الله تعالی علیه را در آستانه 14 و 15 خرداد ، آن مرد بزرگ و مجاهد عظیم الشان و عالم کم نظیر و جامع الاطراف که با رهبری داهیانه و موید من عندالله و همراه ساختن اقشار و توده ها ،تنها انقلاب دینی قرن بیستم را به پیروزی رساند و معادلات زندگی انسانها را به سود دینداری و خداباوری دستخوش تغییر ساخت. ادامه👇👇👇👇👇
🔷این بنای مستحکم و زیر ساخت پولادین با راهبری ولی فقیه زمان مقام معظم رهبری مدظله العالی ، حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی را هدفگذاری کرد و با تبیین راهبردهای این حرکت در بیانیه گام دوم مسئولیت های بزرگی را فراروی حوزه های علمیه و عالمان دینی نهاد. 🔷دهه آینده اصلی ترین فرصت نظام اسلامی برای فعال کردن کارآمدی آموزه های اسلام و تشیع در جامعه و جهان است ، به همین منظور اولین هم اندیشی استادان و اعضای قرارگاههای علمی حوزه خراسان با موضوع "تحولات جهان در دهه آینده و رسالت حوزه های تشیع "برنامه ریزی شده است . 🔷 در همین جا،شایسته است از ابتکار مدیر اندیشمند و دانش پرور حوزه علمیه خراسان که خود از استادان سطوح عالی همین حوزه است برای ساماندهی گروه های علمی در قالبی جدید به منظور ارتقاء علمی و آموزشی حوزه تشکر و قدردانی کنم. 🔷اداره علمی حوزه ،نیازمند مشارکت جدی و تاثیر گذاری استادان رشته های مختلف دانشی ،در حوزه است ،این قرارگاهها می توانند بازوان مشورتی قوی برای مدیر حوزه ،و راهبر فعالیت های معاونت های مختلف خصوصا آموزش و پژوهش باشد. 🔷فرصت های فراوان و بی بدیلی که در کشور و اقصا نقاط عالم با پیروزی نظام مقدس اسلامی در اختیار حوزه های علمیه قرار گرفته ،در کنار تهدیدهای فراوانی که دینداری و خداباوری و معنویت برخاسته از وحی را دراعماق و لایه های مختلف جوامع بشری خصوصا نسلهای جوان نشانه رفته است ضرورت هم افزایی ،هم دلی و برنامه ریزی عالمانه و هدفمند را صد چندان می کند. 🔷معنویت های نوظهور،فرقه های انحرافی و دست ساخته ،عشوه گر های نوبه نو عروس دنیا در قالب های خلاب و فریبنده در فضای حقیقی و مجازی ، و سعت ابعاد امروزین الحاد و خداناباوری اعم از فلسفی ،معنوی و اجتماعی ،هشیاری و تکاپوی علمی و تبلیغی حوزه و عالمان اسلامی را می طلبد تا مصون سازی جامعه به خصوص نسل جوان دانشگاهی در برابر رسوب الحاد و پیوستن ایشان به جریان رو به رشد دیانت و خداباوری ،سرعت و ارتقاء یابد. 🔷رجاء واثق دارم این حوزه عریق و کهن که منتسب به عالم آل محمد امام علی بن موسی الرضا علیه السلام است و یادگار بزرگان و اندیشمندانی همچون شیخ طوسی و خواجه نصیر و طبرسی و آخوند خراسانی و.....بتواند به مسئولیت تاریخی و دینی خود در این برهه حساس تاریخی عمل کند. 🔷در این نشست علمی و فاخر به اقتضای زمان و فرصت دقایقی در خدمت اعضای قرارگاهها و اساتید حاضر در جلسه خواهیم بود تا پیرامون موضوع نشست ،افاضه فرمایند . والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته پنج شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ ه.ش •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
منطق تعلیمی کتاب باز.pdf
268.6K
💠 سؤالات امتحانات پایان سال تحصیلی مقطع عمومی حوزه علمیه خراسان 🔺 سال تحصیلی 1400-1399 🔹امتحان منطق تعلیمی (کتاب باز) •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖
تقویم کلاسی دوره فشرده دانش افزایی شماره 2، دروس سطح 2 و 3 جهت کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید. eitaa.com/joinchat/315031676Ce4ff2422cf •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
منطق1 نعلیمی کتاب باز.pdf
65.7K
💠 سؤالات امتحانات پایان سال تحصیلی مقطع عمومی حوزه علمیه خراسان 🔺 سال تحصیلی 1400-1399 🔹امتحان منطق 1 تعلیمی (کتاب باز) •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖
منطق تعلیمی کتاب بسته.pdf
293.5K
💠 سؤالات امتحانات پایان سال تحصیلی مقطع عمومی حوزه علمیه خراسان 🔺 سال تحصیلی 1400-1399 🔹امتحان منطق 1 تعلیمی (کتاب بسته) •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖
منطق 1 تعلیمی کتاب بسته.pdf
74.6K
💠 سؤالات امتحانات پایان سال تحصیلی مقطع عمومی حوزه علمیه خراسان 🔺 سال تحصیلی 1400-1399 🔹امتحان منطق 1 تعلیمی (کتاب بسته) •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖