💠پیام مخاطب
🔺با اهدا سلام ادب و احترام
فرصتی ایجاد شد تا مطالب کانال را به صورت کامل بخوانم مسئله ای که خیلی نظرم را به خود جلب کرد #پیام_مخاطب عزیزی بود که فضای حوزه و دانشگاه را مقایسه کرده بودند
بعنوان کسی که هر دو فضای حوزه و دانشگاه را درک کرده ام باید عرض کنم
یکی از نقد هایی که به نحوه آموزش در حوزه دارم بحث نظام سالی واحدی است
متاسفانه نظام سالی واحدی با توجه به زمانی که از طلبه میگیرد باعث میشود که طلاب عزیز زمان بیشتری را جهت گذراندن دوره آموزشی نسبت به دانشگاه بگذرانند
برای مثال در دانشگاه برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد دانشجو یک سال را به اموزش دروس(16واحد درسی) و یکسال راهم بابت سمینار و پایان نامه (8واحد) میگذراند ولی در سیستم سالی و واحدی حوزه یک طلبه باید دو سال را به آموزش دروس پایه 9 و 10 اختصاص دهد و بعد از آن چندین سال را به گذراندن واحد رساله سطح 3 اختصاص دهد
پیشنهاد دارم که سروران گرانقدر در معاونت محترم آموزش حوزه علمیه خراسان نظام ترمی را مجدد احیا نموده و همزمان با نظام ترمی امکان اخذ درس پایان نامه را هم برای طلاب عزیز فراهم کنند تا طلاب عزیز بتوانند در کنار آموزش به پژوهش هم بپردازند
با تشکر و امتنان
💠 پیام مخاطب
سلام علیکم و رحمة الله
ببخشید که بنده دوباره مزاحمتون شدم
نسبت به پیشنهادات آموزشی، خواستم چند لحظهای مزاحمتون بشیم و مطالبی رو در میون بذارم
1- در فرایند فعلی حوزه علمیه آزمون و ارزشیابی به صورتی است که قریب به دو ماه از فعالیت علمی طلبه رو به فعالیت حافظه محور تبدیل می کنه یعنی قبل و حین و بعد امتحانات معمولا حدود یک ماه طول میکشه که در هر سال میشه دو ماه رو برای امتحانات درنظر گرفت.
از طرف دیگر سطح امتحانات هم به حدی است که با یک یا چندبار تلخیص خواندن طلبه میتواند تا نهایت درس خارج پیش روی کند خصوصا اگر استعداد داشته باشد.
این فرایند باعث شده تا تقریبا تمام طلاب در مشهد بمانند و در همین مسیر طی طریق کنند در حالی که اگر حوزه از همان ابتدا اعلام کند که از این به بعد یک آزمون در سال گرفته میشود که آن هم به صورت کاربردی و دشوار و جامع است، طلبه میتواند به راحتی به امورات مختلف علمی بپردازد و در نتیجه آن توان درگیر حافظه محوری نشود بلکه بیشتر در مسیر فهم قدم بردارد.
ازدیگر سو میتوان در هر مقطع مثل پایه 3، اتمام سطح یک، و ... آزمونی جامع و نهایی طراحی کرد یا در بدو ورود به پایه 4 و سطح 2 و ... آزمونهایی این چنینی ترتیب داد تا کسی که استعداد فعالیت علمی ندارد یا توان ندارد یا علاقه ندارد را از این مسیر و هزینههای آن جدا کند و به مسیرهای دیگر طلبگی مثل تبلیغ و ... هدایت کند. چه بسیار طلبههایی که میتوانسته پس از اتمام سطح 1 امام جماعت فعال و موثر باشد ولی به اشتباه در مسیر علمی قدم گذاشته و پس از مدتی صرفا مدرک گرفته است و نهایتا رها کرده و به نوعی تمام هزینهها و وقت حوزه و خودش را تلف کرده است.
شاهد بر این نوع ارزشیابی سیستم دانشگاهی است که در برخی رشتهها به مراتب از سیستم علمی حوزه کمتر است ولی پس از اتمام کارشناسی، اجازه ورود به مقطع ارشد را به هر کسی نمیدهد و بخشی از خروجیهایش دچار ریزش شده و به بازار کار و ... وارد میشوند و نهایتا مسیر علمی را عدهای اندک ادامه میدهند و هکذا نسبت به دکتری و پسادکتری.
خلاصه آنکه اگر ارزشیابی آموزشی حوزه را ارتقا داده و به سبک آزمون های جامع و المپیادی تغییر دهیم میتوانیم در هدایت تحصیلی طلاب، تامین مبلغ، تفکیک مستعدین عرصه علمی و غیرعلمی و ... توفیقاتی به دست بیاوریم.
2- پیشنهاد دوم اینکه با توجه به اهمیت فراگیری در سطح 1 و اینکه بخش مهمی از اندیشه های طلاب در عرصه علمی و ... در سطح یک شکل میگیرد، باید کاری کرد تا سرفصل محوری در سطح یک به کتاب محوری تبدیل شود یعنی برای آموزش مدرسه بازه زمانی چندساله تعریف شود و بیان شود که طلاب با اساتید مدعو، کتاب ها را خوانده و بدون توجه به سرفصل خاص، کل این کتب را تمام کنند.
از طرف دیگر حوزه در هر سال آزمون های جامع و کامل به ترتیب پیش گفته از طلاب اخذ کند تا از طرفی فرایند ارزشیابی هم به صورت کامل صورت بگیرد و هم اینکه طلاب یک کتاب را از اول تا آخر تمام کنند.
3- پیشنهاد سوم اینکه طلبه را باید به گونهای تربیت کرد که مهارت مطالعه را کسب کند. از اینرو طلبه باید اهل مطالعه شود نه اینکه برای هر کتاب و هر علمی کلاس برود. از اینر ربخی دروس معارتیف دروس جنی و .. به حدی نیستند که بخواهد وقت یک کلاس در طول سال یا حتی تابستان را از طلبه بگیرد بلکه بایستی کتب مربوطه را به همان سطح مطالعاتی تعریف کرد ولی فرایند ارزشیابی کامل و جامع و قوی تعریف کرد تا طلاب را وادار به افزایش سطح مطالعه خود کند.
4- پیشنهاد چهارم اینکه یکی از کتبی که به صورت رسمی باید در فرایند آموزش طلاب قرار گیرد، کتب و اندیشه های شهید مطهری است (که البته به معنای بی اشتباه بودن این اندیشه ها نیست) البته همانطور که بیان شد شاید لازم نباشد تمام این کتب و اندیشه ها را در قالب کلاس به طلاب آموخت ولی اگر طلاب در سطح یک با شهید مطرهی آشنا شوند هم میتوانند در جامعه کنشگران فعال باشند و هم اینکه میتوانند در مسیر طلبگی خود مسیر خود را پیدا کنندو هم از بسیاری از ناامیدی ها جلوگیری می کند.
❇️ مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی برگزار می کند.
✅ عنوان نشست:
روش شناسی علامه امینی در کتاب الغدیر
🎙استاد مدعو: آیت الله نجم الدین طبسی
📆 چهارشنبه، ۲۳ تیرماه ۱۴۰۰
⏰ ساعت ۱۸:۳۰
به صورت حضوری و مجازی
📲 لینک ورود به جلسه:
https://mazaheb.lms2.hozehkh.com/ws/ypmnke2clmp
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌐#مرکز_تخصصی_مطالعات_تطبیقی_مذاهب_اسلامی
http://eitaa.com/joinchat/1125122163C50acc934f1
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝
هم اکنون
🔰 آغاز نخستین دوره تعالی مدیریت ( ویژه کادر آموزشی و مدیریتی مدارس علمیه مشهد مقدس )
🔹 به همت مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان 🔹
💠 کانون کشف و شناسایی استعدادهای برتر مدیریتی
✅ مکان: مجتمع آموزشی فرهنگی
جوادالائمه علیه السلام گلبهار
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸 طالبان همان داعش است، اما در لباسی دیگر.
نقدی بر نوشتار استاد مهدی فرمانیان از اساتید مرکز تخصصی مذاهب مشهد پیرامون « آینده افغانستان از آن طالبان است».!!!
وقایع این روزهای همسایه ی شرقی ما، نگرانی های بسیاری را ایجاد نموده است. هرچند برخی بزرگواران نمیخواهند بپذیرند و به سادگی از کنار آن عبور می نمایند.
طالبان همان داعش است. البته در لباس و پوششی دیگر اما با همان اهداف.
فقط کافی است وقایع این روزهای کشور همسایه را، از زبان خود ایشان شنید.
هرکجا طالبان که پا می گذارد، امنیت به ارمغان نمی آورد. اساسا قرار هم نیست طالبان امنیت برقرار نماید، که توانایی و قدرت این کار را هم ندارد.(با توجه به جغرافیا و قومیت های افغان و...)
قدرت طلبی، در رگ و خون ایشان است. هدف همان راه و مسلکی است که داعش در میان همسایگان غربی ما به دنبال آن بود و با فداکاری های حاج قاسم و یاران مدافع حرمش از فاطمیون و زینبیون و... به سرنجام دلخواه داعش و هواداران ایشان نرسید.
لازمه ی امروز ما، بیداری و بصیرتی است فزون تر، مراقب باشیم و بدانیم طالبان زائیده ی صهیونیسم و آمریکا و وهابیت است. غیر این باشد ساده پنداری است.
کافی است اندکی بررسی میدانی نمود، که قدرت مالی و تسلیحاتی این گروه خطرناک از کدام مبادی تامین شده است.
🔸مردم مظلوم افغانستان هرگز در دوراهی امنیت و آزادی گیر نیافتاده اند،که حال به ناچار مجبور باشند یکی را برگزینند. زیرا قرار نیست طالبان برای ایشان نه امنیت ایجاد نماید و نه آزادی به ارمغان بیاورد.
خطر این گروه به مراتب بر خلاف نظر و دیدگاه آقای فرمانیان بدتر و خطرناک تر از سکولارهاست. باید به این سئوال پاسخ داد
چرا آمریکا قصد خروج از افغانستان نمود و پایگاه های خویش را تعطیل نمود؟
و چرا به سرعت طالبان در حال قدرت گرفتن در افغانستان است؟
آیا این سئوال در ذهن مخاطب ایجاد نمی شود، که چرا با افول داعش در کشورهای سوریه و عراق به یک باره طالبان قدرتی فزون تر در افغانستان پیدا نموده است؟؟؟
طلبه حوزه ی علمیه مشهد مقدس
احمدرضا خزاعی
🔺 کانال معاونت آموزش از نقد و نظر فضلا و اساتید استقبال می کند.
❇️ مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی برگزار می کند.
✅ عنوان نشست:
روش شناسی علامه امینی در کتاب الغدیر
🎙استاد مدعو: آیت الله نجم الدین طبسی
📆 چهارشنبه، ۲۳ تیرماه ۱۴۰۰
⏰ ساعت ۱۸:۳۰
به صورت حضوری و مجازی
📲 لینک ورود به جلسه:
https://mazaheb.lms2.hozehkh.com/ws/ypmnke2clmp
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝
آیت الله مروارید: رشد فقه و فقاهت در بین خواهران، لازم است و باید ادامه یابد
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان بیان کرد: حضور زنان در عرصههای تربیتی و تفقه دین و همچنین رشد فقه و فقاهت، لازم است و باید ادامه یابد.
متن کامل در پیام بعدی...
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝
آیتالله حاج شیخ مهدی مروارید در نشست ممتحنین شفاهی درس خارج خواهران این حوزه که به همت معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه نرجس(س) مشهد برگزار شد، بیان کرد: حضور زنان در عرصههای تربیتی و تفقه دین و همچنین رشد فقه و فقاهت، لازم است و باید ادامه یابد.
وی با بیان اینکه طلب علم و تفقه، تنها اختصاص به مردان ندارد، گفت: در لسان عرب وقتی خطاب کلی وارد میشود، ضمیر مذکر به کار میرود اما ملاک این قضیه نیست که خطاب فقط به مردان است و برای زنها هیچ تذکر و ارشادی مطرح نشده است.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به آیه 33 سوره احزاب « إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ ... » تشریح کرد: ملاک این آیه برای رد بسیاری از توهمات نسبت به فضیلت مردان میباشد که برای جمع کثیر آورده شده است.
آیتالله مروارید در ادامه بیان کرد: عبارت « تَفَقَّهُوا فِی الدِّينِ» مختص مردان بهتنهایی نیست، زنان چون از جهات مختلف در ارتباط با فرزندان و خانواده هستند، در این رابطه تأکید بیشتری دارند. زنی که در مقام مربی است طبیعتاً انتظار این است که جهاتی از علم و عمل و تقوا را داشته و کارکرده باشد.
وی با اشاره به زنان موفق در عرصه عمل به دین و اخلاق، تأکید کرد: با توجه به اینکه در بین اصحاب ائمه معصومین(ع)، زنان نقش مؤثری داشتهاند ازجمله در قم، کوفه و ... و همچنین در بین متأخرین نیز زنان فاضلهای بودهاند، لذا ضرورت دارد خواهران با جدیت کامل در این راه وارد شوند و با توجه به مسیر پیش رو، راه را ادامه دهند.
استاد عالی حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: زنان فاضله منابعی هستند که در مکاتب خواهران تربیتشده و رشد یافتهاند و درزمینه فقه و فقاهت پیشرفتهاند، لذا باید از ارزش بهدستآمده در تربیت دیگران نیز استفاده کنند.
الزامات مسیر فقاهت برای بانوان
آیتالله مروارید، همت مضاعف و احساس وظیفه بیشتر را بهعنوان مهرههای اصلی ادامه مسیر فقاهت خواهران برشمرد و گفت: با توجه به حدیثی از امام صادق(ع) که میفرمایند « إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِيَاءِ وَ ذَاكَ أَنَّ الْأَنْبِيَاءَ لَمْ يُورِثُوا دِرْهَماً وَ لَا دِينَاراً وَ إِنَّمَا أَوْرَثُوا أَحَادِيثَ مِنْ أَحَادِيثِهِمْ فَمَنْ أَخَذَ بِشَيْءٍ مِنْهَا فَقَدْ أَخَذَ حَظّاً وَافِراً فَانْظُرُوا عِلْمَكُمْ هَذَا عَمَّنْ تَأْخُذُونَهُ فَإِنَّ فِينَا أَهْلَ الْبَيْتِ فِي كُلِّ خَلَفٍ عُدُولًا يَنْفُونَ عَنْهُ تَحْرِيفَ الْغَالِينَ وَ انْتِحَالَ الْمُبْطِلِينَ وَ تَأْوِيلَ الْجَاهِلِين ؛ دانشمندان وارثان پيمبرانند براى اينكه پيمبران پول طلا و نقره به ارث نگذارند و تنها احاديثى از احاديثشان بجاى گذارند هر كه از آن احاديث برگيرد بهره بسيارى برگرفته است. پس نيكو بنگريد كه اين علم خود را از كه میگیرید، زيرا در خاندان ما اهلبیت در هر عصر جانشينان عادلى هستند كه تغيير دادن غاليان و به خود بستگى خرابكاران و بد معنى كردن نادانان را از دين برمیدارند.» باید دقت داشت که علم را از چه کسی دریافت میکنید.
وی افزود: فرقهها و انحرافات در همه زمانها وجود داشته است اما در امروزه با عناوین و اسامی مختلف گسترش بیشتری یافتهاند لذا باید مراقب باشید و در رشته فقاهت شیعه، عقاید و احکام شرعی با اعتقادات صحیح و در روش فقاهت معمول گام بردارید و مراقب شبهات، اخباری گری و شیخی گری و ... باشید.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان ضمن تأکید بر اینکه باید افرادی برای تمام امور دینی، فقه و احکام در حوزههای علمیه تربیت شوند، گفت: در مسیر رسیدن به فقاهت باید با توجه به سیره علمای سلف، استقامت و در برابر مشکلات زندگی، صبر کرد.
آیتالله مروارید با اشاره به اینکه صبوری کردن در برابر مشکلات از حالات پایدار روحی انسان میشود، افزود: در مسیر فقاهت باید اهل بحث و مذاکره لله باشید نه اینکه حرف خود را به کرسی بنشانید بلکه «راغب الله» باشید. بحث و مذاکره خوب است ولی جهات اخلاقی و اخلاص باید باشد.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در پایان خاطرنشان کرد: راه فقاهت، راهی الهی می باشد و لذا در این مسیر هرچه غیرخداست را باید کنار گذاشت و در راه حق و مسیر خدا گام برداشت و ادامه داد.
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان
@howzehamozesh
انا لله وانا الیه راجعون
درگذشت استاد فرزانه و حدیث شناس خبیر حجت الاسلام آقای شیخ علی حکیمی را به علما ، اساتید و عموم علاقه مندان ایشان تسلیت عرض می کنیم و برای آن مرحوم علو درجات و برای خاندان معظم حکیمی صبر و اجر مسئلت داریم.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
💠بخشهایی از زندگینامه خودنوشت مرحوم استاد علی حکیمی
🔺این کمترین، علی حکیمی، در سال ۱۳۲۲ شمسی، در مشهد متولد شدم. در شش سالگی چند ماهی برای آموزش قرآن به مکتب رفتم و سورههایی از قرآن را آموختم. پس از آن به دبستان گام نهادم و دوره ابتدایی را به پایان بردم. پس از مدتی - و در سنین چهارده سالگی - برای فراگیری علوم اسلامی راهی حوزه و مدرسه نواب شدم، و نزد برخی از طلاب و فضلا مقدمات را آموختم... دوره رسمی ادبیات عرب را حدود چهار سال در محضر استاد ادیب نیشابوری بودم.
پس از پایان دروس استاد ادیب نیشابوری، معالم الاصول را نزد استاد آیتالله حاج میرزا حسن صالحی خواندم... همچنین بخشی از رسائل شیخ انصاری و لئالی را نیز خدمت ایشان بودم. شرح لمعه را در محضر آیتالله حاج میرزا احمد مدرس فرا گرفتم... مباحث عمده رسائل، مکاسب و کفایه را نزد این اساتید خواندم: مرحوم آیتالله حاج شیخ کاظم دامغانی، مرحوم آیتالله علمی اردبیلی و مرحوم حجهالاسلام میرزا محمد اشکذری...
🔺برای فلسفه و کلام و معارف و اخلاق در درسهای مرحوم آیتالله شیخ مجتبی قزوینی (ره) شرکت میکردم، و همچنین در معارف، در درس اخوی بزرگ، استاد محمدرضا حکیمی نیز حضور می یافتم... درس خارج فقه و اصول را در محضر آیتالله وحید خراسانی بودم. همچنین در درس مرحوم آیتالله شیخ ابوالحسن شیرازی و آیتالله میرزا علی آقا فلسفی نیز شرکت میکردم...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
کلام اسلامی عقاید استدلالی.pdf
58K
💠 #پاسخنامه سؤالات امتحانات پایان سال تحصیلی مقطع عمومی حوزه علمیه خراسان
🔺 سال تحصیلی 1400-1399
🔹امتحان کلام اسلامی (عقاید استدلالی)
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖
کلالم اسلامی سعیدی مهر.pdf
58.1K
💠 #پاسخنامه سؤالات امتحانات پایان سال تحصیلی مقطع عمومی حوزه علمیه خراسان
🔺 سال تحصیلی 1400-1399
🔹امتحان کلام اسلامی (سعیدی مهر)
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖
کلام اسلامی عقاید استدلالی(1).pdf
276.5K
💠 سؤالات امتحانات پایان سال تحصیلی مقطع عمومی حوزه علمیه خراسان
🔺 سال تحصیلی 1400-1399
🔹امتحان کلام اسلامی (عقاید استدلالی)
#نمونه_سؤال
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖
کلام اسلامی سعید مهر.pdf
265.1K
💠 سؤالات امتحانات پایان سال تحصیلی مقطع عمومی حوزه علمیه خراسان
🔺 سال تحصیلی 1400-1399
🔹امتحان کلام اسلامی (سعیدی مهر)
#نمونه_سؤال
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖
🔳تسلیت مدیر حوزه علمیه خراسان در پی درگذشت حجت الاسلام والمسلمین علی حکیمی
◾️به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، آیت الله سید مصباح عاملی در پیامی درگذشت حجت الاسلام والمسلمین علی حکیمی را تسلیت گفت. متن پیام مدیر حوزه علمیه خراسان به این شرح است:
▫️بسم الله الرحمن الرحیم
▫️انا لله و انا الیه راجعون
▫️در عالم طلبگی، پژوهشگری و انس با قلم معنای خاصی دارد. حضور علمی و تبلیغی با هنرمندی و ذوق نویسندگی در عرصه کتابت معارف اهل بیت علیهم السلام، فرهیختگی ویژهای است که در کسوت روحانیت، بیشمار، گرانقدر است.
▫️درگذشت حجت الاسلام والمسلمین علی حکیمی که یکی از نویسندگان دایره المعارف الحیات بوده و از زمره پژوهشگران نامدار حوزه علمیه کهن خراسان به شمار می رود، موجب تاثر گردید.
▫️اینجانب درگذشت این محقق مولف را به محضر رهبر معظم انقلاب، دوستان، آشنایان و به ویژه بیت آن مرحوم تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل و برای آن فقید سعید، غفران واسعه الهی را مسئلت دارم.
سید مصباح عاملی
مدیر حوزه علمیه خراسان
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
✅ باید در افغانستان یک دولت مردمی مستقر شود
🔻رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در دیدار مدیر مرکز فرهنگی اجتماعی تبیان و رئیس خبرگزاری صدای افغان:
◻️ تدبیر جامعه افغانستان باید خروج قطعی آمریکا بدون هیچ قید و شرط از خاک آن کشور باشد و معتقد هستیم که باید در افغانستان یک دولت مردمی مستقر شود.
◻️ جریانات افراطی و تندرو هیچ نسبت و وابستگی با دین و دستورات آن ندارند؛ بلکه آنان تحت سلطه استکبار جهانی هستند.
➖➖
🔻حسینی مزاری، رییس مرکز فعالیتهای فرهنگی اجتماعی تبیان:
◻️ شیعیان افغانستان متأسفانه به حال خود رها شده و یک انفعال شدید آنها را فرا گرفته است.
◻️ در شرایط کنونی اگر جنگی هم صورت نگیرد و بحث قانون اساسی افغانستان پیش بیاید که قطعا تغییر خواهد کرد، بحث رسمیت شیعه به شدت در معرض خطر خواهد بود.
◻️ سیل مجدد مهاجرت از افغانستان به ایران دوباره شروع شده که نگرانکننده است.
◻️ ایران که تنها عقبه حمایتی مردم افغانستان از قبل بوده و حالا هم هست، مواضع شفاف و روشنی ندارد که چه کار باید انجام شود.
◻️ ایران در افغانستان اهرمهایی در اختیار دارد که اگر استفاده کنند، نه آمریکا و نه هیچ قدرت دیگری نمیتواند جلوی آنها را در جهت ایفای نقش در افغانستان نقش بگیرد.
◻️ آمریکاییها فعلا در افغانستان با هر جناحی که منسجمتر و قدرتمندتر عمل کند، تعامل میکند.
◻️ در شرایط کنونی شهرها در محاصره طالبان است، ولی شهرهای اصلی سقوط نمیکند.
بر اساس دیدگاه قریب به یقین، این تحرکات برنامهریزی شده توسط آمریکاییهاست تا در نهایت آن طرح صلحی که قبلا یک دولت ترکیبی انتقالی در افغانستان تأسیس شود، روی دست گرفته شود.
◻️ امروز گفتمانی از انقلاب اسلامی در هر گوشهای از افغانستان دیده میشود، ناشی از کارهای سازمان یافته مرکز تبیان بوده است.
◻️ مرکز تبیان بهای این کار را هم پرداخته و دفتر مرکزی این مرکز در کابل در سال ۹۶ مورد حمله تروریستی قرار گرفت که بیش از ۵۰ شهید و بیش از ۱۴۰ زخمی برجای گذاشت.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
۰•━══❀🔅﷽🔅❀══━•۰
🔰 مصاحبه علمی خواهران جهت ورود به سطح ۴ ادبیات عربی گرایش ترجمه بلاغی در تحصیلات تکمیلی مدرسه علمیه نرجس سلام الله علیها تحت اشراف قرارگاه ادبیات عربی برگزار شد .
#مدارس_خواهران
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
💠 پیام مخاطب
♦️ موقوفات سرشار و بی بدیل حوزه های علمیه و صد اندوه و هزاران افسوس!
🔺به مسئولان حوزه و همه خدمت گذران سلام عرض می کنم ،بیش از دو دهه است در سطوح عالی حوزه تدریس می کنم و به چشم خود برخی توفیقات علمی و پژوهشی و ساختاری را در مجموعه حوزه و شورای مدیریت می بینم و با ضعف ها و کاستی ها ناآشنا نیستم، اما سوگمندانه باید عرض کنم کرامت اساتید و فضلا و عموم طلاب حوزه علمیه با این فشارهای معیشتی در خطر آسیب جدی است و حفظ این کرامت با وضعیت فعلی از عهده حوزه خارج است، و اگر نبود درایت و دلسوزی رهبر معظم انقلاب وضعیت در این شرایط کرونایی قطعا غیر قابل تحمل می شد ،خدا سایه مراجع معظم تقلید خصوصا ایشان را بر سر حوزه های علمیه حفظ کند که با افزایش شهریه و کمک سالانه به اساتید و.....نگذاشتند بیش از این شرمنده خانواده شویم.
🔺اما چه باید کرد؟ طلاب و اساتید را وادار به کار اقتصادی کرد؟ همه را توصیه به صبر و قناعت و تحمل کرد در حالیکه توصیه کنندگان خود به این توصیه عمل نمی کنند؟ باید به سراغ دولت و پول نفت رفت؟
با اطلاع عرض می کنم راه آن هم دست دراز کردن جلوی دولت نیست. هر ساله حوزه های علمیه و مراکز حوزوی به خاطر اندک بودجه دولتی آماج انواع تهمت ها و تحقیرها قرار می گیرند در حالیکه خود روی دریایی از موقوفات و مواهبی قرار گرفته اند که گذشتگان از مال حلال و طیب خود برای اداره حوزه ،اساتید و طلاب به یادگار گذاشته اند.
موقوفات حوزوی در طی دهه ها و سالها به گونه ای رها شده که موقوف علیهم امروز با وجود غنای ذاتی ،در فقر معیشتی به سر می برد.
🔺مسئولان و متولیان حوزه بدانند کسی مثل خود حوزه دلسوز حوزه و حوزویان نیست و تا اداره و تولیت موقوفات حوزه به حوزه برنگردد معیشت حوزویان اصلاح نخواهد شد.
🔺اگر موقوفات آستان قدس در اختیار خود آستان نبود و مانند هزاران رقبه وقفی می خواست توسط نهاد اوقاف و به صورت عمومی مدیریت شود آیا امروز شاهد آن بودیم که میلیاردها درآمد پاک از ناحیه موقوفات نصیب آستان شود و بتواند این خدمات عظیم را به زائران و مجاوران داشته باشد ؟و بگونه ای عمل کند که عمده نهادها و سازمان ها نیز دست مدد خواهی و کمک به سوی آستان دراز کنند؟
🔺سهل انگاری از جانب متولیان امروز حوزه قم و مشهد پذیرفته نیست و باید با کمک خود حوزویان ،استمداد از مراجع معظم تقلید و استفاده از ظرفیت های قانونی موقوفات فراوان و بی بدیل حوزه به خود حوزه برگردد تا با احیاء،در آمدزا کردن آنها و گسترش و ایجاد موقوفات جدید و اداره تخصصی آنها، پشتوانه پایدار برای فعالیت های علمی،پژوهشی و تبلیغی حوزه ایجاد شود.
🔺سروران معظم امروز بهترین دانش آموختگان حوزه به خاطر همین فشارهای معیشتی حوزه را ترک می کنند یا اگر بمانند با صبوری و با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند.و اگر حوزه فکر اساسی برای این امر نکند توفیق چندانی در سایر عرصه ها نخواهد داشت.
🔺و نکته آخر اینکه همانگونه که با جدا شدن موقوفات آستان های مقدس و اداره تخصصی آنها،عرصه های فعالیتی فراوانی برای اوقاف باقی ماند یقینا با اداره تخصصی موقوفات حوزه های علمیه توسط خود حوزه،عرصه های کاری فراوانی در اختیار اوقاف و متولیان محترم آن قرار دارد که فرصت خدمت گذاری پیدا کنند.
🔹 کانال معاونت آموزش از نقد و نظر اساتید و فضلای محترم حوزه استقبال می کند.
🔴 📣 سلسله جلسات مباحث اصولی
⬅️ با موضوع؛ ساختار نظام حجیت
🔵 استاد مدعو؛ استاد درس خارج حوزه علمیه نجف اشرف استاد معظم شیخ محمد سند حفظه الله
🔵 زمان؛ از روز شنبه ۲۶/ ۰۴/ ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱ الی ۱۲ و ۳۰ دقیقه به مدت ۱۰ روز
🔵 مکان ؛ مدرسه آیت الله خویی ره فاز جدید طبقه منهای یک مدرس ۳ با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی.
🖊ثبت نام:
ارسال نام و نام خانوادگی و سطح تحصیلی به شماره 09153249891
🔴 نکته: حضور اساتید محترم و طلاب نخبه جوان ضمن رونق بخشیدن به این مباحثه علمی شایسته و بایسته است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
با حضور حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی نماینده مرجعیت عالیقدر حضرت آیت الله سیستانی، آیت الله ری شهری ریاست مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، دکتر سید زین العابدین شهرستانی ریس بنیاد علمی فرهنگی دارالحکمة کانادا از دو کتاب الارشاد و تحف العقول رونمایی شد.
این دو کتاب ترجمه خانم دکتر مهدوی دامغانی است که ترجمه گروهی از آثار و مفاخر حدیثی و تاریخی شیعه را انجام دادهاند و تاکنون 300 ترجمه در این زمینه در کارنامه خود دارند.
چاپ و نشر و توزیع این دو اثر در ایران از سوی انتشارت میراث شرق و در کانادا از سوی انتشارات زاگرس هر دو وابسته به بنیاد علمی فرهنگی دارالحکمه کانادا انجام خواهد شد که بحمدالله کار چاپ در ایران انجام شده و در کانادا هم مقدمات اولیه آن انجام شده است.
کتاب روضه کافی نیز در مراحل نهایی اخذ مجوز است که بهزودی از سوی انتشارات میراث شرق منتشر خواهد شد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
💠 #معرفی_کتاب
📘 کسر أصنام الجاهلیة
🔹از آثار صدرالمتألهین شیرازی، کسر أصنام الجاهلیة بهزبان عربی است که در سال ۱۰۲۷ قمری و با هدف آسیبشناسی صوفیان در دوره صفویه و معرفی عرفان ناب اسلامی بر اساس آیات و روایات نوشته شده است. با اینکه ردیهنویسی بر تصوف، بهسبب بروز مفاسد اخلاقی در میان آنها در دوران حکومت صفوی به اوج خود رسیده بود؛ ولی کسر أصنام بهلحاظ محتوا شبیه کتابهای معمول در رد تصوف نیست؛ بلکه ملاصدرا وجود چالشها در میان صوفیه را مقدمهای برای معرفی عرفان اسلامی فرض کرده و در حقیقت انگیزه او همین بوده است. ایشان در رساله «سه اصل» نیز، بهنقد تفکرات باطل صوفیه و بیان عرفان حقیقی پرداخته است، با این تفاوت که در «سه اصل»، بیشتر جنبههای نظری این موضوع را مطرح کرده است.
👈 معرفی کامل کتاب
🔗 https://b2n.ir/p37336
📢کانال رسمی هفتهنامه افق حوزه
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
🔹 سلسله جلسات دوره مهارتی دانش افزایی و توانمندسازی اساتید علوم عقلی حوزه علمیه خراسان
🔰با حضور استاد محترم
✅جناب آقای دکتر محمدعلی وطن دوست
استاد حوزه علمیه خراسان و دانشگاه فردوسی
⌛️ پنجشنبه 24 تیر ماه 1400، ساعت 8:00 صبح
✳️بصورت مجازی
آدرس وبینار:
🌐https://asatid.lms2.hozehkh.com/ws/nirzjv29vtp
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛