انا لله و انا الیه راجعون
حجج اسلام آقایان مصطفی محیطی مدیر محترم حوزه علمیه گلشن نیشابور و مرتضی محیطی مدیر محترم مرکز تخصصی دارالاعلام مشهد مقدس، درگذشت پدر بزرگوارتان جناب آقای حاج علی اصغر محیطی را صمیمانه تسلیت عرض می کنیم و برای آن مرحوم علو درجات و برای شما و سایر بازماندگان صبر و اجر مسئلت داریم.
همکارانتان در معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان را شریک غم بزرگ خود بدانید.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
زندگینامۀ_خودنوشت_استاد_علی_حکیمی.pdf
491.2K
💠 زندگی نامه خودنوشت استاد علی حکیمی( ره)
🔺 حوزه علمیه مشهد
🔺 مدرسه عالی نواب
🔺 ادیب نیشابوری
و.......
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
💠محقق بزرگوار آیت الله سید محمد مهدی خرسان در کتابخانه ساده با قفسه کارتون میوه...نه هایی ونه هویی
♦️کتاب موسوعه عبدالله بن عباس وی که در ۲۱ جلد منتشر شدهاست، در سی و چهارمین همایش کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، برنده جایزه برگزیده در حوزه دین و سیره نویسی شد.
♦️ تالیفات:
موسوعه عبدالله بن عباس حبر الأمّة و ترجمان القرآن، در ۲۱ جلد
کشاف بلدان منتقلة الطالبیة؛ که استدراکی بر کتاب منتقلة الطالبیه است.
السجود علی التربة الحسینیة
علیّ امام البررة؛ شرح ارجوزه (قصیده) سید ابوالقاسم خویی، در ۳ جلد
المحسن السبط مولود أم سقط؟
حیّ علی خیر العمل
مقدمات کتب تراثیه؛ در ۲ جلد به مقدمههای کتابهای مؤلف بر سایر کتب پرداختهاست.
غریب القرآن؛ در ۲ مجلد شامل مسائل نافع بن ازرق خارجی از ابنعباس
نهایة التحقیق فیما جری فی أمر فدک للصدّیقة والصدّیق
مزیل اللبس عن معجزتی شق القمر و رد الشمس
نظرات فاحصة فی کتاب الطبقات الکبیر
معجم شعراء الطالبیین
نشوة الامان؛ منظومهای در نسب آل خرسان
شذا العرف فی ضحایا الطف
الظاهرة القرآنیة فی نهج البلاغة
المهدی الموعود مولود و موجود
سلوة الأفاضل فی المسائل والرسائل
قلائد العقیان فیما قیل فی آل الخرسان
علی المحک، صحابة و صحاح؛ که به بررسی روایات صحابه دروغینی است که روایاتشان در کتب صحاح آمده، پرداختهاست.
الکشف الصریح فیمن رمی بالتجریح من رجال الصحیح
ذکریاتی فی حیاتی؛ که به نوعی زندگینامه و کشکول شخصی مؤلف است و وصیت شده تا در زمان حیاتش، هرگز منتشر نشود.
المنخول والمخلخل من الشعر المهلهل؛ دیوان شعر شخصی
♦️و دهها اثر دیگر در حوزه تصحیح متون
💠 مراسم تشییع و نماز بر پیکر استاد علی حکیمی (ره)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
موسسه بین المللی مطالعات اسلامی برگزار می کند:
📚دوره تابستانی مطالعه آثار استاد شمالی (زید عزه)
مدت دوره: 6 هفته
از دوشنبه 28 تیر تا 7 شهریور 1400
این دوره که تحت اشراف استاد شمالی برگزار می شود، موارد زیر را پوشش می دهد:
🔸مطالعه ی کامل 5 کتاب از آثار استاد شمالی
🔹جلسات هفتگی با حضور استاد در رابطه با هر کتاب و انتقال تجربیات بین المللی
🔸جلسات هفتگی مباحثه کتب با دانشجویان موسسه KLC کانادا
🔹تقویت مهارت های انگلیسی شامل خواندن، نوشتن و صحبت کردن
شرایط:
🔘اختصاص روزانه 4 ساعت در طول دوره (به غیر از پنج شنبه و جمعه)
🔘داشتن انگیزه کافی برای مطالعه و کار در تابستان
🔘تعهد به انجام تکالیف دوره (در همین بازه ی 4 ساعت)
⚠️تذکر: این دوره برای دانش پژوهان سطح 3 موسسه است، با این وجود دانش پژوهان سطح 4 و همچنین فارغ التحصیلان موسسه هم می توانند ثبت نام کنند و در صورت وجود ظرفیت برای آنها نیز دوره برگزار خواهد شد.
برای ثبت نام به آدرس زیر مراجعه کنید:
http://iiis.ir/summerbookclub/
ثبت نام حداکثر تا روز جمعه 25 تیرماه انجام خواهد شد.
📫لطفا ثبت نام خود را به آی دی زیر در پیام رسان ایتاء به همراه نام و شماره همراه ارسال فرمائید. ضمنا در صورت وجود هرگونه سوال از همین آی دی استفاده کنید:
https://eitaa.com/hsedaghati
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
35.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠۲۲ خرداد ۱۴۰۰
💠 صحبت های دردمندانه و منطقی این کشاورز با ۹ سر عائله را بشنویم....
♦️جهاد در اسلام به معنای نجات مستضعفین است
جهاد اسلام در واقع کمک به ملّتهایى است که پشت پردهى سیاستهاى استعمارى و استکبارى و استبدادى قرار داده شدهاند که نور اسلام به اینها نرسد؛ نور هدایت به اینها نرسد. جهاد براى دریدن این پردهها و این حجابها است؛ جهاد اسلامى این است. بحث اینکه آیا جهاد، دفاعى است یا ابتدائى است یا مانند اینها، بحثهاى فرعى است؛ بحث اصلى این است: ما لَکُم لا تُقاتِلونَ فى سَبیلِ اللهِ وَ المُستَضعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّسآءِ وَ الوِلدان؛ چرا جهاد نمیکنید، مقاتله نمیکنید، نبرد نمیکنید در راه خدا - و بلافاصله [میگوید ]- و در راه مستضعفین، براى نجات مستضعفین؟ این احساس مسئولیّت است؛ یعنى شما برو جان خودت را به خطر بینداز و جانت را کف دستت بگیر در میدانهاى خطر، براى اینکه مستضعفان را نجات بدهى؛ معناى این، همان مسئولیّت است دیگر. یا این حدیث معروفِ «مَن اَصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم»؛و از این قبیل، فراوان آیات و روایاتى در متون اسلامى است که این جزو بیّنات اسلام است؛ یعنى اسلام انسان را اینجور خواسته است که مسئول باشد؛ هم نسبت به خود، هم نسبت به نزدیکان خود، هم نسبت به جامعهى خود، هم نسبت به بشریّت مسئول است. که حالا اگر بروید دنبال این فکر را در متون اسلامى بگیرید، چیزهاى عجیبوغریبى انسان مشاهده میکند از این اهتمام و از این احساس مسئولیّت.۱۳۹۳/۰۹/۰۶ رهبر معظم انقلاب
🔹 گروه های جهادی،خیرین ،دفاتر مراجع و..... به داد سیستان و زابل برسید.
💠 شناسایی استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان ( پایه سوم)
💠 جلسه با اساتید بخش شناسایی (مقدمات)
🔺 چهارشنبه و پنج شنبه ۲۳ و۲۴ تیرماه
🔹 اساتید معظم و مدیران محترم مدارس استعدادهای برتر را به مرکز نخبگان حوزه علمیه خراسان معرفی کنند.
🔺 شناسایی ،حمایت و ساماندهی علمی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
💢رویکردهای آینده پژوهی در فقه
✔️یادداشت / مهدی عصمتی دانش آموخته حوزه علمیه مشهد:
🔺 در آینده پژوهی رویکردهای مختلفی وجود دارد که حوزه علمیه و فقها گرانقدر برای اینکه بتوانند در آینده نقش دین در مدیریت فرد و جامعه را گسترش دهند، مناسب است که با این رویکردها به مطالعات آینده شناسی بپردازند.
۱- رویکرد اکتشافی: این رویکرد که حالت پیش بینانه دارد، موضوع آن اکتشاف «آیندههای محتمل بر پایه روندها و رویدادهای جاری است. سوال این رویکرد این است که اگر فقه هیچ مداخلهای در ایجاد و دگرگونی شرائط نداشته باشد، روندها و رویدادهای جاری، چه آیندههای محتملی را نوید میدهد؟ آنچه از این رویکرد بدست میآید، جنبه اخباری داشته، به نحوی از آینده خبر میدهد.
۲- رویکرد آرمان شهری: موضوع این رویکرد آیندههای ممکن برای فقه است و وضعیتهای آرمانی آینده را بررسی میکند. فقه میتواند برای گشودن افقهای ممکن آینده به ترسیم وضعیت جهان آرمانی، جامعه آرمانی، خانواده آرمانی، انسان آرمانی و … بپردازد. براساس نتایج این رویکرد، چشم اندازی متعالی برای فقه ترسیم شده و در معرض نظرات نخبگان حوزه گذاشته میشود .....
ادامه👇👇👇👇
https://b2n.ir/p33456
🔺 کانال معاونت آموزش از یادداشت های علمی فضلا و اساتید محترم استقبال می کند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
هدایت شده از معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
انا لله و انا الیه راجعون
حجج اسلام آقایان مصطفی محیطی مدیر محترم حوزه علمیه گلشن نیشابور و مرتضی محیطی مدیر محترم مرکز تخصصی دارالاعلام مشهد مقدس، درگذشت پدر بزرگوارتان جناب آقای حاج علی اصغر محیطی را صمیمانه تسلیت عرض می کنیم و برای آن مرحوم علو درجات و برای شما و سایر بازماندگان صبر و اجر مسئلت داریم.
همکارانتان در معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان را شریک غم بزرگ خود بدانید.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
✅ *سخنان مهم حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار با رئیس جمهور منتخب:*
🔺این کشور را به خوبی میتوان اداره کرد، ذات اقدس الهی در یک آیه مخمّس و پنج ضلعی فرمود: *﴿فَلا تَهِنُوا﴾* به خود سستی راه ندهید.
زیر بار صلح و سازش تحمیلی هم نروید که آن سوزش است نه سازش *﴿فَلا تَهِنُوا وَ تَدْعُوا﴾* این ﴿تَدْعُوا﴾ مجزوم به «لا» است یعنی «لا تدعونّ». *﴿فَلا تَهِنُوا وَ تَدْعُوا إِلَی السَّلْمِ﴾* مبادا زیر بار سازش بروید برای اینکه ظاهرش سازش است باطنش سوز، مبادا این کار را بکنید.
🔺این نباید نباید چرا؟
برای اینکه *﴿وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ﴾*، شما دست بالا دارید چرا؟ چون *﴿وَ اللَّهُ مَعَکُمْ﴾*، وقتی خدا با آدم است.
چرا خدا با ماست؟ برای اینکه کار کردیم *﴿وَ لَنْ یَتِرَکُمْ أَعْمالَکُمْ﴾*.
این آیه پنج ضلعی، یک قانون اساسی است و خداوند هم می فرماید: *وقتی کار کردید من با شما هستم و شما را تنها نمی گذارم*، وقتی این همه خون دادید، این همه شهید دادید، این همه فداکاری کردید من با شما هستم، و همه ما باید به این مطلب باور داشته باشیم.
🔺*دولت هایی که موفق اند دو قسم اند* یک قسم تمام نیازهای مردم را برطرف می کنند اما در هر جا یک مشکلی هست می گویند چاره غیر از این نیست!
اقتصاد را تأمین میکنند با مشکلات! امنیت را تأمین میکنند با مشکل! رفاه را تأمین میکنند با مشکل! سیاست داخلی و خارجی را تأمین میکنند و میگویند لازمه همین است و غیر از این نمی شود *اینها دولتهای نیمه کاره اند و نیمه موفق*؛
اما برخی از دولتها موفق اند همه خصوصیتها و خاصیتها را انجام میدهند و هیچ جا هم مشکلی ندارند و این شدنی هم هست و این بوسیله دولتهایی است که *با عرضه* باشند.
🔺*ملتها نیز دو قسم اند یک عده خدای ناکرده در برابر رهبرند*، امام علی(صلوات الله و سلامه علیه) در یک خطبه ای به کسانی که در برابر او ایستاده اند فرمود: *«یَا أَشْبَاهَ الرِّجَالِ وَ لَا رِجَالَ»*
ما به لطف الهی چنین چیزی نداریم، مخصوصا این دوره و *این خیلی نعمت است که در برابر رهبر نداریم یا ساکت اند یا خاضع*،
🔺ولی همین علی وقتی نامه ای برای مالک اشتر مینویسد فرمود مالک! شنیدی که نماز ستون دین است؟ فهمیدی که نماز ستون دین است؟ *این مردم ستون دین اند*.
آن کسی که علی را یاری میکند مثل نماز است چه فرقی میکند؟ نماز یک سلسله اذکار است و این یک روح مطهری است که دارد علی را یاری میکند. یک وقتی ما می گوییم مردم خوب هستند، احترام دارند اما مردم را در حد نماز که نمی دانیم، *اما علی میگوید این مردمی که خون دادند شهید دادند صف مقدم بودند جلوی دشمن را گرفتند جانباز شدند اینها ستون دین هستند*. آن وقت اگر کسی با نماز بدرفتاری میکند خدا با او چه میکند؟ خدا آنچنان میگیرد که صدا ندارد، با ستون دین نمیشود بدرفتاری کرد.
🔺*بی وضو نمی شود نام این مردم را بُرد؛ اگر خدای ناکرده به این مردم بدرفتاری شود مثل این است که با نماز بدرفتاری شده است*
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
🔹داستان طلبه و اقتدا در نماز🔹
♦️همراهی فکر و عقیده با منافع و مصالح شخصی!
📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
در قدیم یک حرف هایی را ما به عنوان شوخی و متلک تلقی میکردیم، حالا میبینیم بعضیها اصلًا برای اینها فلسفه درست کردهاند، میگویند اینها شوخی نیست بلکه جدی است. یک شوخی بود که طلبههای مشهد میکردند، میگفتند طلبهای میگفته است: من همیشه به آن آقایی که به من پول بدهد اقتدا میکنم و نماز من صحیح است. هرکس به من پول بدهد به همو اقتدا میکنم و نماز من قطعاً صحیح است.
میگفتند: اگر هرکس به تو پول بدهد به او اقتدا میکنی، پس تو برای پول اقتدا میکنی.
میگفت: هرکس که به من پول ندهد چون به من پول نمیدهد عقیدهام این میشود که او فاسق است و آن وقت اگر من پشت سرش نماز بخوانم نمازم باطل است. اما همان ساعتی که به من پول بدهد، پول که به دستم میآید میبینم عقیدهام هم تغییر کرد، از همان ساعت عقیدهام این میشود که آن آقا عادل است و آن وقت که نماز میخوانم نمازم هم درست است. چون عقیده من تابع پول من است؛ اگر پول به من بدهد عقیدهام واقعاً این میشود که او عادل است، و اگر ندهد عقیدهام واقعاً این میشود که او فاسق است. بنابراین من باید همیشه هرکس که به من پول ندهد پشت سرش نماز نخوانم چون نمازم باطل است، و هر که به من پول بدهد پشت سرش نماز بخوانم و نمازم درست است.
ما این را همیشه به صورت یک شوخی تلقی میکردیم.
حالا میبینیم نه، این خودش کم و بیش یک فلسفهای است در دنیا که عقربه فکر بشر آنچنان ساخته شده است که نمیتواند در غیر جهت منافع و مصالح خودش فکر کند، جبر تاریخ است، جبر اقتصاد است، و غیر از این برای او امکان ندارد.
📚 سیری در سیره نبوی، ص ۶۰ - ۶۱
#شهید_مطهری
#منافع
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
⭕️ نبرد بزرگی بین جهان اسلام و غرب در زمینه تولید علم برپاست
حجت الاسلام والمسلمین زمانی مسئول دفتر سیاسی اجتماعی حوزه علمیه قم و دانش آموخته حوزه علمیه خراسان
🔺در نشست «شرق شناسی و اسلام شناسی غربیان»:
◻️ پس از پیروزی انقلاب طی تحقیقات صورت گرفته از لانه جاسوسی معلوم شد که در حدود ۵۰۰۰۰ مستشار آمریکایی که در وزارت خانه های مختلف و دستگاه های امنیتی کشور ما حضور داشتند از دولت شاهنشاهی ایران حقوق دریافت می کردند.
◻️ در حال حاضر ۳۰۰ مرکز شرق شناسی و اسلام شناسی در آمریکا مشغول به فعالیت می باشند.
◻️ ۶۵۰۰۰ کتاب با موضوع شرق شناسی از سوی جهان غرب منتشر شده است.
در شناسایی حوزه علمیه قم کتابها و تحقیقات بسیاری توسط جوامع غرب نگارش و منتشر شده.
◻️ در حال حاضر از ۹۰ کشور مختلف دنیا شاهد حضور طلاب فراوانی در پای مکتب اهل بیت علهیم السلام هستیم.
◻️ طلبه های غیر ایرانی در ده های اخیر در کشورهای متخلف دنیا اقدام به راه اندازی حوزه علمیه کرده اند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
🔹آدم نشوی🔹
📣 عبدالرحمان جامی
◽️پدری با پسری گفت به قهر
◾️که تو آدم نشوی جان پدر
◽️حيف از آن عمر که ای بی سروپا
◾️در پی تربيتت کردم سر
◽️دل فرزند از اين حرف شکست
◾️بی خبر از پدرش کرد سفر
◽️رنج بسيار کشيد و پس از آن
◾️زندگی گشت به کامش چو شکر
◽️عاقبت شوکت والایی يافت
◾️حاکم شهر شد و صاحب زر
◽️چند روزی بگذشت و پس از آن
◾️امر فرمود به احضار پدر
◽️پدرش آمده از راه دراز
◾️نزد حاکم شد و بشناخت پسر
◽️پسر از غايت خودخواهی و کبر
◾️نظر افکند به سراپای پدر
◽️گفت گفتی که تو آدم نشوی
◾️تو کنون حشمت و جاهم بنگر
◽️پير خنديد و سرش داد تکان
◾️گفت اين نکته برون شد از در
◽️من نگفتم که تو حاکم نشوی
◾️گفتم آدم نشوی جان پدر
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
💠یک خاطره چند نکته
یکی دو روز قبل رفتیم به دیدن استادی دانشگاهی و فرهیخته که به تازگی مسئولیت پیدا کرده بود در یکی از مراکز مهم پژوهشی در مشهد، هم برای عرض تبریک و هم تفاهم و تعمیق همکاری های حوزه خراسان با آن مرکز پژوهشی ، چند نکته قابل توجه و البته درس آموز گفت:
🔺اول آنکه تصریح کرد به قانون تعارض منافع پایبند است و لذا هیچ کتابی از تالیفات خود در موسسه تحت مدیریتش چاپ نخواهد کرد تا شائبه ای حاصل نشود.
🔺دوم و مهم تر آنکه از استاد و پژوهشگری فرهیخته از حوزه مشهد نام برد استادی که به تعبیر او در مجامع علمی نادرند و کم نظیر ، اما علی رغم فعالیت های پژوهشی برجسته در همان نهاد علمی ( و تدریس مقطع خارج) برای گذران زندگی مجبور به قبول کردن مجالس روضه زنانه است( و البته بلافاصله ارزشمندی روضه خوانی را ستود) و گفت امروز یک عضو هیئت علمی و استاد تمام دانشگاه در رشته های انسانی که حداکثر چند صفحه از کفایه و مکاسب بیشتر نخوانده ، تا ۳۰ میلیون فیش حقوقی اش است، و این را خلاف عدالت و کرامت دانست.
〰〰〰〰〰〰〰
🔷 تصویر بالا به عنوان حکم جدید اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران بعد از افزایش در فضای مجازی منتشر شده ، و بدون شک حق علم و جایگاه علماء ارزش بیش از اینها را دارد، و باید تا می توان قدردان زحمات علمی اساتید فرهیخته دانشگاه بود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
هدایت شده از پذیرش حوزه علمیه خراسان
🕋 خاص (خرید خدمات آموزشی صالحان)
❇️ پيشثبتنام طرح خاص (خرید خدمات آموزشی صالحان) شروع شد.
🔵 شرایط ثبت نام : اتمام سطح 2 حوزه علمیه
🔴 زمان ثبت نام: 26 تیرماه لغایت 25 مرداد ماه
📋 شیوه ثبت نام: ارسال عدد 65 ویژه خواهران و ارسال عدد 66 ویژه برادران به مدیر کانال #حوزه_علمیه_تخصصی_معراج در پیام رسان ایتا
👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3939106852C454f2d1a02
💠هیچ کس مادر شما نمی شود!
💠قدردان باشیم.
💠 آداب زندگی طلبگی
🔺همسر مکرم امام نقل کرده اند:
حضرت امام خیلی به من احترام می گذاشتند و اهمیت می دادند. هیچ حرف بد یا زشتی به من نمی زدند. .. امام، حتی در اوج عصبانیت، هرگز بی احترامی و اسائه ادب نمی کردند.
حضرت امام در هنگام ناهار یا شام، غذا را شروع نمی کردند و به بچه ها هم می گفتند: صبر کنید تا خانم بیایند... حضرت امام، جارو کردن و ظرف شستن و حتی شستن روسری بچه خودمان را هم وظیفه من نمی دانستند و اگر به جهت نیاز، گاهی به این کارها دست می زدم، ناراحت می شدند و آن را اجحاف در حق من می دانستند. حتی وقتی وارد اتاق می شدم، به من نمی گفتند: «در را پشت سرتان ببندید». صبر می کردند تا بنشینم و بعد خودشان بلند می شدند و در را می بستند... امام در مسائل خصوصی زندگی من دخالت نمی کردند... هر طوری که دوست داشتم، زندگی می کردم. به رفت و آمد با دوستانم کاری نداشتند... به احمدجان خیلی سفارش [مرا] کردند. به او گفتند: «خیلی مواظب [مادرت] باش. من نتوانستم [زحمتشان را] تلافی کنم؛ تو تلافی کن».
🔺خانم فریده مصطفوی، دختر امام نیز تأکید می کند:« ما هیچ وقت ندیدیم ایشان به خانم بگویند: «فلان کار را انجام بده» و یا حتی «یک چای برای من بریز»... خیلی به ایشان (مادرم) اظهار محبّت و علاقه می کردند و مقید بودند این اظهار محبّت و علاقه را جلوی ما فرزندان هم علنی کنند. امام، احترام فوق العاده ای برای خانم قائل بودند... در طول شصت سال زندگی، هیچ وقت یک لیوان آب از خانم نخواستند... در شرایط سخت روزهای آخر، هر وقت چشم باز می کردند، اگر قادر به صحبت بودند، می گفتند: «خانم چطورند؟»... اگر روزی خانم غذا را تهیه می کردند، هر چقدر هم که بد می شد، کسی حق اعتراض نداشت و امام از آن غذا تعریف می کردند. امام به ما می گفتند: «هیچ کس مادر شما نمی شود».
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
💠مثل دو دوست
فرزند علامه طباطبایی :
🔺«پدرم... صاحب اختیار خانه و امور آن را مادرم می دانستند. مادرم به کارهای درس ما و رفت و آمدهایمان رسیدگی می کرد و همه مسائل را کنترل می کرد و به قدری با دقت عمل می کرد که پدرم با فراغتِ خاطرِ تمام به امور علمی خود می پرداختند». رفتارشان با مادرم بسیار احترام آمیز و دوستانه بود. همیشه طوری رفتار می کردند که گویی مشتاق دیدار مادرم هستند. ما هرگز بگومگو و اختلافی بین آن دو ندیدیم. به قدری نسبت به هم مهربان و فداکار و باگذشت بودند که ما گمان می کردیم اینها هرگز با هم اختلافی ندارند. آنها واقعاً مانند دو دوست با هم بودند».
🔺مرحوم علامه طباطبایی از همسر خود به عنوان زنی صبور و شکیبا یاد می نمود و خود نیز در قدردانی از محبت هایی که همسرش به وی نموده بود کوتاهی نمی کرد و در این خصوص، از رفتار خوب خود، ذکری به میان نمی آورد و همه خوبی ها را به همسرش نسبت می داد.
🔺وقتی همسر مرحوم علامه در سال ۱۳۴۴ بیمار شدند، ایشان هرگز اجازه نمی دادند تا همسرشان برای انجام کاری از بستر بلند شوند. چنانچه فرزندشان می گوید: «مادر من حدود ۲۷ روز پیش از فوت، در بستر بیماری بود و در این مدت پدرم از کنار بستر ایشان لحظه ای بلند نشدند. تمام کارهایشان را تعطیل کردند و به مراقبت از او پرداختند».
🔺علامه پس از فوت همسر نیز علت آن همه تأثر قلبی را چنین بیان می فرمودند: «مرگ حق است. همه باید بمیریم. من برای مرگ همسرم گریه نمی کنم. گریه من برای صفا و کدبانوگری و محبت های خانم است. ما زندگی پرفراز و نشیبی داشتیم. در نجف اشرف با سختی هایی مواجه می شدیم. من از حوائج زندگی و چگونگی اداره آن بی اطلاع بودم. اداره زندگی به عهده خانم بود. در طول مدت زندگی ما هیچ گاه نشد که خانم کاری بکند که من حداقل در دلم بگویم کاش این کار را نمی کرد، یا کاری را ترک کند که من بگویم کاش این عمل را انجام داده بود. در تمام دوران زندگی ما هیچ گاه به من نگفت چرا فلان عمل را انجام دادی یا ترک کردی؟»
🔺ایشان تا سه چهار سال پس از فوت همسر خویش هر روز سر قبر او می رفتند و بعد از آن هم که فرصت کمتری داشتند، به طور مرتب، دو روز در هفته، یعنی دوشنبه ها و پنجشنبه ها بر سر مزارش حاضر می شدند و ممکن نبود این برنامه را ترک کنند و همواره می گفتند: «بنده خدا بایستی حق شناس باشد. اگر آدمی حق مردم را نتواند ادا کند، حقّ خدا را هم نمی تواند ادا کند».
🔺همچنین در پاسخی که مرحوم علامه برای نامه تسلیت یکی از شاگردانش نوشته اند، شدت علاقه خویش را به همسرشان ابراز داشته اند و با این که در این نامه چندین بار حمد خدا را به جای آورده اند، نوشته اند:«با رفتن او برای همیشه، خط بطلانی به زندگانی خوش و آرامی که داشتیم، کشیده شد».
🔺یکی از شاگردان برجسته علامه می گوید: «وقتی که همسر ایشان فوت شد، پولی به من داد تا به کسی بدهم که تا یک سال، هر شبِ جمعه برای آن مرحومه، در حرم، زیارت حضرت معصومه را بخواند».
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
هدایت شده از معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
264664_728.mp3
4.19M
💠فرازی از صحیفه کامله سجادیه
💠لذت مناجات
💠 یا حبیب من لا حبیب له!
🔺سَیِّدی کَاَنِّی بِنَفْسی قَد اُضْجِعَتْ فی قَعْرِ حُفْرَتِها وَانْصَرَفَ عَنْهَا الْمُشَیِّعُونَ مِنْ جیرَتِها
مولای من حالم مانند کسی است که درقعر قبر مانده وتشییع کنندگان هم از او دور شده اند
🔺وَبَکی عَلَیْهَا الْغَریبُ لِطُولِ غُرْبَتِها
و تنها و غریب بر تنهایی طولانی اش گریه می کند
🔺وَجادَ عَلَیْها بِالدُّمُوعِ الْمُشْفِقُ مِنْ عَشیرَتِها
و خانواده و نزدیکانش هم بر او گریانند
🔺وَ ناداها مِنْ شَفیرِ الْقَبْرِ ذَوُو مَوَدَّتِها
و دوستانش او را از درون قبر صدا می زنند
🔺وَ رَحِمَهَا الْمُعادی لَها فِی الْحَیاةِ عِنْدَ صَرْعَتِها
و دل دشمنانش هم برایش به رحم آمده
🔺وَلَمْ یَخْفَ عَلَی النّاظِرینَ اِلَیْها فَرْطُ فاقَتِها
و از چشمان بینندگان شدت عذاب و بیچارگی اش مخفی نمی ماند
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛