✅ استاد عبداللهیان: مکتب #سامرا به طلبه روش اجتهاد میآموخت
🔹هدف از بحث و درس مکتب سامرا این بود که نمیخواستند فقط به شاگرد، #مطلب یاد دهند، بلکه میخواستند به او #روش یاد دهند؛ یعنی میخواستند مهارت، قدرت و چگونگی استنباط را به او بیاموزند.
🔹در یک حالت فقط میخواهید به شاگرد مطلب را بیاموزید و او یاد بگیرد، اما یک وقت شما میخواهید به او مهارت را بیاموزید که این کار را انجام دهید.
🔹 لذا در همان زمان میگفتند کسی که در مکتب سامرا حتی برای ۵ سال بوده و دورۀ اصول را هم نخوانده است، ناخودآگاه مجتهد میشود! چرا؟ چون #روش_استنباط را یاد میگیرد.
🔹پس استاد، اولاً شاگرد #فعال و مشارک میخواهد و بعد هم روش کار را به او یاد میدهد، نه اینکه فقط به او مطلب یاد دهد.
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝
🔺بیست سال مقدمه، ما را از ذی المقدمه باز می دارد!
🔹برخی معتقدند که طلبه باید بیست سال از عمر خودش را صرف اصول کند. اگر اصول را مقدمه استنباط و اجتهاد دانستیم، بیست سال مقدمه ما را از ذی المقدمه باز میدارد
🔸«تورم زدایی» لازم و ضروری است. بدین معنا که باید از حجم مباحثی که بیشتر جنبه هنرنمایی در علم اصول دارد و یا فقط برای نشان دادن قدرت و قوت علمیخود است، کاست. اگر بحثی جنبه کاربردی نداشت، فایدهای هم بر آن مترتب نیست!
📚 گامی به سوی تحول آیت الله العظمی مکارم شیرازی صفحه۲۹۴
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
#کارگاه_پژوهشی
موضوع: «مهارتهای کاربردی نگارش پایاننامه»
🎙ارائه دهنده: جناب آقای بلال شاکری پژوهشگر و دانشجوی دکتری رشته فقه و مبانی حقوق دانشگاه فردوسی
✳️دوره نخست: انتخاب موضوع
✔️هنر پرسشگری و مسئلهیابی
✔️راهکارهای موضوعیابی + (معرفی ابزارهای دیجیتال)
✔️ویژگیهای موضوع خوب و مطلوب
✔️موضوعشناسی فقهی
2⃣جلسه دوم:
پنجشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۰ صبح
نشانی:
https://soleimanie.lms2.hozehkh.com/ws/tl87i2jklej
🕌واحد پژوهش مدرسه تخصصی فقاهت سلیمانیه
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
#خوبان_خراسانی
🔰 مرحوم آیت الله سید حسین طباطبایی قمی
🔸 تحصیلات ابتدایی خود را در یکی از مکتبخانه های قم شروع کرد و پس از آن درس های مقدماتی علوم دینی را طی کرد و به تکمیل تحصیلات خود پرداخت. وی که از تمام اساتید خود در نجف و سامرا اجازه اجتهاد داشت. به مشهد رفت و با ورود به مشهد، با برپایی نماز جماعت، ارتباط خود را با مردم برقرار کرد و به پاسخگویی به سؤالات مردم و رسیدگی به وضعیت محرومان و مستضعفان پرداخت و زعامت و سرپرستی حوزه علمیه را به عهده گرفت و به تدریس نیز پرداخت.
🔻 مطالعه بیشتر:
https://yaran-khorasan.com/18828
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝
💠 آیت الله العظمی سید ابوالقاسم خویی
🗓به مناسب هشتم صفر سالروز ارتحال آیت الله العظمی سید ابوالقاسم خویی
🔹سید ابوالقاسم موسوی خویی (۱۲۷۸-۱۳۷۱ش) از مراجع تقلید شیعه، رجالی و نویسنده مجموعه ۲۳ جلدی معجم رجال الحدیث و همچنین صاحب اثر تفسیری البیان فی تفسیر القرآن بود. میرزای نائینی و محقق اصفهانی دو تن از برجستهترین استادان او در فقه و اصول فقه بودهاند. آغاز رسمی مرجعیت خویی پس از درگذشت سید حسین طباطبایی بروجردی دانسته شده و درگذشت سید محسن طباطبائی حکیم، آغاز مرجعیت وی مخصوصاً در عراق خوانده شده است. خویی، در طول هفتاد سال تدریس، یک دوره کامل درس خارج فقه و شش دوره درس خارج اصول فقه را تدریس کرده و یک دوره کوتاه هم به تدریس تفسیر قرآن پرداخت. عالمانی از جمله محمد اسحاق فیاض، سید محمدباقر صدر، میرزا جواد تبریزی، سید علی سیستانی، حسین وحید خراسانی، سید موسی صدر و سید عبدالکریم موسوی اردبیلی از شاگردان خویی معرفی شدهاند.
🔹آیتالله خویی در دوران مرجعیت خود، اقداماتی در راستای تبلیغ دین، ترویج تشیع و یاری رساندن به نیازمندان کرده است؛ از جمله ساختن کتابخانه، مدرسه، مسجد، حسینیه و بیمارستان در کشورهای ایران، عراق، مالزی، انگلستان، امریکا، هندوستان و...
🔹ایشان در جریان انتفاضه شعبانیه شیعیان عراق و تعیین شورای رهبری برای اداره مناطق تحت مدیریت شیعیان، تحت فشار حکومت صدام حسین قرار گرفت و تا پایان عمر در حصر خانگی بود.
👈 شرح کامل مطلب
🔗 https://b2n.ir/p75525
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚═══
🔹متن پیام مقام معظّم رهبری مدّظلّه العالی بعد از ارتحال حضرت علّامه طهرانی قدّس سرّه 🔹
بسم الله الرّحمن الرّحيم
حضرات محترم حجج اسلام، آقايان حاج سيّد محمّد صادق حسينى طهرانى و اخوان.
خبر رحلت عالم عامل ربّانى، و سالک مجاهد روحانى، آية الله حاج سيّد محمّد حسين حسينى طهرانى را با اندوه و افسوس بسيار دريافت كردم و عميقاً متأسّف و مصيبت زده شدم.
ايشان از جمله فرزانگان معدودى بودند كه مراتب برجستۀ علمى را با درجات والاى معنويّت و سلوک توأماً دارا بودند؛
و در كنار فقاهت فنّى و اجتهادى، به فقه الله الأكبر نیز كه از مقولۀ شهود و محصول تجربه حسّى و مجاهدت معنوى است، نائل گشته بودند.
فقدان آن عزيز براى آشنايان و ارادتمندانشان خسارتى دردناك و غمى هائل است.
اين جانب با قلبى اندوهگين و ملول به شما آقازادگان محترم و والدۀ محترمه و ديگر فرزندان و اخوان و كسان و نزديكان و نيز دوستان و ارادتمندان ايشان تسليت مى گويم،
و از خداوند متعال براى ايشان علوّ درجات و حشر با احبّه و اولياء را مسألت مى كنم.
هنيئًا لَهُ ما أعدَّهُ اللهُ لإوليآء اللهِ و عبادِه الصّالحين. و سلام عليكم و رحمة الله.
سيّد على خامنه اى
منبع: https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=33693
🔺نهم صفر ، سالگرد ارتحال علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی( رحمت الله علیه)
در محضر آخوند خراسانی.JPG
12.94M
🔺در مکتب آخوند خراسانی (ره)
🔰فایل باکیفیت اسامی هشتاد تن از شاگردانِ مرجع دینی و پیشوای مبارز مسلمین، استاد فقها و اصولیان معاصر شیعه، آیتالله آخوند خراسانی (قدس سره) که هر یک، ستارگان آسمان رشتههای مختلف علوم اسلامی هستند (+تصاویر برگزیدگان)
📙 تعداد شاگردان درس اصول آخوند خراسانی (ره) بیش از ۱۲۰۰ تن بوده است که حدود پانصد نفر از آنها، مجتهد و یا قریب به اجتهاد بودند. (آقابزرگ طهرانی، الذریعه، ۱۴۰۳ق، ج۱۴، ص۳۳ و ج۲، ص۱۱۱.)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
#اخباری_گری
🔰 اخباریان و قرآن
💠 استاد سید محمدکاظم #طباطبایی (حفظه الله):
🔶 صاحب وسائل (#شیخ_حر_عاملی) در کتاب گرانقدر خویش، تمامی روایات مربوط به هر فرع فقهی را مطرح کرده، ولی به آیات مربوط به آن موضوع، هیچ اشارهای نکرده است مگر آن که در ضمن حدیثی نقل شده باشد. این شیوه، برگرفته از نگرش #اخباریان به آیات #قرآن و تمسّک نکردن بدان، بدون استفاده از احادیث اهل بیت (سلام الله علیهم) است.
🔷 ولی مرحوم #علامه_مجلسی ظواهر قرآن را حجت میداند و تمامی ابواب فقهی و غیر فقهی #بحار_الأنوار را با آیات قرآن آغاز میکند. استناد به آیات قرآن در بحار الأنوار آن مقدار گسترده است که میتوان این کتاب را نوعی موضوعبندی آیات قرآن به شمار آورد.
📚 طباطبایی یزدی، سید محمد کاظم، تاریخ حدیث شیعه: ج۲، ص۲۳۷ و ۲۴۲.
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
هدایت شده از کانون مشاوره سراج هدایت
🔘 سوالات شما
💠 قصد بنده تخصصی خواندن فلسفه است، لطفا سیر اجمالی مطالعه و کتبی که باید درس گرفت را بیان کنید .
استاد محمدمهدی کمالی پاسخ می دهند :
💠 راهکار تقویت قوهی تجزیه و تحلیل چگونه است؟
استاد ابوالفضل فروتن پاسخ می دهند :
💠 علاقه مند به علم کلام هستم، لطفا سیر مطالعاتی برای علم کلام ارائه دهید.
استاد علی حسینی سی سخت پاسخ می دهند:
💠 مقاله نویسی واقعا برامون عذاب آور شده است، امسال هم مشکل داشتم و نتونستم مقاله بنویسم، واقعا چه کنم در کوتاه ترین زمان به خوبی، مقاله نویسی را خوب یاد بگیریم.
استاد حمیدرضا کامل نواب پاسخ می دهند:
💠 بزرگان می گویند : در باب مسائل اخلاقی، این راه تخلّق به اخلاق را بدون استاد، نمی شود و نمی توان پیمود .
از طرفی نیز دکّان بازی در این مسیر فراوان است، خواستم ملاک استاد اخلاق را بدانم.
استاد حاج علی آقای مروارید پاسخ می دهند .
💠 امسال بناست، حلقه اولی و ثانیه را درس بگیرم، روش صحیح فراگیری حلقات را توضیح دهید.
استاد رضا میهندوست توضیح می دهند.
💠 معمولا یکی از بزرگترین ضعفهای آدمی، اراده ضعیف است.
برای اصلاح این اراده، نیاز به اراده است و طبیعتا دور باطل ... ، چه می توان کرد؟
استاد حاج علی آقای مروارید پاسخ می دهند.
💠 روش نوشتن یک مقاله علمی پژوهشی چطور است؟
استاد حمیدرضا کامل نواب پاسخ می دهند.
💠 دغدغه ورود به دانشگاه دارم ؟ آیا طلبه به دانشگاه برود؟
استاد محمد مروارید پاسخ می دهند:
💠 نگرانم که در آینده طلبگی ام فرد مفیدی نباشم؛ می شود راهنمایی ام کنید؟
استاد محمد الهی خراسانی پاسخ می دهند.
💠 امسال ان شاء الله قرار است، تدریس اصول مرحوم مظفر رو شروع کنم؟ لطفا راهنمایی بفرمایید.
استاد رضا میهندوست پاسخ می دهند
💠 چگونه تدریس درس های حوزه به صورت پژوهشی توسط اساتید ارائه شود؟
پیشنهاد جنابعالی برای پژوهش محور کردن دروس و اساتید حوزه چیست؟
استاد بلال شاکری پاسخ می دهند.
💠 روش درس خواندن درس منطق چگونه است؟ من در یادگیری این درس بسیار مشکل دارم.
استاد محمد مهدی کمالی پاسخ می دهند.
کانال مشاوره علمی
https://eitaa.com/joinchat/3090022536Cbd09392c43
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@mashverat_elmi
#طرح_زکات_العلم
#همیاری_طلاب
💠 به لطف خداوند کریم، تعدادی از اساتید محترم سطوح عالی حوزه علمیه خراسان در رشته های مختلف، برای ارائه مشاوره در ریز موضوعات علمی در مسیر طلبگی، مشاوره علمی و آموزشی اعلام آمادگی کردند .
🔷 موضوعات:
🔘 مباحث عمومی آموزشی
روش درس خواندن، روش برنامه ریزی، مهارت مطالعه، مهارت مباحثه و حضور فعّال در کلاس، و ...
🔘 مباحث عمومی مسیر طلبگی
هویت طلبگی، اخلاق طلبگی، استعدادیابی و ...
🔘 مباحث تخصصی علمی (آموزشی_پژوهشی)
علوم قرآن و حدیث پژوهی، فقه پژوهی، اصول پژوهی و ...
بعضی از اساتید محترمی که از محضرشان بهره مند می شویم:
۱. حضرت حجت الاسلام و المسلمین استاد حاج سیدمحسن حسینی فقیه (دامت برکاته)
۲. استاد حجت الاسلام و المسلمین حاج علی آقای مروارید (حفظه الله تعالی)
۳. استاد حمیدرضا کامل نواب
۴. استاد ابوالفضل فروتن
۵. استاد مهدی بهادری
۶. استاد جعفر فقانی
۷. استاد بلال شاکری
۸. استاد رضا میهن دوست
۹. استاد علی حسینی سی سخت
۱۰. استاد محمد مروارید
۱۱. استاد محمد الهی خراسانی
۱۲. استاد محمدمهدی کمالی
لیست کامل اساتید محترم، حیطه های مشاوره و آیدی برای چَت کردن و طرح سؤال، در آدرس زیر پین (سنجاق) شده است.
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
•┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
کانال مشاوره علمی
https://eitaa.com/joinchat/3090022536Cbd09392c43
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 لزوم وجود درس مساله شناسی برای حوزه های علمیه
#استاد_واسطی
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
🔰 #تحلیل_و_تبیین | هنر دینی در خدمت آرمان عدالت
❓چرا تمجید رهبر انقلاب از رمان «پس از بیست سال» مهم است؟
🔻در پی تمجید رهبر انقلاب از رمان «پس از بیست سال» پایگاه KHAMENEI.IR در یادداشتی به بررسی این اثر و توجه حضرت آیتالله خامنهای به جریان ادبیات و رمان دینی پرداخته است:
▫️«یک عاشقانهی جذاب تاریخی قوی.» این بخشی از توصیف رمان «پس از بیست سال» از زبان رهبر انقلاب است که بهتازگی منتشرشده و در میان اخبار فرهنگی هنری کشور مورد توجه قرار گرفته است.
▫️در شرایطی که نویسندهی رمان دینی باید کفش آهنین به پا کند و با به جان خریدن سوءتفاهمها و ادعاهای متفاوت، اقدام به نوشتن رمان دینی کند، حمایت حضرت آیتالله خامنهای علاوه بر دلگرمکردن این نویسندگان، نشاندهندهی نوع نگاه یک مرجع دینی به ادبیات دینی است.
▫️تمجیدهای رهبر انقلاب بیش از آنکه تحسین نویسنده یا کتاب خاصی باشد، اعلام حمایت از یک حرکت مؤثر ادبی است؛ حرکتی که در حال تبدیلشدن به جریان پُرقدرت ادبی در کشور است.
▫️ماجرای «پس از بیست سال» در میان سالهای ۳۵ تا ۶۱ هجری میگذرد؛ دورانی پُرتلاطم و پُرفتنه که برای احوالاتِ امروزِ ما، آموختنیهای فراوانی دارد. «پس از بیست سال»، یک مسیر پیچیده و پُرسنگلاخ است؛ مسیری که بسیاری از بزرگان تاریخ اسلام را به بیراهه کشانده و آدمهای خوب زیادی را وارد فهرست آدمهای بدِ تاریخ کرد.
🔍 ادامه این یادداشت را در khl.ink/xffkL بخوانید
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
💢صدسالگی حوزه قم در یک نگاه
✍استاد رسول جعفریان
🔹حوزه قم، بخشی از نظام آموزشی سنتی و قدیمی است که در این شهر با مرکزیت خاصی ادامه یافته گرچه مشابه آن در بسیاری از شهرهای ایران و شماری از شهرهای عراق یا دیگر کشورها وجود دارد. نظم ویژه روحانیت آن را به سوژهای برای پژوهش تبدیل کرده و در این زمینه، قم و حوزههای مشابه، همچنان زمینه کار دارد. نظام آموزشی، ساختار اداری، مدارس، امور تحصیلی، شهریه و حقوق، نظام مالی، نظام مرجعیتی، رابطه با حکومت، استفتاء و افتا، خانواده، رابطه با تودههای مردم، نظام تبلیغی و بسیاری از مسائل دیگر در حوزه وجود دارد که میتواند موضوع بررسی و تحقیق باشد. علاوه بر آن، اسنادی که در این مرکز شکل میگیرد، نیز نظام کتاب و کتابخانهای، تألیفات و موضوعات خاص آنها، نشریات مذهبی و ناشران نیز از مسائل جالب توجهی است که وجود دارد. زندگی خاص آخوندی در قم، از نظر داخله، یعنی نظام تربیتی حاکم بر آن، فرزندان، ادامه شغل در خانواده، جایگاه زنان و دختران روحانی و طبعاً مدارسی که برای خانمها در حوزه پدید آمده، بخش دیگری از موضوعاتی است که زمینه تحقیق و تتبع را دارد.
👈متن کامل را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/q99664
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
سلسلة بحوث تخصصية في الأربعين تحت عنوان:
💠 *"الأربعين یصنع الحضارات"*
🔹 _بمشاركة النخب والخبراء_
🔲 عنوان البحث:
*حرکة الأربعین العالمیة، تمهید للحضارة الإسلامیة الحدیثة و دور المسلمین فیها*
🟤 المشاركون:
*حجةالإسلام والمسلمین السید محمدرضا آلایوب* (باحث و استاذ في الحوزات العلمیة و الجامعات من إیران)
*حجةالإسلام والمسلمین الشیخ سعد السواعدي* (باحث و استاذ في الحوزات العلمیة و الجامعات من إیران)
*حجةالإسلام والمسلمین الشیخ محمدجواد البستانی* (باحث و استاذ في الحوزات العلمیة و الجامعات من العراق)
📅 التاریخ:
*الخمیس 25 شهريور عام 1400هـ. ش.*
*المصادف لـ 9 صفر عام 1443*
*16 ايلول/سبتمبر عام 2021م.*
🕒 الزمان:
*من الساعة 22 بتوقيت طهران*
*20:30 بتوقيت مكة المكرمة*
*17:30 بتوقيت غرينتش*
✅ ترقبوا بثنا على العنوان التالي:
*ar.abarat.tv*
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
🔹خبرهای کثیف🔹
📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
قرآن کریم تکیه فراوانی روی این مطلب دارد که جوّ جامعه اسلامی جوّ تهمت و بهتان و افترا و بدگویی نباشد. مردم مسلمان هر وقت چیزی در مورد برادران و خواهران مسلمان خود شنیدند، مادام که به سرحد یقین قطعی - نه ظنّ و گمان - نرسیده اند که جای شک و شبهه نباشد و یا بینه شرعی اقامه نشده است، وظیفه شان این است که آنچه می شنوند به اصطلاح معروف «از این گوش بشنوند و از گوش دیگر بیرون کنند» و به تعبیر دیگر همان جا که می شنوند دفن کنند و حتی به صورت این که «من شنیدم» هم نقل نکنند؛ نه تنها به صورت یک امر قطعی نقل نکنند، حتی این طور هم نگویند که «من چنین چیزی شنیده ام.» همین گفتنِ «شنیدم» هم «پخش» است و اسلام از پخش این نوع خبرهای کثیف و ناپاک و آلوده ناراضی است.
📚 آشنایی با قرآن، ج ۴، ص ۵۲ - ۵۳
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
توصیه های ۱۶ گانه قرآنی استاد قرائتی به اساتید و طلاب
به مناسبت شروع سال تحصیلی جدید (1400-1401 )حوزه های علمیه
1- هیچ وقت خود را فارغ التحصیل ندانیم.
از یک سو اکثر مردم دنیا یا اهل تولیدند یا توزیع و یا مصرف! طلبگی نیز از این سه حالت خارج نیست:
✅ یا به انسان قدرت اجتهاد، فقاهت، تحقیق و تألیف کتب علمی میدهد که در این صورت تولید علم است. (مانند علامهی امینیها و علامه طباطباییها)
✅ یا اگر به آن مرحله نرسید، زمینهای برای استفاده از تولیدات بزرگان و توزیع معارف کتاب الله و عترت رسول خدا با قلم و بیان و هجرت و تبلیغ است که توزیع علم است. امام رضا علیهالسلام فرمود: «فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا» (عیون اخبار الرضا علیهالسلام، ج۱، ص۳۰۷)
✅ یا آشنایی با علوم اسلامی حداقل زمینه و بستری برای عمل خود ماست که مصرف علم است.
بزرگان گفتهاند: توفیق برای کسی است که هم با تحقیق و اجتهاد تولید کند، هم با بیان و قلم توزیع کند و هم در عمل پیشگام باشد. «عَالِمٌ نَاطِقٌ یَنْتَفِعُ بِعِلْمِهِ» که خروجی حوزههای علمیه در همین مدار است.
2- گرچه امروز مسأله مدرک مطرح شده است، ولی تلاش ما در راستای گرفتن مدرک نباشد. همانگونه که ما در کلاس درس از اکسیژن استفاده میکنیم، ولی هرگز برای اکسیژن وارد کلاس نمیشویم. آری مدرک را باید گرفت، ولی نباید برای مدرک درس بخوانیم.
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
3- توجه به قرآن کریم
از آغاز تحصیل، از توجه ویژه به قرآن و تفسیر و نهجالبلاغه و احادیث اهلبیتعلیهمالسلام غافل نشویم که بحمدالله در این سالهای اخیر توجهاتی شده است، اما کافی نیست. در حوزه به ما آموختهاند که اشتغال یقینی برائت یقینی میخواهد، اگر ما نسبت به قرآن و عترت اشتغال ذمه داریم، باید به قدری توجه کنیم که مطمئن شویم برائت ذمه پیدا کردهایم. هدف حوزهها، تربیت عالم ربانی است و قرآن، عالم ربانی را کسی میداند که پیوسته به آموزش و تدریس کتاب آسمانی مشغول باشد: «کُونُوا رَبَّانِیِّینَ بِما کُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْکِتابَ وَ بِما کُنْتُمْ تَدْرُسُونَ» (آلعمران، ۷۹)
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
۴. درسهای حوزه و علوم اسلامی را جدی بخوانیم. قرآن میفرماید: «خُذِ الْکِتابَ بِقُوَّةٍ» (مریم، ۱۲)
۵. سعی کنیم از تعطیلات حوزه بکاهیم و یا برای تعطیلات برنامهی ویژهای داشته باشیم. همانگونه که عمده ۲۷ جلد تفسیر نمونه در ایام تعطیلات حوزه مثل پنجشنبهها و جمعهها و تابستان و عید و... نوشته شد.
۶. در اسلام فارغ التحصیل نداریم، در قرآن میخوانیم اگر زمانی فارغ شدی، خود را به کار دیگری مشغول کن. «فَإِذا فَرَغتَ فَانصَب» (شرح، ۷)
قرآن حتی تعطیلی روز جمعه را به اندازه نماز جمعه سفارش میکند «وَ ذَرُوا الْبَیْع» (جمعه، ۹) و بعد از نماز جمعه دستور به تلاش و حرکت میدهد. «فَإِذَا قُضِیَتِ الصَّلَاةُ فَانْتَشِرُوا فِی الْأَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ» (جمعه، ۱۰)
۷. از آنجا که علما وارثان پیغمبرانند، باید از همان ابتدا علاوه بر واجبات، حداقلی از مستحبات را انجام دهیم تا به لقب مبارک وارثان انبیاء نزدیک شویم. در این راستا انتخاب رفیق متقی، دوست و هممباحثهای بسیار مهم است. به مسأله اخلاق و تزکیه باید در کنار تعلیم توجه کرد و خود را از جلسات دعا، توسل، موعظه و ارتباط با افراد صالح بینیاز نپنداریم.
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
۸. با پیدایش حوادث گوناگون نظیر کرونا باید شرایط را عوض کنیم، نه اینکه کار را تعطیل کنیم.
اگر امکان برقراری جلسات حضوری و تبلیغ چهره به چهره وجود ندارد، میتوان از فضای مجازی و راههای دیگر برای تبلیغ استفاده کرد. قرآن میفرماید: «الَّذینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلی جُنُوبِهِمْ» (آلعمران، ۱۹۱) یعنی شرایط ما را از اصل کار باز ندارد.
حضرت یعقوب به فرزندانش سفارش کرد که برای رسیدن به هدف و پیدا کردن یوسف از یک در وارد نشوند: «لَا تَدْخُلُوا مِنْ بَابٍ وَاحِدٍ» (یوسف، ۶۷) چگونه میخواهیم یوسفهای دنیا را فقط از یک طریق خاص جذب کنیم؟
قرآن جذب هر گروهی را با شیوهای بیان کرده است و میفرماید: «ادْعُ إِلی سَبیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتی هِیَ أَحْسَنُ» (نحل، ۱۲۵) لذا باید در انتقال پیامهای اسلام از تجربهها، هنرها، سلیقهها و سبکهای دیگران استفاده کرد و طلاب به زمان، منطقه، نیاز افراد، توطئههای دشمن و با شیوههای گوناگون آشنا باشند.
۹. آنچه میخوانیم و به دنبالش میرویم باید مفید باشد. یا مشکل فرد را حل کند، یا مشکل جامعه را حل کند، یا تکلیف شرعی باشد. بسیاری از تحقیقات ممکن است، ارزش علمی داشته باشد ولی کاربردی نباشد و مشکلی از جامعه امروز را حل نکند. در آیات و روایات سخن از علم مفید «علماً نافعا» و رشدآور است. «مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْدًا»
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
۱۰. طلبه باید از همان آغاز روحیهی تبلیغ را در خود زنده کند.
از همان سال اول طلبگی کتاب داستان راستان را با خود داشته باشد و همین که به منزل یا مهمانی میرود یکی از آن داستانها را برای خواهران و برادران خود بازگو کند. و یا روش آموزش قرآن را به دیگران بیاموزد و در اولین تابستان جلسات آموزش داشته باشد. (ناگفته پیداست که برادران برای پسران و خواهران برای دخترها)
قرآن میفرماید: گروهی از جنیان تلاوت آیات قرآن را از پیامبر شنیدند، توقف کردند و ایمان آوردند و از همان ساعت اول آنچه را شنیده بودند، به همنوعان خود اطلاعرسانی کردند. «إِنَّا سَمِعْنا قُرْآناً عَجَباً یَهْدی إِلَی الرُّشْدِ» (جن، ۱) «یَا قَوْمَنَا أَجِیبُوا دَاعِیَ اللَّهِ وَآمِنُوا بِهِ» (احقاف، ۳۱)
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
۱۱.طلبه باید به ادبیات مسلط باشد.
طلبه باید ادبیات عرب را به قدری مسلط باشد که بتواند یک کتاب عربی بدون اعراب را صحیح و سریع بخواند و این مهارتی باشد برای فهم صحیح قرآن و حدیث.
۱۲. قرآن درباره رسالت حوزههای علمیه و علما دو هجرت را سفارش میکند.
هجرت اول کوچکردن برای فقیهشدن. «فَلَولا نَفَرَ مِن کُلِّ فِرقَةٍ مِنهُم طائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهوا فِی الدّینِ» (توبه، ۱۲۲)
هجرت دوم بازگشت به وطن برای تبلیغ و ارشاد و هشدار به مردم. «وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ» (توبه، ۱۲۲)
قرآن میفرماید کسانیکه هجرت نمیکنند در آستانهی مرگ مورد توبیخ قرار میگیرند و به آنها گفته میشود آیا زمین خدا وسیع نبود تا در آن هجرت کنید؟ «أَلَمْ تَکُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِیهَا» (نساء، ۹۷)
۱۳. هرگز از قلم و کاغذ جدا نشوید که خداوند هم به قلم قسم خورده است و هم به سطرهای نوشته شدهی کتاب. «ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ» (قلم، ۱) گاهی یک نامه حضرت سلیمان سبب اسلامآوردن یک منطقه و حکومت و حاکمی میشود. اعلامیههای امام خمینی کلید انقلاب شد. نامههای سید شرف الدین در کنار هم جمع و کتاب المراجعات شد. بسیاری از نکات کلیدی به خاطر آنکه نوشته نمیشود، از ذهن پاک میشود.
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
۱۴. تمرکز در هر کاری کلید توفیق است.
امروزه تمام دنیا به هم مرتبط است، و از هر دری خبری میآید، اگر بنا باشد ما بیش از ضرورت وقتمان را صرف اخبار و حوادث و خطوط سیاسی و تحلیلهای مخلوط با حب و بغض کنیم، قطعاً باختهایم. وجود حجت خدا و مجتهد جامع الشرایط چراغ راه ماست و نیازی به دیگران نداریم.
۱۵. تبلیغ ما باید بر اساس لسان قوم باشد. «وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ» (ابراهیم، ۴) همانگونه که معجزه هر پیامبری متناسب با شرایط مردم همان زمان بوده است.
در دعا میخوانیم که برای هر عضوی یک تقاضایی از خدا داشته باشیم: دستمان از خیانت، زبانمان از یاوه گویی و غیبت، شکمهایمان از لقمههای حرام و شبههناک پاک و قلوبمان سرشار از علم و حکمت باشد. و بعد از دعا برای هر عضو، برای هر صنف نیز دعای خاصی دارد و چنین میخواهد: بر علمای ما به پارسایی و خیرخواهی و بر دانش آموزان به کوشش و شوق و بر شنوندگان به پیروی کردن و پند گرفتن تفضل فرما.
از این دعا میفهمیم که برای هر مخاطبی مطلبی مخصوص به او لازم است و باید در حوزههای علمیه متناسب با نیاز اقشار مختلف جامعه برنامهریزی کرد.
۱۶. در مسیر راه باید از بهترین الگوها بهره بگیریم.
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
🔴وبینار علمی تخصصی با موضوع امامت خاصه توسط استاد شانه چی در موسسه دارالاعلام شعبه مشهد برگزارگردید.
🔺در جلسه اول حجت الاسلام والمسلمین شانه چی به تبیین منظومه عقاید امامیه درموضوع امامت پرداختند.
🔺ایشان افزودند:اولین بحث در این منظومه مبحث دین شناسی است
در این بحث مباحث متعددی مطرح است .
1️⃣مفهوم دین
2️⃣ضرورت دین
3️⃣گونه های دین
4️⃣منابع دین پژوهی
🔺ایشان در ادامه بیان داشتند که راه های کشف دین عبارتند از:
1️⃣عقل
2️⃣قلب(تجربه مستقیم روح) (شهود بدون حواس)
3️⃣وحی یا نقل
♻️ معاونت پژوهش موسسه دارالاعلام شعبه مشهد
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝