eitaa logo
حوزه انقلابی
13.9هزار دنبال‌کننده
24.3هزار عکس
11.4هزار ویدیو
652 فایل
صاحب امتیاز: گروه و تشکّل جهادی «حوزه انقلابی» مدیران: جمعی از فضلای سطوح عالی «حوزه علمیه قم» هدف: نفی نظام سلطه و دنباله‌های سکولار/لیبرال/لندنی 🔰حوزه انقلابی ↘️ https://eitaa.com/joinchat/307429376Ccb9b7c02da 👈مدیریت کانال @Iran_mohammad @EAHIMI
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید| واکنش جالب و جدید و منتشرنشده رهبرانقلاب به سوال یکی از شاگردانشان که گفت: 👈 "اگر بشود ماه رمضان به شاگردانتان افطاری هم بدهید، انشاء‌الله خوب است!" 📡. @TasnimNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 روحانیت، فدایی مردم روایتی از سفر آیت‌الله اعرافی به لرستان @HawzahNews
هدایت شده از فارس پلاس
-93777917_-213857.mp3
7.44M
▪️ " دُعيتُم الي ضيافة الله " 🔆 با نوای آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی و‌ حاج منصور ارضی - کانال : @Fars_plus
هدایت شده از خبرگزاری رسا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم|خون‌بهای یک شایعه 🔸بررسی شایعات شهادت حجت الاسلام والمسلمین #مصطفی_قاسمی 🌐 rasanews.ir/002XWx 🆔 @rasanews_agency
هدایت شده از توییتر انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ اون بی عقلي که دم از ایران و ایرانی میزنه و باعث تفرقه میشه بیاد ببینه رئيس حشدالشعبی چی میگه .... میگه من سرباز حاج قاسمم ... میفهمی این یعنی چی ؟!! یعنی هرجا بر علیه ایران عملیات بشه من عراقی گوش به فرمان فرمانده ی ایرانی خودم هستم ... #حب_الحسین_یجمعنا 👤 vafadar 💠 به کانال توییتر انقلابی بپیوندید : https://eitaa.com/twtenghelabi
🔴شکایت جمعی از مردم قم از وزیر ارتباطات به خاطر ولنگاری در فضای مجازی ♦️1000 نفر از نمازگزاران جمعه شهر مقدس قم به خاطر ولنگاری فضای مجازی و آسیب های گسترده اخلاقی آن از وزیر ارتباطات به خاطر کوتاهی در توسعه بستر ارتباطی سالم شکایت کردند. ♦️در این شکایت نامه که خطاب به کاهه دادستان قم است، با اشاره به شکایت 2000 نفر از مردم اهواز از وزیر به دلیل عدم ایجاد بستر امن فضای مجازی در کشور و نیز شکایت دادستانی کل با استناد به عدم تمکین وزیر نسبت به تذکرات متعدد مبنی بر ضرورت اجرای قوانین و دستورات قضایی، آمده است: ♦️از آنجا که فضای ولنگار اینستاگرام، تهدید بزرگی برای ایمان و اعتقادات فرزندان ما است و مانع بزرگی بر سر راه تربیت انسانی آنان است و با عنایت به آنچه پیرامون قصور و تقصیر مسئولان این حوزه (به خصوص شخص وزیر) بیان شد، شکایت خود از وزیر ارتباطات را اعلام داشته، تقاضامند است دستور پیگیری سریع و بدون اغماض این شکایت در رابطه با ولنگاری فضای مجازی و جولان شبکه های اجتماعی خارجی در کشور را صادر نموده، با خاطیان در هر سطح و مقام، برخورد قاطع قانونی و مقتضی صورت گیرد. این شکایت نامه ها توسط جمعی از معتمدین و ائمه جماعات به نمایندگی از مردم، تحویل دادستان قم گردید. 🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا 🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
📢 هم‌اکنون؛ سایت Khamenei.ir 🔻 رهبرانقلاب در دیدار اخیر: 👈 هدف اجرای ۲۰۳۰؛ ⚠️ تربیت سرباز و رعیت برای آمریکا و انگلیس. ۹۸/۲/۱۱ @howzehenghelabi
۲۰۳۰ بدون شرح @howzehenghelabi
4_6048790626948875532.mp3
3.85M
✨ 🔵سفارش شده توسط امام زمان💖 🙏دعای افتتاح را در هر شب ماه رمضان بخوانید، زیرا ملائکه به آن گوش فرا می‌دهند و برای خواننده آن، طلب مغفرت می‌کنند. 🎧 با نوای استاد فرهمند @howzehenghelabi
توئیت مهم دانیال یادگاری عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی: الان من به عنوان دانشجوی خط ولایت انتظار دارم مدیریت حوزه نسبت به نگرانی عمومی حوزویان درباره بخشی موسوم به صیانت توضیح دهند. حالا وقعا صیانت چیه؟ چرا اینجوریه؟ از چه زمانی شروع شده؟ چقدر آروم و بی سر و صدا! ؟ به نظرم آمار و بررسی حوزه یا همون صیانت حوزه علت (عامل) انقلاب زدایی از حوزه های علمیه است. ............. ⭕️ انقلاب به ما نشان داد که دفاع از حق، طلبه و دانشجو ندارد. برای انقلاب هم طلبه بسیجی از دانشجوی خط ولایت دفاع می کند و هم او از ‌روحانیت مبارز انقلابی... @howzehenghelabi
هدایت شده از برهان انقلاب
🔴 ماهی گرفتن از آب گل آلود قتل طلبه همدانی ✔ شهاب الدین مهدوی 🔸 سایت اخیراً در یکی از یادداشت‌های خود به موضوع قتل طلبه همدانی پرداخته و مدعی شده است که موضوع قتل وی توسط یک لات قداره‌کش با بحث‌ها و نزاعات درون حوزوی در ارتباط است. 🔹 این سایت در مطلبی، سه اتفاق حوزوی مهم این روزهای کشور، شامل؛ «بازداشت تعدادی از طلاب معترض به برنامه‌های مدیریتی حوزه علمیه اصفهان»، « آیت‌الله اعرافی در موسسه فهیم در پی اعتراض برخی کانال‌های حوزوی» و «اخراج یکی از طلاب مدرسه علمیه حقانی به خاطر اعتراض به حضور استاد علیدوست و برخی انتقادها به »، را نتیجه کمرنگ شدن فرهنگ گفتگو و تحمل نظر مخالف در حوزه‌های علمیه دانسته است که در سطح جامعه به اشکال ناگوار اینچنین تبلور یافته است. 🔸 اگرچه از میان سه اتفاق فوق تنها یک مورد مربوط به جریان انقلابی است و دو مورد دیگر مورد انتقاد شدید جامعه حوزوی واقع شده است اما به هر حال نکته‌ای که در این‌جا باید بدان توجه داشت آن است که حوزه انقلابی هیچگاه با تضارب آراء در چارچوب‌ صحیح مخالف نبوده و نیست، بلکه آنچه نسبت به آن حساس است، میدان دادن به عناصر معلوم‌الحالی است که به رسمیت شناختن آن‌ها معنایی جز پاگذاشتن بر روی مسلمات حوزه علمیه ندارد. 🔹 بگذارید از مباحثات شروع کنیم. نگارنده اگرچه عناصری مانند جناب آقای نجمی مدیریت مباحثات را با برخی دیگر از اعضای مباحثات متفاوت می‌بیند و ایشان را فردی خوش‌فکر و معتقد به شمار می‌آورد، اما متأسفانه به نظر می‌رسد که مباحثات توسط برخی از اعضای هیئت تحریریه و حتی خارج از آن‌ خط‌دهی می‌شود. مثلا مباحثات بارها به انتشار مطالب و نظرات کسی اقدام کرده است که بارها با شبکه‌های معاند و از جمله شخص مصاحبه داشته، حجاب اختیاری را تئوریزه کرده، از حقوق بهائیان دفاع کرده و بهشت را برای نیکوکاران از همه ادیان دانسته است. همین شخص بارها نیز در مؤسسه فهیم حاضر شده و به ایراد سخنرانی پرداخته است و سخنان او در کانال‌ها و وبسایت‌های شخصی دیگر اعضای هیئت تحریریه مباحثات منعکس شده است. 🔸 از خط دهی به مباحثات گفتیم. جریان انقلابی حق دارد نسبت به روابط برخی سیاسیونی که هیچ ارتباط و علقه‌ای با حوزه ندارند نگران باشد. مثلاً کاملاً بجاست که ما از روابطی که میان ، روزنامه‌نگاری که پیش‌تر بر سر موضوع حکم دادگاه آقاجری به حبس محکوم شده است و با روشنفکرانی هم‌چون عبدالکریم سروش و عباس عبدی مرتبط بوده است و هم‌اکنون در نشریه‌ای مشغول به فعالیت است () که مروج افکار منحرفانه روشنفکران غرب‌زده می‌باشد (کافی است این نشریه را تورق کنید)، با برخی از اعضای مباحثات –و من جمله آقای نجمی- حساس باشیم. حق داریم نسبت به حضور برخی عواملی که علناً با بیت آیت‌الله منتظری روابط وثیق دارند و یا کسانی که پیشتر با تابوشکنی و انتساب مطالبی به حوزویان در ملأ عام، آنان را هوسران جلوه داده بودند، در هیئت تحریریه مباحثات نگاه انتقادی داشته باشیم. آزادی فکری به معنای نفی خط‌کشی و صف‌بندی و بستن راه‌های نفوذ نیست. آنچه مع الأسف در مباحثات مشاهده میشود. 🔹 در پایان نگارنده این وجیزه را به هیئت تحریریه مباحثات ارسال می‌کند و امیدوار است که در راستای پاسداشت شعار مباحثات مبنی بر لزوم آزادی فکری و شنیدن حرف مخالف به انتشار آن در تارنمای خود اقدام نماید. در ضمن مستندات ادعاهای موجود در این نوشتار نزد نگارنده موجود است که در صورت لزوم ارائه خواهد شد. ⭕ به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید: http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
🎤آغاز درس اخلاق آیت الله #مصباح_یزدی در شب‌های ماه مبارک رمضان 📆از سه‌شنبه ۹۸/۲/۱۷ ساعت ۲۲ قم؛ خیابان شهدا،دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) 🌙 @mesbahyazdi_ir 📖📖 خانه طلاب جوان 🔰🔰 @khaneTolab
📃 برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده 🎭 سمبل و نماد #اسلام_التقاطی 🔴 رد افکار التقاطی #علی_شریعتی توسط علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه ✍ بسمه تعالي اينجانب نوشته هاي دکتر شريعتي را هرگز تصديق نکرده و چنين سخني به احدي نگفته ام و نوع مطالب ايشان اشتباه و طبق مدارک ديني اسلامي غيرقابل قبول ميباشد/محمد حسین طباطبایی 📃سند: ✍دستخط علامه/منبع: مشرق نیوز/باشگاه خبرنگاران جوان و... ✅ #کانال_حوزه_انقلابی @howzehenghelabi
ماکجاییم خدا😔😔 https://eitaa.com/PARDISANALAVI کانال پردیسان علوی👆
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
📌 ماه رمضان در گذر تاریخ🕙 🔻غرش توپ‌های صفوی‌ها در ماه رمضان   🔹 کمپفر، مستشرق آلمانی در زمان شاه عباس اول (996-1038هجری) از جانب دولت سوئد به عنوان سفیر به ایران آمد. وی نزدیك به دو سال در ایران اقامت داشت. کمپفر در بخشی از سفرنامه خود درباره مناسبت شب‌های قدر می‌نویسد: «شب‌هاي قدر، يعني 19، 21 و 23 ماه رمضان است. مردم در اين شب‌ها که شب‌هاي استجابت دعا هستند، در مساجد يا در خانه‌ها به دعا و نيايش مي‌پردازند.✅ 🔵 وی همچنین در صفحات دیگری درباره اهمیت ماه رمضان آورده است: «از اعياد دينى، عيد [پايان] ماه رمضان است كه آن را فصل روزه می‌گويند، و ماه نهم سال در تقويم اسلامى است. در اين ماه بود كه [به تصريح كتاب مقدس مسلمانان] قرآن بر حضرت محمد نازل شد. در اين ماه كه رمضان خوانده می‌شود، 👈مردم همه در روز می‌خوابند و هنگام عصر بلند می‌شوند. هر روز غروب در مركز شهر توپ می‌اندازند تا هنگام [افطار] را خبر بدهند. مردم به شنيدن صداى توپ از خواب برمی‌خيزند و غذا می‌خورند و سپس به تلاوت قرآن و خواندن نماز مى‌پردازند. 🔰 در نيمه‌شب دوباره غذا می‌خورند و شب را به روز می‌رسانند، و با دميدن سپيده صبح دوباره می‌خوابند. زندگى آنها در سراسر اين ماه بر اين روال است. با سرآمدن فصل روزه‌دارى، مردم همه جمع می‌شوند و گويا به مدت سه روز ضيافت دارند.» 🔰 در بخشی از سفرنامه شاردن نیز درباره اهمیت ماه رمضان در دربار شاهان صفوی آمده است: «عصر روزی که برای به جا آوردن مراسم تودیع و خداحافظی نزد صدراعظم رفته، اظهار داشت که روز پیش یکی از حضرت شاه خبر آورده که معظم‌له به جای این‌که سفر قزوین را ادامه دهد، از میان راه بازگشته تا از طریق قم به شهرک تهران برود، و ماه رمضان را که ایام روزه‌داری است را در آن‌جا به سر برد.»💯 🔻 در قسمت دیگری از سفرنامه شاردن با اشاره به هشتمین روز سفر خود به تاریخ قمری اشاره کرده و در ترسیم رفتار ایرانی‌ها در پایان ماه رمضان می‌نویسد: «روز هشتم، برابر با ماه شوال، آخرین روز رمضان، ماه دیده شد و مردم به دیدن آن شادمان شدند. زیرا ماه روزه‌داریشان به پایان رسیده بود.»✅ 🔹 برخورد احترام آمیز پادشاهان صفوی با ماه رمضان در حالیست که موسس سلسله پهلوی، بشکل آشکار و پنهان با این ماه مقدس مبارزه می کرد. تاج‌الملوک آیرملو، همسر دوم رضا شاه و مادر محمدرضا پهلوی در خاطرات خود می‌نویسد: رضا [شاه] اهل نماز و روزه نبود.. روزه هم نمی‌گرفت و می گفت انسان هر وقت گشنه می‌شود باید غذا بخورد والا دچار مریضی خواهد شد❗️ بعدها که حکومت قدرت و قوام زیادتری پیدا کرد اظهار داشت که می‌خواهد جلوی این آخوندبازی‌ها را بگیرد. در اینجا رضا سیاست مخصوصی را به کار بست و دستور داد تا توپ افطار و سحر را بی‌ترتیب و نامنظم درکنند! بی‌ترتیبی در ساعات توپ افطار و سحر به این صورت بود که توپ افطار را نیم ساعت بعد از مغرب و توپ سحر را یکی دو ساعت جلوتر از طلوع فجر می‌انداختند و با این یک تیر دو نشانه زدند! اولاً عامه را که ساعت نداشتند به واسطه درازی ساعات روزه از روزه‌داری بری می‌کردند و ثانیاً اشخاص ساعت‌دار را که بدون توپ هم می‌توانستند موقع خوردن و نخوردن را تشخیص بدهند به توپ افطار و سحر بی‌اعتماد می‌ساختند تا جایی که اکثراً خواستار آن شدند شلیک توپها متوقف و توپها جمع‌آوری شوند❗️[1] [1]- خاطرات تاج‌الملوک (ملکه پهلوی)، تهران: نشر به‌آفرین، 1380، صفحه 241. http://eitaa.com/joinchat/3679322117C664392fd9f
هدایت شده از 
📛 دخالت بی جای جنبش دانشجویی عدالت خواهی و پیچیده تر کردن مشکل! ⁉️ آنتی‌تز انقلاب! در قم چه خبر است؟! (426) 🔻پیرو برخی انتقادات نسبت به برخی از امور مربوط به دیدار طلاب با امام شان، گمانه هایی در مورد دخالت امور صیانتی حوزه در این برنامه، جناب آقای دانیال یادگاری، از اعضای #جنبش_عدالتخواهی، در #دخالتی_بی_جا، یک مسئله درون حوزوی را به بیرون از حوزه کشانده، به عنوان ارگانی برون حوزوی، مدیریت حوزه را مورد خطاب قرار داده و خواهان شفافیت سازی در این زمینه شده است! 🔻از جناب ایشان بابت دغدغه مبارکشان در احقاق حق، تشکر می شود، اما آیا ایشان و دیگر نهادهای برون حوزوی به این مقدار از قدرت تحلیل دست نیافته اند که نباید یک مسئله درون حوزوی (آن هم مسئله نه چندان مهم) را علنی کرد؟! 🔻ایشان با این توئیت، آیا به دنبال احقاق حق طلاب است یا منویات دیگری را پی می گیرد؟ در خوش بینانه ترین حالت، می توان این اقدام را ناشی از کم اطلاعی و بی بصیرتی و عدم آگاهی به عواقب و عوارض آن تلقی کرد! 🔻آیا ایشان ملتفت نیستند که توئیت ایشان از بیرون حوزه، کمکی به حل مسئله نمی کند و صرفا بر پیچیدگی مسئله افزوده، طلاب منتقد را در معرض اتهام قرار می دهد؟ اصولا به عرصه عموم کشاندن یک مسئله پیش پا افتاده درون حوزوی، آن هم توسط یک دانشجوی خارج از حوزه، چه معنایی می تواند داشته باشد؟! 🔴 البته این سخن، به معنای دفاع از اقدام مدیریت حوزه در این باره نیست، سخن در لزوم حل مسئله در درون حوزه و جلوگیری از علنی شدن آن در حوزه عمومی است! 💠 با #آنتی_تز_انقلاب همراه شوید 👇 🇮🇷 @antitez_enqelab
(ع) : حُسنُ ظَّنِّ بِاللهِ أن لَا تَرجُوَ إلَّا اللهَ وَ لَا تَخَافَ إلَّا ذَنبَکَ. گمان نیک به خداوند آن است که جز به او امیدوار نباشی و جز از گناه خودت نهراسی. رسول_اکرم (ص): كسى كه براى زنده كردن حق يك مسلمان، شهادت حقّ بدهد، روز قيامت در حالى آورده مىشود كه پرتونور چهره اش، تا چشم كار مىكند ديده مىشودو خلايق اورا به نام و نسب مىشناسند. @gharar_at
هدایت شده از اندیشه مقاومت
⭕️ اروپایی‌ها هیچ گاه از برجام خارج نخواهند شد/ ایران ۱۰۶ تعهد برجامی دارد 👤 عزت الله یوسفیان ملا، عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس: 🔹اروپایی‌ها هیچ گاه از برجام خارج نخواهند شد؛ یعنی دلیلی برای خروج آن‌ها از برجام وجود ندارد زیرا اروپایی‌ها چیزی را از دست نداده‌اند بلکه دستاوردهایی نیز داشته اند که خودشان معتقدند اعتبار و امنیت را برای خود از طریق برجام به دست آورده‌اند. 🔹برخی این تصور را دارند که آمریکا و اروپا در موضوع برجام با یکدیگر کنار آمده‌اند؛ یعنی آمریکایی‌ها گفته‌اند، ما بیرون می‌رویم تا تحریم را علیه ایران نهادینه کنیم و اروپایی‌ها ماندند تا برجام بماند. 🔹با این فرمول، ایران هم غنی سازی را تعطیل کرده است و تحریم را باید تحمل کند. 🔹اتفاق مناسبی از قِبَل ماندن اروپایی‌ها در برجام برای ما نیفتاده و جمهوری اسلامی ایران باید تصمیم بگیرد که آیا ماندن در برجام و اجرای 106 تعهد برجامی، به نفع کشور است یا خیر؟ اگر به نفع ایران نباشد باید به حضور در برجام خاتمه دهیم./ خانه ملت 🌐 |
هدایت شده از اکبر ابدالی
👌 چگونه تحریم نفتی را به فرصت تبدیل کنیم؟ 👈 امکان تبدیل تحریم نفت خام ایران به یک فرصت استثنایی برای اقتصاد ایران: 🔸 با توسعه پتروپالایشگاه ها و فراورش نفت در داخل کشور و تبدیل آن به زنجیرهایی از فراورده های شیمیایی و سوخت 🔸 تبدیل تک محصول نفت خام به بیش از ۱۰۰ محصول شیمیایی و رونق تولیدات پتروشیمی 🔸 افزایش مشتریان ایران از ۴۰ مشتری نفت خام به بیش از چند هزار مشتری فراورده های پتروشیمی در قالب شرکت های کوچک و بزرگ و مستقر در تمام کشورهای دنیا که تحریم پذیری آن ها بسیار سخت تر از نفت خام خواهد بود. 👈 فقط اراده مجلس و دولت را می خواهد فقط. 🆔 @mashgh626
هدایت شده از اندیشه مقاومت
⭕️دولت چاه‌دارها/روایتی از تعارض منافع در دولت فعلی ✍️وحید اشتری 🔹علامه حلی می خواست فتوای چاه بدهد اول چاه خودش را پر می کرد. یعنی استاد اخلاق و تقوا و فقه و هرچیز دیگر هم باشی چاه خودت روی فتوایت تاثیر می گذارد. 🔹حالا اینجا صاحب یکی از اصلی ترین برندهای مدارس غیر انتفاعی را می گذارند وزیر آموزش و پرورش (آقای دانش)، یکی که خودش و فرزندانش از بزرگترین انبوه سازان کشور هستند را می گذارند وزیر مسکن (آقای آخوندی). 🔹پزشک کاسب کار هزار میلیاردی و بزرگترین بیمارستان خصوصی دارها را می گذارند وزیر بهداشت (قاضی زاده هاشمی)، آدمی که تعداد شرکت های بازرگانی خودش و عروس و دامادها و نوه و نتیجه هایش 3 رقمی است را می گذارند وزیر بازرگانی (آقای نعمت زاده)و... 🔹صادر کننده مجوز واردات گوشت خودش بزرگترین وارد کننده گوشت است. اسم این تجمع کاسب‌ها را هم گذاشته‌اند دولت ژنرال‌ها، می‌گویند طرف خودش "کننده کار" است. 🔹نه برادر، "چاه دار"، "کننده کار" نیست، اسمش است. یکی از بدیهی ترین اشکال فساد ساختاری است که کشور را به بن‌بست کشانده است.تعارض منافع یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی است که باید در سیاستگذاری مرتفع شود و پست گرفتن آدمی که در آن جایگاه خودش و اطرافیانش منفعت دارند ممنوع شود. @feghvaenghelab
هدایت شده از معرفت دینی
دعای (اللهم أدخل علی اهل القبور..) که طبق نقل، حضرت رسول (صلی الله عليه وآله) فرمودند: هركه اين دعا را در ماه رَمَضان بعد از هر نماز واجب بخواند خداوند متعال بيامرزد گناهان او را تا روز قيامت.
🔴پاسخ جناب آقای احمد نجمی، مدیر سایت مباحثات به یادداشت کانال مطالعات حوزوی برادر ارجمند جناب آقای شهاب‌الدین مهدوی سلام علیکم از یادداشت و نقد محترمانه شما نسبت به بنده و مجموعه سایت مباحثات سپاسگزارم. قطعا موظف هستیم در قبال مطالبی که آداب نقد را رعایت می‌کنند پاسخگو باشیم. متاسفانه پیش از این برخی رسانه‌ها تصورات و شنیده‌های خود را به صورت گزاره قطعی مطرح کرده و چیزی جز اتهام وارد نکرده‌اند. سعی می‌کنم به صورت خلاصه به سوالات شما پاسخ دهد: 🔹درباره گفت‌وگوهای متعدد با فردی سوال کرده‌اید که«بارها با شبکه‌های معاند از جمله مسیح‌علی‌نژاد مصاحبه کرده، حجاب اختیاری را تئوریزه کرده و از حقوق بهائیان دفاع نموده و ...» به نظر می‌رسد مصداق این موارد جناب آقای محمدعلی ایازی باشند. مباحثات تنها یک مصاحبه با ایشان در موضوع حج انجام داده‌است و دو مطلب نقل قول در بخش سایر رسانه‌ها درباره مسائل قرآنی است. قطعا این مصاحبه به منزله تایید همه‌ی نظرات ایشان نبوده و این مسئله در رسانه‌ها یک امر کاملا بدیهی است. هم‌اکنون رسانه‌های نظام با افراد مختلفی گفت‌وگو دارند که در مسائل دیگر از جمله سیاسی هیچ تفاهم نظری ندارند. اما اگر نسبت سیاسی ما با ایشان مورد سوال باشد می‌توانید به مطالب سایت درباره مجمع محققین و مدرسین با عنوان«هویت سیاسی با تابلوی حوزه» و همچنین عملکرد طیفی از حوزویان در وقایع سال 88 مراجعه فرمائید. 🔹درباره ارتباط اینجانب و سایت مباحثات با آقای «فرید مدرسی» سوال کرده‌اید. بنده و سایت مباحثات هیچ ارتباط سازمانی، فکری و ... با ایشان ندارم. وجود دوستان مشترک رسانه‌ای و حوزوی و یا حضور بنده و ایشان در برخی مجالس ترحیم و ... امری طبیعی است. 🔹 درباره همکاری فردی سوال کرده‌اید که«مطلب تابوشکن و هوس‌ران جلوه‌دادن طلاب» را منتشر کرده‌است. احتمال زیاد اشاره شما به گزارشی حول موضوع «ماجرای صیغه کردن طلاب و ..» در وبلاگ شخصی یکی از اعضای تحریریه است. این مطلب که نظر کاملا شخصی ایشان بوده به اواسط دهه هشتاد مربوط می‌شود.ایشان چند شماره دبیر تحریریه مجله حاشیه و تا سال 92 سردبیر مجله صالحین وابسته به سازمان بسیح و همچنین همکاری خبری با خبرگزاری حوزه بودند. با توجه به توانمندی‌های فوق چند سال است که گفت‌وگوهای متعددی برای سایت مباحثات انجام می‌دهند. 🔹 درباره گرایشات سیاسی یا فکری برخی از اعضای تحریریه سوال کرده‌اید. بیان صریح این نکته ضروری است که هر رسانه پاسخگوی مطالب منتشره در خروجی خود است و چنانچه در خروجی خود انحراف یا مطلب نادرستی وجود داشته باشد باید پاسخگو باشد. هیچ رسانه‌ای نمی‌تواند نظرات شخصی خبرنگاران را تضمین کند.( در این باره می‌توانید نظر مدیران برخی رسانه‌های حوزوی یا ملی مانند خبرگزاری فارس و تسنیم و ... را جویا شوید). از سوی دیگر وجود دیدگاه‌های مختلف را برای شکل‌گیری یک نگاه همه جانبه و کلان در مباحثات مغتنم می‌دانیم. 🔹در پایان مجددا از عنایت و لطف شما سپاسگزاریم و امیدوارم دغدغه‌های سایر عزیزان هم مانند مطلب اخیر شما بدون پیش داوری و وارد کردن اتهامات بوده تا فضای پاسخگوئی هم فراهم باشد 🔹این مطلب جهت انتشار در کانال شما و سایر کانال‌هایی که مطلب اولیه را منتشر کرده‌اند تقدیم می‌شود. ضمن اینکه بنده آمادگی دارم به صورت حضوری هم با یکدیگر به صورت صریح و دقیق درباره دغدغه‌های مختلفی که دارید گفت‌وگو کنیم. احمد نجمی مدیرمسئول سایت مباحثات @motaleatehawzavi
🔴 پاسخ کانال مطالعات حوزوی به جوابیه جناب آقای احمد نجمی برادر عزیز، جناب آقای احمد نجمی با تشکر از پاسخ سریع و روشن شما، نکاتی را لازم به عرض می‌دانم: 🔸 نگارنده معتقد است که استدلال حضرت عالی درباره مصاحبه با برخی افراد مبنی بر اینکه «مصاحبه به معنای تأیید همه نظرات ایشان نیست» خالی از نوعی مغالطه نیست. مصاحبه با یک شخص به معنای به رسمیت شناختن وی به عنوان یک شخصیت شاخص و علمی است. حال سؤال آن است که شخص مزبور به واسطه کدام ویژگیها و صلاحیت‌های علمی –جز داشتن برخی نظرات شاذ- به عنوان مصاحبه‌شونده انتخاب شده است؟ و اساساً آیا پیشنهاد چنین مصاحبه‌ای توسط شخص شما داده شده است یا همان خط فکری که از وجود آن در مباحثات سخن گفتیم؟ 🔹 ضمن آن‌که در همان مصاحبه مذکور، سخنان ناروایی بیان شده است. ایشان در همان مصاحبه می‌گوید: «یک سوء تفاهمی شده که ما الزاماً باید در حج برائت از مشرکین داشته باشیم. ثانیاً برائت از مشرکین جزو اصول فقهی حج ما نیست؛ هیچ فقیهی در بحث اعمال و مناسک آن را جزو شرایط صحت و قبولی حج ندانسته است که ما باید حتماً برائت از مشرکین داشته باشیم؛ آن هم به این نحوی که مرسوم است که به این و آن لعن و مرگ بفرستیم. مثلاً اگر یکی از مصادیق آن مشرکین روسیه باشد؛ آیا ما اجازه می‌دهیم که مثلاً برائت از مشرکین روسی را عده‌ای در ایران راه بیاندازند؟ آن‌وقت چطور توقع داریم که کسانی بخواهند در آن‌جا این‌گونه شعار بدهند؟» 🔸 و در ادامه می‌افزاید: «هیچ فقیهی از گذشته تا به امروز نگفته است که یکی از واجبات یا حتی مستحبات حج این است که برائت از مشرکین بکنید. حتی مرحوم امام(ره) هم که آن‌وقت این پیام تاریخی را دادند، در مباحث فقهی حج خودشان چنین حرفی را مطرح نکرده‌اند. ما باید حج ابراهیمی را بر بستر صلح و آرامش و ارتباط دوستانه بین مسلمانان برگزار کنیم و اگر کشوری که ما میهمان او هستیم چنین رفتاری را جایز نمی داند، به زور و اجبار نخواهیم آن را انجام دهیم. باید در حج سعی بر هماهنگی و همراهی داشت؛ نه این‌که هر روز بر آتش کینه و جنگ بیافروزیم؛ رفتارهای ناقض قوانین کشور میزبان نقض غرض حج است» 🔹 اما درباره ارتباط مباحثات با فرید مدرسی، لازم به ذکر است که بنده نیز مدعی وجود ارتباط سازمانی نشده‌ام، بلکه صرفا از این امر سخن گفته‌ام که حوزه علمیه حق دارد نسبت به وجود برخی ارتباطات میان وی و برخی از اعضای هیئت تحریریه مباحثات نگاه انتقادی داشته باشد. البته ممکن است سؤال شود که مگر چه اشکالی در این نحوه از ارتباطات هست؟ پاسخ به این سؤال نیازمند بررسی مفصل‌تر پرونده فرید مدرسی است که در صورت نیاز ارائه خواهد شد. 🔸 درباره مطلب آقای رضا تاران نیز باید گفت که مطلب مذکور مربوط به دهه هشتاد نبوده بلکه به سال91 مربوط می‌شود. ضمن آن‌که حتی از مطالب دیگری که ایشان در سالیان اخیر به شکل گسترده و بدون هرگونه نقادی در کانال شخصی خود منتشر کرده است، تمایل به برخی نحله‌های روشنفکری مانند تفکر مصطفی ملکیان استشمام می‌شود. افزون بر این همانگونه که گفته شد، اگرچه نسبت شما با انقلاب اسلامی برای بنده روشن است، اما برخی دیگر از اعضای هیئت تحریریه ارتباطات وثیقی با بیت آیت الله منتظری دارند. به هر حال، مباحثات نمی‌تواند یک رسانه قائم به شخص آقای نجمی باشد، بلکه برآیندی از مجموعه تفکرات اعضای هیئت تحریریه است و همانطور که در یادداشت قبل نیز بیان شد، صرف شکل‌گیری نگاه همه‌جانبه نمی‌تواند توجیه قابل قبولی برای به رسمیت شناختن اندیشه‌هایی باشد که هیچ نسبتی با سنت حوزوی ندارند. از این که حقیر را قابل دانستید و پاسخ گفتید سپاسگزارم شهاب الدین مهدوی @motaleatehawzavi
هدایت شده از خبرگزاری فارس
تذکر نماینده قم به روحانی درباره ضعف در اداره کشور 🔹«ذوالنوری»، نماینده مردم قم در تذکری کتبی به رئیس‌جمهور عنوان کرد که جناب آقای رئیس‌جمهور ضعف مدیریتی جنابعالی در اداره کشور باعث آشفتگی شدید اقتصادی شده است که مردم احساس می‌کنند هیچ کنترلی بر قیمت‌ها وجود ندارد، به وظیفه خود عمل کنید. fna.ir/d9lat4 @Farsna