eitaa logo
حوزه انقلابی
13.7هزار دنبال‌کننده
23هزار عکس
10.8هزار ویدیو
643 فایل
صاحب امتیاز: گروه و تشکّل جهادی «حوزه انقلابی» مدیران: جمعی از فضلای سطوح عالی «حوزه علمیه قم» هدف: نفی نظام سلطه و دنباله‌های سکولار/لیبرال/لندنی 🔰حوزه انقلابی ↘️ https://eitaa.com/joinchat/307429376Ccb9b7c02da 👈مدیریت کانال @Iran_mohammad @EAHIMI
مشاهده در ایتا
دانلود
مسئله سیاست ورزی در حوزه؛ تذکرها و تکاپوها سفر تاریخی رهبر به قم؛ رهیافتها و پیامدها/۹ 💥اختصاصی/ علی شمس آبادی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه 1 از 4] 🔹جایگاه‌شناسی «اندیشه و مبانی انقلاب اسلامی» در مصوبات شورای عالی حوزه علمیه، با تکیه بر: «سند چشم‌انداز حوزه»، « نظام جامع امور سیاسی حوزه‌های علمیه»، «طرح حفظ و تقویت روحیه انقلابی در حوزه‌های علمیه» و «طرح جامع ارزیابی و رتبه‌بندی واحدهای آموزشی حوزوی» 🔹مقدمه شورای عالی حوزه‌های علمیه بالاترین نهاد حقوقی حوزوی است که پس از تصویب اساسنامه در تاریخ 1374.9.7 به صورت رسمی آغاز به کار کرد. اعضای شورای عالی به پیشنهاد جامعه محترم مدرسین و تصویب مقام معظم رهبری و مراجع عظام حوزه علمیه قم(دامت برکاتهم) انتخاب می‌شوند و وظیفه سیاست‌گذاری کلان در امور حوزوی را دارند. 🔻این مجموعه اصیل و حدوم، با بهره‌گیری از شخصیت‌های برجسته مورد تایید مراجع عظام تقلید تا کنون قدم‌های مؤثری در پیشرفت حوزه‌های علمیه داشته است و طبعا در بازکاوی کارنامه شورا، نمی توان و نباید خدمات گسترده آنان را نادیده گرفت یا کمرنگ کرد. یکی از اقدامات مثبت و گام های موثر و قابل تقدیر، تلاش برای ضابطه مندسازی مقوله سیاست ورزی در حوزه است که در نوع خود مسئله کاملا راهبردی و بی بدیل در سطح حوزه است. 🔹در کنار مطالب پیش گفته، نباید از نظر دور داشت که سرعت و پیچیدگی تحولات داخلی و خارجی و لزوم نقش‌آفرینی حوزه‌های علمیه در این عرصه، دقت هرچه بیش‌تر را در اسناد بالادستی مصوب این شورا و تطبیق آن با اندیشه سیاسی امام خمینی قدس سره الشریف به عنوان الگوی جامع و متقنی از اسلام ناب محمدی می‌طلبد. ده سالگی سفر مقام معظم رهبری فرصت خوبی برای بررسی کارنامه شورای عالی در مسئله سیاست ورزی در حوزه است. 🔹شورای عالی از سال 1389 تا سال 1399 مجموعه مصوبات خرد و کلانی را داشته که بازخوانی آن به صورت دقیق و کارشناسی و بررسی خروجی آن با ارائه آمارهای کمی و کیفی چراغ راهی خواهد بود برای ادامه مسیر و شناخت نقایص در ناحیه سیاستگذاری یا اجرا. 🔻البته طبیعی است که مصوبات پرحجم و متنوع این مرکز عالی را از جهات مختلف می‌توان بررسی نمود و ما در این یادداشت با طراز «انقلابی‌گری»، به بررسی چهار مصوبه اساسی شورای عالی بررسی خواهیم پرداخت؛ چراکه انقلابی‌گری و حفظ ارتباط وثیق حوزه علمیه و نظام اسلامی یکی از محورهای اساسی مورد تأکید در سخنان مقام معظم رهبری در دهه اخیر بوده است: 🔻«حاشیه‌نشین شدن حوزه علمیه قم و هر حوزه علمیه دیگری به شدن می‌انجامد. و ، به تدریج به حاشیه رفتن و فراموش شدن و منزوی شدن می‌انجامد.»(منشور حوزه و روحانیت ج11، ص241، بیانات دیدار طلاب حوزه علمیه قم، 89.7.29) 🔻«حوزه‌های علمیه باید خود را بداند، برای نظام کار کنند برای نظام دل بسوزاند در خدمت تقویت نظام حرکت کند.»(منشور حوزه و روحانیت ج11،ص253 بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی، 91.7.19) 🔻«حوزه‌ی علمیه پشتوانه‌ی اقامه‌ی حکم اسلامی است، بنابراین اگر حکومت اسلامی، حکم اسلامی را به‌خوبی اجرا کند، حوزه‌ی علمیه باید با تمام وجود از آن حمایت کند و اگر دچار اشتباه می‌شود، تذکر دهد.»(دیدار اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه 95.7.11) ⭕️همچنین ایشان در آخرین بیانات خود با شورای عالی حوزه‌های علمیه، «مبانی انقلاب اسلامی در حوزه‌های علمیه» را هدف هجمه‌های دشمن دانسته و صیانت از را ضروری عنوان کردند: 🔻«دشمن برای $شناسایی_نقاط_مؤثر_انقلاب و به اساسی آن دارد و از جمله مقاصد آنها حوزه‌های علمیه است. و با توجه به آنچه امام راحل در اواخر حیات مبارکشان [در ] بیان فرمودند، یک ضرورت است.» ⭕️بر این اساس باید جایگاه «مبانی انقلاب اسلامی» را که به صورت مشخص در اندیشه و مکتب امام خمینی قدس سره الشریف متبلور است، در مجموعه مصوبات رسمی شورای عالی حوزه علمیه بازبینی کرد. صدالبته در این عرصه لزوم رجوع به اهل خبره و متخصصین دانش انقلاب اسلامی، ضروری است. 🔹در میان مصوبات دهه اخیر شورا، چهار مصوبه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم نقشی کلیدی در حفظ و تقویت بنیه سیاسی حوزه علمیه دارند: 🔻سند چشم‌انداز حوزه‌های علمیه: تاریخ مصوبه: 1394.10.25 و تاریخ ثبت: 1395.1.21 🔻طرح جامع ارزیابی و رتبه‌بندی واحدهای آموزشی حوزوی: تاریخ مصوبه: 95.1.20 و تاریخ ثبت: 95.1.24 🔻طرح حفظ و تقویت روحیه انقلابی در حوزه‌های علمیه: تاریخ مصوبه: 95.2.17 و تاریخ ثبت: 95.2.21 🔻نظام جامع امور سیاسی حوزه‌های علمیه: تاریخ مصوبه: 96.8.12 و تاریخ ثبت: 96.9.2 در ادامه به بررسی این مصوبات خواهیم پرداخت. @rozaneebefarda ادامه👇
جایگاه‌شناسی «اندیشه و مبانی انقلاب اسلامی» در مصوبات شورای عالی حوزه علمیه [صفحه 2 از 4] ◾️بازخوانی اسناد مذکور با تکیه بر اندیشه امام خمینی(قدس سره) که مورد تاکید صریح رهبری معظم نیز بوده، ما را به شناخت هرچه بهتر مسیر فعلی حوزه علمیه در عرصه سیاست ورزی یاری می‌رساند. تصویب‌کنندگان این اسناد از دلدادگان مکتب امام خمینی قدس سره الشریف بوده و این اسناد همچون سایر اسناد شورای عالی حوزه‌های علمیه دارای نکات مثبت برجسته ای است لذا خوانش مجدد این مصوبات، اولاً گامی است در جهت آن و در مرتبه بعدی در ضمن بیان برخی ملاحظات، تلاش می شود قدمی در راه و در آن برداشته شود تا در نتیجه آن، ارتقای نهاد روحانیت در عصر انقلاب اسلامی را شاهد باشیم. 🔲بر اساس این مقدمه، ملاحظاتی در پنج سرفصل در این یادداشت دنبال می‌شود: 1. ابهام در تفسیر مفاهیم بنیادین 2. چالش منظومه معنایی در مفاهیم سیاسی 3. تعیین فصل‌الخطاب در منظومه فکری و عملی 4. مشخص نمودن جایگاه و ضمانت اجرایی در کنار تبیین راه‌کارها 5. بررسی تأثیر مصوبات در فضای عمومی حوزه علمیه 1. ابهام در تفسیر مفاهیم بنیادین: ▫️استفاده از کلیدواژه‌هایی که دارای بار معنایی مثبت هستند همواره یکی از بزنگاه‌های تعیین کننده در اسناد بالادستی است. گاهی یک واژه ارزشی با بار معنایی مثبت، توسط برخی افراد و جریانات سیاسی مصادره یا تحریف می‌شود لذا با تبیین دقیق و درست از مفاهیم کلیدی، در ساحت اجرا، از تحریف و انحراف و تفسیرهای سلیقه ای و سیاست زده پیشگیری خواهد شد. ◽️یکی از مبانی و ارزش‌های حوزه علمیه در سند چشم‌انداز به این صورت آمده است: «نقش هدایتگرانه و پدرانه در جامعه» این نقش، یکی از مبانی و ارزش‌های حوزه علمیه در اعصار مختلف بوده است اما همین معنا توسط برخی که مع الاسف سالهاست برخی از آنان در مسیر نیز گام نهاده اند، مصادره شده و مفهوم «نقش پدری روحانیان» به تساهل و تسامح در ارزش‌های دینی یا فقدان مرزبندی دقیق سیاسی، تفسیر شده است. ◽️در همین سند از کلیدواژه‌هایی همچون «آرمان‌خواهی واقع‌بینانه و تکلیف‌گرایی مجاهدانه مبتنی بر فرهنگ عاشورایی» نیز استفاده شده که هم کلیدواژه «واقع‌بینی» و هم «فرهنگ عاشورایی» توسط عده‌ای مصادره و تحریف شده است و واقع‌بینی به معنای تسلیم در برابر وضع موجود در نظر گرفته شده و حتی فرهنگ عاشورایی هم از سوی برخی معممین به مذاکره و سازش با استکبار تعریف شده است! همین چالش در «طرح حفظ و تقویت روحیه انقلابی در حوزه‌های علمیه» نیز قابل طرح است و مواردی همچون: «عدم وابستگی به افراد و جریان‌های سیاسی»، «عدم تحجر»، «نداشتن انتظارات زیاد از انقلاب اسلامی» و... نیز از این قبیل‌اند. 🔸کسانی که در متن تحولات داغ سیاسی حوزوی بوده‌اند می‌دانند که عده‌ای با شعار «عدم وابستگی به افراد و جریان‌های سیاسی» از ورود مؤثر حوزویان به عرصه کنش گری سیاسی (در برهه های خطیر مانند انتخابات ریاست جمهوری و فتنه ها) جلوگیری می‌کردند و برخی دیگر به اسم پرهیز از تحجر، عناصر متدین سنتی راسخ در اصول را رمی می‌کردند و جریاناتی خاص با ترویج تفکر به اصطلاح اعتدالی، حضور دین در عرصه‌های جزئی زندگی را تخطئه و انتظار حداکثری و تفسیر رادیکال عنوان می‌کنند البته این طیف خود را معتقد به اسلام سیاسی و تشکیل حکومت اسلامی معرفی می‌کنند اما عمق کلام‌شان بریدگی دین از زندگی جاری بشری است که فهم این نکته نیاز به تبیین دقیقی از کلمات امام خمینی قدس سره الشریف درباره گستره دین در قلمرو زندگی بشر دارد. ◽️به علاوه در «نظام جامع امور سیاسی حوزه‌های علمیه»؛ حوزه علمیه به این ویژگی به عنوان یک آرمان شناسانده شده: 🔻«جامع و توسعه‌یافته، متناسب با مقتضیات اجتماعی سیاسی جهان اسلام و تشیع» که باید توضیح داد که مراد از «توسعه‌یافتگی و تناسب با مقتضیات» چیست؟ توسعه‌یافتگی به خودی خود دارای بار معنایی سکولار است که در بیان مقام معظم رهبری نیز تعریض های روشنی بدان وجود دارد و برخی تصریح دارند که مراد از توسعه، منحل شدن در هاضمه نظام جهانی است. این مورد قطعا نمی‌تواند مراد اعضای شورای عالی باشد بنابراین برای سوء استفاده مغرضان بیماردل و بداندیش از خلأهای مفهومی، خاصه (که دامنه نفوذشان تا دل حوزه علمیه نیز کشیده شده) باید این مفهوم و سایر مفاهیم متشابه به نحو جدی بازتعریف شود. @rozaneebefarda ادامه👇
جایگاه‌شناسی «اندیشه و مبانی انقلاب اسلامی» در مصوبات شورای عالی حوزه علمیه [صفحه 3 از 4] 3. . چالش منظومه معنایی در مفاهیم سیاسی ▫️اسناد مصوب شورای عالی حوزه حتما با نگاهی کارشناسی تولید شده و ابعاد مختلف را مورد نظر قرار داده است و در عین حال، در مواردی کنار هم گذاشتن مجموعه‌ای از مفاهیم پرتکرار سیاسی مثبت، آن هم به نحو استقراء ناقص، مشاهده میشود. به طور مثال در «طرح حفظ و تقویت روحیه انقلابی در حوزه‌های علمیه»-بخش بایدها و نبایدها، مجموعه‌ای از مفاهیم سیاسی و اخلاقی به نحو کلی و غیرنظام‌مند در کنار هم قرار گرفته؛ در حالی‌که همگان اذعان دارند که برای انقلاب‌زدایی از حوزه علمیه، طرح‌های پیچیده، کارشناسی‌شده و دقیقی در حال اجراست که داشتن نظام معنایی منسجم و منطقی، لازمه مقابله با آن است. 3. تعیین فصل‌الخطاب در منظومه فکری و فرایند اجرایی ▪️در اسناد در موارد متعدد به اندیشه‌ها و مطالبات امام خمینی قدس سره الشریف و مقام معظم رهبری مدظله‌العالی توجه شده است. مثلاً در سند چشم‌انداز-بخش مبانی و ارزش‌های اساسی آمده است: «9. توجه به اندیشه‌ها و رهنمودهای حضرت امام خمینی قدس سره و مقام معظم رهبری مدظله‌العالی و مراجع عظام تقلید 10. حمایت و پشتیبانی از ولایت مطلقه فقیه، ولی فقیه زمان و نظام مقدس جمهوری اسلامی» همچنین در بخش سیاست‌های کلان حوزه‌های علمیه همین سند آمده است: «4. اهتمام جدی بر تحقق اندیشه‌ها و رهنمودهای امام راحل قدس سره و مقام معظم رهبری دام ظله العالی و بهره‌مندی از منویات و فرمایشات مراجع عظام مدظلهم» 🔸توجه و تصریح به بهره‌مندی از منویات و بیانات امام و رهبری و مراجع عظام تقلید مدظلهم، لازم و ضروری است و طبعا این بزرگان در اصول و مبانی اختلافی ندارند و همه در چارچوب نظام اسلامی و حمایت از جمهوری اسلامی و ضرورت حضور حداکثری حوزه در میدان خدمت و حمایت از نظام، متفق‌اند اما در لایه‌های پایین‌تر حوزوی، تفاوت‌های بینشی و روشی میان علما و فضلای حوزه، امری طبیعی و قهری است. از این رو، مطالعه دقیق مبانی فکری و الگوهای سیاست‌ورزی هرکدام از جریان های متکثر و عناصر مؤثر حوزوی، لازمه سیاست نویسی برای فضای حوزه است. چه اینکه در تدوین اسناد راهبردی، از دستیابی به یک منظومه بینشی و عملی منسجم، گریزی نیست و طبیعی است در فرض تزاحم میان روش‌ها و بینش‌ها در مسائل کلان سیاسی، باید مشخص گردد که در این یادداشت از آن تعبیر به فصل‌الخطاب می کنیم. طبعا وقتی از مبنای معیار سخن می گوئیم، مراد از آن، امری فراتر از اختلاف سلیقه ها در مقام اجرا یا حتی اختلاف نظرهای روبنایی در ساحت فکری است. طبیعی است صرف ذکر «حمایت و پشتیبانی از ولایت مطلقه فقیه» در اسناد بالادستی، در تضمین معنای مذکور کفایت نمی‌کند و می‌بایست با تعمق در نظام معنایی و فرایند عملیاتی، به منظومه‌ای منسجم و مبنای فصل‎‌الخطاب دست یافت. 4. مشخص نمودن جایگاه و ضمانت اجرایی در کنار تبیین راه‌کارها ▪️در اسناد مورد بررسی، راه‌کارهایی جهت تقویت اندیشه سیاسی و اتقان سیاست‌ورزی حوزویان توصیه شده است اما جایگاه و ضمانت اجرایی آن مشخص نیست. به طور مثال در طرح حفظ و تقویت روحیه انقلابی در حوزه‌های علمیه، «برنامه‌ریزی جهت مقابله عملی با مقدس‌نمایی و تفکر جدایی دین از سیاست در حوزه‌های علمیه» به عنوان یکی از اقدامات و راهکارهای رشد و تقویت روحیه انقلابی ذکر شده است و راهکار دیگر: «تقویت و برگزاری ماده درسی «ولایت‌فقیه» و «تاریخ انقلاب اسلامی و نهضت‌های اسلامی به ویژه نهضت‌های صد ساله اخیر برای کلیه طلاب» توصیه شده است. اما معلوم نیست مجری این راهکارها به صورت مشخص کدام نهاد حوزوی است؟ آیا مسئول برنامه‌ریزی جهت مقابله عملی با تفکرات انحرافی، مدیر حوزه‌های علمیه است؟ معاونت پژوهشی است؟ معاونت آمار و بررسی؟ یا مجموعه‌ای از نهادها؟ نهادهای بیرونی(خاصه نهادهای انقلابی) چقدر در این مسیر مشارکت یا مدخلیت دارند؟ همچنین «تقویت و برگزاری ماده درسی ولایت‌فقیه» به عهده چه کسی است؟ آیا قرار است این ماده درسی به عنوان درس الزامی باشد یا جانبی؟ مسئول برگزاری مدیران مدارس‌اند یا معاونت آموزش و سوالاتی از این قبیل که سند مورد نظر پاسخی برای آن ندارد. ◽️البته «طرح جامع ارزیابی و رتبه‌بندی واحدهای آموزشی حوزوی» یکی از طرح‌هایی است که ساز و کار اجرایی مشخصی دارد. این طرح، سندی فراگیر است که کلیه واحدهای آموزشی تحت پوشش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه را شامل می‌شود و بنا به مفاد ذکر شده در آن، طرحی جامع است که همه عوامل و عناصر مراکز آموزشی حوزه علمیه در آن لحاظ شده اند و مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و بر اساس معیارهایی مشخص به هر مجموعه آموزشی از مجموع 1000 امتیاز نمره معینی داده می‌شود. @rozaneebefarda ادامه👇
جایگاه‌شناسی «اندیشه و مبانی انقلاب اسلامی» در مصوبات شورای عالی حوزه علمیه [صفحه 4 از 4] 🔳در بخشی از متن طرح جامع ارزیابی آمده است: «برای ارزیابی و رتبه‌بندی واحدهای سازمانی الگوهای مختلفی وجود دارد، از بین این الگوها، الگوی نظام‌مند که همه عوامل درونی، کارکردی و خروجی را شامل می‌شود مناسب برای ارزیابی و رتبه‌بندی واحدهای آموزشی حوزه‌های علمیه انتخاب گردید. اگر هر واحد آموزشی را به عنوان یک نظام در نظر بگیریم عناصر ورودی، فرایندها و خروجی آن به شرح ذیل خواهد بود: الف) منابع و ورودی واحدها: طلاب، اساتید، قوانین مرکز مدیریت، منابع انسانی، مالی و امکانات ب) فرایندها: آموزش، پژوهش، تهذیب، تبلیغ، امور طلاب(خدمات)، مدیریتی(اجرایی) ج) خروجی: دانش‌آموختگان، آثار علمی، خدمات تبلیغی» ◾️گفتنی است این طرح، کمتر از یک ماه بعد از هشدار جدی مقام معظم رهبری مدظله‌العالی مبنی بر لزوم انقلابی ماندن حوزه (1394.12.25) و در تاریخ 1395.1.20 تصویب شد. بنابراین می‌بایست دغدغه مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم انقلابی ماندن حوزه‌ها با تبیین دقیق ملاک «انقلابی‌گری» در آن لحاظ شود و با سنجه‌های مشخص و با درصد تأثیرگذاری بالا، مراکز آموزشی حوزه علمیه را مورد ارزیابی قرار دهد اما همان‌طور که پیداست عنصر «سیاست» به صورت مستقل در ضمن عناصر شمرده نشده، گرچه فهم سیاسی برای عموم طلاب، در عرض و در رتبه آموزش و پژوهش و تهذیب، امری مهم و حیاتی است اما ضعف تحلیل سیاسی در سطوح مختلف حوزوی همیشه آسیب‌زا و جبران ناپذیر بوده است و در طول تاریخ، برخی حوزویان که در جلالت قدر علمی و معنوی مثال‌زدنی بودند صرفا به خاطر ضعف در این شاخصه، دچار ابتلاهایی در تفسیر یا تطبیق شدند که در این باب، نمونه تاریخی کم نیست. در این طرح، عنوان مستقلی برای ارتقای سیاسی طلاب در نظر گرفته نشده و فقط ذیل «محور تبلیغ»، زیرشاخه امور فرهنگی، دو عنوان «جهت‌گیری مدرسه در تقویت بنیان‌های نظام» و «برگزاری نشست‌های بصیرت‌افزایی» آمده است که در سطح مدارس مقدمات، هرکدام فقط 2 امتیاز (از مجموع 1000 امتیاز مجموعا معادل 0.4 %) را به خود اختصاص داده است. یعنی اگر مدرسه‌ای در جهت تقویت نظام اسلامی هیچ حرکتی نکرد (و به تعبیر دقیق‌تر انقلابی نبود) و هیچ نشست بصیرت‌افزایی هم برگزار نکرد، تنها 0.4% از مجموعه امتیازات آن در جدول ارزشیابی کسر می‌شود. البته در بخش «خروجی» این سند، «دانش‌آموختگان فارغ‌التحصیل مهذب انقلابی» نیز به عنوان یکی از شاخصه‌ها ذکر شده که البته معلوم نیست با این روش ارزیابی و جهت‌دهی به مدارس، چگونه این خروجی حاصل می‌شود؟ هرچند برخورداری از «شخصیت مهذب انقلابی» طلاب نیز تنها 1 امتیاز از 1000 امتیاز را به خود اختصاص داده است! همانطور که گفته شد ملاک‌های فوق در بخش «مدارس سطح 1(مقدمات)» بود اما مدارس تخصصی در این ارزیابی محور «تبلیغ» را ندارند، در نتیجه همان 0.4 امتیاز مربوط به جهت‌گیری انقلابی و برگزاری نشست‌های بصیرت‌افزایی، در مورد مدارس تخصصی لحاظ نمی‌شود. هرچند به شاخصه «شخصیت انقلابی فارغ‌التحصیلان»، 12امتیاز از 1000 امتیاز (1.2%) داده شده است. ◾️در مدارس سطح2و3 جهت‌گیری مدرسه در تقویت بنیان‌های نظام اسلامی تنها 4 امتیاز از 1000 امتیاز را به خود اختصاص داده است. برگزاری نشست بصیرتی هم تنها 4امتیاز دارد و مجموعه‌ای که جهت‌گیری انقلابی داشته باشد و نسبت به رشد فکر سیاسی-انقلابی طلاب خود اهتمام داشته باشد تنها 0.8% با یک مجموعه غیرانقلابی که بستر مناسبی برای رشد حوزویان غیرانقلابی و...، تفاوت دارد. طرح مزبور کمتر از یک ماه بعد از سخنرانی 1394.12.25 مقام معظم رهبری تصویب شد که در آن تاکید شده بود: «حوزه باید انقلابی بماند.» البته حدود یک ماه بعد (95.2.17) «طرح حفظ و تقویت روحیه انقلابی در حوزه‌های علمیه» تصویب شد که مجموعه‌ای از توصیه‌هاست و ضمانت اجرایی مشخصی ندارد. 5. بررسی تأثیر مصوبات در فضای عمومی حوزه علمیه ▫️بر اساس نکات پیش‌گفته مصوبات سیاسی شورای محترم عالی از محتوا و رویکردی قابل تقدیر برخوردار است که قطعا زمینه ساز اتفاقات مثبتی در سطوح مختلف گذارده اما تأثیر آن در تربیت و تعالی سیاسی عموم طلاب، قابل بررسی کارشناسی محسوس است که در جای خود باید بدان پرداخت. 🔹لازم به ذکر است که نکات پیش‌گفته مروری اجمالی بر برخی مصوبات و اقدمات شورای محترم عالی در عرصه سیاست ورزی در حوزه بود و صدالبته نوشتار حاضر ضمن آنکه هیچ‌گاه در صدد نفی زحمات و مجاهدت‌های این نهاد خدوم نیست، در صدد ترویج این مصوبات و بازخوانی برخی خلأها و ابهامات، جهت تکمیل و تسریع در فرایند اجرایی است. طبعا با ورود نخبگان حوزوی به این مقوله، ابعاد دیگری مورد توجه قرار خواهد گرفت. @rozaneebefarda
🔴 جناب آقای زاکانی مراقب باشید!!!! 🔺جریان حزب الهی بیدار است و تمام حرکات شما در مخالفت با بدون پاسخ نخواهد ماند. 🔺اگر مرد میدان هستید بیایید و مناظره کنیم تا منطق برتر برای مردم آشکار شود. 🔺 نامیدن افراطی به موافقان و طراحان استیضاح اشتباه بزرگی از جانب شما بود و با این منطق شما رهبر معظم انقلاب که طراح استیضاح در زمان بنی صدر بود را نیز افراطی تلقی میکنید. ! @howzehenghelabi
🔴 نمایندگانی که مخالف استیضاح هستند توضیح دهند چطور می‌خواهند دولت را به‌کار بکشند. . . 🔻نامه مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران به آقایان محمدباقر قالیباف، علیرضا زاکانی، احمد امیرآبادی فراهانی، علی خضریان، مالک شریعتی محمود نبویان، مجتبی توانگر و روح‌الله نجابت . 🔸️متن نامه: . سلام علیکم . 🔻همانطور که مستحضرید نظارت بر دولت‌ها از وظایف قانونی مجلس و از جمله وعده‌های انتخاباتی شما بوده‌است که در پیام آغاز به کار مجلس یازدهم هم مورد تاکید مقام معظم رهبری واقع شد. بنا به این وظیفه و پیرو مطالب منتشر شده از حضرات‌عالی پیرامون مخالفت با استیضاح رئیس جمهور، مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران از شما دعوت می‌کند که در جلسه‌ای با حضور اصحاب رسانه به سوالات دانشجویان در ارتباط با راهکار شما برای مهار دولت پاسخ دهید و با موافقین «استیضاح» مناظره کنید. . 🔸️لازم به ذکر است که حضور شما در این جلسات بنابر منویات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حضور مسئولین در دانشگاه‌ها جهت پاسخگویی تکلیف شما بوده و نشان دهنده عیار گفته‌های شما خواهد بود. @howzehenghelabi
در پی انتشار گسترده متنی منتسب به حجت الاسلام مهدی طائب، مبنی بر اینکه "کسانی که بر طبل استیضاح میکوبند خواسته یا ناخواسته در زمین دشمن بازی می کنند " ، کانال امید صادق در این خصوص از ایشان استعلام کرده و ایشان متن منتسب به خود را تکذیب نمودند. هر کدام از کانال هایی که متن منتسب به ایشان را منتشر کرده اند، جهت مشاهده سند تکذیبیه، می توانند به ادمین پیام ارسال کنند. https://eitaa.com/joinchat/2061434900Cc21bea41cb
📝 مجمع نمایندگان طلاب، در بیانیه‎ای ضمن محکومیت اهانت فرانسه به ساحت پیامبر اکرم (ص)، اعلام کرد که که دنیای غرب باید منتظر غضب اسلام خواهان جهان باشد. @Farsna
🔴 قابل توجه آقایان قالیباف و زاکانی 🚨دولت، معیشت مردم را گروگان گرفته! 🔺اعتراض جمعی از نمایندگان مجلس به دولت درباره پذیرفته نشدن طرحهای کمک معیشتی مجلس به دلیل کارشناسی نبودن طرح ها! ⚠️حزب اللهی های توییت باز ⛔️⬅️نمایندگان محترمی که در مورد مخالفت دولت با حل مشکلات معیشتی مردم توییت میکنید ؛ این را بدانید که چک سفید امضایی که شما برای عدم استفاده از به دولت داده اید باعث شده که اینچنین مقابل حل مشکلات معیشتی مردم بایستد !! 🔴⬅️ اگر قرار به توییت زدن بود پس چرا به مجلس رفتید و حقوق نمایندگی میگیرید ؟ توییت زدن را به مردم وا گذارید و قانون را اجرا کنید ؛ @howzehenghelabi
🔴 مجمع اراذل و فتنه گران موسوم به روحانیون مبارز! 🔹 شب گذشته مجمع اراذل و فتنه گران موسوم به روحانیون مبارز به صورت تصویری با هم جلسه گذاشتند! 🔸 یکی از سیاست های این مجمع خطرناک و فتنه گر، ضربه به جایگاه رهبری و شخص آیت الله خامنه ای است که البته بارها شکست خورده اند. 🔹 آنها در این جلسه بحث کرده اند که وضعیت کشور نابه سامان است و بهترین وقت برای آشوب مردم است و نیاز به جرقه دارد که با پیش کشیدن شعار «دولت کاره ای نیست!» می توان شروع آشوب در کشور را ایجاد کرد! 🔹 نیاز است دستگاه های امنیتی در این زمینه هوشیاری بیشتری داشته باشند. •┈••✾••┈• 🇮🇷 کانال انقلابی 👇 🔹ایتا: https://eitaa.com/fatemiyoon110
🌀 متن دعوت نامه دانشجویان عدالت خواه دانشگاه تهران برای مخالفان جهت مناظره @howzehenghelabi
! ( برادران دیالوگ مشهور مختارنامه را یادآورید ) 🔴 آقایان قالیباف و زاکانی مراقب باشید مجلس علی تکرار نشود. 🔺 موضوع یک آزمون بزرگ برای شما دو نفر است که رفتارهای شما با بعضی از نمایندگان موافق مناسب نبود. 🔺در مجلس انقلابی قدرت شناور بین تمام نمایندگان است و چیزی به عنوان نماینده تری نداریم. 🔺شما دو نفر مخالفان جدی در مجلس هستید و باید به مطالبات به حق جریان انقلابی پاسخ دهید. 🔺تمام اتفاقات امروز مجلس در موضوع در تاریخ ملت ایران ثبت خواهد شد که مجلس را از و سوال خلع سلاح کردید. 🔺 جریان مطالبه گر انقلابی تا روشن نشدن تمام پشت صحنه های مخالفت شما آرام نخواهد نشست و موضوع را با جد دنبال خواهد کرد. @howzehenghelabi
توئیت| آقای ممنونیم نذاشتید مثل افغانستان بشیم. فقط کاش به حضرت آقا هم میگفتید غیر اسلامی ضدانقلابی ضدامنیتی غیرقانونی غیرعقلی وغیرمردمیه تا توی پیام به مجلس و بعد اون، این همه به استیضاح تأکید نکنن! یه دفعه دولت بی سرو بازی پازل دشمن و اینا رو هم میگفتید دیگه. زحمته...😏 ! @howzehenghelabi
🔴 علیه اهانت به رسول الله 🔴 ✳️ همایش مجازی فانبذ إليهم ✳️ شنبه ١٠ آبان مسجد سلماسی ساعت ۱۰۳۰ ⭕️ با سخنرانی: آیت‌الله سیفی مازندرانی 🔹 با حضور فعالان رسانه های مستقل حوزوی 🔻با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی 🔹پخش زنده در آپارات: https://www.aparat.com/Seyfi.ir/live 🔹پخش زنده در اسکای روم: https://b2n.ir/rozaneebefarda (ص) . ❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
💥ایده نوشت:👇 🔹نظر به اهمیت تاریخی مواجهه همه جانبه با اقدام شنیع دولتمردان فرانسوی در اهانت به مقدسات اسلامی و با توجه به اهمیت راهبردی پیام مقام معظم رهبری، بدینوسیله از عموم فرهیختگان حوزوی دعوت می شود تا در پویش ترویج و تحلیل متن و پیامدهای این پیام، مشارکت فرمائید. ⭕️روزنه آماده بازنشر تولیدات رسانه ای حوزویان در ارتباط با پیام است. دیدگاه های خود را برای مان بفرستید.... این علم نباید بر زمین بماند (ص) ❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
🔸 🔸 🔸تا را نکشید مردم مرتفع نمی شود ✍روح الله دشتی ای مجلسیانی که به امید تعامل با دولت و گره‌گشایی اقتصادی از استیضاح رئیس جمهور استنکاف نمودید بدانید تا دندان پوسیده برجام کشیده نشود و تا این دولت وابسته برجامی از آن دل نکند همچنان میته متعفن برجام را با هزار عطر نگه می‌دارد و معیشت مردم را به گروگان گرفته و پای خود را از گلوگاه مشکلات اقتصادی مردم بر نمی دارد تا ملت را وادار به پذیرش ذلت سازش با استکبار نباید آقایان مصوبه الزام دولت به خروج از برجام را هر چه سریعتر تصویب کنید تا چشمان امید دولت و ملت به توانمندی داخلی و تقویت اقتصاد مقاومتی و داخلی دوخته شود باید از برجام خارج شویم تا هم توجه به اقتصاد داخلی و معیشت و سایر مسائل آغاز شود و از سوی دیگر گروگانگیری معیشت برای اهداف شوم سیاسی برجامی خاتمه یابد اگر میخواهید گره‌های اقتصادی را باز کنید هر چه زودتر این اقدام مبارک را انجام دهید و اگر اقدام نکنید بدانید که « هر دم ازین باغ بری میرسد » « تازه تر از تازه تری می رسد » باغ ذلت برجام بود که ثمره اش جرأت دشمن بر ترور حاج قاسم شد باغ ذلت برجام بود که ثمرش اهانت به نبی مکرم اسلام شد و این باغ پر ذلت و نکبت هزاران ثمرات نکبت بار دیگری هم دارد مجلس محترم دولت را مکلف به خروج از برجام کنید تا بتوانید طرح‌های معیشتی را محقق کنید و اگر دولت این خواسته را محقق نکرد بدانید که این پایان راه اوست و با استیضاح و عزل باید خاتمه کار او را اعلام نمایید اما دولت تا آخرین روزی که عزل نشده یا دوره اش تمام نشده وظیفه دارد شب و روز برای مردم کار کند که نمی‌کند و برای اهداف شوم سیاسی ذلت بار قدم بر میدارد 🔥 ╭┅─────────────┅╮ 🕌 @HowzehEnghelabi 🔆 ╰┅─────────────┅╯
🖍 احمد امیرآبادی فراهانی ، عضو هیئت رئیسه مجلس : 🔺سخنگوی دولت امروز گفتند دولت با طرح کالای اساسی مجلس مخالفند . 🔺دلایلی که ایشان آورده بی ربط و بلا وجه و غیر منطقی است . 🔺دولت حقوق بازنشستگان را اضافه کرده ، بسیار خوب ، مصوبه مجلس اجرا شده ، ولی حدود 22 میلیون نفر حقوق بگیر نیستند و باید کالای اساسی به دستشان برسد . ⁉️چرا دولت مخالفت می کند ؟!!! 🖍 محمد سعید احدیان ، نماینده مجلس : 🔺در حالیکه تمام تلاش مجلس این است که در این بحران گرانی ها ، سبد کالا را با همراهی دولت به دست مردم برساند و هر اختلاف نظر کارشناسی را در جلسات کاری و نه رسانه حل کند ، سخنگوی دولت آتش توپخانه خود را همراه با حرف هایی کذب ، علیه معیشت مردم فعال کرد . ⁉️آیا دولت درکی از شرایط مردم دارد ؟ 🖍 مالک شریعتی ، نماینده مجلس : ❗️مردم بدانند ! 🔺مجلس به علت شرایط جنگ اقتصادی بر تصویب و اجرای طرح تأمین کالاهای اساسی اصرار دارد ، سناریوهای مختلفی را هم برای تأمین منابع مالی به دولت پیشنهاد داده که فعلاً هیچکدام قبول نشده . 🔺اگر می خواهند به نام دولت تمام شود ، حرفی نداریم ، فقط اجرا کنند . ‼️معیشت مردم را گروگان نگیرید ! # آنچه که در فوق ملاحظه کردید ، اظهارات امروز سه نفر از نمایندگان مجلس بود . 😉 آقایان قالیباف ، زاکانی ، قاضی زاده هاشمی و ... ! تحویل بگیرید ! این فعلاً آغاز کار است ! هنوز حسن روحانی را نشناخته اید ! @KamranGhazanfari
پیام عجیب یک مخاطب کانال : حسین جان: خاله بنده مترون بیمارستان است میگوید ما داروها را به بیماران میدهیم میمیرند و من مطمئنم داروها اثر درمانی ندارند واین داروها با داروهای اولیه کلا متفاوتند وخودشان در بیمارستانشون توصیه به داروهای گیاهی به همراهان بیماران میکنند چون اگر خودشون بدهند ظاهرا عواقب دارد وخود ایشون به کرونا مبتلا شدن میگن تمام اون داروها رو مصرف کردم که در ابتدا میدادن حالم بدتر وبدتر میشد تا قطع کردم وگیاهی وتغذیه ای دنبال کردم پیرو @howzehenghelabi
🔘 پیام امام خامنه‌ای خطاب به جوانان فرانسه در پی اقدام توهین‌آمیز رئیس‌جمهور فرانسه درباره پیامبر اعظم(ص) ♦️ اظهارات امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در تأیید کاریکاتور توهین‌آمیز به پیامبر اسلام صلوات‌الله‌علیه‌وآله، باعث خشم مسلمانان در سرتاسر جهان شده است. به همین علت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان فرانسوی پیامی کوتاه صادر کردند. متن این پیام که به زبان فرانسوی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، به شرح زیر است: بسمه تعالی جوانان فرانسه ! از رئیس جمهور خود بپرسید: چرا از اهانت به پیامبر خدا حمایت می‌کند و آن را آزادی بیان می‌شمارد؟ آیا معنی آزادی بیان این است: دشنام و اهانت، آن هم به چهره‌های درخشان و مقدس؟ آیا این کار احمقانه، توهین به شعور ملتی نیست که او را به ریاست خود انتخاب کرده است؟ سوال بعدی این است که چرا تردید در هولوکاست جرم است؟ و اگر کسی چیزی در این‌باره نوشت باید به زندان برود، اما اهانت به پیامبر آزاد است؟ سیدعلی خامنه‌ای ۷ آبان ۱۳۹۹ ✍️ حاشیه: این پیام آقا حدوداً ساعت 20:00 ،7 آبان 99 صادر شده است یعنی حدوداً 5 ساعت قبل. اصل پیام در سایت حفظ و نشر آثار آقا منعکس شده و حتی رجانیوز ساعت 20:08 دقیقه 7 آبان 99 انعکاس داده است، اما تا کنون یعنی ساعت 1 بامداد 8 آبان 99 سایت اصلی اطلاع رسانی آقا یعنی سایت دفتر که رسالت اصلیش اطلاع رسانی است هنوز پیام را انعکاس نداده است! 👌 عکس العمل سریع منابع معتبر اطلاع رسانی که مرجع اصلی هستند در انعکاس اخبار بسیار مهم است. #️⃣ 🆔 eitaa.com/joinchat/728039441C2e847df137
دکتر فواد ایزدی در مصاحبه ای گفته: "برای آمریکایی‌ها این موضوع بسیار مهم است که از بهمن‌ماه که دولت جدید وارد کاخ سفید می‌شود تا مرداد ۱۴۰۰ که دولت جدید در ایران شروع به‌کار می‌کند، با ایران به یک توافق دست پیدا کنند، چرا که نگران هستند باز مجبور شوند با فردی مثل سعید جلیلی مذاکره کنند." این حرف دکتر فواد ایزدی یک حرف صرفا سیاسی نیست، یک واقعیت راهبردی است. امریکایی ها خوب می دانند چند ماه باقی مانده تا خرداد ۱۴۰۰ احتمالا آخرین زمانی است که می توانند از ایران پای میز مذاکره مثل برجام باج بگیرند و بعد از آن دوران سختی خواهند داشت. تعبیری که وندی شرمن در کتاب خاطراتش از مذاکرات با جلیلی توصیف میکند را به یاد آورید: "جلیلی ما را پای میز مذاکره عذاب می داد اما انتخاب روحانی همه ما را امیدوار کرد..." @Sabeti@howzehenghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 همایش استیضاح حق مردم، تکلیف مجلس ؛ شهر مقدس قم ؛ 🔰 سید حسین علوی ؛ مدیر مسئول سابق خبرگزاری بسیج : (1) ⭕️⚠️مشکل ما کسانی درمجلس هستند که نان حزب الله را خورده اند و مقابل انقلابیون و توده های زجر کشیده ایستاده اند ‼️ ⭕️⚠️مشکل ما صدا و سیمایی است که از قبل برجام حامی برجام بود تا همین الان ‼️ https://eitaa.com/joinchat/2061434900Cc21bea41cb