eitaa logo
حوزه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام)
303 دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
7هزار ویدیو
69 فایل
حوزه علمیه امام جعفر صادق علیه السلام مفتخراست تا کانال ارتباطی خودرا به علاقمندان به دین مبین اسلام معرفی نماید.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اقدام غیرمنتظره تلویزیون عربستان سعودی و تشریح حادثه غدیرخم!! تقریباً با روایات شیعه از حادثه غدیر تفاوتی ندارد!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اقدام غیرمنتظره تلویزیون عربستان سعودی و تشریح حادثه غدیرخم!! تقریباً با روایات شیعه از حادثه غدیر تفاوتی ندارد!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اقدام غیرمنتظره تلویزیون عربستان سعودی و تشریح حادثه غدیرخم!! تقریباً با روایات شیعه از حادثه غدیر تفاوتی ندارد!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♥️ شهید حاج قاسم سلیمانی: فلسطین گردنه‌ای است که اگر دشمن بر آن مسلط شود، ما در تهران نمی‌توانیم بمانیم.
🔴 بسیاری از تخریبها و لجن پراکنی ها پیرامون دو کاندیدای انقلابی(قالیباف-جلیلی) از یک منبع ( اصلاح طلبان ) تولید و منتشر میشود. 🔻اما عده ای از نیروهای غافلِ انقلابی آنها را در فضای مجازی بازنشر و ضریب میدهند.‌‌. 🔹 کمی فکر کنیم که از این تخریبها چه کسی سود میبرد؟! 🔹 به این دو ویدئو به دقت نگاه کنید و ببینید چقدر حرفه ای و هوشمندانه تولید شده اند. دقیقا مطابق سلیقه و افکار هواداران هر یک از کاندیداهای انقلابی و رقیب ✍️ سید احمد رضوی 🔰 صراط؛ مروج گفتمان اصیل انقلاب @s_a_razavi
 پورتال انهار اعمال ماه ذی الحجة, 1450 نمایش روز هشتم: روز ترویه ترویه چیست ؟ هشتم ذیحجه روز ترویه است، ترویه یعنی ذخیره کردن آب، در این روز زئران خانه خدا از مکه به منی رهسپار شده تا شب را در آنجا گذرانده و صبح روز بعد خود را برای عرفات آماده کنند. ترویه به معنای ذخیره کردن آب است و چون در این روز حجاج باید برای توقف در عرفات و بیتوته در مشعرالحرام و انجام اعمال خاص منی، به فکر ذخیره آب می بودند، به آن (یوم الترویه) گفته می‌شود. چون در گذشته در صحرای عرفات آب نبود، در این روز برای آب دادن به حجاج از مکه آب ‌می بردند، از این رو به این روز روز "آب‌ رسانی" می گویند. در این روز حجاج با نیت تمتع، از مکه به منی محرم می شوند، شب را در آنجا به سر می بردند و صبح خود را به عرفات می رسانند. این روز مقدمه ای برای انجام مراسم روز عرفه است. این نام از حج ابراهیم (علیه السلام) و اسماعیل (علیه السلام) به یادگار مانده است، چرا که جبرئیل به آنها توصیه کرد برای عرفات، مشعر و منی با خود آب بردارند. همچنین در این روز کاروان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) در حجة الوداع از مکه خارج و از راه منی به سوی عرفات رهسپار شدند.
عمال این روز 1- روزه محمدبن ابی عمیر از یکی از یارانش از امام صادق (علیه السلام) نقل کرده است که فرمود: روزه روز ترویه کفاره گناهان یک سال و روزه روز عرفه کفاره گناهان دو سال است. 2- غسل محدث قمی در مفاتیح الجنان روزه این روز را برابر با کفاره شصت سال برشمرده است و آورده است که شیخ شهید غسل این روز را مستحب دانسته است. در این روز امام حسین (علیه السلام) نامه ای به کوفه برای مسلم بن عقیل فرستاد با این مضمون که: «بسم الله الرحمن الرحیم؛ از طرف حسین بن علی بسوی برادران مؤمن و مسلمان؛ سلام علیکم .... من روز سه شنبه هشتم ماه ذیحجه که روز ترویه است از مکه معظمه بسوی شما حرکت نموده ام. موقعی که فرستاده من بر شما وارد شد در کار خود شتاب کنید و کوشا باشید زیرا من در همین روزها نزد شما خواهم آمد. والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته» مورخین خروج امام حسین (علیه السلام) از مکه به سمت کوفه را هشتم ذیحجه یعنی روز ترویه نگاشته اند. پاسخ به یک شبهه رخی عنوان می کنند که امام حسین (علیه السلام) حج خود را نیمه تمام گذاشت که این سخن نادرستی است زیرا امام در روز هشتم ذیحجه (یوم ترویه) از مکه خارج شد، در حالی که اعمال حج که با احرام در مکه و وقوف در عرفات شروع می شود از شب نهم ذیحجه آغاز می شود، بنابراین امام اصولاً وارد اعمال حج نشده بود تا آن را نیمه تمام گذارد. امام حسین (علیه السلام) در هنگام ورود به مکه عمره مفرده انجام داد. البته مشهور است در برخی کتابها مانند ارشاد شیخ مفید آمده که حضرت حج خود را تبدیل به عمره کرد و طواف و سعی انجام داد و از احرام بیرون آمد بدلیل اینکه قادر نبود حج خود را تمام نماید که این نظر بعید است. روایتی نیز از امام صادق (علیه السلام) ذکر شده است که فرمود: قد اعتمر الحسین بن علی علیه السلام فی ذی الحجه ثم راح یوم الترویه الی العراق و الناس یروحون الی منی و لا بأس باعمره فی ذی الحجه لمن لا یرید الحج: امام حسین علیه السلام در ماه ذی الحجه عمره انجام داد و سپس در روز ترویه (هشتم) به سوی عراق حرکت کرد و کسی که نمی خواهد حج انجام دهد می تواند عمره انجام دهد
* روز هشتم ماه روز هشتم ذی الحجه روز ترویه است. (اولین روزی که حضرت ابراهیم در خواب دید که فرزندش را قربانی می کند و آنروز را تماما در اندیشه (ترویه) بود که آیا این رویای صادقه بوده یا خیر؟) ترویه یعنی ذخیره کردن آب، در این روز زئران خانه خدا از مکه به منی رهسپار شده تا شب را در آنجا گذرانده و صبح روز بعد خود را برای عرفات آماده کنند. ترویه به معنای ذخیره کردن آب است و چون در این روز حجاج باید برای توقف در عرفات و بیتوته در مشعرالحرام و انجام اعمال خاص منی، به فکر ذخیره آب می بودند، به آن (یوم الترویه) گفته می‌شود. چون در گذشته در صحرای عرفات آب نبود، در این روز برای آب دادن به حجاج از مکه آب ‌می بردند، از این رو به این روز روز "آب‌ رسانی" می گویند. در این روز حجاج با نیت تمتع، از مکه به منی محرم می شوند، شب را در آنجا به سر می بردند و صبح خود را به عرفات می رسانند. این روز مقدمه ای برای انجام مراسم روز عرفه است. این نام از حج ابراهیم (علیه السلام) و اسماعیل (علیه السلام) به یادگار مانده است، چرا که جبرئیل به آنها توصیه کرد برای عرفات، مشعر و منا با خود آب بردارند. همچنین در این روز کاروان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) در حجة الوداع از مکه خارج و از راه منی به سوی عرفات رهسپار شدند. این روز، از روزهای مهم ذیحجه است و بر اساس روایتی از امام جعفر صادق (علیه السلام) روزه گرفتن در آن، کفاره شصت سال آدمی است
جهت بهره‌مندی بیشتر از روز عرفه در کتب ادعیه اعمالی را بر شمرده‌اند. به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا روز نهم ذی‌الحجه روز آغاز مناسک حج است. حج گزاران در این روز در صحرای "عرفات" که به روز "عرفه" مشهور است، گرد هم می‌آیند و ضمن دعا و استغفار، از توفیق در ادای فریضه مهم حج شکرگزاری می‌کنند؛ در فقه شیعه واجب است حج‌گزار از ظهر روز عرفات (9 ذی‌الحجه) تا مغرب در عرفات وقوف کند؛ یعنی فرد حج‌گزار باید در صحرای عرفات بماند و از آنجا خارج نشود. این وقوف از ارکان حج است، بدین معنا که چنانچه حج‌گزار به عرفات نرود و دست‌کم مقداری هرچند کوتاه در آنجا نماند، حجش باطل خواهد بود. در و وجه تسمیه «عرفه» چنین گفته‌اند که جبرائیل علیه‌السلام هنگامی که مناسک را به ابراهیم نبی(ع) می‌آموخت، چون به عرفه رسید به او گفت «عرفت؛ شناخت یافتی؟» و او پاسخ داد بله؛ لذا به این نام خوانده شد. و نیز گفته‌اند سبب آن این است که مردم از این جایگاه به گناه خود اعتراف می‌کنند و بعضی آن را جهت تحمل صبر و رنجی می‌دانند که برای رسیدن به آن باید متحمل شد. چرا که یکی از معانی «عرف» صبر و شکیبایی و تحمل است. برای بهره از این روز پر خیر و برکت در کتب ادعیه آداب و ادعیه‌ای را بر شمرده‌اند که در ادامه می‌خوانید.  براى این روز اعمالی ذکر شده است: 1- غسل که مستحب است قبل از زوال انجام شود . 2- زیارت امام حسین علیه السلام ، که از هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد بالاتر است و احادیث، در کثرت فضیلت زیارت آن حضرت در این روز متواتر است و اگر کسى توفیق یابد که در این روز در تحت قُبّه مقدّسه آن حضرت باشد ثوابش کمتر از کسى که در عرفات است نیست. 3- بعد از نماز عصر پیش از آن که مشغول به خواندن دعاهاى عرفه شود در زیر آسمان دو رکعت نماز بجا آورد و نزد حق تعالى به گناهان خود اعتراف و اقرار کند تا به ثواب عرفات رستگار شود و گناهانش آمرزیده گردد. پس چون وقت زوال شد زیر آسمان رَوَد و نماز ظهر و عصر را با رکوع و سجود نیکو به عمل آورد و چون فارغ شود دو رکعت نماز اقامه کند. در رکعت اوّل بعد از حمد، توحید و در دوم بعد از حمد، قُل یا اَیُّهَا الْکافِروُنَ خوانده شود. و بعد از آن چهار رکعت نماز گزارد که در هر رکعت بعد از حمد، توحید پنجاه مرتبه بخواند. که این نماز، همان نماز حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام است
 در زمره مرسلین اَللّهُمَّ اَعْطِ مُحَمَّداً وَآلَهُ الْوَسیلَةَ وَالْفَضیلَةَ وَالشَّرَفَ وَالرِّفْعَةَ خدایا عطا کن به محمد و آلش مقام وسیله و فضیلت و شرف و رفعت وَالدَّرَجَةَ الْکَبیرَةَ اَللّهُمَّ اِنّى آمَنْتُ بِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ و درجه بلند خدایا من ایمان آوردم به محمد صلى الله علیه و آله وَلَمْ اَرَهُ فَلا تَحْرِمْنى فِى الْقِیمَةِ رُؤْیَتَهُ وَارْزُقْنى صُحْبَتَهُ وَ تَوَفَّنى دعا ادامه دارد
جهت بهره‌مندی بیشتر از روز عرفه در کتب ادعیه اعمالی را بر شمرده‌اند. به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا روز نهم ذی‌الحجه روز آغاز مناسک حج است. حج گزاران در این روز در صحرای "عرفات" که به روز "عرفه" مشهور است، گرد هم می‌آیند و ضمن دعا و استغفار، از توفیق در ادای فریضه مهم حج شکرگزاری می‌کنند؛ در فقه شیعه واجب است حج‌گزار از ظهر روز عرفات (9 ذی‌الحجه) تا مغرب در عرفات وقوف کند؛ یعنی فرد حج‌گزار باید در صحرای عرفات بماند و از آنجا خارج نشود. این وقوف از ارکان حج است، بدین معنا که چنانچه حج‌گزار به عرفات نرود و دست‌کم مقداری هرچند کوتاه در آنجا نماند، حجش باطل خواهد بود. در و وجه تسمیه «عرفه» چنین گفته‌اند که جبرائیل علیه‌السلام هنگامی که مناسک را به ابراهیم نبی(ع) می‌آموخت، چون به عرفه رسید به او گفت «عرفت؛ شناخت یافتی؟» و او پاسخ داد بله؛ لذا به این نام خوانده شد. و نیز گفته‌اند سبب آن این است که مردم از این جایگاه به گناه خود اعتراف می‌کنند و بعضی آن را جهت تحمل صبر و رنجی می‌دانند که برای رسیدن به آن باید متحمل شد. چرا که یکی از معانی «عرف» صبر و شکیبایی و تحمل است. برای بهره از این روز پر خیر و برکت در کتب ادعیه آداب و ادعیه‌ای را بر شمرده‌اند که در ادامه می‌خوانید.  براى این روز اعمالی ذکر شده است: 1- غسل که مستحب است قبل از زوال انجام شود . 2- زیارت امام حسین علیه السلام ، که از هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد بالاتر است و احادیث، در کثرت فضیلت زیارت آن حضرت در این روز متواتر است و اگر کسى توفیق یابد که در این روز در تحت قُبّه مقدّسه آن حضرت باشد ثوابش کمتر از کسى که در عرفات است نیست. 3- بعد از نماز عصر پیش از آن که مشغول به خواندن دعاهاى عرفه شود در زیر آسمان دو رکعت نماز بجا آورد و نزد حق تعالى به گناهان خود اعتراف و اقرار کند تا به ثواب عرفات رستگار شود و گناهانش آمرزیده گردد. پس چون وقت زوال شد زیر آسمان رَوَد و نماز ظهر و عصر را با رکوع و سجود نیکو به عمل آورد و چون فارغ شود دو رکعت نماز اقامه کند. در رکعت اوّل بعد از حمد، توحید و در دوم بعد از حمد، قُل یا اَیُّهَا الْکافِروُنَ خوانده شود. و بعد از آن چهار رکعت نماز گزارد که در هر رکعت بعد از حمد، توحید پنجاه مرتبه بخواند. که این نماز، همان نماز حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام است
قرآن، حج را مظهر عبودیّت و ذکر و خشوع، مظهر کرامت یکسان انسانها، مظهر سامان‌یابی زندگی مادّی و معنوی بشر، مظهر برکت و هدایت، مظهر آرامش اخلاقی و سازش عملی میان برادران، و مظهر بیزاری و جبهه‌گیری مقتدرانه در برابر دشمنان معرّفی میکند.
امسال مسئله‌ی برائت برجسته‌تر از گذشته است. فجایع غزّه که در تاریخ معاصر ما بی‌نظیر است، و گستاخی رژیم بی‌رحم و مظهر قساوت و شقاوت و البتّه رو به زوالِ صهیونی، جای هیچ‌گونه ملاحظه و مماشات برای هر فرد و حزب و دولت و فرقه‌ی مسلمان باقی نگذاشته است. برائت امسال باید فراتر از موسم و میقات حج، در کشورها و شهرهای مسلمان‌نشین در همه‌جای جهان ادامه یابد، و فراتر از حج‌گزاران، به آحاد مردم تسرّی یابد. این برائت از رژیم صهیونیست و حامیانش بخصوص دولت ایالات متّحده‌ی آمریکا باید در قول و عمل ملّتها و دولتها خود را نشان دهد و عرصه را بر جلّادان تنگ کند. مقاومت پولادین فلسطین، و مردم صبور و مظلوم غزّه که شُکوه صبر و مقاومتشان، جهان را به تحسین و تکریم واداشته است، باید از همه‌جهت پشتیبانی شوند. از خداوند برای آنان پیروزی کامل و سریع خواستارم، و برای شما حجّاج محترم، حجّ مقبول مسئلت میکنم. دعای مستجاب حضرت بقیّة‌الله (روحی فداه) پشتیبان شما باد.
پیامبر اکرم (ص) : ما مِن یَومٍ أکثَرَ أن یُعتِقَ اللَّهُ فِیهِ عَبدَاً مِنَ النّارِ مِن یَومِ عَرَفَهَ خداوند در هیچ روزی به اندازه روز عرفه ، بندگان را از آتش دوزخ نمی‏رهاند صحیح مسلم ، ج 4 ، ص 107 . پیامبر اکرم (ص) : إنَّ اللَّهَ یُباهِی مَلائِکَتَهُ عَشِیَّهَ عَرَفهَ بِأهلِ عَرَفَهَ فَیَقولُ : اُنظُروا إلی عِبادی أتَونی شُعثاً غُبراً خداوند در غروب عرفه نزد فرشتگانش به اهل عرفه می‏بالد و می‏گوید: “بندگانم را بنگرید! ژولیده و غبار آلود ، نزد من آمده‏اند مسند أحمد ، ج 2، ص 224 . پیامبر اکرم (ص) : أعظَمُ أهلِ عَرَفاتٍ جُرماً مِنِ انصَرَفَ و هُوَ یَظُنُّ أنَّهُ لَن یُغفَرَ لَهُ گناه کارترین فرد در عرفات کسی است که از آن‏جا باز گردد در حالی که گمان می‏برد آمرزیده نخواهد شد بحار الأنوار ، ج 99 ، ص 248 . امام علی ‏علیه السلام : مِنَ الذُّنوبِ ذُنوبٌ لاتُغفَرُ إلّا بِعَرَفَاتٍ برخی از گناهان جز در عرفات بخشوده نمی‏شوند دعائم الاسلام ، ج 1 ، ص 294 .
معرفت و عرفان ادراک یک چیز همراه با تفکر و تدبر در آثار آن است و «عَرَفَة» نام مکان مخصوص است و به این جهت که آدم و حوا پس از هبوط در این سرزمین مجدداً یکدیگر را یافته و شناختند به این نام نامیده شده است.[۱] نام عرفه، از سرزمین عرفات (جایی در مکه که باید در این تاریخ در آن وقوف کرد) گرفته شده و گفته‌اند عرفات را از آن رو عرفات خوانده‌اند که زمینی مشخص و شناخته‌شده در میان کوه‌ها است.[۲]
برای روز عرفه اعمال مستحبی در روایات برشمرده شده که برخی از آنها عبارتند از: بنابر روایات، دعا و استغفار با فضیلت‌ترین عمل روز عرفه است[۱۴] و در میان ادعیه،دعای عرفه امام حسین(ع)، بسیار توصیه شده است. غسل.[۱۵] زیارت امام حسین(ع).[۱۶] برای دیدن متن کامل زیارت امام حسین(ع) در این روز به اینجا نگاه کنید:https://erfan.ir/mafatih271/زیارت-امام-حسین(ع)-در-روز-عرفه-کلیات-مفاتیح-الجنان-با-ترجمه-استاد-حسین-انصاریان بیتوته در منا به این معنا که حج‌گزار شب عرفه را تا طلوع فجر در مِنا بماند.[۱۷] صدقه.[۱۸]
مرحوم شیخ عباس قمی در کتاب شریف مفاتیح‌الجنان در خصوص ویژگی‌ها و اعمال این روز نقل کرده است: «روز نهم، روز عرفه و از اعیاد بزرگ است، گرچه به اسم عید نامیده نشده و روزی است که خدا بندگانش را به عبادت و طاعت خویش دعوت کرده و سفره‌های جود و احسانش را برای آنان گسترده و شیطان در این روز خوارتر و حقیرتر و رانده‌تر و خشمناک‌تر از روزهای دیگر است؛ روایت شده: که حضرت زین العابدین (علیه‌السلام) در روز عرفه صدای گدایی را شنید که از مردم درخواست کمک می‌کرد، به او فرمود: وای بر تو، آیا در این روز از غیر خدا درخواست می‌کنی؟! و حال آنکه برای بچه‌های در رحم، در این روز امید می‌رود که احسان خدا شامل حالشان گردد و سعادتمند شوند. و برای این روز چند عمل وارد است: اوّل: غسل. دوم: «زیارت حضرت سید الشّهداء» که برابر هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد و بلکه برتر از اینها است و روایات در فراوانیِ برتری و مزیت فضیلت زیارت آن حضرت در این روز متواتر است [یعنی از افراد بسیاری نقل‌شده است] و اگر کسی در این روز توفیق یابد که زیر قبّه‌ی مقدّسه آن حضرت باشد، ثوابش کمتر از کسی‌که در عرفات باشد نیست، بلکه بیشتر و بیشتر است و کیفیت زیارت آن حضرت پس از این در «باب زیارات» ان‌شاء‌الله تعالی می‌آید. سوم: پس از نماز عصر، پیش از آنکه مشغول خواندن دعاهای عرفه شوی، در زیر آسمان دو رکعت نماز بخوان و به گناهانت نزد خداوند اعتراف و اقرار کن تا به ثواب عرفات دست یابی و گناهانت آمرزیده شود، آنگاه به اعمال و دعاهای عرفه که از ائمه طاهرین روایت شده است مشغول شو و آن اعمال و دعاها بیشتر از آن است که به طور کامل در این مختصر بگنجد ولی به اندازه‌ای که این کتاب ظرفیت آن را داشته باشد نقل می‌کنم. شیخ کفعمی در کتاب «مصباح» فرموده: برای کسی‌که از دعا خواندن بی‌حال نشود روزه‌ی روز عرفه مستحب است؛ و پیش از رسیدن آفتاب به وقت شرعی ظهر، غسل مستحب است و نیز زیارت امام حسین (علیه‌السلام) در روزوشب عرفه بر دیگر اوقات ترجیح دارد؛ و چون وقت رسیدن خورشید به ظهر شرعی رسید، زیر آسمان برو و نماز ظهر و عصر را با رکوع و سجود نیکو بخوان و چون از نماز ظهروعصر فارغ شوی، دو رکعت نماز بخوان، در رکعت اول پس از سوره «حمد» سوره «توحید» و در رکعت دوم بعد از «حمد» سوره «کافرون»، پس از آن چهار رکعت نماز، در هر رکعت پس از سوره «حمد» «پنجاه مرتبه» سوره «توحید» بخوان. فقیر می‌گوید: این نماز همان «نماز حضرت امیرالمؤمنین» است که در ضمن اعمال روز جمعه گذشت سپس شیخ کفعمی فرموده است: این تسبیحات را که از حضرت رسول (صلی‌الله‌علیه‌وآله) روایت شده است و سید ابن طاووس در «اقبال» ذکر فرموده بخوان: سُبْحانَ الَّذِی فِی السَّماءِ عَرْشُهُ! سُبْحانَ الَّذِی فِی الْأَرْضِ حُکْمُهُ! سُبْحانَ الَّذِی فِی الْقُبُورِ قَضاؤُهُ! سُبْحانَ الَّذِی فِی الْبَحْرِ سَبِیلُهُ! سُبْحانَ الَّذِی فِی النَّارِ سُلْطانُهُ! سُبْحانَ الَّذِی فِی الْجَنَّةِ رَحْمَتُهُ! سُبْحانَ الَّذِی فِی الْقِیامَةِ عَدْلُهُ! سُبْحانَ الَّذِی رَفَعَ السَّماءَ! سُبْحانَ الَّذِی بَسَطَ الْأَرْضَ! سُبْحانَ الَّذِی لَامَلْجَأَ وَلَا مَنْجٰا مِنْهُ إِلّا إِلَیْهِ.
اعمال روز عرفه در روز عرفه، انجام دادن چند عمل توصیه شده و به جا آوردن شان مستحب است. اعمالی مانند: 1. صدقه دادن(10) 2. روزه گرفتن كه پاداش فراوانى دارد. البته اگر روزه در این روز سبب ضعف و ناتوانى جهت دعا و انجام اعمال و عبادات روز عرفه شود ترك آن بهتر است!(11) روشن است که روزه مربوط به كسانى است كه در وطن هستند يا قصد اقامت ده روز كرده‏ اند. 3. غسل كردن قبل از غروب آفتاب.(12) 4. زيارت امام حسين(عليه السلام)؛ این زیارت طبق روايتى از امام صادق(عليه السلام) پاداش حج و عمره بسيار و جهاد فراوان دارد.(13) در روايات متعدّد معتبر، وارد شده كه خداى سبحان در روز عرفه قبل از آنكه به حاجيان متوقّف در عرفات نظرى افكند، نظر رحمتش را به سوى زائران قبر حسين(ع) معطوف مى سازد.(14) در روايت ديگرى از امام صادق(ع) نقل شده است كه خداوند در روز عرفه، توجّه خاصّى به زائران قبر امام حسين(ع) دارد، حاجات شان را برآورده مى سازد و گناهان شان را مى‏ آمرزد.(15) در حديث ديگرى از سه امام بزرگوار، حضرت امام صادق و امام كاظم و امام رضا(عليهم السلام) آمده است كه «هر كس روز عرفه به زيارت امام حسين(ع) برود، خداوند او را با ايمان محكم همراه با اطمينان باز مى گرداند».(16) به هر حال، احاديث در فضيلت زيارت امام حسين(ع) در روز عرفه، متواتر است. به همين دليل سيل مشتاقان در اين روز به سوى مرقد آن حضرت سرازير مى شود. 5. دو رکعت نماز مخصوص بدین شرح که پس از نماز عصر، و قبل از آن كه دعاهاى روز عرفه را بخواند، دو ركعت نماز در زير آسمان، به جا آورد و به گناهان و خطاهاى خود اعتراف كند. امام صادق(عليه السلام) فرمود: «هر كس چنين كند، پاداش كسانى كه در سرزمين عرفات اند را خواهد داشت و گناهانش آمرزيده گردد».(17) مرحوم شيخ كفعمى كيفيّت نماز را اين گونه آورده است: پس از آن كه نماز ظهر و عصر را با ركوع و سجود نيكو، به جا آوردى، دو ركعت نماز بخوان؛ در ركعت اوّل بعد از سوره حمد، سوره توحيد و در ركعت دوم، پس از سوره حمد، سوره کافرون را بخوان. بعد از آن نيز چهار ركعت نماز بگزار (هر دو ركعت به يك سلام). و در هر ركعت بعد از سوره حمد، پنجاه مرتبه سوره توحيد را بخوان كه نماز اميرالمؤمنين(علیه السلام) نيز به همين صورت است. آنگاه باید تسبیحات و اوراد و اذکار و صلوات هایی را به جای آورد که تفصیل آن در کتب ادعیه و مصادر مربوطه ثبت شده است.
🔻سرپرست وزارت امور خارجه امروز در حاشیه نشست بریکس در شهر نیژنی نووگورود روسیه با وزیر خارجه عربستان دیدار کرد. 🔻علی باقری مسیر مناسبات دو کشور در دوره شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان را مسیری رو به جلو توصیف و تأکید کرد: «اطمینان داریم اراده ایران و عربستان تحکیم و تقویت روابط همه‌جانبه می‌باشد و این اراده بر همه ابعاد مناسبات دو کشور سایه افکنده است.» 🔻باقری با اشاره به مواجهه ۲ کشور با تحولات و پدیده‌های متنوع در سطح منطقه و جهان تأکید کرد: تعامل و همبستگی بین ایران و عربستان نه تنها به نفع دو کشور، بلکه تضمین‌کننده ثبات و امنیت پایدار در منطقه است.» 🔻وی در بخش دیگری از این دیدار با اشاره به تشدید جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین، از جمله جنایت وحشتناک اخیر در رفح، ضرورت اقدام هماهنگ و همراه با وفاق کشورهای اسلامی را مورد تأکید قرار داد و افزود: «باید اسرائیل در مقابل هر تجاوز و جنایت با واکنش جدی و موثر از سوی کشورهای اسلامی مواجه شود.» 🔻سرپرست وزارت امور خارجه همچنین با قدردانی از تلاش‌های عربستان سعودی در میزبانی از حجاج بیت‌الله الحرام، خواستار تقویت ارائه تسهیلات لازم به حجاج کشورمان برای ادای مناسک حج شد. 🔻فیصل‌ بن فرحان (وزیر خارجه عربستان) نیز ضمن ابراز خرسندی از دیدار مجددش با سرپرست وزارت خارجه کشورمان، با تأکید بر نقش دکتر رئیسی و دکتر امیرعبداللهیان برای تحول در روابط دو کشور، اظهار داشت: «در دوره دکتر رئیسی و برادرم آقای امیرعبداللهیان نه تنها از سرگیری روابط محقق شد؛ بلکه به مرحله همکاری و تعامل قوی بین دو کشور دست یافتیم و ما همچنان نسبت به تداوم گفتگو و همکاری بین دو کشور عزم و اراده جدی داریم.» 🔻وزیر خارجه عربستان افزود: «تلاش برای پیگیری و تقویت روابط نیرومند دو کشور تضمین کننده ثبات و امنیت در منطقه است.» 🔻وزیر خارجه عربستان سعودی همچنین با ابراز خرسندی از حضور حجاج ایرانی در مناسک حج امسال و آرزوی حجی مقبول برای ایشان، تأکید کرد کشورش همه توان و ظرفیت خود را برای برگزاری مراسم‌ حج در فضایی همراه با آرامش و سلامت به کار خواهد گرفت. 🔰 کانال تخصصی یمن و کشورهای خلیج همیشه فارس https://eitaa.com/Akhbare_Yaman