امام صادق علیه السلام فرمود جامعه را زندان و فشار اینها اداره نمی كند، فرمود شما شیعیان ما هستید، طرزی جامعه شیعه باید زندگی كند كه قولِ او از رهن او قوی تر باشد؛ این یعنی چه؟
اگر ما به كسی بدهكاریم، چک دادیم یا قول دادیم كه در فلان فرصت من این دِین را ادا میكنم ولی این به من اطمینان ندارد تا خانه یا زمین مرا رهن نگیرد اطمینان پیدا نمی كند، حضرت فرمود جامعه ای كه آن رهن از این قول بالاتر است این جامعه، جامعه شیعه نیست و من از آن بیزارم.
ما باید طرزی زندگی كنیم كه قول ما از رهن ما قوی تر باشد؛ یعنی وقتی بدهكاریم، به شخصی گفتیم فلان زمان می دهیم، در همان زمان مقرر دین خود را ادا کنیم. این طور نباشد كه او به حرف ما اعتماد نكند نیاز به رهن داشته باشد و چیزی از ما گِرو بگیرد.
آیت الله جوادی آملی
@ajavadiamoli
🏴سلام بر صادق آل پیامبر!🏴
چهره فروزان اهل بیت،
زبان رسای اسلام،
تجسم صبر واخلاص،
وارث علوم رسالت،
که خورشید مدینه دانش بود
ومعلم انسانیت.
کدام حوزه است که شاگردی او
بر سردرِآن نقش نبسته؟ وکدام
فقیه است که خوشه چین خرمن
حدیث او نیست؟ وکدام کتاب
فقه است که عطرصادقی ازآن
به مشام نمی رسد؟
او امام صادق وناشر حقایق بود
که به دست منصور دوانقی به
شهادت رسید .
🏴🏴🏴 جواد محدثی
🔹 ۲۵ رمز موفّقیت در بیانات امام صادق علیه السلام
🔸 از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمودند :
«طلبتُ الجنّة، فوجدتها فی السّخاء؛
بهشت را جست وجو نمودم. پس آن را در بخشندگی و جوانمردی یافتم.»
«و طلبتُ العافیة، فوجدتها فی العزلة؛
و تندرستی و رستگاری را جست وجو نمودم. پس آن را در گوشه گیری (مثبت و سازنده) یافتم.»
«وطلبت ثقلاً لمیزان، فوجدتها فی شهادة ان لا اله الّا الله و محمّد رسول الله؛
و سنگینی ترازوی اعمال را جست وجو نمودم. پس آن را در گواهی به یگانگی خدای تعالی و رسالت حضرت محمّد(ص) یافتم.»
«وطلبت السرعة فی الدخول الی الجنّة، فوجدتها فی العمل لله تعالی؛
سرعت در ورود به بهشت را جست وجو نمودم. پس آن را در کار خالصانه برای خدای تعالی یافتم.»
«وطلبتُ حبّ الموت، فوجه ته فی تقدیم المال لوجه الله؛
و دوست داشتن مرگ را جست وجو نمودم. پس آن را در پیش فرستادن ثروت (انفاق) برای خشنودی خدا یافتم.»
«و طلبت حلاوة العبادة، فوجدتها فی ترکال معصیة؛
و شیرینی عبادت را جست وجو نمودم.پس آن را در ترک گناه یافتم.»
«و طلبت رقّة القلب، فوجدتها فی الجوعو العطش؛
و رقّت (نرمی) قلب را جست وجو نمودم.پس آن را در گرسنگی و تشنگی (روزه) یافتم.»
«وطلبت نورالقلب، فوجدته فی التفکر و البکاء؛
و روشنی قلب را جست وجو نمودم. پس آن را در اندیشیدن و گریستن یافتم.»
«وطلبت الجواز علی الصراط، فوجدته فی الصدقة؛
و (آسانی) عبور بر صراط را جست وجو نمودم. پس آن را در صدقه یافتم.»
«و طلبت نور الوجه، فوجدته فی صلاةاللیل؛
و روشنی رخسار را جست وجو نمودم. پس آن را در نماز شب یافتم.»
«و طلبت فضل الجهاد، فوجدته فی الکسب للعیال؛
و فضیلت جهاد را جست وجو نمودم. پس آن را در به دست آوردن هزینة زندگی زن و فرزند یافتم.»
«و طلبت حب الله عزّوجل، فوجدته فی بغضا هلال معاصی؛
و دوستی خدای تعالی را جست وجو کردم. پس آن را در دشمنی با گنهکاران یافتم»
«و طلبت الرئاسة، فوجدتها فی النصیحة لعبادالله؛
و سروری و بزرگی را جست وجو نمودم. پس آن را در خیرخواهی برای بندگان خدا یافتم.»
«و طلبت فراغ القلب، فوجدته فی قلة المال؛
و آسایش قلب را جست وجو نمودم. پس آن را در کمی ثروت یافتم.»
«و طلبت عزائم الامور، فوجدتها فی الصبر؛
و کارهای پر ارزش را جست وجو نمودم. پس آن را در شکیبایی یافتم.»
«و طلبت الشرف، فوجدته فی العلم؛
و بلندی قدر و حسب را جست وجو نمودم. پس آن را در دانش یافتم.»
«و طلبت العبادة فوجدتها فی الورع؛
و عبادت را جست وجو نمودم. پس آن را در پرهیزکاری یافتم.»
«و طلبت الراحة، فوجوتها فی الزهد؛
و آسایش را جست وجو نمودم. پس آن را در پارسایی یافتم.»
«و طلبت الرفعة، فوجدتها فی التواضع؛
برتری و بزرگواری را جست وجو نمودم. پس آن را در فروتنی یافتم.»
«و طلبت العزّ، فوجدته فی الصدّق؛
و عزّت (ارجمندی) را جست وجو نمودم. پس آن را در راستی و درستی یافتم.»
«و طلبت الذلة، فوجدتها فی الصوم؛
و نرمی و فروتنی را جست وجو نمودم. پس آن را در روزه یافتم.»
«و طلبت الغنی، فوجدته فی القناعة؛
وتوانگری را جست وجو نمودم. پس آن را در قناعت یافتم.»
«و طلبت الانس، فوجدته فی قرائة القرآن:
و آرامش و همدمی را جست وجو نمودم. پس آن را در خواندن قرآن یافتم.»
«و طلبت صحبة النّاس، فوجدتها فی حسن الخلق؛
و همراهی و گفت وگوی با مردم را جست وجو نمودم. پس آن را در خوش خویی یافتم.»
«و طلبت رضی الله، فوجدته فی برّ الوالدین؛
و خشنودی خدای تعالی را جست وجو نمودم. پس آن را در نیکی به پدر و مادر یافتم.»
📚 منبع : مستدرک الوسائل، ج ۱۲، ص ۱۷۳-۱۷۴، ح ۱۳۸۱۰
🌹 @samtekhoda3
[5/28, 5:58 AM] Mohsen: لَا يُقَاتِلُونَكُمْ جَمِيعاً إِلَّا فِي قُرًي مُّحَصَّنَةٍ أَوْ مِن وَرَاء جُدُرٍ بَأْسُهُمْ بَيْنَهُمْ شَدِيدٌ تَحْسَبُهُمْ جَمِيعاً وَقُلُوبُهُمْ شَتَّي ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَعْقِلُونَ (حشر14)
منافقان (به قدرى ترسو هستند كه) به طور جمعى با شما نمى جنگند، جز در مناطق حفاظت شده يا از پشت ديوارها، درگيرى آنان ميان خودشان سخت است، تو آنان را متّحد مى پندارى در حالى كه دل هايشان پراكنده است. اين به خاطر آن است كه آنان گروهى هستند كه نمى انديشند.
«قُرى» جمع «قرية» به محل اجتماع مردم گفته مى شود، شهر باشد يا روستا. «محصنة» از «حِصن» به معناى قلعه است. «قرىً محصنة» يعنى مناطقى كه از طريق ديوار يا خندق و يا برج حفاظت مى شود.
ارزش و نقش و بركات وحدت و اتّحاد، با كمى انديشه و تعقل بر همه روشن مى شود، لذا پايان آيه فرمود: «قوم لايعقلون» ولى پى بردن به اينكه تمام قدرت از آنِ خداست و ما نبايد از انسان ها بيش از خدا بترسيم، به يك معرفت و توحيد ناب و عميق نياز دارد و لذا آيه قبل با «قوم لايفقهون» پايان يافت.
- ارزيابى روحيات دشمن و هم پيمانان آنان و شيوه جنگى دشمن لازم است. «لايقاتلونكم جميعاً الا... تحسبهم جميعاً و...»
- مراقب باشيد كه منافقان، مناطقى محفوظ و مصون از دسترس شما براى خود درست نكنند كه در اين صورت، خطر آنان جدى مى شود. «لايقاتلونكم... الا فى قرى محصّنة»
- اتحادهاى صورى كه بدون ايمان و گرايش باطنى باشد، ارزشى ندارد. «تحسبهم جميعاً و قلوبهم شتّى»
- امكانات و تجهيزات مادى و فيزيكى، عامل امنيّت نيست. در ميان كفّار با آن همه تجهيزات درگيرى و ناامنى وجود دارد. «قرىً محصنة... بأسهم بينهم شديد»
- تحقير و تضعيف منافقان و دشمن لازم است. «قوم لايفقهون... قوم لايعقلون»
- اختلافات در جنگ، نشانه بى عقلى است. «لايقاتلونكم جميعاً... قلوبهم شتى... لايعقلون»
ذکر روز شنبه:
یا ربَّ العالمین
هفته ای سرشار از موفقیت و سلامتی برای شما و خانواده محترمتان آرزومندم.
[5/28, 6:02 AM] Mohsen: *آیا با 313 نفر میشود قیام کرد*
=== === === ===
در مقالهای که یک *اندیشکده یهودی* به تازگی چاپ نموده، عنوان کرده است:
وقتی یک ژنرال ایرانی شیعه به نام "قاسم سلیمانی" *میتواند ارتشی نیمسری و نیمنظامی چریک را در سطح خاورمیانه آماده سازی و تا آمریکای جنوبی و افریقا گسترش دهد که هیچ ارتشی درسطح جهانی تاب مقابله با آن را نداشته باشد،*
یا وقتی در مانورها بهترین ارتشهای جهان همچون ارتش آمریکا و اسرائیل مقابل آنها قرار میگیرند، به سمت نبرد فرسایشی پیش میروند و در نهایت درمانده و خسته، یا باید آتشبس استراتژیک، و یا شکست مذبوحانه را پذیرا باشند، میتوان گفت: *اگر در سطح جهانی فقط ۱٠٠ نفر نه ۳۱۳ نفر، از این چنین افرادی را شخصی در اختیار داشته باشد میتواند، ادعای رهبری و حکومت بر کل گیتی را داشته باشد!!!*
*همین اندیشکده* عنوان کرد:
👇🏻👇🏻👇🏻
در زمانی که "داعش" به کردستان عراق یورش برد، کردستان عراق ۹٠ هزار نیرو و انواع سلاحهای سبک، نیمهسنگین، و سنگین را در اختیار داشت، که *در عرض فقط چند ساعت شکست خورد!* و ناچاراً در آخرین لحظات سقوط، دست به دامان سردار ایرانی "حاج قاسم سلیمانی" شدند، *او فقط با ۴٠ نیرو برای مقابله با اشغالگران داعشی وارد کردستان عراق شد،* خودِ سرکرده کردهای عراق *"آقای بارزانی"* میگوید:
وقتی او و چهل نیرویش را دیدم، پاهایم سست شده بود و گفتم: *فقط همین چند نفر؟!*
*اما وقتی خبر حضور "حاج قاسم" به گوش داعشیها رسید، در نهایت ناباوری دیدیم که با شنیدن خبر حضور "حاج قاسم"،* چند کیلومتر عقب نشینی استراتژیک نمودند!🇮🇷🇮🇷
جالب آنکه این چهل نفر، *هر کدام متخصص یک قسمت از امور نظامی بودند؛* مثل:
▪︎ اطلاعات،
▪︎ خمپاره انداز،
▪︎ بیسیمچی،
▪︎ نقشه خوان،
▪︎ طراح جنگهای درون شهری،
▪︎ طراح جنگهای چریکی و شبانه،
▪︎ طراح جنگهای نامنظم و خط شکن
▪︎ و...
بعد از پیروزی بر "داعش" بود که بارزانی میگوید: *تازه فهمیدم چرا همه جا صحبت "لشکر یک نفره" در میان است!* مابا ۹٠ هزار نیرو *در چند ساعت شکست خورده بودیم* و "کردستان عراق" طومارش داشت در هم میپیچید،
*ولی یک نفر با ۴٠ نیروی زبده داعشِ تا بن دندان مسلح* را عقب راند و کردستان را باز پس گرفت!
*نکته:*
تنها سردار ایرانی که، *"آیتالله سیستانی"مرجع عالیقدر عراق* با شنیدن خبر شهادتش گریست و پیام همدردی و اعلام عزای عمومی نمود *"حاج قاسم"* و "دوستش *ابومهدی المهندس"* بود!
آری وقتی خداوند وعده منجی را با حضور۳۱۳ یار میدهد،
منظورش من و امثال من نخواهد بود، بلکه آنانی که در خود باوری به اعلا درجه رسیده باشند و خداوند را با چشم دل مشاهده کرده باشند، آنچنان فرماندهی و سربازی کنند که از صفر تا صد سربازی تا فرماندهی آنان فاصلهای کمتر از دو چشم از هم با
شد، سر سپرده و تابع امر ولی زمانه خویش.
*وقتی سردارانی از جنس شهدا، تابع امر ولی فقیه و همسو با آرمانهای والای مهدوی،* همچون سلیمانیها هستند، آن زمان به این ادراک خواهیم رسید
👇🏻👇🏻👇🏻
*که با۳۱۳نفرمی توان درزیر پرچم امام زمان(ع)* دنیا را از تمام امراض، گرفتاری ها وبی عدالتی ها نجات داد.
*نشر حداکثری*
[5/28, 6:39 AM] Mohsen: وصیت امام صادق به حضرت موسی بن جعفر علیهماالسلام
اي نور ديده پسرم! پند و اندرز مرا بپذير، و گفتار مرا به خاطرت بسپار، زيرا اگر آن را حفظ كردي در دنيا به سعادت زيست مينمائي و با نام جميل از دنيا رخت بر ميبندي.
اي نور ديده پسرم! كسي كه راضي شود به آنچه كه براي او مقدَّر گرديده است بینياز ميشود، و كسي كه ديدگانش را به آنچه در دست ديگري است خيره نمايد با فقر و تنگدستي خواهد مرد، و كسي كه راضي نشود به آن مقداري كه خداوند براي او تقدير نموده است خدا را در قضا و حكمش مُتَّهَم ساخته است، و كسي كه لغزش خود را كوچك بشمارد لغزش غيرش را بزرگ ميشمارد، و كسي كه لغزش غيرش را كوچك بشمارد لغزش خود را بزرگ ميشمارد!
اي نور ديده پسرم! كسي كه پردۀ ديگري را بدرد، پردۀ زشتيهاي او و قبائح خانه و خانوادگي او دريده خواهد شد، و كسي كه شمشير ستم را از غلاف بيرون بكشد با همان شمشير كشته خواهد شد، و كسي كه براي برادرش چاهي را بكند در همان چاه خواهد افتاد، و كسي كه با سفيهان بنشيند حقير ميگردد، و كسي كه با عالمان نشست و برخاست نمايد وزين و وقور ميشود، و كسي كه در جاهاي بد و زشت رفت و آمد نمايد مُتَّهَم ميگردد.
اي نور ديده پسرم! مبادا عيب مردمان را بجوئي و بازگو كني كه عيب تو جستجو شده و باز گفته ميشود، و مبادا در كارهاي بيهوده كه براي تو منفعتي ندارد سركشي نمائي كه گرد ذلَّت بر چهرهات مينشيند.
اي نور ديده پسرم! زبان سخن به حقّ بگشا به نفعت باشد يا ضررت، كه در اين صورت در ميان أقرانت داراي منزلت و مكانت خواهي گشت!
اي نور ديده پسرم! پيوسته كتاب الله را تلاوت كن، و اسلامت را ظاهر نما (و سلامت را كه به مردم ميكني آشكارا كن!) و به چيزهاي ستوده و شناخته شده امر كن، و از چيز هاي ناشناخته و ناستوده نهي كن، و با كسي كه با تو ميبرد بپيوند، و با كسي كه تو را فراموش ميكند ابتداي مراوده را شروع نما، و به كسي كه از تو چيزي طلب ميكند به او بده، و مبادا بر تو كه سخنچيني و نمّامي كني كه در دلهاي مردمان تخم كينه ميكارد، و مبادا كه متعرّض عيوب مردم شوي، زيرا اين تعرّض عيناً خود را هدف عيوب مردم قرار دادن است!
اي نور ديده پسرم! اگر بخشش طلب مينمائي بر تو باد كه در سر معدنهاي بخشش بروي، زيرا كه جود و كرم داراي معادني ميباشد، و آن معادن داراي اصولي هستند، و آن اصول داراي شاخه هائي ميباشند، و آن شاخهها داراي ثمراتي هستند، و هيچگاه ثمره و ميوه گوارا نخواهد شد مگر آنكه به اصل متّصل باشد، و اصل ثابت نخواهد بود مگر به معدن پاك و پاكيزه!
اي نور ديده پسرم! اگر خواستي به ملاقات كسي بروي به ديدار أخيار برو، و به ديدار فُجَّار مرو، به جهت آنكه آنان مثل سنگ سختي ميباشند كه آب درونش بيرون نميجهد، و مثل درختي ميباشند كه برگ سبز ندارد، و مثل زميني ميباشند كه گياه از آن نميرويد!
امام علي بن موسي الرّضا علیهما السلام گفتند: پدرم تا حيات داشت به اين وصيّت عمل مينمود.
امام شناسی جلد هجده صفحه ۲۵۶
وصیت امام صادق به حضرت موسی بن جعفر علیهماالسلام
اي نور ديده پسرم! پند و اندرز مرا بپذير، و گفتار مرا به خاطرت بسپار، زيرا اگر آن را حفظ كردي در دنيا به سعادت زيست مينمائي و با نام جميل از دنيا رخت بر ميبندي.
اي نور ديده پسرم! كسي كه راضي شود به آنچه كه براي او مقدَّر گرديده است بینياز ميشود، و كسي كه ديدگانش را به آنچه در دست ديگري است خيره نمايد با فقر و تنگدستي خواهد مرد، و كسي كه راضي نشود به آن مقداري كه خداوند براي او تقدير نموده است خدا را در قضا و حكمش مُتَّهَم ساخته است، و كسي كه لغزش خود را كوچك بشمارد لغزش غيرش را بزرگ ميشمارد، و كسي كه لغزش غيرش را كوچك بشمارد لغزش خود را بزرگ ميشمارد!
اي نور ديده پسرم! كسي كه پردۀ ديگري را بدرد، پردۀ زشتيهاي او و قبائح خانه و خانوادگي او دريده خواهد شد، و كسي كه شمشير ستم را از غلاف بيرون بكشد با همان شمشير كشته خواهد شد، و كسي كه براي برادرش چاهي را بكند در همان چاه خواهد افتاد، و كسي كه با سفيهان بنشيند حقير ميگردد، و كسي كه با عالمان نشست و برخاست نمايد وزين و وقور ميشود، و كسي كه در جاهاي بد و زشت رفت و آمد نمايد مُتَّهَم ميگردد.
اي نور ديده پسرم! مبادا عيب مردمان را بجوئي و بازگو كني كه عيب تو جستجو شده و باز گفته ميشود، و مبادا در كارهاي بيهوده كه براي تو منفعتي ندارد سركشي نمائي كه گرد ذلَّت بر چهرهات مينشيند.
اي نور ديده پسرم! زبان سخن به حقّ بگشا به نفعت باشد يا ضررت، كه در اين صورت در ميان أقرانت داراي منزلت و مكانت خواهي گشت!
اي نور ديده پسرم! پيوسته كتاب الله را تلاوت كن، و اسلامت را ظاهر نما (و سلامت را كه به مردم ميكني آشكارا كن!) و به چيزهاي ستوده و شناخته شده امر كن، و از چيز هاي ناشناخته و ناستوده نهي كن، و با كسي كه با تو ميبرد بپيوند، و با كسي كه تو را فراموش ميكند ابتداي مراوده را شروع نما، و به كسي كه از تو چيزي طلب ميكند به او بده، و مبادا بر تو كه سخنچيني و نمّامي كني كه در دلهاي مردمان تخم كينه ميكارد، و مبادا كه متعرّض عيوب مردم شوي، زيرا اين تعرّض عيناً خود را هدف عيوب مردم قرار دادن است!
اي نور ديده پسرم! اگر بخشش طلب مينمائي بر تو باد كه در سر معدنهاي بخشش بروي، زيرا كه جود و كرم داراي معادني ميباشد، و آن معادن داراي اصولي هستند، و آن اصول داراي شاخه هائي ميباشند، و آن شاخهها داراي ثمراتي هستند، و هيچگاه ثمره و ميوه گوارا نخواهد شد مگر آنكه به اصل متّصل باشد، و اصل ثابت نخواهد بود مگر به معدن پاك و پاكيزه!
اي نور ديده پسرم! اگر خواستي به ملاقات كسي بروي به ديدار أخيار برو، و به ديدار فُجَّار مرو، به جهت آنكه آنان مثل سنگ سختي ميباشند كه آب درونش بيرون نميجهد، و مثل درختي ميباشند كه برگ سبز ندارد، و مثل زميني ميباشند كه گياه از آن نميرويد!
امام علي بن موسي الرّضا علیهما السلام گفتند: پدرم تا حيات داشت به اين وصيّت عمل مينمود.
امام شناسی جلد هجده صفحه ۲۵۶
✨ توصیه آخر امام صادق به شیعیان و محبین اش✨
🌹 قَالَ أَبُو الْحَسَنِ الْأَوَّلُ ع إِنَّهُ لَمَّا حَضَرَ أَبِيَ الْوَفَاةُ قَالَ لِي يَا بُنَيَّ إِنَّهُ لَا يَنَالُ شَفَاعَتَنَا مَنِ اسْتَخَفَّ بِالصَّلَاةِ.
☘️ امام کاظم علیه السلام فرمودند: «آنگاه که پدرم(امام صادق علیه السلام) در حالت احتظار بود، به من فرمودند «فرزندم! هر که نماز را سبک بشمارد،به شفاعت ما دست نیابد»
📚کافی (ط اسلامیه) ج3،ص270،ح 15
📌پی نوشت:
❇️ بیشتر آدم ها در لحظات آخر عمرشان سعی میکنند بهترین و ناب ترین توصیه ها را به اطرافیان شان بکنند. خصوصا اگر این شخص، شخص عالم و فرهیخته ای باشد که به تمام حقایق کونَین(دو جهان) آگاه است، ارزش این کلام چند برابر میشود.
❇️ معمولا در ذهن ما این طور نقش بسته که چون شیعه و محب اهل البیت علیهم السلام هستیم، پس کار تمام است. و این در حالی است که کلام حضرات معصومین علیهم السلام خلاف این مطلب را بیان میکند. یعنی شرایطی برای شفاعت ذکر کردند که در این صورت، شفاعت شامل حال ما میشود و الا معلوم نیست....
❇️ برخی از اهم مصادیق سبک شمردن نماز:
🔰تأخیر نماز از اول وقت بدون عذر
امام صادق(ع) در تفسیر آیه شریفه قرآن، كه در ارتباط با مذمت بی اعتنایی به نماز نازل گردیده ـ (ماعون/5ـ4) ـ میفرماید: «تاخیر الصّلاه عن اوّل وقتها لغیر عذرٍ» یعنی مراد از بی اعتنایی به نماز، "تأخیر آن از اول وقت بدون عذر است."("بحارالانوار"، ج83، ص6)
دقت بشود عذر به هر کار و پیشامدی نمیگویند. بلکه به قول امروزیها کارهای اوژانسی که خیلی تنظیم آنها دست خودمان نیست و قابل تأخیر هم نیست.
🔰عدم رعایت آداب آن در خلوت
پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) در روایتی چنین میفرماید: «من أحسن صَلوتَهُ حین یراهُ النّاسُ وأَساءَها حینَ یخلُو فتلك استهانة» ؛ یعنی آن كس كه در مقابل مردم به نیکی نماز بخواند و در خلوت بدون دقت نماز گزارد به نماز بی اعتنایی كرده است. (مستدرك الوسائل، ج3، ص26)
🔰فراهم نکردن مقدمات نماز قبل از اذان
چطور میشود اگر یک قرار مهم با شخصیت مهمی داشته باشیم، مقدمات آن را از قبل فراهم میکنیم که مبادا با تأخیر به سر قرار برسیم و ... اما وقتی موعد قرار ما با خداوند متعال- که خالق و هستی بخش من و شماست و تمام هستی به ید او اوست-، فرا میرسد، اعتنایی نمیکنیم؟!
🔰عدم یادگیری معانی نماز
آیا ندانستن معانی الفاظی كه روزانه ده بار در نماز تكرار میشود به معنی بی اعتنایی به نماز نیست؟! آیا اگر ما برای طرف گفتگوی خویش در نماز اهمیتی قائل باشیم در فكر این نخواهیم بود كه محتوا و مضمون مذاكره و نجوای خود را بفهمیم و با ادراك صحیح به سخن در برابر او بایستیم؟! چگونه ممكن است با اقامت كوتاه در یك كشور، تا حدودی به زبان مردم آنجا آشنا میشویم و سعی میکنیم معانی کلمات را یاد بگیریم تا بتوانیم با مخاطب خود ارتباط بگیریم اما ....
🔰عجله و شتاب در نماز
مردی در حضور امیرالمؤمنین(علیه السلام) نماز خود را با شتاب به جا می آورد. حضرت نگاهی به او كرده و فرمود: چند وقت است این گونه نماز میخوانی؟ او گفت: مدتهاست. حضرت فرمود: مَثَل تو نزد خداوند مثل كلاغی است ـ كه منقار بر زمین میكوبد. سجده تو خضوع در برابر خدا نیست؛ منقار به زمین كوبیدن است ـ اگر در این حال بمیری بر غیر ملت و دین پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) مرده ای. سپس حضرت در مورد كم گذاشتن در نماز فرمود: به درستی كه دزدترین مردم كسی است كه از نمازش بدزدد.😱 (مستدرك الوسائل، ج3، ص98)
🌐 برگرفته از سایت خبرگزاری حوزه _ با ویرایش و اضافات
#حدیث
#سبک_شمردن_نماز
#وصایا_امام_صادق علیه السلام
ما را دنبال کنید در 👈👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1948975268C5a01eb164a
[5/29, 5:44 AM] Mohsen: كَمَثَلِ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ قَرِيباً ذَاقُوا وَبَالَ أَمْرِهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (حشر15)
(مَثَل يهود بنى نضير) مَثَل كسانى است كه چندى قبل از آنان بودند (و با وعده هاى منافقان اغفال شدند) و تلخى و ناكامى انحراف خود را چشيدند و برايشان عذاب دردناكى است.
- در شناخت افراد و گروهها، به سابقه آنها مراجعه كنيد. «كمثل الّذين من قبلهم»
- رهبر جامعه، بايد از تاريخ اقوام و گروهها آگاه باشد. «كمثل الّذين من قبلهم»
- در تبليغ و تربيت، از نمونه هايى استفاده كنيد كه آشنايى مردم با آن آسان تر باشد. «قريباً»
- تلخى هاى مادى، پرتوى از كيفر كفّار است. «ذاقوا وبال أمرهم»
- تاريخ داراى قانون و سنت هاى ثابت است. كفّار اگر راهى را رفتند، مزه تلخ آن را چشيدند، شما هم اگر آن را برويد، خواهيد چشيد. «ذاقوا وبال أمرهم»
- تلخى ها و شيرينى ها، نتيجه عملكرد خود ماست. «وبال امرهم»
- همكارى با منافقان، هم در دنيا عذاب دارد و هم در آخرت. «ذاقوا وبال أمرهم و لهم عذاب اليم»
ذکر روز یکشنبه:
یا ذَالجَلالِ والاِکرام
[5/29, 6:01 AM] Mohsen: 🌹 صلي الله عليك يا ابا عبدالله
🌹🌹سلام روز به خیر و عافیت انشاالله🌹🌹
نهج البلاغه
حکمت 282 - علت بی اثر بودن موعظه
وَ قَالَ عليهالسلام بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ اَلْمَوْعِظَةِ حِجَابٌ مِنَ اَلْغِرَّةِ
و فرمود: ميان شما و موعظت پردهاى است از غفلت
دانلود برنامه اندرویدی نهج البلاغه:
http://noo.rs/nahj_share
[5/29, 6:01 AM] Mohsen: 🌸🌸🌸 کلامکم نور
✅ عن فاطمة الزهراء عليها السلام:
ـ فِي المُناجاةِ ـ : اللّهُمَّ بِعِلمِكَ الغَيبَ ، وقُدرَتِكَ عَلَى الخَلقِ ، أحيِني ما عَلِمتَ الحَياةَ خَيرا لي ، وتَوَفَّني إذا كانَتِ الوَفاةُ خَيرا لي .
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها می فرمایند:
ـ در مناجات ـ گفت : بار خدايا!تو را به علم غيبت و تواناييت بر آفرينش، سوگند مى دهم كه مرا، تا وقتى مى دانى زنده بودن برايم بهتر است، زنده بدارى و هر گاه مرگ برايم بهتر بود، بميرانى.
بحار الأنوار : 94/225/1 .
✅ قال الإمام عليّ عليه السلام:
ثَمَرَةُ التَّواضُعِ المَحَبَّةُ .
حضرت علی علیه السلام می فرمایند:
دوستى ، ميوه فروتنى است .
غرر الحكم : 4613 ، شرح نهج البلاغة : 20 / 296 / 389 .
✅ قال الإمام عليّ عليه السلام:
سَبَبُ الاِيتِلافِ الوَفاءُ .
حضرت علی علیه السلام می فرمایند:
وفادارى ، عامل الفت گرفتن [مردم با شخص ]است .
غرر الحكم : 5511 .
✅ قال الإمام عليّ عليه السلام:
الإِنصافُ يُؤَلِّفُ القُلوبَ .
حضرت علی علیه السلام می فرمایند:
انصاف ، دل ها را به يكديگر مى پيوندد .
غرر الحكم : 1130 .
✅ قال الإمام عليّ عليه السلام:
الإِنصافُ يَرفَعُ الخِلافَ ، ويوجِبُ الإيتِلافَ .
حضرت علی علیه السلام می فرمایند:
انصاف ، اختلاف را مى زدايد و الفتْ پديد مى آورد .
غرر الحكم : 1702 .
✅ قال الإمام عليّ عليه السلام:
يَكتَسِبُ الصّادِقُ بِصِدقِهِ ثَلاثا : حُسنَ الثِّقَةِ بِهِ ، وَالمَحَبَّةَ لَهُ ، وَالمَهابَةَ عَنهُ .
حضرت علی علیه السلام می فرمایند:
شخص راستگو با راستگويى خود ، سه چيز را به دست مى آورد : اعتماد ، دوستى و شُكوه [در دل ها] .
غرر الحكم : 11038 .
7.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
Video from Mohsen
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اجرای «سلام فرمانده» در یزد
كَمَثَلِ الشَّيْطَانِ إِذْ قَالَ لِلْإِنسَانِ اكْفُرْ فَلَمَّا كَفَرَ قَالَ إِنِّي بَرِيءٌ مِّنكَ إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِينَ (حشر16)
(فريب اهل كتاب از منافقان،) مثل (اغفال) شيطان است آن گاه كه به انسان گفت: كافر شو، پس چون كفر ورزيد، گفت: من از تو تبرّى مى جويم، من ازخداوندى كه پروردگار جهانيان است مى ترسم.
فَكَانَ عَاقِبَتَهُمَا أَنَّهُمَا فِي النَّارِ خَالِدَيْنِ فِيهَا وَذَلِكَ جَزَاء الظَّالِمِينَ ( حشر17)
پس سرانجام آن دو، (شيطان و منافقان كافر) آن است كه آن دو جاودانه در آتشند و اين كيفر ستمگران است.
اين آيه در ادامه آيه قبل، منافقان را به شيطان تشبيه كرده است كه همواره به مردم وعده مى دهد، ولى وعده هايش جز فريب نيست. چه بسيارند افراد و حكومت هاى شيطان صفت كه وعده هايى به وابستگان خود مى دهند، ولى روز خطر آنان را به حال خود رها مى كنند.
ابن عباس در ذيل اين آيات، اين ماجرا را نقل مى كند:
در بنى اسرائيل، عابدى بود به نام برصيصا كه سال ها عبادت مى كرد و مشهور شد و مردم بيماران خود را براى شفا و درمان نزد او مى آوردند. تا اين كه روزى زنى از اشراف را نزد او آوردند، شيطان او را وسوسه كرد و او به آن زن تجاوز كرد. سپس او را كشت و در بيابان دفن كرد. برادران زن فهميدند و مسئله شايع شد و عابد از موقعيّت خود سرنگون گشت. حاكم وقت او را احضار و او به گناه خود اقرار كرد و حكم صادر شد كه به دار آويخته شود. در اين هنگام شيطان نزد او مجسّم شد كه وسوسه من تو را به اين روز انداخت، اگر به من سجده كنى تو را آزاد مى سازم. عابد گفت: توان سجده ندارم، شيطان گفت: با اشاره ابرو به من سجده كن، او چنين كرد و به كلى دين خود را از دست داد و سرانجام نيز كشته شد.(33)
شيطان، هر كس را به گونه اى گمراه و از راه به دور مى كند:
عابد بنى اسرائيل از راه عبادتش به گناه گرفتار مى شود.
قارون به علم و مديريّتش مغرور مى شود. «على علم عندى»(34)
بلعم باعورا با داشتن اسم اعظم به سراغ هوس هاى خود مى رود. «آتيناه آياتنا فانسلخ منها»(35)
سامرى به علم و هنر خود مغرور مى شود. «بصرت بما لم يبصروا»(36)
يكى به مال و ثروتش مغرور مى شود. «فلما آتاهم من فضله بخلوا به»(37)
ديگرى به فرزندان پسر. «و بنين شهودا»(38)
ديگرى به حكومت. «أليس لى ملك مصر»(39)
و ديگرى به تجهيزات و برج و بارو. «جابوا الصخر بالواد»(40)،«تنحتون من الجبال بيوتا»(41)
شباهت هاى منافقان با شيطان
. هر دو دشمن انسان هستند: «انّه لكم عدو مبين»(42)، «هم العدو»(43)
2. هر دو مردم را به فحشا و منكر مى خوانند: «يأمركم بالفحشاء»(44)، «يأمرون بالمنكر»(45)
3. از هر دو بايد دور شد: «و لا تتّبعوا خطوات الشيطان»(46)، «فاحذروهم»(47)
4. هر دو چند چهره و ظاهر فريبند: «كمثل الشّيطان اذ قال للانسان اكفر... قال انّى برى منك»، «و اذا لقوا الّذين آمنوا قالوا آمنّا و اذا خلوا الى شياطينهم قالوا انّا معكم»(48)
5. هر دو با شعار خيرخواهى، اغفال مى كنند: «هل ادلّك عى شجرة الخلد»(49)، «قالوا انّما نحن مصلحون»(50)
6. جايگاه
هردو دوزخ است: «انّهما فى النّار»(51)،«انّ المنافقين فى الدرك الاسفل من النّار»
- براى اثبات مطلب يا نفوذ بيشتر در مخاطب، مى توان از چند نمونه و تجربه استفاده كرد. «كمثل الّذين من قبلهم... كمثل الشّيطان»
- وسوسه ها و تحريكات منافقان، نمونه اى از وسوسه هاى شيطان است. «كمثل الّذين... كمثل الشّيطان»
- شيطان، فقط دعوت به انحراف مى كند، اين انسان است كه با اختيار خود، انحراف را مى پذيرد. «اكفر... فلما كَفَر»
- شيطان، رفيق نيمه راه است. «اكفر فلما كفر قال انى برى ءٌ»
- كار انسان بى دين به جايى مى رسد كه شيطان هم از او برائت مى جويد. «انّى برى ءٌ منك»
- شيطان و منافقان، خوف از خدا را توجيهى براى خلف وعده و يارى نكردن خود قرار مى دهند. «انّى اخاف اللّه» سرانجام نفاق و كفر، آتش جاودان است.
ذکر روز ۲شنبه:
یا قاضی الحاجات