[5/28, 5:58 AM] Mohsen: لَا يُقَاتِلُونَكُمْ جَمِيعاً إِلَّا فِي قُرًي مُّحَصَّنَةٍ أَوْ مِن وَرَاء جُدُرٍ بَأْسُهُمْ بَيْنَهُمْ شَدِيدٌ تَحْسَبُهُمْ جَمِيعاً وَقُلُوبُهُمْ شَتَّي ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَعْقِلُونَ (حشر14)
منافقان (به قدرى ترسو هستند كه) به طور جمعى با شما نمى جنگند، جز در مناطق حفاظت شده يا از پشت ديوارها، درگيرى آنان ميان خودشان سخت است، تو آنان را متّحد مى پندارى در حالى كه دل هايشان پراكنده است. اين به خاطر آن است كه آنان گروهى هستند كه نمى انديشند.
«قُرى» جمع «قرية» به محل اجتماع مردم گفته مى شود، شهر باشد يا روستا. «محصنة» از «حِصن» به معناى قلعه است. «قرىً محصنة» يعنى مناطقى كه از طريق ديوار يا خندق و يا برج حفاظت مى شود.
ارزش و نقش و بركات وحدت و اتّحاد، با كمى انديشه و تعقل بر همه روشن مى شود، لذا پايان آيه فرمود: «قوم لايعقلون» ولى پى بردن به اينكه تمام قدرت از آنِ خداست و ما نبايد از انسان ها بيش از خدا بترسيم، به يك معرفت و توحيد ناب و عميق نياز دارد و لذا آيه قبل با «قوم لايفقهون» پايان يافت.
- ارزيابى روحيات دشمن و هم پيمانان آنان و شيوه جنگى دشمن لازم است. «لايقاتلونكم جميعاً الا... تحسبهم جميعاً و...»
- مراقب باشيد كه منافقان، مناطقى محفوظ و مصون از دسترس شما براى خود درست نكنند كه در اين صورت، خطر آنان جدى مى شود. «لايقاتلونكم... الا فى قرى محصّنة»
- اتحادهاى صورى كه بدون ايمان و گرايش باطنى باشد، ارزشى ندارد. «تحسبهم جميعاً و قلوبهم شتّى»
- امكانات و تجهيزات مادى و فيزيكى، عامل امنيّت نيست. در ميان كفّار با آن همه تجهيزات درگيرى و ناامنى وجود دارد. «قرىً محصنة... بأسهم بينهم شديد»
- تحقير و تضعيف منافقان و دشمن لازم است. «قوم لايفقهون... قوم لايعقلون»
- اختلافات در جنگ، نشانه بى عقلى است. «لايقاتلونكم جميعاً... قلوبهم شتى... لايعقلون»
ذکر روز شنبه:
یا ربَّ العالمین
هفته ای سرشار از موفقیت و سلامتی برای شما و خانواده محترمتان آرزومندم.
[5/28, 6:02 AM] Mohsen: *آیا با 313 نفر میشود قیام کرد*
=== === === ===
در مقالهای که یک *اندیشکده یهودی* به تازگی چاپ نموده، عنوان کرده است:
وقتی یک ژنرال ایرانی شیعه به نام "قاسم سلیمانی" *میتواند ارتشی نیمسری و نیمنظامی چریک را در سطح خاورمیانه آماده سازی و تا آمریکای جنوبی و افریقا گسترش دهد که هیچ ارتشی درسطح جهانی تاب مقابله با آن را نداشته باشد،*
یا وقتی در مانورها بهترین ارتشهای جهان همچون ارتش آمریکا و اسرائیل مقابل آنها قرار میگیرند، به سمت نبرد فرسایشی پیش میروند و در نهایت درمانده و خسته، یا باید آتشبس استراتژیک، و یا شکست مذبوحانه را پذیرا باشند، میتوان گفت: *اگر در سطح جهانی فقط ۱٠٠ نفر نه ۳۱۳ نفر، از این چنین افرادی را شخصی در اختیار داشته باشد میتواند، ادعای رهبری و حکومت بر کل گیتی را داشته باشد!!!*
*همین اندیشکده* عنوان کرد:
👇🏻👇🏻👇🏻
در زمانی که "داعش" به کردستان عراق یورش برد، کردستان عراق ۹٠ هزار نیرو و انواع سلاحهای سبک، نیمهسنگین، و سنگین را در اختیار داشت، که *در عرض فقط چند ساعت شکست خورد!* و ناچاراً در آخرین لحظات سقوط، دست به دامان سردار ایرانی "حاج قاسم سلیمانی" شدند، *او فقط با ۴٠ نیرو برای مقابله با اشغالگران داعشی وارد کردستان عراق شد،* خودِ سرکرده کردهای عراق *"آقای بارزانی"* میگوید:
وقتی او و چهل نیرویش را دیدم، پاهایم سست شده بود و گفتم: *فقط همین چند نفر؟!*
*اما وقتی خبر حضور "حاج قاسم" به گوش داعشیها رسید، در نهایت ناباوری دیدیم که با شنیدن خبر حضور "حاج قاسم"،* چند کیلومتر عقب نشینی استراتژیک نمودند!🇮🇷🇮🇷
جالب آنکه این چهل نفر، *هر کدام متخصص یک قسمت از امور نظامی بودند؛* مثل:
▪︎ اطلاعات،
▪︎ خمپاره انداز،
▪︎ بیسیمچی،
▪︎ نقشه خوان،
▪︎ طراح جنگهای درون شهری،
▪︎ طراح جنگهای چریکی و شبانه،
▪︎ طراح جنگهای نامنظم و خط شکن
▪︎ و...
بعد از پیروزی بر "داعش" بود که بارزانی میگوید: *تازه فهمیدم چرا همه جا صحبت "لشکر یک نفره" در میان است!* مابا ۹٠ هزار نیرو *در چند ساعت شکست خورده بودیم* و "کردستان عراق" طومارش داشت در هم میپیچید،
*ولی یک نفر با ۴٠ نیروی زبده داعشِ تا بن دندان مسلح* را عقب راند و کردستان را باز پس گرفت!
*نکته:*
تنها سردار ایرانی که، *"آیتالله سیستانی"مرجع عالیقدر عراق* با شنیدن خبر شهادتش گریست و پیام همدردی و اعلام عزای عمومی نمود *"حاج قاسم"* و "دوستش *ابومهدی المهندس"* بود!
آری وقتی خداوند وعده منجی را با حضور۳۱۳ یار میدهد،
منظورش من و امثال من نخواهد بود، بلکه آنانی که در خود باوری به اعلا درجه رسیده باشند و خداوند را با چشم دل مشاهده کرده باشند، آنچنان فرماندهی و سربازی کنند که از صفر تا صد سربازی تا فرماندهی آنان فاصلهای کمتر از دو چشم از هم با
شد، سر سپرده و تابع امر ولی زمانه خویش.
*وقتی سردارانی از جنس شهدا، تابع امر ولی فقیه و همسو با آرمانهای والای مهدوی،* همچون سلیمانیها هستند، آن زمان به این ادراک خواهیم رسید
👇🏻👇🏻👇🏻
*که با۳۱۳نفرمی توان درزیر پرچم امام زمان(ع)* دنیا را از تمام امراض، گرفتاری ها وبی عدالتی ها نجات داد.
*نشر حداکثری*
[5/28, 6:39 AM] Mohsen: وصیت امام صادق به حضرت موسی بن جعفر علیهماالسلام
اي نور ديده پسرم! پند و اندرز مرا بپذير، و گفتار مرا به خاطرت بسپار، زيرا اگر آن را حفظ كردي در دنيا به سعادت زيست مينمائي و با نام جميل از دنيا رخت بر ميبندي.
اي نور ديده پسرم! كسي كه راضي شود به آنچه كه براي او مقدَّر گرديده است بینياز ميشود، و كسي كه ديدگانش را به آنچه در دست ديگري است خيره نمايد با فقر و تنگدستي خواهد مرد، و كسي كه راضي نشود به آن مقداري كه خداوند براي او تقدير نموده است خدا را در قضا و حكمش مُتَّهَم ساخته است، و كسي كه لغزش خود را كوچك بشمارد لغزش غيرش را بزرگ ميشمارد، و كسي كه لغزش غيرش را كوچك بشمارد لغزش خود را بزرگ ميشمارد!
اي نور ديده پسرم! كسي كه پردۀ ديگري را بدرد، پردۀ زشتيهاي او و قبائح خانه و خانوادگي او دريده خواهد شد، و كسي كه شمشير ستم را از غلاف بيرون بكشد با همان شمشير كشته خواهد شد، و كسي كه براي برادرش چاهي را بكند در همان چاه خواهد افتاد، و كسي كه با سفيهان بنشيند حقير ميگردد، و كسي كه با عالمان نشست و برخاست نمايد وزين و وقور ميشود، و كسي كه در جاهاي بد و زشت رفت و آمد نمايد مُتَّهَم ميگردد.
اي نور ديده پسرم! مبادا عيب مردمان را بجوئي و بازگو كني كه عيب تو جستجو شده و باز گفته ميشود، و مبادا در كارهاي بيهوده كه براي تو منفعتي ندارد سركشي نمائي كه گرد ذلَّت بر چهرهات مينشيند.
اي نور ديده پسرم! زبان سخن به حقّ بگشا به نفعت باشد يا ضررت، كه در اين صورت در ميان أقرانت داراي منزلت و مكانت خواهي گشت!
اي نور ديده پسرم! پيوسته كتاب الله را تلاوت كن، و اسلامت را ظاهر نما (و سلامت را كه به مردم ميكني آشكارا كن!) و به چيزهاي ستوده و شناخته شده امر كن، و از چيز هاي ناشناخته و ناستوده نهي كن، و با كسي كه با تو ميبرد بپيوند، و با كسي كه تو را فراموش ميكند ابتداي مراوده را شروع نما، و به كسي كه از تو چيزي طلب ميكند به او بده، و مبادا بر تو كه سخنچيني و نمّامي كني كه در دلهاي مردمان تخم كينه ميكارد، و مبادا كه متعرّض عيوب مردم شوي، زيرا اين تعرّض عيناً خود را هدف عيوب مردم قرار دادن است!
اي نور ديده پسرم! اگر بخشش طلب مينمائي بر تو باد كه در سر معدنهاي بخشش بروي، زيرا كه جود و كرم داراي معادني ميباشد، و آن معادن داراي اصولي هستند، و آن اصول داراي شاخه هائي ميباشند، و آن شاخهها داراي ثمراتي هستند، و هيچگاه ثمره و ميوه گوارا نخواهد شد مگر آنكه به اصل متّصل باشد، و اصل ثابت نخواهد بود مگر به معدن پاك و پاكيزه!
اي نور ديده پسرم! اگر خواستي به ملاقات كسي بروي به ديدار أخيار برو، و به ديدار فُجَّار مرو، به جهت آنكه آنان مثل سنگ سختي ميباشند كه آب درونش بيرون نميجهد، و مثل درختي ميباشند كه برگ سبز ندارد، و مثل زميني ميباشند كه گياه از آن نميرويد!
امام علي بن موسي الرّضا علیهما السلام گفتند: پدرم تا حيات داشت به اين وصيّت عمل مينمود.
امام شناسی جلد هجده صفحه ۲۵۶
وصیت امام صادق به حضرت موسی بن جعفر علیهماالسلام
اي نور ديده پسرم! پند و اندرز مرا بپذير، و گفتار مرا به خاطرت بسپار، زيرا اگر آن را حفظ كردي در دنيا به سعادت زيست مينمائي و با نام جميل از دنيا رخت بر ميبندي.
اي نور ديده پسرم! كسي كه راضي شود به آنچه كه براي او مقدَّر گرديده است بینياز ميشود، و كسي كه ديدگانش را به آنچه در دست ديگري است خيره نمايد با فقر و تنگدستي خواهد مرد، و كسي كه راضي نشود به آن مقداري كه خداوند براي او تقدير نموده است خدا را در قضا و حكمش مُتَّهَم ساخته است، و كسي كه لغزش خود را كوچك بشمارد لغزش غيرش را بزرگ ميشمارد، و كسي كه لغزش غيرش را كوچك بشمارد لغزش خود را بزرگ ميشمارد!
اي نور ديده پسرم! كسي كه پردۀ ديگري را بدرد، پردۀ زشتيهاي او و قبائح خانه و خانوادگي او دريده خواهد شد، و كسي كه شمشير ستم را از غلاف بيرون بكشد با همان شمشير كشته خواهد شد، و كسي كه براي برادرش چاهي را بكند در همان چاه خواهد افتاد، و كسي كه با سفيهان بنشيند حقير ميگردد، و كسي كه با عالمان نشست و برخاست نمايد وزين و وقور ميشود، و كسي كه در جاهاي بد و زشت رفت و آمد نمايد مُتَّهَم ميگردد.
اي نور ديده پسرم! مبادا عيب مردمان را بجوئي و بازگو كني كه عيب تو جستجو شده و باز گفته ميشود، و مبادا در كارهاي بيهوده كه براي تو منفعتي ندارد سركشي نمائي كه گرد ذلَّت بر چهرهات مينشيند.
اي نور ديده پسرم! زبان سخن به حقّ بگشا به نفعت باشد يا ضررت، كه در اين صورت در ميان أقرانت داراي منزلت و مكانت خواهي گشت!
اي نور ديده پسرم! پيوسته كتاب الله را تلاوت كن، و اسلامت را ظاهر نما (و سلامت را كه به مردم ميكني آشكارا كن!) و به چيزهاي ستوده و شناخته شده امر كن، و از چيز هاي ناشناخته و ناستوده نهي كن، و با كسي كه با تو ميبرد بپيوند، و با كسي كه تو را فراموش ميكند ابتداي مراوده را شروع نما، و به كسي كه از تو چيزي طلب ميكند به او بده، و مبادا بر تو كه سخنچيني و نمّامي كني كه در دلهاي مردمان تخم كينه ميكارد، و مبادا كه متعرّض عيوب مردم شوي، زيرا اين تعرّض عيناً خود را هدف عيوب مردم قرار دادن است!
اي نور ديده پسرم! اگر بخشش طلب مينمائي بر تو باد كه در سر معدنهاي بخشش بروي، زيرا كه جود و كرم داراي معادني ميباشد، و آن معادن داراي اصولي هستند، و آن اصول داراي شاخه هائي ميباشند، و آن شاخهها داراي ثمراتي هستند، و هيچگاه ثمره و ميوه گوارا نخواهد شد مگر آنكه به اصل متّصل باشد، و اصل ثابت نخواهد بود مگر به معدن پاك و پاكيزه!
اي نور ديده پسرم! اگر خواستي به ملاقات كسي بروي به ديدار أخيار برو، و به ديدار فُجَّار مرو، به جهت آنكه آنان مثل سنگ سختي ميباشند كه آب درونش بيرون نميجهد، و مثل درختي ميباشند كه برگ سبز ندارد، و مثل زميني ميباشند كه گياه از آن نميرويد!
امام علي بن موسي الرّضا علیهما السلام گفتند: پدرم تا حيات داشت به اين وصيّت عمل مينمود.
امام شناسی جلد هجده صفحه ۲۵۶
✨ توصیه آخر امام صادق به شیعیان و محبین اش✨
🌹 قَالَ أَبُو الْحَسَنِ الْأَوَّلُ ع إِنَّهُ لَمَّا حَضَرَ أَبِيَ الْوَفَاةُ قَالَ لِي يَا بُنَيَّ إِنَّهُ لَا يَنَالُ شَفَاعَتَنَا مَنِ اسْتَخَفَّ بِالصَّلَاةِ.
☘️ امام کاظم علیه السلام فرمودند: «آنگاه که پدرم(امام صادق علیه السلام) در حالت احتظار بود، به من فرمودند «فرزندم! هر که نماز را سبک بشمارد،به شفاعت ما دست نیابد»
📚کافی (ط اسلامیه) ج3،ص270،ح 15
📌پی نوشت:
❇️ بیشتر آدم ها در لحظات آخر عمرشان سعی میکنند بهترین و ناب ترین توصیه ها را به اطرافیان شان بکنند. خصوصا اگر این شخص، شخص عالم و فرهیخته ای باشد که به تمام حقایق کونَین(دو جهان) آگاه است، ارزش این کلام چند برابر میشود.
❇️ معمولا در ذهن ما این طور نقش بسته که چون شیعه و محب اهل البیت علیهم السلام هستیم، پس کار تمام است. و این در حالی است که کلام حضرات معصومین علیهم السلام خلاف این مطلب را بیان میکند. یعنی شرایطی برای شفاعت ذکر کردند که در این صورت، شفاعت شامل حال ما میشود و الا معلوم نیست....
❇️ برخی از اهم مصادیق سبک شمردن نماز:
🔰تأخیر نماز از اول وقت بدون عذر
امام صادق(ع) در تفسیر آیه شریفه قرآن، كه در ارتباط با مذمت بی اعتنایی به نماز نازل گردیده ـ (ماعون/5ـ4) ـ میفرماید: «تاخیر الصّلاه عن اوّل وقتها لغیر عذرٍ» یعنی مراد از بی اعتنایی به نماز، "تأخیر آن از اول وقت بدون عذر است."("بحارالانوار"، ج83، ص6)
دقت بشود عذر به هر کار و پیشامدی نمیگویند. بلکه به قول امروزیها کارهای اوژانسی که خیلی تنظیم آنها دست خودمان نیست و قابل تأخیر هم نیست.
🔰عدم رعایت آداب آن در خلوت
پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) در روایتی چنین میفرماید: «من أحسن صَلوتَهُ حین یراهُ النّاسُ وأَساءَها حینَ یخلُو فتلك استهانة» ؛ یعنی آن كس كه در مقابل مردم به نیکی نماز بخواند و در خلوت بدون دقت نماز گزارد به نماز بی اعتنایی كرده است. (مستدرك الوسائل، ج3، ص26)
🔰فراهم نکردن مقدمات نماز قبل از اذان
چطور میشود اگر یک قرار مهم با شخصیت مهمی داشته باشیم، مقدمات آن را از قبل فراهم میکنیم که مبادا با تأخیر به سر قرار برسیم و ... اما وقتی موعد قرار ما با خداوند متعال- که خالق و هستی بخش من و شماست و تمام هستی به ید او اوست-، فرا میرسد، اعتنایی نمیکنیم؟!
🔰عدم یادگیری معانی نماز
آیا ندانستن معانی الفاظی كه روزانه ده بار در نماز تكرار میشود به معنی بی اعتنایی به نماز نیست؟! آیا اگر ما برای طرف گفتگوی خویش در نماز اهمیتی قائل باشیم در فكر این نخواهیم بود كه محتوا و مضمون مذاكره و نجوای خود را بفهمیم و با ادراك صحیح به سخن در برابر او بایستیم؟! چگونه ممكن است با اقامت كوتاه در یك كشور، تا حدودی به زبان مردم آنجا آشنا میشویم و سعی میکنیم معانی کلمات را یاد بگیریم تا بتوانیم با مخاطب خود ارتباط بگیریم اما ....
🔰عجله و شتاب در نماز
مردی در حضور امیرالمؤمنین(علیه السلام) نماز خود را با شتاب به جا می آورد. حضرت نگاهی به او كرده و فرمود: چند وقت است این گونه نماز میخوانی؟ او گفت: مدتهاست. حضرت فرمود: مَثَل تو نزد خداوند مثل كلاغی است ـ كه منقار بر زمین میكوبد. سجده تو خضوع در برابر خدا نیست؛ منقار به زمین كوبیدن است ـ اگر در این حال بمیری بر غیر ملت و دین پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) مرده ای. سپس حضرت در مورد كم گذاشتن در نماز فرمود: به درستی كه دزدترین مردم كسی است كه از نمازش بدزدد.😱 (مستدرك الوسائل، ج3، ص98)
🌐 برگرفته از سایت خبرگزاری حوزه _ با ویرایش و اضافات
#حدیث
#سبک_شمردن_نماز
#وصایا_امام_صادق علیه السلام
ما را دنبال کنید در 👈👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1948975268C5a01eb164a
[5/29, 5:44 AM] Mohsen: كَمَثَلِ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ قَرِيباً ذَاقُوا وَبَالَ أَمْرِهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (حشر15)
(مَثَل يهود بنى نضير) مَثَل كسانى است كه چندى قبل از آنان بودند (و با وعده هاى منافقان اغفال شدند) و تلخى و ناكامى انحراف خود را چشيدند و برايشان عذاب دردناكى است.
- در شناخت افراد و گروهها، به سابقه آنها مراجعه كنيد. «كمثل الّذين من قبلهم»
- رهبر جامعه، بايد از تاريخ اقوام و گروهها آگاه باشد. «كمثل الّذين من قبلهم»
- در تبليغ و تربيت، از نمونه هايى استفاده كنيد كه آشنايى مردم با آن آسان تر باشد. «قريباً»
- تلخى هاى مادى، پرتوى از كيفر كفّار است. «ذاقوا وبال أمرهم»
- تاريخ داراى قانون و سنت هاى ثابت است. كفّار اگر راهى را رفتند، مزه تلخ آن را چشيدند، شما هم اگر آن را برويد، خواهيد چشيد. «ذاقوا وبال أمرهم»
- تلخى ها و شيرينى ها، نتيجه عملكرد خود ماست. «وبال امرهم»
- همكارى با منافقان، هم در دنيا عذاب دارد و هم در آخرت. «ذاقوا وبال أمرهم و لهم عذاب اليم»
ذکر روز یکشنبه:
یا ذَالجَلالِ والاِکرام
[5/29, 6:01 AM] Mohsen: 🌹 صلي الله عليك يا ابا عبدالله
🌹🌹سلام روز به خیر و عافیت انشاالله🌹🌹
نهج البلاغه
حکمت 282 - علت بی اثر بودن موعظه
وَ قَالَ عليهالسلام بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ اَلْمَوْعِظَةِ حِجَابٌ مِنَ اَلْغِرَّةِ
و فرمود: ميان شما و موعظت پردهاى است از غفلت
دانلود برنامه اندرویدی نهج البلاغه:
http://noo.rs/nahj_share
[5/29, 6:01 AM] Mohsen: 🌸🌸🌸 کلامکم نور
✅ عن فاطمة الزهراء عليها السلام:
ـ فِي المُناجاةِ ـ : اللّهُمَّ بِعِلمِكَ الغَيبَ ، وقُدرَتِكَ عَلَى الخَلقِ ، أحيِني ما عَلِمتَ الحَياةَ خَيرا لي ، وتَوَفَّني إذا كانَتِ الوَفاةُ خَيرا لي .
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها می فرمایند:
ـ در مناجات ـ گفت : بار خدايا!تو را به علم غيبت و تواناييت بر آفرينش، سوگند مى دهم كه مرا، تا وقتى مى دانى زنده بودن برايم بهتر است، زنده بدارى و هر گاه مرگ برايم بهتر بود، بميرانى.
بحار الأنوار : 94/225/1 .
✅ قال الإمام عليّ عليه السلام:
ثَمَرَةُ التَّواضُعِ المَحَبَّةُ .
حضرت علی علیه السلام می فرمایند:
دوستى ، ميوه فروتنى است .
غرر الحكم : 4613 ، شرح نهج البلاغة : 20 / 296 / 389 .
✅ قال الإمام عليّ عليه السلام:
سَبَبُ الاِيتِلافِ الوَفاءُ .
حضرت علی علیه السلام می فرمایند:
وفادارى ، عامل الفت گرفتن [مردم با شخص ]است .
غرر الحكم : 5511 .
✅ قال الإمام عليّ عليه السلام:
الإِنصافُ يُؤَلِّفُ القُلوبَ .
حضرت علی علیه السلام می فرمایند:
انصاف ، دل ها را به يكديگر مى پيوندد .
غرر الحكم : 1130 .
✅ قال الإمام عليّ عليه السلام:
الإِنصافُ يَرفَعُ الخِلافَ ، ويوجِبُ الإيتِلافَ .
حضرت علی علیه السلام می فرمایند:
انصاف ، اختلاف را مى زدايد و الفتْ پديد مى آورد .
غرر الحكم : 1702 .
✅ قال الإمام عليّ عليه السلام:
يَكتَسِبُ الصّادِقُ بِصِدقِهِ ثَلاثا : حُسنَ الثِّقَةِ بِهِ ، وَالمَحَبَّةَ لَهُ ، وَالمَهابَةَ عَنهُ .
حضرت علی علیه السلام می فرمایند:
شخص راستگو با راستگويى خود ، سه چيز را به دست مى آورد : اعتماد ، دوستى و شُكوه [در دل ها] .
غرر الحكم : 11038 .
7.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
Video from Mohsen
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اجرای «سلام فرمانده» در یزد
كَمَثَلِ الشَّيْطَانِ إِذْ قَالَ لِلْإِنسَانِ اكْفُرْ فَلَمَّا كَفَرَ قَالَ إِنِّي بَرِيءٌ مِّنكَ إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِينَ (حشر16)
(فريب اهل كتاب از منافقان،) مثل (اغفال) شيطان است آن گاه كه به انسان گفت: كافر شو، پس چون كفر ورزيد، گفت: من از تو تبرّى مى جويم، من ازخداوندى كه پروردگار جهانيان است مى ترسم.
فَكَانَ عَاقِبَتَهُمَا أَنَّهُمَا فِي النَّارِ خَالِدَيْنِ فِيهَا وَذَلِكَ جَزَاء الظَّالِمِينَ ( حشر17)
پس سرانجام آن دو، (شيطان و منافقان كافر) آن است كه آن دو جاودانه در آتشند و اين كيفر ستمگران است.
اين آيه در ادامه آيه قبل، منافقان را به شيطان تشبيه كرده است كه همواره به مردم وعده مى دهد، ولى وعده هايش جز فريب نيست. چه بسيارند افراد و حكومت هاى شيطان صفت كه وعده هايى به وابستگان خود مى دهند، ولى روز خطر آنان را به حال خود رها مى كنند.
ابن عباس در ذيل اين آيات، اين ماجرا را نقل مى كند:
در بنى اسرائيل، عابدى بود به نام برصيصا كه سال ها عبادت مى كرد و مشهور شد و مردم بيماران خود را براى شفا و درمان نزد او مى آوردند. تا اين كه روزى زنى از اشراف را نزد او آوردند، شيطان او را وسوسه كرد و او به آن زن تجاوز كرد. سپس او را كشت و در بيابان دفن كرد. برادران زن فهميدند و مسئله شايع شد و عابد از موقعيّت خود سرنگون گشت. حاكم وقت او را احضار و او به گناه خود اقرار كرد و حكم صادر شد كه به دار آويخته شود. در اين هنگام شيطان نزد او مجسّم شد كه وسوسه من تو را به اين روز انداخت، اگر به من سجده كنى تو را آزاد مى سازم. عابد گفت: توان سجده ندارم، شيطان گفت: با اشاره ابرو به من سجده كن، او چنين كرد و به كلى دين خود را از دست داد و سرانجام نيز كشته شد.(33)
شيطان، هر كس را به گونه اى گمراه و از راه به دور مى كند:
عابد بنى اسرائيل از راه عبادتش به گناه گرفتار مى شود.
قارون به علم و مديريّتش مغرور مى شود. «على علم عندى»(34)
بلعم باعورا با داشتن اسم اعظم به سراغ هوس هاى خود مى رود. «آتيناه آياتنا فانسلخ منها»(35)
سامرى به علم و هنر خود مغرور مى شود. «بصرت بما لم يبصروا»(36)
يكى به مال و ثروتش مغرور مى شود. «فلما آتاهم من فضله بخلوا به»(37)
ديگرى به فرزندان پسر. «و بنين شهودا»(38)
ديگرى به حكومت. «أليس لى ملك مصر»(39)
و ديگرى به تجهيزات و برج و بارو. «جابوا الصخر بالواد»(40)،«تنحتون من الجبال بيوتا»(41)
شباهت هاى منافقان با شيطان
. هر دو دشمن انسان هستند: «انّه لكم عدو مبين»(42)، «هم العدو»(43)
2. هر دو مردم را به فحشا و منكر مى خوانند: «يأمركم بالفحشاء»(44)، «يأمرون بالمنكر»(45)
3. از هر دو بايد دور شد: «و لا تتّبعوا خطوات الشيطان»(46)، «فاحذروهم»(47)
4. هر دو چند چهره و ظاهر فريبند: «كمثل الشّيطان اذ قال للانسان اكفر... قال انّى برى منك»، «و اذا لقوا الّذين آمنوا قالوا آمنّا و اذا خلوا الى شياطينهم قالوا انّا معكم»(48)
5. هر دو با شعار خيرخواهى، اغفال مى كنند: «هل ادلّك عى شجرة الخلد»(49)، «قالوا انّما نحن مصلحون»(50)
6. جايگاه
هردو دوزخ است: «انّهما فى النّار»(51)،«انّ المنافقين فى الدرك الاسفل من النّار»
- براى اثبات مطلب يا نفوذ بيشتر در مخاطب، مى توان از چند نمونه و تجربه استفاده كرد. «كمثل الّذين من قبلهم... كمثل الشّيطان»
- وسوسه ها و تحريكات منافقان، نمونه اى از وسوسه هاى شيطان است. «كمثل الّذين... كمثل الشّيطان»
- شيطان، فقط دعوت به انحراف مى كند، اين انسان است كه با اختيار خود، انحراف را مى پذيرد. «اكفر... فلما كَفَر»
- شيطان، رفيق نيمه راه است. «اكفر فلما كفر قال انى برى ءٌ»
- كار انسان بى دين به جايى مى رسد كه شيطان هم از او برائت مى جويد. «انّى برى ءٌ منك»
- شيطان و منافقان، خوف از خدا را توجيهى براى خلف وعده و يارى نكردن خود قرار مى دهند. «انّى اخاف اللّه» سرانجام نفاق و كفر، آتش جاودان است.
ذکر روز ۲شنبه:
یا قاضی الحاجات
[5/30, 11:25 PM] Mohsen: امام صادق-عليهالسلام- میفرمایند:
«يَعيشُ النّاسُ بِاِحْسانِهِمْ اَكْثَرَ مِمّا يَعيشونَ بِاَعْمارِهِمْ وَ يَموتون بِذُنوبِهِمْ اَكْثَرَ مِمّا يَموتونَ بِآجالِهِمْ»
«مردم بيشتر از آنكه با عمر خود زندگى كنند، با احسان و نيكوكارى خود زندگى مى كنند و بيشتر از آنكه با اجل خود بميرند، بر اثر گناهان خود مى ميرند.»
#روایت
@baran_haram
دعوات الراوندى/ص ۲۹۱/ ح ۳۳
[5/30, 11:25 PM] Mohsen: امام حسن-علیهالسلام- میفرمایند:
«القَريبُ مَنْ قَرَّبَتْهُ الْمَوَدَّةُ وَإ نْ بَعُدَ نَسَبُهُ، وَالْبَعيدُ مَنْ باعَدَتْهُ الْمَوَدَّةُ وَإ نْ قَرُبُ نَسَبُهُ»
«بهترين دوست نزديك به انسان آن كسى است كه در تمام حالات دلسوز و با محبّت باشد گرچه خويشاوندى نزديك نداشته باشد.
و بيگانه ترين افراد كسى است كه از محبّت و دلسوزى بعيد باشد گرچه از نزديك ترين خويشاوندان باشد.»
تحف العقول/ ص 234
#روایت
@baran_haram
[5/30, 11:25 PM] Mohsen: امام حسن-علیهالسلام- میفرمایند:
«اُوصیکمْ بِتَقْوَی اللّه و اِدامَةِ التَّفَکرِ، فَاِنَّ التَّفَکرَ اَبُو کلِّ خَیرٍ وَ اُمُّهُ»
«شما [شیعیانم] را به پرواپیشگی و اندیشیدن دائم سفارش می کنم، زیرا تفکر، پدر و مادر [و ریشه و اساس] تمامی خوبی هاست»
مجموعه ورّام /ج1 / ص53
#روایت
@baran_haram
[5/30, 11:25 PM] Mohsen: 🔴 اندر احوالات و اوصاف مردمِ آخرالزمان...
⭕️ وضعیت آشفتهٔ دینداری...
🌕 رسولالله صلیالله علیه و آله فرمودند:
«يَأْتِي عَلَى اَلنَّاسِ زَمَانٌ لاَ يُبَالِي اَلرَّجُلُ مَا تَلِفَ مِنْ دِينِهِ إِذَا سَلِمَتْ لَهُ دُنْيَاهُ»
«روزگاری بر مردم بيايد كه مرد باكى ندارد آنچه از دينش تلف مىشود در صورتى كه دنيايش سلامت بماند.»
«يُصْبِحُ الرَّجُلُ فِيهَا مُؤْمِنًا وَ يُمْسِي كَافِرًا»
مرد در آن روزگار، صبح، با ایمان بر میخیزد و شب، کافر به خواب میرود.
«سَتَکونُ فِتَنٌ یصْبِحُ الرَّجُلُ فیها مُؤمِناً وَ یمْسی کافِراً الّا مَنْ احْیاهُ اللَّهُ تَعالی بِالْعِلْمِ»
فتنههایی بر پا خواهد شد که مرد صبح مؤمن باشد و شب کافر گردد مگر آنان که خداوند متعال آنها را به نور علم زنده کرده باشد.
📗بحارالأنوار، ج ۷۴، ص ۱۵۷
📗تحف العقول، ج ۱، ص ۵۲
[5/30, 11:25 PM] Mohsen: 📢 علوم و معارفی که امام صادق(ع) منتشر کردند، بشر را تا قبل از ظهور کفایت میکند.
▪️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«وجود مقدس امام صادق(ع)، حيات طیبه و علم و معارف را تا آن اندازهای که میتوانست در قبل ظهور تحقق پیدا کند، در عالم انسانی دمیدند و بسط دادند؛ زيرا بنا بر فرمایشهای ائمه اطهار(ع)، حقايق تا دوره ظهور، محجوب است و آن مقداری که ممکن بود واقع و ظاهر شود، بهوسيله امام صادق(ع) - هم به نحو کلی به دوستان اهل بيت(ع) و هم به نحو جزئی برای خواص- واقع شد؛ هم در زمان اهل بيت(ع) بوده و هم در بعد از آن زمان تاكنون.
اگر هم اکنون افرادی مثل جابر وجود داشته باشند، علم امام صادق هم هست! اگر کسی "ظرف" شد امام صادق(ع) هم منتظرند؛ امام صادق(ع) ابايی ندارند که تعليم کنند.
فقط مسئله اين نيست که امام صادق(ع) "فقه" فرمودهاند، بلکه حياتی در عالم انسانی دميدند و نوری را در عالم انسانی تجلی دادند که اين نور، شیعه را تا عصر ظهور میبرد. اين علم و حقيقتی که از آستان آن حضرت اظهار شد، دريايی از نور و حيات است تا در آن شناوری کنيم و در آن زنده و متنعم باشيم و تا قبل از ظهور کفايت میکند و انسانها به اندازه ظرفشان از اين دريا و از اسرار آن و از ظاهر و باطن آن بر میدارند».
*بی تفاوت نباشیم‼️*
بر همه علما،بزرگان،طلاب حوزه های علمیه ،اساتید دانشگاه و دانشجویان و فرهنگیان و اقشار مختلف مردم لازم است در اسرع وقت نسبت به اهانت به ساحت مقدس امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام موضع گیری قاطعی داشته باشند.
از مسوولین انتظاری نیست...
*‼️حداقل ترین کار ممکن اینکه*
*با یه توئیت و استوری...به این اهانت واکنش نشون بدیم*
*نشرحداکثری#*
[6/1, 5:39 AM] Mohsen: برکات ماه ذیالقعده ؛ بمناسبت روز چهار شنبه اول ماه ذی القعده
جنبه های گوناگونی برای شرافت ماه ذیالقعده وجود دارد:
اولین ماه از ماه های حرام است که خداوند متعال قتال در این ماه با کفار را حرام کرده است.
روز ۲۵ از این ماه، روز دحوالارض است که فضائلی دارد و اعمالی مستحب است که در این روز انجام شود.
ماه ذیالقعده و دهه اول ماه ذیالحجه همان اربعینی است که خداوند متعال به حضرت موسی (علیه السلام) وعده ملاقات و سخن گفتن با خود را داده است. (وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثینَ لَیْلَهً و اتممناها بعشر…)
قبل از آن حج خانه خدا در زمان حضرت ابراهیم (علیه السلام) واجب شد که شروع اعمال حج از ماه ذیالقعده خواهد بود.
چون شروع چلهای که تکمیل آن در دهه ذیالحجه می باشد از اول ماه ذیالقعده می باشد.
عمدتا علمای ما با توجه به آیه ( واعَدْنا مُوسى ثَلاثینَ لَیْلَهً…) و روایات به مسئله چله یک اهتمامی می دهند که شخص در این ایام اخلاص داشته باشد آثاری برای او مترتب است.
مسئله اخلاص داشتن منحصر به ایام خاص نیست، در دیدگاه دین انسان هر وقت و در هر عملی ولو کوچک اخلاص داشته باشد آثار عجیبی بر این اخلاص مترتب می شود.
عدد ۴۰ به نوعی حداقل برای این است که انسان در یک مسیر خوب استمرار داشته باشد، آنچه که مهم و سفارش شرع مقدس می باشد این است که انسان استمرار در اعمال صالح و دوام بر آن داشته باشد.
لذا در بحث در دوام در عبادات خیلی سفارش شدهایم فرمودند:
کار کم با دوام بهتر است از کار زیاد بدون دوام.
در بعضی از روایات هست که انسان وقتی عملی را شروع می کند (غیر از اعمال واجب که باید همیشه انجام دهد) از اعمال مستحب مطلوب هست که لااقل یک سال بر آن عمل مداومت داشته باشد تا به آثار آن برسد، زیرا در این یک سال حتما یک شب قدری وجود دارد و حتما این عمل مداوم در یک سال، در یک شب قدر انجام می شود.
و من أخلص للَّه أربعین صباحا جرت ینابیع الحکمه من قلبه الى لسانه.
بحث چله گرفتن مختص به این ماه نیست و در کل ایام سال می باشد منتهی چون این مسئله با واقعه مهم برای نبی الهی رخ داده است (که خداوند وعده تکمیل را به حضرت موسی (ع) داده است و آن حضرت در آن ایام حال و هوای خاص داشته است) علماء به طور خاص اهمیت بیشتری می دهند، آن کسانی که اهل مجاهده با نفس و اهل عبادت هستند به ایام دیگر هم مخصوصا ماه های رجب و شعبان و رمضان اهمیت ویژه ای قائل هستند.
مرحوم میرزا جوا آقا ملکی تبریزی در کتاب شریف المراقبات مطلبی میفرمایند:
* اولین بهره ای که ما می توانیم از ماه حرام ببریم این است که مخالفت با خدای متعال نداشته باشیم، با نفسمان که می خواهد به طور طبیعی با خدای متعال مخالفت داشته باشد بجنگیم همانطور که با کفار جنگیدن حرام می شود ما هم دست ازجنگ با خدای متعال برداریم *.
🍃 *وظیفه ما در این چله*
اولین مسئله ای که در این چله لازم است شخص داشته باشد (اولین مرتبه اخلاص،اخلاص در عمل) التزام به واجبات الهی و دوری از محرمات و محاسبه نفس.
آنچه را که در این چهل روز مهم است محک زدن خود است و ببینیم که آیا واقعا به واجبات الهی و محرمات الهی که متعدد است ملتزم هستیم یا نه؟
البته بزرگان ما که اهل تربیت هستند، علاوه بر این مسئله با کسانی که مرتبط بودند وقتی احراز می کردند افراد اهل کار هستند دستورات بیشتری از مستحبات و از مسائل مفیدی که روح را از آلودگی پالایش بدهد می دادند و توجه به رذائل اخلاقی می دادند که شخص به رذائل اخلاقی اش توجه کند.
این ۴۰ روز تمرینی است برای اینکه رذایلی همچون حسادت، کبر از او سر نزند و یک عادت و تمرینی شود که این اعمال را ادامه بدهد.
مسئله دیگر دوری از اهل گناه و اهل غفلت است.
بعضی از این استفاده می کنند و مسئله چله نشینی را مطرح می کنند و مسلکصوفیانه را پیش روی خود و دیگران قرار می دهند که شخص در گوشه صندوقچه خانه قرار بگیرد و از فعالیت های اجتماعی به دور باشد که این را در شرع مقدس نداریم،اگر من با کسی ارتباط نداشته باشم نفسم ظهور پیدا نمی کند، باید فعالیت های لازمه را انجام بدهم تا مشخص شود چقدر التزام به دستورات شرع مقدس دارم.
آنچه که مورد عنایت شرع مقدس است این است که با تقویت جنبه های ایمانی جنبه های عملی مان در التزام به دستورات شرع مقدس حل بشود و اولین و اصلی ترین مسئله التزام به واجبات و دوری از محرمات است که بزگان اهل تربیت و معرفت بیان فرمودند:
که اگر انسان یک گناه هم انجام دهد پرت می شود.
👌دو نکته:
چله نشینی با خصوصیاتی که عرض شد تاثیرات بسیار خوب دارد منتها باید دید در این چله باید به چه تکلیفی ملتزم شویم.
باید توجه داشته باشیم که با چه کسی مرتبط هستیم و چه کسی دستورات زائد بر شرع را به ما می دهد.
یکی دیگر از دستورات این ماه نماز توبه است که از نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) برای روز یکشنبه این ماه وارد شده است که