سه برداشت غلط از احكام
۱. شكى نيست كه احكام الهى آسان است، ولى فرق است بين سهل بودن و سهل انگارى كه برخى از مردم به تصور اين كه دين آسان است در احكام الهى سهل انگارى مى كنند.
۲. برخى از مردم كه به ضوابط شرعى آشنايى ندارند، تصور مى كنند مذهبى ها سختگيرى مى كنند در حالى كه دليلى بر عملكرد خود ندارند.
۳. فراوانى گناه موجب حلال بودن نيست، اگر با گناه برخورد نشد، دليل حلال بودن آن نيست. برخى از مردم تصور مى كنند رسم بودن و سنت هاى اجتماعى دليل بر حلال بودن است، در حالى كه چنين نيست.
دو نكته درباره قربانى
۱. خون قربانى نجس است و به هر جا برسد بايد شسته شود. خون هايى كه در گردن حيوان مى ماند نيز بايد شسته شود و الّا غذا نجس مى شود. ولى پس از ذبح، خون هايى كه در رگ ها به مقدار متعارف مى ماند پاك است.
۲. نبايد مساجد را با خون قربانى نجس كنند زيرا نجس كردن مساجد حرام است.[۲]
چند نكته درباره گفتگو
احكام فورى
برخى از مسائل شرعى بايد در اولين فرصت انجام شود همچون:
۱. جواب سلام.[۳]
۲. اداى بدهى در صورتى كه طلبكار، طلب خود را مطالبه نمايد.
۳. سجده سهو بعد از نماز.[۴]
۴. اداى امانت.[۵]
۵. تطهير مسجدى كه نجس شده.[۶]
۶. خواندن نماز آيات در حوادث طبيعى همچون زلزله، ماه گرفتگى، خورشيد گرفتگى و ...[۷]
چند نكته درباره تسليت
۱. تسليت به مصيبت ديدگان اعم از بزرگ و كوچك و زن و مرد، همچنين تسليت صاحبان عزا به يكديگر پس از دفن ميّت مستحب است.[۸]
۲. ابراز همدردى با مصيبت ديدگان بر حسب شأنشان، متفاوت است، به عنوان مثال نسبت به كودك يتيم، دست كشيدن بر سر او مستحب است. البته در حصول ثواب تسليت، صرف حضور نزد صاحب عزا و ديدار با او كفايت مى كند،[۹] هر چند ابراز همدردى با گفتن كلمات تسلى بخش افضل است. لكن برپايى مجلس سوگوارى و اطعام مردم از سوى صاحب عزا، استحباب ندارد؛ هر چند جايز است. به خصوص زمانى كه بر اثر ترك آن آبروى صاحب عزا به خطر بيفتد.
۳. در استحباب تسلى دادن به مصيبت ديدگان، فرقى بين زن و مرد نيست.
۴. تسليت دادن مستحب است، خواه پيش از دفن و خواه بعد از دفن.[۱۰]
۵. فرستادن غذا براى بستگان ميت در مدتى كه به قصد عزادارى نشسته اند، مستحب است.[۱۱]
۶. غذا خوردن نزد مصيبت زدگان مكروه است.[۱۲]
۷. صاحب عزا تا سه روز مناسب است براى عزا بنشيند.[۱۳]
۸. به صبر و فراموشى واداشتن صاحبان عزا از مستحبات مؤكد است.
معيار عرف
معيار بسيارى از مسائل فقهى عرف است.[۲۹] در اينجا به چند نمونه از آنها اشاره مى شود:
۱. هر موسيقى از نظر عرف لهوى و مطرب و مناسب با مجالس عيش و نوش باشد حرام است.[۳۰]
۲. هر كارى كه عرفاً اهانت و بى احترامى به قرآن محسوب شود حرام است.
۳. قصد ماندن هميشگى و ماندن مقدارى از زمان كه عرفاً صدق وطن كند.[۳۱]
۴. ملاك در كثيرالشك عرف است.[۳۲]
۵. معيار خارج شدن از حالت كثير الشك در نماز عرف است.[۳۳]
۶. بازى با هر چيزى كه عرف آن را از آلات قمار مى داند حرام است.[۳۴]
۷. معيار ضرر داشتن در احكام عرف است.[۳۵]
۸. هر عملى را كه عرفاً به آن رقص گويند براى غير همسر جايز نيست.[۳۶]
۹. معيار حداقل ريش صدق عرفى است.[۳۷]
۱۰. محلى را كه انسان به عنوان وطن جديد انتخاب مى كند به صرف نيت حكم وطن را پيدا نمى كند بلكه بايد مدتى بماند تا عرفاً صدق كند آن محل وطن اوست.[۳۸]
وظايف واجب و مستحبى در رابطه با پيامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم
مقدس ترين و محبوب ترين چهره در اسلام، پيامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم است و دو نوع وظيفه نسبت به او در احكام آمده است:
۱. وظايف واجب همچون معرفت و شناخت او، محبت به او و پيروى از دستورات او. قرآن مى فرمايد:
«ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا»[۱۳]
آنچه را رسول خدا براى شما آورده بگيريد (و اجرا كنيد)، و از آنچه نهى كرده خوددارى نماييد.
۲. وظايف مستحبى همچون سلام به پيامبر، زيارت پيامبر، صلوات به هنگام شنيدن هر يك از نام ها و القاب پيامبر، نام گذارى فرزندان به نام او و ...
مسأله: مستحب است بر مأموم در نماز ظهر و عصر، تسبيح، تحميد و صلوات بفرستد.
صلوات بر پيامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم
صلوات بر پيامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم هميشه مستحب است و در چند مورد حكم ويژه اى دارد:
۱. در پايان تشهد كه صلوات واجب است.
۲. هنگام ذكر نام پيامبر مستحب فورى است، حتى در حال نماز. و اگر شنيدن نام پيامبر مكرر باشد، ذكر صلوات هم تكرار مى شود.
۳. دو ذكر سجده سهو صلوات است (بسم الله و بالله و صلى الله على محمد و آل محمد؛ بسم الله و بالله اللهم صل على محمد و آل محمد)
۴. يكى از تعقيبات نماز، صلوات فرستادن است و تعداد خاص ندارد، گر چه در عرف جامعه، سه صلوات فرستاده مى شود.
دو نكته درباره شهيد
۱. مسلمانى كه از دنيا مى رود، بايد غسل داده شود، مگر شهيد در ميدان معركه و جنگ.
۲. تماس بدنى با بدن ميت غسل مسّ ميت دارد مگر در سه صورت:
الف) شهيد در معركه جنگ.
ب) ميت مسلمانى كه غسلش داده اند.
ج) ميتى كه تازه مرده و بدنش گرم است.
چند نكته درباره مستحبات زيارت قبور
۱. زيارت قبور مستحب است به ويژه عصر روز پنجشنبه و روز جمعه.[۱۴]
۲. رو به قبله نشستن و گذاشتن دست بر قبر.
۳. خواندن هفت مرتبه سوره قدر.
۴. خواندن سوره حمد و ناس و فلق و آية الكرسى، هر كدام سه مرتبه و سوره يس.
۵. سلام دادن بر اهل قبور و دعا كردن براى آنان.
پنج نكته درباره دعا
۱. دعا كردن در نماز در تمامى حالات اعم از ايستاده و نشسته، ركوع و سجود به ويژه در قنوت مستحب است.[۱۵] اگر چه طبق فتواى برخى از مراجع به فارسى يا زبان هاى ديگر باشد.[۱۶]
۲. خواسته حرام در دعا، نماز را باطل مى كند.[۱۷]
۳. ثواب دعاها براى خواندن متن دعا است نه ترجمه آن و يا شنيدن و آمين گفتن.
۴. تكرار قسمتى از دعاها اشكال ندارد و اگر بخواهد به قصد ورود بخواند بايد به همان نحو كه وارد شده بخواند.
۵. فرد ناپاك مى تواند دعا و حديث بخواند و يا گوش دهد، مگر فرازهايى از دعا كه آيات سجده دارد مانند دعاى كميل و ندبه.
اطلاع رسانى
هفت نكته درباره احترام والدين
۱.رعايت حقوق والدين واجب است اگر چه آنها در حق اولاد كوتاهى كرده باشند.[۱]
۲.حفظ احترام پدر و مادر و رعايت ادب در صحبت كردن با آنان لازم است.[۲]
۳.آنچه در اطاعت پدر و مادر واجب است اين است كه فرزند با آنها معاشرتى نيكو داشته باشد.[۳]
۴.مسافرت فرزند اگر سبب آزار پدر و مادر باشد حرام است.[۴]
۵.مسافرتى كه بر فرزند واجب نيست در صورت نهى پدر و مادر و اذيت شدن آنان حرام بوده و نماز در آن تمام است.[۵]
۶.هديه دادن و بخشيدن چيزى به پدر و مادر مستحب است.[۶]
۷.مستحب است انسان بر سر قبر پدر و مادر خود از خداوند حاجت بخواهد.[۷]
هفت نكته درباره گفتگو با نامحرم
۱. صحبتكردن با نامحرم به غير ضرورت مكروه است، خصوصاً اگر مخاطب جوان باشد.[۸]
۲. صحبت كردن با هر كسى درباره هر چيزى از روى شهوت و لذت جايز نيست (مگر با همسر).[۹]
۳. گفتگو با نامحرم با شرايط ذيل جايز است:
الف) به قصد لذت و ريبه نباشد.[۱۰]
ب) با صحبت كردن به گناه آلوده نشوند.[۱۱]
ج) خوف افتنان (به فساد افتادن) نباشد.[۱۲]
د) خانم ها هنگام صحب كردن صداى خود را نازك و لطيف نكنند.[۱۳] قرآن مى فرمايد:
«فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيطْمَعَ الَّذى فى قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفا»[۱۴]
پس به گونه اى هوس انگيز سخن نگوييد كه بيماردلان در شما طمع كنند، و سخن شايسته بگوييد.
۴. اگر مردى بداند چنانچه با نامحرمى صحبت كند به گناه خواهد افتاد نبايد با او صحبت كند خواه زن به گونه اى صحبت كند كه مرد را به گناه بيندازد يا درباره مطلبى صحبت كند كه مرد به گناه بيفتد.[۱۵]
۵. اگر مردى به قصد به حرام انداختن نامحرمى، با او صحبت كند حرام است.[۱۶]
۶. رد و بدل كردن سخنان محرّك از طريق تلفن، موبايل، بلوتوث، اينترنت و ... به هر انگيزه اى حرام است.[۱۷]
۷. سلام كردن مرد و زن نامحرم به يكديگر اگر به قصد لذت نباشد و ترس افتادن به گناه وجود نداشته باشد، اشكال ندارد.[۱۸]
هفت نكته درباره احترام والدين
۱.رعايت حقوق والدين واجب است اگر چه آنها در حق اولاد كوتاهى كرده باشند.[۱]
۲.حفظ احترام پدر و مادر و رعايت ادب در صحبت كردن با آنان لازم است.[۲]
۳.آنچه در اطاعت پدر و مادر واجب است اين است كه فرزند با آنها معاشرتى نيكو داشته باشد.[۳]
۴.مسافرت فرزند اگر سبب آزار پدر و مادر باشد حرام است.[۴]
۵.مسافرتى كه بر فرزند واجب نيست در صورت نهى پدر و مادر و اذيت شدن آنان حرام بوده و نماز در آن تمام است.[۵]
۶.هديه دادن و بخشيدن چيزى به پدر و مادر مستحب است.[۶]
۷.مستحب است انسان بر سر قبر پدر و مادر خود از خداوند حاجت بخواهد.[۷]
خودنمايى حرام
خودنمايى به منظور به گناه انداختن ديگرى حرام است. مثلاً خانمى به گونه اى خودنمايى كند كه نگاه مرد نامحرم به او جلب شود. راه رفتن به گونه اى خاص، حرف زدن، انجام حركات خاص، لبخند زدن به نامحرم يا شوخى كردن يا نگاه كردن به قصد خودنمايى نمونه هايى از خودنمايى هاى حرام هستند.
خودنمايى مردان نيز براى به حرام انداختن نامحرم، حرام است. مواردى مثل پوشيدن لباس خاص و يا باز گذاشتن بازو و سينه به منظور جلب نظر نامحرم، انداختن گردن بند، حرف زدن، نگاه كردن و راه رفتن و انجام رفتارهاى شهوانى به منظور جلب نظر نامحرم و ... از اين قبيل خودنمايى ها هستند.[۱۹]
جلب توجه نامحرمان
يكى از مسائلى كه در رابطه با خانم ها در احكام شرعى مطرح است اين است كه نبايد كارى كنند كه موجب جلب توجه شود. قرآن مى فرمايد:
«وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِية»[۲۰]
و همچون دوران جاهليت نخستين (در ميان مردم) ظاهر نشويد.
به چند نمونه از آنها اشاره مى شود:
۱. آنچه جلب توجه نامحرم مى شود حرام است.
۲. پوشيدن مانتوهاى كوتاه و تنگ با رنگ هاى شاد به نوعى كه جلب توجه نامحرم كند حرام است.[۲۱]
۳. عطر زدنى كه موجب جلب توجه نامحرم شود حرام است.[۲۲]
۴. پوشيدن لباس نازكى كه موجب جلب توجه نامحرم شود حرام است.[۲۳]
۵. پوشيدن كفش هاى صدادار و براق براى بانوان اگر باعث جلب توجه نامحرم شود حرام است.[۲۴] قرآن مى فرمايد:
«وَ لا يضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِن لِيعْلَمَ ما يخْفينَ مِنْ زينَتِهِن»[۲۵]
و هنگام راه رفتن پاهاى خود را به زمين نزنند تا زينت پنهاني شان دانسته شود.
همچنين مدل راه رفتن، نوع حرف زدن، نوع خوردن در خيابان و ... نيز از اين امور به حساب مى آيند.
اخوت:
❌ تحلیل ٤٩ سال پیش رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره کنگره عظیم جهانی اربعین
🔹شیعه یک جمع متفرقی بود. یک جامعهای بود که در یک جا، در یک مکان زندگی نمیکردند. در مدینه بودند، در کوفه بودند، در بصره بودند، در اهواز بودند، در قم بودند، در خراسان بودند، اطراف و اکناف بلاد. اما یک روح در این کالبد متفرق و در این اجزاء متشتت در جریان بود.
🔹مثل دانههای تسبیح یک رشته و یک نخ همه اینها را به هم وصل میکرد. چه بود آن رشته؟ رشته اطاعت و فرمانبری از مرکزیت تشیع، از رهبری عالی تشیع یعنی امام. همه این رشتهها به آنجا متصل میشد. قلبی بود که به همه اعضاء فرمان میداد. و به این ترتیب تشیع یک سازمان و یک تشکیلاتی بود. ممکن بود دو نفر از حال هم خبر نداشته باشند اما بودند کسانی که از حال همه با خبر بودند. اطاعت و فرمانبری آنها به حساب بود، فریاد زدنشان از روی دستور بود، سکوتشان بر طبق نقشه بود.
🔹همه چیزشان با حساب بود. فقط یک عیبی کار آنها داشت و آن اینکه همدیگر را کمتر میدیدند. اهل یک شهر، شیعیان یک منطقه البته یکدیگر را میدیدند. اما یک کنگره جهانی لازم بود برای شیعیان روزگار ائمه(ع).
🔹این کنگره جهانی را معین کردند. وقتش را هم معین کردند. گفتند در این موعد معین در آن کنگره هر کس بتواند شرکت کند. آن موعد روز اربعین است و جای شرکت، سرزمین کربلا است. چون روح شیعه روح کربلایی است، روح عاشورایی است. در کالبد شیعه تپش روز عاشورا مشهود است. شیعه هر جا که هست دنبالهروی عاشورای حسین است. این هم که میبینی همه جا این تپشهایی که در شیعه مشهود شده، از آن مرقدِ پاک ناشی شده. این شعلههایی بوده که از آن روح مقدس و پاک و از آن تربت عالی مقدار سرکشیده. به جانها و روحها رسیده. انسانها را به گلولههای داغی تبدیل کرده و آنها را به قلب دشمن فرو برده.
🔹بنابراین مسئله اربعین یک مسئله مهمی است، اربعین یعنی میعاد شیعیان در یک کنگره بینالمللی و جهانی برای سرزمینی که خودش خاطرهانگیز است آن سرزمین. سرزمین خاطرهها است، خاطرههای باشکوه، خاطرههای عزیز، سرزمین شهدا، مزار کشتهشدگان راه خدا، اینجا جمع بشوند تشیع، پیروان تشیع و دست برادری و پیمان وفاداری هر چه بیشتر بدهند.
🔹اگر امروز هم بتوانند شیعیان آن سرزمین پاک و مقدس را یک چنین میعادی قرار بدهند. البته بسیار کار بجا و جالبی خواهد بود و همین دنبالهگیری از راهی است که از ائمه هدی(ع) به ما ارائه دادند.
📚 سخنرانی در مسجد امام حسن مجتبی(ع)/ مشهد ۲۴ اسفند ۱۳۵۲
@Roshangari_basirat
فضلیت زیارت امام حسین علیه السلام:
اگر در این روایات که از جلد دهم كتاب شریف وسائل الشیعة نقل شده دقت كنید، در مى یابید كه خداوند متعال چگونه از امام حسین علیه السلام، حمایت همه جانبه نموده است و هر چه داشته، براى حضرت قرار داده است.
آنانكه توفیق پیدا مى كنند و به زیارت مرقد مطهرش مشرف مى شوند، روى به آستان امام حسین علیه السلام آورده و به جانب این مدرسه عشق و فضیلت و دانشگاه كمال و تربیت مىگرایند، مدرسه ای که براى هیچ ملتى از ملل گیتى میسر و مقدور نیست.
مطمئنترین راه
ملحدین و معاندین و مخالفین مكتب تشیع به خیال خود شبهات و اشكالهاى مى كنند و مى گویند: «زیارت قبور، بت پرستى است؟!» در حالى كه هر كس كه به زیارت قبور ائمه علیهم السلام مى رود هرگز به عنوان «بت» آنها را زیارت نمىكند.
چه كسى است كه حسین بن على علیهماالسلام را خدا بداند؟!! شیعه، امام را مقرب درگاه خدا مى داند و با توسل به او قربى به خداوند پیدا مى كند، همانطور كه خودش در قرآن مجید فرمود: «به سوى او وسیله بگیرید» (مائده/۳۹) امام را وسیله الهى مى داند. زیرا توسل و شفاعت، بُعدى از ابعاد زیارت است كه زائر از این طریق خود را به درگاه الهى نزدیك مى كند، و پیشوایان ما وعده فرموده اند كه از زائران خود دستگیرى كنند.
امام رضا علیه السلام مى فرماید: هر امامى بر گردن دوستان و پیروانش عهد و پیمانى دارد و وفاى به این عهد، با زیارت قبر آنان ممكن مىباشد. و كسى كه به شوق زیارت آنها و با تصدیق به فضیلت آنها به سوى قبور آنها برود مورد شفاعت ائمه علیهم السلام در قیامت قرار مى گیرد.
شفاخانه یار
پس هر زائرى باید بكوشد تا هر زائرى كه با معرفت و شناخت مقام صاحب این مرقد و اهداف او به زیارت برود، از صاحب قبر الهام مى گیرد و اصول و تعالیم مكتب را به یاد مى آورد، و هر زیارت و سلام او سرشار از این آموزشها و الهام ها است.
از این شفاخانه فیض، خواستار آن شود كه صفاى دل و دوستى خاطر و پاكیزگى روح و قداست روان و سلامت تن، از سوی آفریدگار جهان به وى عطا گردد ، تا اینكه هم ظاهر او به جمال و كمال آراسته شود و هم باطن وى از آلودگىها پاك و مصفا گردد.
هر زائرى كه با معرفت و شناخت مقام صاحب این مرقد و اهداف او به زیارت برود، از صاحب قبر الهام مى گیرد و اصول و تعالیم مكتب را به یاد مى آورد، و هر زیارت و سلام او سرشار از این آموزشها و الهام ها است.
درسنامه زندگی
از طرفى زیارتنامه هاى وارده، و خواندن هر كدام از آنها، خواننده و زائر را به دقت و تفكر واداشته ، متذكر تاریخ و احوال انبیاء و اولیاى معصوم علیهم السلام مىگرداند. تأمل در زیارت عاشورا و دیگر زیارات، این مطلب را به خوبى روشن مى سازد كه امامان معصوم علیهم السلام به این وسیله در صدد ساختن انسانهاى مۆمن و متعهد بودهاند ، لذا به آنها تعلیم دادهاند كه در زیارت امام حسین علیه السلام از خداوند بخواهند كه زندگى و مرگشان را «حسین گونه» قرار دهد، و آنها را در دنیا و آخرت همراه آن حضرت بدارد: «اللهم اجعل محیاى محیا محمد و آل محمد ، و مماتى ممات محمد و آل محمد ... و ان یجعلنى معكم فى الدنیا و الاخرة».
اقیانوس بی کرانه فیض
از آن جا كه آوردن تمامى روایات وارده در فضیلت زیارت سیدالشهداء علیه السلام در گنجایش این نوشتار نیست، و از طرفى تا انسان، انبوه صدها روایت را در این مورد نبیند، به اهمیت قیام عاشوراء در حفظ دین و عظمت اباعبدالله الحسین علیه السلام و عنایت ائمه اطهار علیهم السلام در محور قرار دادن امام حسین علیه السلام نسبت به دین را در نمى یابد، به ناچار تنها به فهرستى از آنچه در فضیلت مادى و معنوى زیارت امام حسین علیه السلام ذكر شده است ، بسنده مى شود:
۱) روزى را زیاد مى كند.
۲) عمر را طولانى مى كند.
۳) خطرات را دفع مى كند.
۴) گناهان گذشته و آینده را مى آمرزد.
۵) مى تواند پنجاه نفر را شفاعت كند.
۶) حاجت او كنار قبر مستجاب است .
۷) ملائكه براى زوار دعا مى كنند.
۸) نام او را در اعلى علیین مى نویسند.
۹) هنگام خروج از خانه از گناه خارج مى شود.
۱۰) ثواب هزار حج مقبول دارد.
۱۱) ملائكه مأمور حفظ او و مالش هستند تا برگردد.
۱۲) روز قیامت خداوند بهترین حافظ اوست .
۱۳) در قدم اول آمرزیده و در قدمهاى بعدى
شیعه، امام را مقرب درگاه خدا مى داند و با توسل به او قربى به خداوند پیدا مى كند، همانطور كه خودش در قرآن مجید فرمود: «به سوى او وسیله بگیرید» امام را وسیله الهى مى داند. زیرا توسل و شفاعت، بُعدى از ابعاد زیارت است كه زائر از این طریق خود را به درگاه الهى نزدیك مى كند
تقدیس مى شود.
۱۴) به هر درهمى ده هزار درهم در دنیا و آخرت به او عوض مى دهند.
۱۵) در قیامت همه آرزو مى كنند از زوار آن امام حسین علیه السلام باشند.
۱۶) زوار امام حسین علیه السلام بر سفره هاى نور هستند در قیامت .
۱۷) زوار امام حسین علیه السلام در جوار پیامبر خدا و امام على و حضرت فاطمه علیهم السلام هستند.
۱۸) زوار امام حسین علیه السلام چهل سال قبل از دیگران به بهشت داخل مى شوند.
۱۹) خداوند مهمات دنیوى زائر را بر آورده مى كند.
۲۰) زائر امام حسین علیه السلام شهید مى میرد.
۲۱) ثواب دو ماه اعتكاف و روزه در مسجدالحرام را دارد.
۲۲) زیارت هر ماه امام حسین علیه السلام ثواب هزار شهید دارد.
۲۳) هر یك قدم كه با پاى پیاده بردارد موجب هزار حسنه و آمرزش هزار گناه و بالا رفتن هزار درجه ، براى زائر مىشود.
۲۴) هر قدم كه پیاده بردارد ثواب آزاد كردن یك بنده از فرزندان اسماعیل دارد.
۲۵) هر یك روز اقامت نزد حضرت معادل هزار ماه است .
۲۶) هر قدم كه مى گذارد ثواب یك حج و هر قدم كه بر مى دارد ثواب یك عمره دارد، به شرط آنكه بخاطر ریا و شنیدن مردم و بیهوده نباشد.
۲۷) زیارت سیدالشهداء علیه السلام ثواب هزار شهید از شهداى بدر دارد.
۲۸) زیارت سیدالشهداء علیه السلام ثواب هزار صدقه مقبوله دارد.
۲۹) و ثواب هزار روزه دار به زائر مى دهند.
۳۰) و ثواب هزار بنده آزاد كردن دارد.
۳۱) زائر امام حسین علیه السلام اگر از اشقیاء باشد، جزء سعادتمندان نوشته مى شود.
۳۲) ثواب آماده كردن هزار اسب با زین و لجام در راه خدا دارد.
۳۳) زیارت امام حسین علیه السلام، زیارت خداست .
۳۴) ثواب هزار جنگ همراه با پیامبر مرسل یا امام عادل دارد.
۳۵) ثواب زیارت امام حسین علیه السلام قابل شمارش نیست .
۳۶) زیارت حضرت در عرفه ثواب یك میلیون حج و یك میلیون عمره دارد.
۳۷) زیارت امام حسین علیه السلام بهترین عمل است .
۳۸) خداوند به زائر امام حسین علیه السلام مباهات مى كند.
۳۹) پیامبر و ائمه اطهار علیهم السلام براى او دعا مى كنند.
۴۰) پیامبر صلی الله علیه و آله و ملائكه در قیامت با زائر مصافحه مى كنند و با امام حسین علیه السلام محشور مىشود.
آرى اگر در این روایات که از جلد دهم كتاب شریف وسائل الشیعة نقل شده است، دقت كنید، در مى یابید كه خداوند متعال چگونه از امام حسین علیه السلام، حمایت همه جانبه نموده است و هر چه داشته ، براى حضرت قرار داده است . رحمت و مغفرت را، بهشت را، شهادت را، نماز را، روزه را، حج را، جهاد را، روزى را، عمر را، اجابت را، شفا را، ملائكه را و دعاى انبیاء و ائمه علیهم السلام و مهمتر از همه اینكه حسین علیه السلام خون خداست و زیارت او زیارت خداوند جل جلاله.
امام على عليه السلام: هر چه را شنيدى براى مردم بازگو مكن، كه همين براى دروغگويى (تو) كافى است.
لا تُحَدِّثِ النّاسَ بِكُلِّ ما سَمِعتَ بِهِ، فَكَفى بِذلِكَ كَذِبا؛
(نهج البلاغه، از نامه 69)
ShamimSoft.ir
هفت نكته درباره احترام والدين
۱.رعايت حقوق والدين واجب است اگر چه آنها در حق اولاد كوتاهى كرده باشند.[۱]
۲.حفظ احترام پدر و مادر و رعايت ادب در صحبت كردن با آنان لازم است.[۲]
۳.آنچه در اطاعت پدر و مادر واجب است اين است كه فرزند با آنها معاشرتى نيكو داشته باشد.[۳]
۴.مسافرت فرزند اگر سبب آزار پدر و مادر باشد حرام است.[۴]
۵.مسافرتى كه بر فرزند واجب نيست در صورت نهى پدر و مادر و اذيت شدن آنان حرام بوده و نماز در آن تمام است.[۵]
۶.هديه دادن و بخشيدن چيزى به پدر و مادر مستحب است.[۶]
۷.مستحب است انسان بر سر قبر پدر و مادر خود از خداوند حاجت بخواهد.[۷]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
Video from محسن ربانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خیلی شنیدنی است.
آیت الله آزاد قزوینی از عرفا و علمای معروف نجف: در راه پیاده روی نجف کربلا صدای ناله پرندگان را می شنیدم که با لحن فصیح فارسی و عربی می گفتند: وای حسین کشته شد
آثار و برکات زیارت امام حسین علیه السلام
6-اگر مردم می دانستند...
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِیجَعْفَرٍ ع قَالَ لَوْ یَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِی زِیَارَةِ الْحُسَیْنِ ع مِنَ الْفَضْلِ لَمَاتُوا شَوْقاً وَ تَقَطَّعَتْ أَنْفُسُهُمْ عَلَیْهِ حَسَرَاتٍ قُلْتُ وَ مَا فِیهِ قَالَ مَنْ زَارَهُ شَوْقاً إِلَیْهِ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ أَلْفَ حَجَّةٍ مُتَقَبَّلَةٍ وَ أَلْفَ عُمْرَةٍ مَبْرُورَةٍ وَ أَجْرَ أَلْفِ شَهِیدٍ مِنْ شُهَدَاءِ بَدْرٍ وَ أَجْرَ أَلْفِ صَائِمٍ وَ ثَوَابَ أَلْفِ صَدَقَةٍ مَقْبُولَةٍ وَ ثَوَابَ أَلْفِ نَسَمَةٍ أُرِیدَ بِهَا وَجْهُ اللَّهِ
محمد بن مسلم از امام باقرعلیه السلام روایت کرده: اگر مردم میدانستند، زیارت امام حسین علیه السلام چقدر فضیلت و ثواب دارد، به درستی که از شوق می مردند و نفسهایشان از روی حسرت بند می آمد. گفتم: چقدر فضیلت دارد، حضرت فرمودند: هر کس امام حسین علیه السلام را زیارت کند از روی اشتیاقی که به او دارد، خدا برایش هزار حج مقبول و هزار عمره مبرورة و اجر هزار شهید از شهداء بدر و اجر هزار روزه دار و ثواب هزار صدقه قبول شده و ثواب هزار بنده آزاد کردن که مراد از آن رضای خدا باشد، می نویسد. ( وسائل الشیعه/ ج14/ص453)
7-کمترین ثواب زائر کربلا
قَالَ أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى ع أَدْنَى مَا یُثَابُ بِهِ زَائِرُ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع بِشَطِّ الْفُرَاتِ إِذَا عَرَفَ حَقَّهُ وَ حُرْمَتَهُ وَ وَلَایَتَهُ أَنْ یُغْفَرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ
- امام موسی بن جعفر علیه السلام فرمودند: کمترین آنچه از ثواب که به زائر اباعبدالله علیه السلام کنار نهر فرات داده می شود آنگاه که حق و حرمت و ولایت او را بشناسد، این است که آنچه از گناهان پیش فرستاده و بعداً می فرستد (گناهان گذشته و آینده او) آمرزیده می شود. (الکافی/ ج4/ص582)
8- استغفار اهل بیت (علیهم السلام) برای زائران
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرَبْنَ مُحَمَّدٍ ع یَقُولُ إِنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ ع عِنْدَ رَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَّ یَنْظُرُ إِلَى مَوْضِعِ مُعَسْکَرِهِ وَ مَنْ حَلَّهُ مِنَ الشُّهَدَاءِ مَعَهُ وَ یَنْظُرُ إِلَى زُوَّارِهِ وَ هُوَ أَعْرَفُ بِهِمْ وَ بِأَسْمَائِهِمْ وَ أَسْمَاءِ آبَائِهِمْ وَ دَرَجَاتِهِمْ وَ مَنْزِلَتِهِمْ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ أَحَدِکُمْ بِوَلَدِهِ وَ إِنَّهُ لَیَرَى مَنْ سَکَنَهُ فَیَسْتَغْفِرُ لَهُ وَ یَسْأَلُ آبَاءَهُ ع أَنْ یَسْتَغْفِرُوا لَهُ وَ یَقُولُ لَوْ یَعْلَمُ زَائِرِی مَا أَعَدَّ اللَّهُ لَهُ لَکَانَ فَرَحُهُ أَکْثَرَ مِنْ غَمِّهِ وَ إِنَّ زَائِرَهُ لَیَنْقَلِبُ وَ مَا عَلَیْهِ مِنْ ذَنْبٍ
امام صادق علیه السلام فرمودند: همانا حسین بن علی علیهما السلام از نزد پروردگارش نگاه می کند به موضع اردوگاهش و محلی که شهدا با او قرار دارند و به زائرانش نیز نظر می اندازد، در حالی که ایشان به خوبی آنها را و نامهایشان و نام پدرانشان و درجات آنها و منزلت آنها را نزد خداوند، بهتر از احدی از شما نسبت به فرزندانش می شناسد، و به درستی که امام حسین علیه السلام می بینید چه کسی ساکن کربلا شده (جهت زیارت) و برای او استغفار می کند و از پدران بزرگوارش می خواهد برای او استغفار کنند و می فرماید: اگر زائر من میدانست، آنچه را که خداوند برای او مهیا نموده است شادیاش بیشتر از غمش می شد و همانا زائر امام حسین علیه السلام از زیارت برمی گردد در حالی که هیچ گناهی بر او باقی نمی ماند. (وسائل الشیعه/ج14/ص423)
9- شادی دل اهل بیت(علیهم السلام)
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ ...ٍ وَ لَوْ یَعْلَمُ الزَّائِرُ لِلْحُسَیْنِ ع مَا یَدْخُلُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص مِنَ الْفَرَحِ وَ إِلَى أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ إِلَى فَاطِمَةَ وَ إِلَى الْأَئِمَّةِ ع وَ الشُّهَدَاءِ مِنَّا أَهْلَ الْبَیْتِ وَ مَا یَنْقَلِبُ بِهِ مِنْ دُعَائِهِمْ لَهُ وَ مَا لَهُ فِی ذَلِکَ مِنَ الثَّوَابِ فِی الْعَاجِلِ وَ الْآجِلِ وَ الْمَذْخُورِ لَهُ عِنْدَ اللَّهِ لَأَحَبَّ أَنْ یَکُونَ مَا ثَمَّ دَارَهُ مَا بَقِیَ وَ إِنَّ زَائِرَهُ لَیَخْرُجُ مِنْ رَحْلِهِ فَمَا یَقَعُ قَدَمُهُ عَلَى شَیْءٍ إِلَّا دَعَا لَهُ فَإِذَا وَقَعَتِ الشَّمْسُ عَلَیْهِ أَکَلَتْ ذُنُوبَهُ کَمَا تَأْکُلُ النَّارُ الْحَطَبَ وَ مَا تُبْقِی الشَّمْسُ عَلَیْهِ مِنْ ذُنُوبِهِ شَیْئاً فَیَنْصَرِفُ وَ مَا عَلَیْهِ ذَنْبٌ وَ قَدْ رُفِعَ لَهُ مِنَ الدَّرَجَاتِ مَا لَا یَنَالُهُ الْمُتَشَحِّطُ فِی دَمِهِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ یُوَکَّلُ بِهِ مَلَکٌ یَقُومُ مَقَامَهُ وَ یَسْتَغْفِرُ لَهُ حَتَّى یَرْجِعَ إِلَى الزِّیَارَةِ أَوْ یَمْضِیَ ثَلَاثُ سِنِینَ أَوْ یَمُوتَ وَ ذَکَرَ الْحَدِیثَ بِطُولِهِ
- از امام صادق علیه السلام روایت شده: اگر
زائر امام حسین علیه السلام می دانست به واسطه این زیارت که چقدر شادی و سرور بر رسول خدا (صلی الله علیه وآله) و بر امیرالمؤمنین علیه السلام و بر حضرت فاطمه (علیهاالسلام) و به شهدا از ما اهل بیت وارد میآید و اگر می دانست آنچه از دعای ایشان به واسطه زیارتش، هنگامی که برمی گردد و آنچه را که از ثواب در همین دنیا و در آخرت خواهد داشت و آنچه را که برای او پیش خداوند ذخیره شده است، هر آینه دوست می داشت که آنجا (کربلا) خانه اش می بود و همانا زائر امام حسین علیه السلام از این مسافرتش برمیگردد و گامش بر روی چیزی نمی آید مگر اینکه برای او دعا میکند و هنگامی که خورشید بر او می تابد، گناهانش را از بین می برد، همان طور که آتش هیزم را از می سوزاند، خورشید چیزی از گناهان او باقی نمیگذارند، پس برمیگردد در حالی که هیچ گناهی بر او نیست و برای او درجاتی رفیع خواهد شد که کسی که در خون خود، در راه خدا غوطه ور است بدان نمی رسد و فرشته ای به جای او موکل خواهد شد و برای او استغفار می کند، تا اینکه دوباره به زیارت برگردد، یا اینکه 3 سال بگذرد یاتا وقتی که بمیرد. (مستدرک الوسائل/ج10/ص343)
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم
خیلی دنيا زده شده ایم واز امام شهدا دور شده ایم
پليس این همه خدمت میکند برای امنیت من شما تلاش میکندهزاران قربانی داده است
چرا چنین تبلیغاتی برای دفاع از حقوق آنان نشد!
طلبه وبسیجی ،کارمند وکارگر را توی خیابان می کشند چرا خبری از حمایت وحقوق انسان نمیشود!
جمهوری اسلامی ایران این همه موردهجمه دشمنان است، و اگر خانمی که قبلا هم مریضی داشته وعمدی نبوده ایا باید وسیله کوبیدن پلیس، اسلام وحزب اللهی ها شود و ماهم از فرصت استفاده کنیم وخودمان را تحقیر کنیم! در غرب وامریکا روزانه این هارا به چشم می بینید ایا عکس العمل سیاسیون ومردم جهانی میشود، فا عتبروا یا اولی الابصار
الم یعلم بان الله یرای
وظیفه خودتان را مشخص کنید و بدانید که چه کار باید بکنید
رهبر انقلاب:
🔹رهزنانی هستند که نمیپسندند حادثهای مثل حادثه اربعینِ بین نجف و کربلا را. نمیپسندند این حضور پرشور و شورانگیز مردم را؛ مشغول تلاشند، مشغول کارند.
🔹باید دلها آماده باشد و پای کار باشیم همهمان، هر کسی وظیفهای دارد، من هم وظیفهای دارم، شما هم وظیفهای دارید، مسئولین محترم کشور هم وظایفی دارند، هر کس وظیفهای دارد. سعی کنید جای خودتان را، وظیفه خودتان را مشخص کنید برای خودتان. بدانید که چه کار باید بکنید.
🔹به نظر من امروز «وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ» این دو جملهی حیاتی و اساسی و جاودانی قرآن برای ما همیشه دستورالعمل است و امروز بیش از همیشه. تواصی به حق یادتان نرود. تواصی به صبر یادتان نرود.
🔹صبر یعنی پایداری، یعنی ایستادگی، یعنی خستهنشدن، یعنی خود را در بنبست ندیدن؛ این معنای صبر است. راه حق را بروید، دیگران را هم به راه حق بکشانید.
🔴به پویش #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
#پیام_مخاطب
میگویند طرفدار زن ایرانی هستند با هر گرایش و عقیدهای...
پس چرا برای بانوی محجبهای که در قطار فقط به خاطر یک تذکر زبانی، کتک خورد و حجاب از سرش کشیدند، استوری نگذاشتند؟!
چرا برای بانوی محجبهای که در اتوبوس بیآرتی، فقط برای یک تذکر زبانی آن طور با خشونت از اتوبوس بیرونش کردند و کتکش زدند، استوری نگذاشتند؟!
استوری نگذاشتند چون که شاید میترسیدند به ایشان تهمت انقلابی بودن بزنند و نزد رفقا خجالت میکشیدند.
اما برای خانم مهسا، استوری میگذارند چون زن مظلوم و البتّه مجرم بیحجاب ارزش استوری گذاشتن و بیانیه دادن دارد اما زنان باحجابی که هیچ جرمی نکردند و فقط دو کلمه حرف زدند، کتک خوردند و چاقو خوردند و... ارزش استوری گذاشتن ندارد.
هر وقت برای هر دو استوری گذاشتند آنگاه میتوان باور کرد که دلسوز زن ایرانی با هر گرایش و عقیدهای هستند.
هر وقت جرئت کردیم جوّ را بشکنیم و مسخره شدن را بپذیریم و برای زن های انقلابی مظلوم و کتک خورده هم استوری بگذاریم آن وقت با انصاف عمل کردیم.
#مهسا_امینی
🔴به پویش #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
[9/18, 6:15 AM] +98 936 175 8936: ✾🕊 ✾🕊 ═════ *✨﷽✨*══
🕊✾
✾
*🎤سخنـــ🖇رانی🎤*
موضوع:🔖
*فضایل و آثار ذکر صلوات*
نویسنده/ سخنران:
حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
*✨امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: ذکر صلوات برای از بین بردن گناهان قوی تر است از اثر آب بر آتش. آب چگونه آتش را خاموش می کند، و رحمت بر غضب غالب است، آب بر آتش غالب است. و بعد فرمود: سلام دادن به پیامبر، از آزاد کردن بنده در راه خدا افضل است...*
*💠برکات ذکر صلوات*
مرحوم حاج آقای دولابی دو چیز را خیلی سفارش می کردند،
یکی استغفار
یکی صلوات
*☘️گمان نمی کنم ذکری زیباتر، قشنگ تر، جامع تر، کامل تر از ذکر صلوات باشد. هم توحید، هم نبوت، هم امامت، هم معاد در آن هست. اللهم که می گوییم اقرار به خداست، توحید است. درود بر پیامبر، پس پیامبر را قبول کرده ایم، نبوت و رسالت درست شد. آل پیامبر را ضمیمه کردیم، امامت و ولایت درست می شود. جزای صلوات به ما می رسد، معاد و قیامت مان درست می شود. اگر چیزی از این بهتر بود خدا همان کار را می کرد*.
«إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یصَلُّونَ عَلَى النَّبِی یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیماً»[3]
کار خداست. کار همة ملائکه است.
*💠صلوات جامعترین ذکر*
*☘️در روایت داریم: شخصی از امام صادق علیه السلام پرسید: آقا بین دو تا آیه یک مقداری تناقض است. یک جا در قرآن خدای متعال می فرماید*:
«یسَبِّحُونَ اللَّیلَ وَ النَّهارَ لا یفْتُرُونَ»[4]
ملائکه کارشان دائم تسبیح است. شب و روز تسبیح می کنند، سست هم نمی شوند. سستی هم ندارند. یعنی ملائکه کارشان دائم تسبیح است. آیه دیگری هم می گوید:
*«اِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یصَلُّونَ عَلَى النَّبِی»*
*☘️هم یعنی دائم کارشان صلوات است. از امام صادق علیه السلام پرسیدند که جمع بین این دو آیه چیست؟ حضرت فرمودند: چون در صلوات تسبیح هم هست. در روایات داریم: در صلوات استغفار هست، لا اله الا الله هست. ما دیگر چیزی به این جامعی نداریم. تسبیح، سبحان الله هست، تحمید الحمد لله هست، تکبیر، الله اکبر هست. خیلی ذکر جامعی است*
«یسَبِّحُونَ اللَّیلَ وَ النَّهارَ لا یفْتُرُونَ»
*مصداقش می شود. بعد از ذکر خدا، شیرین ترین ذکرها ذکر پیامبر و اهل بیت است. بلکه ذکر آنها از ذکر خدا جدا نیست*.
«إِذَا ذُکِرْنَا ذُکِرَ اللَّهُ»[5].
*☘️روایت داریم یاد ما یاد خداست. چون آنها منصوص فی ذات الله هستند. فقط او را نشان می دهند. تجلی صفات خداوند هستند. لذا یکی از چیزهایی که هم دل را خیلی نورانی می کند. و هم مجالس را نورانی می کند، صلوات بر محمد و آل محمد است*
صلوات باعث دور شدن شیاطین
صلوات باعث می شود، شیاطین بروند ، ملائکه بیایند. رحمت خدا جذب شود. در روایت داریم:
*«إرفعوا أصواتکم بالصّلاة علىّ فإنّها تذهب بالنّفاق»[6].*
فرمود: بلند صلوات بفرستید که بلند صلوات فرستادن نفاق را از بین می برد. پیامبر یکی از سنت هایش این بود: روی زمین می نشست. هیچ تعینی با دیگران نداشت. کسی وارد می شد نمی دانست کدام پیامبر است. این ها خیلی مهم است. در روایت داریم که می فرماید: من دوست ندارم رفتارم و کردارم یک جوری باشد که فرقی با دیگران ایجاد بشود. یا برتری در نظر مردم ایجاد بشود.
*☘️صلوات در واقع توسل به پیامبر و آل پیامبر است. نام این هاوها رمز درهای رحمت الهی است. گره ها را باز می کند. زمین خورده ها را بلند می کنند. در روایت داریم: جبرئیل روزی محضر پیامبر خدا شرفیاب شد. متبسم و خندان عرض کرد: یا رسول الله امروز چیز عجیبی دیدم. حضرت جبرئیل گهواره جنبان نوه پیامبر است. امام حسین علیه السلام روز عاشورا فرمود:*
«فَجَبْرَائِیلُ مِنْ أَهْلِ الْبَیتِ وَ إِنَّهُ لَخَادِمُنَا»[7].
در روایتی در بحار داریم که جبرئیل میوه ای از باغ ما اهل بیت خورده که این مقام را پیدا کرده است.
*💠نجات در سایه ذکر صلوات*
جبرئیل عرض کرد: یا رسول الله امروز چیز عجیبی دیدم، از آسمان که می آمدم به کوه قاف رسیدم. فرشته ای را در آنجا دیدم، پر و بال سوخته و به حالت توبیخ و تبعید آنجا معذب است. قبلاً این فرشته را در آسمان ها دیده بودم. هفتاد هزار فرشته تحت فرماندهی او بودند، تحت نظر او بودند، و خیلی مورد عنایت بود. و امروز دیدم به این حال افتاده خیلی تعجب کردم. سؤال کردم چرا این طور شدی؟ گفت ای جبرئیل، شب معراج که پیامبر خدا به معراج تشریف فرما شدند. همة اهل آسمان ها موظف بودند، نهایت احترام و ادب را بگیرند. همه می آمدند استقبال، احترام می کردند، بدرقه می کردند. من در ادب کردن کوتاهی کردم. به خدمت پیامبر.
*☘️جبرئیل سید ملائکه است، سید در عربی یعنی بزرگ، آقا، برتر. هرچیزی سیدی دارد.*
«جَبْرَئِیلُ سَیدُ الْمَلَائِکَةِ وَ أَنَا سَیدُ الْأَنْبِیاءِ وَ عَلِی سَیدُ الْأَوْصِیاءِ»[8].
فرمود سید
صلوات بر محمد و آل محمد بفرستند. در
آخر حدیث هم امام صادق علیه السلام توبیخ عجیبی کرده اند به کسانی که بی اعتنا هستند به این ذکر. فرمودند:
«وَ لَا یرْغَبُ عَنْ هَذَا إِلَّا جَاهِلٌ مَغْرُورٌ وَ قَدْ بَرِئَ اللَّهُ مِنْهُ وَ رَسُولُه »
اولاً جاهل است کسی که میل و رغبت در صلوات نکند. مغرور است. خدا از او بیزار است، پیامبر بیزار است، اهل بیت بیزارند از کسانی که بی اعتنا هستند به صلوات بر محمد و آل محمد. پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود:
«أَوْلَى النَّاسِ بِی فِی یوْمِ الْقِیامَةِ أَکْثَرُهُمْ عَلَی صَلَاة»[15].
سزاوارترین، نزدیک ترین افراد به من روز قیامت کسانی هستند که بیش از همه صلوات بر محمد و آل محمد بفرستند.
«إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یصَلُّونَ عَلَى النَّبِی یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیماً»[16].
خود خدا دائماً مشغول صلوات است و همه نیروهایش را هم بسیج کرده که این کار را بکنند. یعنی اگر کاری از این بهتر بود، خود خدا می کرد و ملائکه را هم می گفت بکنید. بیائید همکار خدا بشویم. صلوات تخلق به اخلاق الله است. پیروی کردن از خلق و صفات خداست.
«اللَّهُ یبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یشاءُ»[17]،
«تُؤْتِی الْمُلْکَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْکَ مِمَّنْ تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ»[18]،
«وَ تَرْزُقُ مَنْ تَشاءُ بِغَیرِ حِساب»[19].
لا حول و لاقوة الا بالله
:📚📚📚پی نوشتها
[1].الأنبیاء/ 107
[2].الإحتجاج على أهل اللجاج/ احمد بن على طبرسى/ ج 1/ 212 احتجاجه ع على الیهود من أحبارهم ممن قرأ الصحف و الکتب فی معجزات النبی ص - و کثیر من فضائله ..... ص : 210
[3].الأحزاب/ 56
[4].الأنبیاء/ 20
[5].بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار/ مجلسی/ ج 71/ 258 باب 15 حقوق الإخوان و استحباب تذاکرهم و ما یناسب ذلک من المطالب ..... ص : 221
[6].پیام پیامبر/ بهاء الدین خرمشاهى- مسعود انصارى متن عربى/ 568 103 فضیلة الصلاة على النبی9..... ص : 566
[7].بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار/ مجلسی/ ج 26/ 345 باب 8 فضل النبی و أهل بیته صلوات الله علیهم على الملائکة و شهادتهم بولایتهم ..... ص : 335
[8].بحارالأنوار/ مجلسی/ج27/ 128 باب 4- ثواب حبهم و نصرهم و ولایتهم و انها امان من النار.... ص: 73
[9].التکویر/20،21
[10].بحارالأنوار/ مجلسی/ج27/ 128 باب 4- ثواب حبهم و نصرهم و ولایتهم و انها امان من النار.... ص: 73
[11].مفاتیح الجنان/ شیخ عباس قمی/1/259 و سید بن طاوس در اقبال ذکر فرموده سبحان .... ص: 259
[12].جامع الأخبار/ تاج الدین شعیرى /59 الفصل الثامن و العشرون فی الصلاة على النبی6... ص: 59
[13].همان
[14].ثواب الأعمال و عقاب الأعمال/ شیخ صدوق/ 154 ثواب من صلى على النبی ص صلاة واحدة ..... ص : 154
[15].جامع الأخبار/ تاج الدین شعیرى/ 59 الفصل الثامن و العشرون فی الصلاة على النبی6... ص: 59
[16]. الأحزاب/ 56
[17].الرعد/ 26
[18].آل عمران/ 26
[19].آل عمران/2
*09361758936*
════════⛱══ ✾🕊 ✾🕊 ✾
✾🕊 ✾🕊 ═════ *✨﷽✨*══
🕊✾
✾
*🎤سخنـــ🖇رانی🎤*
*سخنرانی کوتاه*
عنوان :اعتقادی
موضوع: #آثار_تربیتی_دعا
سلام علیکم
- بسم الله الرحمن الرحیم-
*✨امیرالمؤمنین(علیهالسلام) درباره دعا کردن می فرماید:الدُّعاءُ مِفتاحُ الرَّحمَةِ وَ مِصباحُ الظُّلمَةِ:*
دعا کلید رحمت الهی و چراغ ظلمت و تاریکیها است. (بحار، ج ٩٣، ص ٣٤١)
دعا علاوه بر آثار دنیوی و اخروی که دارد دارای اثرات تربیتی واجتماعی نیز میباشد، برخی از آثار تربیتی دعا عبارتند از:
*1️⃣ کسب معرفت: از شرایط دعا، به دست آوردن معرفت لازم برای شناخت خود و خداست. اینکه انسان بداند فقیر محض است و در همه چیز محتاج خداست و بداند که هیچ چیزی بدون اراده خداوند واقع نمیشود این معرفت انسان با تمام وجود و با اخلاص دعا خواهد کرد و همین باعث اجابت آن میشود. وقتی از آن حضرت درباره علت عدم استجابت دعا پرسیدند، فرمود: » چون شما کسی را میخوانید که او را نمیشناسید(بحار، ج 93، ص 368)*
*2️⃣ آرامش روانی: گاهی انسان در زندگی روزمره خود گرفتار مشکلاتی میشود که بر طرف کردن آن از توانش خارج است*. و » وارد آمدن فشار برای انجام کارهایی فراتر از توانمندیهای آدمی در وی اضطراب ایجاد میکند و این اضطراب را نمیتواند مدت درازی تحمل کند.« بهترین راه حل برای از بین بردن اضطراب و به دست آوردن آرامش، دعا و راز و نیاز با خداست چرا که دعا برقراری ارتباط بنده با خداست. خدایی که بر هر کاری تواناست. این ارتباط انسان را امیدوار و دلگرم به قدرتی برتر میکند که اگر صلاح بداند به راحتی آن فشارها و سختیها را برطرف میکند.
*3️⃣- خودسازی: برقراری ارتباط با خداوند و با او به راز و نیاز پرداختن در صورتی امکان
پذیر است که اعمال او خلاف خواست پروردگار نباشد. چنانکه امام علی(ع)* میفرمایند:» پرهیزگار باشید و اعمالتان را صالح و درونتان را برای خدا خالص کنید تا خداوند دعایتان را اجابت کند.( مستدرک الوسایل، ج 5، ص 269) و چون شرط به اجابت رسیدن دعا، ترک گناه است، کسی که حقیقتا درخواستی از خدا دارد، مراقب اعمال و رفتار خود خواهد بود.
*4️⃣- از بین بردن خودخواهی:* برای استجابت دعا بهتر است انسان اول برای دیگران دعا کند سپس برای خود. چنانکه پیامبر میفرمایند:» وقتی کسی از شما دعا میکند آن را عمومیت دهد - و برای دیگران هم دعا کند - چرا که باعث اجابت دعاست(کافی، ج 2، ص487) طلب خیر برای دیگران در واقع مبارزه درونی با انحصار طلبی و خودخواهی است.
*⚜️خداوند دعاهای ما را برآورده به خیر کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد⚜️*
*09361758936*
════════⛱══ ✾🕊 ✾🕊 ✾
[9/18, 6:29 AM] +98 936 175 8936: 📖 تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: یکشنبه - ۲۷ شهریور ۱۴۰۱
میلادی: Sunday - 18 September 2022
قمری: الأحد، 21 صفر 1444
🌹 امروز متعلق است به:
🔸مولی الموحدین امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب علیهما السّلام
🔸(عصمة الله الكبري حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها)
❇️ وقایع مهم شیعه:
ا 🔹امروز مناسبتی نداریم
📆 روزشمار:
▪️7 روز تا شهادت حضرت رسول و امام حسن علیهما السلام
▪️9 روز تا شهادت امام رضا علیه السلام
▪️14 روز تا وفات حضرت سکینه بنت الحسین علیها السلام
▪️17 روز تا شهادت امام حسن عسکری علیه السلام
▪️18 روز تا عید غدیر ثانی، آغاز امامت امام زمان عج
🕊️▪️🍃