فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تلاوت زیبای آیه اکمال دین
توسط استاد شحات انور :
✨ٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْن
✨🌺 الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناًٌ «مائده/۳»🌺
امروز، (روز هجده ذىالحجّه سال دهم هجرى كه حضرت على عليه السلام به فرمان خدا به جانشينى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله منصوب شد) كافران از (زوال) دین شما مأيوس شدند، پس، از آنان نترسيد و از من بترسيد.
🌺 امروز دينتان را براى شما كامل كردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان «دين» برايتان برگزيدم.🌺
📝این آیه بعد از آیه تبلیغ در روز عید غدیر بعد از بیعت مردم با امیرالمومنین علی علیه السلام نازل شد .
@hagigatevasel
6.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥قرائت آیه ولایت درنجف اشرف
«إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ»(مائده/۵۵)
«ولیّ» شما فقط خدا، پیامبر و مؤمنانی هستند که نماز را به پا داشته، در رکوع زکات میدهند
🔺فیلم قرائت قرآن توسط قاری بین المللی هادی موحدامین
@hagigatevasel
✅فضیلت عید غدیر در روایات اهل بیت
🌹عید آسمانى🌹
قال الرضا (ع) : حدثنى ابى ، عن ابیه (ع) قال :
إن یوم الغدیر فى السماء اشهر منه فى الارض . ( مصباح المتهجد : .۷۳۷ )
🌹امام رضا (ع) فرمود :
پدرم به نقل از پدرش ( امام صادق (ع) ) نقل کرد که فرمود :روز غدیر در آسمان مشهورتر از زمین است .
@hagigatevasel
7.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #غدیر عامل #وحدت است ✅✅
🔊 امام خامنه ای :
👈دشمن میخواهد مسئله غدیر را مایه برادر کشی و جنگ و خونریزی قراردهد، در حالی که غدیر می تواند وسیله برادری بین مسلمین باشد.
🔖 #شهید_مطهری میفرمودند: کتاب #الغدیر باعث #وحدت_اسلامی میشود اگر درست فکر کنید و درست عمل کنید
@hagigatevasel
اعوذبالله سمیع العلیم من همزات الشیاطین اعوذبالله رب ان یحضرون
بسم الله الرحمن الرحیم وبه نستعین انه خیر ناصر و معین
باسلام و تبریک عید بزرگ ولایت و امامت و آرزوی سلامتی و بهروزی بر عزیزان .
با دقت و تامل در سیر تاریخ اسلام میتوان به
جایگاه رفیع پیامبر پی برد مردم مدینه اعم از انصار و مهاجر چنان جایگاهی برای حضرت رسول قائل بودند که حتی نمی گذاشتند آب وضوی حضرت زمین بریزد و به قطره قطره وضوی حضرت رسول تبرک می جستند و حرفای حضرت رسول اکرم صل الله علیه و آله بر اعمال مسلمانان صدر اسلام حجت بود
پیامبر (ص) در طول بیست و سه سال رسالت خویش بار ها وبارها به جانشینی حضرت علی (ع) اشاره نمودند و افضل بودن ایشان در آیات متعدد مثل آیه ولایت ،آیه تطهیر ،آیه مباهله ،آیه صادقین ،آیه اولی الامر آمده است ،بیش از سیصد آیه قران به فضایل علی (ع) اشاره دارد .
علُامه امینی در کتاب ارزشمند«الغدیر»،داستان غدیر خم و انتخاب على (ع) به امامت و ولایت را از 110نفر از بزرگان صحابه پیامبر (ص) و 84 نفر از تابعین پیامبر اسلام (ص) و 360 نفر از علماء استادان و حفاظ نقل میکند که پیامبر اسلام پس از نزول آیه ی(یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته) (مائده/67) در غدیر خم ،دست على (ع) را بلند نمود و فرمود:(من کنت مولاه فعلى مولاه...
واقعه غدیر خم مساله ای نبود که مسلمانان صدر اسلام آن را به کلی فراموش نموده باشند و در اثر بی خبری و جهل از موضوع دچار اشتباه و انحراف شده باشند بلکه این مساله با توجه به سفارشات مکرر حضرت رسول اکرم (ص)به ویژه که همایش بزرگ غدیر و همچنین نزول آیه اکمال در سوره مائده به عنوان موضوع حساس بیشترین انعکاسی را در میان مسلمانان در طول تاریخ اسلام داشته است .
واما در این میان چه اتفاقی افتاد که واقعه غدیر به فراموشی سپرده شد
چه پیش آمد همان ها اول ازهمه بخ بخ یاعلی گفتند داعیه خلافت برداشتند آن هم زمانی که حتی اشرف مخلوقات عالم خاتم نبیین هنوز به خاک سپرده نشده بود و بیش از هفتاد روز از واقعه غدیر و بیعتشان با علی علیه السلام نگذشته بود ؟
به راستی چرا غدیر فراموش شد ؟؟؟؟
جهل و حسادت
علت اصلی فراموشی غدیر جهل و حسد است چون که عده ای وقتى می دیدند یک جوان، مانند على علیه السلام این همه لیاقت و شایستگى دارد و نزد رسول خدا صلى الله علیه و آله از محبوبیت بسیارى برخوردار است، و همین فرد، پس از رسول خدا امیر آنان خواهد بود، به شدت نسبت به آن حضرت حسادت مىورزیدند .
و چون نظام قبیله ای حاکم بود رییس قبیله هر تصمیمی میگرفت چه غلط چه درست همه تابع وی بودند در آن زمان روسای قبایل به هردلیلی (جاه و مقام یا تطمیع یا تهدید ) ازسران سقیفه تبعیت کردند و قبایل چند هزاری نفری پشت سر رییس قبیله از حمایت علی علیه السلام دست برداشتند
. نداشتن انقیاد کامل گروهى از مسلمانان در برابر دستورات پیامبر صلى الله علیه و آله
در میان مسلمانان افرادى بودند که اطاعت آنان از پیامبر صلى الله علیه و آله مشروط بود; یعنى تا زمانى که اطاعت از پیامبر صلى الله علیه و آله ضررى برایشان نداشت، حرفى نداشتند، ولى اگر پیامبر صلى الله علیه و آله دستورى مىداد که باب میل آنان نمىبود و یا آنان با عقل قاصر خود، قادر به درک آن نمىبودند، اقدام به مخالفت آشکار یا پنهان با علی علیه السلام کردند.
. وجود تفکرات جاهلى مبنى بر جوان بودن على علیه السلام
عدهاى به خاطر طرز تفکر جاهلى، هرگز حاضر به اطاعت از یک جوان کم سن و سال نبودند و حتى صرف امارت یک جوان را براى خود ننگ میدانستند .
کینه توزى بعضى نسبتبه على علیه السلام
یکى از خصلتهاى بارز عرب کینه توزى است . با توجه به سابقه على علیه السلام در جنگهاى متعدد، و افرادى که در آن جنگها به دست على علیه السلام کشته شده بودند، و در این زمان، اقوام همان افراد، جزو جمعیت عظیم مسلمانان بودند، بدیهى است که این افراد کینهاى دیرینه از على علیه السلام در دل خود داشته باشند و هرگز راضى به جانشینى او نباشند .
تصور اینکه این افراد دیگر مسلمانان شده بودند و گذشته ها را فراموش کرده بودند، ناشى از عدم شناخت خوى عربى، بخصوص عرب آن زمان است . به عنوان نمونه: وقتى سوره منافقون نازل شده بود و عبدالله بن ابى (رئیس منافقان) رسوا گشت، پسر عبدالله بن ابى از پیامبر خواست تا خودش، پدرش را به هلاکت برساند . وى گفت: نمیخواهم دیگرى او را به قتل برساند، تا من کینه او را در دل بگیرم .
وجود تعداد بسیارى تازه مسلمان:
اگرچه تعداد مسلمانان در اواخر دوران رسالت به اوج خود رسیده بود، ولى بیشتر این تعداد را تازه مسلمانان تشکیل میدادند که البته باید گفت: کم نبودند کسانى که از ایمانى مستحکم و استوار برخوردار بودند، ولى این تعداد در برابر جمعیت عظیم مسلمانان چندان زیاد نبودند، و بیشتر این تازه مسلمانان، از ایمان عمیق و ریشه دارى بهرهمند نبودند . چون عده اى به خاطر منافعى که مسلمان شدن برایشان داشت، اسلام را پذیرفتند و عده اى دیگر، چون در اقلیت قرار گرفته بودند، به ناچار اسلام اختیار کردند و بعضى دیگر نیز که تا آخرین حد ممکن، در برابر اسلام ایستادگى کرده بودند و دیگر توان مقابله با اسلام را نداشتند، شیوه دیگرى را برگزیدند که از آن جمله، مىتوان از ابوسفیان و اطرافیانشان که جزو طلقا در فتح مکه بودند، نام برد . بدیهى است ابلاغ چنان امر عظیمى در میان این جمعیت، مشکلاتى را به همراه خواهد داشت .
وجود منافقان در میان مسلمانان
یکى از بزرگترین مشکلات پیامبر صلى الله علیه و آله در طى سالهاى رسالتش، وجود منافقان در میان مسلمانان بود . این گروه که در ظاهر مسلمان بوده، ولى در باطن هیچ اعتقادى به اسلام نداشتند، در فرصتهاى مناسب، ضربه خویش را به اسلام وارد میساختند و سبب گمراهى دیگران نیز میشدند .
حب جاه و مقام و ثروت
فراموشی ولایت، ثمره حب جاه و مقام، حب شهوات و حب مال و منال است
حالا چرا مردم غدیر را فراموش کردند؟ به همان دلیل که اصل توحید فراموش میشود؛ دنیاخواهی. امام حسین (ع) فرمود: «مردم عبد دنیا هستند». دنیا خواهی سبب میشود که انسان ولایت را فراموش کند و دنبال نکند. در تاریخ هست که یک روز معاویه در بارگاهش از حاضران میپرسد که به نظرتان چه کسی شایسته تکیه بر صندلی خلافت است؟ همه میگویند شما. معاویه میگوید نه دروغ میگویید همه میدانیم که ابوالحسن شایستهترین است. حضار میپرسند پس چرا خلافت را به او نمیسپری؟ معاویه میگوید به سه دلیل؛ اول حب جاه و مقام، دوم حضور این کنیزکان و زنان و سوم زرق و برق درهم و دینار.
یعنی فراموشی ولایت، ثمره حب جاه و مقام و ریاست، حب شهوات و حب مال و منال است
عوامل دیگری نیز در فراموشی غدیر دخالت دارد که به اختصار به موارد فوق اشاره شد
و اهلی سقیفه شیوه متفاوتی به کار بردند مردم غدیر را به فراموشی بسپارند اعم از...
تحریف تاریخ فضایل علی علیه السلام
حقیقت پوشی
طرح حاکمیت دوگانه
به میدان آوردن طرفداران خود
فضیلت تراشی
جعل حدیث
مصادره ا موال اهل بیت علیهم السلام
حذف غدیر از تاریخ
امتناع از بردن نام علی علیه السلام
ایجاد رعب و وحشت
ترور شخصیت
رشوه دادن برای از بین بردن یاران علی علیه السلام
و...
فراموشی غدیر چه آسیبی به جامعه زد ؟
به جرات می توان گفت همه اختلاف ها و درگیری ها و پسرفت ها و...آسیبهایی بود که به دلیل فراموشی غدیر به جامعه زده شد
مدینه فاضله ای که پیامبر بوجود آورده بود با فراموشی غدیر از بین رفت.
فاجعه دردناک واقعه عاشورا نتیجه تلخ فراموشی غدیر است .
غیبت امام عصر عج نتیجه فراموشی غدیر است .
وقتی امام علی (ع) در غدیر خم به عنوان امام مسلمین و امام آزادگان عالم معرفی میشوند باید ببینیم اهداف امام علی (ع) چه بود اگر به آن اهداف نزدیک شدیم با غدیر خم و حضرت علی (ع) زندگی کردهایم.
بندگی یکی از مهمترین اهداف امام علی (ع) بود که بقیه اهداف زیر مجموعه آن محسوب میشدند.
حضرت در تمام لحظات زندگی خویش به دنبال کسب رضایت خداوند و حرکت در مسیر بندگی بود به طوری که جنود و مبارزه حضرت با دشمنان در میدانهای جنگ، نماز حضرت و کمک به درماندگان همه اینها در راه بندگی الهی قرار داشت.
هدف غدیر و امام علی (ع) عبودیت و بندگی خداوند تبارک و تعالی بود و اگر کار ما در راستای عبودیت و بندگی خداوند متعال قرار گیرد با غدیر همراه و همگام خواهیم شد.
زنده ماندن حقیقتی مانند غدیر مستلزم آشنایی با اهداف آن حقیقت است باید دید اهداف علی علیه السلام در زندگی چه بوده است ؟
غدیر معادل معادل تمام شریعت الهی است و مهمترین درس از غدیر نیاز جامعه امروز ماست .