اداره رسانه و فضای مجازی اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل حوزه های علمیه خواهران برگزار می کند
نخستین دوره از سلسله دوره های آموزشی سواد رسانه و فضای مجازی
🔸#دوره_مقدماتی_فضای_مجازی 🔸
ویژه طلاب خواهر سراسر کشور
📆زمان ثبت نام : ۲۶ مرداد تا ۴ شهریور ماه ۱۴۰۰
💻زمان دوره : ۷ تا ۲۱ شهریور ماه
(به مدت ۱۰ ساعت )
❇️استاد دوره : مدرس برجسته کشوری مهندس مصطفی ضابط ( رزومه استاد )
💠ویژگی های دوره :
◽️پشتیبانی آنلاین
◽️صدور گواهینامه
◽️ارتباط مستقیم با استاد
◽️ایجاد شبکه ارتباطی بین فراگیران
🔴جهت ثبت نام به لینک زیر مراجعه فرمایید
http://poll.whc.ir/853197
🔷کسب اطلاعات بیشتر : @resanehsho
@hoze85
حوزه علمیه خواهران الزهرا(س)خوی
اداره رسانه و فضای مجازی اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل حوزه های علمیه خواهران برگزار می کند
آغاز دوره آموزشی #مدرسه_تابستانه_رضوان
همزمان با شروع #دوره_مقدماتی_فضای_مجازی از ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه ۷ شهریور
ساعات پایانی ثبت نام در #دوره_مقدماتی_فضای_مجازی
از طریق لینک:
http://poll.whc.ir/853197
بسم الله
سلام علیکم؛
بزرگواران عزاداریهاتون قبول حق ،
ان شاءالله از این چهار شنبه چند شبی رو در خدمت عزیزان گرامی با سلسله مباحث تربیتیِ
🥀🌾🥀
* تربیت خانوادگی از منظر قرآن *
بااستفاده از تفسیر المیزان علامه طباطبایی (ره)
و
🥀🌾🥀
*رفتار خانوادگی مرحوم علامه طباطبایی دامت برکاته*
که ساعت ۲۲ هر شب در خدمت مشاورمون خانم ابراهیمی خواهیم بود.
@hoze85
حوزه علمیه خواهران الزهرا(س)خوی
بسم الله سلام علیکم؛ بزرگواران عزاداریهاتون قبول حق ، ان شاءالله از این چهار شنبه چند شبی رو در خ
🥀 بسم الله الرحمن الرحیم 🥀 وصل الله علی محمد وآله الطاهرین
سلام علیکم ورحمه الله
چند شبی است که بامباحث تربیتی قرآنی از المیزانِ علامه طباطبایی ره در خدمت بزرگواران هستیم وامشب بحول الله جمع بندی واتمام این سلسه خواهد بود واز فردا شب به استفاده از اخلاق خانوادگی وخاطراتی از علامه خواهیم پرداخت.
🌱🥀🌱🥀🌱
د) طلاق
📓به نظر علاّمه طباطبائی (ره)، اصل در معناى (طلاق) آزاد شدن از قید و بند است؛ یعنی رها کردن زن از قید ازدواج: ﴿وَإِن یَتَفَرَّقَا یُغْنِ اللَّـهُ کُلًّا مِّن سَعَتِهِ:(امّا) اگر (راهی برای اصلاح در میان خود نیابند، و) از هم جدا شوند، خداوند هر کدام از آنها را با فضل و کرم خود بینیاز میکند﴾ (النّساء/130)؛
📓﴿وَلِلْمُطَلَّقَاتِ مَتَاعٌ بِالْمَعْرُوفِحَقًّا عَلَى الْمُتَّقِینَ:و برای زنان مطلّقه هدیة مناسبی لازم است (که از طرف شوهر پرداخت گردد). این حقّی است بر مردان پرهیزکار﴾ (البقره/241)؛
📓 ﴿لَّا جُنَاحَ عَلَیْکُمْ إِن طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ مَا لَمْ تَمَسُّوهُنَّ أَوْ تَفْرِضُوا لَهُنَّ فَرِیضَةًوَمَتِّعُوهُنَّ عَلَى الْمُوسِعِ قَدَرُهُ وَعَلَى الْمُقْتِرِ قَدَرُهُ مَتَاعًا بِالْمَعْرُوفِ:اگر زنان را قبل از آمیزشجنسی یا تعیین مهر (به عللی) طلاق دهید، گناهی بر شما نیست. (در این موقع،) آنها را (با هدیّهای مناسب،) بهرهمند سازید. آن کس که توانایی دارد، به اندازة تواناییش و آن کس که تنگدست است، به اندازة خودش هدیّهای شایسته (که مناسب حال دهنده و گیرنده باشد) بدهد﴾ (البقره/236).
📓علاّمه طباطبائی (ره) میفرماید: «زنان را از هیچ مقدارى که به ایشان دادهاید، محروم نکنید و بیان میکنند که این آیة شریفه نهى مىکند از تنگ گرفتن بر زنان، حال این تنگ گرفتن به هر نحوى که باشد و بخواهند به وسیلة سختگیریها او را ناچار کنند به اینکه چیزى از مهریة خود را ببخشد تا عقد نکاح او را فسخ کنند و از تنگى معیشت وی را نجات دهند. پس تنگ گرفتن به این منظور بر شوهر حرام است، مگر آنکه زن، فاحشة مبیّنه و زنایی آشکار مرتکب شود که در این صورت، شوهر مىتواند بر او تنگ بگیرد تا به وسیلة پول گرفتن او را طلاق دهد» (طباطبائی، 1389، ج 4: 404ـ403).
📓﴿وَإِنْ أَرَدتُّمُ اسْتِبْدَالَ زَوْجٍ مَّکَانَ زَوْجٍ وَآتَیْتُمْ إِحْدَاهُنَّ قِنطَارًا فَلَا تَأْخُذُوا مِنْهُ شَیْئًاأَتَأْخُذُونَهُ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِینًا: و اگر تصمیم گرفتید که همسر دیگری به جای همسر خود انتخاب کنید و مال فراوانی (بهعنوان مهر) به او پرداختهاید، چیزی از آن را پس نگیرید. آیا برای بازپس گرفتن مهر آنان به تهمت و گناه آشکار متوسل می شوید}( نساء/20)
ص ۱
📓﴿إِذَا نَکَحْتُمُ الْمُؤْمِنَاتِ ثُمَّ طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِن قَبْلِ أَن تَمَسُّوهُنَّ فَمَا لَکُمْ عَلَیْهِنَّ مِنْ عِدَّةٍ تَعْتَدُّونَهَافَمَتِّعُوهُنَّ وَسَرِّحُوهُنَّ سَرَاحًا جَمِیلًا: هنگامیکه با زنان با ایمان ازدواج کردید و قبل از همبستر شدن طلاق دادید، عدّهای برای شما بر آنها نیست که بخواهید حساب آن را نگاه دارید. آنها را با هدیّة مناسبی بهرهمند سازید و به طرز شایستهای رهایشان کنید﴾ (الأحزاب/49).
📓علاّمه طباطبائی (ره) در مورد عدّه نگه داشتن زن مطلّقه قبل از انجام عمل زناشویی میفرماید: «وقتى زنان را طلاق مىدهید، بعد از آنکه با ایشان عقد ازدواج بستهاید و قبل از اینکه عمل زناشویى با ایشان انجام داده باشید، دیگر لازم نیست زن مطلّقة شما عدّه نگه دارد و بر شما واجب است که اوّلاً بدون خشونت و خصومت طلاق دهید و در ثانى با چیزى از مال ایشان بهرهمند کنید... اگر زنان را قبل از آنکه عمل زناشویى انجام داده باشید، طلاق دهید، در صورتى که مهر براى ایشان معیّن کردهاید، تنها نصف مهر را مىبرند. بعد از عمل زناشویی این مهر را به او کامل بدهید و به چیزى از مال آنان را بهرهمند کنید؛ چیزى از مال که مناسب حال و شأن ایشان باشد» (طباطبائی، 1389، ج 16: 502).
📓📓در اسلام بیان شده که زنان پس از طلاق و بعد از مرگ شوهر، البتّه بعد از پایان رسیدن زمان عدّة خود میتوانند شوهر کنند و از آن به عمل معروف هم یاد شده است:
📓﴿وَإِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلَا تَعْضُلُوهُنَّ أَن یَنکِحْنَ أَزْوَاجَهُنَّ إِذَا تَرَاضَوْا بَیْنَهُم بِالْمَعْرُوفِ:و هنگامی که زنان را طلاق دادید و عدّة خود را به پایان رساندند، مانع آنها نشوید که با همسران (سابق) خویش، ازدواج کنند. اگر در میان آنان به طور پسندیدهای تراضی برقرار گردد.
(البقره/ 232)
از این مباحث میتوان نتیجه گرفت که خداوند در سورههایی که در آنها از طلاق صحبت شده، تأکید میکند که اگر لازم به جدایی بود، با🥀 روی خوش و با محبّت 🥀از یکدیگر جدا شوید و در هیچ جا تندی، خشونت و عصبانیّت را تجویز نمیکند.
🌱🥀🌱🥀🌱
هـ) مرگ
📓در اسلام بیان شده که زنان میتوانند بعد از مرگ شوهرشان ازدواج کنند، البتّه به شرط گذراندن زمان عدّه و زنان از این عمل نهی نشدهاند، بلکه از آن به عنوان عمل معروف هم یاد شده است و همچنین بیان شده است که بعد از مرگ هم با وصیّتی که میکنید، به فکر زنانتان باشید و آنان را با پرداختن هزینۀ گذراندن زندگی تا یک سال بهرهمند سازید: ﴿وَالَّذِینَ یُتَوَفَّوْنَ مِنکُمْ وَیَذَرُونَ أَزْوَاجًا وَصِیَّةً لِّأَزْوَاجِهِم مَّتَاعًا إِلَى الْحَوْلِ غَیْرَ إِخْرَاجٍفَإِنْ خَرَجْنَ فَلَا جُنَاحَ عَلَیْکُمْ فِی مَا فَعَلْنَ فِی أَنفُسِهِنَّ مِن مَّعْرُوفٍ: و کسانی که از شما در آستانة مرگ قرار میگیرند و همسرانی از خود به جا میگذارند، باید برای همسران خود وصیّت کنند که تا یک سال آنها را (با پرداختن هزینة زندگی) بهرهمند سازند، به شرط اینکه آنها (از خانة شوهر) بیرون نروند (و اقدام به ازدواج مجدّد نکنند) و اگر بیرون روند، (حقّی در هزینه ندارند، ولی) گناهی بر شما نیست نسبت به آنچه دربارة خود به شایستگی انجام میدهند﴾
(البقره/ 240)
ص ۲
🌱🥀🌱🥀🌱
نتیجهگیری
از مهمترین یافتههای این مباحث که از تحلیل محتوای کیفی آیات ارتباطی قرآن کریم با تکیه بر تفسیر المیزان انجام گرفت، میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
ابتدا به 3 نوع ارتباط در خانواده اشاره شد:
🥀ارتباط بین زن و شوهر،
🥀ارتباط والدین با فرزندان،
🥀 ارتباط فرزندان با والدین.
آنگاه پس از بررسی این سه نوع ارتباط، به وظایف هر کدام از این گروهها در قبال هم پرداخته شد.
📓 علاّمه (ره) در مورد اولویّت خدا بر همه چی میفرماید:
«به حق شهادت دهید، هرچند که بر خلاف نفع شخصیّت شما، یا منافع پدر و مادرتان و یا خویشاوندانتان باشد. پس زنهار که علاقة شما به منافع شخصی و محبّتى که نسبت به والدین و خویشاوندان خود دارید، شما را بر آن بدارد که شهادت را، یعنى آنچه را که دیدهاید، تحریف کنید ویا از اداء آن مضایقه نمایید. پس مراد از اینکه شهادت بر ضرر شما و یا ضرر والدین و خویشاوندان باشد، این است که آنچه را که دیدهاید اگر بخواهید در مقام اداء بدون کم و کاست بگویید، به حال شما ضرر داشته باشد و یا به منافع والدین و خویشاوندان شما لطمه بزند» (طباطبائی، 1389، ج 5: 176).
امیدوارم که مباحث این چند روز مفید فایده بوده باشه
واما از دوشنبه شب با مباحث جدیدی از علامه در خدمت خواهیم بود.
وصل الله علی محمد وآله الطاهرین
اللهم عجل لولیک الفرج
التماس دعا
🌹خداقوت به خانم ابراهیمی عزیز
@hoze85
سلام عليكم
با احترام و آرزوي توفيقات روزافزون، ضمن عرض تسلیت ایام و آرزوی قبولی عزاداریها، به استحضار مي رساند: مدرسه علمیه هاجر خمین، نشست علمی پژوهشی "نقد و بررسی شبهات واقعه عاشورا" را با حضور استاد برجسته " حجة الاسلام دکتر محمّد باقر پورامینی" وبا همكاري جامعه المصطفی واحد آشتیان، روز دو شنبه مورخ 8/6/1400 ساعت 10 صبح از طريق لینک http://vc.miu.ac.ir/ashtian برگزار مي نماید. مستدعي است به مديران محترم حوزه¬هاي علميه، نسبت به برگزاري اين نشست، اطلاع رساني شود. پوستر نشست به پيوست تقديم حضور مي گردد.