حوزه بی سانسور
🎯 اعتذار
🔸يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى.
🔸پیش از این با انتشار تصویر فوق در همین کانال گفته شد که صاحب این توهین و صفحه مجازی نوه سیدصادق شیرازی است اما در ادامه مشخص شد که اینگونه نبوده و وی فرزند احمد شیرازی و نوه سیدصادق نیست.
🔸رَبَّنا لا تُؤاخِذْنا إِنْ نَسِینا أَوْ أَخْطَأْنا ... وَ اعْفُ عَنَّا وَ اغْفِرْ لَنا وَ ارْحَمْنا أَنْتَ مَوْلانا
🔍 بفرمایید حوزه بی سانسور 👇
http://eitaa.com/joinchat/3188588570C9bbcc22cf4
🎯 آیا باز هم مرجعیت موروثی میشود؟
🔸پس از فوت مرحوم آیتالله گلپایگانی نماز میت را داماد بر بدن ابوالزوجه خواند و در مراسم ختم اعلام شد که از این پس، مقلدان میتوانند تکالیف شرعیشان را از طریق داماد پیگیر شوند. اینگونه بود که آیتالله صافی مرجع تقلید شد و حتی برخی بدبینانه فرامتن استعفای وی از شورای نگهبان را آمادگی برای مرجعیت میدانستند.
🔸البته در ادامه، اختلاف میان داماد و پسران قدرت سخت مرجعیت را دچار تشتت کرد و برخی از اموال و اوقافی که در دست آیتالله گلپایگانی بود، به سمت پسران رفت.
🔸حالا با توجه به عدم جایگاهِ درخورِ مرجعیتِ فرزندِ آیتاللِه مرحوم و دور از انتظار، نماز بر بدن آیتالله صافی را نیز داماد وی(آقای کریمیجهرمی) خواند تا این احتمال تقویت شود که بناست مرجعیت در این خانواده نیز موروثی اما از طریق دامادها ادامه پیدا کند. ازاینرو، باید منتظر بود و دید که آیا شخصیت اخلاقی و منزوی آقای کریمیجهرمی در سلک مفتیان و صاحبان رساله درمیآید یا او همچنان اخلاق و انزوا را ترجیح میدهد؟
🔸هرچند هنوز بدن آیتالله دفن نشده و فضای رسمی برای چنین حرفهایی آماده نیست ولی باید گوش سپرد که آیا همان روند سال ۷۲ ادامه پیدا کرده و تریبونهای ختم آیتالله صافی بهصراحت تکلیف مقلدان(بخوانید: دستگاه مرجعیت) را روشن میکنند یا داستان جور دیگری ادامه پیدا میکند؟
🔸همچنین گفتنی است که پس فوت مرحوم آیتالله فاضل لنکرانی، هنگام نماز میت وصیت مرحوم خوانده شد و از جمله نکات قابل توجه در این وصیت، اعلان اجتهاد "محمدجواد" فرزند آیتالله بود.
🔸این اعلان اجتهاد کافی بود تا دفتر مرجعیتیِ مرحوم آیتالله فاضل همچنان باز مانده و به فعالیت مرسوم ادامه دهد. باز ماندن دفتر مرجعیتیِ مرحوم و پرداخت ادامهدارِ شهریه وی، واکنش شدید آیتالله مکارم شیرازی را در پی داشت و همانجا تکلیف اموال شرعی نزدِ خودش را مشخص کرده و اعلام کرد که پس از من(مکارم شیرازی) همه دفاتر باید بسته شود. البته شاید آیتالله مکارم پس از آن سخنان درصدد دلجویی از محمدجواد فاضل لنکرانی برآمد یا برآید.
🔍 بفرمایید حوزه بی سانسور 👇
http://eitaa.com/joinchat/3188588570C9bbcc22cf4
🎯 اعتراض کمتر دیده شدهی «اعرافی» به بیانیه مجمعین
🔸در شرایطی که بیشتر حواسها به اظهارات یک فیلمنامهنویس و واکنشها به آن است، این بخش از موضعگیری «علیرضا اعرافی» در نماز جمعه این هفته قم کمتر مورد توجه قرار گرفت؛ آنجا که گفت: «برخی از کسانی که مدعی امام هستند و در انقلاب سوابقی دارند، سخنان نادرستی گفتهاند و مواضع غلطی ابراز کردهاند که دلها را آزرده کرده است. کسانی که در برابر غرب ترسیدهاند و حالت انفعال به آنها دست داده است و از مسیر پاک انقلاب دور شدهاند، این سخنان را گفتهاند و باید از این ملت بزرگ و عظیم عذرخواهی کنند».
🔸به نظر میرسد که این بخش از سخنان مدیر حوزه، به بیانیه مشترک مجمع روحانیون مبارز و مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم اشاره دارد که همزمان با دهه فجر منتشر شد.
🔸در بیانیه مجمعین ضمن اعتراض به کمرنگ شدن جمهوریت در نظام جمهوری اسلامی، راهبردهای مدیریت جامعه در ایران به ویژه در سه دهه اخیر مورد انتقاد قرار گرفته و اعلام کرده که جامعه ما با بحرانهای بزرگی در عرصههای مختلف روبرو است.
🔍 بفرمایید حوزه بی سانسور 👇
http://eitaa.com/joinchat/3188588570C9bbcc22cf4
حوزه بی سانسور
🎯 مستند "سیستانی" منتشر شد
🔸سید عمار نقشوانی(نخجوانی) متولد نجف و بزرگ شده آمریکا و انگلیس است و در سال ۲۰۱۴ میلادی به عنوان یکی از ۵۰۰ مسلمان تاثیرگذار در دنیا مطرح و انتخاب شد. وی که با سخنرانیها و فعالیتهای رسانهایاش به زبان انگلیسی شناخته میشود، شنبه ۱۹ فوریه مطابق با ۳۰ اسفند مستندی با عنوان "سیستانی" در کانال یوتیوباش منتشر کرده که طی دو روز ۵۰ هزار بار دیده شده است. نقشوانی در این مستند یک ساعته که برای مخاطب انگلیسیزبان تولید شده، مراحل زندگی آیتالله سیستانی را تشریح میکند.
🔸در این مستند با کسی که در جریان بازداشت آیتالله در زمان صدام با وی همراه بوده، مصاحبه اختصاصی انجام شده و مصاحبه شونده(سیدعلی خلخالی) از احوالات آیتالله در مدت بازداشت میگوید و اینکه بعثیها شرط آزادی را مصاحبه تلویزیونی و اعلام دخالت ایران در انتفاضه شعبانیه عنوان میکنند. آقای سیستانی هم در مقابل میگوید که به دو شرط حاضر به همراهی میشود. یکی از شروط این است که اسم ایران را نیاورد، چون بستگاناش در ایران هستند و نمیخواهد برای آنها دردسر ایجاد کند. بالاخره مصاحبه انجام نمیشود.
🔸نقشوانی در این مستند به مخاطبان انگلیسی زباناش بهصراحت القا میکند که اصلاح "فتوا" و "آیتالله" دو بار در رسانهها مطرح شد، یکبار در ماجرای "سلمان رشدی" و دیگر بار در سال ۲۰۱۴ و پس از اقدامات داعش در عراق و فتوای جهاد آیتالله سیستانی.
🔸در بخش دیگر این مستند صدای سیدجواد شهرستانی شنیده میشود و مستندساز که به تازگی به ایران سفر کرده بوده، در دیدار با دامادِ آیتالله در جریان حواشی دیدار پاپ با مرجعیت قرار میگیرد.
🔸شهرستانی به مستندساز میگوید که پاپ شرط کرده بود که برای دیدار با آیتالله باید صندلی مخصوصاش را بیاورد ولی آقای سیستانی نمیپذیرد و اینکه بعد از این دیدار، مسیحیان دیگری از جمله ماکرون(رئیسجمهور فرانسه) نیز درخواست دیدار با مرجعیت را داشتهاند که به علت شرایط کرونایی و ... پذیرفته نشده است.
🔸در بخش پایانی این مستند نیز با یکی از اعضای کلیسای کاتولیک مصاحبه میشود که هرچند سخنان وی کاملا مطابق با تفسیر اطرافیان آیتالله از دیدار وی با پاپ نیست ولی نکات قابل توجهی در سخنان این کشیش وجود دارد. از جمله اینکه گویا کلیسای کاتولیک هنوز از حوزویان نجف که اجازه ندادند پاپ وارد حرم شود، دلخور بوده و این برخورد را فراموش نکردهاست. برخورد زشتی که در نجف خبرساز شد ولی خبر آن به ایران نرسید.
🔍 بفرمایید حوزه بی سانسور 👇
http://eitaa.com/joinchat/3188588570C9bbcc22cf4
🎯 سیاست قطعی آقای مدیر!
🔸«عبدالکریم بهجتپور» که بیش از ۴ سال از مدیریت او بر حوزههای خواهران کشور میگذرد، گفته است: «واگذاری #همه_امور به بانوان از سیاستهای قطعی اوست» او اما در خبری که در تارنمای حوزه علمیه خواهران منتشر شده نگفته که دقیقا چه اقداماتی در راستای این سیاست انجام داده است؟
🔸به عنوان یک مخاطب از این سیاست قطعی آقای مدیر تقدیر میکنیم و بیتردید اقدامات مهمی برای تحقق آن داشتهاند اما بر اساس دادههای موجود، در چند سال اخیر شاهد روند انتصاب خانمها برای مدیریتهای استانی حوزه خواهران نبودهایم و تنها خانم حسینی واعظ در استان گلستان در سال ۹۷ به این سمت منصوب شد و این روند، ادامه نیاقت و عقبه مدیریتی خانم حسینی نیز به نوعی به دوره «محمودرضا جمشیدی» یعنی مدیر سابق حوزههای خواهران کشور برمیگشت.
🔸چندی قبل هم معاون علمی و فرهنگی حوزه خواهران کشور که یک خانم بود، جای خود را به یک آقا داد و در برخی جابهجاییها مانند معاونت آموزش، امور حوزهها و چند جای دیگر، «بهجتپور» ترجیح داد که انتصابات جدید را هم صرفا در حلقه آقایان داشته باشد.
🔸البته ممکن است انتصابات مدیریتی دیگری در حوزه خواهران و ویژه بانوان داشتهایم که از نظرها دور مانده و طبعا توضیحات رسانهای حوزه خواهران میتواند راهگشا باشد.
🔸راستی شاید یک سیاست قطعی دیگر هم برای حوزه خواهران لازم باشد؛ آن هم بازنگری در طراحی سایت، جایگاه عکس در اخبار و چند نکته ریز رسانهای دیگر😊 بالاخره برای همین ۱۷ نفری هم که آمدهاند خبر را مشاهده کنند، جایگاه قائل شویم خوب است.
@hozebisansor
حوزه بی سانسور
🎯 آیا باز هم مرجعیت موروثی میشود؟ 🔸پس از فوت مرحوم آیتالله گلپایگانی نماز میت را داماد بر بدن ابو
🎯 بالاخره تریبونها به صدا درآمدند
🔸همانگونه که پیشبینی میشد، صفحه مجازیِ آقای کریمیجهرمی در جدیدترین داستانکهایش (استوریها) بیش از پیش تکلیفِ مقلدان(😉)مرحوم آیتالله صافی را مشخص کرد.
🔸البته شنیدههای "حوزه بی سانسور" از تدابیرِ بهروزتری برای حفظِ میراثِ مرجعیت در برخی از بیوتِ دیگر حکایت دارد.
🔍 بفرمایید حوزه بی سانسور 👇
http://eitaa.com/joinchat/3188588570C9bbcc22cf4
🎯 خبرگزاری حوزه در میان پوشش خبری حرفدرمانیها، همایشهای بیپایان، رفت و آمدها، رشتهسازیها و مؤسسهبازیها، اگر فرصتی پیدا کند، از معتبرترین کتابهای شیعه، معتبرترین اذکار و احادیث و حکایات را نقل میکند تا مخاطبان، بیش از پیش با عمق پژوهش در حوزه آشنا شوند.
🔍 بفرمایید حوزه بی سانسور 👇
http://eitaa.com/joinchat/3188588570C9bbcc22cf4
🎯 آیا امیرالحاج ایران به حج امسال میرسد؟
🔸شنیده شده، برخى موانع در عزیمت «سید عبدالفتاح نواب» امیرالحاج ایران به عربستان و شرکت در موسم حج امسال وجود دارد و طرف عربستانی، به دلیل اينکه وی در مرز سن ۶۵ سالگی است يا دليل اعلان نشده ديگرى، برای او ویزا صادر نکرده است.
🔸اگر این مشکل در روزهای پیشرو حل نشود، احتمالا یکی از اعضای هیئت علمی بعثه رهبر انقلاب، مانند «سید هاشم حسینی بوشهری» یا افراد دیگری، به عنوان نماینده سرپرست زائران ایرانی عازم سرزمین وحی شوند.
🔍 بفرمایید حوزه بی سانسور 👇
http://eitaa.com/joinchat/3188588570C9bbcc22cf4
🎯 شیخ محمد سند پنجشنبه را ابتدای ماه ذیالحجه اعلام کرد. اعلام آغاز و پایان ماههای قمری با چنین ادبیاتی، در راستای تلاشها برای تثبیت مرجعیت وی در فضای حوزه نجف تفسیر میشود، تلاشهایی که در سالهای اخیر افزایش یافته است. البته گویا تاثیرگذاران حوزه نجف با افکار و مرجعیت سند موافق نیستند.
🔍 بفرمایید حوزه بی سانسور👇
http://eitaa.com/joinchat/3188588570C9bbcc22cf4
حوزه بی سانسور
🎯 وقتی سیدعلی میلانی و محمدتقی سبحانی مُچ میاندازند
🔸صفحه مجازی "سیدعلی میلانی" تغییرات جدید در هیئت مدیره "بنیاد امامت" را با انتشار تصویر پیوست رسانهای کرده است. در این تصویر که روزنامه رسمی کشور است، میلانی مدیرعامل بنیاد عنوان شده و نامی از محمدتقی سبحانی حتی بهعنوان عضو هیئت مدیره نیست.
🔸از طرف دیگر، محمدتقی سبحانی نشست خبری "گزارشهای بینالمللی امامت" برگزار میکند و صفحه مجازیاش از وی بهعنوان مدیرعامل بنیاد امامت نام میبرد.
🔸ماجرا از آنجایی آغاز میشود که چند سال پیش محمدتقی سبحانی موفق میشود بهطریقی بنیاد امامت را از دست میلانی خارج کند، حتی مطابق برخی شنیدهها مانع ورود خودروی وی به بنیاد شده و خودش مدیرعامل میشود. از آن وقت تا کنون جدال بر سر اداره بنیاد ادامه داشته است.
🔸میلانی در مرحله آیتالله "العظمی" شدن است و سبحانی هنوز "آیتالله" نشده و گویا تلاشهایی برای آیتالله کردن وی آغاز شده است. هر دو نیز به بنیاد امامت نیاز دارند.
🔸به لحاظ فکری نیز بهشهادت آثار مکتوب اندکی که به قلم شخص سبحانی وجود دارد یا زیر نظر وی نوشته شده و نیز بهشهادت برخی از اعضای بنیاد، سبحانی روتوش شده و امروزی شده میلانی است، از این رو، نشست خبری امامت برگزار میکند و به دنبال تبلیغات و کارهای بینالمللی است. البته گویا میلانی به دنبال مرجعیت فقهی است ولی سبحانی در اینباره اقدام خاصی نکرده و گویا جای دیگری را نشانه گرفته است.
🔸باید دید جدال بر سر "امامت" به کجا میرسد و "حامیان و مشهدنشینان" به کدام یک برای خواباندن مچ دیگری کمک میکنند؟ آیا سبحانی میتواند با کمک حامیاناش بنیاد امامت را پس بگیرد یا مجبور میشود در شهرهای دیگر تابلوی "مؤسسه معارف اهلبیت علیهمالسلام" را جایگزین "بنیاد امامت" کند.
🔍 بفرمایید حوزه بی سانسور 👇
http://eitaa.com/joinchat/3188588570C9bbcc22cf4
💥آیتالله سیدکاظم حائری از مرجعیت استعفا داد
🔸امروز اول ماه صفر آیتالله سیدکاظم حائری در پیامی اعلام کرد به علت بیماری و ضعفِ جسمی و کهولت برای پیگیری امور مرجعیت توانایی لازم را ندارد و از این سِمَت کنارهگیری میکند. ایشان همچنین همه وکالتهای شرعی خودش را نیز باطل اعلام کرده و گفته که هیچ یک از نمایندگاناش حق ندارند، به نام وی وجوه شرعی را بگیرند.
#بماند_برای_تاریخ
🔍 بفرمایید حوزه بی سانسور👇
http://eitaa.com/joinchat/3188588570C9bbcc22cf4
🎯 سیدمقتدی صدر کنارهگیری از مرجعیت و پیام آیتالله سیدکاظم حائری را تلویحا خطدهی ایران به آیتالله برای خالی کردن جریان صدر از عقبه مرجعیتی عنوان کرده و گفته است هیچگاه جریان صدر وابسته و وامدار آقای حائری نبوده و این جریان از برکات پدرش آیتالله سیدمحمد صدر است. وی در ادامه #مجددا اعتزال و کنارهگیری سیاسی خودش را اعلام کرده و گفته است که فقط مقبره و موزه پدرش باز میماند و تمام مؤسسات تابعه بسته میشود. وی گفته اگر از دنیا رفتم یا کشته شدم، برایام دعا کنید و فاتحه بخوانید.
🔍 بفرمایید حوزه بی سانسور 👇
http://eitaa.com/joinchat/3188588570C9bbcc22cf4
🎯 آیا انحصار مناصب ارشد حوزوی در معممها شکسته شده است؟
🔸در روزهای اخیر، مسعود معینیپور که چند ماهی از اتمام مدیریتاش بر شبکه چهار سیما گذشته بود، به عنوان معاون رسانه دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم معرفی شد.
🔸البته او سالها در بخشهای مختلفِ دفتر تبلیغات مانند مجله پگاه، مرکز پژوهشهای خاص و همینطور دانشگاه باقرالعلوم حضور داشته و بهنوعی به خانه خود بازگشته است اما بعد از حضور جناب خالقی به عنوان یکی از معاونتهای اصلی حوزه خواهران در سالهای دور، شاید این نخستین بار در سالهای اخیر است که یک طلبهی غیرمعمم به عنوان معاون در یکی از معاونتهای اصلی در نهاد عالی حوزوی منصوب میشود، زیرا در شرایط کنونی عمده نهادهای عالی حوزوی اصرار دارند که اصلیترین مناصب را صرفا در چرخه معممها منحصر کنند و نهایتا معاونت اداریمالی و مانندِ آن در اختیار مُکلاها بوده است.
🔸این نوشته در مقام مخالفت با بهکارگیری طلبههای غیرمعمم در شئون مدیریتی نهادهای حوزوی و یا دفاع از آن نیست اما این واقعیت را صرفا روایت میکند که زیست اجتماعی بسیاری از فضلای درسخوان و متخصص حوزوی در حال پوست انداختن است و این واقعیت را نمیتوان نادیده گرفت.
🔸به عبارتِ شفافتر در حال حاضر بسیاری از فضلای حوزوی، تلبس دائم ندارند و از سویی به دلیل انحصار جایگاههای مدیریتی حوزوی در معممها، عملا تعدادی از ایشان که از تخصص و استعداد بالایی برخوردارند جذب جاهای دیگر میشوند.
🔸برخی معتقدند که عموم طلبهها، فرزندان و سرمایههای حوزه هستند و چنانچه دانش، مهارت، تجربه یا تخصص خاصی دارند، شایسته است که از ایشان در مناصب مدیریتی استفاده شود اما برخی مدیران ارشد حوزوی، طلبههای غیرمعمم را اساسا فاقد هویت صنفی دانسته و گاه طعنه و کنایه نیز روانه آنها میکنند که انتصاب اخیر در دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم نشان داد حداقل بخشی از مدیران این نهادها به گونه دیگری میاندیشند. حال میتوان منتظر ماند و دید که با توجه به زیست جدید حوزویان، انحصار جایگاههای حوزوی در معممین شکسته خواهد شد یا خیر؟
🔍 بفرمایید حوزه بی سانسور 👇
http://eitaa.com/joinchat/3188588570C9bbcc22cf4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 برخی از زنان لبنانی در بیروت نسبت به آنچه سرکوب زنان و آزادی در ایران میدانند، تجمعی اعتراضی برگزار کردهاند. "عباس یزبک" هم که یکی از معممین لبنانی مخالف ج.ا.ا و حزبالله است، در این مراسم شرکت کرده ولی مورد اعتراض همین جماعت قرار میگیرد که چرا در این مراسم شرکت کرده و در هر صورت، او با این لباساش نماینده تفکری است که در ایران زنان را سرکوب میکند. معترضان شعار میدهند که وی از تجمعشان خارج شود و آنجا نماند.
🔍 بفرمایید حوزه بی سانسور 👇
http://eitaa.com/joinchat/3188588570C9bbcc22cf4
حوزه بی سانسور
🎯 یکی از مراجع احتمالی نجف درس خارجاش را آغاز کرد
⬛️ ضمن عرض تسلیت شهادت زائران حرم احمدبنموسی علیهما السلام بهدست عناصر داعش
#ایران_تسلیت
🔸سهشنبه هفتهای که گذشت(۲۸ربیعالاول) "سیدمنیر الخباز" اولین جلسه درس خارجاش را در مَدرسی نزدیک منزل آیتالله سیستانی آغاز کرد. الخباز از علمای قطیف عربستان و از شاگردان و مقرران آیتالله سیستانی است. علاقه و اعتماد آیتالله به شاگردش بهقدری است که حتی برخی بیانیههایی که بهنام استاد منتشر شده، به قلم شاگرد نوشته شده و با زبان وی خوانده شده است.
🔸الخباز سابقا عضو هیئت استفتای مرحوم میرزا جواد تبریزی بود و پس از فوت مرحوم تبریزی عضو هیئت استفتای دفتر آقای سیستانی شد. با این حال، روحیه استقلالی او باعث شد، جزو دفتریان و حاشیه آیتالله محسوب نشود.
🔸چند سال پیش برخی اندیشکدههای غربی پیشبینی کرده بودند، در سالهای آینده از نجف و قم تمرکززدایی شده و شاهد بروز مراجع تقلید محلی خواهیم بود. یکی از مصادیق هم این بود که الخباز پس از آیتالله سیستانی مرجع شیعیان تقلید شیعیان منطقه شرقیه عربستان و ساکن آنجا میشود. اما الخباز که تا پیش از کرونا در قم کرسی درس خارج داشت، چندی است که در نجف بهسر میبرد و حالا در آنجا درس خارجاش را آغاز کرده است.
🔸گویا پس از فوت آیتالله سیدسعید حکیم که کوچکتر از آیتالله سیستانی بود، جریان سنتی حوزه نجف با وضعیتی غیر قابل انتظار روبهرو شده است. راهاندازی "بیرونی" شیخ باقر ایروانی و انتقال درس خارج الخباز به نجف نیز احتمالا تدبیری است که برای این وضعیت غیر منتظره اندیشیده شده است.
🔸بههرصورت، الخباز نسبت به برخی دیگر از نامزدهای مرجعیت سنتی اقبال بیشتری دارد، زیرا وی در کشورهای خلیج معروفتر بوده و با توده مردم مرتبط است. البته نامه تشکری که الخباز برای ملک سلمان و فرزندش بابت فراهم کردن امکان بازگشت طلاب عربستانی به کشورشان در ابتدای فراگیری کرونا نوشت، مورد اعتراض برخی قرار گرفت و نشانهای از گرایشهای فکری وی است.
🔍 بفرمایید حوزه بی سانسور 👇
http://eitaa.com/joinchat/3188588570C9bbcc22cf4
🎯 روایت مهاجرانی از درس خارج "امید آینده نجف و جهان تشیع"
🔻سید عطاالله مهاجرانی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد دیروز شنبه ۶ اسفند در یادداشتی با عنوان "تاملّی درباره سفر به عراق" در روزنامه اعتماد نوشته است:
🔸تمام ماه رجب را در عراق بودم. مقرم نجف اشرف بود و در دهم و بیستم و سیام ماه رجب به كربلا و کاظمین مشرف شدم. سفر یک ماهه، مطابق رویه و سابقهام با تامّل و نوشتن یادداشت همراه بود. به چند نکته مهم اشاره میکنم:
🔸یکم: زیارت عتبات در عراق، میبایست یا شایسته است، یکی از مهترین سفرهای عمرمان باشد. من هم نخستین بار بود به عراق میرفتم. ما در زندگی معنوی خویش به زمان یا گوهر زمان نیاز داریم تا در باره خودمان بیندیشیم. به تعبیر قرآن مجید: «به کجا میروید!؟» و میرویم. فرصت دمزدن در فضای نجف و تامل درباره نهج البلاغه، من به جای تكرار دعاها، تمرکزم بر نهج البلاغه بود. بدیهی است که خواندن و تامّل درباره نهجالبلاغه در فضای صحن حرم امیرمؤمنان طراوت دیگری دارد.
🔸دوم: در نجف، صبحها بعد از نماز و زیارت در حرم، به درس آیتالله ایروانی میرفتم. از ساعت ۷ تا ۸ صبح. نیم ساعت اول خارج فقه و نیم ساعت دوم، خارج اصول. به نظرم ایشان در شیوه تدریس، دقتهای سنجیده و معماری شده، ادبيات بحث، صمیمت در ارتباط با شاگردان و مستمعان، کم نظیرند. یکی از امیدهای بزرگ آینده حوزه علمیه نجف و جهان شیعه. به نظام طلاب دروس خارج فقه و اصول، اگر گذارشان به نجف افتاد حتما درس آیتالله ایروانی را بییند و شرکت کنند و تامل کنند، بدیهی است که در نجف دروس متعدد خارج فقه و اصول برگزار میشود، از جمله درس آیتالله سیدمحمدرضا سیستانی، فرزند مرجع اعلا آیتالله سیدعلی سیستانی که: «جهانی است بنشسته در گوشهای.» من در فرصت یکماه در نجف فقط درس آیتالله ایروانی شرکت کردم. بسیار مغتنم بود.
🔸سوم: فضای زیارت نجف و نیز كربلا و کاظمین و سامرّا، فرصتی است برای اشنایی بیشتر با هموطنانمان که از گوشه و کنار و متن کشور در قالب کاروان های کوچک به عراق میآیند. موسیقی لهجه مشهدی و یزدی و اصفهانی و خوزستانی و … انصافا شنیدنی و مغتنم بود. من در هر نماز با افراد کنار دستام سر صحبت را باز میکردم. از کدام ولایتاند، چه میکنند؟ زندگی چگونه میگذرد؟ صفا و صمیمیت و سادگی و نیز دقت و عمقی که در سخنان هموطنانمان دیده میشد، بسیار دلپسند و مغتنم بود. شما با یک ایران کوچک روبرو هستید و میتوانید تصویری از مردم ایران داشته باشید. این تصوير با تصوير فضای مجازی و شوهای براندازان به کلی متفاوت است! ...
🔍 بفرمایید حوزه بی سانسور 👇
http://eitaa.com/joinchat/3188588570C9bbcc22cf4
🎯 تجدیدنظرطلبی در مبانی فقهی به مراجع عظام رسیده است
🔸چند سال پیش آیتالله اسحاق فیاض فتوا داد سنّ تکلیف دختران ۱۳ سالگی است. همچنین فتوا داد زنان میتوانند قضاوت کنند و رئیسجمهور و مرجع تقلید شوند. حالا هم آیتالله جوادی آملی فتوا داده زنان میتوانند قضاوت کنند و مرجع تقلید شوند.
🔸هرچند برخی از فتوای آیتالله جوادی کمی برآشفته شدهاند اما جوانترها شاید ندانند وقتی آیات صانعی و جنّاتی و صادقیتهرانی و ... همین فتوای سنّ تکلیف دختران و جواز قضاوت زنان یا مانند آن را دادند، چه رگ گردنهایی که بیرون نزد و چه شمشیرهایی که برای راست کردن این اعوجاج از نیام بیرون نیامد!
🔸فتوای آیات فیاض و جوادی آملی گوشهای فقهی از تجدیدنظرطلبیهایی است که در سطح مراجع علنی شده و سالها و دهههای آینده ابعاد تازهتری پیدا میکند. اجمالا اینکه دوران قیّم مآبی فکریفقهی رو به پایان است. نوبت به تاریخ و عقاید هم خواهد رسید و تجدیدنظرطلبی علنی در این امور سهم طبقه مراجع عظام😊 آینده است. البته کسانی که نظر یا نظراتی متفاوت دارند، عجله نکنند، مراقب آقایان x و y و ... باشند، پیشبینیهای هواشناسی را بهدقت در نظر بگیرند و #هزینه و #فایده را بسنجند.
🔸کوتاه سخن اینکه "ما خفي أعظم".
🔍بفرمایید حوزه بی سانسور 👇
http://eitaa.com/joinchat/3188588570C9bbcc22cf4
حوزه بی سانسور
🎯 چرا ج.ا.ا مجبور شد به راستمذهبی باج دهد؟
🔸بهحتم شنیدهاید انقلاب را طالقانی و بهشتی و باهنر و مفتح و خامنهای و مطهری بهثمر نشاندند اما امروز عمامه بهسرهای چَرندگوی دیگری بهجای آنها بر منبر نشستهاند!
🔸ماجرا اینجاست که بله، چپِمذهبی تریبوندار انقلاب بود و امام هم که پیش از انقلاب در برخی مقولات مانند مسئله وحدت اسلامی و امتگرایی به راستِمذهبی گرایش داشت اما بهعلت گرایشهای عرفانی از آنها فاصله میگرفت و هرچه بهپایان عمرش نزدیک میشد، زاویهاش با راستِمذهبی تُندتر میشد و بهعلت شخصیت خاص او کسی در علن جرأت نداشت ندای "وا اسلاما" سر دهد.
🔸پس از امام و با فقدان بسیاری از شخصیتهای قابلاعتنای جریان چپمذهبی، از آنجایی که راستمذهبی صحنه را از قدرت ساحرانه امام خالی میدید، وارد صحنه شد و حکومتی هم که بهنام دین و مذهب تشکیل شده بود باید قشریها و ظاهراندیشان و دلقپوشان کوتاهفکر را با خود همراه میکرد تا در غوغای غوغاسالاران مذهبی مشروعیتاش را از دست ندهد. اینگونه بود که x و y به جای بهشتیها و طالقانیها بر منبر وعظ و سیاست نشستند و میراثدار انقلاب شدند و بیوت و اشخاصی که با امام خمینی میانهای نداشتند انقلابی شدند و حکمتِ قرآن و درایتِ روایت جای خود را بهجای خواب و خرافه داد.
🔸آیتالله خامنهای نیز که از ابتدا در چپمذهبی دستهبندی میشد تا جایی که او را وهابیزده خطاب میکردند، در چنین فضایی درصدد جمع سالم میان طرفها بود اما غوغای راستمذهبی و سودای چپمذهبی با واقعیتها همخوان نبود و در برخی موارد اجازه جمع را نمیداد. با اینحال، هرچند برخی از دوستان و شاگردان دیروز آقای خامنهای در سیاست از او فاصله گرفتند اما معتقدند او با آنها قرابت مذهبیِ بیشتری دارد.
🔸در این سه دهه، راستِمذهبی فربهتر شده و همهجوره از امکانات دین و حکومت برخوردار بودهاست اما واقعیتهای دنیا بهسمت و سویی دیگر رفته است. ازاینرو، در آینده راستمذهبی میان حکومت و آنچه بهعنوان دین و مذهب عرضه میکند، فقط میتواند یکی را انتخاب کند، زیرا امروز فقط پسرها و مادرها نیستند که بهقول شریعتی میگویند: "پدر! مادر! ما متهمیم"، بلکه امروز حتی پدرها و مادرها هم میگویند: ما متهمیم.
🔸خلاصه اینکه اگر یکباره ورق برنگردد و اوضاع همینگونه کجدارومریز ادامه پیدا کند، ج.ا.ا در دهههای آینده و با نبود نگاهی که چپمذهبی را درک کرده و با راستمذهبی تعامل میکند، با چالش تضاد آشکار و حادّ میان این دو طیف روبهرو خواهد شد و اینجا دیگر بیشازپیش بیخاصیتی ابزارهای پوسیده قلعوقمع راستمذهبی آشکار میشود.
📍پینوشت؛ در همین ماجرای فلسطین، از ابتدا و چند دهه قبل، چپمذهبی آرمان فلسطین را در جامعه ایران فریاد زد اما راستمذهبی هنوز هم اگر حمایت صریح رهبری از حماس نبود، ترجیح میداد از مقاومت فلسطین نامی نَبَرد و حداکثر همه چیز را بهنام حزبالله لبنان تمام کرده یا در نهایت، اشارهای به جهاد اسلامی کند.
🔍 بفرمایید حوزه بی سانسور 👇
http://eitaa.com/joinchat/3188588570C9bbcc22cf4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎯 میترسم زمانی برسد که بین سیدمحمد خاتمی و سیداحمد خاتمی فقط ۳ تا تیر چراغ برق برای اعدام وجود داشته باشد! 😊
🔍 بفرمایید حوزه بی سانسور 👇
http://eitaa.com/joinchat/3188588570C9bbcc22cf4