eitaa logo
طلاب و فضلای خراسان شمالی
209 دنبال‌کننده
577 عکس
125 ویدیو
40 فایل
اطلاع رسانی امور حوزه و طلاب خراسان شمالی اطلاع رسانی امور مجمع طلاب خراسان شمالی در قم ارتباط @Mojtaba_arhami @Mahdi0987654321
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 سکولاریسم فرهنگی و رسالت ما یادداشت دکتر تقی صادقی | قسمت اول یکی از مهم ترین چالش های راهبردی پیش روی حاکمیت فرهنگی پی جویی از فرآیند دگرگونی تدریجی (استحاله) راهبردها، سیاست‌ها و رویکردهای فرهنگی است.مقطع ارزیابی این روند نقطه آغازین شکل گیری انقلاب اسلامی ایران تا روزگار حاضر است. به نظر می رسد همگام با تغییر رویکرد و ماهیت سیاست های اقتصادی به نفع لیبرالیسم، کارگزاران فرهنگی برخی دولت ها نیز سیاست سکولاریسم فرهنگی را در پیش گرفتند. سکولاریسم در لایه های ماهوی آن تعارضی آشتی ناپذیر با سیاست گذاری فرهنگ دینی دارد؛ اما در لایه بیرونی و اجتماعی خود ظاهری آشتی جویانه به خود می گیرد به گونه ای که به ظاهر راه را برای فعلان عرصه فرهنگ دینی باز می گذارد و با تفسیرهای نادرست از هویت فرهنگ دینی آن را به نهادی در کنار سایر نهادها تقلیل داده و همانگونه که به نهادها و مظاهر فرهنگ غیر دینی مجال پویایی و فعالیت می دهد از نهادهای دینی همانند مسجد و حسینیه و بنیادها و موسسه های انقلابی و دینی حمایت می کند. از این رو در مشاهده رویدادهای فرهنگی با تناقض های بزرگ و باورنکردنی رو به رو هستیم که در یک زمان یک دستگاه فرهنگی چند رویداد فرهنگی متناقض را با هم مدیریت و هدایت کرده و می تواند در برابر هر نگاهی خود را موجه جلوه دهد و خود را در مقام صلح کل و پناهگاه همگان تثبیت کند که عینا همان نقش پلورالیسم را بر عهده دارد. 👈ادامه در پیام بعدی👇 •┈┈••✾••┈┈• 🌐کانال طلاب و فضلای خراسان شمالی @hozeh_nkh
البته تعاریف و نوع نگاه به مفاهیمی از قبیل فرهنگ و هنر و رسانه دینی نیاز به تبیین دارد که به مجالی دیگر واگذار می شود اما به اشاره باید گفت و گذشت که هرگز مقصود از فرهنگ و هنر و رسانه دینی افتادن در دام خطای اسلام صرفا مناسکی نیست که از قضا می تواند سویه دیگری از کارکرد مشترک سکولاریسم با اسلام آمریکایی در تقابل با اسلام ناب محمدی باشد. پذیرش این سیاست و تمکین در برابر ابزارهای آن ناهنجاری های بسیاری را پیش آورده است که جز با بازخوانی مبانی و مفاهیم و سیاست ها و رویکردها و شفافیت و اقناع افکار عمومی و فرهنگ سازی مسیر نادرست رفته را نمی توان به سامان آورد. در برابر این استحاله راهبردی چند موضع اتخاذ شده است: ۱. پذیرش ساده انگارانه این رویکرد و همراهی با آن که نامش را می توان استحاله ناخودآگاه نهاد ۲. انفعال و عزلت و ناامیدی از سیاست های فرهنگی ۳. نهادسازی های موازی با قطع امید از جایگاه رسمی دولت در عرصه فرهنگ و هنر و رسانه که اگرچه این موضع منجر به روشن ماندن چراغ فرهنگ و هنر انقلاب گردید؛ اما عملا به برجسته سازی تمایزها و تقسیم بندی فعالان این عرصه به دو قطب متمایز شد که خود داستانی غم انگیز دارد و دهها آسیب و پیامد ناگوار دیگر که قابل بیان است و بماند برای فرصتی دیگر. شاید مهم ترین آسیب وارد شده، تحقق سکولاریسم فرهنگی در واقع میدان باشد که حتی سندهای رنگارنگ فرهنگی با ادبیات دینی هم نتوانسته اند مرهمی بر این درد مزمن باشند. این آسیب زمانی دیدنی تر خواهد شد که مقایسه ای ساده با تکیه بر تجربه های متواتر و در نسبت میان زیر ساخت ها با توفیق ها در دهه اول انقلاب با دوره های بعد صورت گیرد. روح متمایز حاکم بر فرهنگ و هنر و رسانه آن روزگاران، مردمی بودن آن به تمام معنا است. کسانی که در سن و سال بنده و یا بزرگتر از حقیر هستند تصدیق می کنند که نسبت عرش تا فرش میان زیرساخت ها و توفیق های آن روزگار در مقایسه با دوره های پس آن وجود دارد؛ به واقع سازندگان و حاملان و ناظران و توصیف کنندگان میدانی فرهنگ انقلاب یکایک مردم بودند و به تناسب نظام مسائل با دست و مشارکت مردم نهادسازی می شد و روح حاکم بر آنها اسلام ناب محمدی بود. در آن سیاست فرهنگی نه تنها مسجد در تراز انقلاب اسلامی و الگوگرفته از مسجد نبوی بود و به معنای واقعی کارخانه انسان سازی تعطیل ناپذیر بود و نیازهای واقعی نیروی انسانی همه اقتضائات انقلاب را برآورده می کرد بلکه دستگاههایی را که به ظاهر غیرفرهنگی ترین سازمان ها می نمودند به نمادی از مسجد و فرهنگ دینی تبدیل می کرد؛ اما دردمندانه باید گفت که با تحقق سکولاریسم فرهنگی امروز شاهد مساجد و حسینیه ها و هیئت های سکولار در شمار بسیار هستیم. شاید نماد ونمود تحقق سکولاریسم فرهنگی را در عدم درهم آمیختگی نظام مسائل مردم با جامعه فرهنگ و هنر و رسانه بتوان دید، امروز غالب هنر و رسانه ما چشم و زبان بصیر و گویای دردهای مردم در پیوند با گفتمان انقلاب اسلامی نیست بلکه بسیاری از مسائل بخش های هنر و رسانه بیانگر دردهای کاذب قشر و طایفه ای خاص و اشرافی است که هیچ پیوندی با دردها و دغدغه های جامعه اخلاق مدار و دین محور ایرانی ندارد. از این رو کم رونق ترین بخش های اقتصادی نیز حوزه اقتصاد فرهنگ است چه آنکه بر بستر نیازهای حقیقی مردم و مبتنی بر ارزشهای جمعه و تمدن ایرانی اسلامی حرکت نمی کند و در چنین فضایی رسانه و هنر که می توانند پیشقراول فرهنگ سازی و درمان دردها باشد کارآیی خود را از دست می‌دهد. اما چه باید کرد؟ پاسخ به این سوال سهل و ممتنع است؛ سهل است چون مبانی و گفتمان و الگوهای موفق هنوز درخشنده پیش رو هستند و با بازگشت به آنها و روحیه و اقدامی جهادی و گذر از هواهای نفسانی فردی و سازمانی و به شرط اخلاص من حیث لایحتسب توفیق ها فرا خواهند رسید و ممتنع است چون سیاست ها و رویکردها و نیروهای مسبب وضع موجود و ساختارهای مزاحم و نظام بروکراتیک به سختی در برابر تغییر مقاومت خواهند کردو مهم تر این که نیازمند جهاد تبیین در عرصه تفهیم و تفاهم هستیم و باید حکیمان فرهنگ و هنر و رسانه انقلاب اسلامی همانند شهید آوینی پا به میدان بگذارند. در این مجال کوتاه تنها به بخش هایی از راهبرد و سیاست ها و برنامه اقدام ممکن و آغازگر تحول اشاره می شود. (پایان قسمت اول) ✍ دکتر تقی صادقی •┈┈••✾••┈┈• 🌐کانال طلاب و فضلای خراسان شمالی @hozeh_nkh
38.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 علامه حسن زاده آملی 💧 موضوع: 💧 سختی جان دادن کسی 70 یا 80 یا 90 سال هر کاری دوست داشت انجام بدهد، بعد انتظار هم داشته باشد راحت جان بدهد اصلا صاف جنگ با خدا،اعلام مخالفت باخدا،با نظام هستی...اینقدر بی حیا ! 🌱پس در آمد پوستین رنگین شده 🌱کین منم طاووس علیین شده 💠موسسه پژوهشی امام علی علیه‌السلام 🆔 @Imam_Ali_11
🔰 نشست هیات اندیشه‌ورز طلاب و فضلای خراسان‌شمالی در قم هیات اندیشه‌ورز طلاب و فضلای خراسان‌شمالی در قم با حضور نماینده محترم ولی‌فقیه در استان و برخی مسئولین فرهنگی استانی در قم روز شنبه ۲۳دی‌ماه ۱۴۰۲ برگزار گردید و پیرامون مسائل مهم فرهنگی، تبلیغی بحث گفتگو گردید. •┈┈••✾••┈┈• 🌐کانال طلاب و فضلای خراسان شمالی @hozeh_nkh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 کلمات الهی ▪️ وجود مبارك امام هادی (سلام الله علیه) فرمود: اگر كسی باشد، سوانح روزگار را خوب تحمل می‌ كند... هیچ چیز او را خوشحال نمی ‌كند و هیچ چیز او را نگران نمی ‌كند، چون در هر دو حال است و هیچ چیز نشانه فخر نیست! آیت الله جوادی آملی شهادت امام هادی علیه السلام تسلیت باد. •┈┈••✾••┈┈• 🌐کانال طلاب و فضلای خراسان شمالی @hozeh_nkh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📢 رهبر انقلاب: ماه رجب ماه مبارکی است/ شایسته‌ترین عمل در ماه رجب استغفار است/ همه ما به استغفار احتیاج داریم ✏️ رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور: حقاً و انصافاً ماه رجب ماه مبارکی است. رحمت الهی در سرتاسر این ماه در اختیار آحاد مردمی است که دلهایشان متذکر به یاد پروردگار باشد. ✏️ شایسته‌ترین عملی که انسان در این ماه انجام میدهد استغفار است. واقعاً همه‌ی ما احتیاج داریم به اینکه استغفار کنیم. به خدای متعال پناه ببریم. ✏️ مغفرت الهی بزرگترین نعمتی است که در دنیا و آخرت خدای متعال به یک انسان عنایت میکند. حتی اولیاء الهی، حتی پیغمبر خدا از مغفرت الهی بی‌نیاز نیستند. لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِن ذَنبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ. ✏️ این مغفرت به خاطر آن است که احدی نمیتواند حق اطاعت و عبادت پروردگار به جای بیاورد. هیچ کس نیست که بتواند حق عبادت پروردگار را، حق بندگی را، آن طور که شایسته‌ی اوست به جا بیاورد. هر چه مجاهدت هم بکند نمیتواند. احتیاج داریم به استغفار. همه‌مان باید استغفار کنیم.۱۴۰۲/۱۰/۲۶ •┈┈••✾••┈┈• 🌐کانال طلاب و فضلای خراسان شمالی @hozeh_nkh
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 مرور بخش‌هایی از بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور: ✏️ همه دنیا قبول دارند مردم غزه مظلوم و پیروزند ✏️ ملت یمن و دولت انصارالله انصافاً کار بزرگی انجام دادند، کار آنها مصداق جهاد فی سبیل‌الله است ✏️ حضور در انتخابات صرفاً تکلیف نیست حق مردم است ✏️ دلسوز مردم بودن و محبت ورزیدن به مردم یکی از بایدهای امامت جمعه است ✏️ رسیدن به هدف‌های اسلامی جز با حضور مردم امکان پذیر نیست ✏️ شایسته‌ترین عمل در ماه رجب استغفار است، همه ما به استغفار احتیاج داریم 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
هدایت شده از KHAMENEI.IR
هدایت شده از KHAMENEI.IR
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰کار سخت اینکه انسان مطالعه کند، درس بدهد، یک عدۀ شاگرد از او استفاده کنند؛ کار خوبی است اما از جمله کارهای آسانی است. در کنار این، کارهای سختی هم وجود دارد. من توصیه نمی‌کنم درسها را تعطیل کنند، مدرّسین درس نگویند و طلبه‌ها را محروم بگذارند!نه، این هم کارِ لازمی است اما از کارهای سخت غفلت نباید کرد! 🔍نگاه کنیم، ببینیم امروز ابزار دشمن برای تغییر باورها چیست؟ این، یکی از کارهای مهم است. 🔺برویم سراغ اینکه در مقابل ابزار دشمن، چه ابزار سختِ او، چه ابزارِ نرم او، برای تغییر باورها، ما چکار می‌توانیم انجام بدهیم؟ 📍این کار سخت را همه موظفند انجام بدهند. انجام دادنش هم به این نیست که ما بگوییم یا یک کتابی بنویسیم مثلاً در باب ولایت فقیه یا در باب لزوم جهاد؛ اینها آن کارهای آسان است. کار سخت این است که: شیوۀ دشمن را بشناسیم، حیله‌های او را بفهمیم، راه‌های نفوذ دشمن را پیدا کنیم. امروز در کشور چند میلیون دانشجو داریم، علاوه بر دانشجویانی که در کشورهای اسلامی هستند، همۀ اینها مشتاق‌اند حرف درستی را از یک جایی بشنوند! از اسلام، یک تعریف درستی، یک بیان درستی را بشنوند. ❓این کار، کار کیست؟ چه کسی باید این کارها را بکند؟ جناب عمّار اکتفاء به این کارهای معمولی و عادی و آسان نمی‌کرد، نگاه می‌کرد اگر می‌دید جمع بین کار آسان و سخت ممکن است، هر دو را انجام می‌داد، اما اگر می‌دید که ناگزیر باید یکی را انتخاب بکند، او سخت‌ترین را انتخاب می‌کرد. 🔖این، شد ضابطه، شد درس، معیار، این‌گونه باید حرکت کرد. 📌 درس خارج فقه ۱۳۹۵/۰۱/۲۲ •┈┈••✾••┈┈• 🌐کانال طلاب و فضلای خراسان شمالی @hozeh_nkh
🔔 ثبت‌نام رشته تربیت مبلغ معلم به‌ صورت نیمه‌حضوری ◽️مدیر مرکز تربیت‌معلم مبلغ حوزه‌های علمیه گفت: باتوجه‌به اهمیت علم‌آموزی و تقویت علمی و مهارتی طلبه معلمان سراسر کشور، ثبت‌نام پذیرش نیمه‌حضوری رشته تربیت مبلغ معلم در سه گرایش ۱. دبیری ۲. آموزگاری ۳. امور تربیتی (پرورشی) از نیم‌سال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ از طریق سایت سنجش و پذیرش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه از تاریخ ۲۵/۱۰/۱۴۰۲ آغاز و تا ۲۸/۱۰/۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت. 🔸 اهداف طرح ۱. ارتباط علمی عاطفی و هویتی بین حوزه علمیه و طلاب و روحانیون شاغل ۲. فراهم نمودن امکان تداوم تحصیل ۳. ارتقای سطح علمی ۴. ایجاد امکان آموزش‌های تکمیلی و مستمر برای طلاب و روحانیون شاغل در آموزش‌وپرورش 🔸 شرایط پذیرش ۱. اتمام سطح ۲ حوزه ۲. موفقیت در مصاحبه علمی و مهارتی ۳. شاغل رسمی، پیمانی در آموزش و پرورش و مبلغ امین خارج از قم 🔸 مزایای طرح ۱. اعطای مدرک رسمی سطح ۳ توسط مرکز مدیریت حوزه علمیه قم ۲. اولویت تحصیل در مقاطع بالاتر ۳. بهره‌مندی از اساتید مجرب و موفق در تعلیم‌وتربیت و بهره‌مندی از کارگاه‌های مهارتی (کلاس‌داری و مدیریت فرهنگی مدارس) ◽️علاقه‌مندان جهت ثبت‌نام به آدرس اینترنتی http://reg.ismc.ir/rules/۳۴۹ مراجعه کنند. علاوه بر این برای اطلاعات بیشتر از ساعت ۸ الی ۱۲با شماره ۰۲۵۳۲۹۴۰۷۵۴ تماس حاصل نمایند. جهت ثبت نام، کسب اطلاعات بیشتر: https://hawzahnews.com/xcDGt •┈┈••✾••┈┈• 🌐کانال طلاب و فضلای خراسان شمالی @hozeh_nkh
قرائت زیبای روحانی عزیز هم استانی حجت الاسلام و المسلمین محمدی در محضر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در جلسه دیدار با ائمه جمعه کشور ۱۴۰۲/۱۰/۲۶ •┈┈••✾••┈┈• 🌐کانال طلاب و فضلای خراسان شمالی @hozeh_nkh
🔰 محدودۀ تردد در محل اقامت ده روز 🔸 سؤال بعد از تمام شدن اقامت ده روز در یک محل، آیا می توان به مقدار کمتر از مسافت شرعی به اطراف آنجا بدون محدودیت رفت و آمد کنیم و همچنان نماز، کامل بوده و روزه، صحیح باشد، (مثل اینکه چند روز کامل به یکی از روستاها برویم و دوباره به محل اقامت برگردیم و همین طور ادامه یابد تا زمانی که در آن محل اقامت داریم)؟ ✅ جواب اشکال ندارد و تا زمانی که کمتر از مسافت شرعی بروید، نماز، کامل بوده و روزه، صحیح است. •┈┈••✾••┈┈• 🌐کانال طلاب و فضلای خراسان شمالی @hozeh_nkh
🔰ویژه‌نامه انتخاب امیدبخش دارای چهار بخش است: ✅بخش روش‌های تبلیغ انتخاباتی ✅بخش محتوای تبلیغ در انتخابات ✅بخش پاسخ به شبهات ✅بخش احکام هدف آن است که مبلّغان گرامی با استفاده از روش‌های مطلوب و متناسب با فضای انتخابات و ارائه محتوای غنی، مخاطبان خود را برای حضور گسترده در پای صندوق‌های رأی تشویق کنند. جهت دانلود رایگان فایل ویژه‌نامه فایل زیر را دانلود نمایید👇👇👇
ویژه نامه انتخابات با همکاری نهادهای حوزوی . انتخاب امید بخش .pdf
6.5M
چهار مرکز محتوایی حوزوی یعنی «مرکز پژوهش‌های تبلیغ حوزه»، «گروه تولید محتوای فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم»، «اداره راهبری محتوای تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی» و «مرکز مطالعات و پاسخ به شبهات حوزه» در اقدامی هماهنگ تلاش کردند در راستای منویات رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای حفظه الله تعالی مبنی بر تأمین محتوا و روش برای مبلّغان، ویژه‌نامه‌ای برای انتخابات پیش رو با عنوان «انتخاب امیدبخش» تهیه نمایند. این ویژه‌نامه که در چند شماره تولید و منتشر خواهد شد می‌تواند دست مبلّغان محترم را در سراسر کشور برای پاسخگویی به شبهات و باز کردن گره‌های ذهنی مردم غنی نماید. •┈┈••✾••┈┈• 🌐کانال طلاب و فضلای خراسان شمالی @hozeh_nkh
❇️ لیلة الرغائب شب رغبت هاست نه آرزوها! 🔹 اميدواريم در ليلةالرغائب رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد. هم از قهر و جلال خدا راهب باشيم، هم به مِهر و جمال خدا راغب باشيم؛ رغبت يعنی ميل نه آرزو... 🔹ليلةالرغائب به معنای شب آرزوها نيست بلکه شب رغبت‌ها و گرايش‌ها و مجذوب‌شدن‌هاست لذا آن انجذاب و گرایش و میل و شوق را می ‌گویند رغبت، در برابر رهبت. 🔹خدای سبحان جنّاتی دارد كه ما را به آنها ترغيب كرده و برای روح ما هم بهشتی دارد كه ما را به آن هم ترغيب كرده است. 🔹 در قرآن کریم آمده که مردان باتقوا یک بهشتي دارند ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِيْ مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ که جنت جسم و بدن است، و يك بهشت ديگری هست كه آن برای روح ماست و اين را با واو عطف بيان نكرده، ﴿فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ آن جنّت برای روح و جان ماست كه نزد خدا قرار بگيريم! 🔹اوساط اهل ايمان، رغبتشان در ليلةالرغائب به [جنت جسمانی] است و اوحدی از اهل ايمان گذشته از اينكه آن بهشت را طالب هستند [جنت روحانی] را هم مورد رغبت و ميل و گرايش و انجذاب خود قرار می‌دهند. 🔹 درباره چنين گروهي گفته می‌شود: ﴿وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ﴾ هم جنّت بدن است هم جنّت جان است هم لذّت روح است هم لذّت تن است كه ـ ان‌شاءالله ـ در ليلةالرغائب به اين رغبت‌ها بار ‌يابيم. آیت الله جوادی آملی •┈┈••✾••┈┈• 🌐کانال طلاب و فضلای خراسان شمالی @hozeh_nkh