eitaa logo
سامانه پاسخگویی و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان
160 دنبال‌کننده
27 عکس
0 ویدیو
0 فایل
✅اهداف کانال: 📌نشر پرسش های ادبی ارسالی به سایت حوزه علمیه خراسان: 1️⃣سامانه اساتید/ سامانه پرسش علمی 2️⃣سامانه طلاب/ پورتال آموزش/ سامانه پرسش علمی 📌نشر پرسش های «سامانه پاسخگویی به مسائل ادبی مدرسه عالی نواب» ☎️ 05132251423 🗳ارسال پرسش: 🆔 @sepenta110
مشاهده در ایتا
دانلود
📊 شماره 2️⃣2️⃣ 🔖 درباره 📦 تحلیل نحوی «أَفَتُراکَ معذبی بنارک بعد توحیدک » چیست؟ تری مجهول و کاف هم آمده است! 🔆 «بسم الله الرحمن الرحیم» 🔑اهم وجوه ترکیبی در عبارت مورد اشاره، عبارت است: 1️⃣در عبارت مورد سؤال می توان«أتری» را فعل مجهول سماعی به معنای «أتظنّ» دانست که مفعول اوّل آن «کاف» و مفعول دوّم آن «معذّبی» باشد. 2️⃣وجه ترکیبی دیگر آنکه این جمله در اصل اینگونه بوده است: «أیری أحدٌ ایّاک معذّبی بنارک» که «ایاک» مفعول اوّل و «معذبی» مفعول دوّم بوده و پس از مجهول نمودن، «أتری معذبی بنارک» گردیده و سپس کاف حرف خطاب از باب تأکید(قول عکبری) بدان متصل گردیده است. (این بنابر قول افرادی همانند ابو علی فارسی است که قائل به توسعه در الحاق کاف خطاب هستند). 3️⃣وجه دیگر اینکه، می تواند اصل فعل سه مفعولي از باب افعال باشد: « أ يُرِي تعذّبي إيّاك إيّاك معذّبي بنارك ». ترجمه: « آيا عذاب شدن من به تو چنين بنمايد كه تو عذابگر من با آتشت هستی!؟ ». با حذف فاعل يعني تعذّبی مفعول اول يعني اياك اول؛ نائب فاعل شده و دو مفعول ديگر باقي است. ترجمه: « آيا چنين نشان داده شوي كه تو عذابگر من با آتشت هستي»؟! توضيح : اين دور از شان توست كه حاضر شوي به عنوان شكنجه گر بنده خود در عالم شناخته شوي! موفّق باشید. 🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است! 🔏«سامانه پاسخگويي و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔@hozehkhLiteraryquestions110
📊 شماره 3️⃣2️⃣ 🔖 درباره 📦آیا فعل مجهول (مثلاً «کُسِرَ») با فعل دارای معنای مطاوعه آن (مثلاً «انکسر») فرق معنایی دارد؟ لطفاً در این باره توضیح دهید؟ 🔆 «بسم الله الرحمن الرحیم» 🔑با سلام و احترام! برای دریافت پاسخ خود، تصویری که به پیوست ارسال می شود را مطالعه فرمایید! موفق باشید. 🗂کد منبع: 83277 🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است! 🔏«سامانه پاسخگويي و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔@hozehkhLiteraryquestions110
🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است! 🔏«سامانه پاسخگويي و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔@hozehkhLiteraryquestions110
🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است! 🔏«سامانه پاسخگويي و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔@hozehkhLiteraryquestions110
🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است! 🔏«سامانه پاسخگويي و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔@hozehkhLiteraryquestions110
🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است! 🔏«سامانه پاسخگويي و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔@hozehkhLiteraryquestions110
📊 شماره 4️⃣2️⃣ 🔖 درباره 📦 با سلام خدمت شما. برخی معتقدند برای یادگیری علم بلاغت باید مطول خوانده شود! برخی نیز می گویند، لازم است دو کتاب بلاغی جرجانی (دلائل الاعجاز و اسرار البلاغة) خوانده شود! عده ای نیز کتاب اسالیب المعانی و البیان و البدیع را توصیه می کنند! نظر شما در این باره چیست؟ 🔆 «بسم الله الرحمن الرحیم» 🔑با سلام و احترام! از نظر تحلیل، کتاب دلایل الاعجاز و اسرار البلاغه، از نظر تحلیل وجامعیت و روشمندی کتاب مطول و از نظر جامعیت و تعدد شاهد مثال، کتاب «اسالیب المعانی و البیان و البدیع» توصیه می شود! 🔷اما توجه به دو نکته لازم است : 1️⃣اگر رویکرد مساله محور باشد به اقتضاء از هرسه خوانده می شود. 2️⃣خواندن بدون همراهی استاد مسلط موجب ایجاد روند فرسایشی و نقص درفهم وغرض علم بلاغت خواهد بود! موفق باشید! 🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است! 🔏«سامانه پاسخگويي و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔@hozehkhLiteraryquestions110
📊 شماره 5️⃣2️⃣ 🔖 درباره 📦فرق معنایی دو واژه «نعمت» و «نعیم» در قرآن کریم چیست؟ آیا می توان این دو واژه را به یک معنا دانست و در ترجمه آنها فرقی لحاظ ننمود؟ 🔆 «بسم الله الرحمن الرحیم» 🔑 برای دریافت پاسخ خود، تصویری که به پیوست ارسال می شود را مطالعه فرمایید! موفق باشید. 🗂کد منبع: 58759 🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است! 🔏«سامانه پاسخگويي و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔@hozehkhLiteraryquestions110
📊 شماره 6️⃣2️⃣ 🔖 درباره 📦 آیا معنای واژه «خوف» و «خشیت» تفاوتی دارد؟ 🔆 «بسم الله الرحمن الرحیم» 🔑 برای دریافت پاسخ خود، تصویری که به پیوست ارسال می شود را مطالعه فرمایید! موفق باشید. 🗂کد منبع: 10987 🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است! 🔏«سامانه پاسخگويي و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔@hozehkhLiteraryquestions110
📊 شماره 7️⃣2️⃣ 🔖 درباره 📦 بسیاری از ترجمه های قرآن کریم، دو واژه «حلف» و «یمین» و همچنین مشتقات آن دو را یکسان ترجمه نموده اند! آیا می توان ادعا نمود که این دواژه با یکدیگر مترادف هستند؟ 🔆 «بسم الله الرحمن الرحیم» 🔑 برای دریافت پاسخ خود، تصویری که به پیوست ارسال می شود را مطالعه فرمایید! موفق باشید. 🗂کد منبع: 39867 🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است! 🔏«سامانه پاسخگويي و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔@hozehkhLiteraryquestions110
📊 شماره 8️⃣2️⃣ 🔖 درباره 📦در بلاغت گفته شده: کلام بلیغ یا کلام فصیح، باید مورد پسند ذوق سلیم واقع شود! ذوق سلیم چیست و چه خصوصیاتی دارد؟ 🔆 «بسم الله الرحمن الرحیم» 🔑 برای دریافت پاسخ خود، تصویری که به پیوست ارسال می شود را مطالعه فرمایید! موفق باشید. 🗂کد منبع: 29869 🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است! 🔏«سامانه پاسخگويي و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔@hozehkhLiteraryquestions110
📊 شماره 9️⃣2️⃣ 🔖 درباره 📦داشتن ذوق ادبی یا ذوق سلیم، به چه میزان برای درک ظرافت های بیانی قرآن کریم لازم است؟ آیا درک اعجاز بلاغی قرآن مشروط به کسب یا داشتن ذوق سلیم است؟ و کسی که این درک را ندارد، از آن محروم خواهد بود؟ 🔆 «بسم الله الرحمن الرحیم» 🔑 برای دریافت پاسخ خود، تصویری که به پیوست ارسال می شود را مطالعه فرمایید! موفق باشید. 🗂کد منبع: 19287 🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است! 🔏«سامانه پاسخگويي و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔@hozehkhLiteraryquestions110