eitaa logo
حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان کرمان
465 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
389 ویدیو
218 فایل
آرمان ما تحقـق دانشگاه اسـلامی است. ارتباط با ادمین: حاج آقای معین زاده @ya_mola_madad سرکار خانم سعید @SraSaeid صفحه حوزه در اینستاگرام: hozekerman
مشاهده در ایتا
دانلود
رهبر عزیز: هرکس دعای عرفه را تا آخر با توجه به معنایش بخواند متحول می‌شود. 💌 @hozekerman
🔆 عید سعید قربان مبارک باد. ✅ حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 📝 از خدا می خواهیم که عیدی ما را در اعیاد شریفۀ اسلام و ایمان، موفقیت به عزم راسخِ ثابتِ دائم بر ترک معصیت قرار بدهد، که مفتاح(کلید) سعادت دنیویه و اُخرویه است! 📚 به سوی محبوب، ص ٣۵ 💌 @hozekerman
قال الامام الجواد علیه السلام: مَا مِنْ عَمَلٍ أَفْضَلَ يَوْمَ النَّحْرِ مِنْ دَمٍ مَسْفُوكٍ أَوْ مَشْيٍ فِي بِرِّ الْوَالِدَيْنِ أَوْ ذِي رَحِمٍ قَاطِعٍ يَأْخُذُ عَلَيْهِ بِالْفَضْلِ وَ يَبْدَؤُهُ بِالسَّلَامِ أَوْ رَجُلٍ أَطْعَمَ مِنْ صَالِحِ نُسُكِهِ وَ دَعَا إِلَي بَقِيَّتِهَا جِيرَانَهُ مِنَ الْيَتَامَي وَ أَهْلِ الْمَسْكَنَةِ وَ الْمَمْلُوكِ وَ تَعَاهَدَ الْأُسَرَاء. امام جواد عليه السلام می فرمایند : در روز عید قربان‏ چیزی با فضیلت‏ تر از این موارد نیست: قربانی‏ کردن؛ یا تلاش در جهت نیکی به پدر و مادر یا خویشاوندی که قطع رحم کرده تا به او چیزی ببخشد و آغاز سلام کند؛ یا کسی که از قربانیش به دیگران اطعام کند و بقیه آن را به همسایگان یتیم و مسکین بدهد و از اسیران دلجویی کند. خصال، جلد1، ص: 298 💌 @hozekerman
قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم: أیُّها النّاسُ هَذا یَومُ الْعَجِّ وإنَّ الْعَجَّ الدُّعاءُ فِیهِ، فَعَجُّوا إلَى اللهِ تَعالَى. رسول خدا صلي الله عليه واله می فرمایند : ای مردم، امروز روز ناله زدن است و ناله، دعا کردن در این روز است، پس به سوی خدای متعال شیون کنید. O people, today is the day of moaning and moaning entails in praying; therefore groan towards God (in this day). کتاب نوادر، صفحه 198 💌 @hozekerman
باسمه تعالی آزمون مجددجهاداکبر2 ۱- به فرموده‌ی امام علی علیه السلام بزرگترین نعمت خدا و بزرگترین محنت و رنج چیست؟ ۲- به فرموده‌ی پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله وسلم اگر کسی مالی برای صدقه ندارد، چه صدقه بدهد؟ ۳- هرگاه آدمی بمیرد، فرشتگان گویند:..........؟ و مردم گویند:...........؟ ۴- امام صادق علیه السلام در جواب یکی از اصحابشان که عرض کرد: «آقاجان! انفاق می‌کنم اما عوض نمی‌بینم»، چه فرمودند؟ ۵- مواسات مطلوب، از منظر امام باقر علیه السلام چیست؟ ۶- با ارزش تر از انفاق مال، انفاق چه چیزی است؟ ۷- «یقظه» چیست؟ ۸- «جذبه» چیست؟ ۹- پنج اثر از اثرات یقظه را نام ببرید. ۱۰- دو راهکار تقویت اراده را فقط نام ببرید. ۱۱- در چه صورت شیطان هیچ کاری نمی‌تواند بکند؟ ۱۲- کسی که وقت برایش دیر می‌گذرد چه مشکلی دارد؟ و راه درمانش چیست؟ ۱۳- ارتباط یقظه و توبه را به طور خلاصه توضیح دهید. ۱۴- شش رکن توبه را نام ببرید. ۱۵- حال انسان در هنگام به جای آوردن قضای واجبات چه حالی باید باشد؟ ۱۶- حقیقت فرائض چیست؟ به عبارت دیگر، اگر خدا یک امری را واجب کرده یعنی چه؟ ۱۷- فایده نوافل چیست؟ ۱۸- بین «ترک واجب» و «انجام حرام» کدامیک بر وجود انسان، تأثیر بدتری دارد؟ ۱۹- طبق روایات، اگر کسی مؤمنی را شماتت کند (سرکوفت بزند)، چه می‌شود؟ ۲۰- یک حدیث درباره پاداش دیدار یکدیگر بیان کنید. ۲۱- چرا امام صادق علیه‌السلام به حسین بن علاء بعد از بازگشتش از سفر حج فرمود مؤمنین را خوار کردی؟ ۲۲- سنت «الحاق» چیست؟ موفق باشید.
باسمه تعالی پاسخهای صحیح آزمون مجدد جهاد اکبر2 ۱- به فرموده‌ی امام علی علیه السلام بزرگترین نعمت خدا و بزرگترین محنت و رنج چیست؟ (ان انفاق هذا المال فی طاعة الله اعظم نعمة و ان انفاقه فی معاصیه اعظم محنة) ۲- به فرموده‌ی پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله وسلم اگر کسی مالی برای صدقه ندارد، چه صدقه بدهد؟ (فان لم یجد احدکم فبکلمة طیبة؛ اگر مالی برای صدقه نیافتید، با خوش سخن گفتن صدقه دهید) ۳- هرگاه آدمی بمیرد، فرشتگان گویند:..........؟ و مردم گویند:...........؟ (چه پیش فرستاد، چه باقی گذاشت) ۴- امام صادق علیه السلام در جواب یکی از اصحابشان که عرض کرد: «آقاجان! انفاق می‌کنم اما عوض نمی‌بینم»، چه فرمودند؟ (آیا خیال می‌کنی خدا خلف وعده می‌کند؟ اگر فردی از شما مال حلال به دست آورد و به حق انفاق کند، هر درهمی که انفاق کند خدا عوضش را می‌دهد) ۵- مواسات مطلوب، از منظر امام باقر علیه السلام چیست؟ (هرگاه فردی از شما نیاز پیدا کند، دستش را در جیب برادرش کند و به اندازه نیازش بردارد) ۶- با ارزش تر از انفاق مال، انفاق چه چیزی است؟ (انفاق دانش) ۷- «یقظه» چیست؟ بیداری از خواب غفلت ص۸۱ ۸- «جذبه» چیست؟ کشش ها و کرشمه های حق که به واسطه آیات قرآن و روایات اهل بیت ایجاد می شود. ص ۸۹ ۹- پنج اثر از اثرات یقظه را نام ببرید. (توجه به نعمتها، توجه به حقیقت وخطرگناه، تعظیم حق، شناخت بهتر نفس اماره، تصدیق وعده و وعید الهی، اغتنام فرصت) ۱۰- دو راهکار تقویت اراده را فقط نام ببرید. (کنترل کردن نفس، به تأخیر انداختن میل نفس {در بحث شناخت بهتر نفس اماره}) ۱۱- در چه صورت شیطان هیچ کاری نمی‌تواند بکند؟ (در صورت رام بودن نفس) ۱۲- کسی که وقت برایش دیر می‌گذرد چه مشکلی دارد؟ و راه درمانش چیست؟ (یکی از علائم کسی است که بیدار نیست. بر خلاف کسی که بیدار است که همه‌اش در ترس است که چرا وقت زود می‌گذرد؟ چرا وقت تمام شد؟ کسی که وقت برایش دیر می‌گذرد نشان می‌دهد که می‌خواهد وقت بگذرد! راه درمان: تفکر در ارزش عمر و یقظه. ابدیت را اگر بر هشتاد سال تقسیم کنند به هر لحظه چقدر می‌رسد؟ هر چه عمر پیش رود بدیهای ما رشد می‌کنند خودمان هم ضعیف‌تر می‌شویم. اگر دیر بجنبیم ریسمانی که از چاه آویزان است را بالا می‌کشند و ته چاه می‌مانیم!) ۱۳- ارتباط یقظه و توبه را به طور خلاصه توضیح دهید. (ص۱۲۰) ۱۴- شش رکن توبه را نام ببرید. (ندامت، عدم بازگشت به معصیت برای همیشه، ادای حقوق دیگران و جبران آنها، قضای فرائض فوت شده، ترس از گناهان گذشته و اصرار در طلب عفو و مغفرت، به جای لذت گناه سختی طاعت را به جان خریدن) ۱۵- حال انسان در حالت قضای واجبات چه حالی باید باشد؟ (شرم و حیا) ۱۶- حقیقت فرائض چیست؟ به عبارت دیگر، اگر خدا یک امری را واجب کرده یعنی چه؟ (یعنی اینکه این حقیقت، برای ذات انسان ضروری است و اگر در این تزلزلی ایجاد بشود ذات انسان متزلزل می‌شود) ۱۷- فایده نوافل چیست؟ (جبران نقص فریضه، قرب نوافل) ۱۸- بین «ترک واجب» و «انجام حرام» کدامیک بر وجود انسان، تأثیر بدتری دارد؟ (انجام حرام) ۱۹- طبق روایات، اگر کسی مؤمنی را شماتت کند (سرکوفت بزند)، چه می‌شود؟ (خودش مبتلا می‌شود) ۲۰- یک حدیث درباره پاداش دیدار یکدیگر بیان کنید. (ص۳۰۵و۳۰۷) ۲۱- چرا امام صادق علیه‌السلام به حسین بن علاء بعد از بازگشتش از سفر حج فرمود مؤمنین را خوار می‌کنی؟ (چون در راه مکه در هر منزلی گوسفندی برای همراهانش می‌کشت و کسانی بودند که می‌خواستند این کار را بکنند ولی توانایی نداشتند) ۲۲- سنت «الحاق» چیست؟ برگرفته از آیه شریفه: الحقنا بهم ذریتهم؛ اینکه دو مومنی که در دنیا یکدیگر را بخاطر خدا دوست داشته اند خداوند در بهشت، آنها را به هم ملحق می کند. و همچنین ذریه بهشتی ها را به آنها ملحق می کند تا در بهشت هم از حضور و جمع خود لذت ببرند.
نمرات آزمون مجدد جهاد اکبر ۲ وارد شد. برای مشاهده به صفحه شخصی خود در سایت Hodat.ir مراجعه فرمایید.
باسمه تعالی 1- چه قشری در جامعه باید پررنگ باشد تا جامعه قوام پیدا کند؟ 2- با توجه به آیه شریفه «لیقوم الناس بالقسط» کار انبیاء چیست؟ توضیح بدهید. 3- در آیه شریفه «مثل الذین ینفقون اموالهم فی سبیل الله کمثل حبة»، «کمثل حبة» به فرد انفاق کننده میخورد یا به مال انفاق شده؟ توضیح دهید. 4- راهکار اسلام برای ریشه ندواندن حس غرور و تکبر و خود را غنی دیدن در هنگام انفاق، و دوری از نگاه تحقیرآمیز به فقیر و منت گذاشتن بر سر او چیست؟ 5- اینکه مرحوم علامه طباطبائی می فرمایند: «نیت ها انتقال می یابند» یعنی چه؟ 6- آیا در کمک به فقیر، جمع بین نگاه «فی سبیل الله» و نیت الهی داشتن، با نگاه تشفی دل و ترحم و ارضای حس نوعدوستی، ممکن است؟ 7- راهکار مرحوم آیت الله بهجت در برخورد با سائل غیرحقیقی چه بود؟ 8- ریای در انفاق و منت گذاشتن در انفاق، هر دو مذمومند. سؤال این است که کدام یک بدترند و چرا؟ 9- «مَنِ سافل» و «من عالی»، و «من فردی» و «من جمعی» را تعریف کنید. 10- مقصود از «حرکت کاروانی» چیست؟ 11- حیثیت اجتماعی ای مهم است که ............. را رشد می دهد. 12- طبق برخی روایات، صدقه سِرّ و صدقه علنی در چه موردی بیان شده است؟
نمرات آزمون مجدد انفاق استاد عابدینی وارد شد. برای مشاهده به صفحه شخصی خود در سایت Hodat.ir مراجعه فرمایید. کسانی که نمره قبلی‌شان بیشتر بوده، نمره جدید ثبت نشده و همان نمره قبلی، بدون تغییر، نگه داشته شده است.
پاسخهای صحیح آزمون مجدد انفاق استاد عابدینی باسمه تعالی 1- چه قشری در جامعه باید پررنگ باشد تا جامعه قوام پیدا کند؟ قشر متوسط 2- با توجه به آیه شریفه «لیقوم الناس بالقسط» کار انبیاء چیست؟ توضیح بدهید. انبیاء باید کاری کنند که خود مردم قیام به قسط کنند. به عبارت دیگر باید مردم را رشد دهند تا خودشان اهل قسط و عدل شوند. 3- در آیه شریفه «مثل الذین ینفقون اموالهم فی سبیل الله کمثل حبة»، «کمثل حبة» به فرد انفاق کننده میخورد یا به مال انفاق شده؟ توضیح دهید. به فرد انفاق کننده. یعنی خود شخص رشد میکند. 4- راهکار اسلام برای ریشه ندواندن حس غرور و تکبر و خود را غنی دیدن در هنگام انفاق، و دوری از نگاه تحقیرآمیز به فقیر و منت گذاشتن بر سر او چیست؟ مال را مال خدا دیدن و در راه او انفاق کردن. اگر نگاه «فی سبیل الله» بیاید، آفات فوق، هیچکدام نمی‌آید. 5- اینکه مرحوم علامه طباطبائی می فرمایند: «نیت ها انتقال می یابند» یعنی چه؟ یعنی طرف مقابل با نگاه به چهره شما می تواند نیت شما را تشخیص دهد. اگر نیتتان از انفاق، ریا و یا منت باشد این نیت سوء به شخص مقابل انتقال می‌یابد و‌ او می‌فهمد و اگر نیتتان فقط خدا باشد هم این نیت را متوجه می‌شود. خلاصه آنکه نیت مثل یک انرژی مثبت یا منفی به شخص مقابل انتقال می‌یابد. 6- آیا در کمک به فقیر، جمع بین نگاه «فی سبیل الله» و نیت الهی داشتن، با نگاه تشفی دل و ترحم و ارضای حس نوعدوستی، ممکن است؟ بله 7- راهکار مرحوم آیت الله بهجت در برخورد با سائل غیرحقیقی چه بود؟ مبالغ اندکی در جیب خود می‌گذاشتند تا به اینگونه سائلها بدهند تا هیچ سائلی را رد نکرده باشند. 8- ریای در انفاق و منت گذاشتن در انفاق، هر دو مذمومند. سؤال این است که کدام یک بدترند و چرا؟ ریا بدتر است. چون ریا در حد کفر است. ریا شرک خفی است و اصل ایمان را نابود میکند. اما منت گذاشتن یا اذیت کردن، اصل عمل را باطل میکنند. 9- «مَنِ سافل» و «من عالی»، و «من فردی» و «من جمعی» را تعریف کنید. منِ سافل همان بدن مادی و من عالی همان روح یا وجود عِلوی انسان است. منِ جمعی یعنی وقتی فرد با نگاه به جامعه به صورت جمعی حرکت میکند و من فردی یعنی وقتی شخص در کنج خلوت خود بخواهد سیر و سلوک کند. 10- مقصود از «حرکت کاروانی» چیست؟ یعنی حرکت به سوی کمال، باید از طریق جامعه و به صورت جمعی صورت گیرد. اسلام، حرکت فردی را توصیه نمی‌کند. هم باید با جمع حرکت کرد و هم به جمع کمک کرد برای حرکت و سیر الی الله. 11- حیثیت اجتماعی ای مهم است که ............. را رشد می دهد. حیثیت فردی 12- طبق برخی روایات، صدقه سِرّ و صدقه علنی در چه مواردی مطرح شده است؟ صدقه سر در صدقات مستحب، و صدقات علنی در صدقات واجب.
لطفاً همه عزیزان پاسخهای صحیح هر دو امتحان را بخوانند. باتشکر
اگر کسی غیر از بزرگوارانی که نامشان در زیر آمده کسی امتحان مجدد داده و اسمش در لیست نیست لطفا به بنده خبر دهد: جهاداکبر2: اقتداری اکبری الله توکلی ایرانمنش بنی اسدی رستگاری رضازاده رضائی سالاری سبزبلوچ ضیایی علینقی فلاحی انفاق: اقتداری ایرانمنش راستین رضازاده سالاری علینقی
کتاب بسیار مفیدی است. هم موضوع جذابی دارد، و هم از اندیشه های فرد عالم، عارف و فیلسوفی است که ارزش کتاب را چندین برابر می کند. این کتابچه پیاده شده صحبتهای حضرت علامه مصباح یزدی حفظه الله است در اولین روزهای کرونا که در صفحه مجازی ایشون ضبط و پیاده سازی شده است. مطالعه این کتابچه را اصلا از دست ندهید. 💌 @hozekerman
1_422322181.pdf
4.57M
📚 💻 نسخه PDF کتابچه «زیبایی شُرور» 🔺️مجموعه سخنرانی و پرسش و پاسخ از محضر آیت‌الله محمد‌تقی‌مصباح‌یزدی درباره چرایی شُرور و بلایا و وظیفه‌ ما؟ 💌 @hozekerman
امام هادی علیه السلام: من هانت علیه نفسه فلا تأمن شرّه. از شرّ کسی که خودش را پست می‌شمرد در امان مباش! 💐💐ولادت حضرتش مبارک💐💐 💌 @hozekerman
روحانی، امروز در جلسه هیئت دولت: به سربازی که در میدان جنگ زخم برداشته طعنه نمی‌زنند. ما در برجام، زخم برداشتیم. پی‌نوشت: سربازی که به خاطر سرپیچی از دستورات مکرر فرمانده، زخم بردارد، مستحق نکوهش است. آقای روحانی، معنای تحریف را هم دارد تحریف می‌کند. 💌 @hozekerman
💐💐مسابقه حفظ چهل حدیث در فضائل حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام با جوایز ارزنده💐💐 💌 @hozekerman
چهل حدیث در شان حضرت علی علیه السلام ١ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: عُنوانُ صَحیفَةِ المُؤمِنِ حُبُّ عَلیِّ بنِ ابی‌طالب علیه‌السلام. سرلوحة پروندة هر مؤمن (در روز قیامت) دوستی و محبت علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام است. (مستدرک حاکم، ج ٣، کنزالعمال، ج ١١، ص ٦١٥) ٢ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: اِنّ علیاً وَلِیُّکُمُ بَعدی. علی(ع) بعد از من مولی و صاحب‌اختیار شما است. (کنزالعمال، ج ١١، ص ٦١٢ ـ الفردوس، ج ٥، ص ٢٩٢) ٣ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: انتَ (یاعلیُّ) مِنّی بِمَنزِلَةِ هارونَ مِن موسی اِلّا اَنَّهُ لانَبیَّ بعدی. منزلت تو (یاعلی) نسبت به من همانند منزلت هارون است نسبت به موسی جز آنكه بعد از من پیامبری نخواهد بود. (سُنن ترمذی، ج ٥، ص ٦٤١ ـ صحیح مسلم، ج ٤، ص ٤٤) ٤ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: سَتکَونُ بَعدی فِتنَةٌ فَاِذا کانَ کذلِکَ فَالْزِموا علیَّ بْنَ اَبی‌طالب. به زودی بعد از من یک فتنه و آزمون سختی خواهد بود شما در آن تنها به علی بن ابی‌طالب تمسّک بجوئید. (اُسدالغابة، ج ٥ ص ٢٨٧ ـ الِإستیعاب ج ٤ـ ص ١٦٩) ٥ـ «پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم» انتَ (یا علیُّ) تُبَیِّنُ لِأُمَّتی مَا اختَلَفوا فیه بَعدی. تو (یاعلی) بعد از من آنچه امّت من در آن اختلاف خواهند داشت برای آنان روشن خواهی ساخت. (تاریخ بغداد، ج ٤، ص ٣٤٨ ـ مستدرک حاکم، ج ٣، ص ١٢٣) ٦ ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: اِنَّ عَلیّاً مِنّی و اَنَا مِنهُ وَ هُوَ وَلیُّ کُلِّ مُؤمنٍ بَعدی. همانا علی از من است و من از علی هستم، هر مؤمنی بعد از من، علی مولی و صاحب‌اختیار او است. (مُسند احمد، ج ٤، ص ٤٣٨ ـ خصائص نسائی، ص ٢٣) ٧ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: اَعلُم اُمتّی مِن بعدی علیُّ بنُ ابی‌ِطالب. بعد از من، اعلم اُمت من علی بن ابی‌طالب(ع) است (کنزل‌العمال، ج ١١، ص ٦١٤) ٨ ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: أقضی أُمّتی عِلیٌّ. بیناترین امّت من در أمر قضاوت علی(ع) است. (الریاض النضرة، ج ٣، ص ١٦٧ ـ ذخائرالعقبی، ص ٨٣ ـ مناقب خوارزمی، ص ٣٩) ٩ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: اَلّلهمَّ أَئْتِنی بِأحَبِّ خَلقِکَ اِلَیکَ یأکُلُ مَعی هذاَالطَّیرَ. فَجاءَ عَلٌّی(ع) فَأَکَلَ مَعَه. (پرنده‌ای بریان در محضر پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله بود. حضرت عرض کرد) بارالها! محبوب‌ترین خلق خود را برسان تا با من هم‌خوراک این پرنده شود. در این هنگام علی علیه‌السلام رسید و از آن پرنده تناول نمود. (این حدیث مشهور بنام «حدیثُ‌الطَّیر» معروف است.) (سنن ترمذی، ج ٥، ص ٦٣٦ ـ مستدرك حاكم، ج ٣، ص ١٣٠ـ١٣٢) ١٠ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: أنا و علیٌّ مِن شَجَرةٍ واحدةٍ وَالنّاسُ مِن أشجارٍ شَتّی. ریشة من و علی از یک درخت است، و دیگر مردم از درختان گوناگون هستند. (مجمع‌الزوائد، ج ٩، ص ١٠٠ ـ کنزالعمال، ج ١١، ص ٦٠٨) ١١ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: اوّلُ مَن صلّی مَعی علیٌّ. اول کسی که با من نماز گزارد علی علیه‌السلام بود. (کنزالعمال، ج ١١، ص ٦١٦ ـ الفردوس، ج ١، ص ٢٧) ١٢ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: إِنّ الملائکةَ صَلّت عَلَیَّ و علی عَلِیٍّ سَبْعَ سِنینَ قَبلَ أَنْ یُسلِمَ بَشَرٌ. هفت سال پیش از آنکه بشری مسلمان شود، فرشتگان بر من و علی صلوات و درود می‌فرستادند. (کنزالعمال، ج ١١، ص ٦١٢ ـ مختصر تاریخ دمشق «ابن‌منظور»، ج ١٧، ص ٣٠٥) ١٣ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: انتَ یا علیُّ بِمَنزِلَةِ الکَعبةِ تُؤتی ولاَتأتی. تو (یاعلی) همانند کعبه‌ای، همه به سوی تو رو می‌آورند (به تو نیازمندند) و تو به سوی کسی رو نمی‌آوری (به کسی نیاز نداری) (اُسدالغابة، ج ٤، ص ٣١) ١٤ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: اَنا مدینةُ العِلم و علیٌّ بابُها فَمَن اَرادَ المَدینَةَ فَلْیَأْتِها مِن بابِها. من شهر علم هستم و علی علیه‌السلام دروازة آن، هر کس که آهنگ شهر کند باید که از دروازه آن وارد شود. (تاریخ بغداد، ج ٤، ص ٣٤٨ ـ مستدرک حاکم، ج ٣، ص ١٢٦) ١٥ ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: لَولاکَ (یا علیُّ) ما عُرِفَ المؤمنونَ مِنْ بعدی. اگر تو (یاعلی) نبودی، مؤمنان بعد از من، از دیگران تمییز داده نمی‌شدند. (کنزالعمال، ج ١٣، ص ١٥٢ ـ الریاض‌النضرة، ج ٣، ص ١٧٣) ١٦ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: مَن اَرادَ أَن یُنْظُرَ اِلی آدَمَ فی عِلمِهِ و الی نوحٍ فی تقواهُ و اِلی ابراهیمَ فی حِلمِهِ و اِلی موسی فی هَیبَتهِ وَ اِلی عیسی فی عبادَتِهِ فَلیَنظُر الی علیِّ بنِ ابی‌طالب. هر کس بخواهد به علم آدم و پارسائی نوح و بردباری ابراهیم و هیبت موسی و عبادت عیسی(ع) نظر کند
باید که به علی بن‌ ابی‌طالب(ع) نظر نماید (مناقب خوارزمی، ص ٥٠) ١٧ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: النَّظَرُ اِلی وَجهِ عَلیٍّ عِبادَةٌ. نگاه کردن به سیمای علی علیه‌السلام عبادت است. (مستدرک حاکم، ج ٣، ص ١٤٢ ـ الریاض النضرة، ج ٣، ص ١٩٧ ـ مناقب ابن مغازلی، ص ٢٠٦) ١٨ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: علیٌّ مِنّی بِمنزِلةِ رَأسی مِن بَدَنی. علی(ع) برای من، هم‌چون سر من است برای پیکر من. (تاریخ بغداد، ج ٧، ص ١٢‌ـ کنزالعمال، ج ١١، ص ٦٠٣) ١٩ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: کنتُ انَا و علیٌّ نوراً بین یَدَیِ اللهِ تعالی قَبل أَن یُخلقَ آدمُ بأَربَعَةِ عَشَرَ اَلفَ عامٍ! من و علی(ع) چهارده هزار سال پیش از خلقت آدم(ع) نوری بودیم که در ساحت قدس خدای متعال به سر می‌بردیم! (الریاض النضرة، ج ٣، ص ١٢٠ ـ میزان الاعتدال، ج ١، ص ٢٣٥) ٢٠ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: مَن کُنتُ مَولاهُ فَعَلِیٌّ مولَاه اَللّهمَّ والِ مَنْ والاه وَ عادِ مَن عاداه. هر کس که من مولا و صاحب‌اختیار او هستم علی نیز مولا و صاحب‌اختیار اوست. بارالها! هر کس که ولایت علی را پذیرفت تو ولی او باش و هر که با او دشمنی كرد تو نیز دشمن او باش. (کنزالعمال، ج ١١، ص ٦٠٩ ـ سنن ترمذی، ج ٥، ص ٦٣٣ ـ مستدرک حاکم، ج ٣، ص ١٠٩) ٢١ ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: هذا (علیٌّ) اَخی وَ وَصِیّی وَ خلیفَتی مِن بَعدی فَاسمَعموا لَهُ و أَطیعوا. این (علی) برادر و جانشین من و خلیفة بعد از من بر شما است. گوش به فرمان او باشید و از وی اطاعت نمائید. (تاریخ طبری، ج ٢، ص ٣٣١ـ ‌الکامل، ج ٢، ص ٦٣ـ شرح ابن‌ابی‌الحدید، ج ١٣، ص ٢١١ـ ‌کنزالعمال، ج ١٣، ص ١٣١ـ معالم التنزیل، ج ٤، ص ٢٧٩) ٢٢ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: إِنَّ هذا (علیّاً) و شیعتَه هُمُ الفائزونَ یَومَ القِیامة. این علی(ع) و شیعیان او هستند که در روز قیامت کامیاب و رستگار خواهند بود. (تفسیرالدر المنثور سورة بیّنه، آیة ٧ ـ‌ الفردوس، ج ٣، ص ٦١ ـ وسیلة المتعبّدین، ج ٥، قسمت ٢، ص ١٧٠) ٢٣ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: لَوِإجتَمَعَ الناسُ عَلی حُبِّ عَلِیّ بنِ ابی‌طالبٍ لَما خَلَقَ اللهُ النارَ! اگر تمام مردم در دوستی و محبت علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام یکدل بودند و وحدت کلمه داشتند خداوند آتش جهنم را هرگز نمی‌آفرید! (مقتل‌الحسین خوارزمی، ج ١، ص ٣٨ ـ الفردوس، ج ٣، ص ٣٧٣) ٢٤ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: یا عائشه! إنَّ هذا (علیّاً) اَحبُّ الرّجالِ اِلَیَّ و أکرَمُهُم عَلیَّ فَاعْرِفی حَقَّهُ وَ اَکرِمی مَثواهُ. عایشه! این (علی) محبوب‌ترین مردان و گرامی‌ترین آنان در نزد من است. تو حقانیت و موقعیّت او را بشناس و مقام و منزلتش را گرامی بدار. (اسدالغابة، ج ٥، ص ٥٤٨ ـ ذخائر العقبی، ج ١، ص ٦٢، الریاض‌النضرة، ج ٣، ص ١١٦) ٢٥ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: یا علی! ما کنتُ أُبـالی مَنْ ماتَ مِن أُمَّتی وَ هُوَ یُبْغِضُکَ ماتَ یَهُودیّاً او نَصرانیّاً! یا علی! هر کس از امّت من تو را دشمن بدارد، دیگر برای من مهم نیست او یهودی خواهد مرد یا مسیحی! (الفردوس، ج ٥، ص ٣١٦ـ مناقب ابن مغازلی، ص ٥٠) ٢٦ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: حُبُّ عَلّیِ بنِ ابی‌طالبٍ یأکُلُ اُلذّنوبَ کما تَأکُلُ النارُ الحَطَبَ. محبت و دوستی علی بن ابی‌طالب (آنچنان) گناهان را نابود می‌کند همانند آتش که (با حرص و وَلَع) هیزم را می‌خورد و نابود می‌نماید. (کنزالعمال، ج ١١، ص ٦٢١ ـ‌ الفردوس، ج ٢، ص ١٤٢ ـ‌ الریاض النضره، ج ٣، ص ١٩٠) ٢٧ ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: علیٌّ مَعَ‌ الحَقِّ وَالحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ وَلَنْ یَفتَرِقا حَتّی یَرِدا عَلیَّ الحَوضَ یَومَ القیامَة. علی با حق است و حق با علی است، این دو هرگز از یکدیگر جدا نمی‌شوند تا در روز قیامت در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند. (تاریخ بغداد، ج ١٤، ص ٣٢١ـ ابن عساکر، ج ٣، ص ١٥٣) ٢٨ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: اذا کانَ یومُ القیامَة وَ نُصِبَ الصِّراطُ عَلی شَفیرِ جَهنّمَ لَم یَجُزْ اِلّا مَن مَعَهُ کِتابُ علیِّ بنِ ابی‌طالب. روزی که قیامت برپا می‌شود و پل صراط بر کنارة جهنم نصب می‌گردد هیچ کس حق عبور از آن را نخواهد داشت مگر اینکه برگة اجازة علی بن ابی‌طالب را به همراه داشته باشد. (مناقب ابن مغازلی، ص ١٤٢ ـ فرائدالسمطین، ج ١، ص ٢٨٩) ٢٩ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: لَوأَنَّ الغِیاضَ أَقلامٌ والبَحْرَ مِدادٌ والجِنَّ حُسّابٌ والإِنسَ كُتّابٌ ما اَحْصَوْا فضائلَ علیِّ بن ابی‌طالب علیه‌السلام! اگر تمام درختان قلم، و دریاها جوهر، و جنیّان حسابگر و آدمیان نویسنده شوند نخواهند توانست فضائل علی بن‌ ابی‌طالب علیه‌السلام ر
ا اِحصا و شمارش نمایند! (تذکرة الخواص سبط ابن الجوزی، ص ١٣ ـ کفایة‌الطالب گنجی شافعی، ص ١٢٤ـ١٢٣) ٣٠ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: ما مَرَرْتُ بسماءٍ اِلّا و أهلُها یُشتاقُون اِلی علیِّ بنِ ابی‌طالب و ما فی‌الجَنَةِ نبیٌّ اِلّا و هو مشتاقٌ الی علیِّ بن ابی‌طالب. (در معراج) از هیچ آسمانی گذر نکردم مگر أهلش را مشتاق دیدار علی بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام دیدم، و در بهشت هیچ پیغمبری نبود مگر اشتیاق دیدار علی بی ابی‌طالب علیه‌السلام را داشت. (الریاض النضرة، ج ٣، ص ١٢٠ ـ ذخائر العقبی، ص ٦٤) ٣١ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: زَیّنوا مجالِسَکُم بِذِکرِ عَلیٍّ. همایش‌ و محافل خود را با ذکر و یاد علی(ع) مُزیّن نمائید. (مناقب ابن مغازلی، ص ٢١١) ٣٢ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: یا علی! إنّ شیعتَکَ عَلی منابِرَ مِن نورٍ مُبیَضَّةً وَجوهُهُم حَوْلی، أَشفَعُ لَهُم وَ یکُوُنونَ فی‌الجّنةِ جیرانی. یا علی! شیعیان تو در قیامت بر فراز منبرهایی از نور و با چهره‌های سفید و درخشان در پیرامون من هستند، آنان را شفاعت می‌کنم و در بهشت در جوار من خواهند بود. (شرح ابن ابی‌الحدید، ج ٩، ص ١٥٨ ـ مجمع‌الزوائد هیثمی، ج ٩، ص ١٣١ ـ ینابیع المودة، ص ٦٣) ٣٣ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: قُسِّمتِ الحِکمةُ عَشَرةَ أجزاءٍ أُعْطِیَ عَلِیٌّ تِسَعةَ أَجزاءٍ وَالنّاسُ جُزءً واحداً وَ هُوَ أعلَمُ بِالعُشِرالباقی! علوم و حکت ده بخش است، به علی(ع) نُه بخش و به دیگر مردم یک بخش عطا شده و علی(ع) در آن یک بخشِ یک دهم نیز از دیگران اعلم و داناتر است! (البدایة و النهایة ابن‌کثیر، ج ٧، ص ٣٦٠ ـ میزان‌الاعتدال ذهبی، ج ١، ص ١٢٤ ـ لسان‌المیزان عسقلانی، ج ١، ص ٢٣٥) ٣٤ـ «مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام»: عَلَّمَنی رَسولُ‌الله صل‌الله علیه و آله اَلفَ بابٍ مِنَ العِلمِ کُلُّ بابٍ یَفتحُ الفَ بابٍ. پیامبر اکرم(ص) هزار باب علم به من آموخت که از هر بابی هزار باب دیگر گشوده می‌گردد. (کنزالعمال، ج ١٣، ص ١١٤ ـ ینابیع المودة، ص ١٤) ٣٥ـ «مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام»: سَلونی قبل أَن تَفقِدونی فَاِنّی لا أُساَلُ عَن شئٍ دونَ العَرشِ الّا أخبرتُ عَنهُ. از من (هرچه بخواهید) بپرسید پیش از آنکه مرا از دست بدهید، هر چه از مادون عرش الهی از من سؤال شود همه را پاسخ می‌دهم. (کنزالعمال، ج ١٣، ص ١٦٥) ٣٦ـ «مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام»: سَلونی قبل أن تَفقِدونی عَنِ عِلمٍ لایعرِِفُهُ جِبرائیل و لامِیکائیل. علومی از من بپرسید که نه جبرائیل آن را می‌داند و نه میکائیل، پیش از آنکه دیگر مرا از دست بدهید. (نزهة‌المجالس صفوری، ج ٢، ص ١٤٤) ٣٧ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: لَو أنَّ السَمواتِ وَالأرضَ وُضِعَت فی کفّة میزانٍ وَ وُضِعَ ایمانُ عَلیٍّ فی کفَّةِ میزانٍ لَرُجِّحَ ایمانُ عَلِیٍّ عَلَی السّموات وَالأرض. اگر آسمان‌ها و زمین را در یک کفة ترازو بگذارند و ایمان علی(ع) را در کفة دیگر، ایمان علی(ع) بر آسمان‌ها و زمین برتری خواهد یافت. (کفایة‌الطالب، گنجی شافعی، ص ٧٧ ـ کنزالعمال، ج ١١، ص ٦١٧) ٣٨ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: ایُّها‌َالناس، اِمتَحِنوا أولادَکُمْ بِحُبّ عَلِیٍّ. فَمَن أَحَبّهُ فَهُو منکُم وَ مَن اَبغَضَهُ فَلَیسَ مِنکُم! ای مردم، بچه‌های خود را به محبّت علی(ع) بیازمائید، هر کس که علی را دوست داشت او فرزند شما (و حلال‌زاده) است و آن کس که او را دشمن داشت او فرزند شما (و حلال‌زاده) نیست! (تاریخ‌ امیرالمؤمنین(ع)، ابن‌عساکر، ص ٢٥٥) ٣٩ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: یا عمّار! اِنْ رَأَیتَ علیاً قَد سَلَکَ وادیاً و سَلَکَ الناسُ وادیاً غیرَهُ فَاسلُکْ مَعَ عَلِیٍّ وَدَعِ الناسَ. عمار! هر وقت دیدی که علی(ع) تنها به راهی می‌رود و همة مردم به راهی دیگر، تو مردم را واگذار و در مسیری برو که علی(ع) می‌رود. (کنزالعمال، ج ١١، ص ٦١٣ ـ تاریخ بغداد، ج ١٣، ص ١٨٧) ٤٠ـ عمربن‌الخطّاب لَولا عَلِیٌّ لَهَلَکَ عُمر! اگر علی نبود، مسلّماً عمر به هلاکت می‌رسید! (الفصول‌المهمة، ابن صباغ مالکی، ص ١٧ـ نورالابصار شبلنجی، ص ٨٨ ـ نظم دررالسمطین سمط١ ص ١٢٩، المناقب ‌الثلاثة بلخی، ص ١٢) 💌 @hozekerman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عید غدیر سه روز است. چرا فقط یک روز جشن می‌گیریم؟ دو ماه عزاداری می‌کنیم ولی حاضر نیستیم سه روز جشن بگیریم؟ بسیار شنیدنی @uknahad
امام کاظم علیه السلام فرمودند: رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ یَدْعُو النَّاسَ إِلَی الْحَقِّ یَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ کَزُبَرِ الْحَدِیدِ لَا تُزِلُّهُمُ الرِّیَاحُ الْعَوَاصِفُ وَ لَا یَمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ وَ لَا یَجْبُنُونَ وَ عَلَی اللَّهِ یَتَوَکَّلُونَ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ. مردی از اهالی قم، مردم را به سوی حق دعوت می کند. گروهی با او هم پیمان می شوند که مانند پاره های آهن هستند، بادهای تند قدم هایشان را نمی لغزاند، از نبرد و دفاع ترسی ندارند و از آن خسته نمی شوند، و توکلشان بر خدا است و عاقبت، از آنِ متقین است. (بحارالأنوار، ج 57، ص ۲۱۵) ولادت حضرت امام کاظم علیه السلام مبارک باد 🌹🌷🌸💐⁦🇮🇷⁩⁦❤️⁩⁦🇮🇷⁩⁦❤️⁩⁦🇮🇷⁩ @uknahad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شعر بسیار زیبای آقای حسین رستمی درباره امام کاظم علیه السلام در محضر مقام معظم رهبری حفظه الله. 💌 @hozekerman
seh daghigheh ta ghiamat eide ghadir.pdf
2.15M
کتاب سه دقیقه در قیامت؛ ویرایش جدید؛ با اضافات؛ نشر آزاد. سفارش اکید می‌کنیم که حتماً این کتابچه را مطالعه فرمایید. 💌 @hozekerman