eitaa logo
خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام
133 دنبال‌کننده
140 عکس
22 ویدیو
6 فایل
خانه‌ای برای آموزش مسائل اسلامی انسان و خانواده پل ارتباطی: @ad_hqe_98 @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">hqe.seyedenafiseh@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
40.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽گزارش تصویری| همایش زینب کبری(س) پرچمدار حقیقت 📆۷شهریورماه۱۴۰۳ 💠روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان ┄┅┅┅═══✼🔘✼═══┅┅┅┄‌ 🔻 کانال ستاد در ایتا https://eitaa.com/setad_ahya_deylam
🟢نشست فعالین فرهنگی شهرستان دیلم با حضور دکتر مرادی 🔹روز گذشته در تاریخ ۶ شهریور۱۴۰۳ نشست فعالین فرهنگی شهرستان دیلم با حضور خانم‌ دکتر‌‌ نفیسه‌مرادی با موضوع فرهنگ‌سازی اسلامی به مثابه مراقبت از دیگری، در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان برگزار شد. در این جلسه فعالین فرهنگی پیرامون چالش‌ها، آسیب‌های‌اجتماعی و معضل‌ها و نیاز‌های فرهنگی شهرستان به گفت و گو و تبادل نظر پرداختند. سپس سرکار خانم دکتر‌ مرادی درخصوص موضوع نشست سخنانی ایراد فرمودند و به سوالات حضار پاسخ دادند. 💠روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان ┄┅┅┅═══✼🔘✼═══┅┅┅┄‌ 🔻 کانال ستاد در ایتا https://eitaa.com/setad_ahya_deylam
📸گزارش تصویری| نشست تخصصی با موضوع بایسته‌های مراقبت دینی از نسل Z ✍این نشست در تاریخ ۶ شهریورماه با حضور سرکار خانم دکتر نفیسه مرادی، در جمع مدیران، مشاوران و معلمان مدارس دخترانه و طلاب شهرستان دیلم در سال اجتماعات اداره آموزش و پرورش برگزار شد. 💠روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان ┄┅┅┅═══✼🔘✼═══┅┅┅┄‌ 🔻 کانال ستاد در ایتا https://eitaa.com/setad_ahya_deylam
33.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸ماه فروماند از جمال محمد 🌸سرو نباشد به اعتدال محمد 🌸قدر فلک را کمال و منزلتی نیست 🌸در نظر قدر با کمال محمد 🌸میلاد سیدالمرسلین، خانم الانبیا، محمد مصطفی تهنیت باد. جا دارد یاد مادر این مولود پربرکت، بانو آمنه علیهاالسلام را گرامی بداریم. بانویی که کمتر از ایشان سخن گفته شده است. مشخصات کلیپ👇 https://eitaa.com/hqe_seyedenafiseh/253
4_6015060015390396934.pdf
6.94M
تازه‌ترین یادداشت دکتر نفیسه مرادی، موسس و مدیر خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیهاالسلام با عنوان جنسیت و تصویرسازی قرآن از انسان منتشر شده در ماهنامه "کوچه" به همت جمعیت خیریه غدیر، صفحات ۴۴ تا ۴۹ https://eitaa.com/hqe_seyedenafiseh
انگاره "حوا"ی عهدینی: زیرساخت تفکرات جهانی به زن ✍️ نفیسه مرادی 🔹در ادیان ابراهیمی آغاز بشر با یک زن و مرد به نام‌های "آدم" و "حوا" است. در عهدین "حوا" زنی است که بعد از آدم و از یکی از دنده‌های او خلق شده است 🔸در تفاسیر عهدین گفته شده این یعنی زن جزئی از مرد است که همیشه باید مطیع و تابع او باشد. پس زن جنس دوم است. 🔹از سوی دیگر حوا نخستین گناه را مرتکب شده است. اوتوسط "مار" فریب داده شده و از میوه ممنوعه می‌خورد. همو آدم را می‌فریبد و ‌باعث می‌شود که وی و همسرش از باغی که در آن ساکن بودند، رانده شده و به زمین هبوط کنند. 🔸پس این تصور در جهان یهودیت و مسیحیت شکل گرفت که زن همیشه برای مرد خطرناک و مایه گمراهی اوست. چرا که او باعث شده بشر با نخستین گناه به دنیا وارد شود. 🔹هر چند با وجود مریم مقدس چهره زن در مسیحیت می‌رفت که بهبود یابد، اما انگاره حوا در عهد عتیق، تصور تازه از زن را به محاق برد. 🔹پس از هبوط، آدم و حوا در زمین تصمیم می‌گیرند توبه کنند. بنابراین آدم به حوا می‌گوید ۲۷ یا ۲۸ روز در رود دجله بماند و خودش نیز چهل روز در رود دیگری وارد می‌شود. 🔹آدم بر این باور بوده با زبانش خدا را معصیت کرده، پس باید بدون سخن گفتن با خدا از طریق ماندن در میان آب رودخانه توبه کنند تا بلکه خداوند آن‌ها را ببخشاید. 🔹اما روز هجدهم و پیش از موعد مقرر شیطان باز بر حوا ظاهر می‌شود و دوباره او را می‌فریید. به او می‌گوید خدا تو را بخشیده و می‌توانی از آب خارج شوی و او از رودخانه بیرون می‌آید. 🔹وقتی آدم متوجه ابن موضوع می‌شود به او می‌گوید که دوباره فریب شیطان را خورده است. 🔸اینجاست که زن به عنوان موجودی ضعیف تلقی می‌شود که به‌راحتی توسط شیطان فریب داده می‌شود. 🔹بعد از مدتی حوا باردار شده و موقع زایمان درد شدیدی بر او عارض می‌شود. هر چه خدا را صدا می‌زند پاسخی دریافت نمی‌کند. 🔹به او می‌فهمانند درد زایمان و درد عادت ماهانه، مجازات الی الابد اوست در برابر اینکه نافرمانی خدا را کرده است. 🔸پس زن الی الابد موجودی در حال مجازات شدن است و همه زنان باید به خاطر گناه مادرشان حوا، مجازات شوند. پیش از خوانش‌های مدرن از متون مقدس عهدین، زن در جهان غرب نماد گناه، جنس دوم بودن، تابع مرد بودن، موجودی ضعیف و ملعبه شیطان و عامل گمراهی مرد بوده و بعضا هست. این تصورات از زن در هنر، ادبیات و فلسفه غرب بازتاب یافته و به جهان دیکته شده است. 🔹 در حالی که در میان بومیان آمریکا، آفریقایی‌ها، چینی‌ها و مردمان شرق آسیا هیچ داستانی برای اولین زن مانند حوا وجود ندارد. 🔹از سوی دیگر انگاره "حوا" در قرآن نیز متفاوت از عهدین است و تصویر دیگری از نخستین زن ارائه می‌دهد. 🔸با این حال آنچه بر جهان سایه انداخته، تصورات غربی از زن است که جنبش‌های فمینیستی در نقد آن شکل گرفته و سعی در بهبود و اصلاح آن دارند. 🔸بنابراین لازم است تا انگاره "حوا" در قرآن به‌درستی تبیین شده و شباهت‌ها و تفاوت‌های آن با نمونه عهدینی مشخص شود. تا به اصلاح ریشه‌ها و باورهای نادرست درباره زن بینجامد. https://eitaa.com/hqe_seyedenafiseh
💢دین ... حوا .... اسطوره💢 نهادهای هراس، خوانشی در گفتمان زنان ✍ نصر حامد ابوزید 🔸تفسیر طبری با تمام اهمیتی که دارد، حاوی روایت‌های بسیاری‌ست که امروزه آن‌ها را در بهترین تعبیر اسطوره و یا حتی باورهای عامیانه و خرافات می‌انگاریم. البته این سخن بدان معنا نیست که این داستان‌ها را مجعول دانسته یا روایت‌کنندگان را به دروغ‌پردازی متهم سازیم. 🔸در واقع این‌گونه روایت‌ها بیانگر پاره‌ای از باورهای مردم در آن دوره‌ی تاریخی هستند؛ باورهایی که حاصل تأثیرگذاری و تأثیرپذیری فکری - فرهنگی میان اسلام و ادیان پیش از اسلام است. 🔸آن‌چنان که می‌دانیم، یهودیانی که اسلام آوردند، میراث لاهوتی یهودی را با باورهای اسلامی آمیختند و حاصل این آمیختگی، به‌وضوح در مراجعه مسلمانان به برادران تازه‌مسلمان‌شده خویش - که برخی یهودی بودند - برای تفسیر بسیاری از داستان‌های قرآن نمایان است. 🔸در آن زمان، تفسیر به تفاصیل و جزئیاتی اهتمام می‌داد که شرح آن‌ها در قرآن نیامده بود؛ به‌ویژه داستان‌های پیامبران و امت‌های پیشین و ابتدای آفرینش که این روش در علم تفسیر به نام "اسرائییات" معروف شد. نکته قابل توجه آن‌که داستان‌هایی که "اهل کتاب" روایت می‌کردند، حاصل اندیشه ژرف فلسفی نبود؛ زيرا آن گروه از اهل کتاب که در شبه جزیره عربستان می‌زیستند، در سطح عقلانیت، تفاوت چندانی با مشرکان و بت‌پرستان نداشتند و آن چنان که ابن خلدون می‌گوید: "بادیه‌نشینانی بودند هم‌چون آنان" صفحات ۲۳ - ۲۴. 🍃🍂🍃🍂🍃 به زودی دوره زن، دین و قدرت: روایتی متفاوت از ابوزید برگزار می‌شود. کانال خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیهاالسلام را دنبال کنید تا از تاریخ ثیت‌نام مطلع شوید. https://eitaa.com/hqe_seyedenafiseh