eitaa logo
خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام
125 دنبال‌کننده
133 عکس
20 ویدیو
3 فایل
خانه‌ای برای آموزش مسائل اسلامی انسان و خانواده پل ارتباطی: @ad_hqe_98 @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">hqe.seyedenafiseh@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
اطلاع رسانی برگزاری درس‌گفتار «زن در تراث دینی» در کانال نویسندگان حوزوی https://eitaa.com/howzavian/6734 🍃🍂🍃 @hqe_seyedenafiseh
بازتاب جلسه اول درس‌گفتار«زن در تراث دینی» در خبرگزاری ایکنا 🍃🍂🍃 معصومه ریعان بیان کرد: اشتراک علمای شیعه و سنی در نقل روایات مذمت حضور اجتماعی زنان 🔸عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی همدان با بیان اینکه روایات مرتبط با زنان به دو دسته تقسیم می‌شوند، بخش اندکی همدلانه و همراه و بخش اعظمی غیرهمدلانه و در باب مذمت زنان هستند، گفت: در قرون متأخر یکی از موارد مشترک بین علمای شیعه و اهل سنت نقل روایات مذمت حضور اجتماعی زنان از یکدیگر است. 🔸معصومه ریعان به گزارش ایکنا، معصومه ریعان، عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی همدان، شامگاه ۲۰ فروردین در نشست علمی «بررسی و تاریخگذاری برخی روایات مذمت حضور اجتماعی زنان» گفت: روایات مرتبط با زنان به دو دسته تقسیم می‌شوند. بخش اندکی همدلانه و همراه هستند و بخش اعظمی از آنها غیرهمدلانه و در باب مذمت زنان‌اند. برخی از این روایات مذمت ماهیت زن و برخی دیگر مرتبط با مذمت حضور آنان است. در بخش مذمت حضور اجتماعی عناوین مختلفی قابل توجه است که برخی فقهی هستند. 🔸وی با اشاره به روش تاریخگذاری در سنجش روایات، افزود: این روش عمدتاً از سوی محققان غربی برای سنجش اخبار کتب مقدس استفاده می‌شود و کسانی مانند شاخت از این روش در سنجش روایات اسلامی هم بهره برده‌اند و ما هم در سنجش روایات مذمت زنان از آن استفاده می‌کنیم. ادامه مطلب در لینک زیر https://iqna.ir/00Gz6w 🍃🍂🍃 خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام @hqe_seyedenafiseh
خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی برگزار می‌نماید: 💢 جلسه دوم درس‌گفتار «زن در تراث دینی» 💢 🔸 دکتر معصومه ریعان : عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان 🔸 تحلیل روایات مذمت زنان: روایات خالفوا النساء 🔸 چکیده روایت «خالفوا النّساء» یکی از سلسله روایاتی است که در مخالفت با حضور اجتماعی زنان و عدم مشورت‏پذیری از ایشان با صراحت علیه زنان وارد شده است؛ گر چه این سخن منسوب به عمر بن خطاب است و از پیامبر(ص) نقل نشده است، در عین حال پا را از حد روایت فراتر گذاشته و به شکل کلمه قصار و ضرب‏المثل، رایج گردیده است. متن کامل این روایت چنین است: «خالفوا النّساء فانّ فی خلافهنّ برکة.» این روایت در مسند علی بن جعد، با سند از عمر بن خطاب آمده است. علی بن جعد متوفای سال 230 هجری و متعلّق به اوخر قرن دوم و اوایل قرن سوم است. شهرت این روایت به دلیل ثبت آن در کتاب الامثال ابوهلال عسکری(م: 395) است. نام کامل ابو هلال عسکری، حسن بن عبدالله بن سعید بن عیسی بن مهران است. او زبان‏شناس و ادیب بوده است لذا به لغوی عسکری معروف است. گرچه نام او و استادش در ادبیات یکی است ولی او علاوه بر علم و دانش، دارای شخصیّتی زاهد و عابد نیز بوده است. او کتب زیادی در شعر، نثر، اوائل، نوادر و ... دارد و علاوه بر داشتن دیوان شعر، صاحب 5 جلد کتاب تفسیر قرآن نیز هست. بغدادی نام کتب وی را همراه با زندگی‏نامه و برخی اشعار او آورده است. او امثال موجود در جامعه قرن چهارم رادر کتابی به نام الامثال جمع‏آوری نموده است. ظاهراً اصل این کتاب به ما نرسیده است. زیرا شیخ علی کورانی در کتاب معجم الاحادیث الامام المهدی می‏گوید:کتاب چاپ هند بوده و به آن دسترسی نداشته است و این مثل را از آن کتاب به واسطه نقل کرده است. اکنون کتابی تحت عنوان جمهرة الامثال از انتشارات دار الجبل بیروت به تاریخ نشر 1384 ه.ق. در دو مجلد در دسترس است؛ اما این روایت و هیچ روایتی علیه زنان در این کتاب موجود نیست. ولی همواره نقل و نقد روایت خالفوا النّساء از کتاب الامثال بوده است. 🔸 دوشنبه ٢٢ فروردین 🔸 ساعت ٢١:٣٠ 🔸 لینک ورود https://meet.google.com/mon-qbvr-pah ‼️حتما پیش از ورود، اپلیکیشن گوگل میت را بر روی گوشی خود نصب نمایید. @hqe_seyedenafiseh
بازتاب جلسه دوم درس‌گفتار زن در تراث دینی در خبرگزاری ایکنا 💢روایات مذمت مشورت با زنان جعلی و محاوره‌ای است💢 🔸گزارش ایکنا، معصومه ریعان، استاد دانشگاه بوعلی همدان، شامگاه ۲۲ فروردین در دومین نشست علمی «بررسی و تاریخگذاری برخی روایات مذمت حضور اجتماعی زنان» از سلسله درس‌گفتارهای «زن در تراث دینی»، که از سوی خانه قرآن و عترت سیده نفیسه(س) و با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی برگزار می‌شود، با تأکید بر اینکه وی در تحلیل روایات مذمت زنان از روش تاریخگذاری موتسکی استفاده کرده است، گفت: در جلسه قبل (اشتراک علمای شیعه و سنی در نقل روایات مذمت حضور اجتماعی زنان) بیان شد که گزارشهای تاریخی زیادی درباره برخورد نامناسب و خشونت خلیفه دوم با زنان وجود دارد، ولی از منظر حدیثی، روایات خلیفه دوم بسیار اندک است. 🔸وی افزود: روایات مذمت زنان از نظر انعکاس آن در منابع به دو دسته قابل تقسیم هستند؛ برخی از آنها در منابع و کتب اصلی مانند چند کتاب از صحاح سته و یا کتب اربعه و دست‌کم در منابع دست دوم مانند مصنف عبدالرزاق و مصنف ابی شیبه یا صحیح ابن حزم وجود دارند. گونه دوم این روایات در کتب دست چندم هستند. برخی در کتب امثال یا در کتبی که عنوان روایت ندارند و عنوان روایات محاوره‌ای دارند جمع‌آوری شده‌اند. 🔸استاد دانشگاه بوعلی همدان با بیان اینکه برخی از روایات محاوره‌ای در کتب روایی آمده است تا مورد توجه قرار بگیرد، گفت: یکی از این روایاتی که از عمر نقل شده این است که با زنان مخالفت کنید، زیرا در مخالفت کردن با آنان برکت است. منبع این روایت مسند علی بن جعد در قرن سوم است؛ او در سال ۲۳۰ وفات کرد و این روایت برای اولین بار در قرن سوم منعکس شد، بقیه کتبی که این روایت را نقل کرده‌اند کتب موضوعه هستند. از قرن ششم بسیاری از حدیث‌پژوهان کتبی را درباره احادیث موضوعه و جعلی تألیف کرده‌اند. ادامه خبر در لینک زیر 👇🏻 https://iqna.ir/00GzIE 🍃🍂🍃🍂🍃 خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام @hqe_seyedenafiseh
خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی برگزار می‌نماید: 💢 جلسه سوم درس‌گفتار «زن در تراث دینی» 💢 🔸 دکتر معصومه ریعان : عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان 🔸 عنوان: تحلیل روایات مذمت زنان: روایت منع قضاوت 🔸 چکیده در بررسی روایات مربوط به پرهیز از حضور اجتماعی زنان، قضاوت از بحث برانگیزترین مسائل در این حوزه است. اما با استقصای کامل در روایات اهل ‏سنّت، جز یک روایت که دارای سند نیز نمی‏باشد، حاصل نگردید و لذا این باب بسیار مهم، که نیازمند امکان دسترسی زنان - ابتدائاً با دانش و سپس با تجربه - در حضور در محاکم و محیط‏های اجتماعی بوده است، با یک روایـت بـدون سنـد، از زنان سـلب گردیده است. متن روایت چنین است: "لاتكون المرأة حکما تقضي بين العامة." (الديلمي عن عائشة) اين روايت در كتب اهل ‏سنّت، فقط در كنزالعمال -بدون سند- از عائشه از ديلمی نقل گرديده است و در كتب فقهی شيعه نيز در كتاب دراسات آية الله منتظری، به‏ عنوان دليل هفدهم در عدم دخالت زنان در حكومت، به نقل از كنزالعمال آمده است و محمد ری‌شهری نیز آن را در ميزان ‌الحکمة، به نقل از كنزالعمال نوشته است. از آنجا که این روایت سند مشخصی ندارد، آن را از نظر متن مورد تحلیل و تاریخ‏گذاری قرار می‏دهیم. 🔸 چهارشنبه ٢۴ فروردین 🔸 ساعت ٢١:٣٠ 🔸 لینک ورود https://meet.google.com/mon-qbvr-pah ‼️حتما پیش از ورود، اپلیکیشن گوگل میت را بر روی گوشی خود نصب نمایید. 🍃🍂🍃🍂🍃 خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام @hqe_seyedenafiseh
جلسه چهارم تفسیر.m4a
1.93M
💢تفسیر نو برای نسل نو💢 💢استاد سید محمدرضا دین‌پرور💢 جلسه چهارم: ادامه سوره علق فایل تصویری ٢١ فروردین ١۴٠١ ٨ رمضان ١۴۴٣ خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام @hqe_seyedenafiseh
جلسه پنجم تفسیر .m4a
1.95M
💢تفسیر نو برای نسل نو💢 💢استاد سید محمدرضا دین‌پرور💢 جلسه پنجم: اتمام سوره علق فایل تصویری ٢٣ فروردین ١۴٠١ ١٠ رمضان ١۴۴٣ خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام @hqe_seyedenafiseh
💢 جلسه چهارم درس‌گفتار زن در تراث دینی 🔸دکتر ناهید حسین‌نتاج ریشه‌شناسی واژه ضرب در قرآن کریم با محوریت آیه ٣۴ سوره مبارکه نساء 🔸چکیده از راه‌های رسیدن به فهم صحیح و روشمند‌ یک واژه، ریشه‌شناسی آن واژه است. به منظور ریشه شناسی واژه «ضرب»، معنای واژه از کهن‌ترین زبان‌های آفروآسیایی و سامی باستان استخراج و سیر تطور معنایی آن تبیین می شود. در مطالعۀ حاضر نشان داده می‌شود که کاربردهای قرآنی ماده ضرب همگی ذیل دستۀ اول معنایی بدست آمده از ریشه‌شناسی یعنی «متصل کردن/ مخلوط کردن/ بهم پیچیدن/ بستن» صورت‌بندی می‌شوند. همچنین این نتیجه حاصل شد که بعضی از معانی ضرب که در طیفی از تفاسیر و ترجمه‌ها مدنظر قرار گرفته، با شواهد ریشه‌شناختی تأیید نمی‌شود. ازجمله معنای کتک زدن برای ضرب در بررسی‌های ریشه‌شناختی یافت نشد و برای «اضْرِبُوهُنَّ» در آیۀ 34 النساء بر اساس نتایج ریشه‌شناختی معنای روی‌گرداندن/ رفتن پیشنهاد می‌شود. 🔸شنبه ٢٧ فروردین ١۴٠١ 🔸ساعت ٢١:٣٠ 🔸لینک ورود https://meet.google.com/mon-qbvr-pah خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام @hqe_seyedenafiseh
💢 جلسه پنجم درس گفتار زن در تراث دینی 🔸 دکتر صالحه خدادادی 🔸 چکیده توجه به رابطه زوجین در اسلام تا جایی است اگر که زن یا مرد به تکالیف زناشویی خود عمل نکنند، مسئله را با ارائه راهکارهایی مرتفع می‌نماید. یکی از مهمترین آن‌ها خوف نشوز زن است که مراتب برخورد با نشوز زوجه از دیدگاه مفسرین متفاوت است و آنچه مورد اختلاف جدی نظر فقها و مفسران قرار دارد مفهوم «واضربوهن» است. بسیاری، مفهوم آن را در معنای «زدن» گرفته‌اند، برخی نیز حمل بر نسخ تمهیدی یا تدریجی آیه نموده‌اند و تعداد اندکی از مفسرین و فقها «واضربوهن» را در معانی غیر از زدن استعمال کرده‌اند. لذا با توجه به دلایل اصولی، وجود آیاتی در خصوص زن و مرد، مثل حسن معاشرت با همسر و برابری زن و مرد در پیشگاه الهی، همچنین وجود روایات ضعیف مبنی بر استعمال «واضربوهن» در معنای «زدن» و استعمال این واژه در آیات دیگر غیر از معنای زدن، مفهوم ضرب در آیه ۳۴سوره نساء به معنای «قطع ارتباط» است. 🔸دوشنبه ٢٩ فروردین 🔸ساعت ٢١:٣٠ لینک ورود https://meet.google.com/mon-qbvr-pah 🔸حتما پیش از ورود اپلیکیشن گوگل میت را بر روی گوشی خود نصب نمایید. @hqe_seyedenafiseh
💢 جلسه ششم درس‌گفتار زن در تراث دینی 🔸 دکتر رضوان جلالی‌فر 🔸 اخلاق طلاق 💢 چکیده فرآیند طلاق در قرآن در جهت عفو و گذشت و بازگشت زوجین به زندگی طراحی شده است.قرآن با ترسیم سه دوره مقدمات طلاق ، شرایط طلاق و احیا و بهبودی پس از آن به این مسئله مهم با تمام جزئیات پرداخته است و احکامش به گونه ای با لطایف اخلاقی ممزوج گشته تا مانع ظلم طرفین نسبت به یکدیگر شود. از آنجا که به صورت پیش‌فرض اختیار طلاق با مرد است، توصیه‌های اخلاقی و دستور مراعات همسر، به مردان بیشتر بوده است‌. امروزه شاهد رشد روز افزون آمار طلاق ،خشونت و بی توجهی زوجین به احکام و آداب طلاق در قرآن هستیم. دلایلی از جمله : عدم تحقق حکمیت در خانواده ، عدم اعطای به هنگام مهریه،طولانی شدن فرآیند دادرسی طلاق، همچنین تحت فشار قرار دادن زن توسط مرد برای گذشت از حق و حقوق خویش ، سبب افزایش متارکه، طلاق های مبارات و خلع گشته و احتمال بازگشت به زندگی زوجین بسیار کمتر شده است‌. 🔸چهارشنبه ٣١ فروردین 🔸ساعت ٢١:٣٠ لینک ورود https://meet.google.com/mon-qbvr-pah خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام @hqe_seyedenafiseh
بازتاب جلسه سوم درس‌گفتار زن در تراث دینی در خبرگزاری ایکنا 💢منع قضاوت زنان مبنای روایی درستی ندارد/ ظهور روایات از قرن دوم💢 گزارش ایکنا، معصومه ریعان، استاد دانشگاه بوعلی سینای همدان، ۲۵ فروردین ماه در سومین نشست «بررسی و تاریخگذاری برخی روایات مذمت حضور اجتماعی زنان» از سلسله نشست‌های زن در تراث دینی که از سوی خانه قرآن وعترت سیده نفیسه(س) با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی برگزار شد، گفت: یکی از مواردی که درگیر مذمت حضور زنان هستیم قضاوت است؛ فقها در دلایل منع تصدی قضاوت از سوی زنان شش دلیل آورده‌اند و مبنای آنها، آیات قرآن، روایات، اجماع، استحسان و ... است. وی افزود: اولین مبنا برای استدلال فقها چهار آیه، یعنی آیه قوامیت یا آیه ۳۴ نساء آیه ۳۳ احزاب، ۲۲۸ بقره و ۱۸ زخرف است. روایات مبنای دیگر آنان است، دو روایت از سوی شیعه و سنی در این زمینه بیان شده است. شیعه اختصاصا رویات سومی را هم مدنظر دارد و آن روایت شیخ صدوق در خصال در بخش وصیت پیامبر(ص) به امام علی(ع) است. يَا عَلِيُّ لَيْسَ عَلَى اَلنِّسَاءِ جُمُعَةٌ وَ لاَ جَمَاعَةٌ وَ لاَ أَذَانٌ وَ لاَ إِقَامَةٌ وَ لاَ عِيَادَةُ مَرِيضٍ وَ لاَ اِتِّبَاعُ جَنَازَةٍ وَ لاَ هَرْوَلَةٌ بَيْنَ اَلصَّفَا وَ اَلْمَرْوَةِ وَ لاَ اِسْتِلاَمُ اَلْحَجَرِ وَ لاَ حَلْقٌ وَ لاَ تَوَلِّي اَلْقَضَاءِ. ادامه خبر در لینک زیر https://iqna.ir/00GzSM 🍃🍂🍃🍂🍃 خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام @hqe_seyedenafiseh
💢جلسه هفتم درس‌گفتار زن در تراث دینی 🔸 دکتر نگار ذیلابی 🔸بررسی گزاره‌های نگوهش‌گرایانه درباره زنان در نهج البلاغه ‌🔸چکیده نهج‌البلاغه مجموعه خطبه‌ها و سخنان منسوب به علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام متنی تدوین شده در سده چهارم هجری به کوشش سید رضی، حاوی گزاره‌هایی نکوهش‌گرایانه درباره زنان و مضمون‌هایی چون نقص عقل و ایمان زنان، شرارت آنها و تاکید بر عدم مشورت با آن‌هاست. این گزاره‌ها، عمدتا با خارج‌سازی متن از زمینه تاریخی خود، با شرایط و دیدگاه‌های مدرن امروزی قیاس می‌شود و در تقابل با دیدگاه‌های مدافع حقوق زنان، به عنوان بخشی از سنت اسلامی- شیعی ناسازگار با این دیدگاه‌های مدرن، تلقی می‌گردد. دیدگاه مطرح شده در این نشست علمی ناظر بر این نکات است: افزون بر اینکه بسیاری از گزاره‌های نکوهش‌گرایانه مربوط به زنان در نهج‌البلاغه فاقد اسناد معتبر است؛ نکاتی هم قابل تامل است که در جلسه بیان می‌شود. 🔸شنبه ٣ اردیبهشت ١۴٠١ 🔸ساعت ٢١:٣٠ 🔸به همراه مداحی ذاکر اهل بیت ع، کربلایی مجید خسروان لینک ورود https://meet.google.com/mon-qbvr-pah خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام https://chat.whatsapp.com/K8SQe1yTeeD9dG4VPr2LN6
💢جلسه هفتم درس‌گفتار زن در تراث دینی 🔸 دکتر نگار ذیلابی 🔸بررسی گزاره‌های نگوهش‌گرایانه درباره زنان در نهج البلاغه🔸چکیده نهج‌البلاغه مجموعه خطبه‌ها و سخنان منسوب به علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام متنی تدوین شده در سده چهارم هجری به کوشش سید رضی، حاوی گزاره‌هایی نکوهش‌گرایانه درباره زنان و مضمون‌هایی چون نقص عقل و ایمان زنان، شرارت آنها و تاکید بر عدم مشورت با آن‌هاست. این گزاره‌ها، عمدتا با خارج‌سازی متن از زمینه تاریخی خود، با شرایط و دیدگاه‌های مدرن امروزی قیاس می‌شود و در تقابل با دیدگاه‌های مدافع حقوق زنان، به عنوان بخشی از سنت اسلامی- شیعی ناسازگار با این دیدگاه‌های مدرن، تلقی می‌گردد. دیدگاه مطرح شده در این نشست علمی ناظر بر این نکات است: افزون بر اینکه بسیاری از گزاره‌های نکوهش‌گرایانه مربوط به زنان در نهج‌البلاغه فاقد اسناد معتبر است؛ نکاتی هم قابل تامل است که در جلسه بیان می‌شود. 🔸شنبه ٣ اردیبهشت ١۴٠١ 🔸ساعت ٢١:٣٠ 🔸به همراه مداحی ذاکر اهل بیت ع، کربلایی مجید خسروان لینک ورود https://meet.google.com/mon-qbvr-pah خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام @hqe_seyedenafiseh
💢 جلسه هشتم درس‌گفتار زن در تراث دینی 🔸 دکتر مریم مشهدی‌ علی‌پور 🔸 نگاهی دوباره به جایگاه زن در جاهلیت 🔸 چکیده اغلب از جایگاه زنان عرب قبل از اسلام به عنوان پست ترین جایگاه یاد می شود. مردان آنان را ناقص العقل می دانستند و حقوق متعددی (از جمله حق مالکیت، ارث، تصرّف در مهر و دارایی های دیگر) را از آنان دریغ می کردند. از طرفی، محرومیت از کسب دانش ها و مهارتهای آن روزگار و نداشتن پوشش در اجتماع از ویژگی های آنان شمرده شده است. اما با کنکاش بیشتر در محورهای فوق و مراجعه به منابع مختلف تاریخی می توان دریافت که مالکیت زنان و حق تصرف در دارایی و مطلوب بودن حجاب و تلاش عملی و تساوی نسبی با مردان اجمالا در دوران جاهلیت به رسمیت شناخته شده بود. در عین اینکه نمی توان رواج مواردی همچون بی حجابی و تبرّج برخی از آنان و اعتقاد به ناقص العقل بودن، فتنه انگیزی و شوم بودن زنان را انکار نمود. 🔸دوشنبه ۵ اردیبهشت 🔸ساعت ٢١:٣٠ لینک ورود https://meet.google.com/mon-qbvr-pah خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام @hqe_seyedenafiseh
💢 جلسه نهم درس‌گفتار زن در تراث دینی 🔸 دکتر مریم مشهدی‌ علی‌پور 🔸 نگاهی دوباره به جایگاه زن در جاهلیت/ ٢ 🔸 چکیده .اغلب از جایگاه زنان عرب قبل از اسلام به عنوان پست ترین جایگاه یاد می شود. مردان ناقص العقل می دانستند و حقوق متعددی (از جمله حق مالکیت، ارث، تصرّف در مهر و دارایی‌های دیگر) را از آنان دریغ می کردند. از دخترکشی و انواع ازدواج‌ها و طلاق‌ها به عنوان امری شایع در آن دوره یاد می‌شود. اما با کنکاش بیشتر در محورهای فوق و مراجعه به منابع مختلف تاریخی می توان دریافت که مالکیت زنان و حق تصرف در دارایی، مطلوب بودن حجاب و تلاش عملی و مشارکت اجتماعی و سیاسی و تساوی نسبی با مردان اجمالا در دوران جاهلیت به رسمیت شناخته شده بود. و دخترکشی امری شایع در میان همه قبایل نبوده، چنانکه انواع ازدواجها و طلاق‌ها امری شایع نبوده‌، در عین اینکه نمی‌توان رواج مواردی همچون بی حجابی و تبرّج برخی از آنان و مواردی از دخترکشی وانواع ازدواج و طلاق ها را انکار نمود. 🔸چهارشنبه ٧ اردیبهشت 🔸ساعت ٢١:٣٠ لینک ورود https://meet.google.com/mon-qbvr-pah خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام @hqe_seyedenafiseh
💢پویش مهربانوی رمضان💢 🍃یادآوری یک سنت فراموش شده اکرام و قدردانی اعضای خانواده از بانوی خانه در روز عید سعید فطر به پاس فداکاری او در ماه رمضان برای ایجاد آرامش در خانه و روزه‌داری بدون دغدغه اعضای خانواده. 🍃🍂🍃🍂🍃 خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام @hqe_seyedenafiseh
💢عید فطر؛ فرصتی برای قدردانی از زنان و مادران نفیسه مرادی، پژوهشگر مطالعات اسلامی زنان، در یادداشتی عید فطر را فرصتی برای تجلیل از مادران و زنانی دانست که در طول ماه مبارک رمضان زمینه را برای آرامش خانواده و روزه‌داری و عبادت خالصانه فراهم کرده‌اند. متن یادداشت این پژوهشگر به شرح زیر است: در ماه مبارک رمضان توفیق شد تا مسلمانان بار دیگر مهمان خوان کرم الهی باشند و از رحمت و غفرانش بهره‌مند گردند. مومنان سعی کردند تا به فرمایش خداوند عمل کنند که فرمود: «وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ» و اگر بدانيد روزه گرفتن براى شما بهتر است. (بقره / ۱۸۴). آن‌ها روزها و شب‌‌ها را به اندازه‌ای که برایشان مقدور بود، قرآن تلاوت کردند تا عامل به کلام الله مجید باشند که فرمود: «فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ» هرچه از قرآن ميسر مى‌شود بخوانيد (مزمل /۲۰). شب‌های احیا را به مناجات با خداوند پرداختند و خطاب به آن ذات منزه و مقدس ندا در دادند: «سُبْحانَكَ يا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ خَلِّصْنا مِنَ النّارِ يا رَبِّ» (منزّهى تو اى که معبودى جز تو نیست، فریاد رس فریاد رس، ما را از آتش برهان اى پروردگار من). همه این‌‌ها به پشتوانه سفره‌های سحری و افطاری آماده‌ای محقق شد که توسط بانویی در خانه گسترده می‌‌شد. بانویی که در حین روزه‌داری برای سحر و افطار اعضا خانواده غذا طبخ می‌کرد. سحرها زودتر از دیگران بیدار می‌‌شد تا سفره سحری را بگستراند و عصرها از استراحتش می‌کاست تا افطاری را آماده نماید. او باید مراقب تغذیه افراد خانواده‌اش می‌بود تا آنان ضعیف و بیمار نشوند و بتوانند روزه‌های خود را بگیرند و اعمال عبادیشان را به جای آورند. لذا باید از یک سو غذاهای مورد علاقه‌شان را طبخ می‌کرد تا همه با اشتها غذا بخورند و سیر از سر سفره برخیزند و از سوی دیگر باید محدودیت‌های غذایی ایشان به دلیل برخی بیماری‌ها را لحاظ می‌نمود. ادامه مطلب در سایت ایکنا👇 https://iqna.ir/00H0mj 🍃🍂🍃🍂🍃 خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام @hqe_seyedenafiseh
💢فایل‌های درس‌گفتار زن در تراث دینی💢 ویژه ماه مبارک رمضان ١۴۴٣ ه. ق 🔸برگزارکننده‌: خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام با همکاری کارگروه تخصصی مطالعات اسلامی زنان وابسته به همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی @hqe_seyedenafiseh 🔸دبیرعلمی: نفیسه مرادی، دانش‌پژوه دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا، مدیر و موسس خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام https://t.me/hqe_seyedenafiseh/935 💢جلسه اول: دکتر معصومه ریعان تحلیل روایت مذمت زنان: روایت بطن الارض https://t.me/hqe_seyedenafiseh/950 💢جلسه دوم: دکتر معصومه ریعان تحلیل روایت مذمت زنان: روایت خالفوا النساء https://t.me/hqe_seyedenafiseh/972 💢جلسه سوم: دکتر معصومه ریعان تحلیل روایت مذمت زنان: روایت منع قضاوت https://t.me/hqe_seyedenafiseh/971 💢جلسه چهارم: دکتر ناهید حسین‌نتاج ریشه‌شناسی واژه ضرب در قرآن با محوریت آیه ٣۴ سوره مبارکه نساء https://t.me/hqe_seyedenafiseh/973 💢جلسه پنجم: دکتر صالحه خدادادی بررسی جواز خشونت فیزیکی علیه زوجه در قرآن(بازتفسیر واژه ضرب در آیه ٣۴ سوره مبارکه نساء) https://t.me/hqe_seyedenafiseh/974 💢جلسه ششم: دکتر رضوان جلالی‌فر اخلاق طلاق: نگاه انتقادی به آداب فراموش شده در طلاق و بررسی آیات و روایات https://t.me/hqe_seyedenafiseh/975 💢جلسه هفتم: دکتر نگار ذیلابی بررسی گزاره‌های نگوهش‌گرایانه درباره زنان در نهج البلاغه https://t.me/hqe_seyedenafiseh/987 💢جلسه هشتم: دکتر مریم مشهدی‌ علی‌پور نگاهی دوباره به جایگاه زن در جاهلیت (بعد فردی) https://t.me/hqe_seyedenafiseh/1000 💢جلسه نهم: دکتر مریم مشهدی‌ علی‌پور نگاهی دوباره به جایگاه زن در جاهلیت (بعد خانوادگی) https://t.me/hqe_seyedenafiseh/1002 💢جلسه دهم: دکتر مریم مشهدی‌ علی‌پور نگاهی دوباره به جایگاه زن در جاهلیت(بعد اجتماعی ) https://t.me/hqe_seyedenafiseh/1004
💢تبلور عینی دیدگاه‌ امام صادق علیه السلام نسبت به زنان در بانوان بیت ایشان ✍نفیسه مرادی 🔸از امام صادق علیه السلام به عنوان رییس مذهب شیعه که بنیان فقه شیعی نیز بر رهنمودهای ایشان استوار است، بیشترین روایات پیرامون مسائل زنان نقل شده است. 🔸فارغ از میزان اعتبار آن روایات، اما تبلور عملی دیدگاه‌های حضرت نسبت به زنان را می‌توان در سیره عملی ایشان و بانوان تربیت یافته در بیتشان جستجو کرد که به چند نمونه اشاره می‌گردد: 1⃣ بانو حمیده، همسر امام صادق علیه السلام. 🔸حمیده بانو، کنیزی از بربر است که به دستور امام باقر ع خریداری و به امام صادق ع واگذار می‌شود. امام شخصا تربیت علمی وی را بر عهده می‌گیرند به طوری که این بانو یکی از عالمان عصر خویش می‌شود. 🔸امام صادق ع بسیار هوشمندانه و عامدانه، سوال کنندگان مسائل شرعی پیرامون امور زنان و کودکان را به همسرشان حمیده ارجاع می‌دهد و خود پاسخگوی مخاطبان نمی‌شود. 🔸 هم‌چنین حمیده بانو را به عنوان یکی از وکلا و رابط میان خود و مردم قرار می‌دهد. 🔸از سوی دیگر در وصیت‌نامه‌شان از پنج نفر به عنوان وصی خود نام می‌برد که یکی از آن‌ها همسرش حمیده است و چهار نفر دیگر مرد هستند. این در حالی است که امام می‌توانست به جای حمیده، نام مرد دیگری را در وصیت نامه قید کند‌، اما شایستگی‌های حمیده به حدی است که امام، شایستگی حمیده را مد نظر قرار می‌دهند نه جنس او را. 2⃣ تکتم (نجمه) بانو، عروس امام صادق و همسر امام کاظم علیهماالسلام 🔸تکتم نیز کنیزی است که برای امام کاظم ع خریداری می‌شود. سه ماه نزد مادرشوهر فاضل خود، بانو حمیده معارف دین را به خوبی می‌آموزد و بعد به خانه امام کاظم ع می‌رود. او نیز زنی عابد و عالم می‌گردد. به طوری که وقتی امام رضا ع را به دنیا آورده بوده، روزی برای فرزند خود درخواست دایه می‌کند. وقتی علت را جویا می‌شوند، پاسخ می‌دهد که فرزندم (امام رضا ع) مدت زمان زیادی شیر می‌خورد، لذا نمی‌توانم اذکار و عباداتی که روزانه برای خود در نظر گرفته‌ام را انجام دهم. دایه‌ای می‌خواهم که او را شیر دهد تا بتوانم به عبادات روزانه‌‌ام برسم. 3⃣ سیده نفیسه، عروس امام صادق و همسر اسحاق مؤتمن. او حافظ قرآن بود و به ختم کردن بسیار قرآن در تاریخ مشهور است. قضات مصر با او مشورت می‌کردند. علما از وی حدیث می‌آموختند و یا حدیث برایش می‌خواندند و از صحتش می‌پرسیدند. امام شافعی با او مباحثه علمی می‌کرد و بسیار به وی ارادت داشت به طوری که وصیت کرده بود، حتما سیده نفیسه در نماز میت بر وی حضور داشته باشد و چون بانو به دلیل ضعف پیری نمی‌توانست در نماز میت وی شرکت کند، جنازه امام شافعی را به منزل بانو آوردند. 🔸هم‌چنین سیده نفیسه دو روز در هفته را به مراجعات مردمی اختصاص داده بود و به رتق و فتق امور مردم می‌پرداخت. بارگاه وی هم‌چنان مورد احترام اهالی قاهره (اعم از شیعه و سنی) است. 4⃣ حضرت معصومه علیهاالسلام نوه امام صادق علیه السلام 🔸سال‌ها پیش از ولادت حضرت معصومه ع جد بزرگوارش امام صادق ع در حق ایشان فرمودند: مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ 🔸حضرت معصومه ع بانویی است که به هنگام عدم حضور پدر، پاسخ سوالات برخی شیعیان را می‌دهد و امام کاظم ع سه بار در حق دخترشان می‌فرماید: «فداها ابوها» و این حکایت از تسلط علمی این بانو دارد. 🔸حاصل کلام آنکه بانوان بیت جعفری، در عین اینکه زنانی مومن هستند، عالم نیز می‌باشند و حضور اجتماعی خوبی هم دارند و از رسیدگی به امور مردم غافل نمی‌شوند. این زنان مصادیق عینی تربیت شده در مکتب تشیع جعفری هستند که می‌توانند جلوه دهنده دیدگاه امام نسبت به زن باشند. جمعه ۶ خرداد ١۴٠١ شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام تسلیت باد 🍃🍂🍃🍂🍃 خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام @hqe_seyedenafiseh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به مناسبت میلاد امام رضا علیه السلام بازنشر می‌شود. 🔹داستان 🔹 🔸قسمت نهم بانو نجمه: همسر امام موسی کاظم علیه السلام، مادر خورشید و ماه ایران 🔸راوی: نفیسه مرادی 🔸شبکه افق، برنامه عصر شیرین 🔸پخش: شنبه ٢٩ آبان ١۴٠٠ خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام @hqe_seyedenafiseh
🌹امام علي‏ عليه السلام : 🌹طوبي لِمَن أحسَنَ إلَي الِعبادِ و تَزَوَّدَ لِلمَعادِ 🌹خوشا به حال آن كه به بندگان خدا نيكي كند و براي آخرت خود زاد و توشه برگيرد (غررالحكم و دررالكلم ، ح ۵۹۵۵) 🔸همراهان گرامی خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام با تقدیم سلام و احترام، به عرض می‌رسانیم که 🔸برای ثبت نام سه دانش‌آموز در مدرسه مبلغ 900 هزار تومان مورد نیاز است. 🔸به نیت خیرات برای اموات و پیروی از سیره پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) و عمل به آیات قرآن، در این کار خیر مشارکت فرمایید. 🔸لطفا وجه مورد نظرتان را به شماره کارت زیر واریز 6037 9974 5587 6780 (بانک ملی، نفیسه مرادی) و فیش واریزی را به شماره 09337564459 در واتساپ یا به آی دی @ad_hqe_98 در ایتا ارسال فرمایید. 🌹مأجور و عاقبت بخیر باشید ان شاء الله🌹 خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام https://chat.whatsapp.com/K8SQe1yTeeD9dG4VPr2LN6 @hqe_seyedenafiseh
انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی با مشارکت انجمن ایرانی مطالعات زنان برگزار می‌کند: 💢سومین سمینار زن، خانواده، آموزه‌های اسلام💢 🔹موضوع این جلسه ✨مطالعه تحول جایگاه فرهنگی، سیاسی، اقتصادی زن پس از اسلام✨ 🔹 سخنرانان 🔸فروغ پارسا هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، رئیس انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی 🔸معصومه گل‌محمدی مدرس و پژوهشگر قرآن، دبیر کارگروه فقهی انجمن ایرانی مطالعات زنان 🔹دبیر نشست: مریم جزایری دانش‌پژوه دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم 🔹زمان: چهارشنبه ٢٨ دی ١۴٠١ ساعت ١۶ 🔹 لینک ورود https://meet.google.com/ybp-oznq-wuc 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 🌐سایت انجمن https://isqs.ir/ 🌐تلگرام https://t.me/motaleate_islami_zanan 🌐اینستاگرام https://instagram.com/motaleaate_islami_zanan?utm_medium=copy_link 🌐آپارات https://aparat.com/motaleate_islami_zanan
انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی برگزار می‌کند: 💢چهارمین سمینار زن، خانواده، آموزه‌های اسلام💢 🔹موضوع این جلسه ✨ *نسبت گفتمان‌های جنسیت در قرآن و نهج البلاغه* ✨ 🔹 سخنرانان 🔸 *قاسم درزی* استادیار دانشگاه شهید بهشتی 🔸 *زهرا بشارتی* پژوهشگر و مدرس دانشگاه 🔹دبیر نشست: *شیرین رجب‌زاده* پژوهشگر و مدرس دانشگاه 🔹زمان: چهارشنبه ١٢ بهمن ١۴٠١ ساعت ١٨ 🔹 لینک ورود https://meet.google.com/hbw-gzjo-gtp 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 🌐سایت انجمن https://isqs.ir/ 🌐تلگرام https://t.me/motaleate_islami_zanan 🌐اینستاگرام https://instagram.com/motaleaate_islami_zanan?utm_medium=copy_link 🌐آپارات https://aparat.com/motaleate_islami_zanan
کارگروه تخصصی مطالعات اسلامی زنان وابسته به انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی برگزار می‌کند: 💢 دومین نشست معرفی مجموعه کتاب💢 💢 «عقلانیت در روایتی زنانه» 💢 نوشته: دکتر مریم صانع‌پور با حضور 🔸 دکتر مریم صانع‌پور: عضو بازنشسته هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 🔸خانم مریم جزایری: دانش‌پژوه دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم 🔸 یکشنبه ٢١ اسفند ١۴٠١ 🔸ساعت ١٧ 🔸لینک ورود https://meet.google.com/djp-cjdz-zca ❗️گوگل میت را بر روی موبایل نصب کنید. 🍃🍂🍃 آی دی تلگرام @motaleate_islami_zanan @hqe_seyedenafiseh