eitaa logo
در تکاپو | حمیدرضا تیموری
74 دنبال‌کننده
205 عکس
48 ویدیو
19 فایل
پنجره‌ای به «فرهنگ، هنر و اقتصاد» در تکاپو باشید ... ارتباط با من: @hrteimouri
مشاهده در ایتا
دانلود
هرقدر در توانمون هست کمک کنیم به مردم مقتدر و مظلوم غزه 😭
شاهدان بر فراز قله هوا تاریک بود. چراغ خانه‌ها سوسو می‌زد. در بلندی‌ها هیاهو بود. پهلوانان با لب‌های خندان نشسته بودند به تماشا. چشمی بر آسمان داشتند و نگاهی بر زمین. عید را جشن گرفته بودند؛ عید برهم‌خوردن شکوه پوشالی غارتگران و شکسته‌شدن هیمنۀ پوچ بت‌های مدرن. شیخ احمد یاسین از کرکس‌هایی می‌گفت که از هفتاد و پنج سال پیش کارشان شکستن بال کبوتران بود؛ از لاله‌هایی می‌گفت که دهه‌هاست گرفتار غبار و حصار بوده‌اند؛ از کوچ اجباری غزالان کوهی و منع آواز پرندگان آفتابی فلسطینی. قاسم دستی بر شانۀ حسن گذاشت و خداقوتی گفت به سال‌ها تلاشش روی موشک‌های نقطه‌زن. حسن گفت: حاجی! من برای دیدن چنین اتفاقی سال‌ها لحظه‌شماری می‌کردم؛ برای گرفتن انتقام محمد الدره و هزاران کودک بی‌گناه مثل او؛ برای گرفتن انتقام دختری با کاپشن صورتی و گوشوارۀ قلبی ... حاج رضوان سری تکان داد و گفت: این تازه اول راهه برادر! همه مشتاقانه منتظریم پشت سر سید در قدس نماز بخونیم. آن‌سوتر سید مرتضی با ابومهدی نجوا می‌کرد: نگرانم مرد! حالا که پس از سال‌ها سکوت، یه سیلی کوچیک به این نامردها زدیم، نکنه مردم فریب فقر و تنگ‌دستی شیطان رو بخورن و عده‌ای به‌جای اعتماد به خدا، گوهر وجودشون رو تو بازار مکاره به حراج بگذارن!؟ ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ 🔆 @hrteimouri_ir
اینجانب، بیژن عبدالکریمی، به عنوان عضو بسیار کوچکی از جامعۀ فلسفی و دانشگاهی کشور، از حملۀ اخلاقی، عادلانه بسیار سنجدیده و عاقلانۀ نیروهای دفاعی کشور عزیزمان، ایران، با تمام وجود و به نحو تمام قد دفاع کرده، از خداوند بزرگ سلامت، عزت و مؤفقیت همۀ نیروهای نظامی و دفاعی کشورم را آرزومندم و هر گونه سخن یا حرکتی در جهت تضعیف آنان یا تعمیق شکاف های اجتماعی در شرایط تاریخی کنونی، از هر دو قطب اجتماعی، را خیانت به این سرزمین و مردم مظلوم و رنج کشیدۀ آن می دانم. 🖌 بیژن عبدالکریمی 🔆 @hrteimouri_ir
✳️ در باب تلفات حمله به اسرائیل از صبح رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند که 99 درصد موشک‌های پرتابی ایران را خنثی کرده. 🔹دیشب به دوستی عرض کردم که اگر فردا صبح صهیونیست ها از حجم بالای تلفات آه و ناله سردادند و از حجم بالای کشته ها خبر منتشر کردند، یعنی می خواهند مظلوم نمایی کنند تا دستشان برای پاسخ قدرتمند به حمله متقابل باز شود، اما اگر دیدید می گویند هرچه شلیک شد را شکار کردیم و اصلا هم درد نگرفت و خسارت ناچیز بود، یعنی می خواهد زمینه روانی جامعه داخلی را آماده کند که احتمالا در پی پاسخ فرا عقلی نخواهد بود و این امید هست که زد و خورد پینگ پنگی نشود. از این حیث اصلا نباید تحت تاثیر تبلیغات قرار گرفت. اسرائیل اگر پاسخ متقابل دهد، با قدرت بیشتری پاسخ می گیرد و احتمالا جبهه شمالی لبنان را کامل روی خودش باز می کند. این هزینه وقتی معترف است 99 درصد پرتاب ها را دفع کرده، منطقی نیست. این سخنی است که بایدن به نتانياهو نیز گفته است که تو با دفع 99 درصد حملات پیروز شده ای و باید به این قانع باشی. البته در محاسبات صهیونیست ها عوامل دیگری هم برای پاسخ دادن یا ندادن سنجیده می شود و تک بعدی نیست، ولی این عامل که عرض کردم جزو مهمترین ها است و ان شاء الله موثرترین هم باشد. 🔹نکته دوم اینه که ما دیشب فقط با پدافند هوایی اسرائیل طرف نبودیم. علاوه بر سامانه های مختلف ضد هوایی اسرائیل تمام توان ضد موشکی آمریکا، فرانسه، انگلیس و برخی اعراب پای کار آمد و اینکه مثلا از 100 موشک 5 تا هم اصابت کرده، مسئله کمی اصلا نیست. با توجه به اینکه اینها سامانه چی پی اس منطقه را هم دستکاری کرده بودند. از منتهای تکنولوژی بشری استفاده می کردند. 🔹سوم اینکه بنظرم ج. اسلامی هم دنبال گرفتن تلفات نبود. وگرنه چندین موشکی که تصاویر اصابت آن منتشر شد می توانست در یکی از اماکن دیپلماتیک فرود بیاید و تلفات بگیرد. هدف چی بود؟ هدف این بود که به طرف مقابل بگوید که توان نظامی تو و متحدینت در برابر قدرت من آسیب پذیر است و من با اینکه طالب جنگ نیستم، اگر اراده کنم می توانم تمام لایه های پدافندی تو را رد کنم. پس حواست را جمع کن. در حقیقت هدف، احیای بازدارندگی آسیب دیده طی چند سال گذشته بود که صورت گرفته. 🔹واقعیت این است که در این گونه عملیات ها، آمار تلفات مهم نیست. اصل امکان‌پذیری و انجام عملیات و تثبیت بازدارندگی مهم است. تاکید بر آمار امری انحرافی است. 🖌 سلمان کدیور @Falaakhon 🔆 @hrteimouri_ir
❇️ نگاهی انتقادی به مستند «راز میرزا» 🔸 مستند «راز میرزا» به کارگردانی حجت‌الله معراج و تهیه‌کنندگی سید محسن طباطبایی‌پور و با حمایت حوزۀ هنری استان اصفهان رونمایی شد. این اثر نگاهی به زندگی و آثار میرزا آقا امامی، روحانی اصفهانی و هنرمند چیره‌دست اواخر دورۀ قاجار و اوایل دورۀ پهلوی انداخته است. هنرمند ناشناختۀ زمان ما، در زمانۀ خود، از استادان پیشرو در شاخه‌های نگارگری، تذهیب و تشعیر، نقاشی‌های ایرانی، ساخت درها و جعبه‌های نفیس، طراحی نقوش قالی و احیاگر هنر سوخت معرق به‌شمار می‌رفت. مستند بر اساس تحقیقی از مهدی وفامهر، نویسندۀ کتاب «زندگی و آثار هنری حاج میرزا آقا ‌امامی» تولید شده است. 🔹 طراحی خوب پوستر اثر مرا به مراسم رونمایی مستند کشاند. راوی، خانمی است در قامت پژوهشگر که در جست‌وجوی آثار میرزا به سراغ خانواده، برخی استادان نگارگری و چند گالری‌دار آثار هنری می‌رود. اما شوربختانه، مستند گرفتار حاشیه‌پردازی و به عبارت بهتر، سوژه‌های موازی شده است. در سکانسی از اثر به‌طور شگفت‌انگیزی، راوی از خاطرات دوران دبستانش می‌گوید و در بخشی دیگر با پدرش دربارۀ رنگرزی نخ قالی حرف می‌زند و در بخش دیگری به کارگاه رنگرزی می‌رود تا نخی با رنگ خاص بیابد و مخاطب مبهوت می‌شود که این‌ها چه ربطی به میرزا دارد! گویی خانم شیرسپهر و پدرشان مهم‌تر از سوژۀ مستند بوده‌اند. به قول یکی از دوستان هنرمند: «اصلاً چرا نام اثر را «راز شیرسپهر» نگذاریم!». این مسئله باعث شده مخاطب هنوز به نیمۀ مستند نرسیده، تصمیم به ترک سالن بگیرد. 🔸 انتظار می‌رفت تیم تولید به موزۀ هنرهای ملی و کاخ صاحبقرانیه برود و آثار میرزا را به تصویر بکشد یا لااقل بر سر مزار او حاضر شود و به نمایش تصویری از سنگ قبر او رضایت ندهد (شخصاً مایل بودم بدانم میرزا کجای تخت‌فولاد دفن است تا در فرصتی بر مزار او حاضر شوم). پرش‌های موضوعی و نداشتن سیر منطقی، ریتم کند، خالی‌بودن دست تدوین‌گر از تصاویر و عکس‌های آرشیوی اصفهان قدیم و چند مشکل فنی از دیگر مشکلات اثر است (مثلاً وقتی به موزۀ هنرهای معاصر اصفهان رفته‌اند، صدای کارشناس موزه واضح نیست چون با میکروفون محیطی ضبط کرده‌اند. و البته نفهمیدیم چرا تصاویر مصاحبه با استاد محمود فرشچیان از روی لپ‌تاپ نمایش داده شد). 🔹 اگر من سازندۀ مستندی برای میرزا آقا امامی بودم، ترجیح می‌دادم بخش‌هایی از زندگی او را بازسازی کنم. البته اگر بودجه یارای چنین کاری را می‌داد. یا از پیشینه و ریشه‌های هنری خاندان امامی در عصر صفوی آغاز می‌کردم و به سراغ خطاط مشهور عصر صفوی، سید محمدرضا امامی می‌رفتم و آثار شاخص او (همچون کتیبه‌هایش در ایوان طلای امام رضا (ع) یا سردر باشکوه مسجد تاریخی امام) را به تصویر می‌کشیدم. یا با این سؤال آغاز می‌کردم که «چرا احیای شاخه‌های هنری مهم است؟» و از نقش میرزا در احیای هنر سوخت سخن می‌گفتم. یا از مضامین «حماسی و پهلوانی»، «احساسی و تغزلی» و «دینی و عرفانی» آثار او نکاتی بیان می‌کردم. یا از زندگی زینت‌السادات (به‌عنوان هنرمندی مستقل) آغاز می‌کردم و سپس پلی به زندگی پدر و اجدادش می‌زدم و ... ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🔆 @hrteimouri_ir
01. 14030205.pdf
208.6K
✴️ خلاصه آموزشی نکاتی که من از جلسه اول کارگاه تبدیل پژوهش به روایت با حضور استاد سعیدمحسن صفوی‌فر نوشتم. ⛔️ اگر اشکال علمی بر نوشته وارد است، به برداشت غلط من از صحبت استاد برمی‌گردد. 🔆 @hrteimouri_ir
خانه مشروطیت اصفهان برگزار می‌کند: 🔸 تاریخ به روایت سینما 🔸 همراه با نشست‌های گفت‌وگومحور تاریخی 🎥 فیلم سینمایی بازمانده اثر سیف ‌الله داد 🔅 سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت به میزبانی دکتر احمد مهرشاد 🎥 فیلم سینمایی یتیم‌خانۀ ایران اثر ابوالقاسم طالبی 🔅 چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت به میزبانی دکتر مصطفی مرتضوی 🎥 فیلم سینمایی دلشدگان اثر علی حاتمی 🔅 پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت به میزبانی اردلان فاتح‌پور 📌 مکان برگزاری: خ نشاط، ک ۱۴، خانۀ مشروطیت اصفهان - از ساعت ۱۶ تا ۱۹ 🎯 ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر: digiform.ir/cinemaandhistory 📞 09103020925